Dell: Microsoft brengt Windows 11 versie 24H1 in april uit

Microsoft brengt Windows 11 versie 24H1 volgens een promotievideo van Dell in april van 2024 uit. Oem's beginnen volgens de fabrikant in augustus van dit jaar met de levering van pc's waar de betreffende versie van Windows standaard op geïnstalleerd staat.

Dell Windows 11 24H1
Bron: Dell

Dat zegt Dell met de aankondiging van verschillende XPS 13-, 14- en 16-laptops, die Wi-Fi 7 ondersteunen. Voor deze wifistandaard is Windows 11 versie 24H1 daarentegen vereist, wat volgens de fabrikant dus vanaf april van dit jaar mogelijk is. Vooralsnog heeft Microsoft zelf geen releasedatum voor de volgende grote versie van Windows 11 bekendgemaakt.

Tot dusver bracht Microsoft alleen drie grote Windows 11 H2-updates uit, allemaal in het najaar van het desbetreffende jaar. Daarbij werd gespeculeerd dat het bedrijf in de zomer van 2024 het nog niet aangekondigde Windows 12 zou uitbrengen. Verder worden verschillende nieuwe AI-functionaliteiten voor Windows 11 verwacht, die naar verluidt ook later dit jaar worden uitgebracht.

Door Yannick Spinner

Redacteur

04-01-2024 • 17:07

107

Reacties (107)

107
103
26
1
0
49
Wijzig sortering
Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op AI functionaliteit in mijn OS. Misschien bij het zoeken naar bestanden. Maar ik kan mij verder geen usecase bedenken waarbij het voor mij een toegevoegde waarde is.
Windows 11 is dan ook niet specifiek voor jou geschreven, het wordt door nog enkele andere mensen gebruikt ;)

Daarnaast is het ook helemaal niet verplicht om het te gebruiken natuurlijk. Er zit zoveel functionaliteit in Windows die ik niet gebruik.

Voor andere mensen kan het wel degelijk een toegevoegde waarde hebben. Denk alleen al aan Copilot bijvoorbeeld: nieuws: 'AI-assistent Copilot krijgt voorleesfunctie in Windows 11'

Daar zie je dus al een use case voor mensen die slechtziend zijn bijvoorbeeld. En zo kan het ongetwijfeld nog wel meer mensen helpen.
Anoniem: 1099225 @wildhagen4 januari 2024 17:26
Windows 11 is dan ook niet specifiek voor jou geschreven, het wordt door nog enkele andere mensen gebruikt ;)

Voor andere mensen kan het wel degelijk een toegevoegde waarde hebben.
Dit is het punt ook niet, het punt is dat die ai in windows niet optioneel is maar door je strot word geduwd. Als het gewoon als optie werd aangeboden hoorde je niemand klagen.
AI wordt toch niet door je strot geduwd? Het is overal een optionele functionaliteit die je kunt gebruiken… Ja, ze promoten het, maar het wordt zeker niet door je strot geduwd.
@Anoniem: 1099225 bedoeld denk ik het wordt door je strot geduwd als, het staat default aan zonder enige info so in your face.

Het wordt niet gevraagd niks, en je mag maar uitzoeken hoe het kan uit. Want dat vragen is niet belangrijk(of je het wel wil).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 13:53]

Het gaat toch over de AI functionaliteit did later dit jaar wordt toegevoegd? Hoe weet je dat deze ingeschakeld wordt zonder vragen?
99 van de 100 is het weer het gewone bij "nieuwe dingen".
We weten niet exact wat AI inhoudt, hoe het gebruikt gaat worden en hoe het uitgerold wordt. We hebben gewoon relatief weinig informatie.
Maar er zijn dan altijd mensen die een "worst case" scenario voor ogen houden en dit als waarheid met een agressief en direct taalgebruik willen rondbazuinen.

1. Microsoft is een firma; deze gaat niets doen wat het grootste deel van de populatie gaat doen stijgeren.
2. Microsoft moet in Europa alvast GDPR volgen, dus zal ook niets terug naar huis sturen zonder dat je hiervan op de hoogte bent gebracht.
3. We weten niet of het gaat over AI die zoals chatGPT ergens centraal draait, of dat het zeer specifieke modellen gaan zijn die gewoon lokaal draaien...

DLSS is ook een AI model dat draait op de grafische kaart. Hoor je daar iemand complottheorieën over bedenken?
DLSS is ook een AI model dat draait op de grafische kaart. Hoor je daar iemand complottheorieën over bedenken?
Met de nuance dat DLSS wel een duidelijk doel heeft.
Kun je aangeven wat er van de definitief gekende AI-toevoegingen in Windows 12 een onduidelijk doel heeft?
De voorleesfunctie van copilot is een zeer duidelijk iets zou ik denken? Toch gewoon een model om een natuurlijke stem te produceren, wellicht in meerdere talen.

Wat ik PERSOONLIJK DENK te verwachten in Windows 12 is
- een lokaal "speech to text" model
- wellicht een model dat "text" omzet naar effectieve taken binnen windows ("start word", "ga naar tweakers", "doe licht in woonkamer aan" => via lokale api naar Home Assistant oid, ...)
- dat model binnen Paint om achtergronden weg te halen, wellicht ook iets met upscalen, kleuren verbeteren, oude foto's/dia's "verjongen", etc...
- een "audio noise reduction" model dat als een filter werkt op je microfoon (en dus applicatie-onafhankelijk is)
- misschien iets om een foto-bibliotheek te beheren - dubbele foto's weghalen en dat soort zaken.

Dat soort lokale dingen die ML en AI behartigen om je leven wat eenvoudiger en ordelijker te maken.
Maar wil je ze niet gebruiken, dan doe je dat gewoon niet... Net zoals niemand je verplicht om nu notepad, calculator, of de back-knop van chrome te gebruiken :+
Aka, een hoop verwachtingen en geen duidelijkheid 8)7

Dat de voorlees functie een vd functies is, wat veel meer dat gaat doorsluizen dan daar voor nodig laat je maar even achterwegen?
Volges mij bestaat de narrator functie al evetjes... en zou t dus meer als uitbreiding daarop zien..
maarja, liever voor elke scheet een app tegenwoordig, t liefst gekoppeld aan de cloud...

en leuk dat je 12 aanhaalt.... maar ehh
nieuws: Eerste testversie Windows 10 met Copilot komt uit, vereist horizontal...
als ze t ook naar 10 users pushen... is dat dus niet eens relevant, maar gwn ms die zn wil opdringt zoals hierboven aangehaald.

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 22 juli 2024 13:53]

Klopt; we verwachten allerhande zaken, maar er is nog geen duidelijkheid.
Maar dat gebrek aan duidelijkheid betekent ook dat we nog niets actief moeten vrezen.

Nergens staat dat dit gekoppeld is aan de cloud; er zijn ~500 miljoen actieve gebruikers van Windows 11 waarvan nog steeds een groot deel zonder internettoegang. Denk je echt dat MS die mensen uit de boot gaat laten vallen? Denk je ook echt dat ze jouw data illegaal vergaren en daarvoor een onmenselijk groot serverpark neerzetten (voor die 500 miljoen actieve gebruikers) en de bandbreedte voor alle stem en afbeeldingen willen betalen, gewoon om te weten wat je zegt?

En dat alles een afzonderlijke functie is die je kan aan- of uitzetten is toch goed?
Ga een paar jaar terug en mensen waren ook aan het doordraaien over de spellingchecker in de mail. MS/Google moest dat toch niet weten wat je typt, want ze kunnen het alleen verbeteren als er software over gaat (en wie weet wat ze er dan mee doen?!) 8)7

Wees er maar zeker van dat ze met Windows 12 zich willen onderscheiden van bvb Apple of Linux (die steeds beter en beter wordt) om zo geen marktaandeel te verliezen.

