Door Dennis de Vries en Friso Weijers

AI alleen is niet genoeg

Samsung Galaxy S25, S25+ en S25 Ultra Review

01-02-2025 • 06:00

181

Singlepage-opmaak

Conclusie

Samsung kijkt al jaren een beetje de kat uit de boom met zijn Galaxy S-serie. Afgezien van een nieuwe soc blijven zowel het ontwerp van de behuizing als de componenten jaar na jaar praktisch hetzelfde. Dat geldt meer dan ooit voor de Galaxy S25, S25+ en S25 Ultra. Ondanks het gebrek aan vernieuwing op hardwarevlak zijn het onder de streep geen slechte smartphones, maar ligt de introductieprijs wel erg hoog. In vergelijking met telefoons van andere merken, maar ook de S24-serie van vorig jaar, springen de S25-toestellen er ongunstig uit.

De S25-toestellen hebben een strak en minimalistisch design, waarbij de S25 Ultra er nu hetzelfde uitziet als de junior topmodellen, de S25 en S25+. Met zijn smallere behuizing en het afgerondere frame houdt hij ook lekkerder vast. Hoewel de eigenschappen van het scherm op enkele details na precies hetzelfde zijn als vorig jaar, blijven het uitstekende displays. De maximale helderheid is erg hoog, de kleurweergave uitstekend.

In plaats van een Samsung Exynos-soc hebben de Galaxy S25 en S25+ een soc van Qualcomm: de nieuwe Snapdragon 8 Elite. Hoewel het hier om een krachtigere 'For Galaxy'-editie gaat, zien we geen noemenswaardig betere prestaties ten opzichte van de reguliere variant. Wel blijkt de overstap voordelig voor de efficiëntie: de telefoons hebben een langere accuduur dan de S24 en S24+, hoewel de accucapaciteit en display hetzelfde bleven. De Galaxy S24 Ultra had al een Snapdragon-soc, dus het nieuwe model met 8 Elite presteert in de meeste van onze accutests niet beter. Alsnog behoort hij daarmee tot de smartphones met de langste accuduur die je nu kunt kopen. Dankzij de nieuwe soc zijn de systeemprestaties toegenomen, hoewel het ons opvalt dat alle drie de toestellen stevig throttlen onder belasting, ondanks de extra koeling die Samsung heeft ingebouwd.

De S25 en S25+ hebben grotendeels hetzelfde camerasysteem als vorig jaar, met bij de S25 Ultra een nieuwe ultragroothoekcamera met grotere sensor die beter presteert. Voor de rest heeft Samsung de software getweakt. Die nieuwe ProVisual Engine is niet altijd een succes. De kwaliteit van de foto's is overdag wat wisselvallig en 's nachts levert hij geen bijster indrukwekkende platen. Hopelijk kan Samsung de lelijke verscherping nog bijstellen met een software-update. Wel verbeterd is de videokwaliteit, waarbij de S25 Ultra net zoals zijn voorgangers erg goede zoomprestaties biedt.

Op de S25-toestellen staat de opgefriste One UI 7-interface op basis van Android 15, met de uitstekende zevenjarige updatebelofte die veel andere Android-fabrikanten nog steeds niet bieden. In de software spelen nieuwe AI-features een hoofdrol. Bixby wordt eindelijk ingeruild voor de Google Gemini-assistent, die acties in meerdere apps gecombineerd kan uitvoeren. Momenteel werkt dat nog niet goed genoeg en ook nog maar in weinig apps. Ook het gepersonaliseerde nieuwsoverzicht Now Brief en de slimme notificatiebalk Now Bar voelen nog meer als een gimmick dan een voltooid product, doordat er nog maar een handjevol apps mee samenwerkt.

Als we de modellen los bekijken, is met name de S25+ nu lastig aan te raden. Voor 1150 euro is er te veel concurrentie met betere eigenschappen. De S25 blijft leuk omdat het een relatief compacte telefoon is, die in 2025 redelijk zeldzaam zijn geworden. Hoewel hij niet de beste camera heeft van alle kleine telefoons, zijn accuduur en systeemprestaties in zijn gewichtsklasse wél bijzonder goed. Daarmee is de S25 de interessantste van het drietal, maar ook daarbij aangetekend dat de S24 maar een klein beetje slechter is en honderden euro's goedkoper.

De S25 Ultra is met 1450 euro ook erg duur ten opzichte van zijn voorganger, die je voor minder dan 1000 euro kunt vinden. Het is een van de beste Android-telefoons van 2025 vanwege zijn uitgebreide en lang ondersteunde software, uitstekende display en lange accuduur. Tegelijk is het niet meer de afgetekende favoriet op die gebieden, zoals Ultra-telefoons van verleden jaren. Het camerasysteem is veelzijdig, maar van een ultiem topmodel verwachten we betere nachtfoto's. Jammer is ook dat Samsung de bluetoothfunctionaliteit van de stylus heeft verwijderd, waarmee hét unique selling point van deze serie iets minder sterk wordt. Bovendien is de concurrentie in het topsegment toegenomen. Chinese fabrikanten laten zien dat er op hardwaregebied nog best wat te innoveren valt. We hopen dus dat Samsung met de S26-serie weer een tandje bijzet op dat vlak, want AI alleen is niet genoeg.

