Ubuntu Core Desktop is vertraagd voor onbepaalde tijd, komt niet met 24.04 uit

Ubuntu Core voor de desktop komt nog niet uit in april. Aanvankelijk was het plan dat de desktopversie van de iot-distro met Ubuntu's 24.04 LTS-release uit zou komen, maar het is nu niet meer bekend wanneer dat wel gebeurt.

Dat zegt Tim Holmes-Mitra, director of engineering bij Canonical, tegen OMG Ubuntu. Volgens hem komt Ubuntu Core Desktop niet uit samen met Ubuntu 24.04, de longtermsupportrelease die in april uitkomt. "Ik kan helaas nog geen datum geven waarop we een oplossing hebben voor de problemen die we nog moeten oplossen", zegt Holmes-Mitra. "We willen dat de gebruikerservaring erg goed wordt en dat gaat lang duren." De ontwikkelaar geeft verder geen details over die problemen.

Canonical bracht Ubuntu Core in 2022 uit. Ubuntu Core is een variant van de distro die is bedoeld voor embedded apparaten en internet-of-thingsapparatuur. Tweakers ging daar eerder mee aan de slag op een Raspberry Pi. Canonical zei destijds al dat het van plan was om een desktopvariant uit te brengen, maar gaf daar geen tijdlijn voor. Er zijn inmiddels al ontwikkelaarsbuilds beschikbaar, maar de definitieve versie laat langer op zich wachten. Het is niet bekend of de versie in de 24.10-release van Ubuntu uitkomt.

Ubuntu Core ondersteunt een handvol modellen van de Raspberry Pi.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

09-02-2024 • 18:22

34

Lees meer

Reacties (34)

34
34
18
1
0
9
Wijzig sortering
Ik zal wel ergens een afslag gemist hebben maar waarom zouden we een Desktop variant van een IoT OS willen hebben? Een OS dat is afgeleid van een Desktop/server OS ook nog.
Zie o.a.
https://fedoramagazine.or...g-fedora-atomic-desktops/
https://fedoraproject.org/atomic-desktops/

De reden voor een IoT/immutable/atomic (of hoe je het ook noemt), is dat je een soort van image krijgt die je in één keer kan wegschrijven voor/naar het device. Vergelijk het met Android, en een ROM. Je krijgt een update gepushed als image, en niet alles is meer los.

Een voordeel is dat je heel snel kan wisselen tussen images, maar zelfs een image kan proberen en je data intact kan laten. Je kunt dan bijvoorbeeld Silverblue (Gnome-based) vervangen door Kinoite (KDE-based), of je eigen image maken en die weer delen met andere.

'Vroeger' was alles los, dus ook de packages van Gnome/KDE/Sway/Budgie.. werden apart gepushed en geïnstalleerd. Nu kun je 'gewoon' een image pushen, en daarboven op kun je dan iets als Flatpak, Snap of AppImage draaien.

Het voordeel is voor de user, is dat je dus ook makkelijk(er) terug kan. Je kunt dus na een vorige image versie, of juist een instabiele proberen. Voorheen moest je alle packages vervangen en dan hopen dat je een goede backup of snapshot had gemaakt. In feite vervangt dit het hele gebeuren. (*maak altijd backups of zorg dat je sync in de cloud)

Voor sommige power-users is het een groot nadeel. Je kunt dus niet meer schrijven naar sommige gedeelte, die zijn read-only/verpakt. Voor de user ook verwarrend, maar het los wel het probleem met malware (dat bestaat gewoon op Linux) op, want je zou dan zelf de image al moeten willen veranderen of zoals bij Fedora Silverblue met een overlay-package moeten werken. Nadeel is dat je vaak moet rebooten, maar goed dat is op Android ook.

Ik ben nu helemaal om, en ga voorlopig niet meer terug naar traditionele images. Straks kan ik Fedora 40 proberen, en als mij dat niet bevalt, dan boot ik gewoon de F39 image weer op. :)

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 26 juli 2024 22:06]

Dank voor de uitleg. Geen IoT dus maar eigenlijk Ubuntu's Atomic/Silverblue.
Tja, ze gooien het gewoon onder van alles.

