'Apple werkt nog steeds aan goedkoper abonnement met reclame voor Apple TV+'

Apple is naar verluidt nog steeds van plan om een goedkoper abonnement met advertenties te introduceren voor zijn streamingdienst Apple TV+. Het bedrijf zou in gesprek zijn met het Britse kijkcijferbureau Barb om te bespreken hoe de advertenties gemeten kunnen worden.

De Britse krant The Telegraph meldt dat Apple nog altijd van plan is om andere streaminggiganten te volgen in het aanbieden van een goedkoper abonnement met advertenties. Een abonnement op Apple TV+ kost momenteel 9,99 euro per maand, terwijl enkele concurrenten gestart zijn met het aanbieden van een abonnement met reclame voor ongeveer de helft van dat bedrag in dollars.

De Broadcaster's Audience Research Board, oftewel Barb, meet momenteel al de kijktijd voor films en series op Apple TV+, maar zal aanvullende technieken moeten inzetten om ook advertentiegegevens te kunnen meten. Apple zou hierover momenteel gesprekken voeren met Barb, die de officiële kijkcijfergegevens voor Britse televisiezenders levert.

Apple is een van de weinige grote streamingdiensten die nog geen advertentieabonnement heeft geïntroduceerd. Onder meer Netflix, Disney+ en Prime Video bieden al langer een goedkoper abonnement met reclame aan, hoewel deze vooralsnog niet in Nederland en België beschikbaar zijn. Het is niet bekend of en wanneer Apple een goedkoper abonnement met advertenties wil uitbrengen, en in welke regio's dit abonnement beschikbaar zal komen.

Apple TV voor Windows

Door Sabine Schults

Redacteur

29-07-2024 • 15:16

84

Reacties (84)

Sorteer op:

Weergave:

Laat Apple TV+ eerst maar eens de kwaliteit en met name de kwantiteit van de content verhogen. Af en toe zitten er best goede series en films tussen, maar meer af dan toe. Wat er nu op op staat rechtvaardigt het niet om er doorlopend 9,99 euro per maand voor te betalen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 29 juli 2024 16:27]

Kwantiteit ben ik met je eens, maar hun content is toch echt van betere kwaliteit dan de concurrentie. Niet dat dat daarom beter is voor de doorsnee gebruiker...
Kwaliteit en betere kwaliteit is suggestief.
Ik vind maar 3 series het kijken waard op AppleTV en schakel mijn abo dan ook alleen in als er een nieuw seizoen op staat. Dus 10/12 maanden heb ik het abo gewoon niet.
Af en toe gebruik ik een trial (zoals nu op de ps5) via een tijdelijk ander account (want activeren op een bestaand inactief bestand kan niet) om andere series te proberen.
Dit dus. Zo werkt het hier ook. Zodra een hele serie is gerealesed met daarnaast nog wat andere content wat ík als ''kwaliteit' beschouw, dan neem ik een maandabbo.
maar hun content is toch echt van betere kwaliteit dan de concurrentie.
Daar ben ik het eerlijk gezegd niet echt mee eens. Misschien qua productiewaarde, maar ik vind alle series aan de veilige kant en is het beeld vaak té perfect. En dan bedoel ik niet alleen make-up, haar en kleding, de series ogen klinisch op meerdere vlakken. Dat is overigens niet enkel een probleem bij Apple TV, maar daar viel het me wel extra op. Tevens zit er toch ook wel een politiek correct sausje over heel wat series. Dat is niet alleen in de vorm van de cast, maar bijvoorbeeld ook hoe karakters zich gedragen tijdens de tijdsperiode waarin de serie zich afspeelt. Vooral bij Masters of the Air en For All Mankind is dit het geval.

Ook worden series snel soaps wanneer er meerdere seizoenen zijn. Dat probleem zag je ook bij heel wat Netflix series. Ineens wordt er verdiept op voorheen achtergrond karakters. Allemaal filler om de seizoenen vol te krijgen, terwijl het hoofdverhaal maar niet wil vlotten.