Reacties (181)

181
179
67
5
0
74
Wijzig sortering
Ai features zijn maar ik weinig scenarios echt beter dan zelf het werk doen. Het voorbeeld van twee apps aan elkaar koppelen is voor mij op dit moment een peak ai toepassing. Veel van de andere "features" zijn meer gimmick dan daadwerkelijk handig. Het nadeel is de interface zelf, ik vind voice geen fijne manier om te werken met mijn telefoon in het openbaar.

Wat naar mijn idee wel goed zou werken is goede intent prediction. Als mijn telefoon op basis van gedrag nog beter kan aansluiten doormiddel van de juiste context, dan zou ik er sneller gebruik van maken en er dan achteraf ook een goed gevoel over hebben.

In het geval van voice merk ik dat ik vaak vast loop in het inschatten van wat wel en wat niet kan. Dit vind ik een barrière, een waardoor ik toch vaak terug pak op de ouderwetse manier.

Het rabbit R1 action model idee was naar mijn idee een erg goed plan maar de uitwerking, laten we het daar maar niet over hebben 😅
De S24-serie was al nauwelijks verbeterd vergeleken met de S23-serie, deze is nauwelijks verbeterd vergeleken met de S24. Dan moet je concluderen dat dit waardeloze telefoons zijn en je beter de S23 kunt kopen met een uitstekende prijs-kwaliteit.
Daarnaast, wacht ik al lang op bijv. een S25 Pro versie, zoals Apple wel doet. Een compacter model, maar wel met alle premium functies. Mijn S23 is me groot genoeg.

Jammer, ik koop graag nieuwe toestellen, maar deze sla ik maar (weer) over.
De S24-serie was al nauwelijks verbeterd vergeleken met de S23-serie, deze is nauwelijks verbeterd vergeleken met de S24. Dan moet je concluderen dat dit waardeloze telefoons zijn en je beter de S23 kunt kopen met een uitstekende prijs-kwaliteit.
Nee, je kunt de conclusie trekken dat telefoons aardig uitontwikkeld zijn, en jaarlijks er niet veel meer veranderd.
Jammer, ik koop graag nieuwe toestellen, maar deze sla ik maar (weer) over.
Top, je hoeft ook niet elk jaar een nieuw toestel te kopen. Een van de voordelen van deze reeks is de lange support :)
Nou ze zijn aardig uitontwikkeld. Inprincipe heb je een punt, toch lopen veel merken achter op bepaalde punten. Zo laadt een s25 ultra zeer traag in vergelijking met mijn 2 jaar oude xiaomi 12t pro... die knalt echt in 20 minuten de telefoon ram vol. Samsung speelt kwa specs vooral erg op safe. Ik ben zelf blij met mijn s25 ultra, maar het wordt wel tijd dat ze iets meer risico gaan nemen en minder de kat uit de boom kijken.
Telefoons zijn in principe wel uitontwikkeld, maar Samsung staat wel heel erg stil in vergelijking tot de concurrentie uit met name China.
Ze gebruiken niet de nieuwe silicium-anode accu techniek waarmee deze toestellen met gemak 6.000 mAh aan boord hadden kunnen hebben, ze hebben nog steeds geen duo-cells waarmee je de snelheid van het opladen kan verdubbelen (als je bijvoorbeeld beide cellen oplaadt met 45 watt laadt je toestel als geheel met 90 watt op), ze gebruiken displays van vorig jaar (de concurrentie kan feller en gaat in veel gevallen al naar 144hz), ze gebruiken niet het nieuwste en snelste UFS 4.1 opslaggeheugen, het werkgeheugen blijft steken op 12GB terwijl concurrenten soms al het dubbele aanbieden maar minstens 16GB, ze gebruiken nog steeds geen 1" sensors in hun cameramodules, zelfs Apple kan nu sneller draadloos opladen met 25 watt terwijl Samsung blijft steken op 15 watt zonder de Qi2 magneten etc. etc.

Kortom, Samsung moet volgend jaar wel echt gas gaan geven. Anders mag je wat mij betreft dit geen "Ultra" toestel meer noemen. Van een toestel met de naam Ultra verwacht ik het beste van het beste en het nieuwste van het nieuwste.

[Reactie gewijzigd door Theratron op 3 februari 2025 20:08]

Ja helemaal mee eens, nou heb ik dus ook ergens gelezen dat samsung niet hoger gaat omdat boven 5000mah er een probleem is met transport aangaande vliegverkeer....

