Microsoft geeft Copilot tientallen nieuwe functies in Windows 11-preview

Microsoft test meerdere nieuwe features voor Copilot in Windows 11. In een bètabuild kunnen gebruikers veel meer instellingen aanpassen via de assistent en veel toegankelijkheidsfuncties instellen. Copilot kan in die build via een plug-in ook kleine automatiseringstaken uitvoeren.

De nieuwe features zitten in Insider Preview Build 26058 van Windows 11, zowel in de Canary- als de Dev-channels. Daarin test Microsoft een groot aantal nieuwe functies voor Copilot, de AI-assistent die sinds een half jaar in het besturingssysteem zit. Het gaat om een van de grootste uitbreidingen in aantallen functies van Copilot tot nu toe.

Gebruikers kunnen in de testbuild tientallen nieuwe taken uitvoeren met de assistent. Die kan bijvoorbeeld draadloze netwerken weergeven, of informatie over het systeem, het apparaat of de accu. Ook kan Copilot onder meer de Prullenbak legen, bluetooth inschakelen of bureaubladachtergronden wisselen.

In de nieuwe runtime voor Copilot zitten ook nieuwe features voor toegankelijkheid. Gebruikers met een visuele beperking kunnen de assistent bijvoorbeeld gebruiken om de voorleesfunctie in te schakelen, het Vergrootglas te starten of de hoogcontrastmodus in te schakelen.

Microsoft zet ook een plug-in in de Store voor Preview-gebruikers die geautomatiseerde taken kan uitvoeren. De plug-in, Power Automate, kan worden geïntegreerd in de plug-insectie van Copilot en kan daarna taken uitvoeren voor gebruikers. Microsoft noemt als voorbeeld het schrijven van e-mails, het aanmaken van Excel-spreadsheets met informatie van internet, het wijzigen van bestandsnamen of het verplaatsen van alle documenten met een bepaald formaat.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

23-02-2024 • 11:00

95

Reacties (95)

Sorteer op:

Weergave:

"Prullenbak legen, bluetooth inschakelen of bureaubladachtergronden wisselen."

WOW! Ongelooflijk dat dit kan anno 2024...

/S :X

Zijn er hier mensen die Co-pilot op een nuttige manier gebruiken, of is het allemaal van dit niveau waarvan je denkt, tjsa...
Seriously, zo'n reactie op Tweakers? Denk even verder dan je neus lang is zou ik zeggen.

Dit kan echt enorme mogelijkheden gaan bieden voor zowel standaard gebruikers (ik ben sysadmin in een middelgroot bedrijf) als mindervalide gebruikers. De IT afdeling wordt een stuk rustiger met vragen over basale zaken. Ongemakken die op te lossen zijn met slecht te vinden settings (er zijn nu eenmaal veel digibeten in de samenleving) kunnen opgelost worden door Co-pilot, maakt het leven van veel mensen een stuk aangenamer, met minder frustraties, wat vervolgens weer kan zorgen voor meer productiviteit.

