Twitch verhoogt prijs van Tier 1-kanaalabonnement voor advrij kijken met 1 euro

Twitch gaat de maandprijs van het Tier 1-kanaalabonnement verhogen met 1 euro. Dit abonnement kost nu 5 euro per maand in plaats van 4 euro. Dit abonnement geldt voor één kanaal en laat gebruikers onder meer advertentievrij kijken op dat kanaal.

Het platform zegt dat de prijsverhoging 'onderdeel is van onze inzet om creators hun community's te kunnen laten bouwen en laten groeien'. De prijsverhoging geldt in tientallen landen, waaronder België en Nederland. Het is voor het eerst dat Twitch de prijs van een kanaalabonnement verhoogt. De prijzen van de Tier 2- en Tier 3-abonnementen worden niet aangepast.

Twitch zegt dat streamers hetzelfde percentage overhouden aan de kanaalabonnementen; streamers gaan er dus ook per Tier 1-kanaalabonnement op vooruit. Streamers krijgen 50 tot 70 procent van de kanaalabonnementen. Naast advertentievrij kijken, biedt Tier 1 extra emotes en badges. Bij Tier 2 en Tier 3 krijgen abonnees nog meer emotes en badges. Naast de kanaalabonnementen is er ook Turbo, waarmee abonnees over het gehele platform advertentievrij kunnen kijken. Twitch verhoogde de prijs van dit abonnement vorig jaar met 3 euro naar 12 euro.

Door Hayte Hugo

Redacteur

05-06-2024 • 07:28

83

Submitter: FlyingFruitcake

Reacties (83)

83
83
46
1
0
31
Wijzig sortering
Dit is een verhoging van 25%
Om het even in perspectief te zetten.
Het was voorheen ook 5 euro, dus ze draaien dit een soort van terug van 4 naar 5.
Er is toch echt wel een verschil met 25% verhogen als iets een euro omhoog gaat of 10 euro omhoog gaat.
Procentueel dus niet, en ja daar gaat het om. Want als alle broden met een euro omhoog gaat, terwijl de belasting op een auto kopen zo omhoog gaat dat deze 10 euro meer kost, wat vind je dan erger?

25% is 25%.
Achja, dan gaan we een nieuw script installeren op de browser die de adds tegenhoudt.
Ik wil die rotzooi niet en nee ik ga er ook niet telkens meer voor betalen. Zij tracken ook ongewenst mijn data uit de systemen dan haal ik de Adds eruit met mijn eigen systeem.
Zoek PiHole eens op. Raspberry pi op je netwerk, vangt alle ads en trackers af.
Dat werkt niet voor Twitch.
Daarom gebruik ik een vpn naar Bulgarije of Bosnië, in die landen laat Twitch geen advertenties zien.
Er is een script in tempermonkey die je kan toevoegen aan je browser. Ik heb geen reclame meer op twitch.

Op YouTube is het gewoon te vinden met uitleg
Als het goed is gebruikt dat script een proxyserver die een lagere kwaliteit stream laat zien ten tijden van reclames. En soms gaat het niet helemaal goed omdat de stream dan vastloopt. VPN naar eerder genoemde landen (Polen werkt ook) kan je gewoon constant hoge kwaliteit stream kijken. Als je split-tunneling voor Twitch instelt, dan wordt de VPN alleen voor Twitch gebruikt en dan hoef je je geen zorgen te maken dat je andere tabs of internet verkeer via de VPN provider gaat.
Brave icm Pihole haalt zelfs de ads uit YT weg. Dus lijkt me sterk dat het voor twitch dan niet werkt.
De Twitch anti-anti-ad is beter dan die van Youtube.
PiHole blokkeert niet alle advertenties hoor. Op YouTube krijg ik ze nog vrolijk te zien.
PiHole blokkeert reclame op DNS niveau, als reclame uit dezelfde domein komt als je video kan PiHole geen onderscheid maken. Als je deze wilt blokkeren kan je een extension/addon in je browser installeren, deze kunnen daar wel meer onderscheid in maken.
Gebruik dan ook Brave icm Pihole voor YT. Gewoon alles weg en 4K videos.
Nextdns is een zeer goed alternatief. Tot 300k requests per maand.
Als je naar 6 streamers kijkt dan betaal je 30 euro om Add vrij te kijken...
Het is ook meer een donatie om de streamer te supporten als je dat wilt
waarvan die streamer 1euro bruto krijgt. Dus 80% gaat naar het platform dus het is niet een donatie naar de streamer toe het is een donatie naar het platform toe.
En dit wordt nog veel minder. Twitch gaat binnenkort de prime subs uit landen waar prime goedkoper is niet meer uitbetalen als een volledige prime sub, maar gecorrigeerd voor de prijs van Amazon Prime in dat land. Sommige landen gaan de streamers dus nog maar centen opleveren.

