9to5Google: Google geeft Pixel 8-serie twee extra besturingssysteemupgrades

Google gaat naar verluidt vijf besturingssysteemupgrades uitbrengen voor toestellen in de Pixel 8-reeks. De huidige Pixel 6- en 7-reeksen krijgen drie OS-upgrades en tenminste vijf jaar aan beveiligingsupdates.

Volgens 9to5Google moet de aankomende Google-smartphoneserie twee extra Android-upgrades krijgen, vergeleken met toestellen van het merk die de laatste twee jaar uitkwamen. Het medium zegt niets over de eventuele extra beveiligingsupdates voor de Pixel 8-reeks. Naar verwachting brengt Google de betreffende smartphones in oktober van dit jaar op de markt.

Pixel 8Pixel 8

Door Yannick Spinner

Redacteur

29-08-2023 • 15:00

52

Submitter: A4553

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

Ook niet onbelangrijk om te vermelden (voor perspectief): het nieuwe updatebeleid zal dus evengoed worden als dat van Apple, want de iPhone 6S en 7 die in 2015 verschenen ontvangen nog steeds beveiligingsupdates van Apple.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 23 juli 2024 16:51]

Ook niet onbelangrijk om te vermelden (voor perspectief): het nieuwe updatebeleid zal dus evengoed worden als dat van Apple, want de iPhone 6S en 7 die in 2015 verschenen ontvangen nog steeds beveiligingsupdates van Apple.
De 6s is uit september 2015 en daarmee bijna 8 jaar oud de iPhone 7 is echter een jaartje jonger.

Als de Pixel 8 dus 5 OS + 2 jaar security krijgt komen ze in de buurt maar zijn ze er nog niet. Of dat zo is vind ik alleen in de bron niet. Daar wordt alleen over 5 jaar OS upgrades gesproken.
Let wel dat die oudere iOS updates alleen (zeer) kritische veiligheidsissues betreft. Apples beleid is dat alleen de meest recent ondersteunde OSen volledig gepatcht worden.
je geeft hier wel een heel verkeerd beeld van feiten door te sugereren dat apple op oude toestellen alleen heel sporadisch de aller ergste fouten nog oplost. dat is echter NIET zo, apple biedt deze oude toestellen namelijk wél gewoon updates naar de laatste OS versie.

Waar je bij android dus al snel afhankelijk wordt van een oudere versie en de support daarop, kun je bij apple doorgaans blijven updaten totdat het toestel geen support meer krijgt en vanaf dat moment krijg je iderdaad nog een jaar of 2 patches voor de aller ergste shit, dat is echter vaak pas na 4 5 of 6 jaar.. waar je bij de meeste android toestellen al na 1 of 2 jaar geen android upgrades meer krijgt. en dus volledig afhankelijk was van de overige patches. dat lijkt nu te gaan veranderen iig voor pixel-telefoons maar dat brengt vermoedelijk óók wel mee dat google door deze zet wellicht minder goed en minder lang aandacht zal besteden aan patches voor android/current -1 cq -2 voor alle niet-pixel telefoons zou dat best wel eens slecht nieuws kunnen zijn.,

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 juli 2024 16:51]

Ook dit is wel weer een beetje zwart/wit, maar dan in het voordeel van Apple.

Als je Apple vergelijkt met Android, dan mag je ook wel kijken naar de beter presterende aanbieders als het gaat om software support. 1 á 2 jaar Android upgrades is echt iets dat 10 jaar geleden de norm was, en nu voorbehouden aan de budget toestellen van Xiaomi ofzo. Samsung, Google en Oppo bieden allemaal 5 jaar security updates en 3-4 versie upgrades. Je kan dus best stellen dat bij de toestellen die in prijs ook maar in de buurt komen van een iPhone je zeker 5 jaar goed zit.

Daar komt dan nog bij dat security updates van iOS en Android niet goed te vergelijken zijn. Bij iOS moet het eigenlijk allemaal via OS updates gaan, bij Android heeft meer lagen van beveiliging. Een groot deel van de security updates komt ook naar toestellen met een veel oudere versie via Google Play services. Dat laat niet onverlet dat je zonder systeem security updates inderdaad wel steeds meer gaten begint te krijgen.
Het is wel erg jammer dat het niet gewoon standaard is 'tot Google geen patches meer uitbrengt'. Je kan in de security bulletins van Google zien voor welke versie ze nog patchen. Volgens mij is Android 10 dit voorjaar voor het laatst gedaan, je zou eigenlijk willen dat fabrikanten gewoon patches uitbrengen tot die er niet meer zijn, en in de praktijk zit je dan echt wel 8 jaar of meer na release van je toestel ofzo.


Al met al kan je denk ik stellen dat je bij Apple op basis van de huidige track record (Apple doet geen enkele belofte, dus we moeten maar hopen dat ze zo doorgaan) zo'n 7-8 jaar door kan zonder echte risico's te lopen (iOS 15 krijgt nog volledige security support op dit moment, we gaan zien hoe dat vanaf september is). Bij Android is dat nu 5 jaar met een garantie/toezegging. Dus iets minder, maar wel zekerder.
Google Play Services zijn echter geen alternatief voor volledige beveiligingsupdates. Daarbij raken die ook alleen maar aan componenten die specifiek deel zijn van GPS, alles daarbuiten is daar niet zomaar mee op te lossen.