Maar helemaal als het gaat om gebruikers met een visuele beperking, de mogelijkheden zijn eindeloos.
In de nieuwe runtime voor Copilot zitten ook nieuwe features voor toegankelijkheid. Gebruikers met een visuele beperking kunnen de assistent bijvoorbeeld gebruiken om de voorleesfunctie in te schakelen, het Vergrootglas te starten of de hoogcontrastmodus in te schakelen.
Dat is letterlijk de inhoud van het Toegankelijkheid menu. Al die zaken had je als beheerder voor mindervalide gebruikers op grote knoppen op hun scherm kunnen zetten.
Dat klopt, dat kan. Maar dat betekent niet dat het niet nog makkelijker kan. Zoals ik zei, de mogelijkheden worden eindeloos met Copilot, je zou alles met stem kunnen gaan bedienen bijvoorbeeld. Voor laten lezen zonder robotstem etc. etc.
Het lijkt soms of mensen hier tegen innovatie zijn en liever conservatief bij het oude blijven. Of pas een nieuwe feature willen zien wanneer deze volledig perfect af is. Dream on.
Ik denk dat er gewoon bezorgdheid is dat Windows 1 grote prullenbak van AI functionaliteit wordt.
Ik ben voorstander van AI en van nieuwe technologieën, beter bedachtzaam omarmen dan proberen boycotten. Maar om nu echt alles vol te duwen met AI, dat is toch een ander verhaal.
Fijn dat er ook nog mensen zijn die enthousiast zijn en ook als zodanig reageren. En de mogelijkheden van nieuwe features zien.
Niet iedereen zal dit vandaag nodig hebben of willen omarmen, maar morgen komen er ongetwijfeld meer mogelijkheden waar ook anderen weer iets aan hebben.
Op Tweakers verwacht ik dat mensen nieuwigheden leuk vinden.
Op Tweakers verwacht ik dat mensen nieuwigheden leuk vinden.
Technologische nuttigheden, niet nieuwigheden. AI wordt momenteel veel te veel en veel te snel geïmplementeerd omdat het een buzzwoord en hype is. Het lijkt wel een wedstrijdje tussen alle techgiganten om maar zo veel mogelijk en zo snel mogelijk overal waar men kan iets van een AI-sausje overheen te gooien. Dat is juist iets waar menig 'tweaker' allergisch voor is. Denk na over wat je doet voordat je het doet.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:28]

Je hebt gelijk door te stellen dat niet alle nieuwigheden nuttig hoeven te zijn, maar in dit geval heeft iemand toch duidelijk het nut van deze nieuwe functies aangedragen. Wat voor de één niet nuttig is kan voor een ander een geweldige hulp zijn. En juist omdat iemand het nut ervan inziet en voorbeelden geeft waarom dit een voordeel kan zijn, vind ik dat andere tweakers dit niet moeten bagatelliseren, omdat zij dit voordeel niet nodig hebben. Je zult met mij eens zijn dat de volgende stelling de grootste nonsens is: Een dialyse-apparaat is nutteloos, want ik heb geen last van mijn nieren.
Gezien je laatste stelling, mis je de insteek van mijn eerdere bericht een beetje vermoed ik. Ik concludeer "Denk na over wat je doet voordat je het doet." Je voorbeeld van een dialyse apparaat is juist iets waarover nagedacht is want het heeft een specifiek doel. Mijn punt is dat tech bedrijven als een malle overal en nergens AI implementeren om maar de eerste te zijn. Ze gooien een bak gekookte AI spaghetti tegen de muur om te zien welke slierten blijven plakken.
Ik begrijp wat je bedoelt en als ik jouw idee volg, is mijn vergelijking met het dialyseapparaat onterecht. Ik ben bang dat er steeds vaker een bord spaghetti tegen de muur gegooid gaat worden. Ik vraag mij alleen af of de spaghetti die op de grond gevallen is, over een tijdje niet opnieuw opgediend gaat worden.
De beer is los in AI en we zullen deze nooit meer in de kooi kunnen krijgen, ben ik bang. Het enige dat gerust stelt, is dat er ook goede dingen mee gedaan kunnen worden. Maar die goede en nuttige zaken moeten we natuurlijk wel herkennen en omarmen en niet alles gelijk afwijzen.

[Reactie gewijzigd door Aldy op 23 juli 2024 06:28]

Dit inderdaad. Mensen lijken soms te vergeten dat dingen zoals CoPilot ook nuttig zijn om minder vaardige mensen op een niveau te krijgen waarmee ze beter kunnen meekomen.
Mindervalide mensen. Het zal wel de politiek correcte bewoording zijn. Maar mensen mindervalide noemen is net iets minder erg dan invalide. Ik vind gehandicapt of lichamelijk beperkt dan toch een beter woord.
Misschien moet jij verder nadenken dan je neus lang is, als mensen niet eens rechtermuis knop prullenbak kunnen doen, dan gaan ze co-pilot ook niet kunnen gebruiken. k denk dat het eerder voor meer vragen en onduidelijkheden gaat zorgen en dat jij straks co-pilot mag gaan uitschakelen.
Dit lijkt me erg handig voor digibeten eigenlijk.
Niet alleen digibeten. Het is dat Cortana zo ongelovelijk nutteloos was. Maar het idee dat je een soort smart CLI hebt om in te tikken lijkt mij heel erg handig.

