Fastned-app toont voortaan ook locaties laadpalen van andere aanbieders

Fastned toont in zijn app niet langer enkel de locaties van zijn eigen laadpalen, maar ook die van andere aanbieders.

Eigenaren van een elektrische auto kunnen in Europa voortaan 400.000 laadpunten vinden via de app, op 150.000 locaties. Het gaat zowel om opties voor snelladen als langzaam laden, meldt Fastned in een persbericht.

Door Sabine Schults

Redacteur

22-01-2024 • 18:24

105

Submitter: wildhagen

Reacties (105)

Sorteer op:

Weergave:

En kan er dan ook via fastned account afgerekend worden?
Ik vind het heel vreemd dat er allemaal laadpassen nodig zijn.

Iedereen heeft een pinpas of credit card. Het wordt een mooi zooitje in Nederland als elke winkel zijn eigen betaalkaart gaat introduceren. Maar bij laadpalen is dit op een of andere reden normaal.
De kennelijk door zovelen gehate EU is bezig om dit aan te pakken.
Haat is een groot woord, maar het is wel teleurstellend, ja, dat betrekkelijk eenvoudige zaken reguleren vaak eindeloos duurt. Het usb-laders verhaal kent iedereen, maar dit probleem bestaat in feite op nog 100 terreinen en met nog 100 soorten apparaten. Elke achteruitrij-camera op elke aardappelrooier heeft weer een ander stekkertje terwijl ze allemaal op hetzelfde voltage en signaal werken, etc etc. Alleen maar zodat de leverancier er 300 ipv 30 euro voor kan vragen. Terwijl de unie zich juist zo graag op de borst slaat over hoeveel ze daar wel niet in betekent. Zelfs als de nood dan een keer echt aan de man is, gaat iedere lidstaat toch weer haar eerst eigen corona-beleid maken en uitvoeren. En dan pas wordt er nog eens gekeken of niet wat onderlinge inconsequenties gladgestreken moeten worden.
De enige manier om dit op te lossen, is dus stemmen op een partij die pro-EU is. Ik gok dat de PVV, om maar eens een partij te noemen, in dit opzicht niet gaat helpen.
De EU is gelukkig ook gewoon een democratisch orgaan waar we het parlement rechtstreeks voor kiezen. Zelfs de PVV heeft een zetel in het Europarlement (al zou ik die partij zelf niet kiezen).
Is dat zo? Ik ken anders niemand in de EU die wetgeving bedenkt of goedkeurt namens ons, en kan mij ook niet herinneren wanneer ik daar het laatst voor stemde, en ook al zou ik weten wie daar dus wel namens ons zou staan, dan zou ik ook niet weten hoe ik uberhaupt de stemuitslagen voor bepaalde wetten zou vinden en kan zien hoe er dus namens ons gestemd is (en ja, dat heb ik geprobeerd met de cookiewet).

Nee, ik ben niet zo van de EU in zijn huidige vorm. Het is leuk in theorie, maar in de praktijk voegt het per ontwerp momenteel een soort pseudo-anomieme laag toe. Alhoewel wij allen voor een partij in Nederland kiezen, en wij die zowel het kabinet tot bepaalde hoogte kunnen controleren en aansprakelijk kunnen houden, is het te lastig (alsniet onmogelijk?) om te zien hoe en wat diezelfde partijen op Europees niveau met elkaar afspreken, en dat vind ik dus best wel eng, want die wetten gelden hier net zo zwaar.

[Reactie gewijzigd door Arckedo op 23 juli 2024 08:54]

Het EP is naar mijn idee meer open en transparant dan Den Haag. Het gaat meer om de onderwerpen en minder om het politieke gekonkel. Als je niet weet wie je vertegenwoordigd, zie hieronder.

Verkiezingen Europees Parlement, krijg je elke 5 jaar een uitnodiging voor als je 18 jaar of ouder bent:
https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/europees-parlement

Alle Nederlandse parlementariërs: https://www.parlement.com/id/vgkrh5f855ms/huidige_nederlandse_leden_van_het

Uitslagen van stemmingen: https://www.europarl.europa.eu/plenary/nl/votes.html?tab=votes

Algemene informatie Europees Parlement inclusief mogelijkheid tot stellen van vragen:
https://www.europarl.europa.eu/portal/nl
Als dit hét argument voor de EU moet zijn, dan is het wel heel triest gesteld. Ook nogal vreemd om deze discussie te verleggen naar jouw persoonlijke opvattingen over een politieke partij. Totaal irrelevant.
Ik geef nergens mijn persoonlijke opvattingen over een politieke partij. Heel kort door de bocht: Volt is pro-EU, PVV is anti-EU. Ik heb op geen van beiden gestemd, kan ik je verklappen. Dit is puur een reactie op @laptopleon die aangeeft dat hij vindt dat de EU te weinig doorpakt met centrale regulering. Ik reageer daarop door, zoals @HDoc ook al aangeeft, te stellen dat de EU een democratisch orgaan is en dat je dus iets te kiezen hebt. Het feit dat alle lidstaten over een hoop zaken de boel niet "uit handen willen geven" (en inderdaad, de Corona-crisis is daar een goed voorbeeld van), is een direct gevolg van welke partijen er deel uitmaken van hun nationale parlementen en welke partijen lidstaten representeren in Brussel/Strassbourg. Sommige mensen vinden dat er meer "macht" naar de EU moet, anderen vinden juist het tegengestelde.