- Gezien jij jouw ene post blijft uitbreiden ipv gewoon te reageren, voeg ik dan ook maar toe aan mijn post...-

Je geeft aan dat ze "het" ook pushen naar W10.
Copilot is een naam van een product dat meerdere dingen doet. Ik zou zeker niet uitsluiten dat dit zowel lokale als cloud-gebaseerde diensten omvat en op sommige systemen bepaalde zaken misschien niet zal uitvoeren omdat het systeem niet krachtig genoeg is.
Wat we wél weten is dat een belangrijke pijler van W12 AI en ML integraties zal zijn.

Je zegt ook dat MS zijn wil opdringt. Zij maken een product en het is aan jou om te kiezen om dit te gebruiken of niet. Zij verplichten jou niet om Windows te gebruiken of om te updaten.

Klaag je ook bij de automerken dat er een radio of verwarming in de auto zit? Ik gebruik bvb persoonlijk die sigarettenaansteker niet, toch zit hij erin. Ik kan je verzekeren dat ik hier nog tegen niemand heb over geklaagd...

[Reactie gewijzigd door Prince op 22 juli 2024 13:53]

CoPilot is niets lokaal. Alles moet naar de OpenAI API gestuurd worden om te verwerken, en dus zullen ze je data opslaan en voor verdere training gebruiken. Enkel als je betaalt kun je dit beperken. Ze gaan heus het model niet lokaal installeren, behalve de grootte van het model kan iedereen die er dan uitvissen en zonder betaling gebruiken.

Voor text-to-voice etc heb je geen AI nodig, Apple, Philips en IBM hebben al jaren stemmen die natuurlijk kunnen spreken (lokaal).

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 13:53]

Spreek je over Windows Copilot of Microsoft 365 Copilot? Zoals ik eerder zei: Copilot is een naam dat in vele producten gebruikt wordt en dus als een bundeling kan gezien worden over alles wat met AI en ML te maken heeft.

Ik vind jouw bewering ook erg sterk gezien Microsoft juist met de "Windows AI Studio" bezig is om AI net eenvoudiger lokaal te draaien.
Een andere bron

Dit zelfs tot een volledige integratie in Visual Studio (link)

Maar jij denkt dus dat ze zoveel werk doen om deze software zelf niet te gebruiken? Ik heb denk ik mijn beargumentering gegeven dat Windows 12 meer lokaal AI zal draaien; waar haal jij jouw argumenten vandaan?
De CoPilot app in VSCode (van GitHub) draait wel degelijk op Azure en zendt je data op naar de Microsoft/OpenAI server.

Op kleine schaal een AI draaien is mogelijk lokaal, maar dat brengt niets op voor Microsoft. Ze willen je data om de modellen verder te trainen.

Het artikel dat je kijkt is over 1 product bedoeld om AI te ontwikkelen, natuurlijk kun je je eigen modellen lokaal draaien, en daar pushen ze ook een cloud optie. Het volledige CoPilot model gaan ze hoogstwaarschijnlijk nooit vrijgeven, dat zou zelfmoord zijn voor OpenAI die geld wilt verdienen met hun API.

Ik denk dat er inderdaad meer AI integratie gaat komen maar grotendeels op Azure zal rusten met bijbehorende data verzameling. De AI chips die we zien van oa Qualcomm zijn net genoeg om een beetje pre-processing te doen zoals speech-to-text en dus deels van de verwerking (vb opsplitsen van tekst in tokens) kan aan de edge gebeuren, de rest gaat naar de cloud moeten (Apple doet hetzelfde al een paar jaar op iOS en Mac met hun AI assistent).

De wetgeving zoals GDPR etc heeft hier niets over te zeggen want als je een model traint geloven veel mensen dat je data opgelost wordt in tokens (deels waar) en niet meer herbouwd kan worden (deels onwaar, zoals we recent gezien hebben, een Graph database kan wel degelijk stukken herbouwen).
Dus jouw idee is dat Copilot (is met 1 hoofdletter overigens) 1 model is.
En dit ene model doet Windows Copilot (AI features in Windows), Microsoft 365 Copilot én Github Copilot?
Heb je daar een bron voor?

Er is inzake GDPR een groot verschil tussen het privacy issue dat we ook zien bij chatgpt (scrapen van publieke websites van het internet waar toevallig ook persoonlijke data op staat) en "alles wat jij in jouw privé omgeving/op eigen computer doet" gebruiken voor het trainen van een model.
Ik ben er vrij gerust in dat Microsoft daar zijn vingers niet aan gaat verbranden.

toevoeging
Ik heb gewoon even in google wat ingetypt en kwam op dit uit.

[Reactie gewijzigd door Prince op 22 juli 2024 13:53]

Het is allemaal GPT-3.5 of 4 en binnenkort GPT 4 Turbo (allemaal dezelfde OpenAI API)

Van Microsoft (O365)
Copilot is powered by the newer GPT-4 large language model (LLM), as well as featuring OpenAI's DALL-E 3 image AI tech.

Van GitHub (Microsoft):
This new functionality is powered by OpenAI's new GPT-4 model.

Van Windows 11 Preview (Microsoft)
GPT-4 Turbo en Dall-E 3

ivm privacy kun je anders eens kijken naar de O365 overeenkomst, de gratis en ‘home’ versies gebruiken je data gewoon in combinatie met de AI functionaliteit, bij bedrijven kun je een paar euro bijbetalen om dit ook uit te schakelen en eventueel ook expliciet de AI voeden met je eigen documenten zodat je een gepersonaliseerde AI krijgt. Er zijn momenteel al genoeg berichten dat OpenAI alle conversaties met de AI bijhoudt voor training en als je betaalt kun je dit uitschakelen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 13:53]

Ik vond het al vreemd dat je geen bron meegaf...

Copilot is enkel beschikbaar in onderstaande plannen:
- Microsoft 365 Business Basic
- Microsoft 365 Business Standard
- Microsoft 365 Business Premium
- Microsoft 365 Enterprise E1
- Microsoft 365 Enterprise E3
- Microsoft 365 Enterprise E5

Niet in:
- Microsoft 365 Family
- Microsoft 365 Personal

En al zeker niet in het eenmalig aan te schaffen "Office voor Thuisgebruik en Studenten 2021".

MS brengt regelmatig een privacy report uit; daar staat exact in wat ze collecteren en voor welk doel.
https://privacy.microsoft.com/en-US/data-collection-office
*Zucht* copilot is momenteel in test voor Family, momenteel op uitnodiging, maar ze zijn er hard aan het werk mee.
https://support.microsoft...04-4c15-880b-cea484963e79
Waarom de zucht?
Dit is de eerste keer wanneer je een bron meegeeft en daarmee iets daadwerkelijk aantoont.
Of ga je ervan uit dat iedereen altijd alles moet weten?
Daarom zijn deze comments er net, zodat we van elkaar kunnen bijleren. Zoals je wellicht zelf ook weet zijn er genoeg mensen hier die allerhande dingen uit hun duim zuigen en dit de wereld in sturen alsof het de waarheid is. Hoe herken je deze mensen? Wel, ze kunnen nooit een bron meegeven.
Je kan me niet kwalijk nemen dat ik meermaals gewoon achter bronnen vraag, toch?
Wel, jij reageert alsof je alles weet maar je klinkt gewoon als een Microsoft fanboy. Iedereen in de tech wereld weet toch ondertussen al van de plannen voor OpenAI/CoPilot etc en hetzelfde bij Meta, Google etc. waarom zou Microsoft praktisch gezien OpenAI overnemen en miljarden investeren als ze denken dat ze geen capaciteit hebben of bang dat teveel mensen het zouden gebruiken.

