CD Projekt Red begint dit jaar met productie vierde Witcher-game

CD Projekt Red wil dit jaar aan de productiefase van de volgende The Witcher-game beginnen. De gameontwikkelaar wil in 2024 ongeveer 400 mensen op het project zetten. CD Projekt Red gaat ook na of het kunstmatige intelligentie kan gebruiken tijdens de ontwikkeling van games.

De redactie van Reuters schrijft dat het vierde deel uit de gamefranchise codenaam Polaris heeft meegekregen. Het is nog niet duidelijk wanneer de game moet verschijnen, maar Reuters stelt dat analisten verwachten dat dit in 2026 of 2027 het geval zal zijn.

CD Projekt Red vertelde naar verluidt ook iets meer over het vervolg op Cyberpunk 2077. De sequel van deze game bevindt zich nog in de conceptuele fase en kreeg intern de codenaam 'Orion' mee. CD Projekt Red verwacht dat er tegen het einde van dit jaar ongeveer tachtig mensen aan het spel zullen werken. De Poolse gameontwikkelaar zou ook overwegen om multiplayerspelelementen toe te voegen aan de game. Het is niet duidelijk om welke elementen het dan precies gaat.

De ontwikkelaar vermeldt ten slotte dat het een divisie heeft opgericht die zal nagaan hoe kunstmatige intelligentie ingezet kan worden tijdens de ontwikkeling van games. Ceo Adam Badowski zegt dat AI sommige ontwikkelprocessen kan ‘verbeteren’, maar ook dat het geen mensen zal kunnen vervangen. In oktober 2023 maakte CD Projekt Red bekend dat het AI had gebruikt om het stemgeluid van een overleden acteur na te maken.

The Witcher 3 Wild Hunt - Complete Edition, PS5
The Witcher

Door Jay Stout

Redacteur

23-01-2024 • 10:01

80

Lees meer

Reacties (80)

80
79
32
0
0
39
Wijzig sortering
Op naar de volgende overhypede game die steden vol mensen laat zien die toch dood aanvoelen, repetitieve non-gesprekken met NPC's ("laat me met rust" en "wat mot je" is wat je 99% van de tijd hoort), onhandige besturing van voertuigen paarden, mooie omgevingen en een interessante hoofdverhaallijn (of zijn de boeken al op?).

Ik ben benieuwd, maar koop hem als lichtelijk teleurgestelde speler van Witcher 3 en Cyberpunk 2077 absoluut niet vóór drie maanden na de launch.
Wat vond je teleurstellend aan Witcher 3 dan? Want Witcher 3 is gewoon één van de top 10 spellen van de afgelopen zoveel jaar, er zijn sinds de release daarvan weinig spellen geweest die ook maar in de buurt komen van de diepte die die wereld biedt.
Geweldige verhaallijn en heerlijke humor, ook in sommige side quests, maar ook vaak genoeg "grind 20x dat" of "loop een uur die kant op, dan weer een uur de andere kant op". Game-breaking bugs, ook jaren na de release. Onlogische mechanics. Zevenhonderd concoctions die je nooit gebruikt. Dat verrotte oliën van je zwaarden (ja, daar zijn mods voor, I know). De steden vol met mensen die alleen maar opvulling zijn en in de weg lopen, los van de performance-drops als er meer dan tien mensen in beeld zijn. De shops die geen shops zijn. Stad en land afreizen om één item te zoeken, oftewel onspeelbaar zonder Wiki. Bugs als je te vaak Alt+Tabt (zie vorig punt). Gigantisch brakke besturing van auto's, en je paard dat soms struikelt over een kiezel en zich de andere keer enthousiast een ravijn in werpt.

Het zijn twee geweldige games waar ik cumulatief en over twee jaar verspreid meer dan honderd uur in heb zitten, maar val me niet aan op "lichtelijk teleurgesteld" en "overhyped", want dan negeer je de drama's tijdens en in de maanden tot jaren na de release.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 22 juli 2024 22:19]

Zevenhonderd concoctions die je nooit gebruikt. Dat verrotte oliën van je zwaarden (ja, daar zijn mods voor, I know).
Dit vind ik ook wel vervelend ja, je hebt die mechanics nooit nodig, zelfs op de hoogste difficulty kun je nog gewoon zonder enige moeite een monster verslaan zónder olie of een potion te gebruiken. Gelukkig zijn er ook mods om het spel daadwerkelijk wat uitdagender te maken :+

De andere dingen die je noemt heb ik (gelukkig) geen last van gehad in Witcher 3. NPC's zijn niet minder interessant dan in ieder ander spel, het blijven natuurlijk NPC's, en hoewel het absoluut niet altijd perfect is ken ik geen enkel spel waar dat wel het geval is. Dingen als een paard dat niet precies doet wat je wil zijn gewoon de norm.