Wat ik van dit alles vind, doet (zoals je al aangeeft) voor deze discussie totaal niet ter zake, en daar doe ik dan dus ook geen uitspraken over ;)
Ik zie niet hoe een pro-EU partij hierbij gaat helpen. Alle middelen zijn al voorhanden, maar er zit blijkbaar gewoon te weinig druk achter dit soort onderwerpen.

De combinatie van tig lidstaten die allemaal hun eigen politieke zin proberen te krijgen door hun stem uit te ruilen tegen stemmen van andere lidstaten staat garant voor een gruwelijk stroperig proces. En dan blijkt het systeem ook nog veel te gevoelig voor lobbyisme en bleken al Europarlementariërs omgekocht.

Al decennia weten we dat PFAS levensgevaarlijk is. PFAS echt aanpakken kan alleen als dat EU-breed gedaan wordt. Toch duurt dat maar en duurt dat maar. Intussen mag die troep gewoon op de binnenkant van je pizzadoos, op je regenpak, vuil-afstotende behandeling van je bankstel etc etc gebruikt worden, zelfs zonder het op de verpakking te vermelden :(
Mee eens dat het traag gaat, maar juist rondom PFAS komt er nu een totaalverbod op 10.000 stofjes. Per 1 juli 2022 is het gebruik van PFAS verboden in papier en karton dat in contact komt met voedsel.
Elke achteruitrij-camera op elke aardappelrooier heeft weer een ander stekkertje terwijl ze allemaal op hetzelfde voltage en signaal werken, etc etc.
Ik snap wat je bedoelt, alleen zijn aardappelrooiers een nogal niche markt, ik zie de EU daar nog niet zo snel ingrijpen.
Overigens, een John Deere maakt echt de kabels niet zelf. Ga eens buurten bij MURR of IFM. Ik heb al een keer een collega uit de brand geholpen met een (home made) splitter om een 2e scherm in een combine te plaatsen.
Bedankt voor de tip maar ik bouw er desnoods zelf een andere stekker aan. Dat is de grap: Omdat vrijwel altijd alleen de stekker anders van vorm is, is het een kwestie van uitzoeken welk kabeltje op welk pinnetje zit. En dan de oude stekker aan de nieuwe camera maken.

Voor de rest zijn het altijd dezelfde kabeltjes met hetzelfde video-signaal, voedingsspanning en hooguit nog een optie voor verwarmen (zodat de camera niet beslaat).

En OK, ik snap dat achteruitrijcamera’s een niche is, hoewel er daar ook steeds meer van zijn, maar er is bijvoorbeeld ook geen EU-standaard voor digitale facturen.

Het was gewoon heel handig en geldbesparend geweest als de EU een standaard voor facturen had voorgesteld, al was het maar een vrijwillige. Niet eens qua grafische vormgeving, maar puur qua labels die je aan de verplichte velden hangt, zodat ze betrouwbaar uitgelezen kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 23 juli 2024 08:54]

Er is wel een standaard voor digitale facturen, zijnde edifact.

Wordt ook veel gebruikt door (grote) bedrijven. Voor de consument is het wat minder handig.
M12 stekker met 8 of 12 draadjes, begin ik niet aan met solderen (als je dat bedoelt). Mooie lasdoos waar 3 kabels (pigtail) samenkomen. Oude kabel gaat naar de doos, 2 nieuwe pigtails (of 1 als het restant van de oude nog lang genoeg was) dan heb je tenminste wat ruimte om te solderen, of ik gebruik wat adereindhulsjes met een handvol Wago 221 lasklemmen.
Er zijn ook weet ik veel hoeveel creditcard maatschappijen of banken voor een debitcard. Dus ik snap je vergelijking niet zo goed.

Ik heb zelf gewoon één laadpas en daar kan ik overal mee terecht. Behalve bij Tesla niet. Maarja, dat ligt meer aan Tesla en heeft niets te maken met een "mooi zooitje in Nederland"
Maar met een creditcard of betaalpas betaal je overal hetzelfde tarief. Dat is met laadpassen niet zo. Dus dat is niet helemaal dezelfde situatie.

