Geekbench-listing laat Samsung Galaxy S25+ zien met Exynos 2500-soc

Er is een Geekbench-listing verschenen die de Samsung Galaxy S25+ laat zien, met daarin een Samsung Exynos 2500-soc. Het gaat om de Europese versie van de telefoon. Er ging eerder het gerucht dat Samsung voor alle varianten Qualcomm-socs zou gebruiken.

De listing toont de SAM-936B met de 's5e9955'-soc, een typenummer voor de Exynos 2500, meldt SamMobile. Het is een soc met tien processorkernen verdeeld over vier clusters. De chip beschikt over een extra snelle core op 3,3GHz, die wordt bijgestaan door twee kernen op 2,75GHz, een cluster met vijf cores op 2,36GHz en nog eens twee cores op 1,80GHz. De gpu zou een Xclipse 950 zijn en Vulkan 1.3 ondersteunen.

De scores doen onder voor die van de MediaTek Dimensity 9400 en Qualcomm Snapdragon 8 Elite. Samsung heeft al eerder gezegd dat het de soc maakt op het eigen 3nm-procedé. Daarbij zouden lage yields tot de beslissing hebben geleid om in alle varianten Qualcomm-socs te zetten. SamMobile speculeert op basis van de Geekbench-listing dat in een of meerdere Europese landen mogelijk toch een S25-variant met Exynos-chip verschijnt.

De Galaxy S23-telefoons hebben allemaal Qualcomm-socs; los daarvan hebben Galaxy S-telefoons in Nederland en België afgelopen jaren altijd Exynos-socs gehad. De S25-serie verschijnt volgens Samsung in de eerste helft van volgend jaar. Geruchten wijzen op een presentatie en release in januari.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

05-11-2024 • 18:51

38

Lees meer

Reacties (38)

38
38
22
1
0
15
Wijzig sortering
Het artikel zegt "De Galaxy S23-telefoons hebben allemaal Qualcomm-socs; los daarvan hebben Galaxy S-telefoons in Nederland en België afgelopen jaren altijd Exynos-socs gehad."

De S24 Ultra heeft ook in Europa toch echt een Snapdragon 8 gen 3 for Galaxy, Arnoud ; )

Ik ga er vanuit dat dat voor de S25 Ultra ook weer zal gelden.
Die sla ik trouwens over, want ik ben mega tevreden over de S24 Ultra. Wat een fantastisch toestel.
Ze blijven toch verkopen als zoete broodjes. Ongeacht of er nu een qualcomm, exynos of een kaboutertje in zit.
Dat komt omdat het gros niet weet wat Snapdragon of Exynos betekent :) Zolang "insta" het maar doet is iedereen blij.
Is daar iets mis mee dan? Als je je telefoon voor XYZ gebruikt, en XYZ werkt goed, moet je dan niet blij zijn?

(ikzelf weet trouwens wèl precies wat in mijn Pixel zit, en weet dat ik een tamelijk langzame CPU en matige camerasensor voor een niet al te lage prijs gekocht heb, maar vind het totaalpakket toch goed en ben ook blij dat "appen" en "foto's" het goed doen)
Exynos was 1 van de 2 redenen dat ik van Samsung (Android in het algemeen trouwens) afgestapt ben.
Ik gebruik graag Samsung vanwege OneUI maar omrede van Exynos heb ik specifiek gekozen voor een S23 Ultra met dan een Snapdragon 8 Gen 2 soc. Eerst nog eens een S22 Ultra geprobeerd met dan een Exynos maar het kon mij niet echt bevallen, weet niet, mistte de soeplesse.
Daar gaan we weer. Ik zie overal alweer de posts voor me, "maar deze gaat keer die Exynos chip echt goed zijn, minstens hetzelfde of misschien zelfs beter".