Overhyped en drama na release geef ik je volledig in het geval van CP2077, maar dat is voor Witcher 3 gewoon niet waar. Dat was het eerste spel van CDPR waar ze een échte knaller hadden en dat zorgde er juist voor dat iedereen bij CP2077 zo telerugesteld was, want ze hadden van CDPR héle hoge verwachtingen na Witcher 3.
Toevallig dat ik nu met de witcher 3 bezig ben, afgelopen jaar ook deel 1 en 2 doorlopen. Maar ben het er wel mee eens dat de wereld zelf niet super is. Wel heel mooi ontworpen, met veel variatie en dingen om te ontdekken, maar het is teveel icoontjes afgaan en minder een natuurlijke manier van ontdekken. Dus wat dat betreft lijkt het in zekere zin gewoon op een ubi game en niet op een rockstar game. Rockstar is daar ook wel de heer en meester in open werelden maken. Maar als defense, er is naar mijn weten geen andere developper die de werelden zo goed maakt als rockstar.
Wat de witcher wel fantastisch maakt zijn de quests zelf en de diepgang in de verhalen. Had gisteren gewoon een random encounter quest gestart, dacht die doe ik wel even. 1 uur later was ik pas klaar. De uitkomst van de quest was ook weer afhankelijk van de uitkomst van een andere quest. Net toevallig de verhaallijn van de bloody baron afgerond, daar zie je ook heel mooi ontwikkeling in de verhaallijn en de karakter van de bloody baron. Ook in de side content, ondanks al die vraagtekentjes, zie je toch wel een leuke variatie in monsters die je moet vechten.
Controls zijn wel wat clunky. Al met al kan ik niet wachten tot de witcher 4 uitkomt. Remake van 1 lijkt me ook een interessante. Vond deel 1, ondanks de outdated controls wel beter dan 2.
Je weet dat het spel bijna 9 jaar oud is? Ik was zelf flink onder de indruk van de wereld, en de DLC's voegden ook echt wat toe.
GTA 5 gaat zelfs richting de 11 jaar oud. Punt was meer dat er spellen zijn die het beter doen qua wereld (Rockstar is de enige eigenlijk) en daarmee bedoel ik met name hoeveel de wereld leeft, je kan een NPC omrijden met je paard zonder dat er iets gebeurd. Voor de rest is de wereld wel heel mooi ontworpen hoor. Verder controls wat clunky maar daar is aan te wennen. Los van dat is the witcher 3, terwijl ik misschien nog niet op 20% ben na 30 uur, toch wel een van de beste games is die ik ooit heb gespeeld.
Je kan Witcher ook zonder icoontjes spelen en ja dan moet je luisteren wat er verteld wordt en borden lezen langs de weg maar je komt er dan ook gewoon.
thanks voor de tip. Zal eens kijken hoe het bevalt.
Je haalt enkele kleine puntjes aan, dat maakt die game helemaal niet "overhyped" laat staan dat dat de wereld "dood" laat aanvoelen.

Welke game doet dit dan beter?
Witcher 3 en Cyberpunk 2077 heb ik beiden pas afgelopen jaar gespeeld, dus jouw cynisme/scepticisme is mij gelukkig bespaard gebleven. Heb me met beide games goed vermaakt en laatstgenoemde is mijn GOTY van vorig jaar.

Maar om jouw ervaring en die van vele anderen te voorkomen ga ik Witcher 4 zeker spelen, maar pas na patch '2.0'..... ;) Al lijkt het mij sterk dat CD Project Red dezelfde fout steeds blijft maken en inmiddels niet al geleerd heeft hiervan.
In mijn ogen maken ze al weer dezelfde fout als met Cyberpunk. De game zelf viel best wel mee, maar door het jarenlang hypen viel het voor velen tegen.

Nu al aankondigen dat ze honderden mensen op the Witcher 4 gaan zetten, terwijl het spel pas over minimaal drie en een half jaar uitkomt, is weer een zaadje planten voor de volgende hype.

