Toetsenborden van veel komende Windows 11-pc's krijgen Copilot-toets

Microsoft laat weten dat de toetsenborden van veel Windows 11-pc's die dit jaar worden uitgebracht, voorzien zullen worden van een Copilot-toets. De techgigant noemt dit de eerste significante verandering van het Windows-pc-toetsenbord in bijna dertig jaar.

Microsoft schrijft dat de eerste pc's met een Copilot-toets in aanloop naar de CES-beurs aangekondigd zullen worden en vanaf eind februari beschikbaar moeten zijn. Ook wordt deze toets toegevoegd aan toekomstige Surface-laptops. In de aankondigingsvideo is te zien dat de toets naast de rechter alttoets wordt geplaatst en de menutoets vervangt, al kan de precieze locatie per fabrikant verschillen.

Met de Microsoft Copilot-toets wordt de gelijknamige Windows-applicatie geopend. Daarmee krijgen gebruikers toegang tot een AI-assistent die ze vragen kunnen stellen en opdrachten kunnen geven. Met een eigen toets voor deze tool is het voor gebruikers makkelijker om 'mee te doen aan de AI-transformatie', aldus Microsoft. Als gebruikers geen toegang hebben tot Copilot, wordt Windows Zoeken geopend als de toets wordt ingedrukt.

Microsoft heeft wel vaker nieuwe toetsen toegevoegd aan zijn eigen toetsenborden, zoals een Office- en emojiknop, maar de Copilot-toets moet ook beschikbaar komen op hardware van derden. Het bedrijf noemt dit daarmee de eerste significante verandering van het Windows-pc-toetsenbord sinds bijna dertig jaar geleden de Windows-toets werd toegevoegd.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

04-01-2024 • 10:28

195

Reacties (195)

195
191
105
3
0
10

Sorteer op:

Weergave:

Waar hebben we dat eerder gezien? Oh ja, ook met Microsoft, met Cortana destijds..
https://www.pcworld.com/a...s-windows-10-laptops.html

Dan zit je straks dus met een toetsenbord met een knop die niets doet om dat Copilot niet meer werkt...
Maar er gewoon een macro toets van, dus zonder logo, zodat men zelf kan kiezen welke actie er uitgevoerd wordt. Zet deze 'default' op Cortana en je bereikt hetzelfde.

Heb iets teveel producten van Microsoft gehad die achteraf de nek om werden gedraaid, dat ik standaard wat terughoudend ben met dit soort nieuwe ideeen van hen.
Vreselijk, eigenlijk zou er op de Windows-toets fysiek een generiek symbool moeten staan, die OS onafhankelijk is.

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 22 juli 2024 15:27]

Dat is ie ook. Wordt 'super' key genoemd maar is niet altijd ingeschakeld en/of toegewezen. Kan in de meeste OS'en toegewezen worden aan wat je wilt gebruiken.
Martijn bedoelt de fysieke knop zelf, welke nu altijd een windows vlaggetje is.
Je kunt genoeg toetsenborden kopen waar je de keuze hebt of je Windows of Mac iconen krijgt. Je kunt de keycaps ook gewoon vervangen. Er zijn extreem weinig Linux gebruikers, en Apple gebruikers blijven voor 95% in hun ecosysteem hangen en dus heb je de optie alleen (zoals het is) nodig bij de meer enthousiastelingen opties, zoals een Keychron.
Ik pleit ervoor dat de toets op alle toetsenborden een generiek icoon heeft, en geen Windows-logo.
Ik pleit er voor dat toetsenbord makers dat gewoon lekker zelf mogen weten. Ik ben tevreden met m'n eendje in ieder geval
Ik ben tevreden met m'n eendje
Badeendje? :+
Sommige Ducky toetsenborden hebben het Ducky logo in plaats van een Windows toets :)
Je kunt de keycaps wel vervangen op een standaard toetsenbord...
maar op een laptop wordt dat moeilijker.
Moeilijker ja, maar voor een deel van de laptops wel mogelijk. Overigens is het daar ook wel minder een kwestie. Je koopt een Mac, Windows laptop, of Chromebook en daar zit een bijbehorend toetsenbord bij. Sowieso verwacht ik bij een laptop veel minder personalisatie dan een los toetsenbord. Dan nog, blijft deze hele discussie een beetje overtrokken. Als een fabrikant een toetsenbord wilt maken zonder Windows logo, dan kunnen ze dat gewoon doen.
Maar wat is een Windows laptop? ;) een "IBM compatible"? :)

Ik bedoel een MAC of een Chromebook zijn min of meer vendor locked. Dat is het verschil.

Je koopt een MAC onder andere om er MACOS te draaien (of voor de hardware/prijs...you name/pick it)...
Je koopt een Chromebook om er (onder andere) Chrome te draaien (of misschien ook voor de hardware/prijs)...

Je koopt een "IBM compatible" om iets te draaien wat je zelf kunt kiezen. De meeste mensen zullen wel Windows er op laten staan... Maar dat hoeft niet specifiek...De basis van die systemen is gewoon anders dan een MAC of een Chromebook.

Die vergelijking gaat niet op in dit geval.

[Reactie gewijzigd door jayjay_seal op 22 juli 2024 15:27]

Denk wel dat er veel windows toetsenborden op mac worden gebruikt
90% van de Apple gebruikers is makkelijk over de streep te trekken als je er "...for Mac" achter zet en het 50 euro duurder maakt dan het Windows product. :+
Logitech mx keys for mac….

Heb zelf de non mac en dat scheelde best een bedrag. Als je kijkt naar de verschillen tussen de 2 varianten. Volgens mij zijn er 2 toetsen omgedraaid en dedicated mac toetsen ipv win+mac.
Gemene opmerking richting de Mac-gebruiker, maar waarschijnlijk wel de realiteit.
Ik ben zelf een Mac gebruiker, dus ik heb het gewoon uit eerste hand ervaren :+
De ‘alternatieve’ Mac-toetsenborden zijn vaak niet duurder, maar juist goedkoper :+
Klopt, de "Mac-only" versie van MX Keys is goedkoper dan de generieke versie. Dus dan kan ik prima leven met de generieke versie!
Je kunt de keycaps ook gewoon vervangen
Maar kun je er ook een in de exact zelfde stijl krijgen? Ik heb zelf een cm quickfire tk (brown switches/witte leds) en zou zelf ook een andere knop willen (of custom als dat kan), maar ik ben bang dat de kleur zal afwijken of dat het geen verlichting doorlaat.

[Reactie gewijzigd door FPSUsername op 22 juli 2024 15:27]

Die bedoelt @phizzie dus ook, die heet namelijk eigenlijk de super key.
Dat is niet helemaal wat @phizzie zegt. Hij zegt dat de Windowskey eigenlijk de generieke toets (superkey) is. En dat klopt niet, de superkey wordt enkel op moderne toetsenborden geemuleerd op de Windowkey in menig Linux/BSD systeem. Maar technisch gezien zijn het niet dezelfde knoppen. Net zoals meta en hyper dat niet zijn.

Super, meta en hyper zitten op vrijwel geen enkel modern toetsenbord.
Met een beetje aceton is dat er zo af gepoetst
Tenzij je double-shot toetsen hebt :o
En elke geavanceerde Tweakert heeft natuurlijk double-shot.
Dan ben je dus lang aan het poetsen!
Dan ben je dus lang aan het poetsen!
En... dan verdwijnt niet alleen het vlaggetje.
*bestellen double-shot toetsenbord doet
Dat is niet helemaal correct. De superkey is technische gezien niet hetzelfde als de Windowskey, net zoals de metakey and hyperkey dat niet zijn. Het zijn verschillende modifierkeys, die in onderliggende code anders geprogrameerd staan. Een modern toetsenbord heeft deze knoppen niet. En de echte Windowskey wordt enkel gebruikt in Windows.