Geen idee of het waar is
Dat heb ik ook gelezen, iets met de invoer van grotere capaciteit batterijen ofzo. Maar dan denk ik: als het OnePlus wel lukt om de OnePlus 13 met een 6.000 mAh te importeren, en Nubia de Z70 Ultra en Honor en Vivo lukt het, en al die Powerbanks van 10.000 mAh mogen ook de EU in, dan zou het Samsung ondanks de veel grotere schaal (door hogere verkopen) toch ook moeten lukken.
Althans, dat hoop ik ; )
Ik heb zelf de S25 512GB gekocht voor ongeveer 680 euro. Als ik zo kijk is de S23 niet eens beschikbaar in 512GB, maar is deze ook niet eens echt goedkoper (tenzij daar ook nog eens kortingen vanaf gaan).

Ik snap wel dat je niet upgrade vanaf de S23, dat klinkt inderdaad niet zinvol.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 1 februari 2025 07:04]

Ik heb ook de S23 en ik ga denk ik wel upgraden naar de S25. Maar niet nu, over een jaar als die er uit gaat. Want Snapdragon en 7 jaar support (over een jaar zit mijn S23 al in het derde jaar van zijn 4)
Ik heb een S22 en ik zie echt het nut van upgraden niet in. Ja accuduur wellicht, maar ondanks de exynos is die gewoon nog vlot, de camera is prima en niet enorm veel verbeterd imo.
Ja alleen over een jaar ben je uit de support, dat is het probleem met de oudere Samsungs. Zelfs de S23.
Nee hoor, gewoon tot en met eind 2028 heb je security updates. Software t/m 2027.

Voor de S23.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 1 februari 2025 20:48]

Klopt maar ik wil dit jaar of volgend jaar ook wel upgraden :)
Alleen kans is aanwezig dat het een ander merk wordt, word niet warm van de S25 serie.
Als je nu de S22/S21 bezit dan zou ik gewoon een jaartje wachten en kijken wat voor specificaties de S26 heeft. Heeft de S26 een Exynos-CPU dan kun je in januari/februari 2026 upgraden naar de S25 zonder de hoofdprijs te betalen. Dan ga je wel vooruit, doordat je een telefoon met Exynos-CPU upgrade naar een telefoon met een Quallcom-CPU. Heb je nu de S23, dan zou ik wachten op de S27.
Waarschijnlijk is de S26 dan een stuk interessanter en die zal met de nodige launch kortingen niet eens zoveel meer kosten dan de S25 op dat moment, lijkt me.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 1 februari 2025 11:29]

S26 heeft waarschijnlijk wel weer een Exynos-CPU, dus dat is weer jammer.
Ja precies. De beste accuduur blijft toch echt een Snapdragon voordeel.

Als ik er 5 a 7 jaar mee ga doen dan wil ik die wel. En wie zegt dat de S26 wel interessant wordt? De hele serie is al jaren stagnerend.
Ik vraag me eigenlijk ook af wat de meerwaarde van de s25 is tegenover mijn s23. De s23 mag dan wel 2 generaties oud zijn nu, hij werkt nog steeds vloeiend en kan alle apps en games zonder problemen aan. Daarnaast zijn het scherm en de camera ook nog steeds top. Ik zie niet echt een reden om te upgraden.
Een S23 zou ik ook niet upgraden, maar een upgrade vanaf de S22 of S21 die een Exynos-CPU hebben is wel weer interessant.
Ik zou eerlijk gezegd nog niet weten waarom. Tuurlijk zijn de Exynos-CPU's objectief inferieur aan de Snapdragons, maar de mensen die het verschil tussen Exynos en Snapdragon merken, zijn niet de mensen die telefoons van 3-4 jaar oud gebruiken. Sowieso denk ik dat processorsnelheid op dit moment vooral een marketingpraatje is, want ik ken echt niemand die klaagt dat ze geen Cyberpunk met raytracing op hun telefoon kunnen spelen.

Ik ben op mijn S22 dan ook nog geen enkele stutter tegengekomen en de enige thermal throttling die ik gemerkt heb was op vakantie in Griekenland bij 35 graden. Enige reden dat ik zou ooit zou upgraden is omdat de batterijduur echt flink verslechterd over tijd maar dat blijft een probleem bij alle smartphones.
Op mijn S22 Ultra merk ik heel erg de overheating en inefficiëntie problemen van de Exynos. De chipfabriek van Samsung is zo slecht dat ze zelfs van de Snapdragon 8 Gen 1, een andere versie hebben uitgebracht, maar dan gemaakt door TSMC. De telefoon voelt constant warm aan en in de zomer is een spelletje zoals Clash Royale gewoon niet te doen zonder dat de blauwe throttle balk onderin zichtbaar is. Op 4g, laat staan 5g, is de batterijduur echt dramatisch. Ik moet standaard een powerbank meenemen op pad. Daarnaast merk ik ook dat het scrollen en het gebruik van apps niet altijd soepel gaat, al weet ik niet of dat ligt aan softwareoptimalisatie. Voor de rest wel een prima toestel.

