Ubisoft wil niet extra investeren in VR, Assassin's Creed-game 'stelde teleur'

Ubisoft is niet van plan om extra te investeren in zijn VR-divisie. Ceo Yves Guillemot zegt dat dit komt door de 'teleurstellende' verkoopcijfers van Assassin's Creed Nexus VR, dat op 16 november 2023 uitkwam voor de Meta Quest Pro, Meta Quest 3 en Oculus Quest 2.

Guillemot benadrukt tijdens een bespreking van de kwartaalcijfers van Ubisoft dat AC Nexus VR 'het goed doet en blijft verkopen', aldus The Verge en Video Games Chronicle. "Maar we hadden meer verwacht van de verkoop, dus we verhogen onze investeringen in VR momenteel niet", zegt Guillemot. Verder zegt hij dat ze 'erg onder de indruk van de Apple Vision Pro' zijn, maar dat ze willen wachten met grotere investeringen in VR totdat 'de markt verder is gegroeid'.

Assassin's Creed Nexus VR kwam afgelopen november uit. In het spel kunnen spelers in de huid kruipen van Ezio uit AC II, Kassandra uit AC Odyssey en Connor uit AC III. Tweakers publiceerde in juni 2023 een preview van de game.

AC Nexus VR

Door Loïs Franx

Redacteur

09-02-2024 • 14:48

129

Reacties (129)

Sorteer op:

Weergave:

Snap ook niet dat je jezelf limiteert aan de Meta headsets als je hoge verkoop cijfers verwacht, breng hem dan naar elke VR headset, zelfs als de game misselijkmakend is door de movement.
Er zijn zo'n 20 miljoen Quests verkocht, en zo te zien heeft 54% van de Steam VR-gebruikers een Quest 2 of Quest 3. Je spreekt dan toch een behoorlijke markt aan.
Ja behoorlijk maar niet groot genoeg als je grote verwachtingen hebt.
Misschien lagen hen verwachtingen gewoon verkeerd omdat ze commercieel gezien iets niet goed hebben gedaan;

Ik bedoel, ik ben een vervent VR gamer, heb hier 5 Headset liggen ( DK2, Q1, Q2, PsVR, en PsVR2 ), maar ik wist niet eens van het bestaan van deze game. Als je de doelgroep dus niet berijkt dan vallen de verkopen tegen ja. Ik zal er straks eens naar kijken of het wat is.
ik verbaasde me ook over het bestaan van deze game, had er nog nooit van gehoord. Maar hij was zo te zien ook niet compatible met mijn valve index dus ik had er ook niks aan gehad. Ik heb hem ook nooit in de steam vr lijst voorbij zien komen.
De verkopen van PCVR spellen zijn erg laag, behalve bepaalde niches zoals simming. Het blijkt dat de grote meerderheid van VR gebruikers een sterke voorkeur hebben voor standalone. Dus nog maar weinig game-developers doen de moeite om VR-spellen uit te brengen op Steam.

En het spel is toch aardig uitgebreid besproken in de meeste VR-nieuwskanalen, en ze hebben 4 uur geleden nog een gesponsorde video laten uitbrengen bij Hacksmith Industries, een YouTube-kanaal met 14 miljoen subs.
Nou, als je niet wist over AC:nexus dan heb je als vervent VR gamer toch echt onder een rots geleefd, werd zelfs al systemseller voor de Q3 aangemerkt.
Als ik de reacties zo lees hebben er volgens jou een hoop onder een steen geleeft ( bedankt voor het waardeoordeel ), want ik ben duidelijk niet de enigste die er nog nooit van gehoord had.
Zelfs hier op tweakers was er in juni vorig jaar een artikel over, naast later nog een preview. Maar op meerdere gamingsites is dit meerdere malen voorbij gekomen, en zeker op sites als Road to VR en elke andere VR nieuwssite. Dus daarom ook de term gebruikt, vervente VR gamer, wat jij dan blijkbaar niet bent.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 22 juli 2024 13:44]

Dus een vervent VR gamer kun je alleen zijn als je dagelijks op RtVR, Tweakers, of consorten zit. U houdt er maar een vreemde beredenering op na.
Kom er nu pas achter.....staat ook niet op steam dus wat verwacht je dat de verkopen tegen vallen. Ik heb op unity na all assassins gespeeld dus vind het jammer dat ze gaan zeuren en niet denken aan de valvers en reverbers onder ons!
Misschien lagen hen verwachtingen
Grappig, meestal schrijft men "hun" waar het "hen" moet zijn. Jij doet het omgekeerd.

Ik heb alle Quest headsets ook gehad. De Q2 heb ik weggegeven na aanschaf van de Q3. De rest heb ik direct verkocht na aanschaf van het nieuwere model. Waarom zou je weer tegen de lagere resolutie van een vorig model willen aankijken. Ik trek dat voor geen seconde. Die VR headsets verouderen erg slecht.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 13:44]

Offtopic, maar ik heb altijd een beetje moeite met dingen weg doen. :'( Velen verklaren me voor gek. Ik heb ook nog al mijn audio apparatuur terug tot de jaren 80 geloof ik :o Soort van verlatingangst
Oh ja, dat ken ik. Maar goed, "je kan alles wel bewaren, weg = weg" zeg ik altijd maar. Anders zit je met een hoop spullen die je toch niet meer gebruikt. Maar ik snap je probleem, je bent niet de enige.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 13:44]

Precies, ik had wel de aankondiging gezien van deze game. Maar dat het spel al released is heb ik nooit meegekregen. Als deze op Steam was uitgebracht had ik 'm ook wel gespeeld inmiddels denk ik zomaar.