Het moet in alle producten om zoveel mogelijk data uit te zuigen onder het mom dat een LLM deze data niet 'kan' bijhouden (een grote leugen).
FYI: Ik ben vooral een Linux en self hosted fanboy... Apple heb ik niet, Android is dan het beste wat er is. Vaak custom roms gedraaid om troep eruit te halen om het snel en snappy te maken en meer gebruik uit een batterij te halen. Ik doe ook development en dan was het php / nodejs / python. Grotendeels omdat dit meer command line is en daar ligt mijn hart meer... Moet de gebruiker een userinterface hebben, dan is het webbased, niet een of ander .NET spul.

Ik doe niet alsof ik alles weet, maar ik challenge wel ongestaafde beweringen en geef dan aan met staving waarom ik denk dat het anders zit. Ook probeer ik er logisch over na te denken. Waarom zou MS zich beperken tot enkel AI in de cloud te draaien? Je kan behoorlijk leuke modellen maken gebaseerd op massa's data, maar eenmaal je het model draait, is het relatief licht. Dit zorgt ervoor dat ze een streepje voor hebben op alle anderen; je kan dingen ook lokaal draaien.

We hebben beiden blijkbaar het beeld van elkaar dat we koppig zijn en dat we de ander telkens denkt alles beter te weten. Het enige wat er effectief anders was, was dat ik referenties gaf waarom ik het dacht en jij schotelt het voor als waarheid en als je het niet weet "dan moet je wel echt niet in touch zijn met de markt".

let's agree to disagree... Uiteindelijk ligt het ook niet aan ons, maar aan MS wat ze gaan doen. En zij zullen aan meer gedacht hebben en hun eigen plannen beter kennen dan wij 2 samen.
Ik kan moeilijk reageren met interne kennis via onze partners, maar het is wel degelijk de bedoeling om LLMs overal in te stoppen en die LLMs aan Azure te koppelen - huidige generaties van Dell, HP en andere server stacks zijn puur om “AI” op de edge te draaien, Microsoft wilt dat als jij on-prem servers wilt dat ze de Azure cloud draaien (niet Windows Server, maar Azure Stack HCI) en dus per transactie betaalt (warempel op je eigen hardware) alhoewel de hardware onmogelijk goedkoop gemaakt wordt om bedrijven te overhalen (gesponsorde hardware, cloud billing on-prem)

Kun je zien aan de markt, iedereen doet het, zelfs je TV. Lokaal draaien heeft MS totaal geen zin in, ze willen (en dat is al lang) dat jij per transactie, per klik, per MB betaalt voor Azure, LLMs beloven elke werknemer 10x te maken, zou jij als bedrijf geen 20 euro per maand (per werknemer) + 5c per 1000 transacties daarvoor willen betalen? Maar waarom betalen als een ‘degelijke’ oplossing al gratis in het systeem ingebouwd is?

Dit is natuurlijk naast het feit dat LLMs niet klein zijn, sommige LLMs hebben tientallen GB RAM nodig gewoon om te draaien, laat staan trainen.

Het is natuurlijk onwaarschijnlijk dat MS volledig naar Azure zal kunnen, binnen 5 jaar voorspel ik dat veel mensen gaan beginnen afzien van ‘cloud’. Dit zie je al in vele plaatsen maar bedrijven die dachten dat cloud goedkoper ging zijn omdat je dan geen IT meer nodig hebt, geven nu zakken vol geld aan Microsoft en Amazon voor dingen die ze 5x goedkoper zelf kunnen draaien. Eventueel zal Microsoft ook terug meedraaien maar dat zal wel 10 jaar later zijn.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 13:53]

Ik denk dat ik weet waar het fout loopt. Jij spreekt uitsluitend over LLM's. Ik spreek over AI in het algemeen, ook de simpele modellen die bvb OCR beter kunnen doen dan de "oude technologie" omdat het nu op een breed getraind neural network draait.
Dus AI filters voor je microfoon duidelijker te maken en schreeuwende kinderen weg te filteren, AI filters om je webcam duidelijker te maken, AI filters om foto's te upscalen, en zo verder...
Kan je je al voorstellen dat jouw gesproken microfoon eerst naar een MS server moet gaan voordat deze naar de ontvanger kan gestuurd worden? Latency als gek.

Ik spreek ook over de ~33% van de mensen in de wereld die geen toegang hebben tot het Internet. Zij hebben vaak wel een offline desktop/laptop oid. Het lijkt me gek moest MS deze mensen volledig buitensluiten, waar deze nu vaak wel een Windows licentie hebben.
Dat is een enorm brede definitie (een marketing definitie) van AI. We hadden OCR al heel lang geleden alsook microfoon filters. Er is niets AI aan een filter waar geen neuraal model gebruikt en niets aangeleerd kan worden, ik schrijf ook een beetje code met CoPilot aan, dat wil echter niet zeggen dat er nu AI in mijn code zit.
Ik zeg niet dat software geschreven door wat code die een CoPilot of ChatGPT heeft gegenereerd AI in code stopt. Ik zeg dat AI gebruikt wordt om beter te doen wat onze oude algoritmen al deden, maar niet zo efficient.
M'n voorbeeld van de microfoon had Nvidia al gedaan
NVIDIA RTX Voice is a new plugin that leverages NVIDIA RTX GPUs and their AI capabilities to remove distracting background noise from your broadcasts, voice chats, and remote video conferencing meetings
Of is dit geen AI naar jouw normen?
01. Microsoft is een firma; deze gaat niets doen wat het grootste deel van de populatie gaat doen stijgeren.
Windows 8. :+
Zelfde verhaal met Onedrive die default aanstaat, klopt het wordt niet door je steot geduwd maar staat wel default aan en je moet serieus wel wat voor doen om het uit te zetten en nog erger is het om het uit te zetten nadat je het hebt gebruikt.
Zelfde gaat gebeuren met alle AI onzin, snel al je data gebruiken om hun dataset voor AI training te verbeteren en als je het niet wilt moet je serieus werkt van maken om jouw data door Microsoft (of elk ander) bedrijf te latwn verwijderen.

Een bedrijf die miljarden uitgeeft aan AI en dan mag jij het "gratis" gebruiken in de volgende Win 11 update .... als mensen dit nog steeds geloven dan weet ik het echt niet meer.
Default aan? Bij die schermpjes als je windows geïnstalleerd hebt, is er eentje waar er expliciet gevraagd wordt of je onedrive wilt gebruiken of niet. Ik dacht dat het was een optie bovenin het venstertje "ik sla mijn bestanden enkel lokaal op" of onderin "next".
Eens dat je ermee akkoord gaat als je niets leest en snel door de schermpjes klikt, maar het staat er wel degelijk hoor.
Default aan en default geactiveerd zijn 2 verschillende dingen. Met je commentaar bevestig je eigenlijk al dat het default aan staat het enige wat nog rest is activeren door middel van een bevestiging.
Wat eigenlijk zou moeten gebeuren is dat de installatie van onedrive (of in dit geval Copilot) zou plaatsvinden nadat je hebt bevestigd nu is die rotzooi al geïnstalleerd (services van onedrive draaid lekker op de achtergrond zonder je bevestiging.
En "voor je gemak" hoef je alleen maar te bevestigen maar als je met nee beantwoord dat staat onedrive nog steeds op je computer, de services blijft ook gewoon aktief en niks wordt verwijderd.
Dat is enkel om al je documenten te syncen, als je hem uitzet tijdens installatie, staat OneDrive nog steeds aan en krijg je regelmatig pop-ups om dit aan te zetten en te gebruiken voor ‘backup’, Security Center zet zelfs een icoontje als het niet aanstaat omdat het zegt dat je geen backups heeft, dus het probeert de minder technische mensen om de tuin te leiden om het toch aan te zetten. De meeste bedrijven hebben een GPO om OneDrive uit te schakelen, je kunt ook met PowerShell onderweg maar voor de ‘huis en tuin’ en zelfs MKB is dit waarschijnlijk al te ver.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 13:53]

De meeste bedrijven hebben OneDrive aan staan om documenten veilig te stellen en bvb ontvreemde laptops minder ernstig te maken.
Ook werkt het zoveel eenvoudiger icm teams, outlook, etc...
Indien de meeste bedrijven OneDrive uitschakelen, dan zou het product geen markt hebben.
De meeste bedrijven hebben al een ander product hiervoor zoals Box.com, Dropbox etc en hebben die al sinds voor OneDrive op de markt komt, dus je wilt niet dat mensen zomaar een andere cloud provider gebruikt, vooral niet als je in een gereguleerde industrie werkt (overheid, hospitaal etc).