In de praktijk word op Linux en BSD systemen op moderne toetsenborden de superkey op de plek van de Windowskey geemuleerd. Dit is echter in weze niet anders dan wanneer ik een azerty instelling op mijn qwerty toetsenbord zet. Maakt het geen azerty toetsenbord. Vroeger was het overigens vaak de metakey die op de Windowskey kwam (wat veranderd is omdat de functies van de metakey met andere toetscombinaties makkelijk te doen was, maar je ziet in Linux daar nog wel wat traces van in bijv. de kernel).

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 22 juli 2024 15:27]

Ja en neen, de layouts op mac keyboards zijn net iets anders dan de windows layout. Linux en windows zijn dan wel weer gelijk:

win layout: Ctrl-Win-Alt (Ctrl-Cmd-Opt) mac layout: Ctrl-Opt-Cmd (Ctrl-Alt-Win)

Dus de super key is dus wel degelijk een andere toets op mac keyboards.

Op de duurdere keyboards die niet van Apple zelf zijn (zoals mijn nuphy air 75 v2) zit er een switchje op om te wisselen tussen de 2.

Beide layouts kan je echter wel gewoon op beide besturingssystemen gebruiken.
Dat is hij ook. De Windows-knop (of de super knop, wat de echte naam eigenlijk is) is bijvoorbeeld onder Mac gemapped aan de Command knop. In plaats van Control-C, druk je bij een dergelijk toetsenbord onder Mac bijvoorbeeld op Command-C.
Precies, ik bedoel het symbool wat fysiek op het icoon staat.
Ook daar ben ik het helemaal mee eens. Heb op meerdere machines een dubbel OS gehad (bv Ubuntu of eender welke Linux distro) zit je dan met je Windows vlag. NIets om wakker van te liggen. Maar het ziets er gewoon slordig uit.
Dat ze nu een dedicated knop gaan maken voor een App (die nú hip is) vind ik dan nog wel een stapje verder gaan eigenlijk.
Dus we willen een pinguin ipv zo'n dom vlaggetje of een vierkant met rondjes? :+

Ik ben op zich wel voor, al ben ik niet echt een die-hard Linux gebruiker.
Ik heb gewoon een logitech toetsenbord en daar zit geen Windows toest op. Wel een toets die START heet en die werkt op Windows dan als Windows toets en op een willekeurig ander systeem kan je er gewoon iets anders van maken.
Of je gebruikt een toetsenbord met blank keys. Naadloos te gebruiken voor macOS en Windows.
Wat wel fijn is tegenwoordig is dat ms onderkend dat toetsenborden gewijzigd moeten kunnen worden en dat ze dat eindelijk ook aanbieden in powertoys.

Ik zet standaard de capslock om naar shift rechts en de ins key uit.
Dat kon Windows volgens mij altijd wel, maar daar was geen interface voor gebouwd dus moest je in het register aan de slag. De functionaliteit was er dus wel.
Powertoys valt op mijn werk laptop buiten de admin rechten. Daar mag ik wel bij.
Registry is verboden terrein.
Precies dit. Maak er een algemeen logo van, net als cmd, option, shift en tab. Een optie in de instellingen voor whatever functie, shortcut of app.
Command en option zijn niet algemeen maar Apple specifiek. Laat staan dat rare icoontje voor command, voormalig het Apple icon genoemd.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 22 juli 2024 15:27]

Nou en? En hoezo raar? Control en alt hebben bij Windows geen icoontje. Shift en tab wel (dacht ik?). Maar goed, speciaal voor jou zal ik dan ook nog de Windows vlag-toets noemen. De haat moet wel diep zitten als je zo reageert op een illustratief voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door iAR op 22 juli 2024 15:27]

De haat moet wel diep zitten als je zo reageert op een illustratief voorbeeld.
:D
Doe es ff niet zo boos? :+ Ik noemde het raar omdat het niet direct herleidbaar is uit het icoontje wat het doet en Apple specifiek is. Dus helemaal niet algemeen zoals jij zegt. In tegenstelling tot de shift en tab icoontjes. Control en alt wordt ook gewoon op Linux gebruikt en genoemd. Dus command en option waren hierbij the odd ones out.

Wat mij betreft maken ze er een brein icoon van de copilot icon. Algemeen duidelijk waar het voor is (zonder branding) maar specifiek genoeg qua functie.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 22 juli 2024 15:27]

Hou svp de grote lijn aan. :) Want het is veel erger dat AI je dus gewoon wordt opgedrongen.
Dát is het probleem hier. Niet dat er een toets bijkomt of zo, of dat die toets het wel of niet doet in bepaalde omstandigheden.

Het grote probleem is dat MS je dat griezelige AI gewoon opdringt. Aan iedereen, ook aan de zwakkere die geen idee heeft van de beperkingen en enorme risico's. :(

Dit wangedrag doet sterk denken aan "opt out" maatregelen. Die zijn óók ongewenst of vaak gewoon verboden.
Dit kost gigantisch veel energie / rekenkracht, ik probeer te bedenken hoe dit in godsnaam winstgevend kan zijn als iedereen hier toegang tot krijgt?
Of probeert Microsoft hiermee terug een groot aantal mac gebruikers terug over de streep te trekken? Of gaan ze uiteindelijk het limiteren tot x aantal queries voor niet betalende gebruikers?

[Reactie gewijzigd door matthewk op 22 juli 2024 15:27]

We leven in een innovatie tijdperk waar men pas later denkt aan de winstgevendheid. Momenteel ziet MS de investering in Copilot als een manier om Google van de troon te stoten wat betreft het vinden naar waar je zoekt. Dat hier miljarden naartoe vloeien en momenteel nog geen winst maken zal hen een beetje worst wezen. Als je kijkt hoe groot en machtig Google nu is dan is ook maar een beetje wegpikken van de marktaandeel een mogelijk zeer lucratieve business.

En het is een strategie die momenteel werkt en vaak wordt toegepast. Netflix, Spotify, Twitter, WhatsApp,... zijn ofwel nog steeds verlieslatend of waren in het begin zwaar in het rood aan het gaat en zoeken (eens ze marktleider zijn) een manier om er geld mee te verdienen.
Het verschil natuurlijk met MS is dat het tenminste een bedrijf is dat dit zelf kan subsidiëren en niet noodzakelijk moet afhangen van externe investering. Daarnaast mag het op zich verlieslatend zijn als het er maar voor zorgt dat de verkoop van andere producten (Windows, Office, DEV tools,...) er een boost mee krijgen (concept van loss leader). Dit is net iets waar een bedrijf als Spotify zo'n moeite mee heeft, ze betalen belachelijk veel geld aan de eigenaar van de muziek maar hebben moeite om hun gebruikers nog andere dingen te laten afnemen die hen meer winst opleveren. Google of Apple met hun streaming muziek kan dat een pak eenvoudiger omdat ze het kunnen bundelen met andere zaken als cloud storage of andere dingen (zie eens hier: https://www.youtube.com/watch?v=y9K6PVWGBEM).

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 22 juli 2024 15:27]

Zijn ook mensen als ik die niets met Copilot te maken willen hebben, net als Windows Search trouwens, wat ook al standaard te zien is op de taakbalk.