Als je naar het buitenland gaat wordt het overigens ook weer ingewikkelder. Een laadpas als de Shell Recharge werkt op veel plekken, maar toch niet overal.
> Maar met een creditcard of betaalpas betaal je overal hetzelfde tarief
Met mijn shell recharge kaart betaal ik ook overal hetzelfde tarief.
Wel transactie kosten, maar geen abonnements tarief. Maar er zit een max aan de transactie kosten. Bij banken is dit ook zo met debit en credit cards. (Transactie kosten zijn gebruikerlijker bij zakelijke rekeningen)

Overigens ben ik het eens dat het chaos is. Elke laadpaal heeft weer zijn eigen tarief (die je niet betaald met elke laadpas aanbieder) die alleen in een app vermeld staat. Die data is erg lastig om zelf aan te komen, je moet dan allemaal verschillende apps hebben.

Ik ken mensen die 5-7 verschillende laadpassen hebben, om een paar euro per maand te besparen.
Maar zo ken ik ook weer mensen die 5-7 verschillende creditcards hebben. Online aankopen op de ene kaart voor punten en cashback, vakanties en vluchten weer op een andere voor airmiles en weet ik wat allemaal.

Ik zou zelf liever plug & charge zien. Dat je geen pas nodig hebt en dat je gewoon je auto aanstekkert en de auto en de laadpaal zelf communiceren, je kan dan je laadpas digitaal in je auto programmeren.
Zijn volgens mij al verschillende merken (BMW weet ik het van) die dit met sommige laadpalen al doen.
Nou ik heb een Shell recharge pas waar ik mee terecht kom bij de snel lader van Vattenfall (heet plotseling wel Threeforce in de Shell App) die bij veel McDonalds staan. Via Shell betaal ik €0,76 per kW. Met Vattenfall (InCharge) zelf betaal ik voor de DC aansluiting €0,6534 per kW of via de AC aansluiting €0,5566 per kW. Dat is nogal een prijsverschil. In de UK een aantal laad palen tegn gekomen die je gewoon kan betalen met de credit card. Maar ook hierbij geldt waarschijnlijk dat een pas (of app) van de laadpaal eigenaar goedkoper was geweest.

[Reactie gewijzigd door The KOK op 23 juli 2024 08:54]

Klopt, de juiste pas kan je iets goedkoper mee zijn.
Zelfde als dat het juiste tankstation kiezen ook goedkoper kan zijn, en ook de juiste tankpas kiezen kan voordeliger zijn.

Het is maar net wat je het waard vindt da gehannes met meerdere laadpassen en telkens te kijken welke nou goedkoper is.
Als je erg vaak bij een goedkope laadpaal staat, dan snap ik nog dat je één pas neemt waarmee je tarief van de paal betaald (bijv Van de Bron) en één pas neemt waarmee je een vast tarief hebt voor dure / onbekende palen (bijv Shell Recharge). Voor mij heb ik maar één goedkope laadpaal waar ik een paar keer in de maand laad, voor mij niet waard om daar een extra laadpas voor te hebben met allemaal weer administratie en in de boekhouding.
De term “iets” is nogal relatief als het om laden gaat. Als brandstof 10ct duurder is (~5% op 2€) dan gaat men massaal omrijden. Bij laden is het vaak 15ct of meer op een tarief van 60ct (~25%) dat is absurd en maakt een groot verschil in de kosten van je auto.

Nog los van de ontransparante manier waarop je hier (vaak achteraf) achterkomt, en allerhande andere kosten die je pas ziet op je factuur (starttarief, idle fee etc)

[Reactie gewijzigd door Sander op 23 juli 2024 08:54]

De term “iets” is nogal relatief als het om laden gaat. Als brandstof 10ct duurder is (~5% op 2€) dan gaat men massaal omrijden.
Elk tankstation aan de snelweg is meer dan 10% duurder dan een local in de buurt, toch hebben ze klandizie. Ik gok voornamelijk door klanten die uiteindelijk niet zelf voor de brandstof betalen. Zou het met elektrisch laden niet net zo zijn?
Dure laadpalen hebben ook klandizie, dat is een keuze tussen gemak, beschikbaarheid en in geval van laadpalen: welk pasje/abonnement je hebt en of je uberhaupt kan uitvogelen hoeveel het kost. Die transparantie daar schort het aan.