[Reactie gewijzigd door Vruchtensap op 1 februari 2025 16:36]

Dat merken mensen zeker wel, in batterijduur.
Ik heb een S20 en die doet het net zo goed als de S24. Zoek maar eens op YouTube waar een S20 wordt vergeleken met een S24 en je zult zien dat een upgrade nauwelijks zin heeft. Zelfs na bijna 5 jaar haal ik meestal de eind van de dag met mijn accu. Je ziet dat Samsung overal op aan het besparen is en dat komt, vermoed ik, omdat mensen langer met hun telefoon doen.
Ze hebben niet voor niets de support uitgebreid tot 7 jaar. De telefoons worden ieder jaar weer iets sneller, maar feitelijk kan zelfs een midrange toestel 5 jaar mee, mits de software support hem bijwerkt. Dat geldt dus zeker voor het topmodel.

[Reactie gewijzigd door rko4u op 1 februari 2025 13:13]

Ik zou zeker als je een ultra hebt de S23 houden, heeft tenminste de 10x optische zoom lens welke gewoon beter is dan de S24 en idem S25.
De s23 mag dan wel 2 generaties oud zijn nu, hij werkt nog steeds vloeiend en kan alle apps en games zonder problemen aan.
Is dat niet normaal bij Samsung? Ik heb een iPhone 12 en die voldoet nog heel goed maar dat lijkt me normaal voor een telefoon van €900.
Ik ben al jaren niet elke 1 a 2 jaar het nieuwste aan het kopen, alleen nog even de jump van S21 naar S23 gemaakt voor betere processor, met name accuduur, en verbeterde ondersteuning.

Hopelijk komt er weer wat echte innovatie, en als dat er niet is, ook prima. Steeds maar een nieuwe telefoon slaat natuurlijk nergens op als het niet nodig is. En nodig is dan nog discutabel.
Ik snap het wel dat je niet overstapt van de S23 naar de S25.

Maar ik heb nu een S21 en ik kon voor 530 euro (+1 jaar odido abbonement van 13,50 per maand) upgraden naar de S25 512 GB. In mijn geval is dat een uitstekende deal.
Ik heb toevallig een s24, en zo even snel gekeken zie ik het grootste voordeel van de s24 boven de s23 de beloofde software updates.

De s23 is ouder en krijgt updates tot 5 jaar na release, en de s24 krijgt 7 jaar. Die twee dingen samen zorgen er praktisch voor dat je als je er vandaag een koopt, je met de s24 uiteindelijk nog 3 jaar verder uit de voeten kan.

Het feit dat de nieuwe telefoons niet veel beter zijn maakt het wel waarschijnlijker dat die periode ook kwa hardware redelijk te overbruggen valt (mits je voorzichtig doet met de batterij, of hem vervangt na een paar jaar). Wat mij betreft prima. Laat de smartphone markt nog maar een paar jaar alleen maar nutteloze AI aan spullen toevoegen, dan blijft mijn s24 nog relevant :+
Waardeloos niet maar geen goede deal. Een S23 of S24 krijgt nog lang genoeg software ondersteuning en krijgt ook gewoon One UI 7.
De ondersteuning is weliswaar 5 jaar, maar niet vanaf aanschafdatum maar vanaf releasedatum. Die tijd gaat wel snel voorbij. Bij mij is het al anderhalf jaar verlopen.
Alhoewel ik zelf ook nog steeds bijzonder tevreden ben over mijn S23 en het met je eens dat de S24 na 2 jaar alles behalve vernieuwend is (zelfs het camera systeem is zowat exact gelijk hardwarematig).

Maar nieuw zou ik dit toestel niet meer aaraden tenzij je een erg scherpe prijs kunt krijgen en/of zeker weet dat je max 3 jaar met een toestel gaat doen. Want 3 jaar is hoelang de softwareondersteuning nu nog loopt en dat is wel een nadeel
Waardeloos nog wel? Ze doen toch hetzelfde zeg je? Dan is een s23 ook waardeloos.

De (genoemde) prijs is misschien te hoog maar dat maakt het niet waardeloos maar 'duur'.

Je kan bij launch de s25 goedkoper krijgen dan de s23 en dan krijg je ook (iets) meer. Heb je al een s23 snap ik dat de upgrade het niet waard is maar ik zou echt geen 2 jaar oud toestel kopen als ik een nieuwer/beter en goedkopere versie kan hebben op de dag van de launch.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 februari 2025 12:10]

Maar deze tekst kun je toch onder elk merk/type wel plakken toch? De tijd van grote innovaties zijn echt wel voorbij. Elke opvolger heeft maar hele kleine verbeteringen die echt nuttig zijn voor een hele selecte groep mensen. Maar als je 2 generaties ouder koopt, loop je amper achter en heb je voor een lage prijs een prima toestel.
De s25 heeft to h gewoon hardware die met een apple pro te vergelijken is high en soc, etc
De iPhone Pro gaat echt wel een heel stuk langer mee. Verschillen zijn er zeker wel. Ook een gewone iPhone die ik voor werk gebruik, heeft een veel langere accuduur. Als ze dat nu eens aanpakken.
Eigenlijk schrijft dit artikel dat telefoons uitontwikkeld zijn. Een snellere processor, wat meer geheugen, andere camera sensor.
En dat niet alleen bij Samsung, maar dat lees je ook bij andere fabrikanten reviews.
En dan proberen de fabrikanten het onderscheid te maken met de software.