Jammer dat het weer alleen in het Meta ecosysteem uit komt.
Dan gaat een extra paar procent ook niet helpen.
Dan is de verwachting onrealistisch geweest als, in theorie, 50%± van de totale VR userbase je game kocht en dat dat nog niet genoeg zou zijn geweest.
Dat gebeurt wel vaker dat een spel miljoenen keren over de toonbank gaat aan 60 of 80€. En dat men het dan een flop noemt. :+

Verder goed voor Ubisoft. Ik denk dat vr nog heel lang niche zal zijn. Ik heb in elk geval geen zin in zo’n ding op men hoofd, dat geld steek ik dan liever in een monitor.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 22 juli 2024 13:44]

Quest 2 is meer verkocht dan de Xbox van de huidige generatie, zo niche is het dus niet meer. Een VR headset vergelijken met een monitor is nogal vreemd, het zijn twee compleet andere manieren om te gamen en gaat veel verder dan alleen de monitor aan je gezicht plakken.
Ik ken anders een hoop mensen die gamen en maar 1 iemand die een vr bril heeft, valve index. En die ligt ook al jaren in een schuif opgeborgen ondertussen. Ik weet dat wat ik in mijn omgeving zie niet representatief is. Maar dat verklaard waarom het in mijn ogen een niche is.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 22 juli 2024 13:44]

Ja, het is inderdaad een andere groep dan waar je normaal contact mee hebt. Vooral tieners zijn een groot deel van de gebruikers, volwassenen zijn er wat minder. Waarschijnlijk heeft het er ook mee te maken dat tieners makkelijker aan VR kunnen wennen en er dus minder afhaken door motion sickness.
niet vergeten dat sommige mensen de quest2/3 kopen puur als pcvr apparaat omdat zij een dikke pc setup hebben staan die een stuk grafischer is als de quest, al helemaal de quest 2.
Absoluut, niets dan Virtual Desktop en Walkabout mini golf op het Meta platform. De rest is Steam, en ook Asgards Wrath 2 dat ik er bij kreeg oogt als een PS2/PS3 game. Alleen al de manier waarop de resolutie lager is boven je zichtveld irriteert me mateloos. Nee alhoewel indrukwekkend voor wat het is, standalone VR is er nog lang niet.
Maar dan sluit je dus op steam 46% van de gebruikers uit, dat is een behoorlijke markt.
Ik heb schattingen gezien van zo'n 3 miljoen Steam VR gebruikers, maar er zijn zo'n 20 miljoen Quest 2's verkocht. Dus alles wijst erop dat het overgrote deel van de VR-gebruikers de headset als standalone console gebruiken en niet met Steam.

Van developers buiten het simming-genre hoor ik ook dat de verkopen op Steam extreem laag zijn vergeleken met standalone.

En bij de gebruikers zie ik ook dat met name simmers en VR-chat gebruikers gingen voor de bekabelde headsets, terwijl de echte gamers met name gingen voor standalone headsets. De simmers en VR-chat gebruikers zijn over het algemeen erg eenkennig en die kopen dus weinig spellen zoals Nexus.

Dus ik denk dat de ontwikkelkosten van een Steam VR release er nooit uitgekomen waren.
En toch zijn Meta-exclusives veel minder succesvol dan normale VR games, ook op de meta headsets.
Ja, maar veel daarvan zijn geen gamers. Die gebruiken het ook voor andere doeleinden.
Als je op PSVR2 hadden ingezet was het er veel beter uit gekomen.
PSVR2 loopt nog niet zo heel erg hard. Hoewel ze initieel beter verkochten dan de PSVR1, lopen ze volgens mij nu wat achter, nog geen 1M+ stuks zover ik het kan terugvinden. Al zou de adoptie percentage wel een stuk hoger zijn als het een goede game is. Ik ben een AC liefhebber, een PSVR2 versie zou dan voor mij dan ook ook een instant buy zijn.
Ik heb juist mijn PSVR2 verkocht door gebrek aan AAA games.

Je hebt AAA nodig om een platform groot te maken, en ook om het te behouden.
Dat is een aanname. Ik heb een Quest 2 en gebruik deze enkel voor PCVR. Als ik in de toekomst een andere VR headset haal zou ik potentieel heel mijn Quest bibliotheek weg kunnen gooien. Daarom koop ik daar ook niets. Kan me zomaar voorstellen dat ik niet de enige ben. Als deze game op Steam zou staan zou ik hem zeker kopen.
Inderdaad. Een simpele steam release had een veel groter publiek aangesproken, inclusief de Meta Quest gebruikers die gewoon via AirLink / link cable kunnen spelen. Waarschijnlijk een potje centjes van Meta gekregen.
De Quest is het grootste deel van de VR markt. Niet zo gek om te denken dat een game wel rendabel kan zijn op dat platform.