Overigens is het eerder 10 a 15 cent duurder, geen 10 procent en wordt er steeds minder langs de snelwegen getankt: https://nos.nl/artikel/51...ngs-snelweg-uit-de-gratie
..en wordt er steeds minder langs de snelwegen getankt: https://nos.nl/artikel/51...ngs-snelweg-uit-de-gratie
En dat onderbouw je met een artikel van 10 jaar geleden?
dat tankstation geeft in GROTE CIJFERS aan wat de kost is voor IEDEREEN die op een gewone manier betaald.
FastNed heeft ook plug & charge onder de naam 'Autocharge'.
Dit natuurlijk op voorwaarde dat je auto dit ondersteund.
Het ergste is dat je nooit zeker ben hoeveel je betaalt aan een laadpaal tot je de rekening ziet (in de Q8 app staat er bijvoorbeeld doodleuk dat de getoonde prijs slechte een indicatie is). Waarom de exacte prijzen niet verplicht geadverteerd is zoals bij een benzinestation (of eender ander artikel dat je koopt) is me een raadsel.
Één enkele pas is leuk, maar je bent een dief van je eigen portemonnee. Bij Shell Recharge betaal je 55ct per kWh terwijl je bij Vattenval 32ct betaald. Mooie marge voor Shell, nog even los van de transactiekosten.
Tesla doet sinds dag 1 sowieso niet aan laadpassen, lader herkent de auto. Alleen andere merken hebben app nodig bij Superchargers. Als dat teveel moeite is; vooral elders laden!!
De nieuwste V4 snelladers van Tesla hebben een pinpas betaal methode ingebouwd.
Ik kan met een laadpas bij heel veel verschillende aanbieders van laadpalen wel laden. Er zijn uitzonderingen, maar met 2 a 3 verschillende passen kan je overal terecht.
En met 1 bankkaart kan ik bij alle winkels terecht. Stel je voor dat je alleen met een AH kaart kan afrekenen bij de AH en de Etos en als je een Jumbo kaart hebt, dat je dan pech hebt.
Bijna alsof je bij een aanbieder met een klantenkaart gunstigere prijzen krijgt...


Oh wacht.
Je betaalt niet met je bonuskaart. Dat is het verschil.
klopt niet, je kan zelfs geld terugkrijgen als je koopzegels spaart en dus betalen met je bonuskaart
Succes met je creditcard te betalen bij AH. Maestro in Frankrijk was vroeger ook altijd leuk. Het lijkt heel universeel maar is het minder dan je denkt.

[Reactie gewijzigd door markiemannie op 23 juli 2024 08:54]

Ik vind het heel vreemd dat er allemaal laadpassen nodig zijn.

Iedereen heeft een pinpas of credit card. Het wordt een mooi zooitje in Nederland als elke winkel zijn eigen betaalkaart gaat introduceren. Maar bij laadpalen is dit op een of andere reden normaal.
Inderdaad, het is ook een zooitje met prijzen.
Met bepaalde combinaties heb je prijzen tot 1 euro/kwh wat absurd is.

Zelfs los daarvan zijn de prijzen schandalig hoog als je gaat vergelijken met bv Tesla.

Ze moeten dit echt gaan regulariseren, zeker nu veel particulieren een ev beginnen te kopen.
Dit is nog maar het begin. De prijzen zullen uiteindelijk - vermoed ik - hoger worden dan bij benzine en diesel.
Dat doen ze ook wel, maar dan bij de ac laders in de wijken. Die prijzen worden als het goed is vastgezet bij een aanbesteding. En dat is per gemeente /regio. En dan wat de laadpas en laadpaal aanbieder als deal hebben.
In België kan je vanaf april aan elke nieuwe snellaadpaal afrekenen met bankkaart. Tegen 2027 ook bij alle bestaande. (Bij diegene in mijn buurt kan het eigenlijk nu al, ik heb dan ook geen laadpas.)

Gezien het over een Europese verplichting gaat zullen andere landen wel volgen als dit nog niet het geval is. Gelukkig…

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 08:54]

Maar je kan er donder op zeggen dat je alleen het beste tarief krijgt met de speciale bullshitpas. Dus dan heb je er nog steeds weinig aan.
De overheid moet hier stappen in ondernemen, weg met die rotzooi, ik en mijn pas. Alles moet op alle passen kunnen voor dezelfde tarieven. Wat een grote rotzooi in nederland
Waarom voor dezelfde tarieven en waarom moet de overheid dat afdwingen. Laad gewoon daar je auto waar je voor jou het beste tarief hebt. De overheid bepaalt toch ook niet de maximum prijzen voor brood en melk?
Nu niet meer nee. Vroeger lag de prijs van brood vast. Althans in België. Nu niet meer en kan het zomaar 50 cent of meer schelen per brood 🤷
Dat was in Nederland een minimum prijs, om de bakkers te beschermen. Sinds 1993 afgeschaft.
In België idd een vaste maximum prijs, in 2004 afgeschaft.
Zoals met een AH bonuskaart, een Lidl plus app of de Jumbo extra's pas?
Passen die je allemaal ter plekke kan halen/downloaden en waardoor je boodschappen niet ineens 50% goedkoper zijn.
Die pasjes heb je niet nodig om je boodschappen te doen en je krijgt er ook amper iets voor terug. Gaat over luttele procenten meestal.
Geef 't nog een paar jaar, en dan komt dat ook wel. Met de (bank) betaalpassen was dat in het begin ook compleet kansloos, om maar niet te spreken over de verschillen tussen chipper en chipknip.