Nu maar hopen dat ze in de S25 Ultra wél een Snapdragon chip gooien. Anders wacht ik echt voor niks op dat ding, moet ik deze ook buiten Europa gaan halen, net als mijn S22 Ultra.
Niet dat de S22 Ultra uit de VS zoveel beter was, SD8 Gen 1 werd door Samsung geproduceerd, en dat is de echte boosdoener.

stel je eens voor hoeveel beter een Exynos zou kunnen zijn als het door TSMC werd gemaakt, maar als het goed is komen wij daar half achter als de Tensor chip daar en niet meer door Samsung wordt gemaakt

Nou moet ik wel zeggen dat de Exynos 2200 zelf ook erg waardeloos was, ik had een S22U en de accuduur (ook in stand-by) daarvan was slechter dan die van mijn kleinere S23.

Andere nadelen terzijde, die lijst is ook best lang maar daar kon ik nog half mee omgaan, slechte accuduur niet.

En hoewel de Snapdragon variant van S24 beter is dan de Exynos, de verschillen zijn niet meer zo extreem als toen met de Exynos 2200.

Mijn grootste probleem is echter iets anders, Exynos kost Samsung minder dan Snapdragon, maar de Euro prijzen van de Exynos modellen zijn niet ineens lager ondanks dat wij "de mindere" chip krijgen in de normale en plus model.

Waar ik zelf echter meer op hoop is dat de normale S25 nu ook eindelijk 12GB RAM krijgt, de Flip 6 heeft dat en het is tijd dat de kleine S25 die optie ook heeft, en als Samsung toch al bezig is zou een 512gb optie ook mooi zijn.

echter als ik geruchten mag geloven, wil Samsung van de kleine S model af vanaf S26, en dat zou ik zelf in deze markt vol met grote telefoons doodzonde vinden

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 5 november 2024 19:35]

Hoe kom je erbij dat de Exynos goedkoper is? Een dure productielijn en productontwikkeling en dan nog niet eens in staat zijn een flagship te voorzien en daar extra budget vrij te moeten maken voor inkoop.

Ben blij met mn Sd in de 24U, maar ben ook blij dat er een alternatief is dat ook leverbaar blijft als Taiwan in oorlog komt.
Gokje: er zit een partij minder tussen die marge pakt. Ipv qualcomm en TSMC heb je nu alleen samsung semicon* die geld wil zien.

*Als ik mij niet vergis is samsung electronica net als samsung display en samsung semicon een "zelfstandig" bedrijf binnen de groep waardoor ze hun onderdelen bij hun zusterbedrijf in moeten kopen.
Edit: ik heb mij dus vergist, dit is deels waar maar voor andere dingen dan semiconductors

[Reactie gewijzigd door kars noordhuis op 5 november 2024 22:58]

precies, de toegevoegde kosten per product zijn lager met een exynos, dus ze zijn er bij gebaat deze veel in te zetten. Uiteindelijk kiezen ze zelf een prijs waarbij ze de winst per product maximaal hebben, maar de marge per product is veel lager dan bij Apple. Ik zou ook graag minder betalen, maar dat is aan Samsung. Apples zijn ook niet goedkoper geworden sinds ze een eigen cpu hebben
Ben blij met mn Sd in de 24U, maar ben ook blij dat er een alternatief is dat ook leverbaar blijft als Taiwan in oorlog komt.
Zuid-Korea is anders ook niet bepaald een land zonder dreigingen, kijk maar een beetje naar het Noorden :)

Samsung heeft ook fabs in de VS maar dat geldt voor TSMC ook.
Nou moet ik wel zeggen dat de Exynos 2200 zelf ook erg waardeloos was, ik had een S22U en de accuduur (ook in stand-by) daarvan was slechter dan die van mijn kleinere S23.
Ja precies, dat dus. Ik heb een S23 en daarmee kan ik gewoon de batterij beperken op 80% en toch de hele dag mee doorkomen. Met de S22 kon dat echt niet (heb ik zelf niet gehad maar collega's wel).
De Exynos 2400 die bijvoorbeeld te vinden is in de Europese versie van de S24 doet helemaal niet veel onder voor de versie met de SD 8g3 erin. Het grote verschil zit em in de peak performance die iedere smartphone sowieso maar heel kort kan vasthouden, zodra er een beetje warmte aan te pas komt en de SD zichzelf koel moet gaan houden dan komen de twee heel erg dicht bij elkaar en dat is toch hetgeen wat, als je het mij vraagt, het meeste telt. Daarnaast blijkt de Exynos aardig zuiniger te zijn! Zowel bij taken die niet veel kracht vragen als bij taken die wel veel vragen.