Conclusie is gewoon dat een telefoon een gebruiksvoorwerp is, zoals een TV, een fiets of een wasmachine. Zolang die het doet hoef je het niet te vervangen. Uiteraard kan het wel, ieder zijn of haar hobby.
En dat ze concurreren met hun 2024 modellen, dat is de prijs van lange ondersteuning.
Dat is de prijs van gebrek aan innovatie in een jaar tijd, of van elk jaar 'nieuwe' modellen uit te brengen. Deels uitontwikkelde technologie, deels geen inspiratie.
Buiten wat vouwwerk ed is de telefoon toch ook wel gedefinieerd inmiddels, je ziet mensen ook niet naar de winkel gaan om, vaak goedkoper dan telefoons, te kijken of ze het nieuwe model wasmachine moeten kopen
Wat wil je nog aan innovatie dan? Smartphones kunnen alles al dat je nodig bent. Het enige dat je nu nog kan toevoegen zijn nutteloze gimmicks.
Al die nieuwe AI functies zijn niet eens echte Samsung functies. Ze geven je gewoon de gratis Gemini van Google, die overigens beperkt is. Een volledig abonnement kost 20€ per maand. Al krijg je wel 6 maanden gratis bij aankoop van een S25.

Ik wil zelf geen Google account op mijn telefoons dus ik heb hier sowieso niks aan. Google weet al teveel van me. De meeste AI functies werken niet als je niet ingelogd bent op Google.

Dit is nogal een breuk met eerdere Google diensten. Google Maps werkt gewoon zonder account. Notificaties ook. Het belangrijke dat niet werkt is de play store maar daar zijn gewoon prima alternatieven voor.

Maar de meerwaarde van Samsung verwatert zo een beetje. Ik koop het juist omdat het geen Google is. Anders koop ik wel een pixel.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 1 februari 2025 06:47]

Ben je niet daadwerkelijk beter af met een Pixel waar je vervolgens een andere ROM op zet die ontgoogled is? Die ondersteunen over het algemeen juist de Pixel-telefoons.

De Google-integratie op Android-telefoons gaat wel wat dieper dan de Play Store, om het maar zo te zeggen.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 1 februari 2025 07:13]

Nee dat kan helaas niet. De apps van mijn werk doen het niet op custom roms. Dus voor mijn is een telefoon zonder Google ingelogd het beste compromis. Niet ideaal inderdaad.
Lastig, maar je zou eens moeten kijken naar een manier om het MEETS_STRONG_INTEGRITY of MEETS_DEVICE_INTEGRITY label te spoofen. Je kunt een heel eind komen met Magisk.
Een heel eind komen is nou niet de uitspraak waarop je een andere telefoon aanschaft die custom roms ondersteunt.
Anders is de aanschaf voor niks (als zijnde een meer ongoogled telefoon).
Ach, je kunt altijd nog de originele ROM terugflashen en geen Google account koppelen als het toch niet werkt. Echt ontgooglen is bar lastig in een maatschappij die hangt aan bedrijven als Google en Microsoft.

Maar even serieus is het best de moeite waard wat het bedrijf in kwestie afdwingt. Wil je bijvoorbeeld Pay of exotische bankierenapps gebruiken dan is vaak het doen alsof de bootloader gelockt is vaak al voldoende. Maar wie weet welke labels het bedrijf afdwingt. Het is een kwestie van proberen en je weg terug vast uitzoeken.
Persoonlijk zou ik dan met 2 telefoons door het leven gaan (zie ik ook best veel om me heen).

Werktelefoon mogen ze dan mee doen wat ze willen. Dan houd ik mij eigen phone wel clean
Helemaal mee eens. Maar ik denk dat dit een geval betrof van werkdingen willen doen op een privé toestel. Dan kan het werk wel een policy afdwingen. Zodra werk echter van je verwacht dat je werkdingen doet op een smartphone dan mogen ze ook daar een toestel voor regelen.
Als test een keer Play services stoppen/disablen (uninstallen gaat sowieso niet). Dan kom je erachter hoeveel apps daar gebruik van maken.

Whatsapp heeft een eigen push notificatie(hoewel die zonder play services niet altijd instantaan werkt) maar andere apps kunnen niks. K9 mail doet het wel prima.

Play services is volgens mij de belangrijkste manier waarop google bijhoudt wat er allemaal op je telefoon gebeurd. Een account helpt hooguit om het met ander gebruik te koppelen (mail op je pc, etc.)
Omdat die mensen weten hoe het was voordat bedrijven de wereld bezaten, en toen Nvidia, Apple, Meta en Google nog niet genoeg kapitaal hadden om in de top 10 van rijkste LANDEN ter wereld te staan. Waarom geven we de macht aan bedrijven wiens doel winst is, ten koste van alles, om de diepe zakken te vullen van een paar mensen die echt niks toevoegen aan deze wereld. Voor dat beetje extra gemak? Omdat we dan wat kunnen bezuinigen op kenniswerkers? Of omdat we dan kunnen pochen met dure speeltjes?
Ik zou niets liever willen dan op een hutje op de hei leven zonder elektriciteit, maar het kan niet eens.
Ik doe wel moeilijk en zal me blijven verzetten tegen reclame, anti privacy, anti consumenten praktijken en winstmaximalisatie.
Wat een onzin reactie. Internet ≠ Google.