Heb eerder het idee dat VR vooral niche is en niet echt zit te wachten op dit soort mainstream actie games. Ik gebruik het zelf bijv. alleen maar voor simracing.
Ik heb ook een Quest. Maar ik zou nooit een "volwaardige" mainstream VR-game kopen voor de Quest alleen. Puur omdat die dan enkel voor mijn Quest bril werkt, en als ik dan later een betere bril koop deze niet speelbaar meer is.
Het had misschien wel een grotere groep aangesproken, maar of ze ook beter verkocht zouden worden is een ander verhaal. Ubisoft heeft wel wat ervaring met PCVR. Maar ook ik als PCVR gamer had graag een einde gezien aan die Meta/Oculus exclusiviteit, zou graag die Starwars games bv op mn HTC Vive Pro (1) willen spelen.
Als je naar de Steam hardware survey kijkt dan denk ik niet dat je gelijk hebt: de headsets van meta zijn samen goed voor zo'n 68% van alle headsets van steam gebruikers. 54% heeft een Quest 2/3.

Om de game naar die laatste 32% van headsets te brengen hadden ze dus een PC versie via steam moeten uitbrengen, wat extra met zich meebrengt. Ik betwijfel ten zeerste of dat de situatie had verbeterd.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 13:44]

Het zal vast wel wat verschil maken. Ik koop zelf zelden een spel via de Oculus shop, omdat die games niet speelbaar zijn als je van merk verandert.
Ook mijn reden om niet meer actief games van de Meta store te kopen.
Ik ben nu eindelijk terug op het PCVR platform! Als een concurrent een betere draadloze VR set op de markt brengt die relatief betaalbaar is, dan wil ik wel al mijn games daarmee kunnen spelen.

Komt Assassin's Creed Nexus VR uit voor PCVR, dan ben ik veel meer bereid de game te kopen.

Al heb ik niet veel haast om nieuwe VR games te kopen. Het gaat nog lang duren voor ik mijn huidige VR games zat ben. Vooral RUMBLE, daar ga ik nog belachelijke hoeveelheid uren in gooien omdat ik een pro wil worden.
Om de game naar die laatste 32% van headsets te brengen hadden ze dus een PC versie via steam moeten uitbrengen,
Je neemt aan dat iedereen met Quest hardware voor PCVR ook spellen koopt voor de Quest zelf.
Als je naar de Steam hardware survey kijkt dan denk ik niet dat je gelijk hebt: de headsets van meta zijn samen goed voor zo'n 68% van alle headsets van steam gebruikers. 54% heeft een Quest 2/3.
De Steam hardware survey is totaal onbetrouwbaar als het om VR gaat, want de overgrote meerderheid van de 20 miljoen Quest 2 eigenaren gebruikt Steam helemaal niet en wordt daar dus niet geteld. Maar ze kopen wel spellen in de Quest-store.
niet elke VR headset maar wat ze wel hadden kunnen doen is ook uitbrengen op pcvr
Klopt maar dan moet je wel een hoop werk doen om het op te poetsen want een Quest game ziet er als zodanig niet uit op PCVR. PCVR gebruikers hebben veel hogere verwachtingen.

Hetzelfde geldt voor PS2VR trouwens.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 13:44]

Nou dat dus. Ik had opzeker dat spel gekocht, maar ik ga er geen Quest voor halen. Lijkt me wel een vette ervaring, maar nee, niet met de Quest.
Wel ik heb een Quest 3 maar ik koop alleen games op Steam want hiervoor had ik een Pico 4 daarvoor een Vive pro 2 en daarvoor de Index. Ik weet nog niet wat mijn volgende Headset zal zijn maar ik investeer alleen in games die ik met alle headsets kan spellen.
Wat is er mis met de Quest?
Het enige nadeel is dat sommige games exclusive voor de Meta store zijn. Meta zelf is het probleem niet. Sterker nog, Meta draagt zo'n beetje het hele vrij niche VR platform. En de Quest headsets doen het uitsteken op Steam.
Dat ik al een Valve Index heb, dat is er mis met de Quest.
Kiezen voor een platform welke meer open is en waarvoor je geen verplicht Facebook account voor moet hebben? Lijkt me nogal een makkelijke keuze.

De geslotenheid van het platform zorgt er voor consumenten voor dat je moet kiezen welke spellen je kunt spelen alsof het een console betreft. Een open markt is voor iedereen voordeliger (zie ook dit bericht) behalve voor de platform houder.
Maarja, bij Quest heb je ook geen facebook account meer nodig.
en jij gelooft dat ? 8)7

The short answer is no, you no longer need a Facebook account to use any Meta Quest headset, including the Meta Quest 3. Facebook accounts haven't been required to use Meta Quest headsets since August 2022. Instead, you can now log in with a new Meta account that is completely separate from your Facebook profile.
the long answer is YES, meta = Facebook.
still the same evil company }>
Ja ja, en dan dus ook geen Apple, microsoft, google sony, nintendo etc doen, want die hebben ook allemaal een verplicht account wil je wat op hun devices/consoles krijgen, en ook Apple is niet zo privacy vriendelijk als dat ze zich zogenaamd voor doen.
M'n PS3 kan ik spelen zonder account te hebben.
Idem voor de switch.
idem voor m'n windows 10 & 11.
Ze zeggen dat ik meer functionaliteit hebben met een account, maar ik mis die hoegenaamd niet.
En zelfs Apple, microsoft, google sony, nintendo samen zijn not niet half zo slecht als Meta.
Er is ook maar 1 reden waarom Markie Meta opgericht heeft, om andere dingen de kwalijke Facebook naam niet te hoeven mee sleuren.
Voor de Quest specifiek zelfs, was er een terugloop van 50% door het Cambridge Analytics schandaal, met de naamsverandering is dat terug op niveau gekomen.
Wat duidelijk bewijst dat een andere naam er op plakken helpt.
Het Meta account is echt een ander soort account als het facebook account, ook wat betreft datavergaring.
Tja, zodra je sprookjesboeken gaat quoten....
Nogal logisch dat hij de Index heeft gekocht.. is toch in zo'n beetje alles beter als de Quest

en het is van Valve ipv Meta wat al reden genoeg kan zijn :9

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 13:44]

