Bètaversie Windows Kladblok bevat AI-functie die inhoud kan uitleggen

Microsoft heeft een nieuwe bètaversie van Kladblok beschikbaar gemaakt voor deelnemers van het Windows Insiders-programma. Deze versie bevat een AI-functie, waarmee de gebruiker Copilot-AI kan vragen om onder meer logbestanden uit te leggen.

De functie heet 'Explain with Copilot', schrijft Microsoft. "Hiermee kunt u Copilot in Windows vragen om logbestanden, codesegmenten of geselecteerde inhoud rechtstreeks vanuit Kladblok uit te leggen." De optie staat in het dropdownmenu van Kladblok, maar de functie kan ook gebruikt worden via Ctrl + E. Het is nog niet bekend of en wanneer Explain with Copilot naar alle Windows-gebruikers wordt uitgerold.

Explain with Copilot

Verder heeft Windows de tekenfunctie in het Knipprogramma uitgebreid. Gebruikers kunnen nu sneller cirkels, driehoeken, ovalen en lijnen tekenen in screenshots. Ze kunnen de vormen selecteren in de tekenbalk en toevoegen aan de afbeelding. Met de gum kunnen ze de vormen weer verwijderen.

Knipprogramma

Door Loïs Franx

Redacteur

09-02-2024 • 15:25

109

Reacties (109)

Sorteer op:

Weergave:

De volgende misstap van MS. Een altijd klein maar fijn gebleven kladblokje wordt volgegooid met zooi waar het merendeel niet op zit te wachten.
Nou ik vindt de wijzigingen van de laatste tijd toch wel echt fijn, zoals meerdere tabs en autosave.
Juist niet, vooral die openstaande tabs kan ik maar niet aan wennen.
Ik snap meteen wat je bedoeld, maar je kan uitzetten dat hij de tabs heropend bij het volgende keer opstarten!
Top tip van de week als je het mij vraagt, zeker als je vaak met tijdelijke bestanden werkt!
Ja klopt kan gelukkig uit auto save, alleen wel jammer je steeds meer moeite er voor moet doen.
Alles staat maar standaard aan niks wordt je gevraagd of je het wil, maar goed het kan nog uit gelukkig.
Top tip! Ga ik maandag direct proberen
Meer kladblok gebruiken dan haha
Er zijn editors die 400 keer beter zijn dan Notepad en niets kosten. De energie die MS steekt in het oppompen van Notepad om het precies net niet te worden is gewoon zonde. Kunnen ze beter steken in de UI van Windows afmaken.
Notepad hoeft ook niet veel te kunnen, juist heerlijk zo basic is.
Alles want je erin plakt is zonder opmaak en alles, alle codes etc eruit gewoon plain je tekst.

Even een snelle notitie simpel, juist heerlijk simpel.
Ctrl+shift+v

Win + v : click paste as plain text
Ik gebruik kladblok alleen voor snelle notities, verder werk ik gewoon met phpstorm, visual studio en visual studio code.
Het zal eerder eraf gooien worden en een 3rd-party app gebruiken.
En zelfs dat kan tegenwoordig! kan je hem vast weer terughalen via de store.
Daarom gebruik ik al jaren Notepad ++, zat hier al vrij lang in, en mooi dat het ook in kladblok kan.
En je kunt prima ook nog gewoon 1 tab gebruiken als je dat wilt, het hoeft niet.
Ja, kladblok is in mijn ogen ook enorm verbeterd.
Maar daar is Word voor. Of Notepad++. Notepad was juist geweldig door de eenvoudigheid. Het kon niet kapot door allerlei features en kon alles openen, ongeacht of het leesbaar was.
Dark mode en tabs wel fijn, maar kladblok is een stuk trager geworden en heeft soms kuren.

Het was altijd een basale tekst editor, geen opmaak en geen verbindingen naar andere cloud-based omgevingen zoals alle M365 apps tegenwoordig. Als er nu Co-Pilot in komt gaat die vlieger ook niet meer op.