B.V: Heel omslachtig je publieke IP achterhalen op een Linux CLI of heel simpel een "Hey copilot, what's my public IP?"

Er zat zo ontzettend veel potentie in Cortana, ik hoop dat Microsoft dit met copilot weet te benutten.

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 06:28]

Tja publieke IP achterhalen....

Dan krijg je al het eerste probleem dat co-pilot op moet lossen, bedoelde jij je IP4 adres of je IP6 adres? Of beide?

Dan komt het tweede probleem, mijn computer staat in het lokale netwerk. Zodra hij de eerste firewall overgaat, komt ie in het DMZ met een ander IP4 door de NAT.

Maar gaat ie vanuit de DMZ verder naar buiten, dan gaat ie over de tweede firewall en heeft hij weer een ander IP4. Door de tweede NAT.

Maar met IP6 werkt het weer anders. Die heeft geen NAT. Maar die staat wel geblokt in mijn lokale netwerk, wordt daar niet ondersteunt maar is wel beschikbaar in de DMZ.

Wat kan co-pilot dan voor zinnig antwoord geven aan de gebruiker? Zal de gebruiker iets hebben aan dat antwoord?
Wat denk je ervan dat Copilot alle antwoorden geeft? Soms zie ik dat Copilot met meer info komt dan waaraan ik gedacht heb.
Als co-pilot al die antwoorden zou geven, ja dan is er echt sprake van intelligentie. Dan zou ik met open mond naar mijn scherm staren en zwaar onder de indruk zijn.

Alleen geloof ik daar niet in. Want mijn PC heeft alleen IP4, lokaal heb ik geen IP6. Dat Co-pilot zelfstandig kan uitvogelen dat ik wel een DMZ heb met IP4 en IP6 en dat ik van buiten dus ook bereikbaar ben op IP6 maar dat IP6 alleen in de DMZ gebruikt kan worden, dat zou echt heel bijzonder zijn.
Het is nog veel erger. Dit is het antwoord van Copilot:
Je kunt je IP-adres op verschillende manieren achterhalen:

Online tools: Er zijn websites waar je je IP-adres kunt opzoeken. Een voorbeeld is deze pagina1.
Windows: Als je een Windows-computer gebruikt, kun je je IP-adres vinden via de Eigenschappen van het Wi-Fi-netwerk of het Ethernet. Volg de stappen in deze handleiding2.
VPN-services: Als je je IP-adres wilt verbergen, kun je een VPN-dienst zoals NordVPN gebruiken. Dit beschermt je privacy en beveiliging. Je kunt ook met NordVPN de geografische locatie, internetprovider en hostnaam van een IP-adres opzoeken. Meer informatie vind je op deze pagina3.
Hopelijk helpt dit je om je IP-adres te achterhalen!

Niet lachen!
Ik lach niet maar had wel een vermoeden dat het zo iets dergelijks zou zijn.

Er is nog een lange weg te gaan voor AI hulpen voordat ze echt algemeen bruikbaar worden. Voor nu is het meer marketing dan iets waar je echt wat aan hebt.
Curl doen is moeilijk?

Chat-GPT: curl ifconfig.me
Kan het nu niet controleren, heb geen Linux CLI bij de hand.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 23 juli 2024 06:28]

Niet om flauw te doen maar welke digibeet heeft ooit in zijn leven gedacht "hmm, laat ik mijn publieke IP eens opzoeken"

Ik ben niet tegen dit soort dingen maar deze functionaliteiten zijn wel van het niveau "we kunnen geen makkelijke interfsces bouwen dus doen we het maar zo".

Ik zie de mogelijkheden ook wel maar dit voelt voor mij allemaal aan als "in plaats van goede dingen" en niet als "extra".

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 23 juli 2024 06:28]

potentie in Cortana? je maakt een grapje toch? Volgens mij is er geen enkele elektronische assistent die het goed doet. Zelfs die mensen die zo'n google home, alexia en siri ding hebben gebruiken het amper. Die technologie heeft enorm gefaald. Nu gaan ze het weer met AI proberen, uiteindelijk hetzelfde in een ander jasje.