Dan ook nog het toverwoord van de laatste jaren erin verwerken, AI, en de manager van de pr afdeling van projekt Red heeft weer een bonus verdient.
Ik weet niet welk spel jij hebt gespeeld maar zelfs de side quests voelde als een volwaardig verhaal in the Witcher 3. Wij hebben het duidelijk anders ervaren :P.
Op naar de volgende overhypede game die steden vol mensen laat zien die toch dood aanvoelen, repetitieve non-gesprekken met NPC's ("laat me met rust" en "wat mot je" is wat je 99% van de tijd hoort), onhandige besturing van voertuigen paarden, mooie omgevingen
Klinkt best wel realistisch, als je het zo omschrijft.
Die repetitieve non-gesprekken met NPC's zou je met AI een stuk levendiger kunnen maken. Er zijn al Skyrim mods met companions die reageren op wat je zegt en wat je hebt gedaan.

Volgens mij spelen de games zich na de boeken af, dus het bronmateriaal is al enige tijd op. Echt zeker weet ik het niet, want ik ben tijdens boek vier of vijf afgehaakt ooit.
Verwacht je dan echt dat iedere npc je een volledige quest kan geven ofzo? Als ik in het echt door de stad loop en mensen ga aanspreken is van het merendeel ook de reactie iets in de trend van 'wat mot je' of 'laat me met rust' lol.

De hoofdverhaallijn van de games is niet een 1:1 van de boeken, nooit geweest, de games spelen zich na de boeken af, het was altijd al een continuatie van waar de boeken gestopt zijn.
Ik hoop op chatgpt in de npc's die dan echt hun omgeving kennen. Dat is voor mij de next-gen RPG. Geen kaarten en quest markers meer, alleen npc's en free-form AI chat. Geen HUD en kompas markers: gewoon even vragen aan iemand "hey, weet jij misschien waar ik X kan vinden? Niet precies, maar ik geloof als je bij de grote boom links gaat dat er dan een inn zit waar ze het vast wel weten"

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 22 juli 2024 22:19]

Maar dan ook NPC's die elkáár kennen, autoriteiten die jou blijven volgen (niet zoals in GTA dat als je buiten bereik bent ze gewoon helemaal stoppen met zoeken), bijv. Wanted posters zien en je herkennen of dat er in elk geval een soort basale kennis is van jouw karakter.
Ja precies, een levende lerende wereld
Een probleem is dat dat gewoon niet werkt op consoles. Je wil niet met een controller typen en bij spraakherkenning haakt de helft af.
Simpele oplossing voor ;) hehe
Daar ben ik het absoluut mee eens. Echter zie ik de geen HUD niet zo snel gebeuren, ondanks dat ik het ook vet vind en het er vaak zelf in mod, een ontzettend klein deel van de gamers vind deze inleving leuk, maar voor het overgrote deel wordt dit al snel te ingewikkeld, en helaas zetten gamedevs ook niet even die paar extra stappen zodat beide manieren mogelijk zijn door bijvoorbeeld de npc beschrijvingen net iets duidelijker te maken en dat je vervolgens de HUD gewoon uit kan zetten in de opties. Dat NPC's binnenkort door AI ingesproken worden lijkt me onvermijdelijk, en dit zal games wel een stuk dynamischer maken, al zullen er vooral in het begin nog wel redelijk wat kwaaltjes aan zitten.
De NPC's lopen enkel rond als "wereldvulling", maar doen en zeggen niks. In CP2077 nog meer dan in Witcher. Daarmee doen ze hun nut teniet, namelijk de wereld levendig laten voelen. Integendeel, het blijft een dooie boel, en ze lopen alleen maar in de weg.

En in Cyberpunk maar ook zeker in Witcher heb je winkelcentra/marktpleinen waarbij verkopers eten staan te bereiden, en spreek je ze aan, dan krijg je een "wegwezen" te horen. Lekker klantvriendelijk.
Maar dat is in het echt ook zo. Als jij door de stad loopt op koopavond lopen die mensen ook alleen maar in de weg. Zeg je wat ervan krijg je inderdaad te horen 'wegwezen'. En je gaat sowieso geen vreemden aanspreken in de hoop dat ze een opdracht voor je hebben want die hebben ze niet. Ze denken gelijk dat je een oplichter bent of een zwerver die komt bedelen. Volgens mij zijn dit soort spellen gewoon niet voor je weggelegd want je hebt werkelijk geen idee hoeveel mensen werken aan zo'n spel om het enigszins levendig en acceptabel te maken.
Kan gebeuren, ik vind ze allebei een masterpiece. Als je honderden uren in een game steekt,.... Tja
Gespeelde tijd zegt zo weinig, dat is een gevolg, niet een peiler.