Ook leuk voor bedrijven dit. Veel bedrijven willen niets met Copilot of Bing te maken hebben omdat het data ongecontroleerd naar Microsoft servers stuurt.
Gelukkig heb je daar in een Enterprise omgeving heel veel controle over... en gezien de shift naar 365/cloud en het gebruik van AI voor diverse toepassing in het bedrijfsleven denk ik dat men hier helemaal niet zo afwijzend tegenover staat. En uiteraard valt en staat het gebruik hiervan ook bij goede instructie/opleiding van je werknemers... wat veruit de grootste uitdaging gaat worden dan het aanwezig zijn van copilot.
Tot nu toe is AI nog zo dom als het maar zijn kan. Ik gebruik zelf copilot vanuit visual studio en ja het is soms erg handig maar vaak komt die ook met oplossingen aanzetten waarvan ik den zoiets heb ..... hoe kom je daar nu in hemelsnaam op.

Zelfde met ChatGPT (maar volgens mij maakt copilot daar ook gebruik van), die doet iets fout. Daar wijs je hem dan op ... dan komen de standaard excuses en een nieuwe oplossing waar weer gewoon precies dezelfde fout in zit. Of die komt aanzetten met een oplossing die niet meer klopt omdat ondertussen de API waarvoor je de oplossing zoekt niet meer hetzelfde is als toen heel het model van de AI werd gebouwd.

Voorlopig blijft heel dat AI weer gewoon een nieuwe zoekengine waar je op een iets andere manier tegen aan kan praten die eigenlijk gewoon oplossingen voorschotelt die die gejat heeft van andere mensen.

Oftewel gewoon moderne plagiaat.
Ik vind de hele noemer AI ook totaal niet passen bij ChatGPT e.d. oplossingen. Daarmee zeg ik niet dat het indrukwekkend is wat men bereikt heeft met ChatGPT en zo, maar ik vind AI een domme benaming. Het is geen AI, het is een algoritme dat, op basis van een grote dataset, berekend wat de beste passende woorden zijn die elkaar moeten opvolgen. Het "denkt" niet na en kent geen eens de context, dus AI vind ik zelf niet passen.
Het is ook geen AI, het is "geavanceerd auto-aanvullen".
Klopt, maar grote tech bedrijven blijven toch AI roepen bij ChatGPT topics zoals Bard, Bing en Copilot :) En daar erger ik me een klein beetje aan.
Voor zover ik ken (maar ben er niet erg in thuis) zijn chatbots en ook schaakbots bv allemaal gebaseerd op algoritmes en volgens jouw definitie 'dus' geen AI. Maar zijn er ook zaken die er wel aan voldoen? En hoe werkt dat?

Of anders gesteld: wanneer is er volgens jou wel sprake 'echte' AI?
Misschien als AI zelf beslissingen kan nemen en een eigen mening heeft (ipv een aantal relevante opties te geven)? :+
Inderdaad. AI is gewoon een marketing kreet wat goed bekt. Het is gewoon zoals je zegt een algoritme met een grote dataset.
Je beseft dat hij ook nu schrijft op basis van een aantal conditioneringen die je tijdens je leven op doet
Zeg maar de menselijke vorm van algoritmes.
Heb je ChatGPT Plus ook geprobeerd? Dat vind ik echt wel een ander niveau dan Microsoft Copilot of GPT3.5 (ook al gebruikt Copilot ook GPT4, gek genoeg vind ik de antwoorden een stuk dommer).
Nee, maar voor zover ik weet is dat gewoon een doorontwikkeling van de bestaande modellen. Ook daar kent GPT de context niet en baseert deze het antwoord puur op de data set en berekent het best passende volgende woord gebaseerd op die data set. Ik vind dat heel knap gebouwd, maar vind het met mijn lekenbrein geen AI 😊. Misschien ligt het aan mij hoor, maar AI is voor mij iets dat echt kan “denken”, context kent en ook echt leert gedurende het eigen bestaan. Dat is nog een ver van onze bedshow denk ik overigens.
AI is dan ook gewoon lukraak gezegd gereedschap en ook van gereedschap moet je dat soms helpen, jou te helpen. Hetzij dan in dit geval wat creatiever.
Moet ook altijd wel lachen om die ‘tech’ gasten die worden uitgenodigd voor talkshows… die hebben iets van fanatiek gelovigen en praten alleen maar positief alsof het de uitvinding van de 21e eeuw is (nu al…)

Maar uiteindelijk is het maar een tool waarbij je zelf kritisch moet zijn op de output.
Nog altijd beter dan mensen die het direct afwijzen en er nooit meer naar kijken omdat ze denken dat ze zelf alles beter doen en weten. Om er op een gegeven moment achter te komen dat het zoveel is verbeterd dat hun kennis niets meer waard is.
Ik vind het dan ook meer handig als idee-tool. Het is gereedschap, ik zoek soms code op of laat het produceren en vaak brengt me dat op een ander idee, wat ik dan zelf weer goed ga uitzoeken. In die zin laat ik AI niet coderen, maar is het wel meer een soort van "collega". En alleen dat vind ik dan wel erg indrukwekkend. Als search engine is het nu ook vaak al beter dan een Google search, met daarbij wel de eis dat je zelf een beetje een idee hebt wat klopt en wat niet.
Ff serieus. Als ik een IT oplossing zoek, dan kom ik tientallen sites tegen met antwoorden die ze allemaal van elkaar gekopieerd hebben.

Maar wanneer ChatGPT mij dit voorschotelt is het opeens moderne plagiaat? Kom op!
Ik heb het getest voor werk door het teksten te laten schrijven of herschrijven.

Teksten schrijven is hierbij voor mij afgedaan. De AI schrijft met volle overtuiging de grootst mogelijke onzin. Dan kan je beter zelf schrijven met wat je weet dat klopt.

De herschreven teksten werden wel leesbaarder, maar af en toe veranderde de betekenis. Grootste probleem was dat vragen in stellingen werden veranderd. Dus ook daar moet je heel goed opletten en ben je veel tijd kwijt aan proeflezen.
net als Windows Search trouwens, wat ook al standaard te zien is op de taakbalk.
Ik snap veel van het commentaar op de grote bedrijven qua bloatware, AI integraties en al die zooi. Maar je gaat nu serieus mekkeren over een zoekoptie, op de taakbalk, van het OS waar binnen je zoekt? Het moet toch niet gekker worden..

Ik neem aan dat Android ook geen zoek widget meer mag tonen, of dat Spotlight op Mac maar beter kan verdwijnen?
Mijn taken moeten in mijn taakbalk staan. Zoeken doe ik in het start-menu.

Om maar niet te spreken over de verschrikkelijke kwaliteit van Search zelf - op windows 7 vond je altijd *precies* de map of het bestand dat je zocht. De aanbevolen zoekresultaten van Search op je eigen computer zijn in elk opzicht slechter.

Daarnaast wil Search ook nog eens op het internet zoeken. Ik heb daar een internetbrowser voor. Zet je het uit? Prima, na de volgende automatische Windows update (die ik UIT HEB GEZET) zoekt ie gewoon weer voor je op het net!
Probeer deze eens, erg goed en f***ing snel: https://www.voidtools.com/
Is wel alleen voor het local zoeken op je pc naar bestanden en mappen.

Ik heb hem ook ingevoegd in Total Commander, kan niet zonder meer.