Jammer dat je toch meer steeds naar alternatieve OS-en/apps gestuurd wordt als je zeker wilt weten dat iets op je eigen machine blijft.
Ik zie kladblok hetzelfde als verkenner, heel blij met de nieuwe features in W11.
Ik zit eerder te wachten op een opvolger van Win2K: uitgekleed en vol met goede functies. Ik word oud :+ Linux Mint is nog steeds mijn grootste vriend.
Hier nog zo een. Alle wijzigingen zijn precies helemaal onnodig en niets waard in de praktijk. Een windows versie die met 4Mb geheugen zijn werk kan doen heb ik veel meer aan (dan blijft er meer van mijn 64Gb over voor applicaties die wel zinnige dingen doen). Windows zou niet meer moeten proberen te zijn dan een veredelde program launcher en dan snel op de achergrond wegkruipen. Maarja, dat is niet heel sexy.
Mee eens! En wat niet sexy is, kan wel gemaakt sexy gemaakt worden. Weliswaar ten kosten van efficiente en performantie.
Heel cru: als dat is wat je zoekt in een OS, ben je gewoon niet de doelgroep van Windows, en ik kan ook oprecht niet begrijpen waarom je vindt dat Windows dan speciaal voor jouw niche moet veranderen terwijl er ontzettend goede OS'en/distro's zijn (zoals bovengenoemde Linux Mint) die precies jouw niche bedienen.

Windows is voor mainstream doeleinden, de meeste mensen hebben niet jouw behoeftes en zij zijn degenen die door Windows bediend worden.
Mjah, maar je kan toch n kaal OS bij install als optie geven. Gewoon inbakken in het install menu. Default alles aan en uitvinken wat je niet wil. Prima voor de doorsnee user en ook super voor diegenen die een cleaner OS wil.

De hoofdreden dat ik nog windows gebruik is vooral omdat het merendeel vd games nog steeds n stuk beter draait dan onder alternatieven. En ik draag win2k ook n warm hart toe als eerste echte stabiele os wat gebruiksvriendelijk was.
"uitvinken" -> "aanvinken" wat je wel wilt... dan kunnen ze het basaal/beknopt houden : ) , en dan de rest via PS commands laten installeren.

[Reactie gewijzigd door hachee op 22 juli 2024 13:21]

Maar wat doet windows dan voor jou behalve Word starten. Een game starten. Je mail client starten etc. etc. Windows is een OS. Een OS heeft als enigste functie programma's starten (en stoppen en het geheugen opruimen naderhand).
Alleen programma's starten? Een OS handelt toch allerlei communicatie af?
Zoals? Met de komst van quic zit http communicatie in de browser. Daarbij: een tcp/ip stack was er al op de c64 en die heeft... 64k geheugen.
Heel cru: als dat is wat je zoekt in een OS, ben je gewoon niet de doelgroep van Windows, en ik kan ook oprecht niet begrijpen waarom je vindt dat Windows dan speciaal voor jouw niche moet veranderen terwijl er ontzettend goede OS'en/distro's zijn (zoals bovengenoemde Linux Mint) die precies jouw niche bedienen.
Heel cru: Jij begrijpt het primaire doel van een OS niet. Het gaat om de fundamentele discussie over wat een OS zou moeten zijn. Niets weerhoudt Microsoft ervan om naast het OS ook apps te ontwikkelen en aan te bieden met een enkele klik vanuit hun appstore. Als je specifieke functionaliteit wilt, dan kies je een app die daarbij past, dat kan prima een app ontwikkeld door Microsoft zelf zijn, zoals ze op dit moment ook voor veel apps al doen.

Zo kan iedereen zijn OS inrichten naar wens, maar dat kan alleen als je begint met een kaal OS. Allerlei toeters en bellen toevoegen op onlogische plekken die mogelijk ook resources opslurpen heeft maar weinig meerwaarde. Kladblok is dat, een kaal kladblok, wat prima past in een basis OS. Als je geavanceerde tekstverwerkingsopties zoekt, dan is Kladblok niet de plaats. Daar hebben ze alternatieven voor.