Ik ben meer bekend met de term immutable, maar je krijgt ook weer een soort hybride oplossing, dus dat dekt de lading niet volledig. Uiteindelijk denk ik wel dat dit de toekomst gaat worden, zeker als je kijkt naar het succes van containers algemeen.
Dat soort verwarring is nogal iets in de industrie ja. Windows 10 "IoT Enterprise LTSC" heeft ook gewoon een desktop 8)7. En is niet bedoeld voor raspberries zoals je zou denken.
Een voordeel is dat je heel snel kan wisselen tussen images, maar zelfs een image kan proberen en je data intact kan laten. Je kunt dan bijvoorbeeld Silverblue (Gnome-based) vervangen door Kinoite (KDE-based), of je eigen image maken en die weer delen met andere.
Hmm tot nu toe kon je ook gewoon Gnome en KDE installeren en wisselen (wel binnen dezelfde distro)

Ik ben ook geen fan van containers (met name snaps!). Daarom gebruik ik Ubuntu ook niet meer. Dusja ze doen maar, maar ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling. Met name omdat ik juist van Apple afgestapt ben omdat ze dit ook doen. Een immutable OS betekent ook dat je niet meer dingen kan aanpassen dus je de keuzes van de uitgever van het OS moet accepteren.

Maar het is ook de efficientie. Elke container die zijn eigen libraries meeneemt betekent dat de shared library loader zijn ding niet meer kan doen bijvoorbeeld. En het is trager (maar dat is vooral snaps en geldt minder voor flatpaks).

En dan zijn er natuurlijk de onhandigheden van snaps zelf zoals de mindere communicatie met andere apps, skinning, eerste laadtijden enzovoorts.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 26 juli 2024 22:06]

Ik vind het jammer dat je onwaarheden verteld over deze opzet.

Ik leg juist uit dat je een eigen image kan bouwen, met alle aanpassingen die je wilt. Dus wil je iets niet of juist wel, fork dan de image, en doe je ding. Je kunt die image dan zelfs delen met andere.

Je voorbeeld met package los installeren is dat je het concept niet erg begrijpt. Je krijgt namelijk geen leftovers meer als je switched, en alle packages hoef je niet meer los binnen te halen. Wil je KDE proberen? Gewoon image switchen en klaar.

De libraries worden/kunnen nog steeds worden gedeeld. Daarvoor heeft Flatpak ook iets als SDKs en dacht zelfs dat ze onder water checken op shared libs. Van Snap weet ik het helaas niet, maar die hebben dingen nu eenmaal anders en hun insteek is ook anders.

Het niet direct kunnen praten met andere apps, is juist een voordeel. Mijn VSCode kan praten met mijn browser, maar enkel als ik dat wil. Steam hoeft niets te weten wat ik mijn file manager of VLC aan het afspelen ben.

Je hoeft niet over te stappen, je kunt het ook negeren en blijven op je huidige distro setup. Overigens denk ik wel dat dit de toekomst gaat worden, zeker als grote bedrijven dit gaan omarmen.
Ik ben het goeddeels met je eens. 1 nuance die ik wil maken is dat het malware niét oplost: hoewel het waar is dat het image zelf immutable is, is zo'n systeem nog steeds vatbaar voor malware in device firmware en het UEFI systeem.

Dus dit helpt en doet de deur van wagenwijd open naar een kier, maar doet 'm niet helemaal dicht of op slot.
Omdat raspberry pi niet alleen als IoT apparaat wordt gebruikt. Voor het IoT gebruik hebben ze dus al iets gemaakt, maar voor mensen die een raspberry gebruiken voor een complete desktopervaring (en die zijn er) werken ze dus ook aan een desktop versie
Dat begrijp ik ook maar Ubuntu Desktop en Server kon je al op je Pi installeren. We hadden dus een versie voor desktop gebruik, één voor server en één voor IoT doeleinden die allemaal op een Pi kunnen draaien. Waarom dan een desktop op de IoT versie?
Ubuntu is nooit desktop en server zijn niet geoptimaliseerd voor IoT achtige devices. Ze hebben bijv. nogal veel schrijfacties naar het petmanente geheugen, was bij IoT devices vaak flash is. Flash geheugen houdt dat niet van.
Daarom kon je beter Raspbian draaien: die is wel geoptimaliseerd voor de RPi.
Is het fair als ik zeg dat ik mij niet meer druk maak om schrijf acties, behalve als deze zijn vast gesoldeerd aan het MB?