Ik vind escapism zelf altijd een belangrijke peiler in het geval van dit soort games. Ondanks dat de werelden van Cyberpunk en the Witcher (of Skyrim, of Far Cry, of Final Fantasy, of etc.) vreselijk naar zijn, zou ik er toch heel erg graag zelf in willen wonen om het mee te maken. En daarom kan ik mezelf prima verliezen in die games, ze maken het niet onmogelijk om je fantasie vrij baan te geven en kan ik er rustig die honderden uren in kwijt raken over een dozijn playthroughs en over een dozijn jaren heen.
Twee van de beste spellen ooit gemaakt stellen je teleur... gaat lastig worden dan, ja :)
repetitieve non-gesprekken met NPC's ("laat me met rust" en "wat mot je" is wat je 99% van de tijd hoort)
Hoe zie je dit graag aangevuld dan? Dat iedereen hun levensverhaal gaat vertellen gebeurt in het echt ook niet. En dat zou ook wel een heftige extra last leggen op het opnemen van dialoog.
Je moet dat spel aan het eind van de rit ook nog voor een schappelijke prijs kunnen verkopen.

Qua geloofwaardigheid lijkt me die "wat moet je" type reacties ook niet ver van werkelijkheid af liggen wat je aan interactie met vreemdelingen zou hebben in een grote stad.
Zeker als je ze bijna omver loopt.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 22:19]

Wat wil je dan?
Leg eens uit aan mede gamers hoe CDPR een goede game kan maken?

-alle NPC's voorzien van dialogue en facial animations
-betere besturing van personages en voertuigen
-mooiere omgevingen
-meeslepend verhaal

Alleen op punt 2 scoren ze van mij ondermaats, maar overige zaken blinken ze net uit tegenover Clown company UBISOFT en anderen
Nouja, tegen de tijd dat ze hier mee klaar zijn, zijn we al weer heel wat jaartjes verder sinds de release van cyberpunk, en daarmee dus ook heel stuk verder met verbeterde NPC's die aangestuurd worden door AI.
Een AI voeden met enkel de boeken en een scriptwriter enkel een verhaallijn laten maken, en dan de invulling door de AI laten doen. Dan blijf je dicht bij het echte materiaal.
Laat je fancy scriptwriters alles doen, dan zit je tegenwoordig met iets zoals de Witcher, Sabrina en Wednesday tv-series... Draag alleen de naam, maar verder.
Je kunt het verhaal ook niet 1:1 overnemen vanuit de boeken, sommige elementen die wel in het boek werken, zullen niet werken in een game, je wilt dus ook niet 'zo dicht mogelijk' bij de boeken blijven en ik denk dat AI daar moeilijker onderscheid in kan maken. Ik denk ook meer dat AI ingezet gaat worden om te helpen bij het programmeren en niet zozeer bij het verhaal.
De games spelen zich na de boeken af, dus de boeken zijn geenszins relevant voor de games. De Netflix serie volgt weer wel de boeken - althans, ze zijn bij nummer 3 of 4 momenteel.
de Netflix serie volgt weer wel de boeken
Hier zijn de meningen over verdeeld :P
Ik ben bij de vierde aflevering afgehaakt, maar heel eerlijk hoeven de laatste 2 boeken ook niet echt verfilmd of verwerkt in een game te worden imo.
Ik vond het ook weinig aan maar dat had meer te maken met mijn verwachtingen. Een jaartje later toch weer geprobeerd en toen was het redelijk te doen.
Ik weet niet echt, denk dat ik het gewoon bij de boeken houd. Dan heb je toch een bepaald beeld met hoe en wat dingen eruit zien.
Ik had het na het eerste seizoen wel gezien . ik vond de witcher 3 al goed genoeg voor een verhaal, en had geen zin om het te laten verwateren door de netflix serie .

een beetje het WoW-Classic gevoel , de eerste ervaring met de hele wereld krijg je nooit meer , ende netflix serie voelde hetzelfde aan.