Ik heb Apple TV+ nu een aantal keer een kans gegeven via gratis maanden, maar iedere keer is het toch weer teleurstellend. Een grote zak met geld ertegenaan gooien en sterren aan je binden is echt niet voldoende. Ik mis vooral een serie waar Apple ook een stapje verder durft te gaan dan alleen dat politiek correcte gedoe. Ze hadden het doel om het nieuwe HBO te worden, maar vooralsnog durven ze echt geen karakter zoals Tony Soprano in hun series op te nemen. Seksistisch, racistisch, narcistisch, homofoob, meedogenloos en tóch degene zijn waarvoor je juicht. Bij een Apple serie zou zo'n karakter nooit de protagonist kunnen zijn.
Kwaliteit was al goed.
AppleTV+ is wat dat betreft echt het nieuwe HBO geworden.
HBO zelf is helaas enkel nog een bekende merknaam.

De kwantiteit is bij AppleTV+ ook flink gegroeid, komt het afgelopen jaar echt behoorlijk veel bij.
Is het geld wat mij betreft meer dan waard.

Alleen hebben ze al reclame binnen hun abonnement.
Weliswaar voor eigen content, maar reclame blijft reclame en een instelling om die dingen permanent te skippen is er niet.
Daar verschillen we dan van mening. Ik vermaak me prima met de content, de meeste series en films zijn van zeer goede kwaliteit.
LOL. Als er een ding goed zit is het de kwaliteit. En daar kiezen ze voor óver kwantiteit. Geef het tijd en de kwantiteit komt vanzelf. Laat ze aub niet de Netflix weg inslaan van veel met regelmatig weinig kwaliteit.
Moet de eerste Apple + serie die me interesseert nog tegenkomen.
Bij mij ook alleen Masters of the Air gekeken, die vond ik wel goed.
Maar verder nog niks tegen gekomen inderdaad, maar goed sowieso vind ik het op moment lastig om wat nieuws leuks te vinden.
Nu heb ik het niet zo op Anime maar laatst Digimon eens opnieuw gekeken, en nu ben Dragonball/Z/Super weer eens begonnen ben ik voorlopig weer even zoet.

Want een Netflix die een seizoen over 1 jaar uitsmeert mij niet gezien(Cobra Kai), binnenkort beginnen aan House of Dragon als die er compleet op staat. En dan weer wachten tot the ring of power er compleet op staat.
Ja merk ook wel van mezelf dat ik met ouder worden en kinderen krijgen, nog weinig energie heb om aan een nieuwe serie te starten.
Liever iets dat ik kan opzetten waar bij ik in slaap val en als ik wakker schiet nog kan volgen 😅
Haha op zich de energie om aan iets te beginnen heb ik wel, maar ik vind gewoon heel veel nieuwe series niet leuk / interessant genoeg meer :) .
Dan soms maar eens wat ouders opnieuw kijken, Friends, two and a half men enzo, daar kan je inderdaad gewoon in slaap vallen en bij het wakker worden nog volgen :+ .

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 30 juli 2024 21:09]

Hoeze LOL? Je bepaalt zelf of je iets kwaliteit vindt en daarmee is het een subjectief begrip.
Mjah, de prijs valt mee als je in het Apple ecosysteem zit (wat dan ook de kracht is van hun aanbod).
Betaal iets van een 23/maand voor Apple One Family.
Is Apple Tv, Music, 200GB icloud en Arcade voor 6 personen in het totaal.