Zijn reactie sloeg nergens op maar wat jij zegt is ook gewoon niet waar... De index is op bepaalde vlakken nog erg goed maar op andere vlakken loopt hij ondertussen flink achter. Ik zou nu ook niemand meer aanraden er een te kopen.
Inderdaad, alleen het draadje al. Draadloos is zo veel fijner.

Ik hoop dat er een keer een nieuwe index komt echter (die wel draadloos kan en met inside out tracking zodat je niet hoeft te investeren in de lighthouses)
Een draadloze Index zou gelijk als #1 gezien worden, wat genoeg zegt over de featureset van dat ding. Dus ja, nog steeds in de top 3 samen met de Varjo varianten en Bigscreen Beyond.

Het feit dat Facebook gelinkt is aan de Quest bepaald al genoeg. Het is een dood ecosysteem zonder toekomst.
Een draadloze index met een beter scherm (resolutie en screendoor)... Ja.
Nouja, dood? Het is groter dan de PSVR evosysteem.
Big screen beyond is gewoon ruk, ja lichtgewicht, maar de kabel en dat je nog extra zaken nodig hebt om het werkend te krijgen, maakt het zoveel minder interessant.
Dit is de reden waarom.
https://www.forbes.com/si...up-at-95/?sh=601ac8861f0c

Sinds die tijd is PC gaming voor ze helemaal inelkaar gestort.
Daarom doen ze bijna niks met steam
Ik denk niet dat nu nog zo is , dat is heel oud artikel. Nu met Dunevo DRM en always online is volgens mij wel veel minder piracy.
Denuvo DRM is allang niet meer zo goed als in het begin. Die valt al weg. Always online is een optie alleen voor server sided games. Bijvoorbeeld nu met de suicide squad game. Zodra die een offline modus krijgt (is al aangekondigd) gaat die sws gecrackt worden. Dus het klopt wel.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 13:44]

Het is een oud artikel ja maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds de PC als een piraten platform behandelen.

Ze blijven elke keer zeuren over hoe slecht het gaat met hun bedrijf en hebben nog steeds niet door dat mensen het niet prettig vinden om beschuldigd te worden van diefstal om niks.
Ik hoop dat je begrijpt dat het 93-95% excuss een compleet uit de lucht gegrepen onzin verhaal is geweest.
Maar PC Gaming is sinds de laatste jaren weer enorm gegroeid.

Piracy is een slecht excuus voor een goed bedrijf.
Maar we hebben het hier over Ubisoft, die vrijwel alleen nog maar live-service games maken.
Ooit m'n meest favoriete gamedeveloper, staat nu onderaan in m'n lijst met hun rare keuzes hier en daar.

Ik heb nog geen VR en als ik een VR bril haal is het geen Meta apparaat. Dus had dit toch niet kunnen spelen.
Er staat nergens dat ze een bepaald verkoopcijfer verwachten. Commercieel gezien is het logisch om bij de marktleider te beginnen en dan kijken hoe dat gaat. Wanneer dat een groot succes wordt breng je het eventueel uit voor de andere headsets. In de huidige werkelijkheid valt het blijkbaar niet mee en stopt Ubisoft verdere ontwikkeling.
VR heeft wat mij betreft grofweg hetzelfde probleem als de Wii. In de basis lijkt het heel leuk maar eind van de dag zorgt het plastic stuurtje in combinatie met de motion sensor ervoor dat je niet kunt winnen in mario kart op een difficulty waar dat wel lukt met een traditioneel pookje. Dus dan pak je toch maar het pookje.

VR maakt natuurlijk op een andere manier je gamen lastiger. Uitdaging zit met name in ding op je hoofd, misselijkheid, vermoeidheid en wellicht ook graphics. Dat maakt het echter al snel een 'hebbeding' en niet iets wat je dagelijks met plezier gebruikt.

VR gebruikers zijn over het algemeen wel mondig, maar het is een erg kleine groep. Zie ook bijvoorbeeld de F1 games. Jaren lang boze berichten gezien over het ontbreken van VR. Vervolgens zit in F1 22 voor het eerst VR en verkopen ze van die versie letterlijk een miljoen kopieën minder dan van f1 2021.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 13:44]

Het is ook dure liefhebberij. Je moet een deftige game PC en een redelijk tot zeer dure headset hebben. Dat heeft mij jaren tegengehouden.

Nu toch al 2 jaar een HTC Vive Pro 2 en die wordt hier bijna dagelijks gebruikt. Misselijkheid treedt maar in sommige games op en hangt af van het spel en de manier waarop je voortbeweegt. Ik heb nu geen enkele moeite met lange spelsessies.