Zie bijvoorbeeld: https://www.androidauthor...ragon-galaxy-s24-3411235/

Oftewel, ik vraag mij dus een beetje af waarom jij nog steeds aan die mening vasthoudt terwijl de grote verschillen uit het verleden (grotendeels) niet meer kloppen.
Omdat vooral de Exynos 2200 een slechte nasmaak gaf.

Al ben ik het niet volledig eens dat 2400 aardig zuiniger is (tenzij vergeleken met de Exynos 2200, maar dat is wel een erg makkelijke taak), performance tussen de Exynos en Snapdragon model in S24 series is in mijn ogen prima, maar de accu gaat wel degelijk merkbaar sneller leeg op de Exynos model.

https://www.youtube.com/watch?v=UrSuoh4qKvs

https://www.youtube.com/watch?v=Yx36JCVEprw

https://www.youtube.com/watch?v=bR736275BNQ

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 5 november 2024 19:48]

Ja, klopt inderdaad wel wat je zegt. Verschillen werden met latere modellen minder groot, maar het verschil is er altijd gebleven. Al is het alleen al het batterij verbruik.

Met dan inderdaad het feit erbij dat omgerekend onze prijzen in Europa hoger waren.

Ik had zelf mijn S22U in Hong Kong gekocht, zonder e-sim toendertijd. Daar hebben ze alleen twee fysieke simkaart slots, geen e-sim. Dus ik wil nu echt upgraden naar een S25U, maar hoop echt dat ze op z'n minst de Ultra een Snapdragon chip geven.
Zolang het verschil relatief klein is zal het voor het gros van de mensen niet uitmaken. Ik heb bijv. nu een S24 Ultra, daarvoor een S21, en ik ben voor het werk best een poweruser, veel telefoon iedere dag, mail, teams meetings e.d. en zolang een telefoon een werkdag mee gaat (+- 7:30 van de lader, 23:00 aan de lader) is dat voor mij prima, en zowel mijn S21 lukte dat nog altijd voor ik deze stopte te gebruiken en de S24 haalt het al helemaal makkelijk. En ik denk dat dit voor veel mensen het belangrijkst is, een bepaalde periode doorkomen zonder op te moeten laden. Zolang dat lukt, ook al gaat een Exynos wat minder lang mee zal dat voor de meeste gebruikers prima zijn.

Het stukje extra performance dat een Qualcomm daarnaast ook nog heeft zal door het gros van de gebruikers immers nooit benut worden. En zit je wel in die niche die dat echt nodig heeft, dan weet je ook waarschijnlijk wel exact welke toestellen je nodig hebt.

Voor Samsung is een Exynos gebruiken simpelweg flink wat extra marge, dus zullen ze dat vermoedelijk doen waar het kan. En Qualcomm alleen gebruiken als hun eigen product echt niet voldoende is.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 5 november 2024 20:39]

Idd daar gaan ze weer met het gezaag over de soc.
"maar deze gaat keer die Exynos chip echt goed zijn"
Ik zie de posts al weer voor me "De Exybos is zo slecht, wat een kut bedrijf!" Er is simpelweg niets mis met de Exynos 2400
Nu maar hopen dat ze in de S25 Ultra wél een Snapdragon chip gooien.
Je verwoord dit alsof de vorige generaties Ultra's geen Snapdragon hebben, die hebben zowel de S23 als de S23 gewoon
Zo slecht waren de Exynos 2400 nou ook weer niet en deed verrassend goed mee. Dus enkel de S25 Ultra krijg ern Snapdragon 8 Elite-soc. Ik ben toch van plan om de S25 generatie over te slaan. Ik heb in 2024 grootst uitgepakt bij Samsung :)

S24 Ultra, Tab S10+, Watch Ultra en de Buds 3 Pro
Zo slecht waren de Exynos 2400 nou ook weer niet en deed verrassend goed mee. Dus enkel de S25 Ultra krijg ern Snapdragon 8 Elite-soc. Ik ben toch van plan om de S25 generatie over te slaan. Ik heb in 2024 grootst uitgepakt bij Samsung :)

S24 Ultra, Tab S10+, Watch Ultra en de Buds 3 Pro
En ook groots uitgepakt bij Odido?
Groots uitgepakt bij Odido?
Ik koop tegenwoordig alles direct in bij Samsung en niet meer via mijn abonnement. Ja en ik zit bij Odido inderdaad en ik heb sinds 16 september 2024 een 2 jarige Unlimited basis voor €22,50 per maand.