Voor mij is muziek en icloud het belangrijkst, Apple TV bekijk ik soms.
Maar goed, 23/maand voor 6 personen. Spotify Premium los is al 18.
Kan iemand mij uitleggen waarom Apple een Broadcaster's Audience Research Board nodig heeft om van kijkcijfers te worden voorzien? Aangezien Apple de films en series aanbiedt en streamt, lijkt het mij technisch gezien vrij eenvoudig om te achterhalen wat er wanneer en door wie bekeken is?
Ik kan niet voor Apple spreken, maar die kijkcijfers haal je niet zomaar even uit een tabel in een DB. Kijkcijfers zijn ook niet zo simpel als in "+1 wanneer iemand begint te kijken", er zijn tal van parameters die op de juiste manier geïnterpreteerd moeten worden.
Mediabedrijven als DPG Media doen trouwens hetzelfde hoor, die werken met 3de partijen waarvan de scripts ook op deze site staan. Die partijen brengen dan de hele markt in beeld en geven periodiek de statistieken door.
Helder, ik was het perspectief van de adverteerders even vergeten. Die willen natuurlijk kunnen vergelijken tussen verschillende aanbieders om te kunnen onderhandelen.
En het gaat ook om vertrouwen, met name richting de adverteerders straks. Als een derde partij de kijkcijfers publiceert, geloof je dit als adverteerder eerder dan als wanneer Apple dat zelf doet.
Duidelijk. Ik was het perspectief van de adverteerders even vergeten. Iets dat ik overigens graag vaker zou doen ;)
Welk fossiel heeft bedacht dat er een versie moeten komen met reclame. Is dat niet de hoofdreden van het streamen? Geen reclame?
Welk fossiel heeft bedacht dat er een versie moeten komen met reclame. Is dat niet de hoofdreden van het streamen? Geen reclame?
Welkom in de wondere wereld van winstmaximalisatie en verplichtingen richting aandeelhouders. Men ziet het succes bij Netflix en het balletje gaat rollen. Of het op de lange termijn gunstig is of dat deze hele versplintering en verreclamisering uiteindelijk lijdt tot minder (trouwe) gebruikers en meer piraterij: dat is van ondergeschikt belang. Is een probleem voor de mensen die er dan mee moeten dealen.
Gezien de markt steeds verder versplintert heden ten dagen, zullen de kosten voor de streamingdiensten ook steeds verder toenemen. En zolang er mensen zijn die klant blijven en betalen, of minder betalen + reclame voorgeschoteld krijgen, zal het allicht een lucratieve aanpassingen blijven. Wanneer klanten massaal verdwijnen omdat reclame, zal een streamingdienst overwegen de reclame te verwijderen.
Winst maximalisatie....

Abbonementen = $$

Advertenties = bedrijven die betalen voor ads + je bouwt profielen op (lkijken mensen die ads, koppel die aan kijkgedrag) = $$. Profielen kun je weer verkopen, of koppelen aan de ads die bedrijven willen plaatsten = $$

$$ + $$ + $$ = veel geld
Ik heb tijdelijk Apple TV aangeschaft om een aantal series te kijken (Ted Lasso, Severance, Silo), maar toen ik vandaag mijn Ipad vergat in de trein kwam ik erachter dat ik het op mijn Google Pixel niet kan gebruiken... Er is namelijk geen (werkende) app voor android EN via Chrome op mijn mobiel werkte de website gewoon niet. Wat waardeloos... Apple will be Apple.
"Deze app is niet beschikbaar voor je apparaten"
Op een Google Pixel 7a
Oke ja goed ik heb geen android dat vind ik nogal een rommelig systeem(En dit bewijst het maar weer eens), maar goed een pixel zou je nog verwachten het op zich zou werken.
Er stond mij iets bij dat er een app was al ondertussen, dus dacht zoek het eens op :).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 30 juli 2024 14:42]

Ik ben niet persé fan van het een of het ander, maar dit bewijst natuurlijk helemaal niets. Dat ligt bij de ontwikkelaar, kan op iOS net zo hard "gebeuren".
Dat kan maar daar heb je maar een handjevol hardware die je moet ondersteunen, en ook software versies.
Het is geen wildgroei van tig verschillende hardware/ resoluties van scherm etc.
Klopt hoor, maar dat is hier in dit geval ook niet echt aan de orde. Ik heb flink wat iOS en Android apparaten waar ik dit op kan testen en zojuist gedaan; twee recente modellen van Samsung en Google Pixel is de app niet op beschikbaar, terwijl dat de eerste modellen zijn die je als ontwikkelaar zou ondersteunen. Google Pixel staat zelfs het dichtst bij wat "Android" eigenlijk is van allemaal. De niche modellen heb je ook, maar die tellen niet echt mee in dit soort metingen. Lijkt bijna een bewuste keuze dit.