Denk dat zijn beeld bij wat een OS zou moeten zijn een stuk gezonder en breder gedragen is dan een niche die jij denkt dat het is. Het oogt mij dat Microsoft koste wat het kost Co-pilot aan de man wil brengen en het ze niet uitmaakt dat ze hiervoor fundamentele designprincipes aan de kant schuiven, zoals we wel vaker zien bij Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:21]

Maar Notepad bij Windows leveren is technisch gezien ook niet kaal. Wij zijn gewend dat het erbij zit en handig kan zijn. Maar er zullen genoeg mensen zijn die bijvoorbeeld altijd Notepad++ of Word gebruiken en dus Notepad overbodig vinden. Zelfde kan gezegd worden over paint en vele andere opties / programma's.

Ik ben zeker met je eens dat Microsoft vaak te ver gaat maar wat voor jou en mij overbodig is kan voor een andere een handige feature zijn. Ik kan mij bijvoorbeeld herinneren dat ik de cd/dvd brand optie in Windows irritant vond. Maar ik ken ook iemand die het juist fijn vond omdat die persoon andere brand programma's ingewikkeld vond.

En ja Windows zou het kunnen aanbieden als een extra programma die te downloaden is via hun store. Maar ik denk wel dat sommige dingen dan niet zo veel gebruikt zou worden. Waarom zou je bijvoorbeeld multiple destkops downloaden van Microsoft als je al een andere programma hebt die je gebruikt? Zit het er standaard in dan ach waarom niet eens proberen als je toch zoiets wil gebruiken. Scheelt een extra programma installeren.

Dus ja het gaat zeker soms te ver. Ik zie bijvoorbeeld de meeste normale gebruikers de AI hier niet gebruiken. Maar ik snap ook wel de andere kant.
Maar Notepad bij Windows leveren is technisch gezien ook niet kaal. Wij zijn gewend dat het erbij zit en handig kan zijn. Maar er zullen genoeg mensen zijn die bijvoorbeeld altijd Notepad++ of Word gebruiken en dus Notepad overbodig vinden. Zelfde kan gezegd worden over paint en vele andere opties / programma's.
Helemaal mee eens maar je gaat wel voorbij aan het een fundamenteel verschil in het voorbeeld dat je aanhaalt ten opzichte wat MS nu doet. Dat notepad++ gebruikers kladblok links laten liggen omdat ze meer/andere functionaliteit zoeken is niet vergelijkbaar met MS die nu in een barebone minimum app geavanceerde AI tekstverwerking functie toe gaat voegen. Ze maken van een kale app, een minder kale app, en daar zijn al alternatieven voor, dat is mijn punt. Kaal OS = basis ingericht. Dan kan je een tweede discussie voeren of kladblok/paint daar standaard onderdeel van van een kaal OS zouden moten zijn maar dat gaat voorbij aan het punt dat ik probeer te maken.
Ik ben zeker met je eens dat Microsoft vaak te ver gaat maar wat voor jou en mij overbodig is kan voor een andere een handige feature zijn. Ik kan mij bijvoorbeeld herinneren dat ik de cd/dvd brand optie in Windows irritant vond. Maar ik ken ook iemand die het juist fijn vond omdat die persoon andere brand programma's ingewikkeld vond.
Hier maak je dezelfde "denkfout". Als de markt vindt dat een brander in een PC thuishoort, dan zou het OS daar basisfunctionaliteit voor kunnen implementeren om iets wat destijds zowat standaard in elke laptop/Pc zat breed toegankelijk te maken. Maar als je geavanceerde cd-brand features wil, dan zijn daar alternatieven voor.
En ja Windows zou het kunnen aanbieden als een extra programma die te downloaden is via hun store. Maar ik denk wel dat sommige dingen dan niet zo veel gebruikt zou worden. Waarom zou je bijvoorbeeld multiple destkops downloaden van Microsoft als je al een andere programma hebt die je gebruikt? Zit het er standaard in dan ach waarom niet eens proberen als je toch zoiets wil gebruiken. Scheelt een extra programma installeren.
Tja, ik zie dat alleen maar als voordeel. Keuzevrijheid.
Dus ja het gaat zeker soms te ver. Ik zie bijvoorbeeld de meeste normale gebruikers de AI hier niet gebruiken. Maar ik snap ook wel de andere kant.
Ik begrijp het ook wel prima, ik vindt het alleen onlogische designkeuzes. Maar Microsoft heeft weer een nieuw stokpaardje dat gepromote moet worden dus willen ze het overal en nergens zichtbaar maken.