Voorlopig kan je met de meeste laadpassen bij de meeste laders terecht (in ieder geval in eigen land), maar loont het vaak wel de kosten/moeite om een selectie aan passen/abbo's te hebben om economisch te laden.

Liever zou ik zien dat laden qua prijzen nog wat dynamischer wordt, en een 'dynamische marktprijs' + opslag zou zijn, zodat laden tijdens de daluren ook significant goedkoper is, of laden tijdens de avondpiek duurder.
of dat je afhankelijk van het laadvermogen minder betaald. Als ik laat in de avond ergens aankom en de auto aan de laadpaal zet dan ga ik niet na 2 of 3 uur midden in de nacht de auto van de lader halen. Ipv met 11kW laden zou het voor mij prima zijn om met 3.4kW te laden in dat geval. Je kan dan veel meer laders plaatsen waarbij degene die het snelst wil laden betaald voor 11kW en degene die de auto pas de volgende ochtend nodig heeft met 3.4kW kan laden. Het totaal vermogen van de laders kun je vooraf vaststellen zodat je weet wat er maximaal afgenomen kan worden.

Of dat je overal waar vraag naar is 3.4kW laders zet en op sommige plekken een aantal 11kW en bij tankstations snelladers. Allemaal met een ander tarief.
Er zijn ook heel veel verschillende tankpassen. Het verschil is dat je vaak niet kan afrekenen met een normale debit betaalpas. Dat zouden ze moeten verplichten.
Nou uit ervaring kan ik je vertellen dat het in Europa nog een zooitje is wat dat betreft. Dan is Nederland nog redelijk te doen. Buiten Nederland kom je in de hel van pasjes en apps waar je helemaal gek van wordt. Langs de snelweg (bijvoorbeeld Frankrijk) valt het nog allemaal wel mee, maar in het binnenland, drama. Om maar niet te spreken over de inzet van Apps waar de nummers van de laders verwisseld zijn of totaal niet duidelijk is welke lader in de app je moet starten als er 6 voor je neus staan.

We hebben nog een hele lange weg te gaan vrees ik. Maar ondersteuning voor maestro/credit card zou wat mij betreft afgedwongen moeten worden, ook bij Tesla laders (en ik heb een Tesla dus heb daar geen last van, maar voor anderen is het weer werken met apps gedoe)
Och, in de begintijd van de benzineauto's moest je benzine kopen in glazen flessen bij de drogist of de apotheek.

Komt wel goed .
tegen het einde van de benzine auto's zal dat ook het geval zijn verwacht ik, al denk ik eerder bij de bouwmarkt dan bij de drogist of apotheek :D
Ik vind het heel vreemd dat er allemaal laadpassen nodig zijn.
Ja precies. En als je niet kunt snelladen (zoals mijn PHEV) ben je eigenlijk overal de sigaar, omdat je steeds vaker per kWh én per minuut moet betalen.

In het Oosten gaat alles wel goed, maar ik was laatst op bezoek in Haarlem en kon gewoon met 3 'kaarten' geen elektriciteit krijgen. Smoov, Plugsurfing en Chargepoint. Opladen lukt me ook niet op kort parkeren Schiphol en een parkeergarage in Leiden waar ik een museum bezocht.

Inmiddels heb ik geen zin meer om te zoeken naar zo'n paal, te kloten met verschillende apps en kaarten, om vervolgens een nieuwe parkeerplek te moeten vinden. Het is ook irritant voor de medepassagiers. Daarom verbrand ik per tripje toch weer 5 liter benzine extra die ook elektrisch hadden gekund. Ik laad alleen nog thuis, bij palen waarvan ik weet dat ze werken.

Dit is echt zo'n dingetje waarvan ik zou willen dat de wetgeving wat strenger was. Het kan toch de bedoeling zijn dat ik een uitstapje maak, drie palen probeer, en vervolgens maar benzine ga tanken.
Dat was ook mijn ervaring met een PHEV. Juist omdat je vaak leeg aankomt en dus maar wat graag wil laden is het een heel gedoe. Na overstap naar een EV is dat juist veel minder een probleem. Met 500km range laad ik bijna alleen nog thuis of bij snelladers op vakantie. Hotels check ik van te voren of ze een laadpaal hebben.
Hoewel ik het ook vervelend is er wel een logische verklaring: de kosten (hoe kan het ook anders). Als je wilt kunnen betalen met een pinpas of creditcard heb je een volwaardige betaalterminal nodig. Die betaalterminal moet met alle banken kunnen communiceren zoals pinautomaat; dus er zitten terugkerende kosten aan vast, nog los van de beveiliging die nodig is.