Boeken zijn een ander verhaal , daar kun je zelf een inbeelding van maken :)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 juli 2024 22:19]

De games spelen zich na de boeken af, dus de boeken zijn geenszins relevant voor de games.
Het is dezelfde wereld die gedeeld wordt dus hoezo geenszins relevant?
De Netflix serie volgt weer wel de boeken - althans, ze zijn bij nummer 3 of 4 momenteel.
Ze volgen de boeken, maar wel heel losjes en echt enkel de hoofdlijnen van het verhaal. Toch, enkele van de makers hebben zelfs toegegeven de boeken bewust niet te lezen om zo hun eigen wereld te kunnen creëren. Henry Cavill is juist weggegaan vanwege de eindeloze discussies over het wel of niet trouw zijn aan het bronmateriaal. Henry is een purist in dit geval en dat waren de scenarioschrijvers niet. Zij bestempelden hem als "lastig en vervelend". Los van de verhaallijnen die veranderd zijn, hebben ze dit ook met personages gedaan. Bepaalde personages hebben in de serie een prominente rol terwijl ze niet eens bestaan in het bronmateriaal. Ras- en geslachtswissels zijn aan de orde van de dag, personages sterven die in de boeken nog leven, en personages verliezen hun magie, wat in de boeken niet gebeurt. Sterker nog, zonder te spoilen, de persoon in kwestie kwam helemaal niet voor in het boek waar seizoen 2 op gebaseerd is. Die kwam pas veel later terug. Het hele verhaallijn van Ciri is herschreven en ik kan nog wel even doorgaan.

Als je alle details achterwege laat en het verhaal tot de kern terugbrengt, heeft het wel wat weg van de boeken in hoofdlijnen, maar meer ook echt niet.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 22:19]

Ik weet niet wat de Neflix serie volgt maar in ieder geval niet te boeken. Seizoen 1 was nog wel te doen maar seizoen 2 was een echte tranentrekker ongelofelijk zo slecht.
Je kan er van uit gaan dat volledige NPC dialogen (tekst), spraak (ipv stemacteurs) dagelijkse motieven/taken, maar ook side quests narratives met AI zullen worden gegeneerd, waarvan een klein deel ‘on the fly’.

Ook de artwork, invulling van landschappen en stedelijke omgevingen zal grotendeels art direction zijn op wat een AI allemaal uitspuugt.

[Reactie gewijzigd door n8n op 22 juli 2024 22:19]

Ik denk dat er binnenkort veel "filler" content in games door AI gegenereerd gaat worden, voornamelijk onbelangrijke NPCs. Maar het zal een aanvulling zijn op wat er nu ook al gebruikt wordt, dwz procedureel gegenereerde content zoals planten via SpeedTree om spellen "voller" te laten lijken.
Als je gewoon een goed scriptwriter met respect voor het bronmateriaal inhuurt dan is er niets aan de hand. AI invulling kan worden gebruikt voor de opvullende dialoog van onbelangrijke NPC's.

Overigens spelen de games zich voor zover ik weet na de boeken af.
Het lijkt me inderdaad wel vet als interacties met NPC's via AI zouden lopen, zeker als hierbij ook nog eens goede stemgeneratie bij zit. Die AI moet natuurlijk wel constraint zijn in z'n handelen tot de spelwereld (geen rascistische Nazi-conversaties die men blijkbaar maar al te graag met AI's heeft).

Als een dergelijke AI gevoed per character gevoed is met een backstory en een wereldkennis die logisch is vanuit de context van die persoon, dan zou dat best wel eens cool kunnen zijn en maakt het dat de wereld zonder enorm veel custom-inspanning van de ontwikkelaars toch heel rijk kunnen zijn in interacties.
Idd ik vermoed zoiets, geef bepaalde NPC's echt een achtergrond en laat AI daarop zich baseren om gesprekken te voeren of zich misschien zelf te verplaatsen in de game wereld.
Er zijn echt al coole dingen mogelijk gemaakt door modders in Skyrim (filmpje 1, filmpje 2). Ik ben heel benieuwd wat dit in de toekomst voor immersie in RPG's gaat betekenen.
In BG3 is er een modder die de voicelines van mannelijke personages (Gale, Astarion en Wyll) met behulp van AI heeft omgetoverd tot meerdere vrouwelijk voicelines. Met wat andere mods die de fysieke eigenschappen kunnen omtoveren kan je dan dus een companion compleet transformeren. Niks wereldschokkends, maar voor mij iig de eerste keer dat ik het zie in een mod. En een behoorlijk goed resultaat.