edit:
"maar" centen, niet meer centen

[Reactie gewijzigd door TV_NERD op 22 juli 2024 14:19]

Die snap ik dan op zich weer wel, net als bijvoorbeeld bits geloof ik. Ik snap wel dat Twitch er voor kiest niet meer uit te keren aan een streamer dan x percentage van wat de consument betaald heeft voor het abonnement.

Ik hoorde laatst een streamer ook uitleggen dat er met bits ook zoiets gaande was. Waar ze dan 'vroeger' met bits uit Turkije oid het volle pond kregen (alsof de consument de bits in de US had gekocht) maar dat het nu omgerekend werd naar wat de consument betaald heeft in plaats van naar de locatie van de streamer.
Ik heb er niet echt een mening over, vanuit economisch oogpunt is het zelfs logisch. Het past echter wel in de tendens dat mensen met lage prijzen (of in dit geval hogere prime sub uitkeringen) worden "gelokt" naar een platform wat dan later de prijzen verhoogd of in dit geval het uit te keren bedrag verlaagd.

Ik hoop zelf dat dit meer streamers naar YouTube trekt. Ik vind dat persoonlijk een veel prettiger ervaring dan Twitch.
Ik heb twitch alleen open als er drops aan staan voor een game die ik speel. Youtube kijk ik dagelijks.

Wilt iemand even uitleggen wat die prime sub is op twitch? Ik heb wel amazon prime (voor de loot) maar weet niet wat dat is, ik denk dat als je dat doet dat amazon dan de extra rekening van de sub van je maandelijkse betaling erbij doet? Klopt dit?

Vroeger waren donaties toch gewoon geld overmaken? Maar daar kreeg het platform zeker niks van. Kan me nog wel herinneren dat een rijk iemand een streamer met weinig volgers 100k gaf of meer.
Met Amazone prime kan je gratis abonneren op een streamer.
Dus ipv die 5 euro betalen, word je abonee via prime
Hoewel ik ook youtube beter vind is twitch wel beter kwa touling.
Ook games integratie is beter zoals bepaalde spellen de game karakter naar een kijker kan noemen en vol automatisch.
Uhm?
Streamers krijgen 50 tot 70 procent van de kanaalabonnementen.
Je zit er dus met een factor 2.5 (tot 3.5) naast...

[Reactie gewijzigd door DvanRaai89 op 22 juli 2024 14:19]

als affiliate krijg je 50% bruto
Ik kan verkeerd zijn maar bestaat Twitch Turbo niet meer? Was vroeger voor 15,99€ beschikbaar en je had op geen enkel kanaal meer adds, maar je support wel je favoriete streamers wel er niet mee.
Bestaat nog, en streamers krijgen wel inkomsten van Turbo kijkers, net zoals YouTube Premium ook gewoon inkomsten verzorgt voor de maker van de video.
" maar je support wel je favoriete streamers wel er niet mee." - gast. Ik heb 4 koffie nodig om dat te kunnen decoderen. 2 keer wel en 1 keer niet, maar het eindigt op niet dus ik denk... niet?
Naast de kanaalabonnementen is er ook Turbo, waarmee abonnees over het gehele platform advertentievrij kunnen kijken. Twitch verhoogde de prijs van dit abonnement vorig jaar met 3 euro naar 12 euro.
nee, dan neem je dus turbo voor 12 euro...
Je doet nu alsof je wel voorheen betaalde en dat de stap van €5 naar €4 (van vorig jaar) en nu weer de stap van €4 naar €5 de laatste druppel is... "dan gaan we weer een nieuw script installeren"
ik durf wel te beweren dat ik meer dan 500 euro aan twitch heb uitgegeven. Maar het houdt een keer op.
En daarom mag de rest meer betalen :+
Met een VPN verbinden met Polen of Albanië, ik zie dan geen enkele advertentie.