Software versies is overigens op iOS ook net zo'n ding. Zodra je de laatste update niet meer ontvangt van iOS vliegen de niet werkende apps je om de oren, daar heb ik hier óók een aantal van liggen. En de merken die ik net noem geven je op Android inmiddels ongeveer evenlang updates.
Software versies is overigens op iOS ook net zo'n ding. Zodra je de laatste update niet meer ontvangt van iOS vliegen de niet werkende apps je om de oren

Dat valt echt heel erg mee er is zowat geen 1 app die echt de laatste versie vereist, zelfs een bank app vereist minimaal ios15 op het moment(Terwijl we op 17 zitten nu).
Als ik even naast de ing na de rabobank kijk zelfs ios14
Youtube het zelfde ios15
instagram 15.1

En goed kan nog wel door gaan maar geen zin in, dus je heb echt niet de laatste grote update nodig voor een app.
Je noemt de apps op die er veel belang bij hebben dat iedereen de platforms kan blijven benaderen en daar veel waarde aan hechten, die blijven sowieso enorm lang ondersteunen op zowel Android als iOS.

Je hebt wel gelijk trouwens, als in dat het de laatste jaren veel beter is geworden en je ziet niet meteen op dag 1 van het eindigen van je updatetermijn de apps massaal uitvliegen (dat bedoelde ik ook niet letterlijk). Maar aardig oude toestellen die nog wel prima werken, zoals een SE en een 7 die ik hier heb liggen en die voor bvb een wat ouder persoon nog prima in te zetten zouden zijn, hebben geen iOS 16 en missen daardoor direct een hele hoop opties in de App Store. En ook op de iets recentere iPhone 8 en X missen best wat apps, en ja hoor, die lopen maar één versie achter (zitten op iOS16 maar iOS17 is dus tóch het minimum van veel apps). Edit; even gekeken op iOS16; enorm veel games zijn onbeschikbaar, een aantal video players en ook apps van Apple zelf als Garageband, Journal etc zijn onbeschikbaar. Voor mij persoonlijk is Garageband bijvoorbeeld een app die ik dagelijks gebruik. Met een beetje geluk is er wél een oude versie te downloaden (maar alleen als die al in je bibliotheek zit, en in de hoop dat die nog werkt met de laatste ontwikkelingen aan de kant van de servers). Maar die optie heb je op Android ook altijd, buiten de store om (en hopelijk over niet al te lang ook standaard op iOS).

Nogmaals, ik ben geen fan van het een of het ander trouwens en wissel steeds tussen beide, maar misschien dat ik het juist daarom ook wel neutraler kan bekijken dan iemand die "geen Android heeft". Het punt was ook meer de beschikbaarheid van recente apps (specifiek Apple TV), het was niet mijn bedoeling om een detaildiscussies te starten over de losse zin over het updatebeleid. In dit geval heeft de belabberde beschikbaarheid niets te maken met hoe belabberd Android is. Voor een bedrijf van het formaat van Apple is al helemaal geen excuus, mij lukt het in mijn eentje vanuit de schuur ook om een goede beschikbaarheid te bieden.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 31 juli 2024 16:20]

lees: Apple wil het huidige abo op termijn aanvullen met reclame zodat je een duurder abonnement nodig hebt. Ze zullen eerst een cheap abo introducren maar uiteindelijk schuift het allemaal op net zoals bij de streaming diensten die zich net als de RTL's en SBS'en beginnen te gedragen.
Yep. More money! Vaste prik lijkt het. Hogere prijs, reclame. Maar gelukkig hebben we ‘concurrentie’ van allemaal dezelfde partijen die hetzelfde doen.
Benieuwd of ze de kwaliteit behouden voor het goedkopere abo. Hun 4K streams zijn echt een een genot om naar te kijken tov ons Netflix 4K abonnement. Al bij de intro van Foundation krioelt de scherpte er vanaf. Geluid is ook duidelijk een pak gedetailleerder.

Tests van vorig jaar bevestigde dit ook met een gemiddelde bitrate van 31mbs en pieken tot 41mbs waarbij Netflix in zijn pieken zelfs maar 16mbs haalt.