Het werkt echter niet voor elk type game. HL: Alyx is briljant. Ritmespellen als Beat Saber zijn ook perfect, en adventures werken ook goed. Multiplayer is wel lastig in shooters. Ik heb ook een Settlers-afgeleide: Townsmen. Wel leuk op zich maar het komt toch niet helemaal uit de verf in VR en de controls voelen wat clunky.

En dan zijn er natuurlijke vele gimmick-games die voor een avondje leuk zijn maar dan ben je er wel op uitgekeken.

Assassins Creed VR heb ik niet kunnen doen want geen Meta Quest. Gemiste kans voor ze. Meta zal er wel leuk voor betaald hebben. Exclusiviteitsdeals zouden verboden moeten worden, zeker als het voor meer dan een paar maanden is.
exclusieve games op vr is waanzin waar er al zo weinig vr fanaten zijn

dit spel is headset only, geen pc nodig
maar het blijft huilen hierdoor dat ze dit enkel op de headset uitbrengen

[Reactie gewijzigd door Light21M op 22 juli 2024 13:44]

Goed punt, thanks. Zit niet helemaal in de Meta Quest wereld.
90% van de markt is Quest native dus dat is niet zo gek dat dat het doel was. VR gamen met de quest is gewoon net zo makkelijk als met een console, opzetten en werkt altijd.

Multiplayer shooters: probeer Breachers (snel, actie) of Ghosts of Tabor (meer realistisch) eens!
Je moet er van houden maar het kan wel en ook nog eens door Nederland After the Fall is een hele goede cross platform Multiplayer. PCVR Quest Pico en Playstation. Maar ja als je alleen exclusief voor een platform een spel uit wil brengen omdat ze je een paar centjes toeschuiven moet je ook niet gaan zeuren.
Wat een onzin, VR gaming is bv voor mij gewoon zoveel beter en meer dan gamen op een flatscreen met muis en keyboard. VR is niet echt te vergelijken met de Wii. VR is zoveel intenser omdat je er 'werkelijk' bent ipv naar een dom schermpje zit te kijken.

Dat JIJ er geen reet aan vind wil nog niet zeggen dat anderen het niets vinden. En dat het een 'kleine' markt is maakt ook niet veel uit, genoeg hobbies die alleen maar geschikt zijn voor een kleine markt.

En je opmerking mbt F1 slaat ook nergens op, ook zonder die VR modus zou die minder verkocht hebben, hell, het zou zo zelfs maar kunnen dat DANKZIJ die VR modus ze nog extra verkocht hebben, want anders was het misschien wel nog een miljoen minder verkochte exemplaren.
Wat een onzin, VR gaming is bv voor mij gewoon zoveel beter en meer dan gamen op een flatscreen met muis en keyboard. VR is niet echt te vergelijken met de Wii. VR is zoveel intenser omdat je er 'werkelijk' bent ipv naar een dom schermpje zit te kijken.

Dat JIJ er geen reet aan vind wil nog niet zeggen dat anderen het niets vinden. En dat het een 'kleine' markt is maakt ook niet veel uit, genoeg hobbies die alleen maar geschikt zijn voor een kleine markt.
Vervelend dat je je aangevallen voelt... Verder weinig met leuk te maken, de Wii was an sich best vermakelijk. Daar zat het probleem niet.
En je opmerking mbt F1 slaat ook nergens op, ook zonder die VR modus zou die minder verkocht hebben, hell, het zou zo zelfs maar kunnen dat DANKZIJ die VR modus ze nog extra verkocht hebben, want anders was het misschien wel nog een miljoen minder verkochte exemplaren.
Het punt is dat VR niet voor voldoende extra verkoop zorgt.
Zolang ik mijn Xbox controller kan gebruiken, vind ik het prettig om met mijn Quest 2 te gamen.
Maar zo gauw ik de Quest 2 controllers moet gebruiken, houdt het op voor mij. Wat vind ik het ondingen om mee te gamen. Navigeren door bijvoorbeeld Google Earth VR gaat dan weer prima met de Quest 2 controllers.
Dat ligt dan toch echt aan het soort games dat je speelt, want een doorsnee echte 'roomscale' VR game is niet fatsoenlijk te spelen met een xbox controller.
Ik heb Half Life geprobeerd te spelen met de Quest controllers, maar dat speelt voor mij echt ongemakkelijk.
Welke HL voor de quest heb je dan geprobeerd?
De Half Life 2 VR mod en Half Lige Alyx.
Als jij vindt dat beide (huidige versie van de mod) niet fatsoenlijk kunt spelen met de Touch controllers maar beter met de xbox controller, dan doe je toch echt iets fout, want beiden zijn totaal niet bedoelt om te spelen met de xbox controller.
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg was: Half Life speel ik inderdaad met de Quest controllers, maar die dingen vind ik (persoonlijke mening) echt waardeloos voor first person shooters.
PCVR games zoals Star Wars Squadrons speel ik met een Xbox controller en dat speelt voor mij stukken beter.
Ik hoop dat het zo duidelijker is?
Het misselijk worden, vind ik nog niet zozeer een probleem. Ook omdat bij de Quest 2 de batterij er gewoon mee ophoudt voor ik daar last van zou hebben. Maar dat je bij Assassins Creed ineens fysiek moet gaan klimmen en zo vind ik een groter probleem. Zonder haptics werkt dat niet lekker, je moet rekening houden met je omgeving en het is fysiek best vermoeiend. Als ze zulke games gewoon met een headset en een gewone gamecontroller zouden laten spelen, zou je het veel langer volhouden.
Tja, als je de game op 1 headset uitbrengt dan moet je ook niet de grootste verkopen verwachten, waarom geen PSVR2 bijvoorbeeld?
3 headsets, the Quest 2, Quest 3 en Pro. Quest 2 en 3 zijn nu ook wel een van de populairste headsets.