Ergens zou ik het niet eens heel raar designprincipe vinden als Co-pilot op hoger niveau een onderdeel/ingebakken van het OS wordt. Er is best een argument te maken om een overkoepelend AI assistent onderdeel van een basis OS te zien. Het kan je helpen om apps en het besturingssysteem te bedienen. Zorg dat het kan samenwerken met de apps zoals Kladblok in plaats de functionaliteit in de individuele apps te integreren en zo de app voor iedereen te verzwaren, ook al gebruik je de functionaliteit niet. Een beetje zoals Siri een basis onderdeel is van het OS op de iPhone, samenwerkt met overige apps, maar niet in elke app los geïntegreerd is.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:21]

Bedrijven draaien veelal ook op windows (want makkelijk te managen en office). Daarmee worden een aantal programmas ook alleen voor windows geschreven. 3x raden waar ik mee moet werken? Juist. Heb ik daarvoor AI nodig? Nou neu. Ik kan het nog prima zelf, daar word ik ook voor betaald.
Ik heb meerdere malen de overstap op Linux, en eveneens de Mint distro geprobeerd. Dit gespreid over 5 of 6 jaar. De laatste keer een maand of twee geleden lijkt wel succesvol te zijn. Ik ben niet meer terug gegaan naar Windows.
in 2001 werkte ik al binnen het werk met Mandriva linux, op een gare Dell laptop. Nooit meer weggegaan, behalve dan nu er nog een MacBook van de baas naast. Intussen al weer te tijdje op Mint inderdaad
Het waren vooral spelletjes en een windows-only password manager die mij telkens terug deden gaan naar Windows. Spelletjes lopen tegenwoordig super vlot of zefst vlotter en de password manager is vervangen.
Wie gebruikt er nu een niet-opensource password manager?
Hear, hear! Ik heb echt zulke goede herinneringen aan win2000, relatief compact en rock solid. Wellicht dat mijn herinneringen gekleurd zijn door de tijd, want ik kwam toen van Windows ME, maar toch, Windows2000 schrijf ik nog altijd met roze....
Kladblok is interessant, juist omdat het zo weinig doet. Wil ik een uitgebreide tekst-editor, dan gebruik ik die wel. Ook gebruik ik Notepad om vlug even wat tekst in te plaatsen, waarvoor ik niet eens de moeite neem om op de 'save'-knop te klikken.

Zit dan niet te wachten op een Ai die me dan iets uit probeert uit te leggen over de zin/onzin van dat stukje tekst. Dat doe ik dus juist met Kladblok, omdat deze me nooit lastig valt met functies. Door deze AI implementatie verdient de Kladblok applicatie de naam 'Kladblok' niet meer. Dan is de naam 'Verzinselbedenker' of zoiets dergelijks een stuk beter.

Het is nu niet zo dat de Kladblok applicatie nu zoveel ruimte in beslag neemt. Was de Kladblok-applicatie voor Windows 11 uitkwam niet veel groter of kleiner dan 50 KiloByte? Dat zal flink verhoogd zijn vanwege de tab-functionaliteit in Kladblok van Windows 11.

In een tool als 'TaskWeaver', daar komt AI zoveel beter tot zijn recht dan in een Kladblok-applicatie. AI brabbelt maar wat raak voor een knaak, wanneer er weinig tot geen context tussen tekst zit. Maakt niet uit in welke applicatie je AI gebruikt. Geen context en/of prompt? Dan is AI helemaal niet zo behulpzaam als het door Microsoft word afgeschilderd en nu dus ook weer gepushed word naar applicaties die daar bitter weinig mee opschieten.

AI in een tool als 'TaskWeaver', of je die AI nu lokaal draait of van een betaalde AI gebruik maakt, daar zit de absolute kracht van AI. Microsoft zou er veel beter aan doen om dat (nog) makkelijker te maken voor de minder technisch aangelegen mens.