OneDrive is echt voor de thuismarkt en kleine bedrijven, het mist een hele reeks features, wat jij zegt is waar voor kleinere omgevingen, voor grotere omgevingen wil je een echte MDM, een echte cloud provider die compatible is met Mac en Linux etc.
Weeral geen bronvermelding. Of spreek je uit buikgevoel?

Als ik wat zoek op Google is mijn eerste hit iets uit België.

27% Onedrive - 1e plaats
18% Google Drive - 2de plaats
13% Dropbox - 3de plaats
9% iCloud - 4de plaats
(samen goed voor 67% van de markt)

ga je meer naar de platformen, dan is het
23% Azure - 1e plaats
15% Google Cloud Platform - 2de plaats
7% VMWare
7% AWS (hier schrok ik wel van)
...


- ik heb wat verder gezocht en vond nog dit. Hier kunnen we misschien 'common ground' vinden...

Companies using Microsoft OneDrive
-> 24.152 bedrijven onderzocht
-> vooral in USA - vooral bedrijven met 50-200 werknemers en 10M-50M dollars in revenue.

Companies using Dropbox
-> 31.499 bedrijven onderzocht
-> vooral in USA - vooral bedrijven met 10-50 werknemers en 1M-10M dollars in revenue.

Companies using Google Drive
-> 74.059 bedrijven onderzocht
-> vooal bedrijfven met 1-10 werknemers en 1M-10M dollars in revenue.

[Reactie gewijzigd door Prince op 22 juli 2024 13:53]

Hier is een statistiek: https://www.statista.com/...g-market-share-by-vendor/

Merk echter op dat ik zei in grotere bedrijven. OneDrive wordt vaak door de strot geduwd op unmanaged systemen dus ga je er inderdaad veel gebruik van zien in die omgevingen. Voor bedrijfsgebruik, Google Suite is echter veel populairder dan O365 vanwege de kost binnen kleine en middelgrote bedrijven.

Als je kijkt op andere statistieken zoals reviews die OneDrive Business en Dropbox Business vergelijken is Dropbox tenminste 2x zo populair in de bedrijfswereld.

https://6sense.com/tech/f...oft-onedrive-market-share - 0.39% vs Dropbox 2.34% en 7.07% met Google Drive.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 13:53]

Nuance weer op jouw laatste link: 0.39% gebruikt enkel OneDrive. 7.08% gebruikt Office 365 waarin ook OneDrive zit. Zo is G Suite en Google Drive ook gescheiden.

Ik moet zeggen dat ik wel schrik van het aandeel dat Google heeft... Dit is niet enkel die 68.64%, maar daar moet je in principe ook nog die 7.07% van Google Drive bij tellen. Dus dat is ~75%.

Maar dus op de 3de plaats Office 365 en op de 5de plaats Dropbox.

Ook van je laatste link
The majority of Dropbox's customers for the file-sharing category fall in the company size of 0 - 9 employees (54,740 companies), 20 - 49 employees (25,279 companies), 10 - 19 employees (16,854 companies).
en
The majority of Microsoft Office 365's customers for the file-sharing category fall in the company size of 0 - 9 employees (130,829 companies), 20 - 49 employees (72,014 companies), 10 - 19 employees (49,203 companies).
Nu doet de rest het niet beter hoor, er zijn logischerwijze gewoon super veel kleine firma's en die 'paar' +10.000 employee firma's verdwijnen in het niets tegenover al die <100 man firma's.
Daarom wordt het ook gescheiden, niet iedereen die Office gebruikt gebruikt ook OneDrive, deze surveys vragen specifiek wat ze gebruiken. In Office365 zitten ook andere producten die ook "file sharing" zijn.

ik weet wel degelijk in praktijk en uit ervaring dat de meeste GROTE firma's die op Windows draaien, meestal OneDrive en Google Drive via GPO uitschakelen juist omdat ze een ander systeem hebben dat wel degelijk aan de wettelijke, contractuele en andere regulering voldoet.

Microsoft is enorm lastig met zulke privacy contracten en OneDrive is volstrekt niet een complete vervanging voor Dropbox. OneDrive kwam heel laat naar de markt met een systeem dat enorm bagger werkt omdat ze ipv gewoon een file sync programma te maken en concentreren op file sync en delen, ze er een MDM ingebakt hebben (zoals je zelf zegt) en als je OneDrive wilt controleren moet je dan ook overstappen op InTune (ook een laatkomer) en ook je SharePoint infrastructuur naar SharePoint Online zetten (wat ook een product is dat volstrekt niet volledig is, zomaar SP2013-2019 naar SPO omzetten lukt in veel gevallen niet) en de cloud versie van Microsoft Defender voor antivirus (want dat is de enige controle die ze aanbieden) veel bedrijven hebben daar geen tijd/zin of geld voor.
ook hier, let's agree to disagree.
Ofwel heb ik net firma's tegen gekomen die allemaal MS dingen gebruiken (OneDrive, office, etc...) ofwel heb jij net contact met firma's die dat niet doen.

Je geeft aan dat OneDrive en Office 365 er afzonderlijk in staan, omdat sommige mensen Office gebruiken zonder OneDrive. Kan je dan ook verklaren waarom die Office 365 staat onder de file sharing tools?
Voordat je aangeeft dat ze SharePoint gebruiken, onthoud dat OneDrive in principe SharePoint is.
OneDrive gebruikt Sharepoint Online, niet compatibel met Sharepoint On-Prem, en daar knelt het vaak. Ik werk momenteel met een bedrijf die OneDrive wilt gebruiken (je krijgt het er “gratis” bij) maar zoals ik zeg, je moet je echt kunnen en willen inschrijven voor de hele stack van Microsoft inclusief Defender, InTune etc. Ze kunnen ook hun SharePoint servers niet overzetten want extensies zijn niet compatibel etc.

KMB, inderdaad veel Microsoft-alleen want alles is gebundeld, echter zodra je met een gemengd of bestaand stelsel van on-prem systemen, non-AD LDAP, Okta etc is Office365 heel moeilijk om in te richten. Microsoft wil maar liefst dat je die on-prem Server en SQL omzet op Azure, en waarom niet, het is dezelfde prijs voor de licentie maar met gratis (cloud) hardware. Het probleem is het omzetten van on-prem naar cloud, ofwel zien de bedrijven dit niet zitten (kosten) ofwel willen of kunnen bedrijven niet zomaar volledig op Microsoft overstappen.