Wat die tech bedrijven niet willen begrijpen is dat bijna niemand hier op zit te wachten.
Lijkt je niet echt, ik ben er zelf niet zo van overtuigt dat invoerapparatuur of de opbouw van menu’s hier het probleem is, die eigenschappen hebben denk ik meer invloed op hoe snel een actie uitgevoerd kan worden. Mensen die echter de basisconcepten niet kennen (wat is de “prullenbak”, en moet die überhaupt geleegd worden) gaan hiermee denk ik weinig geholpen zijn.

Voor toegankelijkheid is het denk ik erg goed als opdrachten in menselijke taal begrepen kunnen worden.
Precies, ik zat ook al te denken: hoezo hebben die hier wat aan? Om te weten wat je moet vragen, moet je de concepten al kennen en als je die kent, moet het met de muis of een touchscreen ook wel lukken.

Bovendien is het sowieso beter om dat te kennen, want stel nu dat Copilot het een keer niet doet (of meermaals, bijvoorbeeld door een brakke Windows-update), wat dan?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 06:28]

Om te weten wat je moet vragen, moet je de concepten al kennen en als je die kent, moet het met de muis of een touchscreen ook wel lukken.
Is toch een pracht uitkomst als je een visuele handicap hebt. En wat die brakke Windows-update betreft, daar houdt Microsoft natuurlijk geen rekening mee. ;)
Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken.
  • Mijn computer is traag.
  • Ik wil mijn bestanden backuppen.
  • Mijn internet is traag.
  • Waar staan mijn foto's?
  • Ik wil foto's van mijn telefoon halen.
Zorgt er alleen maar voor dat een computer nog magischer word en ze er nog minder van snappen.
Dat klopt en dat is een beweging die al lang in gang is gezet. Je houdt het niet tegen dus kun je het de mensen het beste makkelijker maken.
Of mensen die niet kunnen lezen... Analfabeten, maar ook bijv. kinderen kunnen hierdoor vroeger met een computer werken. Een combinatie van duidelijke grafische weergaven en spraakcontrole kan zo voor analfabeten een PC alsnog een nuttige tool maken.
Of mensen die niet kunnen lezen... Analfabeten, maar ook bijv. kinderen kunnen hierdoor vroeger met een computer werken.
Ik ben bang dat je met het tweede deel van je zin het eerste deel creëert.
Waarom? Kinderen keren nog steeds lezen en schrijven op school. En een co.puter gebruiken terwijl je kan lezen voegt natuurlijk tal van dimensies toe aan het gebruik.
Ze moeten leren lezen, schrijven en rekenen op school, maar het is al decennia bekend dat het niveau van de leerkrachten achteruit gaat en als de kinderen van huis uit ook niet genoeg mee krijgen, dan zitten we over niet al te lange tijd met veel mensen, die niet met elkaar kunnen communiceren behalve door middel van het gesproken woord.
Het niveau van de leerkrachten gaat niet achteruit maar dat van PABO-studenten die zich aanmelden. Dat is juist indicatie van dat het niveau van de leerkrachten hetzelfde blijft, want die norm is wat het probleem is.
De mensen die slagen voldoen gewoon aan hetzelfde niveau. Verder hebben we het niet kver een of ander hogere norm. Kunnen lezen en schrijven gaat gewoon prima.

Zie jij hier de jongeren zoveel slechter spellen?

Hoe dan ook, we moeten niet te veel afwijken van het onderwerp. Computergebruik langs lezen en schrijven op sites als deze en allerlei nieuws en overige infosites is waar het nog altijd om gaat.

En dan hebben we het niet eens gehad over het verdere leven waar het tot je nemen van informatie altijd hoofdzakelijk via leeswerk zal blijven werken tenzij je kijkt naar een sciencefiction-achtig toekomst.
Kunnen lezen en schrijven gaat gewoon prima.
Een paar weken geleden op het nieuws dat het juist helemaal niet prima gaat.
Mijn kleinzoon van 10 kan leuk lezen en dat vindt zijn juf ook. Dat schreef ze erbij. Jammer dat hetgeen wat zij schreef taalfouten bevatte. Twee stuks maar liefs in één zin. Maar dat is niet iets van de laatste jaren, dat hadden we al geconstateerd in 1981 bij een enquête onder onderwijzend personeel.
Zie jij hier de jongeren zoveel slechter spellen?
Meen je dat werkelijk?