https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/2702
Grote kans dat de gegeneerde dialoog pre-baked zal zijn want ‘scripts’ nemen weinig data in beslag en er zal wel een vorm van quality assurance overheen gaan.
Ja, maar dat maakt het een stuk lastiger om rekening te houden met een grote variëteit aan omstandigheden. Als je een AI hebt waarin je omschrijft wat het karakter is van een NPC en deze voer je als extra info wat de interacties met de speler zijn, maar ook welke dingen de speler (al dan niet in de buurt) heeft gedaan voor die NPC of andere, dan kun je redelijk natuurlijk een zeer groot aantal dialogen creëren, zonder dat deze allemaal hard-coded zijn.

Voeg er andere context aan toe, zoals hoe de speler eruit ziet (gear-keuze) of hoe deze aangekomen is (te voet of ter paard bijvoorbeeld) en je kunt denk ik heel leuke dingen krijgen.
Yep, en ik zou het niet erg vinden als er dan af en toe is een verkeerde aanwijzing wordt gegeven vanuit een npc (hallucinating), dat zou je ook in de echte wereld mee maken dat je al eens verkeerde info krijgt.
Ik bedoel ook niet om 1:1 de boeken na te maken, maar je kan wel met een AI vragen een karakter te ontwerpen dat past in de wereld van de Witcher.
Maak een personage, elf , affiliatie Rhodenia, spion, verhaallijn wedergeboorte, in Kovir.
De Witcher games hebben al vrij weinig met de boeken te maken hoor, het zijn fan-fiction style power fantasies. Het eindeproduct is enkel goed genoeg dat ze er mee weg komen (itt bv de Witcher Netflix serie).
Er is een enorm verschil tussen TV series, boeken en spelletjes.
Wat werkt in een boek doet dat niet noodzakelijk in tv serie laat staan een spel, je moet voor alledrie dat aanpassen naar het medium.
Ik ben niet heel bekend met die laatste twee series, maar bij ouder en bekender materiaal vind ik het zelf niet zo erg dat er vanaf geweken wordt. Je kent het verhaal al, dus waarom zou je precies dat willen naspelen? Neem nu Fargo; de seizoenen hebben inhoudelijk weinig te maken met het oorspronkelijke verhaal, maar op een enkel seizoen na voegen ze wat mij betreft wel degelijk iets toe.

Voor games geldt ook nog dat een verhaal uit een boek zich maar heel beperkt leent voor een game.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 22 juli 2024 22:19]

Ik kan nergens uit opmaken dat het om script gaat. Kan ook textures zijn bijv, of het genereren van NPC designs, omgevingen, dynamische wilderness geluiden, etc. Zelfs als het scripts zijn zou je 400 screenplays voor side quests kunnen laten generen om daarna te fine tunen.

Genoeg use cases.
Met mogelijk ook GTA6 (voor de PC althans) in die periode als release wordt het nog een druk (maar mooi) game jaar. :Y
Als ze pas ergens dit jaar aan de productie beginnen ga ik de wilde gok maken dat ze niet volgend jaar al een game kunnen neerzetten.
De PC versie (aangezien ik PC gamer ben) van GTA6 komt dan ook niet volgend jaar, maar later. Meestal is dat een 2-3 jaar later, dus zit je in ongeveer dezelfde periode. Ook rekening houdend met wat uitstel voor Witcher 4.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 22:19]

voor gta koop ik graag een console, die elke 30 jaar dat daar een nieuwe game van uitkomt maakt die paar honderd voor een console ook niet uit :+
GTA 6 voor PC zal waarschijnlijk na de console release zijn.
Dat is eigenlijk al bevestigd doordat de XBOX en PS5 releases bevestigd zijn voor volgend jaar en PC er niet bij stond bij de aankondiging van GTA6. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 22:19]

Deel 3 met veel plezier gespeeld en kijk uit naar deel 4. De release gaat nog wel even duren. 2027 lijkt me te ambitieus.
Witcher 3 is het beste spel dat ik ooit gespeeld heb (en ik loop al heel wat jaren mee ;-)), zeker wanneer je ook de boeken hebt gelezen. De hooggespannen verwachtingen van Cyberpunk 2077 werden daarop niet waargemaakt. Tegelijk lees ik daar nu over dat deze game op dit moment echt wel de kwaliteit biedt die oorspronkelijk verwacht werd. Ik hoop dat de CDPR en de investeerders van die situatie geleerd hebben.