In Klablok is AI eerder een blok aan het been dan behulpzaam. Maar goed, wat kan je tenslotte verwachten van een bedrijf wat met de ingebouwde functionaliteit in de Windows 11 verkenner nog steeds minstens 20 jaar achter de andere bestandsbeheer programmas aanloopt. Zelfs met de tabs uitbreiding is Verkenner nog steeds 1 brok doffe ellende. Maar goed, dat is een andere discussie.
Lijkt me ook meer iets voor in OneNote
Idd. Daar zou ik dit soort ‘vernuftigheid’ eerder zoeken.
Ik weet niet of OneNote een lang leven beschoren is. Microsoft Loop lijkt veel functionaliteit over te nemen en zeker in bedrijfsomgeving te verbeteren.
Loop is ver van af. Simpele dingen als extra brede views worden niet ondersteund
waar het merendeel
Heb je daar een bron van? Of bedoel je met "het merendeel", "ik" ;)
Maar dit is toch gewoon de AppX van Notepad? Volgens mij zit de gewone, oude notepad.exe nog altijd in het systeem en kun je die ook gewoon gebruiken en de AppX unloaden.
Ik vind het nogal wat dat je zonder cijfers om het te onderbouwen roept dat "het merendeel" het niet wil hebben. Alleen omdat jij het niks vindt wil nog niet zeggen dat een meerderheid van de gebruikers er zo over denkt.

Besides, de mensen die het stoort zullen over het algemeen genoeg van computers weten om uit te vinden hoe je het uit zet, en de mensen die minder weten van computers zullen het naar verhouding vaker handig vinden dat de software dingen uitlegt. Dus ik durf te zeggen dat je het mis hebt in je statement dat het een misstap is. Ook al hoef ik dit soort features zelf ook niet in Notepad.
mee eens, notepad was altijd plain en dat moet zo ook blijven. DAAROM gebruikte je het ook !

Maar ja de mannetjes bij MS zien natuurlijk iedereen voor logbestanden naar een notepadd++ of alternatieven verschuiven...
Moest kladblok vervangen worden door een MS versie van van notepad++, dan zou de meerderheid gelukkig worden, maar omdat er AI in gestoken wordt, is de bulk van de mensen niet meer tevreden.

Ik geef er persoonlijk niet om; je kan het gebruiken, maar het moet niet. Ik klaag ook niet over de features van Notepad++ die ik niet gebruik, dus ik zal dat ook niet doen over Notepad van Microsoft.

Ik denk dat de door jou gebruikte term "misstap" fout gekozen is.
Het merendeel gebruikt Notepad niet. De mensen die het wél gebruiken, kijken meestal naar logs, batch files, ini files, etc... Het 'doelpubliek' bestaat dan ook weer uit mensen die weten wat er staat en mensen die niet alles begrijpen wat er staat. En voor deze laatste kan die Copilot wel eens handig zijn.

Persoonlijk denk ik dat het wel handig kan zijn als je een log hebt van 100.000 lijnen, om snel te laten zoeken waar de fout zit, en misschien zelfs al direct wat meer informatie te krijgen dan foutcodes die ik al-dan-niet reeds ken.
Ik ben van mening dat als een team een applicatie bedenkt gelijk ook rekening houdt met de business case. Wat is de reden waarom het gemaakt wordt, wie gaat het gebruiken, wat gaan deze personen ermee doen. Kladblok was verzonnen om simpele txt-bestanden te maken en te openen, dus simpele tekstbestanden. Deze ‘aanvulling’ schiet dit doel voorbij.

Zet Notepad op de kill lijst, trek de stekker eruit en verzin wat nieuws. Is ook niet erg netjes, maar de nieuwe hype, genaamd IA, moet overal ingedrukt worden. Dit is gewoon zonde.
Je zou hetzelfde kunnen zeggen over muziekspelertjes. Zit in je auto, gsm, audio amplefier (waarom? die moet gewoon versterken), tv (zelfs met optie om de backpanel uit te schakelen), etc... Allemaal extra werk en kosten voor iets wat er niet in thuis hoort, toch?

Of kan het zijn dat zaken evolueren en dat extra features een product aantrekkelijker maakt?

Want geef toe, wie zit te wachten op een weegschaal of tandenborstel met bluetooth...