We hoeven helemaal niet te accepteren dat een paar grote bedrijven het hele internet in een oligopolie veranderen.

Dus laat mensen een andere zoekmachine kiezen. Waarom zou je slaafs Chrome als browser installeren? Juich mensen toe die hun vrije tijd stoppen in het ontwikkelen van Free and Open Source alternatieven voor producten van de grote bedrijven. Accepteer geen tracking cookies. En steun ondertussen de partijen die de machtsposities van grote tech bedrijven inperken.

Uiteindelijk is dat voor iedereen beter. Zelfs voor de Google producten. Hun zoekmachine is helemaal verkloot door enerzijds commerciële belangen en anderzijds door geforceerd gebruik van AI en het verwijderen van de mogelijkheid om zoekparameters a te passen.

Is dit in een klap opgelost? Nee. Maar we hoeven ook niet slaafs te accepteren dat je 'zonder Google niks kunt doen op internet'.
Afgezien of het van Samsung of van Google komt zie ik werkelijk nul toegevoegde waarde in al die AI troep. Het restaurant voorbeeld uit de review is van het niveau "leuk dat het kan" maar ga je toch nooit echt doen? Ik krijg steeds het idee dat men de techniek wel heeft maar er nog geen goede toepassing voor gebonden heeft. En dat voor €20 per maand.
GenAI is a solution looking for a problem.
GenAI heeft extreem veel meerwaarde, maar met dit soort dingen slaat het de plank (nog) mis. Maar ik denk dat we ons verbazen waar we over 2 jaar zijn. Het is te hopen dat deze telefoon de nodige updates krijgt.
Als ze wat van je wil weten dan krijgen ze dat wel voorelkaar. Een andere rom redt je het niet perse mee. ook VPN helpt mee. Maar is ook niet alles. Als men echt wat van je willen weten dan hebben ze het zo gek genoeg. Privacy en telefoons zijn vaak 2 aparte dingen.
Ja en nee, je kunt erg veel doen om te zorgen dat de telefoon geen call to home doet, zeker met een custom rom kun je al het internetverkeer omleiden via je thuisverbinding en daar verkeer blokkeren. Wat wel ontzettend frustrerend is, is dat bijv. Android Auto detecteert en afdwingt dat je geen VPN gebruikt. De enige reden is omdat ze meer van je willen weten, en dat is erg lastig te blokkeren. Ik heb maar een draagbare vpn router met een 4g simkaart gemaakt om dat te omzeilen (en dat werkt)
Punt is, je zegt eigenlijk dat het kansloos is, en het lijkt alsof je wil zeggen dat men maar gewoon moet accepteren dat als je een smartphone wilt gebruiken, je privacy niet meer gewaarborgd is, en dat vind ik geen goede instelling. We moeten ons juist blijven verzetten tegen die datavergaring, ook al is het niet altijd waterdicht, alle beetjes helpen.
Kun je meer delen over hoe je dat voor elkaar hebt gekregen met Android Auto?
De auto en telefoon zijn dan beide onderdeel van hetzelfde netwerk (die van de draagbare vpn router)?
Ik kan niet spreken voor auto's die een simkaart ingebouwd hebben, maar ik heb een head unit zonder simkaart. Als je Android Auto bedraad gebruikt dan kun je met wifi je router gebruiken en 4g op je telefoon uitzetten. De app kan dan niet detecteren dat je VPN gebruikt want de VPN verbinding loopt niet via de telefoon. Ik gebruik hiervoor een Mikrotik HAP AX LTE6 lite die ik zelf wat verbouwd heb, en een accu. Met een powerbank kan het ook gewoon,maar ik wilde een fancy broekzakmodel.
Ook dat zijn aannames, wie zegt dat evt phone home verkeer niet langs je vpn op wordt gerouteerd? Google moet en zal gegevens van je hebben, dus het zou me niet verbazen eerlijk gezegd.
Ik gebruik uiteindelijk wel een google account, voor het gemak, maar doe dan evengoed mijn best om ze zo weinig mogelijk data te geven met opt-outs, inderdaad wat firewall rules, google apps disabled, microfoon permissies alleen voor de apps die ik wil en dat soort dingen, maar tegelijkertijd denk ik wel eens dat ik ontzettend naïef ben 😆
Ik blokkeer met de pihole alle DNS adressen van veel Google diensten, en heb een blocklist met IP adressen thuis. In een custom rom zoals Lineage kun je zelf bepalen of je de microfoon en camera's gewoon uit zet, dan wel weer aanzetten als je ze wilt gebruiken, anders heb je een awkward gesprek. En zoals gezegd, het is niet waterdicht, maar ik probeer in elk geval zo veel mogelijk.
Weet je dat zeker, ik gebruik ook android auto en heb altijd mijn VPN (Wireguard) naar huis aanstaan. Als ik Home Assistant kies vanuit Android Auto, dan kan ik gewoon een script draaien. Mijn HA is alleen via VPN bereikbaar.