Werkt perfect.
En dan duurt het niet lang voordat Twitch een adblocker-blocker gaat draaien of gebruikers gaat bannen voor het gebruik van adblockers.

The enshittification continues.
Ik gebruik het "Video-Swap-New" script voor uBlockOrigin, werkt super. Voorheen gebruikte ik "VAFT" maar die begon af en toe problemen te geven in de vorm van bufferen.

Het verschil tussen de twee is dat VAFT gewoon 1080p (of Source) laat zien tijdens ads, en Video-Swap-New schakeld tijdelijk over op 360p.

https://github.com/pixeltris/TwitchAdSolutions
Het voelt enigszins toch als een inflatie correctie. Ondanks dat de streamer’s percentage gelijk blijft.
Inflatiecorrectie van 25%? Ik werk al 40 jaar, maar een inflatiecorrectie van 25% heb ik nooit meegemaakt op mijn salaris :D

[Reactie gewijzigd door Obfzk8R op 22 juli 2024 14:19]

Je werkt gewoon nog niet lang genoeg ~100 jaar geleden in Duistland was de inflatie 322% per maand (hyper inflation)... }:O :Y)
Toch blijft het goed om consequent de verhogingspercentage te noemen. Nu 35% ipv “een eurotje”.

Vooral omdat in andere tweakers artikelen wordt gesproken over een verhoging van 10% als de kosten van €0,50 naar €0,55 gaan. Ik kan zo snel dat artikel niet vinden.
Hmmm... niet lang genoeg? Dan is het verhogen van Pensioengerechtigde leeftjd een goed ding! :Y)
Ik heb 30 jaar geleden (toen ik 18 was) al vrede genomen met de realisatie dat ik pas met pensioen kan als ik 75 ben... }:O
Dan maak jij misschien nog de hyperinflatie mee! Fingers crossed }>
Er was eerder ook een deflatie van 25%
Inflatiecorrectie slaat op de verschuiving in een enkel jaar. Dit zou rustig een correctie kunnen zijn die is opgebouwd over de jaren heen. Service providers zijn er niet superhappig op om elk jaar de kosten te verhogen want dan schoppen ze elk jaar het bijennest.
Het ding is dat vroeger T1 subs 5 euro kosten. Dan hebben ze dat verlaagd naar 4 euro om nu weer 5 euro te vragen.
Dus toch! Ik dacht al dat subs ooit 5 euro waren, maar toen ik laatst voor het eerst in lange tijd weer wilde subben was ik verbaasd over dat het 4 euro was...
"Twitch zegt dat streamers hetzelfde percentage overhouden aan de kanaalabonnementen; streamers gaan er dus ook per Tier 1-kanaalabonnement op vooruit."

Wow. Ik ga er €0.50 op vooruit, super!

Maar ff serieus. Als Twitch echt iets voor streamers wou doen zouden ze de percentages omhoog brengen voor wat je krijgt per sub en ads. Dit is gewoon een inflatiecorrectie.
Voor de gein eens deze calculator invullen: https://ivs.rocks/calculator

Dit is hetzelfde platform wat Twitch gebruikt voor streams, en het schijnt dat er binnen Amazon geen korting is voor interne bedrijven.

Dit zal vrij dichtbij zijn wat Twitch betaald voor streams. 4 uur 720p streamen voor 50 viewers kost 17.80 $.

Daar zijn dus, als je de reclame even niet meetelt, 7 subs voor nodig om dat te bekostigen. De meeste streamers met 50 viewers die ik kijk halen dat echt niet.