(voor zij die het niet herkennen, dit bericht is grotendeels geladen met sarcasme)
Hou je vast Linux distro's gaan dit ook integreren, daar zijn ze actief mee bezig en ben al met de eerste bezig geweest maar het is nog zozo. Het gaat ook verder want bij degene die ik probeerde kon spraak omgezet worden in text en hoefde ik niet meer te typen, ook de bediening van de computer kan via voice-over-ai. Er wordt een eigen gpt voor gebruikt.

Makalulu Linux:
https://www.linuxinsider....ai-to-the-max-177104.html

Deepin:
https://news.itsfoss.com/deepin-linux-distro-ai/
Jippie :( Hoe moeilijk is het nu om een schoon OS te maken en de rest, eventueel, als extra geïnstalleerd kan worden. Het is onderhand niet leuk meer wat een OS (vooral Windows) tegenwoordig al aan HD-ruimte moet hebben om überhaupt al te kunnen installeren. Nu kan je wel zeggen dat er ruimte genoeg is op je schijf, maar als je doordenkt gaat het nergens meer over.
Het voordeel van kladblok is dat het een simpele kleine (snelle) tekstverwerker is. Dat programma volstampen met advertenties (want dat is het gewoon) is gewoon te gek voor woorden. Ik ben absoluut geen voorstander van het AI-gedrang van MS.
Beetje absurd om iedere feature een advertentie te noemen, nee?
Dat programma volstampen met advertenties
Dit snap ik niet helemaal. Een functie toevoegen aan een rechterklik muis selectie is volstampen met advertenties? Bedoel je dat de AI funtionaliteit alleen werkt als je ervoor betaald?
Nee, ik bedoel dat er voor die AI functie betaalt is. Maw. een linkje naar "Copilot" is een advertentie voor Microsoft's AI programma. Gezien je als gebruiker niet kan kiezen om een andere of géén AI te gebruiken. Dus is het een advertentie.

Dat de advertentie in een contextmenu verborgen is maakt het niet minder een advertentie.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 22 juli 2024 13:21]

Mja, zo kan je toch iedere functie in een softwarepakket zien als een advertentie voor het bedrijf die deze software uitgebracht heeft?

En is een printicoontje een advertentie voor printers, een potloodicoontje een advertentie voor potloden,...?

Van mij mogen alle advertenties op die manier zijn.
Nee een print icoon is voor een standaard systeemfunctie, namelijk afdrukken. Je kan dan zelf kiezen welke printer je gebruikt. Potloodicoontje is gewoon onzin dus daar ga ik niet op in. Het "Copilot" item is een directe link met een niet-basis functie wat je gegevens naar de Microsoft server stuurt en je dan een antwoord teruggeeft. Maw. Microsoft kan zo aan jouw gegevens geld verdienen. Ook heb je, zoals ik al 2x aangegeven heb, geen keuze een andere AI te gebruiken dan die van Microsoft. Waardoor het op zijn minst een anti-trust probleem is.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 22 juli 2024 13:21]

Ook heb je, zoals ik al 2x aangegeven heb, geen keuze een andere AI te gebruiken dan die van Microsoft. Waardoor het op zijn minst een anti-trust probleem is.
We hebben het hier over notepad, een Microsoft product, waar je functionaliteit erbij krijgt, verzorgd door Microsoft. Het is alsof je het een probleem vindt dat bij het bewerken van een plaatje in word je niet de keuze hebt om een andere dienst of applicatie te gebruiken dan wat word je te bieden heeft, en dan roep je anti-trust. Ik volg je echt niet meer....
Bij het bewerken van een plaatje in Word hoef je niet extra te betalen toch?
Bij het gebruik van copilot in notepad ook niet, dat krijg je alleen te zien als copilot voor windows aanwezig is.
This feature is available on devices that have Copilot in Windows
Het liefst zou ik 0 reclame zien: ik betaal nota bene voor een licentie en dan nog reclame. Het is helemaal doorgeslagen en idioot geworden.
Dus je hebt al copilot voor windows, en als notepad in windows dat gebruikt als je op je rechtermuis bij copilot klikt is het niet ok en noem je het reclame 8)7
Bij printers kun je nog altijd je eigen printer kiezen, Copilot niet. Ik kan dus niet ChatGPT integreren.
Beetje vergezocht als je het mij vraagt. Je krijgt extra functionaliteit, die maakt gebruik van AI, en dat noem je volstampen met advertenties.