[Reactie gewijzigd door apollo13 op 22 juli 2024 15:27]

Overdrijven is wel een vak, gaan we nu nog steeds klagen over Windows 7?
Een van de taken is zoeken, wil je dat niet in de taakbalk dan zet je het gewoon uit, zo gedaan, niets om over te klagen. Het zoeken over het internet is overigens ook uit te schakelen, maar toegegeven dit zou een stuk makkelijker mogen. Dat is bij mij nog nooit weer ingeschakeld na een update.

Ik blijf me toch verbazen hoe erg mensen hier op Tweakers over alles kunnen klagen, maar toch de boel blijven gebruiken. Zo erg is het dus allemaal toch niet?

We hadden het in eerste instantie overigens over het feit dat Zoeken standaard op de taakbalk staat. Vervolgens ga je er allerlei andere zaken bij halen die daar niets mee te maken hebben. Aan die frustatie kan ik echter niets doen, dus succes er mee ;)
Hij klaagt juist niet over windows 7... toen werkte search nog voor m, sindsdien is het een random noise generator geworden die af en toe nog weet te vinden wat je zoekt op je eigen systeem
Ik denk dat het eerder de mentaliteit is van M$ die users ziet als Foie Gras eenden en alles ongevraagd maar door de user zijn strot schuift.

Niemand heeft gevraagd om aan de standaard layout van toetsenborden een extra toets toe te voegen die gelabeld is met een product van 1 specifiek bedrijf en eigenlijk dus ook maar 1 functie dient (je kunt die key natuurlijk re-mappen of re-cappen (tenzij het een laptop is, dan wordt het lastiger))

Aan de andere kant vindt M$ het vast niet erg dat er een dedicated toets is om edge te openen ... (en een extra visit op hun AI platform genereerd)

Dit brengt ons terug naar de toetsenborden van Packard Bell en consorten... die altijd een hele resem aan extra knoppen hadden die weinig mensen dagdagelijks gebruikte.

[Reactie gewijzigd door jayjay_seal op 22 juli 2024 15:27]

Nogmaals, waarom zeiken we hier om Microsoft? Apple doet exact hetzelfde, en daar is de toets nog veel meer geïntegreerd in het systeem dan bij Windows. Tevens heeft Microsoft vrij weinig te maken met de toetsenborden die een Cooler Master, Steelseries, Logitech etc. uitbrengen.

Ook niemand vraag vandaag de dag ok een Page Up/Down toets, of een Scroll lock toets. Ik durf aan te nemen dat een extreem groot dele van de gebruikers nooit de F-toetsen gebruikt, zullen we ze allemaal maar gewoon weglaten?

Nogmaals, extreem overtrokken discussie dit.
Nogmaals, waarom zeiken we hier om Microsoft? Apple doet exact hetzelfde, ...
Het grote verschil is dat hetgeen Apple doet alleen invloed heeft op de devices die Apple zelf maakt. Bij Microsoft is het zo dat het begint bij hun eigen devices (toetsenborden in dit geval) maar dat het binnen een jaar op alle devices van alle* fabrikanten zo werkt.

* uitgezonderd dus die Apple devices en een verdwaald niche-device voor Linux- en BSD-gebruikers. In het begin toen de Windows-toets erbij geplaatst werd (en dit was al minder erg omdat er tot dusver daar meestal een open ruimte zat) kwamen er niche-toetsenborden met een tux-icoontje op die plek, mar inmiddeld zijn die ook nauwelijks nog te vinden.
Het grote verschil is dat hetgeen Apple doet alleen invloed heeft op de devices die Apple zelf maakt.
Eh.. Oke.. dus omdat Apple de enige is die Apple computers mag maken, mag Microsoft voor hun toestellen geen Windows logo op een toets plakken, want dan gaan andere fabrikanten dat ook doen.

Je ziet zelf niet in wat een onzin dit is? Als Logitech een toetsenbord wilt maken, met een Super toets met een Logitech logo, dan kunnen ze dat gewoon doen, daar heeft Microsoft niets mee te maken.
Eh.. Oke.. dus omdat Apple de enige is die Apple computers mag maken, mag Microsoft voor hun toestellen geen Windows logo op een toets plakken, want dan gaan andere fabrikanten dat ook doen.
Microsoft bouwt in hun Windows-besturingssysteem hun CoPilot in, daar kun je straks als Windows-gebruiker niet meer omheen, net zoals je in Windows-95 niet om het start-menu heen kon. Microsoft bouwt in hun toetsenborden een CoPilot-knop in waarmee je rechtstreeks die webapplicatie opent, net zoals ze vanaf 1995 in hun toetsenborden een Windows-knop inbouwen waarmee je rechtstreeks het startmenu opent. Naderhand hebben ze aan die knop extra functies toegevoegd voor shortcut-toetscombinaties. Echter gelijk in 1995 zijn alle toetsenbordfabrikanten,van Logitech, Cherry en Trust tot en met IBM, HP, Lenovo, Dell, Asus, overgegaan om ook een Windows-toets in al hun toetsenborden in te gaan bouwen. Dat was omdat ze compatible moesten blijven met Windows, wie geen Windows-toets had verkocht vrijwel niets meer.
Je ziet zelf niet in wat een onzin dit is? Als Logitech een toetsenbord wilt maken, met een Super toets met een Logitech logo, dan kunnen ze dat gewoon doen, daar heeft Microsoft niets mee te maken.
Dat heeft niets te maken met willen, maar met moeten. Uiteraard moeten deze fabrikanten volledig compatible blijven met Windows 11, en als de concurrent wel een Copilot-toets heeft en zij niet, dan zullen ze volgens de voorspellingen niets meer verkopen, tenzij ze die toetsenborden steevast bundelen met hun desktops, zoals HP al doet.
Ik ga dit niet eens lezen, we hebben het over de Windows-toets op toetsenborden. Je haalt er nu allerlei irrelevante zaken bij. Adios.
Voor hun eigen apple toestellen mogen ze dat wel doen....

Maar andere fabrikanten min of meer dwingen dit ook te doen is misschien wat overdreven...

Voorheen heeft MS ook er ook nooit moeite mee gehad om een extra knop/bar etc toe te voegen aan je taskbar of desktop... is die ruimte op?
Probleem is een beetje dat als zoekoptie zoals je die in je os zou willen, om programma's, instellingen en files op je pc te vinden, het nogal belabberd werkt en hij je om de haverklap naar Microsoft's online zoek engine probeert te duwen. Daarmee wordt het een methode om een andere dienst te pushen in hun dominante os. Moet daarbij wel zeggen dat ik het ding altijd meteen uitzet dus mocht het ondertussen verbeterd zijn dan heb ik dat gemist.

Een Google search widget op Android is inderdaad hetzelfde, is ook niet bedoeld om spul op je toestel te zoeken, maar die staat in ieder geval niet op elke Android standaard. Dat hangt weer af van de overeenkomsten tussen Google en de fabrikant van het toestel. Apple's implementatie heb ik geen ervaring mee.
Sure, maar dat zijn andere zaken en hebben niet te maken met het originele commentaar.
Denk dat de meeste een issue hebben met het feit dat je een zoekbalk hebt om dingen op de PC te zoeken en dat niemand een of andere lijst met "gerelateerde" shit van Bing wilt zien.
De zoekbalk zegt "Search for apps, settings and documents" .. zie nergens staan "Recommended online bullshit"

:P
Ons bedrijf heeft nu voor de meeste non-IT medewerkers een XXXGTP vrijgegeven die in een privé cloud draait en met interne data is gevuld. IT krijgt later dit jaar toegang tot CodeWhisperer van Amazon. Maar dit zal ook wel afgetimmerd zijn zodat niet teveel info naar 3rd parties gaat.
Op dezelfde manier als dat bedrijven als OpenAI überhaupt winstgevend zijn; je gaat voor een bepaalde waardebepaling op basis van het aantal gebruikers en je omzet, zelfs al draai je keihard verlies, in de hoop dat die waarde uiteindelijk hoger uitkomt dan de kosten.