Maar zelfs dan is het raar dat het niet voor PCVR uitkwam maar ik gok dat ze van Meta een dealtje kregen als die platform exclusief zou zijn.
Volgens mij is het zelfs zo dat Meta heeft geïnvesteerd in de productiekosten van het spel, om het exclusief te houden voor het Meta platform.
220.000 keer verkocht aan $40 met een gemiddelde refundrate van ~5% en de Meta cut van 30% maakt $5.852.000
Ik zie 2 redenen, het is veel duurder dan de gemiddelde Quest game (~25$) en de meeste spelers zijn (heel) jonge kinderen die Gorilla tag en Roblox spelen. Dat maakt je potentiele target audience een stuk kleiner, plus het is een intense ervaring wat niet iedereen aankan.

Recentelijk heeft het team achter Ghosts of Tabor laten weten dat ze meer dan $3mil verdient hebben via AppLab (denk unlisted youtube videos, maar dan in de app winkel van Quest)
Dit laat me denken dat grote franchise namen niet zo super belangerijk zijn op dit platform.
Pakt Meta 30% over verkopen voor Quest? Apple en Android kunnen dit doen met een mega succesvol platform, maar het lijkt me dat Meta juist zijn platform een duwtje in de rug moet geven.

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 juli 2024 13:44]

Ik ga akkoord dat ze het best wel zouden mogen weglaten op dit punt om de ecosystem to stimuleren maar misschien maken ze zich zorgen dat het dan straks een probleem is als ze het wel willen doen.
Waar het voor veel mensen om gaat is of je iets verdient aan herberekening dat je doet.

Al pakt iemand 90%. Met 1 miljard verkopen verdien je alsnog veel. Met 0% met 10 verkopen verdien je veel minder.

Ik denk dus eerst zorgen voor een goed ecosysteem: veel gebruikers, veel ontwikkelaars, mooie verdiensten voor ontwikkelaars en dan moet je als platformontwikkelaar gaan verdienen. Naar die 30% kan je in 10 jaar opbouwen. Of bijvoorbeeld afhankelijk maken van het succes van ontwikkelaars/apps.

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 juli 2024 13:44]

Hoe kom je er bij dat de meeste spelers jonge kinderen zouden zijn? Ik heb er geen cijfers van maar het lijkt mij apart.

Ik zie overigens wel meer redenen, ik denk dat veel eigenaren gewoon de Quest ook als pcvr headset gebruiken en geen native game willen kopen want die zijn duurder terwijl ze er slechter uitzien. Leuk als je alleen een Quest hebt maar als je toch al een dikke VR pc hebt staan dan speel je liever daarop. Nog los van dat je dan niet in het meta ecosysteem opgesloten zit.
Ik baseer mij op mijn inzicht als VR developer in het Meta ecosysteem. Het kan zijn dat ik het verkeerd zie, maar spellen voor jonge spelers zijn vele malen populairder dan spellen voor oudere audiences. Gorillatag en de vele clones maken BAKKEN met geld.
Ik vind 220.000 verkopen in een niche-markt best wel goed. Helemaal als je een segment pakt van die niche markt. Het overgrote meerendeel van mensen die in een AC spel geinteresseerd zouden zijn hebben nog helemaal geen VR opties.
Idd waarom ook niet uitbrengen op andere vr platformen. Niet zo gek dat het tegen valt.
Ik wist niet eens dat er een Assassin's Creed VR spel was. 🫤 Gebrek aan reclame? 🤔
Alle Ubisoft reclame gaat nu naar Skull&Bones :+
Ik dus ook niet. En ik heb 5 headsets hier. :X
Wat mij op valt is dat deze VR-titel alleen beschikbaar is voor VR-headsets van Meta.

Dit doet mij direct denken aan de release, en overgins, huidige staat van Assassins Creed Mirage. Mirage is bijvoorbeeld alleen maar verkrijgbaar op PC via de Epic Games Store, en Ubisoft's eigen platform. Persoonlijk is dit voor een bijhoorlijke tegenvaller aangezien mijn voorkeur sterk uitgaat naar Steam; al mijn vrienden, community, progressie (achivements), is toch net zo fijn om op 1 plek te hebben.

Mijn vermoeden gaat uit dat Ubisoft nog wel gaat bijsturen met "Nexus VR", door hem toch beschikbaar te stellen voor het grotere VR publiek; bijvoorbeeld Steam, Ubisoft's eigen platform. Dit vermoeden haal ik uit de koers die Ubisoft heeft genomen met Assassins Creed Valhalla. Eerst ook exclusief hebbende voor de Epic Games Store, en Ubisoft's eigen. En later toch uitbregen voor Steam.