Als je een rfid tag wilt kunnen scannen heb je precies dat nodig, die rfid scanner. Die rfid scanner hoeft enkel te kunnen babbelen met de eigenaar van de paal, die vervolgens de sessie kan authoriseren bij de laadpasprovider. Dat is simpeler en goedkoper.

Laadpalen worden een stuk duurder als ze allemaal zo'n volwaardige betaalterminal nodig hebben, en dan weet je nog niet of ze echt gebruikt gaan worden ook. Ze zijn er wel, mogelijkheden om met pin/creditcard te betalen, maar vooral op echt drukke plekken zoals fastchargers langs de snelweg. Willekeurige AC-laadpalen op parkeerterreinen, in woonwijken of bij bedrijven daar moet je maar zien of ze wel zo veel gebruikt worden.

Een oplossing zou uiteraard zijn dat je laadpalen gaat clusteren en je dan dan zoals een parkeerautomaat op een centrale plek gaat betalen met pin/creditcard en dan met een nummertje de juiste paal activeert ofzo. Maar dat doet me denken aan papieren parkeertickets kopen, dat doen we toch ook tegenwoordig via een app? In Denemarken activeerde ik de meeste laadpalen gewoon met een app (uiteraard wel van de maker van de paal), die gekoppeld was aan mijn creditcard. Dát is pas gemak :)
Hoezo duurder, je kunt zelfs het toilet bij de shell afrekenen met pinpas.
Daar zit ook gewoon een CCV doosje op. Waarom kan dat niet op een laadpaal?
Er zit al een lezer op die bijna hetzelfde doet, en hij heeft ook een m2m simkaart voor de verbinding.

Dit gaat overigens ook bij onbemande tankstations al decennia goed.
Je kunt bijv ook èèn of twee betaalterminals per laadplein maken.

De data die al die passen opleveren moet echt een goudmijn zijn. Anders hadden ze het al lang efficienter gemaakt.
Zo'n mobiel pin-geval kun je al gewoon bij de MediaMarkt uit een bak vissen. Kost een paar tientjes en dan heb je dus een compleet mobiel exemplaar. Een gewoon vast apparaatje kost een provider misschien €10 maar dan houdt het wel op.
Betaaldiensten zijn een commodity. Het is geen 1990 meer, je hebt geen bijzondere technologie meer nodig. Zelfs een log bedrijf als de NS is over. De kosten zijn triviaal in vergelijking met de laadpaal zelf.
Je moet het niet vergelijken met een betaalpas (debit card) , maar met de tankpas van de baas.
Je identificeert je bij de paal en je pas maatschappij betaald de rekeningen. En maandelijks krijg je een factuur.
Leuk voor als je een leaseauto hebt, maar wat heeft een particulier daar aan?
In bijv. Noorwegen kun je bij nieuw geplaatste palen gewoon met pin betalen. In Duitsland zie je ook snelladers steeds vaker voorzien van een 'gewone' betaalterminal met pin. Nu Nederland nog...
Voor bedrijven kan het gunstig zijn zodat de laadpalen alleen voor bedrijfswagen gebruikt kunnen worden.
En op deze manier kunnen ze digitale facturen sturen net zoals bij tankpassen het geval is.
Andere redenen weet ik niet.
Geheel mee eens. Ik vond het al absurd dat er OV-chipkaart kwam terwijl iedereen met een pinpas rondloopt. Sinds enige tijd kun je EINDELIJK met je pinpas met het OV reizen - al mis je functionaliteit zoals korting. :/

Ditzelfde traject zal ook wel gebeuren met laadpalen; oerwoud aan laadpassen -> eeuwigheid wachten -> kreupel laden met pinpas.
Dat is wel erg handig :)
Mooi dat er meer samenwerking plaatsvindt. Uit interesse, wordt hier gebruik gemaakt van een publieke API waar we zelf ook wat mee kunnen? Het lijkt me wel leuk om wat data te verzamelen over de paal hier in de straat, bijvoorbeeld wanneer ie t vaakst 'leeg staat', dan kan ik daarop anticiperen.
https://oplaadpalen.nl/

Data wordt ook via gesloten roaming hubs & p2p roaming tussen CPOs & eMSPs gedeeld maar is zo ongelooflijk slecht dat de 'clean-up' van eco-movement/oplaadpalen.nl nog nuttig is ook...
Slim dat ze dit doen om mensen binnen hun eco-systeem te houden, zelfs als ze bij een ander/concurrent gaan laden. Als ze het niet doen, dan doet iemand anders het en dan is de controle weg.
Tonen ze ook locaties die veel goedkoper zijn? Fastned is naar mijn mening duur .
FastNed zit dan ook op A-locaties. Brandstof langs de snelweg is ook duur...
Voor het Oekraïne verhaal heb ik ooit eens berekend dat FastNed/km net zo duur was als diesel. Dus valt best mee als je meerekend dat het onderhoud van je wagen stukken goedkoper is.
En natuurlijk is het thuis goedkoper, maar daar krijg je ook niet die laadsnelheid.