Voor een rPi heb je al snel een nieuwe geheugenkaart in huis en je kunt zelfs booten d.m.v. een SSD/NVMe over de USB-bus. Wellicht krijg je dan ook snellere of grotere variant dan diegene die je drie/vier jaar intensief heb gebruikt.

Neemt niet weg dat je schrijven zo weinig mogelijk wilt, maar dat is inderdaad meer op prestaties gericht.
jij misschien niet, maar ik heb een openbaring voor je: er zijn meer mensen die de RPi gebruiken, en andere requirements hebben. Vandaar dat je nu dus ook de keuze hebt: voor ieder wat wils. Mag jij lekker de full blown gebruiken, terwijl mensen die een RPi minimalistisch systeem willen de IoT variant kunnen nemen.
Oh, ik ben het helemaal met je eens hoor. :)
Ik zou ook de IoT variant gebruiken, aangezien die ook andere optimalisaties, etc. met zich meebrengt.

Ik doelde enkel op het aantal schrijfacties.
Ik ken de Ubuntu varianten niet met zoveel detail, maar ik weet dat Raspberry Pi lite 64bit OS bijvoorbeeld een PREEMPT kernel heeft, die de latency veel voorspelbaarder maakt. Dit is voor bepaalde iot-toepassingen echt een must. De reguliere versie van RPi OS heeft een normale kernel.
De RPi3 was al enigszins geschikt om simpele desktoptoepassingen te draaien, maar door de 1 GB geheugen en USB2 liep je snel tegen limieten aan. De RPi4 was daarom een hele verbetering met meer RAM en USB3. Ze hebben zelfs de RPi400 geïntegreerd in een toetsenbord als een all-in-one desktopoplossing. De RPi5 heeft nu weer een hoop meer performance.
Vergeet niet dat niet iedereen behoefte heeft aan een top-end gamesysteem. Genoeg desktops worden alleen voor office en internet toepassingen gebruikt. Dat kan de RPi makkelijk aan.
Canonical heeft Ubuntu Core in eerste instantie inderdaad geadverteerd als een IoT OS, maar in principe is het gewoon een immutable general purpose OS waarop software geïnstalleerd dient te worden via Snaps. Het is dus helemaal niet specifiek voor IoT apparaten of servers bedoeld.
Net als Windows CE, als een soort basis voor kleinere applicaties? Soort kiosk-ding?! Dat is wat ik me kan bedenken.
En Mac is BSD (server) en Windows kernel is ook voor servers ontwikkeld. Je punt is?

[Reactie gewijzigd door kabelmannetje op 26 juli 2024 22:06]

Canonical doing things, as always. :)

Vraag mij af wat ze tot nu toe wel allemaal hebben afgemaakt? Volgens is alles nog erg beta.
Niks mis met dingen die in development zijn, maar ik voel bij Canonical gewoon geen vertrouwen dat het goed komt of enigszins naar stable kwaliteit gaat.

Kijk bijvoorbeeld naar de Snap-packages. Ik zou graag willen dat Snap werkt, maar er zijn zoveel dingen die gewoon ontbreken of maar half af zijn. Zoek maar eens op de issues met het Snap-package van Steam, of andere vergeleken met Flatpak/Appimage.

Nu is dit niet perse een ramp dit, maar het blijft vaag dat een Red Hat/SUSE/.. het wel lukt, maar Canonical dus niet. Waarom zou ik dan niet naar Atomic van Fedora kijken? Dan ben ik veel beter af.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 26 juli 2024 22:06]

Snap is meer iets voor server toepassingen, daar heb je dat gezeik met desktops, skinning en al die andere flauwekul wat minder :)
Daar ben ik het niet mee eens.

Snap is een hybride vorm t.o.v. AppImage/Flatpak.
Je kunt het dus inzetten voor meerdere toepassingen.

Iets als Steam in Snap zou prima zijn. Steam heeft veel lib32 en andere mesa stuff nodig, maar ook vaak specifiek van een versie, wat dus prima werkt met zo'n oplossing t.o.v. een deb of andere losse packages installeren.