-- Ik weet dat het tegenwoordig allemaal om exclusiviteits deals gaat. Toch zie je nadat het desbetreffende contract is afgelopen de game(s) op andere platforms verschijnen.
Tja, ik ben benieuwd hoe anderen dit zien, maar persoonlijk wacht ik nog met VR tot:

- De headsets nog kleiner en lichter zijn
- De besturing geen enkele merkbare latency heeft, buiten een lichte interpolatie die de translatie van bestuur-bewegingen wat vloeiender maakt (geen schokkerige ellende)
- De glazen nog groter zijn (zo breed mogelijk zicht) met minimaal 240hz OLED retina schermen en games die dus ook op 240 fps draaien
- De games mooier (niet inleveren op fideltiy tov non-VR)

Dat kan misschien dus nog wel even duren en voor anderen zal de lat lager liggen ik vind anders VR gewoon vaak een mindere ervaring tov nonVR. Ik wil af van de ‘compromise’ ervaring die VR nu op veel punten is. Het is het vaak gewoon nog net niet (voor mij).
Ik wacht sinds m'n eerste VR ervaring in een speelhal in de jaren '90 al tot het voor consumenten bereikbaar is, want VR is in mijn ogen net zo'n revolutionaire stap als '3D' gaming zoals Wolfenstein en de eerste Doom. Maarja de kosten... Want no way dat er van mij ooit een cent naar Meta gaat.

Ik zou VR met graphics op het niveau van een ouderwetse Super Nintendo al acceptabel vinden, de eisen die jij stelt klinken alsof je pas wil gaan autorijden wanneer je je een Ferrari kunt veroorloven. Het lijkt me dat je dan op z'n minst nog 10 jaar mag wachten, maar wel nu al vast moet beginnen met sparen.

Ik heb goede hoop dit jaar te verhuizen naar een huis waar ik genoeg ruimte heb en me de 1000 euro te kunnen veroorloven, want voor mij is VR al jaren goed genoeg, alleen te duur.
Zo te lezen zou jij nog heel veel plezier kunnen beleven met een PSVR1. De starterset lag na 1 jaar al voor half geld in de schappen, voor een PS4 met PSVR1 zou je nu zo'n 300 euro kwijt zijn. 2e hands, dat wel. De rest mag naar de meubels.

WipEout Omega voor PSVR1 is nog steeds fenomenaal goed. Ik speel nu bijna een jaar GT7 in VR, WipEout doet er niet voor onder.
Grote kans dat het dan nog lang gaat duren voordat het naar jouw wens is.

Zouden de huidige VR headsets middels een tijdmachine 15 jaar terug de tijd in geschoten worden dan waren we allemaal lyrisch geweest over de kwaliteit. Nu moet het echter concurreren met de zeer hoge standaard die we gewend zijn van non-VR consoles en games.

Zolang VR achter blijft lopen op non-VR zal het voor sommigen nooit goed genoeg zijn.

Dat wil overigens niet zeggen dat jouw argumenten onterecht zijn, ik heb hetzelfde wensenlijstje. Ik accepteer echter de beperkingen die VR momenteel heeft. De ene keer zet ik 2 uurtjes m'n headset op, een andere keer zet ik de XBOX aan. Voor een casual gamer als ik lijkt mij dat overigens makkelijker te accepteren dan een serieuzere gamer.

VR heeft mij overigens game-ervaringen laten beleven welke met traditionele games en apparaten onmogelijk waren geweest. Alleen dat maakt het huidige VR m.i. al de moeite waard.
VR is niet te vergelijken met nirmale flatscreen games waarbij steeds mooiere graphics meer nodig zijn om je geinteresseerd te houden omdat je naar een scherm kijkt. Bij VR draait het vooral om immersie, en dat maakt zelfs een spel met mindere graphics al een stuk leuker. Ja, een lichtere headset zou leuk zijn, maar met een fatsoenlijke headstrap is dat voor een Quest 3 al niet echt meer een probleem. Hogere FOV, yep, daar zou meer aandacht inmiddels aan gegeven moeten worden, de Apple Vision Pro heeft zelfs een kleinere FOV als de Quest 3. Maar hoe hoger de resolutie, hoe krachtiger de GPU moet zijn, want die moet 2x het beeld renderen ten opzichte van een flatscreen game, zelfs een 4090 heeft al moeite om bv Cyberpunk fatsoenlijk op 4k te renderen met hoge fps, zeker met hogere grafische instellingen, die nodig zijn om een comfortabele VR ervaring te geven. (Uitzonderingen van mensen die al misselijk worden als bijrijder in een auto, die zullen nooit fatsoenlijk waarschijnlijk VR kunnen ervaren)
Ik heb voor een leuk bedrag een tweedehands Quest 2 gekocht en daarvoor is het leuk.
Ik ben echter niet van plan om er meer geld aan uit te geven.
Opzich niet heel gek aangezien VR nog altijd een niche markt is. Je kunt sowieso niet meer exemplaren verkopen als dat er VR-brillen zijn over het algemeen. Dus dat die verkoopcijfers laag blijven is dan niet heel vreemd.