Streamen is enorm duur en mede daardoor maakt Twitch ook nog geen winst.
7 subs op 50 concurrent viewers lijkt me wel te doen toch...? Dat streamen duur is, dat weet ik. Maar zeg dan niet dat dit voor de streamers is en geef dan eerlijk aan "Jongens, dit kost ons te veel, we moeten de prijzen verhogen".
Met 50 concurrent viewers, als je dan 7 subs per stream wilt hebben wordt het al snel enorm veel. Je moet dan als je 4x streamt per week, zo'n 112 subs per maand hebben. Met zo'n 30 viewers voor dezelfde tijd was mijn record rond de 100. Meeste tijd zat het rond de 40-50 subs.

Over de communicatie kunnen we het hebben, maar die is van grote bedrijven altijd wel bedroevend. Daar kunnen we het dus over eens zijn :'(
Mee eens. Ik vind de eisen van hun partner program vrij hoog, alleen maar zodat je naar 60/40, of als je het echt goed doet, 70/30 kunt komen. Ik probeer ook altijd direct aan een streamer te doneren als ze de mogelijkheid hebben, want dan weet ik zeker dat het overgrote deel van het geld ook echt bij ze terecht komt.
Huh 5 euro om op 1 kanaal Add vrij te kijken?
Ja, plus emotes, een badge en bij bepaalde streamers krijg je ook toegang tot andere extra’s zoals extra discord kanalen of een community Minecraft server.
Discord en minecraft zijn de streamer kosten maar 5 euro voor 1 kanaal, emotes en badges maakt youtube premium gratis lijken...
Dit is meer te vergelijken met het "lid worden" van een kanaal op YouTube.
Je kan dan ook streams van dit kanaal terugkijken. Ik ben al jaren (Prime) sub bij Lekker Spelen. Heerlijk om af en toe een stream terug te kijken
Youtube premium moet je naast t turbo abonnement van twitch zetten. Beiden 12 euro dacht ik en beiden maken het platform reclame vrij.

Net als twitch heeft YouTube ook lidmaatschappen voor losse kanalen. Die ook 5 euro per kanaal zijn.
Dit lijkt me eerder een terug draai. Vroeger kon je subscriben aan een kanaal met verschillende tiers, tier 1 kosten € 5,- en was ad-vrij. hiervan wist je dat als de kanaal minstens xx viewers heeft of xx subscribers, dat 50% naar je content creator gaat en 50% naar twitch, dit was hun standaard voor vele jaren.

waarom zijn ze ooit naar € 4,- gegaan? met advertenties?
Een tijd geleden heeft Twitch een aanpassing gedaan in de prijs in Euros, om die (ongeveer) gelijk te trekken met de prijs in de VS.

Nu wordt zowel in de VS als hier de prijs verhoogd. Geen verrassing - ik had dit maanden geleden al verwacht .
Of € 12 euro voor Twitch Turbo en je kijkt alle kanalen add free.
Ik wist niet eens dat dit bestond. Voor de mensen die anders 3 of meer kanalen subs zou hebben is dit echt super handig.
Wat reclames betreft: ja. Maar je mist wel de emotes, die vaak een onderdeel zijn van de identiteit van het kanaal (en daarmee de community). En sommigen subben puur voor de support aan de streamer.

Het is absoluut geen vetpot, maar zo kan een streamer bijv. met een beetje geluk er wel een nieuwe game van kopen of op een andere manier in de stream steken!
In de email claimen ze dat hun motivatie is om meer geld aan streamers te geven. Onzin! Dit gaat juist ervoor zorgen dat men hun subs weg gaat halen waardoor de streamers juist minder gaan verdienen. Dit is leuk voor de grote streamers met honderden of duizenden subs maar voor de kleine streamers die blij moeten zijn als ze er 50 hebben is dit rampzalig. En neeeeeeeeee waarom zou je een meer eerlijke split geven dan 50/50 voor kleine streamers, dat is zooooo'n gek idee (sarcasme springt uit de tekst)
Dat claimen ze helemaal niet, onzin! Je moet niet dingen gaan verzinnen om te scoren hier. Er staat nergens in de email dat ze het doen om de streamer meer geld te geven. Ze zeggen alleen dat het percentage dat de streamer krijgt gelijk blijft en geven de reden voor de verhoging:

Subscriptions are an important way that your viewers support your channel. In order to keep pace with rising costs and local currency fluctuations, we’re updating Tier 1 subscription and gift sub prices on the web in over 30 countries

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 22 juli 2024 14:19]

"read between the lines" is de gezegde. Capatalisme, etc etc.
Ik noem het gewoon dingen verzinnen die er absoluut niet staan om maar te kunnen klagen.