Overigens is dit al ruim een week zo... De beschikbaarheid van andere laadpunten is ook zichtbaar.

[Reactie gewijzigd door rdfeij op 23 juli 2024 08:54]

Die vlieger gaat niet helemaal op, Tesla zit ook op A locaties en die is een stuk goedkoper dan fastnet.
Aan de andere kant, de keren dat ik in de 5 jaar dat ik nu elektrisch rij de super chargers heb gebruikt is op 2 handen te tellen.

Tesla rekent vaak zo'n 40-50 cent terwijl Fastnet 70-80 cent is

[Reactie gewijzigd door Madcat op 23 juli 2024 08:54]

Tesla zit meestal een stuk van de snelweg af terwijl FastNed aan de snelweg zit. Ik pak juist vaak FastNed bij een tankstation met mijn Tesla omdat die laders consistent met hoge snelheid laden terwijl je bij sommige SuperChargers (Moers bv) blij moet zijn met 25-60kW zelfs als het rustig is.
Tesla SUC's hebben dan ook een andere insteek, De SuC draait breakeven om Tesla's te verkopen (alhoewel dat met de openstelling voor andere merken nu wel zal veranderen). Elke andere partij moet winst maken om te kunnen blijven bestaan.
Tesla bouwt hun SC tot 70% goedkoper dan de concurrentie in de VS. Zal in Europa wellicht vergelijkbaar zijn. Scheelt natuurlijk ook hé
Tja, 'A' lokaties.... ik ben een keer op fastned-only naar oostenrijk gereden... en de conclusie was dat fastned vooral op dode/uitgestorven lokaties langs / in de buurt van de autobahn zat, maar dat er 0 voorzieningen waren op die lokaties, niet eens een wc, laat staan een plek om wat te eten te kopen. Terwijl je met laden echt wel even bezig bent (zeker aangezien mijn auto niet sneller laad dan 75kw).
Het jaar erop heb ik alleen bij EnBW geladen, en die zaten altijd bij tankstations, met een winkeltje, toilet, en andere voorzieningen. Dit jaar ga ik voor de tesla-only oplossing, hoewel 't daar vast ook weer wat kariger is qua voorzieningen, maken de laders en prijs daar veel goed.
Mijn ervaring wat betreft Tesla in Belgie, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Spanje...je hebt vrijwel altijd wel een WC in de buurt, of een winkeltje of een winkelcentrum. Er zijn echter ook locaties met een WC of rustruimte waar je een pincode voor moet opgeven om naar binnen te lopen (of als de Tesla lader zich bij een hotel bevindt met een pincode om het terrein op te rijden). Ik krijg die pincodes te zien in de auto als ik bij die locatie aankom. Ik hoop dat dat ook het geval is in de App als je daar met een niet Tesla gaat laden.

Tijdens drukke vakantiedagen kan het overigens best druk zijn op de Tesla locaties. Soms kies ik ervoor om juist wat eerder of later te stoppen omdat die punten dan minder druk zijn. Maar als je ergens aankomt en alle laders zijn bezet, door het aantal Tesla laders per locatie (het minimum wat ik tegenkwam was overigens 4, maximum iets van 32 dacht ik, gemiddeld denk ik 12 snelladers) is de wachttijd als alles vol is vaak minder dan 2 tot 5 minuten.

Oh, en in Duitsland tijdens de wintersport kwam ik ook bij een Tesla lader terecht waarbij de prijs €0 was tijdens bepaalde uren. Geen idee of dat een soort promotie was of door overproductie/contract met de leverancier.
Minimum aan Tesla Super Chargers die ik ben tegen gekomen is twee (2), Barnsley, UK. En als je denkt ; "dat ligt waarschijnlijk in de middle of nowhere", nee. Tussen Leeds en Sheffield in rechts van Manchester.
FastNed vergelijken met diesel is vreemd. FastNed vergelijk ik met andere leveranciers van stroom om auto's op te laden en ze zijn flink duurder. Tot wel 2x duurder.
Al langer, en knetterirritant als je alleen bij fastned wilt
Erg fijn, ik hoop dat meer leveranciers dit gaan doen in de (nabije) toekomst, dat maakt het voor mensen die een EV-rijden makkelijk om langere ritten te plannen, als je bij meerdere leveranciers/netwerken terecht kunt via het routeplannersysteem.
ik ben dit afgelopen jaar blij verrast toen ik door Frankrijk reed. Waar een paar jaar geleden de snelladers langs de snelweg niet te vinden waren of met moeite, moet je nu zoeken naar de tankstation langs de snelweg die geen snelladers hebben. De fransen hebben ook de laadsymbool in gebruik genomen op de snelweg waardoor je ook kan zien of er snelladers zijn op een bepaalde tankstation. Ik heb dat als zeer prettig ervaren. Zonder gebruik te maken van een App kon ik toch redelijk nauwkeurig mijn laadmomenten plannen. Als je verder doorrijdt naar bijvoorbeeld Spanje kom je in een hel terecht wat dat betreft. Nergens zijn ze duidelijk te vinden, werken alleen met een App die je alleen op een Spaans toestel kan installeren 8)7 of ze staan bij hotels of autodealers exclusief voor klanten. Tja, geen wonder dat Spanje ergens onderaan bungelt wat betreft adaptie van de EV.