Office365 is voor de grote bedrijven de on-prem Office licentie (Word, Excel etc), Word online, Teams etc wordt uitgeschakeld, de 1TB OneDrive is niet doorslaggevend om naar OneDrive te gaan voor bestanden delen. Zoals ik zei, Dropbox etc is de leider omdat ze eerder in de markt kwamen en gewoon beter zijn. Dropbox ondersteunt grotere bestanden (ik denk dat OneDrive maar tot 200GB kan) en is veel efficiënter, heeft een betere zoekfunctie, betere voorzieningen voor bedrijven om bestanden te delen en delen te overzien zowel intern als extern. OneDrive (O365 en Azure AD in het geheel) heeft moeite met authenticatie en delen tussen organisaties als je verschillende organisaties samen plakt (multi-domain auth is een ramp).

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 13:53]

Over migreren ben ik het 100% eens. Je zou denken dat als alles op Azure en SharePoint online hebben hun doel was, dat dit eenvoudiger zou gaan.
InTune ben ik ook niet direct zo een fan van. Het lijkt mooi op het eerste zicht, maar soms gaan toestellen niet compliant worden om onduidelijke redenen en worden ze gewoon niet meer compliant zonder dat je ze er eerst volledig uit gooit en opnieuw toevoegt. Erg leuk voor de gebruiker... (ik herhaal, ik ben geen MS fanboy :+ )
Het is gewoon dat ik geen enkel bedrijf kan bedenken dat geen OneDrive gebruikt op 2 klanten na. Ik spreek dan over leveranciers in Nederland, België, Engeland, Duitsland, Polen, Spanje en Italië. Hierin zitten ook grote consultancy firma's, IT firma's (AWS instances onderhouden en zo), development firma's, etc...
Die 2 klanten zijn ook niet direct klein en gebruiken de G Suite...

Ik dacht dat Dropbox vooral populair was in Amerika en meer voor het delen van grote bestanden en het opslaan van te archiveren bestanden.
OneDrive is daarentegen natuurlijk helemaal niet bedoelt als long-term storage; dus +200GB bestanden op jouw 1TB 'schijf' is wat vreemd...
Dit betekent natuurlijk niet dat je Dropbox niet kan gebruiken om van te werken, noch betekent het dat ik zeg dat het zo is. Hence het woordje "dacht" in m'n zin.
Ik denk dat het inderdaad meer gebruikelijk is bij kleine bedrijven, maar dat zijn kleine gebruikers, je moet al 50-100 bedrijven vinden voor 1 of 2 grote bedrijven die het niet (kunnen) gebruiken om het aantal gebruikers tussen de diensten op 50% te krijgen.

Daarnaast is er ook een verschil tussen de betaalde gebruikers en de gratis huis-en-tuin en Shadow IT gebruikers (ook veel kleine bedrijven die ik ken waar de eigenaar gewoon een 'persoonlijke' dienst gebruikt en zelfs grote bedrijven dat officieel geen OneDrive hebben maar bepaalde gebruikers wel). Ik denk dat OneDrive zo snel met een vork gaat tellen, want is een gebruiker die OneDrive niet gebruikt maar geforceerd wordt in te loggen op Windows Home een 'echte' gebruiker?

Vooral internationaal (zoals je zelf zegt, Amerikaanse maar ook andere multinationals), ik zie niet vaak OneDrive links, meestal is het Dropbox, Box.com of zelfs een reeks andere alvorens je een OneDrive link ziet en zoals ik zei, is het altijd een probleem omdat een van de domeinen waar ik zit OneDrive dichttimmert, dus met dat adres kun je niet inloggen, dan van de gebruiker een e-mail terug dat ze geen OneDrive gebruiken etc.
Omdat dit ook al in Amerika enzo is gebeurt, waar het wel toe gestaan is.
Je gaat hier echt niet ineens een mooi schermpje krijgen, de reden dat het direct aan staat is niet de reden van de EU dat het hier niet mag.

“Wilt u de nieuwe Windows 11 functies zien” , of klik hier en ga door en alles staat direct voor je klaar en aan.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 13:53]

Dat gaan ze dus wel doen, met een "Dedicated Copilot Key" die ze bij partners aan de hardware willen laten toevoegen.

Quote uit het artikel:
The introduction of the Copilot key marks the first significant change to the Windows PC keyboard in nearly three decades. We believe it will empower people to participate in the AI transformation more easily. The Copilot key joins the Windows key as a core part of the PC keyboard and when pressed, the new key will invoke the Copilot in Windows experience to make it seamless to engage Copilot in your day to day*.
Dus ja... je krijgt er een toets bij op je nieuwe toetsenbord en die is heel specifiek voor de microsoft AI.
oh ja, calculator wordt ook door mijn strot geduwd :) (heb een calculator knop op mijn toetsenbord)
Elk besturingssysteem heeft wel een rekenmachine. Niet elk besturingssysteem heeft Copilot.
De toets voor de rekenmachine is volledig optioneel voor 3rd party onderdelenbouwers om toe te passen.
De copilot toets willen ze van Microsoft net als de windows toets min of meer als een standaard geïmplementeerd hebben op alle toetsenborden van apparaten die voor het gebruik met windows 11 geschikt zijn.
Ik dacht dat zulke non-functionele toetsen al lang niet meer bestonden. Die toetsen zijn geen echte toetsen, het is een (al dan niet programmeerbare) knop die meerdere ‘echte’ toetsen tegelijk indrukt (vb CTRL+SHIFT+C voor calculator) of gebruikt een van de uitbreidingen van de USB HID standaard.

Op Linux of Mac kun je vb ook deze toetsen opvangen en definiëren hoe het OS ze moet gebruiken, want het zijn nog steeds een combinatie die je op een IBM toetsenbord van 30 jaar geleden vindt of in een van de uitbreidingen gedefinieerd. Deze toets blijkt echter een toevoeging te zijn aan de reeks HID toetsen dat enkel Windows gaat verstaan, de Windows toets bijvoorbeeld was in de jaren 90 een nieuw icoon op een bestaande toets (bestond al op Mac, en Sun keyboards alsook andere Unixes gebruikten de toets al)

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 13:53]

Ja, ze promoten het, maar het wordt zeker niet door je strot geduwd.
Exhibit A, your honor.
Wordt de rekenmachine ook door je strot geduwd? De terminal? Paint?
Het is een OS dat altijd in ontwikkeling is en dus altijd nieuwe features zal krijgen.
Van een rekenmachine en een terminal of zelfs Paint kan ik me nog vinden in dat het standaard wordt geïnstalleerd. Dat zijn basis tools voor elk OS / gebruiker. Een terminal hoeft niet veel ruimte in te nemen, net als de andere tools evenmin. De tools voor CoPilot, hebben ook allerlei tracking in zich zitten waar niemand op zit te wachten (of in elk geval niet iedereen) en de AI die met het resultaat moet komen, is een van ChatGPT afgeleid systeem, of wellicht gebruikt het gewoon diens API zelfs.

Either way: de communicatie met "de AI" is altijd in de cloud, waar niet iedereen op zit te wachten. Waar een rekenmachine en alle andere basis tools gelukkig de cloud niet nodig zijn.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 13:53]

Dat is ook gewoon allemaal niet waar. In Paint en Calculator app zitten ook telemetry/tracking/hoe je het wilt noemen. Je gebruikt notabene een OS van MS, ga er maar vanuit dat in ieder gaatje telemetry en tracking zit, ook in de meest basale apps zoals een rekenmachine.