Nog een veel groter voordeel is dat je apps (meer) op slot kan zetten. Ik zie niet in waarom een Steam-app/game toegang zou moeten hebben tot alles in mijn home-folder?

Overigens werkt Steam vrijwel perfect d.m.v. Flatpak, het is Canonical die dingen weer half doet, en niet oplost.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 26 juli 2024 22:06]

Ik vind snaps op zich best oké, voordeel t.o.v. Flatpak is dat de snap backend veel sneller is dan Flathub qua downloadsnelheid.

Het enige wat mij mateloos irriteert is de snap store aka Ubuntu Software. Al jarenlang kom ik daar irritante bugs in tegen en laatst ook Gnome Software en Ubuntu Software die elkaar gaan tegenwerken (important OS update notification). Ik snap Canonical hierin echt niet. Waarom twee software centers shippen in je distro waarvan één eigenlijk met alle packages om kan en de andere maar één.

Het is gewoon niet realistisch dat mensen met welke distro dan ook anno nu met maar één package format alles installeren.
Tja, gimp in Ubuntu wordt via Snap geïnstalleerd. Heel veilig afgeschermd maar hij kan dus ook niet printen...
Het is gewoon niet realistisch dat mensen met welke distro dan ook anno nu met maar één package format alles installeren.
Dat is volgens mij alleen nog mogelijk als je Arch of een Arch-based distributie draait, dus dat je alles wat je niet uit de default repos kan halen via PKGBUILDS uit de AUR installeert. Ik draai Ubuntu op het werk en heb er voor gezorgd dat snaps niet geïnstalleerd kunnen worden, ik heb wel wat packages die niet in de default repos voor komen en daar gebruik ik dus een ppa voor en een aantal Flatpaks.[quote]
Ik vind snaps op zich best oké, voordeel t.o.v. Flatpak is dat de snap backend veel sneller is dan Flathub qua downloadsnelheid.
Iets als Steam in Snap zou prima zijn. Steam heeft veel lib32 en andere mesa stuff nodig, maar ook vaak specifiek van een versie, wat dus prima werkt met zo'n oplossing t.o.v. een deb of andere losse packages installeren.
Gamers zijn juist weer meer fan van bottles. Omdat die goed werken met windows spullenboel.

Het probleem is dat canonical zo eenszinnig is. Ze willen dat Snap overal voor wordt gebruikt, niet zozeer voor de dingen waar het het beste voor werkt (Server). Maar ook waar het veel minder voor werkt (desktop). Puur om hun eigen uitvinding op de kaart te krijgen. Ik heb geen zin in een distributie waar dat soort keuzes worden vastgelegd voor wat eigenlijk gewoon marketing is. Ik kwam juist van Windows en Mac af omdat ik weg wilde zijn van dat soort commerciele motieven.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 26 juli 2024 22:06]

Gamers zijn juist weer meer fan van bottles. Omdat die goed werken met windows spullenboel.
Wine Bottles zijn niet te vergelijken met Snaps. Snaps bevatten Linux software, Wine en Bottles worden gebruikt om Windows games op Linux te draaien. Bottles zijn dan wel geïsoleerde Wine runtime omgevingen, maar ze zijn op geen enkele manier gesandboxed of anderzijds afgeschermd van de rest van het systeem.
Volgens mij werken Snaps op IoT/Core en Server prima. Desktop is een ramp. Veel nadelen en weinig voordelen tov een .deb
Ja, maar dit bericht gaat dus over de desktop variant. ;)
Je hebt gelijk, my bad |:(
"maar het is nu niet meer bekend wanneer dat wel gebeurt." ... dat is wel erg zorgelijk. Ze durven dus niet eens een jaartal te noemen.

Ik zag erg uit naar Ubuntu Core Desktop. Ik heb graag de stabiliteit en eenvoud van een immutable OS zoals Android en ChromeOS op mijn Ubuntu
Zeer interessant do nieuws.
Iot is zeker handig te plaatsen in je capucini espresso apparaat of robotics etc...maar feite zoiets in je telefoon zal ook gebeuren...telefoons worden ook krachter meer opslag etc...iedergeval geen depency hell meer...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.