Maar de fransen hebben me dit afgelopen jaar echt verrast, die zijn goed bezig.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door david-v op 23 juli 2024 08:54]

ABetterRoutePlanner heeft die niche al gevonden. Zitten enorm veel aanbieders in en werkt perfect voor lange vakantieritten.
Handig. Nu nog een wachttijd indien alles bezet is zodat je dan in ieder geval een beetje weet waar je aan toe bent als je staat te wachten.
Voor mij reden om met name bij feestdagen de ice te gebruiken ipv de ev (die laad al traag met ~30kW en dan ook nog in de rij staan was erg vervelend met mijn gezin).
Ik ben al pissig als ik bij een snellader met 60kW laad, kan me voorstellen dat je met 30kW helemaal niet blij word met een wachtrij (en de rest van de wachtrij ook niet met jouw lange laadtijd). Mijn EV doet max 250kW en dat is toch wel erg fijn. Toiletbezoek, snack halen en weer door.
Jammer dat je geen aanbieders kan uitsluiten, auto kan niet op tesla laders laden.
Gaat prima op ABetterRoutePlanner ;)
Ja klopt maar hebben het hier over fastned app :)
Een Leaf? Bijna alle tesla laders doen ook CCS nu.
Misschien een oude Leaf met ChaDeMo?
Wat vreemd, ik had dit al 2-3 maanden geleden al ?!
Het persbericht is van 11 januari en het wordt op 22 januari nog ff met 2 zinnen aan het licht gebracht xD haha

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 23 juli 2024 08:54]

Zijn alle snelladers niet meer dan 2x zo duur als thuis laden? Volgens mij is Fastned grofweg even duur als andere snellaadaanbieders.
Was dat maar zo. Publieke laadpalen zijn erg duur geworden.
Met fastned abonnement betaal je 48 cent. Dat is dus zelfs goedkoper dan aan de publieke laadpaal in zuid-holland waarvan een groot deel 58 cent is per kWh.
Dus dan is fastned wel de moeite waard.
Ik ben op de hoogte van de prijzen van publieke laadpalen, maar "thuis laden" interpreteerde ik toch anders.
Ja, als je een eigen oprit heb is die definitie anders inderdaad.
Als sidenote zijn er bij mij in de gemeente 17kW laadpalen met een prijs van 30 cent per kWh met de juiste laadpas (E-Flux in dit geval).
Nee, FastNed 69 cent zonder abbo , langzame 17kW palen hier in de wijk (hele gemeente) 55 cent per kWh. Verschil valt dus wel mee.
31 tot 50 cent, in de wijk 11kw. dus wel duurder. Maar snelladen is iets anders dan straatladen, daar wil ik best iets exra voor betalen.

[Reactie gewijzigd door SvenHe op 23 juli 2024 08:54]

"Thuis laden". Is wellicht op meerdere manieren te interpreteren, maar ik ga er vanuit dat iedereen op zijn minst de helft betaalt van wat FastNed op dit moment voor zijn eigen stroom.
Thuisladen vergelijken met snelladen langs de snelweg (concessie betalen aan de overheid, dure apparatuur) is natuurlijk onredelijk. Tesla is redelijk scherp geprijsd dankzij slim businessmodel bij hotels etc. maar anderen zoals IONITY zijn minstens zo duur).
"Nood"gevalletjes onderweg. In de winter haal ik het met onze Renault Zoe (54kWh accu) misschien nét niet (ik heb dan een marge van 10km, de afstand die ik naar kantoor moet rijden is 250km). Buiten écht koude winterdagen haal ik het met een marge van 80km en dus ruimschoots. Ik zet de Zoe dan plm. 10 minuten aan de lader bij een Fastned halverwege omdat ik weet dat ik bij dat tankstation daarnaast een ontbijtje kan scoren.

Met m'n MG4 haal ik het op de koudste dagen met een marge van 100, en met warme dagen een marge van 130/140 km makkelijk zonder tussentijds bij te laden.

Ik pak wel eens snelladers in Duitsland als ik 500+ km moet rijden. Da's dan wel prettig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.