Eveneens komt deze hele discussie een beetje over als "verandering is eng". Waarschijnlijk waren er ook mensen die het helemaal oneens waren toen ze een shortcut voor de rekenmachine gingen toevoegen. Of toen ze een apenstaartje gingen toevoegen. Zijn we nu ook allemaal over eens dat dit standaard er bij hoort.
Ik ben zeker niet tegen verandering, maar ik ben wel skeptisch tegen sommige veranderingen, inderdaad. Ik vind dat sommige functies nu eenmaal eerder opt-in moeten zijn, zodat ze niet iedereen tot last zijn, als iemand een dergelijke app zoals CoPilot niet nodig vindt. Ook wil ik graag wat van mijn privacy over houden, iets waar bedrijven als Google, MS en Meta ook anders over denken.
AI is niet "ALTIJD" in de cloud. DLSS is AI en draait helemaal offline.
Zo zijn er tal van AI upscaling, AI noise reduction, AI Text To Speech, AI Voice Recognition, etc... allemaal offline.
Denk je dat MS er zit op te wachten om de verwachte 500 miljoen actieve gebruikers naar zijn servers te herleiden? Gaan ze Azure verdubbelen in grootte om alles te verwerken? Mijn buikgevoel zegt dat er zoveel mogelijk lokaal moet draaien; maar dat brengt natuurlijk mee dat de minimum specs omhoog moeten van de machines die W12 kunnen draaien met AI enabled.
DLSS is gewoon interpolatie, om het AI te noemen is een beetje rekken. Zo ook text-to-voice zat al in de originele Macintosh en moderne systemen zijn veel beter tot het punt dat ze de laatste 10-20 jaar nagenoeg natuurlijk klinken, geen AI bij betrokken.

Ja, MS zit te wachten op 500M cloud gebruikers, dat zie je toch met Office. Momenteel heeft de goedkoopste tier van Office geen lokale apps, de “gratis” versie die met een PC geleverd wordt is een link naar je OneDrive met O365 Online integratie. Een groot deel van Azure infrastructuur staat momenteel leeg omdat minder mensen dan verwacht in de laatste paar jaren naar Azure wilt. Microsoft wil heel graag dat jouw systeem een thin cliënt is voor AVD met Entra voor bedrijven. Het is warempel goedkoper in licentie kosten om Windows, Server, SQL, Exchange etc op Azure te draaien en je krijgt de hardware er “gratis” bij. Natuurlijk dit zal zijn totdat je volledig omgezet bent, dan gaat de prijs wel omhoog gekrikt worden en veel bedrijven kijken daarom uit naar alternatieven voor hun on-prem AD (zowel in de cloud als lokaal), weinig mensen die nog een single-source zoals Microsoft (of Amazon of VMware) vertrouwen

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 13:53]

Ik denk dat een echte AI assistent straks net zo normaal is als een rekenmachine. Het zou fijn zijn als er meer offline draait, maar ik denk dat het de doorsnee consument niet echt uitmaakt wat er met hun data gebeurd. Anders zaten ze niet op Facebook, whatsapp en vooral tiktok. Maar zelfs daar los van gaan we echt wel veel handige dingen krijgen waar je nu nog veel muisklik voor nodig hebt die met 1 zinnetje helemaal automatisch gedaan worden. Het is nog niet slim genoeg maar binnen nu en 5 jaar heeft Windows een AI assistent die de meesten ook daadwerkelijk gaan gebruiken.
Dat is prima dat dit komt, maar laat de keuze aan de klant im de onderdelen te gebruiken of niet, nu wordt het iedereen door de strot geduwd, terwijl niet iedereen erop zit te wachten.
Wordt de rekenmachine ook door je strot geduwd? De terminal? Paint?
Onder Linux heb ik een rekenmachine, een terminal, en een tekenprogramma.

Onder Linux heb ik geen Copilot.
Dat je nu nog geen AI hebt onder linux wilt niet zeggen dat het er niet gaat komen.
Geloof me maar, ook de standaard linux distributies krijgen straks gewoon een vorm van AI, net als Apple het gewoon gaat verwerken in Siri en Google het verwerkt in Android.
Dat je nu nog geen AI hebt onder linux wilt niet zeggen dat het er niet gaat komen.
Het onderwerp is niet of ik AI onder Linux gebruik of niet. Het onderwerp is dat ik geen Copilot gebruik. Een banaan is fruit, maar fruit hoeft geen banaan te zijn.

Verder zie ik niet snel een AI toegevoegd worden aan de Linuxdistributie die ik gebruik, gezien je die vanuit een minimaal systeem zelf moet opbouwen. Onder 'minimaal' (enkel een command line en wat tools om zelf een systeem in te richten) gaat men geen AI toevoegen. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:53]

In basis heb je helemaal gelijk. Ik vind echter zelf Windows 11 aardig de verkeerde kant op gaan qua gebruikerservaring - de laatste wijzigingen in bijv. de Explorer vind ik dramatisch: wat ik altijd deed was bijv. files slepen vanuit de explorer naar een deel van het pad in de adresbalk, dat gaat niet meer. Ineens krijg ik overal en nergens de laatst gewijzigde files te zien op de Sharepoint van m'n werkgever, dat soort ontgein.

Het wordt steeds meer een hybride geheel, Windows 11, en dat maakt dat ik dit soort ontwikkelingen argwanend bekijk. Want je kunt wel zeggen "dan gebruik je het toch niet", maar MS kennende (en zeker ook de weg die ze ingeslagen zijn aankijkende) zit het er in en wordt het toegepast of je het nu wilt of niet.
Ik krijg helemaal geen laatst gewijzigde dingen te zien, je moet al jaren zelfs bij Windows 7 explorer aanpassen dat die opent in this pc.
Standaard daar die ingesteld op tegenwoordig Home, en geen idee hoe het voorheen meer heette.

Dan kom je gewoon op scherm van deze pc, met je lokale schijven etc.
Verder gaat wel een beetje de verkeerde kant al op, al vind ik tabs dan soms toch wel weer handig.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 13:53]

Het is misschien niet verplicht om te gebruiken, maar de functies worden wel door de strot geduwd en standaard geïnstalleerd. Als je er toch niet op zit te wachten, moet installatie van zoiets gewoon optioneel zijn, ipv dat je het eerst moet installeren waarna je het pas weer zelf handmatig kan verwijderen.
Ja idd waar zijn die mooie tijden van Windows 98 bijv, of Office 2007/2010 of ouder.

Je opent de installatie en heb een optie snel en custom, bij snel alles aan en je gaat door bij custom gewoon paar extra schermen die je moet doorwandelen.
Nu is alleen nog next en BAM alles wordt geïnstalleerd, zelfs applicaties die je niet wil ook met Office zoals Access vaak bijv.
Ben langer bezig rotzooi te verwijderen met cleanup tools en alles uit te zetten wat ik niet wil en het wordt maar erger en erger omdat ze alles maar intrigeren dus als je iets verwijderd dan maak je weer ergens anders iets stuk of trager omdat er bepaalde dll's "opeens" zijn verdwenen die "toevallig" ook wordt gebruikt door een ander software.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor windows update. Omdat ik zelf wil kunnen bepalen wanneer mijn PC reboot heb ik nu tooltjes van een 'vreemde partij' op mijn PC's staan om het automatisch opnieuw opstarten te kunnen voorkomen. Maar deze tooltjes blokkeren meestal het updaten volledig.
Dus in plaats van updates installeren en klaar te zetten zodat het bij een volgende 'geplande' reboot wel volledig word geïnstalleerd zet ik nu 1 of 2 keer per jaar dat tooltje uit, installeer de updates en zet het tooltje weer aan. Plus dat dat tooltje natuurlijk vrij rond kan snuffelen in het systeem want het heeft wel admin rechten nodig...
Ik ben het met je eens dat andere mensen er misschien meer baat bij hebben. Maar ik bekijk producten die ik koop en gebruik vanuit mijn eigen perspectief : ).