Er komt ooit een keer een tijd dat AI wél betaalbaar gaat zijn, want we gaan gewoon chips hebben die specifiek gemaakt zijn om deze taken efficiënt uit te voeren en de software gaat steeds beter werken, dus de hoop van deze bedrijven/afdelingen is om tegen die tijd zoveel omzet te hebben gegenereerd en zoveel waarde te hebben dat ze kunnen uitcashen tegen een hoger bedrag, of een doorstart kunnen maken met het gebruik van die efficiëntere varianten.
Die chips zijn er al, voor laptops dan. AMD's 7040 chips hebben Ryzen AI, wat een NPU is voor AI. NPU staat voor Neural Processing Unit, wat AI snel en efficient kan draaien. Intel doet hetzelfde in hun 14th gen mobiele CPU's.
Mooi dat het er al is, maar de datacentra waar de grote AI tools op draaien gebruiken natuurlijk geen laptops :)
Chips die goed zijn in het rekenen met matrices hebben we al: videokaarten.
Een tensor is geen matrix
Videokaarten zijn beter voor AI dan CPU's, maar nog verre van ideaal. Er is een reden dat de grotere AI-bedrijven nu naar dedicated ASICs aan het kijken zijn :)
GPUs zijn het beste wat we nu hebben voor deze taken. Maar dat wil niet zeggen dat we er al zijn met chips die optimaal zijn voor AI toepassingen. We hebben alleen niets beters.
Ik heb het even op mijn telefoon uitgeprobeerd. Het is niet bepaald snel. Je kan acties versnellen met tokens waar je maar een beperkt aantal voor krijgt, die zal je ongetwijfeld kunnen kopen. Vergeet ook niet dat Microsoft ontzettend veel datacenters heeft met waarschijnlijk ook een hoop onbenutte capaciteit omdat niemand zijn instance continu volle bak belast. Die zouden ze kunnen inzetten bijvoorbeeld.
met waarschijnlijk ook een hoop onbenutte capaciteit omdat niemand zijn instance continu volle bak belast.
Nee hoor, daar schalen ze juist zo intelligent mogelijk mee, want iedere niet-belaste CPU-tick in het datacenter is wel kosten en geen inkomsten. Dus je moet genoeg overhead hebben om de echt nodige piekvraag aan te kunnen en met je pricing-model verleid je gebruikers tot extra 'dal'-vraag voor niet-urgente taken om de pieken af te vlakken en de dalen op te vullen.
Het gebruiken kost niet zo veel rekenkracht en is goed schaalbaar. Het is vooral de training en het verbeteren van de modellen dat veel energie slurpt. Maar dat verandert niet naargelang het aantal gebruikers.

EDIT zal sterk afhankelijk zijn van toepassing en complexiteit van het genenreerde model.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 22 juli 2024 15:27]

Het verschil tussen training en gebruik is inderdaad retegroot, maar gebruik moet je ook niet onderschatten, je bent zo een paar seconde verder terwijl je alles belast voor wat, 200 tokens. Je hoeft alleen niet zo te wachten vergeleken met een training.
In zoverre komt het overeen met "echte intelligentie". Onderzoek en er vervolgens een boek over schrijven kost veel meer energie dan boek lezen.
Meen ergens gelezen te hebben dat het maken van een image via AI ongeveer evenveel kost als het opladen van je mobieltje. Sommige AI tools maken standaard 4 images aan voor elke prompt, dus het slurpt sws veel energie. Misschien dat het voor text AI zoals het meeste van Copilot is minder kost, maar het is niet niks.
Het genereren van 4 plaatjes kost ongeveer 30 seconden rekentijd op een gaming laptop. Dus dan kan je zelf uitrekenen dat het praktisch niks kost.

Sterker nog: Zoeken via google images naar de gewenste afbeelding heeft waarschijnlijk een hogere carbon footprint, aangezien je minutenlang je computer aan het gebruiken bent (stroomkosten), queries naar google stuurt (stroomkosten) en ook nog eens zelf een footprint hebt als mens. Laat staan hoe een image generator zich verhoudt t.o.v. een menselijke kunstenaar inhuren die een halve dag of langer bezig is met het maken van een afbeelding...
Een zoekopdracht via een LLM kost 5x meer energie dan diezelfde zoekopdracht in een klassieke search engine zoals Google.
Klopt. Vooralsnog wel. Het trainen van een LLM kost ook een hoop energie. Maar laten we vooral verder kijken dan onze neus lang is, dit is namelijk een van die dingen die vrij snel beter wordt. En daarbij ook mogelijk sneller een 'first time right'-factor heeft. Een stukje tekst wat een goede samenvatting geeft met een paar klikbare bronverwijzingen kan beter zijn dan 2 á 3 pagina's SEO-verknoeide resultaten te moeten bladeren (voor een goed voorbeeld: zoek eens naar satisfactory wiki achtige resultaten - de community is al een tijdje geleden van Fandom afgestapt, om naar wiki.gg te gaan; de google resultaten zijn echter nogal fandom-centrisch, waardoor je in de query echt de site fandom moet excluden om een goed resultaat te krijgen, want de fandom wiki wordt niet meer bijgewerkt, en laten we dan vooral het er mee eens zijn dat fandom wiki's best wel een plaag zijn die zonder stricte adblocker niet echt te gebruiken is).

Een getraind LLM wat je een heel bezoek kan besparen kan dan in verhouding goedkoper zijn.

Staat wel tegenover dat ik me enigszins afvraag hoe de 'brondata' van een LLM geld verdiend, immers, fandom staat zó vol ads, videos, streams, en over/underlays dat niet een groep is die denk ik hun omzet wil verliezen ondanks dat hun eigen hosting kosten door een LLM te voeden mogelijk lager zijn. Denk dat dit ook de oorzaak is van de recente rechtzaken tegen OpenAI. Persoonlijk zie ik graag minder doorklikken uit zoekresultaten maar een direct nuttig antwoord, maar ik snap ook dat dit het hele internet denigreerd naar een grote LLM trainingset.
Tegelijk weet je met een taalmodel nooit of je daadwerkelijk de content krijgt of een hallucinatie. Die taalmodellen zijn steeds knapper, begrijp me niet verkeerd, maar het blijven taalmodellen. Er zullen over de content scraping vast nog veel zaken uit te werken zijn. Bepaalde grote content providers zoals tijdschriften, kranten, uitgevers worden al benaderd, is ook vanuit de zoekmachines al best wat over bekend hoe dat model werkt.