Maar je hebt gelijk, beter on-topic blijven.
Ja want iedereen heeft een perfect zicht of een goeie motoriek waardoor ze zelf deze acties binnen de 5 min kunnen uitvoeren.

Wat voor jou niet handig lijkt kan voor andere mensen een life saver zijn.
Zeker, gebruik het bijna iedere dag. Voornamelijk in Edge en daarnaast veel in/met Designer. SUper handig! Ohw en dan heb ik het nog niet over de features in Teams natuurlijk (en de andere office pakketten).
Wat doe je er dan precies mee als ik vragen mag?
Ik gebruik Designer om oa. eenvoudig afbeeldingen te genereren voor presentaties en voor gebruik op social media. Daarnaast kan ik door Copilot in Teams dus twee vergaderingen tegelijk volgen (een van een bekijk ik dan het transcript en bevraag ik copilot) en in Edge gebruik ik het om Youtube video's samen te vatten en alleen de belangrijke/interessante items er even voor me uit te pikken (die ik dan ff kijk). Vooral bij trainingsvideo's van 15+ minuten is dat handig, dan hoef je er niet helemaal door heen te scrollen. Werkt perfect met Copilot in de de balk bovenin Edge. Die kan de huidige pagina waar je op zit gewoon lezen (en dus ook YT video's samenvatten).
Roept: "Hey Truus, het is dinsdag, zet jij de vuilbakken buiten en maak jij de prullenbak leeg?"

Zo, nu even dat belangrijk document terughalen uit de prullenbak!
Ik bewaar ook altijd mijn belangrijke documenten in m'n prullenbak.
En je hebt uiteraard nog nooit iets wat belangrijk was per ongeluk weggeveegd uiteraard, maar niet iedereen is zo feilloos als jij :)

En het was ook maar een sarcastische reactie op voice recognition met AI natuurlijk.
Mijn opmerking was ook sarcastisch bedoeld, daarom begrijp ik je rechtstreekse aanval op mij niet helemaal. En een antwoord op je vraag: Nee. Niet omdat ik feilloos ben, maar omdat het nooit belangrijke documenten waren.
Sorry als je het als aanval beschouwde, dat was helemaal mijn bedoeling niet hoor! Ik bedoelde gewoon, ik maak zo vaak mee dat mensen iets echt belangrijk hebben weggegooid en ik dingen van back-up moet terugzetten.
Excuses aanvaard. Ik maak twee keer per week een back-up van mijn documenten, vandaar dat ik nooit iets belangrijks kwijt ben geraakt.
Ik krijg die optie niet eens gevonden in mijn Windows 11 installatie thuis. Dus zou niet weten waar je CoPilot kunt aanzetten. Op mijn zakelijke laptop heb ik wel dat icoontje staan naast mijn zoek balk in de taakbalk.
Standaard zit het niet in W11 in de EU. Als het goed is staat dit dus ook niet standaard op je zakelijke laptop. Als iemand anders die voor jou geïnstalleerd heeft, moet je even vragen hoe die dat gedaan heeft. Ik ben het vergeten. |:(
Corporate installatie van Windows. Maar dan is dat dus de reden dat ik hem wel op mijn werklaptop heb, maar niet thuis :)
Hey Co pilot enable bleutooth, pick up file xxx from connected device, set that as background, delete old background and clean the bin. Zinnetje van 2 seconden met een hoop acties die nu in een keer voor je gedaan worden. Veel sneller dan dat jij het kon.