Overigens mmak ik mij niet zoń zorgen over al dat AI. Zolang ze geen nee kunnen zeggen en je altijd naar de mond praten heb je er niet veel aan:

Ik: op welke dag valt 3 oktober 2025?
ChatGPT: 3 oktober 2025 valt op een vrijdag. 😊
Ik: nee hoor 3 oktober 2025 valt op een donderdag, komt moglijk door het schrikkeljaar.
ChatGPT: Je hebt helemaal gelijk! Door het schrikkeljaar 2024 schuift alles een dag op, en daardoor valt 3 oktober 2025 op een donderdag. Goed opgelet! 🎉
Dan pakt android auto je 4g waarschijnlijk, of jouw /mijn versie is ouder
Ja bij mijn weten heeft mijn ev6 ook geen eigen internet naast die voor kia servers en crash/sos meldingen.
Vaak heeft de head unit beperkt toegang tot internet en krijgt die niet eens OTA updates als je je telefoon niet aansluit, of bij een AP in de buurt bent
Je zal id je hele Netwerksysteem erop kunnen aanpassen. Maar dan nog zijn er Apps, Cookies etc. die bepaalde accounts koppelen met je gegevens en of data. 99% van de mensen zullen het niet doen zoals jij hebt gedaan. Daarmee zijn de meeste mensen hun privacy snel kwijt. het zal me ook niks verbazen dat telefoons meeluisteren op de achtergrond. Als ik oké google zeg moet de telefoon dat wel horen en zal de microfoon dus altijd aan zijn. Anders zal die daar niet op reageren. ik zelf heb me er wel bij neergelegd en gebruik regelmatig VPN als ik buitenhuis ben. maar het is grappig en Eng om te zien hoeveel een telefoon meekrijgt eerlijk gezegd. Dit geldt ook voor de vele andere apparaten in huis. Allen de telefoon heb je bijna altijd bij je.
Zeker waar, ik vind wel dat wij ICTers moeten proberen om zoveel mogelijk het goede voorbeeld te geven, de hoeveelheid moeite die het kost om spionage-vrij te leven is bizar, maar niet onmogelijk. Ik wil niet dat andere, minder technische mensen ontmoedigd raken omdat ik het al niet eens probeer. Ik heb liever dat ze zeggen: wat hij kan, kan ik ook! (Of tenminste: wat hij heeft, wil ik ook)
Ik zou nog wel eens een telefoon willen hardware-modden zodat ècht alles uit staat. Het vervelende is dan dat het gebruik wordt belemmerd.
Je zal dan echt de hele internet functionaliteit eruit moet slopen etc. In het ergste geval zou er een app ontwikkeld kunnen worden en of hardwarematig een systeem voor thuis ontwikkeld kunnen worden die plug en play is voor personen die er niets van snappen id.
Ik had vanaf mijn S23U de overstap naar 24 overgeslagen. Niet genoeg vernieuwing.

Nu eigenlijk weer het geval. Ik heb de S25 gekocht omdat ik weer een compactere telefoon wilde en het kostte onder de streep slechts 50 euro met inruil & alle presale kortingen.

Dit nu typende vanaf de S25 kan ik zeggen dat ik er op formaat en SOC na niks op vooruit ben gegaan, en in Camera zelfs achteruit. Nu heeft de Ultra meer ruimte, maar na 2 generaties had dit toch wel anders gemogen.

Ik hoop dat de S26 weer eens wat innovatie meebrengt. De AI waarmee Samsung je doodgooit maar in de realiteit zinloos is, is dat in ieder geval niet.
Ik vind het echt belachelijk dat de S Pen van de S25 Ultra geen bluetooth heeft, dat was zo handig bij de vorige modellen. Alleen al daarom sla ik deze over.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 1 februari 2025 23:18]

Klopt, ik wou de Ultra kopen tot ik las dat bluetooth niet meer ondersteund wordt. Vond dit vooral handig in een meeting om te noteren. En dan hoef je niet permanent te noteren. Even drukken op het knopje, scherm floept aan en je kan verder schrijven.
Ook handig om foto's te nemen.
Om foto's te nemen zeg ik Smile. Werkt ook goed.
Het is een gemiste kans van Samsung om met dit model niet weer een flinke stap vooruit te zetten. Er zijn belangrijke functionaliteiten wegbezuinigd en de form is duidelijk boven factor gegaan. Het resultaat is mager, maar je mag er wel de hoofdprijs voor neertellen.
We zijn, kijkend naar deze opvolger van de S24U, in een tijdperk terechtgekomen waarbij jaarlijks een nieuw model uitbrengen, behalve marketing, geen enkele meerwaarde meer heeft. De stap van de S10U, naar de S24U was te rechtvaardigen en een goede stap vooruit. De S24U inruilen voor een S25U is alleen maar aan te raden als je het nieuwste wilt hebben, ook als je daarvoor aan prestaties moet inboeten.
Feitelijk sluit je met het kopen vandaag de dag van een nieuwe telefoon een support abonnement af bij Samsung voor 7 jaar.