Met Reddit en andere clubs krijg je straks vermoedelijk API's waar je moet betalen omdat ze voor alles behalve de grootste zoekmachines anti-scraping willen toepassen. In tegenstelling tot zoekmachines, is het voor een website ook veel minder erg als hun content niet voorkomt in de LLM en daarmee ook niet in de LLM output. Zoals jij zegt, er zal nu maar weinig doorgeklikt worden vanuit ChatGPT/CoPilot/Bard richting achterliggende websites, voor zover een LLM uberhaupt zulke bronnen nog kan aanwijzen. Een zoekmachine geeft juist veel verkeer naar je site en daarmee ook voor die site weer inkomsten, dus die wil je in ruil daarvoor in het redelijke best wat laten scrapen.
Je kunt dat niet vergelijken met elkaar. Dat is net zoiets als het verschil tussen een hoofdstuk uit een boek kopieren vs. een stapel boeken bestuderen en zelf iets nieuws schrijven op basis van de opgedane kennis.
Bij mij, een standaard extern keyboard, is het de rechter Windows-toets. Dat is de toets naast de Spatiebalk en de rechter Alt-toets. De Control-toets zit nog 2 verder naar rechts.
Het is 'nieuwe ronde, nieuwe kansen'.
Ik denk persoonlijk dat zij dit als de kans zien de hegemonie van google te doorbreken.
Heel veel google searches kunnen worden vervangen door AI prompts.
Voor commandline dingen gebruikte ik al vaak chatgpt -mee gestopt omdat ze nu de meest achterlijke captcha op aarde hebben, maar dat terzijde-
Nog meer ads in Windows? Tis maar een gokje ...
Als je met Copilot Mac gebruikers wil terughalen dan ben je echt verkeerd bezig :*)
Ik baal regelmatig van macOS maar elke dag na het werk verlang ik er weer naar terug, als je hebt lopen zwoegen met Microsoft producten (Windows, Teams, Office).

Daarnaast, zo goed is Copilot niet. Antwoorden die ze geeft zijn vaak fout. En opdrachtprompts moeten altijd 1 of 2 keer gecorrigeerd worden, want dat heeft ze het ook fout of niet begrepen.

[Reactie gewijzigd door iAR op 22 juli 2024 15:27]

Grappig, ik durf niet meer terug over te stappen naar Mac nu ik windows 11 gewend ben.
Zou het wel willen puur omdat het allemaal zo sleek is, maar het OS schrikt me ondertussen af.
Ik denk dat MS niet veel moeite doet voor dat handjevol mac gebruikers.
Dat lijkt me ook niet.
/rent: ze neemt de moeite ook niet voor Windows gebruikers :Y)
zodra iedereen er aan gewend is, zal het wel uit 'beta' komen, en kun je het blijven gebruiken voor 20 euro per maand
Gratis? Heb je de kost voor bedrijven al eens bekeken? En natuurlijk willen je gebruikers dit kunnen gebruiken, want thuis kan het ook, kosteloos.
> Dit kost gigantisch veel energie / rekenkracht

2024 is het jaar dat alle nieuwe hardware AI capaciteit heeft zodat er lokaal en energiezuinig er LLAMA's gedraaid kunnen worden op nieuwe Intel, AMD en Snapdragon cpu's.
Heel toevallig zal "om de antwoorden van co-pilot te verbeteren" het gebruik van de computer en/of internet via de "ai" geanalyseerd worden. Drie maal raden waar zulke 24uur/dag profileringen ook goed voor zouden kunnen zijn.

En allemaal zogenaamd "privacy vriendelijk", want de informatie wordt lokaal op uw pc verwerkt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:27]

Het zal met de huidige generatie wel meevalen maar de nieuwe lichting IT'ers zullen veel minder kunnen zonder die knop. Dat zie je nu al. Zelf ben ik opgegroeid met home computers en PC's waar je zelf , middels jumpers op het moederbord alles in moest regelen.

Dat zorgde ervoor dat ik daarin kennis opbouwde en dat vormt toch een bepaald soort gedachtengang. Tegenwoordig is dat allemaal gelukkig niet meer nodig. Want nee, waar ik doorheen moest was niet beter. Maar het kennisnivo en mate van zelfredzaamheid dat je daardoor kreeg, dat was wel beter.

Want als je tegenwoordig vraagt aan de jonge gemiddelde IT'er, hoe dat zit, dan mag je blij zijn dat je een enigzins samenhangend antwoord krijgt. Dat word nu allemaal afgedaan met: "hoef je niet te leren, want dat is toch allemaal niet meer nodig". Nee, dat is dus niet waar, de gebruiker/IT'er mag er niet meer mee liggen 'pielen' van de hardware fabrikant.

Nu doet Microsoft er nog een schep bovenop met Co-Pilot. In plaats van even zelf je logisch verstand te gebruiken (en zo zelfredzaamheid te kweken), zal de gemiddelde IT'er alleen nog maar een vraag kunnen bedenken voor Co-Pilot en dan klakkeloos uitvoeren wat het antwoord dan ook mag zijn. Ditzelfde geldt ook voor scripts en code.
Want je bent zo "productief" ermee.

Nu, aan de start, zijn de abonnementskosten voor Co-Pilot erg laag. Microsoft kan dat wel voor een periode uitzingen en daarna de tarieven op te schroeven, wanneer zij denken dat het aantal niet-zelfredzame IT'ers zo hoog is geworden dat zij er wel mee weg denken te komen.

Net zoals bij Azure en elk ander contract/abonnement dat je met ze aan kan gaan. Het verhuist de macht van de gebruiker naar Microsoft (of Apple of Google, zij doen ook aan AI).

Voor diegenen die wel zelfredzaam zijn, is AI een geweldig stuk gereedschap. Maar zoals het nu in de markt word gezet, is niet ongelijk aan een hamer. En met een hamer verandert elk probleem in een spijker. Dat was vrooeger niet het geval, dat is nu niet het geval en volgens mijn projecties ook niet in de toekomst.

In mijn ervaring zie ik het aantal zelfredzame IT'ers jaar na jaar verminderen. Misschien dat daardoor mijn mening (nogal) gekleurd wordt. Ikzelf hoop dat ik ongelijk krijg, maar verwachten doe ik het niet.
Dit kost gigantisch veel energie / rekenkracht, ik probeer te bedenken hoe dit in godsnaam winstgevend kan zijn als iedereen hier toegang tot krijgt?
Gelukkig heeft Microsoft met hun Azure platform genoeg servers draaien die grotendeels toch al onbelast zijn. Kunnen ze eindelijk eens efficiënt ingezet worden.
Dat is een artikel van bijna anderhalf jaar oud? Lijkt me dat Microsoft in de tussentijd wel weer wat extra capaciteit heeft ingezet.
Microsoft is volop bezig. Lees bijvoorbeeld dit recente artikel eens dat gaat over een verdubbeling van de capaciteit in Duitsland.
Is er uberhaupt iemand die de knoppen rechts van de spatiebalk gebruikt? ctrl alt etc? Ik gebruik alleen links. en die menu option knop echt nooit
Op internationale toetsenborden is de rechter Alt toets niet hetzelfde als de linker.
De rechter heet dan AltGr en wordt gebruikt om tekens die in Engels/Nederlands meestal niet voorkomen in te voeren. AltGr S = ß bijvoorbeeld
Niet alleen de alt toets, ook bij de ctrl toets is er een verschil tussen links en rechts.
Daar zit bij mij nog de Fn knop die ik gebruik met F1 t/m F4 voor volumecontrole, maar ik snap je punt: de cluster rechtsonderin werkt gewoon niet lekker voor de doorsnee gebruiker
Jazeker. Bijvoorbeeld Ctrl+C doe ik met de rechter Ctrl.

Ook Shift+C met rechter shift, maar Shift+L met de linker shift. Ik heb met typen geleerd om bij de letters die je met links typt, de rechter shift te gebruiken en andersom.