Ik zit al jaren bij T-Mobile en nu Odido. Mijn vrouw zit bij Odido op haar S24 Ultra (Los gekocht net als ik) Maar dan met 20GB met Onbeperkt bellen, samen krijgen wij korting :)

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 7 november 2024 01:49]

Ondanks dat ik altijd Samsung smartphones gebruik blijf ik het toch hinderlijk vinden dat Samsung zo goochelt met socs. Vooral hier in de EU dat het een gok bljft welke soc er uiteindelijk dan in zit, niet dat de Exynos nu zo fout zouden zijn. Alleen vind ik wel dat als je naar de aankoopprijs kijkt dat je dan ook toch een meer high-end soc mag verwachten.
Jammer. Vooral het 5G modem van de Exynos is nog echt een stroomslurper. Ook heeft Qualcomm nog een streepje voor op het gebied van bijvoorbeeld camerabewerking. Ik had gehoopt dat de geruchten waar waren.

Maargoed ik heb een S23 dus ik kan wel een tijdje vooruit. Een ultra is geen optie, veel te groot.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 5 november 2024 22:53]

De nieuwe Snapdragon Elite is volgens de laatste berichten een enorme stap voorwaarts vergeleken bij de vorige generatie. Het is nog afwachten of de nieuwe generatoe Exynos dat kan bijhouden.
Dat klopt helemaal, volgens Tech Odyssey kanaal op YouTube krijgt de Snapdragon 8 Elite-soc er 1GHz bij en dat is een enorme stap volgens hem.
De S24 in Amerika is meetbaar sneller en zuiniger dan de Exynos SoC welke wij in Europa krijgen. Dat is het grote probleem voor mij. Voor hetzelfde geld krijg je met de Snapdragon SoC gewoon meer.
Het alternatief was dat je meer betaald voor meer, want je dacht toch niet dat die prijzen gelijk zijn en je wel wat beters krijgt :P Het is gewoon simpel, of we betalen hetzelfde en krijgen iets minder, of je betaald meer en je krijgt hetzelfde...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 november 2024 09:53]

Ben ik nog steeds blij met mijn Samsung S21FE, destijds allemaal met Snapdragon :)
Ik ook. Bewust gekozen ivm de Snapdragon. Verschil in performance tov mijn S20FE met Exynos was schrijnend.
Ik heb een S22 met Exynos 2200. De performance is uitstekend en qua batterij red ik prima een hele dag. Dat wil niet zeggen dat de benchmarks e.d. niet kloppen, maar denk dat die voor veel gebruikers niet zo relevant zijn. Als de snelheid goed is en de telefoon de hele dag meegaat dan heeft een snellere chip weinig meerwaarde. Ik heb iig nog geen drang om te upgraden.
Mijn collega's en ik hebben ook de S22 met Exynos 2200 en we vinden het allemaal de slechtste Galaxy so far (hiervoor hadden we de S10, S8, S7). Echt een tegenvaller qua snelheid, warmte en accuduur tov vorige modellen. We zitten allemaal te wachten op onze volgende.
Interessant dat de ervaring zo verschillend is. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrij traditioneel ben in mijn gebruik. Ik heb geen social media, video kijk ik op mijn laptop of tv, speel geen games en voor mijn werk heb ik een zakelijk toestel.
Heel interessant dit inderdaad, want mijn s22 ultra is ook ruk qua batterijduur en ui-souplesse(s20 ultra was net zo slecht trouwens :'( ). Maar het zal inderdaad waarschijnlijk veel aan je gebruikspatronen liggen, want als het modem niet vaak geactiveerd moet worden zal je een hoop energie besparen op Exynos ;). Ik zie mijzelf toch wel als een vrij gemiddelde gebruiker van de jongere generatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.