Vind het ook de perfecte streaming dienst voor ons huis om mee af te wisselen. Af en toe eens een maandje of drie nemen om de nieuwe series bij te kijken en dan weer uit. Weinig overaanbod, maar wat uitkomt wel altijd kwalitatief. Bij HBO is de beeldkwaliteit ook achteruit gegaan sinds de samensmelting. Al is het nog geen Netflix. Zelfs bij House of the dragon zijn de besparingen te zien, en al heel zeker in de cgi afdeling.
Benieuwd of ze de kwaliteit behouden voor het goedkopere abo. Hun 4K streams zijn echt een een genot om naar te kijken tov ons Netflix 4K abonnement. Al bij de intro van Foundation krioelt de scherpte er vanaf. Geluid is ook duidelijk een pak gedetailleerder.

Tests van vorig jaar bevestigde dit ook met een gemiddelde bitrate van 31mbs en pieken tot 41mbs waarbij Netflix in zijn pieken zelfs maar 16mbs haalt.

Vind het ook de perfecte streaming dienst voor ons huis om mee af te wisselen. Af en toe eens een maandje of drie nemen om de nieuwe series bij te kijken en dan weer uit. Weinig overaanbod, maar wat uitkomt wel altijd kwalitatief. Bij HBO is de beeldkwaliteit ook achteruit gegaan sinds de samensmelting. Al is het nog geen Netflix. Zelfs bij House of the dragon zijn de besparingen te zien, en al heel zeker in de cgi afdeling.
Mee eens: beeld kwaliteit en geluidskwaliteit doen zowel bij de content in de Apple store (kopen of huren van films) of op Apple TV+ bijna niet onder voor fysieke dragers (Blu-ray/UHD). Vooral de toevoeging van Dolby Atmos aan de content maakt het over een Home cinema receiver spectaculair. En het verschil met de ondersteuning van multi kanaal geluid met andere diensten is groot. Bij andere diensten blijft het helaas een ondergeschoven kindje.

En inderdaad ook telkens 1 of 2 maanden aan op abonnement en dan weer uit. Tot er weer meer op staat. Maar dat doe ik bij de andere diensten ook zo. Dat spaart veel geld.
Apple TV+ voor de reclames. Apple TV+ Pro Max (of Ultra) voor wat nu het geval is.
Zoiets ja. En dan max 1080p voor de ads variant. en de Pro krijgt dan 4K.
We gaan iets soortgelijks krijgen met die AI die overigens uitgesteld wordt tot minstens iOS 18.1, wellicht .2.
X aantal keren gebruiken gratis en daarna abonnement. Of gratis half te gebruiken en echt functioneel via de paywall.

Maar goedkoper Apple TV zou zeker interessant wezen. Ze hebben wel toffe series. Maar die torrent ik momenteel nog steeds. Al die verplintering is gewoon te duur geworden.
Hopelijk valt het mee met kwaliteitsbeperking. Apple wil altijd graag wel dat je het meest uit de hardware kan halen, dus 1080p abo’s slijten op TV 4K gaat hem denk ik niet worden (of dan krijgen die devices een gratis upgrade, maar dat zal in de EU helaas vast niet mogen :+.). Apple Music biedt ook altijd de maximale kwaliteit aan, incl lossless, voor dezelfde prijs. Geen speciaal Plus abonnement ofzo om toegang te krijgen zoals Spotify wil doen.

Wat dat betreft zit het goed als ze die koers netjes aan blijven houden.
Laat me weten als ze in de buurt komen van de €3,99 bij HBO zonder reclame.
Je vergelijkt een standaard abonnement met een speciale tijdelijke actie die nog geen maand duurde.
Volgens mij nog maar zelfs 2 dagen vandaag en morgen :).
Oh ja klopt, de prijs gaat naar €4,99. 50% korting blijft.
Waarom betaald met reclame? Waarom dan niet gratis met dubbel zoveel reclame? Even afhankelijk van de hoeveelheid reclame, maar wie zit er nu te wachten op betalen en dan ook nog reclame krijgen. Ik gebruik wel eens Plex gratis en dan kijk je dus iets met gewoon reclame. Niet heel storend als je er niks voor betaald, echter als ik nu ook nog voor Plex zou moeten betalen dan zou ik mij er veel erger aan irriteren.
Apple zou beter, samen met dat goedkopere TV+ abonnement, ook Apple One Premier beschikbaar maken in België. Een gemis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.