Wat betreft geen AI gebruiken, dan klik je er toch niet op?

Dat je notepad simpel wil houden zonder poespas, daar kan ik je helemaal in volgen. Lekker simpel, minimale funtionaliteit. Volstampen met advertenties...nee, dat zie ik niet gebeuren hier. Copilot is een AI functie die MS flink in allerlei applicaties aan het toevoegen is, zoals Word, Edge, Excel, Outlook, maar ook in ontwikkeltools zoals Visual studio. De clippy van de jaren 90 maar dan slim(mer).
Dat Microsoft het in alle applicaties aan het inbouwen is maakt het niet minder een advertentie. Sterker nog, dat maakt het JUIST een advertentie. Ik heb daarbij NIET om die AI gevraagd maar het wordt me WEL opgedrongen gezien je het niet uit kan zetten. NET zoals bij ELKE andere ADVERTENTIE.

Clippy van de jaren 90 was daarbij ook rete vervelend, maar die kon je wel uitschakelen. Deze nieuwe 'clippy' kan je niet uitschakelen.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 22 juli 2024 13:21]

Wij hebben een hele andere definitie van wat een advertentie is. Dat is wel duidelijk.
Mijn definitie is een bedrijf probeert je ongevraagd / ongewenst een product of dienst aan te smeren.
En dat is mi. een prima definitie.
Ik snap hem. Dus elke chatapp doet aan advertenties want ze smeren je het gebruik van giphy aan (die waarschijnlijk ook een vorm van AI gebruikt om het juiste plaatje te zoeken bij je prompt). En dat is een product/dienst, dus een advertentie.
We hanteren nogmaals een hele andere definitie van wat een advertentie is.
Als het Copilot is dan zit je de korste keren met links naar Bing.. en dat is nog maar een klein stapje weg van grote onzin en reclame.
Dan moet je Windows mijden , want copilot is in windows 11 geïntegreerd
Niet iets waar we volgens mij op zitten te wachten. Beter om dit soort verklaringen mee te nemen in iets als visual studio. Log/txtbestanden zijn te vrij interpretabel om als A.I. met vertrouwen een uitspraak te doen over de inhoud. Mensen zonder achtergrondkennis gaan de aannames van A.I. klakkeloos voor waarheid aannemen.
Mocht je kladblok ruk vinden, ik adviseer het gratis en open source Notepads: https://www.notepadsapp.com/
Wel eens testen, waarom moet elk licht programma dat wat basis functies heeft + perfect OK is uitgebreid worden met rommel & log worden ...
Helemaal mee eens. kladblok was ideaal om even heel snel een txt of ini configuratie file te bewerken. Met alle onzin die er nu inzit wordt dat steeds lastiger.
Ik doe eigenlijk alles met notepad++. Start snel genoeg op, kan alle geopende bestanden in tabs onthouden ens teeds opnieuw openen, goede ctrl+z functie en vele extra's bij de hand.
Ze kunnen Windows beter hernoemen naar CoPilot OS.
Denk niet dat ze dit leuk vinden op mijn werk. Ik ga ervan uit dat de beheerders van werkomgevingen dit uit kunnen zetten ?

Interessante tijden worden dit. Thuis een rijke volledige omgeving met AI-ondersteuning. Op werk nauwelijks vooruitgang. Ik kan me tijden herinneren dat dit andersom was.
Aansprakelijkheid

Dat zal jou weinig boeien. Voor bedrijven is dat wel degelijk een probleem. Ook zit de communicatie tussen applicatie en AI server geheimhouding in de weg. Geheimhouding is onderdeel van GPDR wetgeving, B2B contracten en bedrijfscertificeringen. Daar hangen hoge kosten aan vast als er ergens wat gecommuniceerd word wat eigenlijk het bedrijf niet had mogen verlaten.

Contractuele boetes zijn vaak ook niet mals en kunnen leiden tot het in werking treden van clausules waardoor je bedrijf dat contract en bijbehorend werk verliest. Dat kan de baan kosten van jou en je collegas.