Persoonlijk denk ik dat het goed zou zijn als VR voor games niet als een losstaand iets moet worden gezien. Ik denk dat je prima aan een bestaande game een VR modus kunt toevoegen. Werkt dit goed uit en VR heeft een goede reden om te groeien. Andersom werkt het namelijk niet echt, wachten tot VR groeit en dan pas content gaan uitbrengen. Zonder content is VR namelijk helemaal niks. Grote bedrijven, waaronder Ubisoft, moeten een risico durven nemen om technologie zoals VR te kunnen laten groeien.
exclusief voor 1 platform uitbrengen helpt zeker niet mee naast het door jou genoemde punt
Wel het platform dat het grootste deel van de markt is.
hoezo als ze ook steam VR konden gebruiken hadden ze meer verkopen kunne hebben of PSVR2

juist als de markt klein is is het dom om met het grootste gedeelte van de markt genoegen te willen nemen dan moet je alles aanboren
Maar weegt een extra platform op tegen de kosten van een extra port? Als 90% een Meta headset heeft ga je niet nog een port voor 3% van een toch al niet grote markt maken.

Een markt die overigens niet zo klein is.

[Reactie gewijzigd door Tassadar32 op 22 juli 2024 13:44]

dat zal zeker de vraag zijn maar ik geloof niet dat Steam en PSVR zo klein zijn ten opzichte van Meta maar als je hier cijfers voor hebt graag


ja het groeit snel inderdaad ik weet niet wat ik ervan moet denken ik hoop maar dat voor oude lullen als ik traditioneel gamen een optie blijft
Begin 2022 zat het aantal gebruikers dat die maand met hun headset gebruik maakte van Steam op ongeveer 3 miljoen:

https://www.roadtovr.com/...team-survey-january-2022/

We weten dat er rond de 20 miljoen Quest 2 headsets zijn verkocht. Voor de PSVR2 werd gerapporteerd dat er binnen een paar weken zo'n half miljoen headsets waren verkocht, maar uit analyses van de Amazon-verkopen lijken de PSVR2-verkopen later dat jaar volledig te zijn ingestort:

https://twitter.com/Sadly...QJ7_9UC6GMj8PCrQ25XQ&s=19

Daarnaast volg ik de VR-gebruikers aardig goed en zie ik dat heel veel PC-headsets worden gebruikt voor simming en voor VR chat. Die eerste groep is extreem eenkennig en speelt vaak niks anders. Die tweede groep zijn vaak weirdo's die alleen zichzelf kunnen zijn in VR en vaak ook weinig anders in VR doen.

Van VR-ontwikkelaars hoor ik dat de verkopen op Steam en PSVR2 nogal dramatisch zijn vergeleken met de Quest store.
kijk dank u dat werpt een ander licht op de zaak
Goede samenvatting. Ik hoor ook van andere devs dat SteamVR meestal maar een klein percentage is. Bovendien is er nog een groot stuk overlap tussen die 3 mil SteamVR gebruikers en 20 mil Quest 2 verkopen, de Quest 2 de meest populaire headset op SteamVR en de Quest 3 begint van de rest van de headsets market share op te eten. Al die spelers kunnen dus uitwijken naar de Meta store voor een exclusive.

https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam
Hoe zit zoiets technisch in elkaar? De unreal engine ondersteund VR. Is dat puur aanvinken van een checkbox en daarna finetunen voor specifieke devices of moet je dan eigenlijk opnieuw beginnen?
VR vereist heel anders game design dan een "plat" spel. De beste VR games maken volledig gebruik van VR, de slechtste zijn gewoon ports waar niet is nagedacht over de mogelijkheden van VR.
Het is niet zozeer een kwestie van een checkbox. Qua camera zal het wel een kwestie van een juiste FOV te gebruiken bij de VR-bril in kwestie. Maar dat is lang niet het enige. Je moet rekening houden dat in niet-VR games heb je een HUD of UI binnen de kaders je scherm resolutie die je de nodige informatie geven. Dat kader vervalt bij VR, want je kan immers 360 graden rondkijken. Dus moet je dat op een andere manier oplossen. Ook omdat je de VR immersie niet wil verpesten door teveel informatie in beeld te laten zien. Dus zal je de HUD en UI anders moeten opbouwen. Maar, volgens mij, geen dingen waarvoor perse een aparte game voor ontwikkeld dient te worden.
De praydog UEVR mod geeft maar duidelijk aan hoe 'simpel' het is om een VR modus toe te voegen aan je game. Zeker als je vanaf het begin van de ontwikkeling er een beetje rekening mee houdt.
Net of het aan VR ligt, ligt vooral aan Ubisoft met hun brakke games van de afgelopen 8 jaar.
Ik heb hem na 1,5 uur speeltijd gerefund. Het valt me op dat AAA game companies bar slechte VR games releasen, op een enkeling na (Valve).
Helemaal mee eens! Iets als Breachers of Ghosts of Tabor is gewoon gemaakt voor VR, veel AA games voelen aan als een slechte port.
Nou heb ik hun VR game gespeeld. En iedereen is er lovend over. Grafisch steekt het goed in elkaar. De controls zijn ook wel grappig. Maar het blijft awkward. Klungelig en onprettig. Dat geld ook voor No Mans Sky. Wat ik echt de beste uitwerking vindt van een game in vr. En toch val ik al snel weer terug op gamen achter mn pc. Uiteindelijk is dat veel prettiger, comfortabeler en intuitiever. Het heeft zeker potentie. Maar voor alsnog zijn de controls ongemakkelijk, en visueel voelt het als gamen met een duikbril op. Het limiteerd je zichtveld, maar een beperkt deel is echt scherp, en het voelt niet heel comfortabel met zo'n ding op je neus. VR heeft en of krijgt voorlopig geen prominente positie in de gaming sector. Het is een ongemakelijke gimmick.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.