En dit is natuurlijk maar een simpel voorbeeld van een simpele optie. Naar mate dit vordert kan je natuurlijk steeds ingewikkeldere commands geven.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 23 juli 2024 06:28]

Heb een demo gezien in Teams waarbij Copilot samenvattingen maakt tijdens een call. Dat lijkt me wel handig. Denk dat de integraties nu op gang gaan komen en er steeds meer mee kan.
Wij hebben dat eens getest in ons team en het was echt waardeloos (in het Nederlands dan toch).
Werkt waarschijnlijk een pak beter in het Engels, maar er is nog werk aan de winkel.
Wij gebruiken Copilot voor meeting notes. Ideaal. Scheelt veel tijd. Wel beetje aanpassen altijd maar dat geeft niet.
Zijn er hier mensen die Co-pilot op een nuttige manier gebruiken
Ik zie wel een usecase voor "vervang de _ in de bestandsnamen in deze directory <directory> door een spatie" :Y
Zijn er hier mensen die Co-pilot op een nuttige manier gebruiken
,
UIteraard, het is GPT4 maar dan gratis.
Het is een beetje als dit fragment, we konden zoveel doen........ maar.........tjah

https://youtu.be/Q0VGRlEJewA?t=278
Ik heb het als trial user in office bij ons op het werk - het is briljant. Scheelt me zeeen van tijd.
Ach, gezien de zoekfunctie al jaren brak is, snap ik wel dat mensen dan maar liever copilot willen gebruiken haha
Ik vraag mij toch af hoe een functie mbt het legen van je recycle bin of veranderen van een achtergrond dmv AI qua efficiëntie en gebruikerservaring/snelheid opweegt tegenover die oude "rechtsklik-> <empty recycle bin>..." of "rechtsklik -> next image"-functie...

Maar ik zal vast weer te ouderwets denken want AI enzo...
10-15 jaar geleden rondgelopen bij een hoge school en veel gesproken met leraren daar. Die gaven bv. aan dat van alle leerlingen die een IT opleiding volgde er slechts een handjevol ooit de commandline hadden gebruikt voordat ze begonnen met de opleiding en alles via UI => Menu, icoontje klikken deden. Dat was toen nog allemaal Windows en tot op zekere hoogte OSX werk. 27 jaar geleden was ik een van de weinigen in een klas informatica die ooit een PC uitelkaar had gehaald. 30 jaar geleden wisten we niet beter dan dat je bat filetjes moest maken om je applicatie te starten onder DOS of W3.11, we wisten niet beter omdat we ook commandline waren gewend onder C64 en later de Amiga500...

Tegenwoordig, waarbij iedereen smartphones met icoontjes gebruikt, voicecontrol en autocomplete met berichten of zelfs hele conversaties met emoijs is het niet vreemd dan andere control methods dominant zijn of gaan worden.

Dergelijke (ontwerp) keuzes worden al heel lang gemaakt en niet altijd zijn ze succesvol, maar in andere gevallen (uiteindelijk) wel. Hadden computer gebruikers 20-25 jaar geleden verwacht dat we tegenwoordig zoveel stem gestuurde computers zouden gebruiken? Ik denk het niet als je enigszins bekend bent met de voice controls van die tijd, men dacht toen, dat is veel te veel werk en te onbetrouwbaar om dat ooit werkbaar te krijgen, je kan toch ook even je toetsenbord/muisgebruiken. Maar tegenwoordig is gebruik van Alexa, Siri, etc. de normaalste zaak van de wereld.

Ik was afgelopen jaar bv. heel erg verbaasd over hoe goed FaceID wel niet werkte, terwijl ik dat daarvoor altijd ontweek als de pest omdat mijn ervaring daarvoor met facial recognition gewoon niet denderend was. Hetzelfde met mijn 20+ jaar oude ASUS B1000 fingerprint reader vs. de ToucID op m'n iPhone 6.

Hetzelfde met 'gestures' op PC, haast niemand gebruikt het, maar de mensen die dat wel doen zijn er razend enthousiast over.

Het is altijd een combinatie van tech, tijd, refinement, adoptie, etc.
en toch,
vandaag kreeg ik een berichtje van een studentE na het delen van enkele tutorials over data analyse.
thank god, an AWK tutorial....
er is dus nog hoop ;)

on topic: ik heb ook copilot, zowel de app (bagger antwoorden) als in VSCode (soms briljant, soms way off). Ik zou het in plaats van Articifial Intelligence eerder Artificial Associative Memory willen noemen. Weinig intelligentie, veel associatie.