Dat jij thuis wel blind wil vertrouwen op de goedheid van bedrijven, betekent niet dat het bedrijf waar je voor werkt zich dezelfde privileges kan veroorloven. Of wil veroorloven.
Ik zeg nergens dat het me niet boeit. Ik vind het juist erg interessant hoe hier mee om te gaan.

Ik werk in een omgeving waar niet alles "zomaar" maar naar buiten mag en strak wordt gestuurd op beleid en regelgeving.

Ik zeg ook nergens dat ik blind op goedheid van bedrijven vertrouw. Dat doe ik namelijk niet.

Er wordt tegenwoordig een beroep gedaan op je eigen wijsheid wat je wel en niet deelt met anderen. Of dat nu een tech-gigant is, of je buurvrouw op social media.
Voor dat soort situaties is ar azure-gpt waarbij je je eigen AI hebt waar je alles tegen aan kunt houden en er niets naar "buiten" gaat. Ik kan lokaal gpt's draaien, maar die leegen eht af tegen Gemini of chatgpt. Gezien de poc's die ik voorbij zie komen bij ons is het niet te houden en zou het wel eens banen kunnen gaan kosten, want als bedrijven het trucje door hebben kunnen ze het zelf gaan doen.
Ik mag hopen dat het reactief is, ofwel dat je dus eerst iets moet doen voordat je data op net kladblokje jouw computer verlaat naar... weet ik wie. Als je iets typt in de browser, dan weet je wat je wel en niet plaatst, maar ik gebruik kladblok voor heel veel vertrouwelijke zaken, ik moet er niet aan denken dat dit ongevraagd mijn computer verlaat. Ik ben erg pro copilots, maar dan moet het wel duidelijk zijn wanneer je dat doet.
Dit is ook direct mijn eerste gedachte.
Er wordt nu ook al een hoop metadata gedeeld maar vraag me wel af of je straks überhaupt nog iets kan typen zonder dat het direct het web op gaat om verwerkt te worden.
De functie heet 'Explain with Copilot', schrijft Microsoft. "Hiermee kunt u Copilot in Windows vragen om logbestanden, codesegmenten of geselecteerde inhoud rechtstreeks vanuit Kladblok uit te leggen." De optie staat in het dropdownmenu van Kladblok, maar de functie kan ook gebruikt worden via Ctrl + E.

Dit staat in het artikel nu, is dus een actie die je zelf neemt. Tegelijk zou je dit liefst wel geheel kunnen uitschakelen toch in kladblok instellingen of zo. Niet ondenkbaar dat je per ongeluk een keer Ctrl+E doet, of een select all wilt aanklikken en er net eentje naast klikt. Zal niet vaak gebeuren zo een foutje, maar op een paar miljard Windows gebruikers wereldwijd telt dat alsnog fors op tot vermoedelijk al snel vele duizenden onbedoelde inzendingen per dag. Toch echt helemaal niet handig als het zo makkelijk eens misgaat wanner je met regelmaat eventjes vertrouwelijke zaken op kladblok zet zoals @Henrikop aangeeft. Hoop dat er een setting komt om die uit te schakelen. Een soort InPrivate mode voor apps.
Eens, maar nog iets... vroeger als je in kladblok iets zette en je computer kreeg een restart of een blue screen, dan was je de inhoud van je onopgeslagen notepad kwijt. En dat is goed. Nu overleefd alles een restart of crash en dat is ook al iets, want bestanden worden ook weer geïndexeerd. Nu is het weer uitzoeken en ik denk dat ik zelf een programmaatje schrijf, dan weer ik het zeker.
Of nog een app waaruit data kan worden uitgelezen?
Nog even en het simpele tooltje om een simpel tekstbestandje te maken bewerken zonder al te veel opmaak, wordt een heuse volwaardige applicatie. Dat voelt een beetje gek, om eerlijk te zijn, maar zal wel aan mij liggen.
Ook mijn idee, maar misschien ook de perfecte en simpele plek om mensen er mee te laten leren werken. AI in de vorm van tekstvoorspelling zit al veel langer in steeds meer applicaties ingebakken. Hoe bijvoorbeeld google vooruit denkt bij wat ik in een mail aan het schrijven ben is best wel een fijn stukje magie.
Nee ligt niet aan jou, ze slopen een geweldig simpel tooltje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.