Ik ben dus erg benieuwd. De wereld van de Witcher spreekt me ook veel meer aan dan die van Cyberpunk, dus wat dat betreft kijk ik er naar uit!
Neeee, niet nu pas. Ik en mijn vriendin sparen al sinds de aankondiging in maart 2022 elke dag een euro om deze game goed te kunnen spelen. Ik weet dus dat we al 674 dagen wachten. Kom op, dan begin je niet nu pas……. :P
We grapten dat we 1000 dagen zouden moeten wachten. Dat gaat dus gewoon 2-3000 dagen worden na de aankondiging…
Ach ja, met deze route hebben we straks tenminste wel een RTX x090 om hem voluit te kunnen draaien.
Dit is wel echt slecht nieuws. Ik had echt niet verwacht dat ze nu pas gaan/willen beginnen. Dit gaat dus nog 4+ jaar duren. :(
CP 2077 duurde 3.5 jaar na dezelfde aankondiging. Dus verwacht niet voor 2026
Na de fouten van 2077 ben ik wel zeker van dat cdpr zich niet nog een keer zo in de vingers snijd. Wat ze daarna van 2077 hebben gemaakt laat mij zien dat ze op juiste pad zitten. TW3 vind ik het beste spel ooit gemaakt. Ik heb gelachen en soms ook stiekem wel een traantje gelaten in sommige cut scenes. De wereld vond ik fantastisch en super sfeervol, de dlc’s waren geweldig net als het verhaal. Genoten van veel van de side quests die soms een volledig eigen verhaal hadden. Ik kan me niet vinden in de kritiek over de npc’s of steden die dood aan voelen. Ik vond het juist andersom. Cyberpunk na de 2.0 update komt voor mij erg dicht in de buurt. Niemand kan in mijn ogen een wereld en een verhaal zo goed neerzetten als CD projekt red.
Probeer eens iemand op straat aan te spreken. Lukt je niet, het zijn drones.

Probeer eens een willekeurige deur binnen te gaan. Lukt je niet, het gros van de stad is een lege huls.

Cyberpsychos! Het hadden minibosses moeten zijn onderdeel van de main quest line en een aantal loeders die optioneel te bevechten waren als verstopte side quests. Maar nee - het zijn enkel een paar dozijn icoontjes op de kaart die 1 voor 1 afgestreept kunnen worden. Sommige zijn leuk ontworpen, maar de meeste zijn toch echt niet meer dan standaard vijanden met heel veel health en armor. Het is vrij lui opgezet.

Ik snap het gevoel wel. Ik heb er zelf minder last van, ik speel dat soort games niet echt om na te willen denken of een verrijkende conversatie met een stuk software te hebben zeg maar. Het is toch voornamelijk schieten en slaan wat ik doe in een dergelijke game. Dat doet het best aardig. Iets meer variatie in wapens was leuk geweest, ik ben een beetje verwend door zeg een Borderlands.

1 ding kan ik me wel kwaad over maken. Waarom kun je het appartementengebouw van David Martinez niet betreden!? Zo'n gemiste kans, de lege huls voelt wel extra leeg op die manier :/ Dat is waar je zijn jas zou moeten vinden, niet als laffe beloning uit een tekstbericht wat het eindresultaat is van een side quest zonder enige inhoud.
Ik heb cyberpunk 2077 gespeel maar de hype begreep ik niks van vond het spel niet echt goed en zal het ook niet nog een keer spelen. Vond het zelf erg langdradig
Dan denk ik niet dat je The Witcher games leuk vind als je het hebt over langdradig.
Ieder zijn smaak he
Hopelijk zijn dan de controls flink verbeterd en de gameplay wat gestreamlijnder dan dat je bergen aan zooi tegenkomt die je toch nooit gaat gebruiken. Had de Witcher 3 na 30min neergelegd en nooit meer aangeraakt.
Cyberpunk trok me meer, die wel uitgespeeld, maar die kan ook makkelijk beter (geen idee hoe t nu na de updates is eigenlijk)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.