Daarnaast gebruik ik ook die context-menu toets best veel. Bijvoorbeeld om zonder muis een bestand te openen in Notepad++.
Damn, dat lijkt me een partij irritant bij browsen waar ik 1 hand op de muis heb en de andere op de linkerzijde van mijn toetsenbord. Dan zou ik het contextmenu moeten gebruiken of mijn muis los moeten laten om iets simpels als copy/paste te doen.
Gebruik je toch de vimium plugin in je browser? Dan heb je die muis niet meer nodig voor copy/paste in je browser. :)
Als ik het een keer koud heb en op mijn linkerhand zit tijdens een muis en leessessie.
Shirt insert is plakken, Control insert is kopieren, Shift delete is knippen.

Ben niet linkshandige met muizen maar dat is ook de lefty snelle manier ipv ctrl C etcetera.
Ja omdat ik ze als shortcut in Mumble (game audio programma) heb ingesteld.
Voor de command shortcuts :+

Als linkhandige kan ik dan tegen de vloot of andere FC's praten zonder de muis los te laten.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 22 juli 2024 15:27]

In Dave the Diver had ik de rechter control nodig :+
Nog nooit gebruikt. Mogelijk bepaald doordat ik linkshandig (niet verwarren met links handig) ben.
ik ben heel benieuwd naar copilot. Ik vraag vaak stukjes python of c++ code aan chatgpt. Een key-combo shortcut op de desktop is natuurlijk ook mogelijk, een aparte toets is niet zo zinvol denk ik.Voor mij niet in ieder geval. Dat heet dan 'copilot ready' of 'powered by copilot' :O

pfff, ik vraag net: "I need a python ciode to unpack a netcdf file" en hij geeft niks. wat een drama.
Chatgpt komt gelijk met een stuk code. Bovendien moet ik inloggen op mijn microsoft account. ben benieuwd hoe een knop dat doet.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 22 juli 2024 15:27]

Omdat MS je bijna verplicht om een MS account aan te maken en daarmee in te loggen in Windows. 99%+ van de gebruikers gaat dus geen login scherm zien als ze die knop indrukken omdat ze toch al ingelogd zijn met hun MS account in Windows.
ik heb een MS account en krijg altijd een login scherm, maar dat ligt misschien aan mijn instellingen
pfff, ik vraag net: "I need a python ciode to unpack a netcdf file" en hij geeft niks
Oh?

"Certainly! Here is a Python code snippet that can help you extract data from a netCDF file: "

Ik ga niet integraal de hele code copy/pasten maar dit komt toch echt uit Copilot.
oh? bij mij krijg ik: "Hmm…let’s try a different topic. Sorry about that. What else is on your mind?"
en
"Sorry! That’s on me, I can’t give a response to that right now. What else can I help you with?"

wat raar. ik heb het geprobeerd met creative, balanced en precise. Het is verder ook geen spannende vraag.

EDIT: bodvenstaande is met duckduckgo/firefox

als ik de vraag stel met Edge krijg ik wel een antwoord. LOL

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 22 juli 2024 15:27]

Hmm... Ik ben misschien maar een domme GIS-er, maar NetCDF beschouw ik altijd als een raster formaat. Een geavanceerd rasterformaat, maar desalniettemin een raster formaat. Het kent coördinaten, met cellen en waarden. Waar een typische PNG dat natuurlijk ook is (met 4 kanalen per cel), kan een NetCDF file natuurlijk veel meer omvatten. Ik ken het als een instrument-formaat uit remote sensing, maar heb het ook wel eens uit een deeltjesversneller instrument zien komen. Ik zie doorgaans geen reden om die files uberhaupt te unpacken, net zo min als dat ik een reden zie om een PNG te unpacken. Ik gebruik echter gewoon de juiste tools om de data te manipuleren. Bij voorkeur iets wat ook tijd-bewust is. NetCDF is immers vaak ook statistiek door tijd :)

Mocht Python echt m'n doel zijn, zal ik doorgaans de Python library van een of ander GIS pakket erbij pakken, ik ben immers een GIS-er, en denk in GIS. ArcGIS is erg goed hierin, maar Erdas Imagine ook.

TL;DR hiervan is denk ik, net zoals @PolarBear ook al aangaf, dat zeker bij LLM's een hele hoop van de waarde komt uit het stellen van de juiste vraag. Dit is echter niet anders dan bij klassiek googelen, waarbij er voor elke gekke theorie wel een google resultaat te vinden is wat een gelijk aangeeft. Denk aan hoe https://www.dhmo.org/ aangeeft wat de gevaren zijn van dihydrogen monoxiden en hoe je je als burger bewust kan maken over deze gevaren.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 22 juli 2024 15:27]

Nouja een extra remapbare knop is op zich niet onhandig.

In de Windows 95 tijd was er ook een "menu knop" aan de rechterkant van de spatiebalk waarmee je contextmenu's kon open (het toetsenbord equivalent van rechts-klikken). Maar die heb ik al jaren nergens meer op gezien. En mijn Mac toetsenbord (dat ik op FreeBSD gebruik) heeft al een command-toets rechts die ik ook kan remappen naar wat anders.

Wat ik wel ontzettend vervelend vind is dat Microsoft alle produkten die maar iets met AI te maken hebben onder de vlag CoPilot schaart. Dat is ontzettend verwarrend want je hebt bijvoorbeeld een sales copilot die integreert met salesforce, een office copilot die office documenten kan maken en bewerken, de windows copilot die gewoon alleen maar een chatbot is en er zijn er nog veel meer waaronder eentje voor github enz.

Dit is enorm vervelend want de gebruikers snappen er niks meer van. Zelfs de projectmanagers die de verschillende projecten leiden raken wel eens in de war. En die zijn er de hele dag mee bezig.

Het was op de laatste Unite conferentie ook wel grappig, er werd tijdens de keynotes zo vaak copilot geroepen dat het chatkanaal ernaast vol stond met grappen erover :+

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 15:27]

Opzich is de naam juist slim, beter dan 100 verschillende AI namen die je moet onthouden. AI met MS heet CoPilot, iedereen snapt dat.
Ja maar het probleem is dat gebruikers vaak een soort copilot krijgen maar niet een andere. Wat je dan krijgt is dat er allerlei verwachtingen geschapen worden. Omdat ze van alle marketing blabla niet snappen wat ze nu wel en niet gaan krijgen.

Bijvoorbeeld, Windows Copilot is gratis. Microsoft Office Copilot kost 30 per maand. Raad eens welke er het meest aangeprezen wordt? Dus als gebruikers dan horen van "jullie krijgen copilot" dan denken ze dat ze de hele rambam krijgen die ze hebben gezien. En dat is dus niet zo want dat kunnen we niet voor elke gebruiker betalen.

Dan zit vervolgens je helpdesk dus dagenlang helemaal vol met boze gebruikers met "waarom kan ik geen powerpoint presentatie laten maken door copilot"

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 15:27]

In de Windows 95 tijd was er ook een "menu knop" aan de rechterkant van de spatiebalk waarmee je contextmenu's kon open (het toetsenbord equivalent van rechts-klikken). Maar die heb ik al jaren nergens meer op gezien.
Logitech K120
Super-basaal ramplankje, maar voor die prijs een fantastisch product.
Heb er hier drie liggen.
In de Windows 95 tijd was er ook een "menu knop" aan de rechterkant van de spatiebalk waarmee je contextmenu's kon open (het toetsenbord equivalent van rechts-klikken). Maar die heb ik al jaren nergens meer op gezien.
Ik heb die toets gewoon nog zitten op vrijwel al mijn laptops en keyboards hier. :)
Best wel handig in bepaalde gevallen, ook als je even zonder muis moet navigeren.
Zo te zien dus in plaats van de rechter control. Kan ik het dan ook uitschakelen en de control weer terug krijgen, svp in bios via de toetsenbordfirmware zodat dit niet via microsoft hoeft.
of in plaats van rechter windows toets.
Ik heb daar al 4 toetsen.
alt, win, coolermaster, ctrl

Zal zo een copilot keycap bestellen ;)

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 22 juli 2024 15:27]

Denk dat Windows 11 net zo eindigt als Windows 8(.1) en dat we heel snel naar Windows 12 overgaan.
Waarom denk je dat? Dit heeft toch niks met de Windows-versies zelf te maken, die knop gaat er bij Windows 12 ook op zitten en wordt nu geïntroduceerd (vandaar dat het versienummer genoemd wordt maar dat is volgens mij geen voorwaarden).