Nb. Verdienmodel is iets verandert daarmee(vroeger lagere prijs maar kort support). En daarmee ook de prijzen. En tegenwoordig zit het verdienmodel ook voor groot deel in de data. Dus linksom of rechtsom betalen we meer.

Iedereen weer veel plezier met dit nieuwe abonnement genaamd s25 :+

Edit; super weer een irrelevant score! Terwijl de halve review gaat over weinig vernieuwing en het enige wat je eigenlijk krijgt is weer opnieuw 7 jaar support tov z'n voorganger. Bedankt voor het moddereren van mijn post community ;)

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 1 februari 2025 09:35]

Het valt toch nog wel mee qua daadwerkelijke prijs die je betaalt? Ik heb via KPN de S25 512GB gekocht voor zo'n €680 (maandelijks opzegbaar abonnement wat ik meteen opzeg). Ik zie in het prijzen & levertijden topic echt niemand de adviesprijs betalen. Sommigen hebben echt honderden euro's korting op hun toestel.

Ik kocht mijn S10e 128GB volgens mij een jaar na release voor zo'n €500 en die had maar een paar jaartjes support. Dan vind ik de S25, rekening houdend met inflatie e.d., toch zeker geen slechte deal :P
Uhh, ik sprak over sim only. Wat jij bedoelt is dan een dubbel abonnement, je betaalt 680 abonnement kosten aan Samsung en kpn verder je data abonnement. Je krijgt korting op je telefoon omdat kpn natuurlijk wilt dat je hun maandelijks betaalt in de vorm van een abo. Dit ligt wat complexer maar verandert niks aan de kern van m'n bericht.
Wat was er onduidelijk aan "maandelijks opzegbaar abonnement wat ik meteen opzeg"? Ik betaal gewoon de prijs van het losse toestel.
Je snapt me niet. Ik ga m'n punt niet opnieuw uitleggen. Wel fijn voor jou dat je de telefoon relatief betaalbaar hebt weten te verkrijgen! :)
Ik beem aan dat je als je dat zo doet je wel bij moet betalen
Nee hoor. KPN zegt zelf:
Als je voor een maandelijks opzegbaar abonnement kiest betaal je jouw smartphone in één keer.
Kortom, de prijs die ik betaal is de prijs van het toestel, niet meer, niet minder. Bij duur van de overeenkomst staat ook één maand. Die ene maand abonnement (~16 euro) betaal je dus wel denk ik, maar dat is een schijntje en niet een boete o.i.d.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 1 februari 2025 13:38]

Ah ok dus niet een pay per maand abbo ok
Helemaal mee eens. Ik heb voor mijn S25 ultra met 512 gb €889 betaald, met verlenging van mijn abonnement. Dat is toch een koopje voor 7 jaar gebruik?!
Welk abo heb je hier dan bij en wat ga je maandelijkse betalen?

Ben benieuwd hoe dit precies zit. Sim only zijn de abonnementen vaak een stuk goedkoper, en dat is m.i. dan ook de echte prijs van het abonnement.
Via presale bij Belsimpel verlengd Kpn met 6gb en onbeperkt bellen. Looptijd 2 jaar. Dit was ik toch al van plan. Kost €18,50 per maand. Telefoon heb ik in één keer betaald. Heb ook 512gb geheugen gekregen.

[Reactie gewijzigd door Dickens op 2 februari 2025 14:44]

Goede review! Halfbakken AI kan je hopelijk uitschakelen als het niet goed werkt en niks voor je toevoegt? En wat betreft vernieuwing, helemaal eens, maar geldt eigenlijk al een paar jaar voor de hele telefoonbranche. Samsung had het laadsysteem en camera simpel een upgrade kunnen geven zou je zeggen....
Eerlijk is eerlijk het is allemaal te weinig. AI is vooral een leuke gimmick. Deze genoemde telefoon update is precies dat een software update met afgeronde hoeken. Van een s24u naar een s25u voegt weinig toe. Samsung heeft het minimale gedaan qua specs en verbeteringen en dat zien consumenten ook echt nu, dit zal zeker niet gaan leiden tot massa verkoop.
Psssst. De smartphones veranderen al zo'n 5 jaar niet meer. Dat machine learning nu een name change heeft gekregen naar AI en een stuk beter is geworden veranderd niets aan de stilstand van telefoons an sich. Ik ga het verschil niet merken in dagelijks gebruik tussen een s21 ultra en een s25 ultra, want ik zal AI alleen aanroepen wanneer ik dat wil, niet constant aan op de achtergrond.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.