Voor slechtzienden is het een prachtige functie als het OS beter kan voorlezen. Maar ik denk ook wel dat er usecases zijn waarvan we in de toekomst kunnen denken: "dit is eigenlijk best handig". Er zijn natuurlijk veel mogelijkheden met AI.
Heb zelf een hobbywebsite waarvan ik een samenvatting van mijn website heb laten maken door Microsoft's AI (CoPilot). Ben onder de indruk van het resultaat. In slechts vier alinea's een samenvatting die ik zelf niet beter had kunnen maken (op wat taalfouten van de AI na). Behalve deze ongein heb ik ook nog niet echt een usecase.
Tsja maar jij bent eeen zelfstandige hardware-bezitter die gewend is aan controle over zijn volledig eigen ingerichte personal computer (net als ik). Jouw harde schijf, jouw executable, jouw gekozen interface.

We leven nu meer in de tijd dat je een consument bent die online diensten afneemt, bij voorkeur op een proprietary en niet toegankelijk apparaat, en waarin je kiest uit SAAS achtige producten die in een x aantal varianten worden aangeboden. Dat is een heel andere insteek. En bij dit laatste past veel meer dst er ai ingezet wordt om nog meer aan de wensen van de moderne consument te voldoen: die wil niet zoeken maar vinden, wil geen controle over zijn apparaat, maar bevrediging van behoeften. Dus exit een harde schijf met een zelf ingerichte mappen en bestanden, en enter de lijst met aanbevolen meuk in je persoonlijke account.
Anoniem: 1099225 @GrandDynamo4 januari 2024 17:23
Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op AI functionaliteit in mijn OS.
Zelfde hier. Je kunt het vooralsnog gelukkig uit zetten via gpo maar Windows 12 zal waarschijnlijk een en al ai zijn dus ik betwijfel of dat dan ook nog een optie is.
Je kunt het uitzetten als je in Nederland woont kan je het niet eens hebben, of je moet je Windows als land Amerika ook hebben staan(in plaats van Nederland).
Als je alleen Engelse Windows heb maar land in Nederland heb staan geen Copilot, of een ander land want dit mag niet in de EU.

Het gaat er wel komen want Microsoft is Copilot aan wijzigingen, en wil het dacht ik Q1 voor de EU gereed hebben en uitrollen.

Maar goed gelukkig kan het nog uit ja.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 13:53]

Dat komt omdat Copilot in zijn huidige vorm niet voldoet aan de DMA-regelgeving (Digital Markets Act, zie https://commission.europa...d-open-digital-markets_en) voldoet, en het daarom niet mag worden aangeboden in de EU in zijn huidige vorm.

Microsoft is nu bezig met aanpassingen om Copilot compliant met de DSA te maken, en verwacht deze in maart dit jaar uit te brengen:
In line with the new law, Microsoft decided not to release Copilot in the EU until the company can come up with a solution that complies with the DMA. In a statement to Drwindows [Translated], Microsoft confirmed that it is working on implementing changes to make Copliot compliant with the law:

The first markets for Copilot in Windows include North America, as well as parts of Asia and South America, with the European Economic Area (EEA) coming online as soon as we can provide a service that complies with EEA rules.

Our goal is to make Copilot available in Windows in the EEA as soon as possible, the timeline for which is currently being worked out.

We are working on an ambitious timeline to bring Copilot for Windows to the EEA in full compliance with the DMA, and we will continue to work with the European Commission as these compliance efforts move forward.

Microsoft has begun testing and implementing changes to bring certain services fully compliant with the EU's Digital Markets Act by March 2024.
Zie https://www.neowin.net/ne...-but-theres-a-workaround/

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 22 juli 2024 13:53]

Dat zij in dus zonder die hele informatie van die link :).
Ik denk dat het een beetje is zoals met een mobiele telefoon. Toen die er aan kwam zat niemand er op te wachten. Nu is deze niet meer weg te denken en misschien wel de belangrijkste item dat de mens heeft.

Misschien betekent het feit dat je je niet voor kunt stellen waar het nuttig voor is dat je niet genoeg fantasie hebt (onder die groep val ik overigens ook nog)

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 22 juli 2024 13:53]

Microsoft is wat mij betreft echt wel de pedalen kwijt als het op hun updates aankomt. Eerst verdwijnt de halfjaarlijkse update zodat we enkel de H2 update overhouden, dan beginnen ze ineens grote veranderingen aan het OS door te voeren buiten de H2 update om met een zogenaamde "moment" update en nu gaan ze de H1 weer herintroduceren? En dat terwijl zoveel bedrijven slechts 1 grote update per jaar wensen te doen.

Ik wordt er hoorndol van.
Ik geloof eerlijk gezegd niks van dit bericht, staat vrij duidelijk in de Microsoft documentatie "Windows 11 has an annual feature update cadence. Feature updates release in the second half of the calendar year and come with 24 months of support for Home, Pro, Pro for Workstations, and Pro Education editions; 36 months of support for Enterprise and Education editions."
https://learn.microsoft.c...ows11-release-information
Ik had een beetje dezelfde gedachte. Zijn we met Windows 11 van de 2 major H upgrades per jaar af (waarbij in het Windows 10 tijdperk de voorjaarsupdate meestal genegeerd wordt door enterprises, omdat deze minder lang ondersteund werd dan de najaars patch), gaan we hier vervolgens weer naar toe? :O
Ik erger me al sinds het begin van Win11 aan de relatieve traagheid van Explorer. Dat is sinds een aantal maanden alleen maar erger geworden met de "nieuwe" (WinUI3) explorer. Als ik een nieuw venster of tab open wil ik dat de interface per direct interactief is en mijn data beschikbaar is. Niet dat ik een paar honderd ms moet wachten voordat er een venster is gerenderd, de content werd ingeladen, en ik "eindelijk" kan navigeren naar de folder die ik wil openen.

Elk ander OS heeft dit wel prima voor elkaar; zelfs Win10 heeft het stukken beter geregeld. Hoewel Finder op macOS dan weer een draak is wat betreft UX en overzicht, is daar tenminste wel alles "instant". Nu voelt Win11 een beetje als de kreupele verstandelijk beperkte van de groep.
Ik werk zowel met Windows 10 als Windows 11 en herken dit probleem niet. Is dit iets waar meer gebruikers last van hebben?
Dit is op iedereen van toepassing. Is deels inherent aan het framework dat ze gebruiken (WinUI3). Dat is vrij traag omdat het de zoveelste abstractielaag op laag is voor UI composition. Daar hoor je bij developers ook veel klachten over, want dit is het framework dat Microsoft probeert te pushen en ook zelf veel interne componenten mee vernieuwt, zoals Explorer, volume/action/control center etc. Overigens is de impact op snelheid van Explorer nog meer aanwezig als je ook Onedrive gebruikt.

Echter: er zijn (blijkbaar) weinig mensen die er "last" van hebben. Getuige dat MS er weinig aandacht aan lijkt te besteden. Er zijn overigens vrij veel artikelen over verschenen. Inclusief hele gare workarounds die eigenlijk een bug zijn. Door bijvoorbeeld F11 te drukken (fullscreen te activeren) en dan te navigeren. Zelfs als je fullscreen weer verlaat, blijft de "betere" performance :+.

Dat mensen het niet opmerken of er niet om geven is op zich niet onlogisch. Veel mensen zijn minder krachtige pc's en smartphones al gewend en weten eigenlijk niet beter dan dat non-instant feedback (c.q. lag) de norm is. Goed voorbeeld: letterlijk iedereen om mij heen met een mid range / Android smartphone beweert dat het toestel super snel is en geen last heeft van vertraging of micro stutters in animaties. En terwijl ik meekijk zie ik de framedrops in animaties, latency in input/feedback, renderen van webpages etc. Mensen geloven oprecht dat het niet speelt omdat ze simpelweg niet beter gewend zijn of kennen, en storen zich er niet dusdanig aan dat het hen opvalt. En dat is prima. Is soms alleen wel irritant omdat diezelfde mensen vaak het hardste schreeuwen dat ze er geen last van hebben en het aan diegene zelf ligt (en soms ook nog doen alsof ze de pseudo-expert zijn) :P

[Reactie gewijzigd door Saven op 22 juli 2024 13:53]

Ik heb er nog eens naar gekeken op mijn Windows 11 laptop en is inderdaad een heel kleine vertraging als ik een nieuw venster open in Explorer. maar dan vooral voordat het tab de juiste naam weergeeft. De vertraging in de interface is te zien, maar zeker niet een paar honderd milliseconden. Als ik een extra tab open zie ik helemaal geen vertraging in de interface.