Zit overigens ook niet op die toets te wachten hoor, aan de andere kant vervangt ie dan een knop die ik nu ook al niet gebruik dus het zit me ook niet in de weg (hou alleen niet van logo's op mijn tobo).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 15:27]

Omdat Windows 11 niet aanslaat, er nog steeds flink wat bugs in zitten, en de prestaties slechter zijn dan van Windows 10, in ieder geval met gaming.

Ik had het liefst gezien dat Windows 10 gewoon bleef, maar hoop dat Windows 12 weer een stuk beter word.
Windows 12 gaat nog veel zwaarder op de AI leunen dan dat Windows 11 al doet.
Ja, ik hoop dat we dat in ieder geval deels kunnen uitschakelen of dat het optioneel is.
Hoop ook dat het optioneel is om TPM etc. te moeten hebben en dat het tijdens het Instaleren gewoon een waarschuwing in beeld komt met wat de risico's zijn om geen TPM te hebben, met eventueel af en toe een pop-up in Windows met de zelfde melding.
Anders zitten we straks in eens met een enorme berg E-waste.
Windows 12 gaat nog veel zwaarder op de AI leunen dan dat Windows 11 al doet.
De vraag voor veel gebruikers zal zijn: hoeveel ga ik dit benutten? Het overgrote deel van de mensen die nu een laptop of pc koopt, doet dat omdat ze geen administratie willen draaien op hun smartphone, en af en toe een brief of email willen type op een fatsoenlijk toetsenbord. Die in sommige gevallen ook aan video- of beeldbewerking doen, Of gamen. Maar voor het overgrote deel van de gebruikers wordt niet meer dan 10% (my educated guess) van de systeemcapaciteiten benut.

Dus: wat voegt AI hieraan toe?
Windows 11 is echter een fijn OS om te gebruiken, 8 was een drama.
Ik vind deze ontwikkeling eigenlijk wel zorgwekkend.
Het is haast alsof de grote techbedrijven de gebruikers van hun diensten/producten zien als erg domme mensen.

Hetzelfde geintje als met die autocorrectie-instelling in Windows 11, die op verschillende websites niet uit te zetten is. Het is erg frustrerend voor iemand als ik, die nagenoeg nooit grammaticale fouten maakt (tijdens het typen of bij 'analoog' schrijven), als tekst waar je naar kijkt (ik typ volledig blind, kijk eigenlijk nooit naar het toetsenbord als ik typ) doodleuk voor je ogen wordt aangepast of veranderd. En je kan er klaarblijkelijk niets aan doen, getuige een post van een Microsoft-medewerker op Reddit (kan zo snel even niet de thread vinden) waarin gesteld wordt dat tech-bedrijven AI inzetten om gebruikers zogenoemd monddood te maken.

Een knop als CoPilot toevoegen aan toetsenborden zie ik persoonlijk als een potentiëel gevaar ten opzichte van de zelfstandigheid van de gebruiker.
Weet je hoe deze irritaties voor mij vaak voelen? Alsof het door programmeurs (in Redmond) gemaakt is met een Amerikaanse Engelstalige bril. Hoe men daar werkt. Hoe hun vrienden werken.
Maar ben jij een anderstalige uit een andere maatschappij, dan gaat het al mis.

In Windows heel veel van die fratsen waarin jouw systeem eigenlijk niet meer het jouwe is. In Windows 10 de eeuwige melding dat mijn systeem niet compatibel is met Windows 11, nota bene met een rood foutsymbool. Gaat ook nooit compatible worden dus ga weg.
Jumplists uitzetten in Windows 11. Nog steeds een (leeg) kader in het startmenu met "hier komen je recommendations". Nou kaap mijn schermruimte eens niet voor wat ik niet gebruik.

En qua copilot toets. Ten tijde van Windows 8 kwam er ook knoppen op Microsoft (en andere) keyboards met een apart search menu symbool. En de andere zogenoemde charms. Niks meer van over en in Windows 10+ zijn al die symbooltjes nutteloos geworden.

/rant
Weet je hoe deze irritaties voor mij vaak voelen? Alsof het door programmeurs (in Redmond) gemaakt is met een Amerikaanse Engelstalige bril. Hoe men daar werkt. Hoe hun vrienden werken.
Maar ben jij een anderstalige uit een andere maatschappij, dan gaat het al mis.
Ik begrijp wat je bedoelt en dat is inderdaad van toepassing op anderstalige besturingssystemen. Echter, mijn Windows 11 staat in het Engels. Dat was met Windows 10, Windows 8.1, Windows 8, Windows 7, Windows Vista, Windows XP, Windows Millenium (Millende) en Windows 2000 niet anders.
Ik heb, uitzondering daargelaten, eigenlijk altijd mijn main systeem (mijn muziekproductie- en gamesysteem) in het Engels gehad. En ook in het Engels ben ik grammatikaal heel erg pienter waarin ik nagenoeg nooit een fout maak. Ik heb namelijk een enorme talenknobbel en spreek dan ook vloeiend Engels, naast mijn twee moedertalen (Nederlands en Duits).
Mijn opmerkingen staan verder los van jouw taalinstellingen, was niet perse gerelateerd aan de autocorrectie. Meer de dwang iets te moeten gebruiken in het algemeen.

Qua taal, zelfs als je kiest voor Engels met Nederlandse locale, is het soms dat andere dingen dan ook maar Amerikaans of Brits afgedwongen worden. Zoals UWP apps met Amerikaanse datumnotatie terwijl ik toch echt "reguliere" apps in Nederlandse notatie heb.
Dit valt voor mij onder de noemer "Netflix" knop op je afstandsbediening. Waarom? Ja, ze worden er dan voor betaald en MS kiest hier natuurlijk zelf voor. Maar maak dan een generieke knop die je hiervoor programmeerd.

Ik zoek dan wel specifiek naar een toetsenbord waar die knop niet op zit. Uiteraard zullen er genoeg mensen zijn die het wel graag willen hebben.
Ze worden er inderdaad voor betaald, maar voor een groot deel van de gebruikers biedt het wel meerwaarde. Ik vond het ook altijd onzin totdat ik een nieuwe TV kocht met een Netflix knop. Die gebruik ik nu best wel vaak.
Op mijn toetsenbord (Roccat AIMO 120) zit op die plek de 'Option'-knop. Je weet wel die knop die een right-click-dropdown menuutje tevoorschijn tovert in veel applicaties. Die knop gebruik ik eigenlijk niet, dus dat dit vervangen wordt door een Copilot-toets heb ik geen problemen mee. Ik heb wel problemen met de looks van het icoon op die knop. Dat is dus nog een Windows-gerelateerde knop erbij. Ik had liever gezien dat ze voor iets universeels hadden gegaan, zodat deze ook van toepassing is op vergelijkbare diensten van derden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.