Je zegt dat Twitch claimed dat het voor de streamer is om dan vervolgens te zeggen dat je tussen de regels door moet lezen? Terwijl gewoon duidelijk in de eerste zin wordt uitgelegd waarom ze het verhogen. Hoe duidelijk moeten ze zijn? Schiet mij maar lek.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 22 juli 2024 14:19]

Het is Twitch te doen om de stijgende kosten en lokale valuta schommelingen, zoals te lezen valt in de openingsalinea van de betreffende e-mail hierover:

Abonnementen zijn een belangrijke manier waarop je kijkers je kanaal steunen. Om de stijgende kosten en lokale valutaschommelingen af te vangen, updaten we de prijzen van niveau 1-abonnementen en cadeau-abonnementen via internet in meer dan 30 landen. In jouw land is de nieuwe prijs 4,99 EUR.

Ik stream zelf regelmatig op Twitch en heb ook de affiliate status bemachtigd door een kleine trouwe community. Of zij hun abonnement verlengen of niet laat ik verder aan de persoon zelf over. Het is voor mij niet nodig en ik laat iedereen er lekker vrij in om te doen wat zij willen.
Streamers / Influencers geven totaal niks om jou als persoon. Als je stopt met kijken, missen ze jou als persoon niet. Hun doel is om hun kanaal te groeien, en daarom willen zij dat jij, wie je ook bent, het gevoel hebt dat je er bij hoort en dat ze je waarderen. Het belangrijkste voor hun is dat je blijft kijken of terug komt, als je er ook nog voor betaald krijg je een extra stikker, dan heb je het goed gedaan.

Als je op dit moment een Twitch subscription heb, nodig ik je van harte uit om daarmee te stoppen. Je wint er zelf echt helemaal niks mee. Ongetwijfeld krijg je een bedankje op de stream wanneer je je abonnement vernieuwd, en de streamer kent je gebruikersnaam vast wel, maar uiteindelijk ben jij voor hen één van de velen. Je zult niet worden gemist, hoe persoonlijk je je ook voelt aangesproken. Zij kijken naar een chatbox waar iedereen binnen kan komen, jij kijkt naar video.

Natuurlijk kan een subscription een groter verschil maken als iemand net begint met streamen. Maar bedenk dan wel dat iedereen heel makkelijk kan beginnen streamen. Dat stelt niks voor.
Ik zie het anders. Jij betaalt misschien voor entertainment op een andere manier zij het Spotify, Disney+, Videoland of iets dergelijks.
Is Twitch mijn entertainment. Zo een streamer zit dagelijk 8 tot 10 uren hetzelfde spelletje te spelen dat ik leuk vind, dan kan ik die, voorheen 4 euro per maand, wel missen.
Als je voor Netflix betaald, weet je 100% zeker, dat je voor de content betaalt. Als je met datzelfde gevoel een content creator betaald, ben ik het er wel mee eens. Maar veel mensen betalen aan een content creator, omdat die creator hun een bepaald gevoel geeft dat ze er bij horen. Dat is 100% een leugen.

Het is hun full-time baan om hun publiek te vergroten. Zij willen dat jij daarin gezogen wordt en die leugen geloofd dat ze jou persoonlijk ontzettend dankbaar zijn voor jouw 4 euro. Terwijl het ze werkelijk niks kan schelen als je niet meer komt opdagen omdat er wat aan de hand is in jouw persoonlijk leven. Het is niet iemand die geeft om jou, ze geven om het verbeteren van hun cijfers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.