Ik heb er even een schermopname van gemaakt: https://youtu.be/lZuqJX6GNxo
Is dat wat je bedoelt en wat je zo hinderlijk vindt?

Ik heb hierbij overigens 2 OneDrives in mijn verkenner en ook nog 2 gekoppelde SharePoint documentbibliotheken.

[Reactie gewijzigd door pbk op 22 juli 2024 13:53]

Als jij het geduld niet hebt om minder dan een halve seconde!!! te wachten dan ben jij het probleem. Niet Windows.
Bovendien herken ik het issue echt niet.
Als Windows met een 8 core 3 GHz CPU niet sneller dan een Amiga 500 een venstertje geopend krijgt heeft Windows wel een probleem.
Die par ms zijn niet dodelijk, maar het geeft een niet-voeiend gevoel.

Net zoals wanneer ik win+R duw en een bevel begint the typen, en de eerste drie letters ontbreken omdat het "run" schermpje op mijn laptop niet snel genoeg opent, of als de calculator serieus meer dan een seconde opstart. Gewoon geen fijn gevoel.

(bovenstaande is op mijn Win10 laptop van werk, met slechts 8 GB RAM).
Finder is zoveel beter in de UX dan Windows explorer in Win 10 of 11. Maar dat is een kwestie van voorkeur en wennen. Je kan in de Finder van 10 jaar geleden al zoveel meer dan op Windows van 2 jaar geleden. Microsoft heeft zoveel goede dingen eindelijk aan verkenner toegevoegd wat al lang in Finder zat.
Ik weet niet wat Windows met de zoekfunctie gedaan heeft. Maar mijn bestanden vinden doet ie niet meer en alles wat je laat zien is een zoek resultaat op t web, iets op sharepoint ofzo. Ik wil gewoon mijn lokale bestand vinden op mijn c schijf 🤣
Als je echt snel wat wil vinden op je C-schijf (of andere schijven) kan ik je het programmaatje Everything van Voidtools aanraden. Als je dat eenmaal hebt gebruikt gebruik je daarna nooit meer Explorer om bestanden op je pc te zoeken.
@Saven Ik raad je aan wat onderhoud te plegen aan Windows op jouw pc.
Enkele tips:
https://www.itfaq.nl/belangrijk-windows-onderhoud-uitvoeren/
(register opschonen & schijfdefragmentatie lijken mij beide onnodig, ik doe het iig niet)

En af en toe eens een virusscan doet ook wonderen, net als jouw %temp% (temp van een profiel) legen.
Het lijkt alsof je niet meer mee doet anno 2024 als je broodrooster geen AI heeft.
Het zou wel handig zijn als ze wat slimmer worden en mijn toast niet laten aanbranden
Daarvoor heb je geen slimmere toaster nodig. In 1948 hebben ze dat probleem al opgelost. Zie deze interessante video van Technology Connections (The Antique Toaster that's Better than Yours)

Wel bizar als we daar vandaag de dag AI of geavanceerde chips voor nodig zouden hebben.

[Reactie gewijzigd door Twazerty op 22 juli 2024 13:53]

Er zijn anders ook zat reacties te vinden waar dat ontwerp toch echt de fout in ging. Met name brandveiligheid meen ik mij te herinneren.
Dan doe ik maar niet mee geen enkel product heeft bij mij heeft smart functies, ja de tv maar verder niks.
Geen slimme stofzuiger, koelkast, wasmachine, lampen, thermostaat etc.

Ja een slimme meter in de meterkast die uitgelezen mag worden, maar goed daar is weinig slims aan 😂.
Als de prijs voor het niet willen gebruiken van AI is dat ik achter blijf, dan is dat een prijs die ik graag betaal.
Heb in mijn huis wel wat "slimme" elektronica maar zonder internet verbinding zijn ze zo dom als wat 😂

Het is wachten totdat duidelijk is welke verbinding Copilot nodig heeft om met Microsoft te communiceren dan dan ik dat lekker op mijn router blokkeren, een router met vpn+add block (proton vpn/nordvpn enzo) = verademing voor het gehele huis.
De dag dat ik AI nuttig zal vinden, zal ik dan wel overstappen op Windows 11. Updater blijft van mening dat mijn PC niet compatible is, dus Windows 10 draait voorlopig nog helemaal prima.
Hopelijk dat mijn glasvezel van Delta het dan ook eens normaal gaat doen, tsja azijn pissertjes wat heeft Delta met win11 te maken zal je wel weer afvragen! Misschien dat het wel normaal is dat je eigen apparatuur installeerd tegenwoordig, als het goedkope plastic wat je van je providertje krijgt!
Misschien hebben die gasten gewoon niet genoeg bandbreedte ofzoiets of me modem is gaar of het was toch niet zo goed idee van de gravers om op die groene glasvezel te staan, had ook eens gelezen dat het aardig druk was of begon te worden op de AMS-IX etc. Zou ook nog iets te maken kunnen hebben dat het modem gewoon gaar is of dit dorp gebruikt het gewoon niet, die zijn zo stom dat ze niet eens weten dat het traag is.
Waardeloos XS-GPON gedeelde ellende! Of zelfs XGS-GPON troep netwerk!

Ziggo echt een top provider! (Vaste verbinding in ieder geval, mobiel draadloos tsja!)

[Reactie gewijzigd door Pentiummania op 22 juli 2024 13:53]

Ik ben zeker niet tegen AI maar ik krijg toch echt bibbers van Windows 11 en al die AI integratie. Pure spyware boven op de adware dat het al is. Konden we maar terug gaan naar Windows 7, dat voelde nog als een OS voor de professional die ook voor de gemiddelde thuisgebruiker heerlijk was :'(
Ik ben sinds Windows 11 kwam eigenlijk (weer) overgestapt op Linux. Heb Windows not wel als Dual boot beschikbaar, maar ik vind het een steeds meer een zeer onplezierige ervaring als ik Windows moet opstarten. Alles lijkt steeds slechter te worden: Privacy, UI, performance, Edge opdringen, etc. etc.

Voor mij steeds meer een incentive om Wine te gebruiken en office Web. Jammer dat er geen Office applicaties voor Linux zijn, dat zou echt fijn zijn.
Je artikel zegt letterlijk dat Gates niets misdaan heeft...
Microsoft founder Bill Gates — who met with Epstein several times beginning in 2011, according to the New York Times — has said in interviews that he regrets having had dinners with Epstein to discuss philanthropy efforts. Gates has not been accused of any wrongdoing.
Als je goed leest staat dat er niet!
Staat dat hij nergens van beschuldigd word, dat zegt niet of hij wel of niet iets heeft gedaan, maar omdan zo maar dingen te gaan roepen als of hij wel wat misdaan heeft omdat hij met iemand meerdere keren gesproken heeft vind ik wel heel ver gaan.
Zijn wel meer mensen die Epstein hebben ontmoet en niks wisten van wat die gast op zijn eilandje uitspookte.
Misschien moet je dan ook geen kleding meer gaan kopen, smartphone gebruiken, vlees eten, enz.

Daar zijn slecht mensen en aandeelhoudders aan de leiding die gebruik maken van fabrieken die zeer slechte werkomstandigheden bieden of waar dieren onzettend slecht behandeld worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.