[Reactie gewijzigd door divvid op 23 juli 2024 06:28]

Die gaven bv. aan dat van alle leerlingen die een IT opleiding volgde er slechts een handjevol ooit de commandline hadden gebruikt voordat ze begonnen met de opleiding en alles via UI => Menu, icoontje klikken deden.
En ik verbaas me erover hoe groot CLI tegenwoordig weer is geworden. Ik denk dat dat "handjevol" nu niet meer is...

[Reactie gewijzigd door DeCo op 23 juli 2024 06:28]

Opzich zit 'AI' al jaren in Office, gewoon in de search tikken wat je wilt doen.
Ipv door alle menu's bladeren waar iets verstopt zit.

Maar met je eens iets simpels als prullenbak zou je zeggen dat iedereen wel weet dat je rechtermuisknop->empty kan doen.
En mensen die dit niet weten, die weten ook niet eens dat er een prullenbak is die je kan legen.
https://imgur.com/a/o0pnyjb

De zoek functie werkt niet zo goed als de copilot AI.
Ja maar dat is nou niet de vraag/voorbeeld waar het in dit artikel om gaat. (prullenbak legen, bluetooth aan/uitzetten etc)
Zou ook niet weten wat je aan de windows copilot zou willen vragen, of moet je het dan gaan zien als een vervanging voor bing/google ?
Dit is een begin. Ze zijn heel voorzichtig met de uitrol, terecht ook.

In de toekomst zou je dingen kunnen vragen als ‘installeer firefox’ of ‘herorder de mappenstuctuur van mijn documenten’.

Het probleem is dat als ze te snel, teveel functionaliteiten toevoegen dat dat ding dan perongelijk Windows kan slopen.
Dit is een begin. Ze zijn heel voorzichtig met de uitrol, terecht ook.

In de toekomst zou je dingen kunnen vragen als ‘installeer firefox’ of ‘herorder de mappenstuctuur van mijn documenten’.

Het probleem is dat als ze te snel, teveel functionaliteiten toevoegen dat dat ding dan perongelijk Windows kan slopen.
Het wordt heel krachtig en dat is gelijk het gevaar. Opent deuren voor nieuwe soorten mallware, een AI met complete toegang tot je systeem. Natte droom van een hacker.
De mensen die ik ken dubbelklikken op de prullenbak en kiezen dan prullenbak legen.

Rechtermuisknop is te ingewikkeld ( ja echt waar)
Waar dit vooral voor zal helpen is mensen met een motorische beperking die afhankelijk zijn van spraaktechnologie. ik heb vandaag al op mijn iOS toestellen een aantal keer bluetooth aan of uit gezet met gebruik van spraaktechnologie, en dat scheelt wel aardig wat taps. Als je op Windows ook alle settings zou kunnen aanpassen gewoon door te praten is dat een enorme opsteker voor mensen die moeilijker met een muis overweg kunnen.
Er zijn veel dingen die op meerdere manieren kunnen worden gedaan, de 1 zal voor iemand effecienter zijn of niet, voor de ander is het stukje gemak. Bellen in de auto, nummer afspelen of spotify, ik zie zelfs iemand gewoon 'nu' in zijn url balk typen, google resultaten, en klikt eerste link aan ipv gewoon nu.nl in te typen en enter.

In Office wordt het nog leuker, de 1 weet elke shortcut, de ander gebruikt de 'zoek' optie (bovenin), of weet precies waar alle knoppen zitten. Het maakt het 1 niet beter/slechter/minder dan de ander.

Zal ik het gebruiken? Niet direct. Maar iets simpels als 'wat is mijn IP adres' zal ik eerder geneigd zijn om te doen, dan een website bezoeken, 23 cookiewalls, 12 ad-block banners en andere bullshit verder.

Stel dat het complexere taken ook kan uitvoeren (die bv diep in 3 menu's zitten die je een leek niet zomaar kan uitleggen), zou dat zeker handig zijn, niet omdat ik niet weet hoe het 'normaal' moet, maar omdat het voor een ander dan net zo toegankelijk is geworden (nee, toegankelijk is niet gelijk aan snelheid/efficient).
Voelt een beetje alsof CoPilot eindelijk kan wat Cortana beloofde.
Hadden ze het toch goed gezien, tien jaar geleden, die jongens en meiden in Redmond :+
Bij de meeste artikelen over AI vraag ik me tegenwoordig toch af of Tweakers nog wel echt bevolkt wordt door Tweakers of vooral nog door mensen die 20 jaar geleden Tweaker waren. We zitten midden in wat misschien wel een van de grootste revoluties in hoe we als mens met interactie hebben met de computer sinds Windows 1.0 maar bij ieder artikel zie ik vooral negativisme en cynische opmerkingen.

De huidige AI ontwikkeling kan er zomaar eens voor gaan zorgen dat mensen met de computer gaan interacteren op een manier die vrijwel gelijk is aan hoe we met andere mensen interactie hebben. Daarmee ontsluit je mogelijkheden op de computer voor mensen (digibeten) die dat anders nooit hadden gekund en mogelijkheden voor iedereen die normaal weggelegd zijn voor programmeurs of enthousiastelingen.

Ik ben zelf ook een oude zak aan het worden maar die continue negatieviteit terwijl dit allemaal gebeurt trek ik toch wel slecht.
Joh, vroeger was alles beter! Tegenwoordig is alles kut. Veranderingen zijn alleen te slikken als we het bij kunnen houden. 🙃 /s
Nog een reden om Windows 11 te mijden als de pest.
Altijd fijn een verplichte feature.
No worries. Zodra de gebruikers de meeste kreukels hebben gladgestreken, komt deze feature vast achter een betaalmuur :P
Jammer dat Microsoft nu geen smartphone meer heeft. Dan hadden ze wel flink wat stappen kunnen maken.
Een auto complete of intellisense op de terminal zou ik wel toejuichen. Dat je al voordat je het command uitvoert kan zien of argumenten kloppen en eventueel met alt+spatie de andere opties kan zien.
Copilot is leuk en aardig, maar het doet enkel dat wat windows voorkauwt.
Ik wil dat AI doet wat ik in gedachten heb.

Zou graag zien dat windows met AI de gebruiker de kans geeft om windows te customizen. Ik wil graag een aantal dingen gemakkelijker kunnen aanpassen en automatiseren.

Simpele voorbeeld: heb'n 21:9 breedbeeld waar verschillende vensters open staan, telkens ik'n bestandje wil verplaatsen van'n opslagmedium naar'n andere, komt dat prompt in het midden van mijn beeldscherm te staan, terwijl ik links en erchts voldoende open ruimtes heb. Rete irritant.

Zie het als een auto met geheugenstandjes voor een bepaalde profiel (verschillende bestuurders), dmv ve knopje, de auto dan netjes de stand vd stuur, zetel, spiegels ed aanpast aan mijn profiel. Geef ons'n knopje, de mogelijkheid om windows naar mijn smaak in te richten. Werk je in'n bedrijf met meerdere PCs waar de sysadmin iets op je PC moet doen, knopje drukken en voila terug naar standaard windows.

Zoals bvb android, dat iedere gebruiker naar eigen hand kan indelen, 4-5-6 grid, een app die je op de startscherm wil plaatsen, in'n mapje of op'n andere scherm. Iedere android phone is ingesteld naar hun gebruiker.

Lang verhaal kort;
ik wil mijn PC gemakkelijker kunnen instellen en bedienen naar mijn smaak, zonder steeds weer het register in te duiken.
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Vanuit research zie ik veel mogelijkheden. Een ai interview vragen laten doorlopen met respondent, data analyse doen en vervolgens een report out laten maken.

Nu al zie ik af en toe briljante samenvattingen van lappen tekst. Helaas ook missers.

Overigens zie ik mbt tot de hype van AI nu wel veel overeenkomsten met de begin dagen van internet. Toen hadden we het ook over oneindig veel mogelijkheden. Waarvan het nog zeker een jaar of 15 heeft geduurd voordat ze uitkwamen. Met AI verwacht ik hetzelfde. Nu overhyped, straks gemeengoed met een gestage doorontwikkeling


Wat ik mij dan weer afvraag.. wat zie ik nu over het hoofd wat later een gamechanger bleek te zijn..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.