Dat gezegd hebbende, als we globaal naar alle fabrikanten gaan kijken dan is 1 of 2 Android upgrades toch echt wel nog steeds de norm. Ja Samsung en Oppo bieden beter aan, maar ook alleen maar als je meer geld op tafel legt. Samsung heeft ook nog steeds toestellen die maar 2 jaar ondersteuning krijgen. Van Oppo weet ik eigenlijk niet over welk toestel je het hebt? De N3 Flip dan veronderstel ik, want alles daarvoor krijgt ook maar 2 jaar ondersteuning. De N3 Flip heb ik geen weet van wat daar het updatebeleid is. En dan negeren we natuurlijk nog dat veel van die toestellen uitkomen vlak voor de release van de volgende Android versie, dus vaak geld: 2 OS upgrades != 2 jaar.
Voor het hogere aantal upgrades en langere updates kijk ik dan ook vooral naar flagship/upper-midrange. Als je 250 euro uitgeeft aan een telefoon kan je in mijn ogen op dit moment gewoon nog niet verwachten dat je dezelfde ondersteuning krijgt als een iPhone van >1000 euro. Daar vind ik zelf ook wel wat van (zoals gezegd zou je op z'n minst security updates moeten krijgen zolang Google die op een presenteerblaadje aanbiedt wat mij betreft), maar het is ook weer niet zo dat fabrikanten schatrijk worden van de budget range, juist niet.

Als we vinden dat een fabrikant minstens 5 jaar ondersteuning moet bieden of misschien wel meer, dan moeten we stoppen met te goedkope telefoons kopen. Wat mij betreft zou dit een prima oplossing zijn, en zou de tweedehands markt een uitstekende oplossing vormen voor mensen met een beperkt budget. Bij auto's en grote huishoudelijke apparaten vinden we dat geen probleem, bij telefoons dan misschien ook niet.

Volgens mij krijg je bij Samsung vanaf midrange de 5 jaars belofte (maar misschien zit ik er naast). Bij Oppo denk ik vooral aan OnePlus, die volgens mij in lijn zitten met Samsung. Ik ging ervan uit dat Oppo dat bij zijn eigen modellen in die prijsrange dan ook wel zou doen, maar wellicht heb je gelijk dat dat niet zo is.

Ten aanzien van 'bijna verouderde' of verouderde releases, dat is inderdaad erg irritant. Wel minder van belang als er op z'n minst een harde garantie over security updates bij het toestel komt, want dan weet je wél waar je aan toe bent. Feature upgrades zijn voor velen toch niet het belangrijkste, dus security updates is wel belangrijker dan versie upgrades zou ik denken.
Niet volgens Apple zelf hoor:

Note: Because of dependency on architecture and system changes to any current version of Apple operating systems (for example, macOS 13, iOS 16 and so on), not all known security issues are addressed in previous versions (for example, macOS 12, iOS 15 and so on).

https://support.apple.com...ployment/depc4c80847a/web

In de praktijk is door Arstechnica al aangetoond dat kritische veiligheidsproblemen in MacOS soms maanden later worden gepatcht in oudere MacOS versies, als ze al worden gepatcht. Volgens deze gast gaat (ging) dat ook op voor iOS.

Edit: Ars artikel toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door A4553 op 23 juli 2024 16:51]

Als je 5 OS upgrades krijgt lijkt het mij sterk dat je voor dat 5e jaar geen beveiligingsupdates meer krijgt. Meestal wordt na een upgrade nog steeds een jaar geupdate want dan zit je toch op de aller laatste OS versie van dat moment.
Da's oud genoeg voor me om een upgrade te verantwoorden wegens wellicht enorme technologische vooruitgang op zowel hardware vlak als software vlak, om nog niets te zeggen van cellulair vlak ( mijn mobieltje uit 2018 heeft geen 5G :) )

Ik verwacht niet dat mijn mobieltjes 7-8 jaar meegaan én nog steeds aan mijn comfort eisen voldoen ( prestatie doet er minder toe, ik game niet mobiel).
Die oudere devices krijgen geen OS updates meer maar wel security patches, helaas zullen deze nu mogelijks afvallen in het beleid van IOS.

Op lineageOS zijn er devices die al 9j OS + security updates krijgen.

Maar dit is een welgekomen update van Google (pixel) dat hopelijk een trigger geeft aan andere android leveranciers.
Het nieuwe update beleid is zo goed als het beleid dat Apple aanhield in 2017. Of het zo goed is als wat de huidige iPhones krijgen weten we niet totdat de eerste iOS versie uitkomt die niet meer ondersteund wordt. Als we de historische evolutie ervan mogen doortrekken dan krijgen de huidige iPhones 6 en misschien wel 7 OS upgrades. Sterker nog, de iPhone 6S kreeg er al 6.

Moderne iPads lijken er ondertussen ook al (af te stevenen op) 7 jaar ondersteuning krijgen (iPad Pro van de 1ste en 2de generatie hebben allebij 7 OS upgrades gehad, de 2de gen wordt nog steeds actief ondersteund dus dat kan zelfs nog meer worden). De low-end iPad krijgt momenteel al 6 jaar ondersteuning ("momenteel" in deze zin is de iPad 5 en 6).

We kunnen daarbij natuurlijk ook niet negeren dat Apple iOS versies tot dik 3,5 jaar na de release van n+1 blijft ondersteunen. iOS 12 is in september 2019 opgevolgt door iOS 13, maar kreeg in januari 2023 momenteel zijn laatste beveiligingsupdate. Dat is ook nog steeds met kop en schouder boven Google. Dat betekent dat Apple dus de iPad Air (bijvoorbeeld) voor 10 jaar lang heeft ondersteund. Google belooft hier nu dus voor het eerst eens voor (wat waarschijnlijk) 6 jaar (5 OS + 1 security) ondersteuning (is) te bieden.

Dit is een mooie stap vooruit van Google, maar ze komen nog steeds niet in de buurt van Apple. Daarbij heeft dit over het algemeen weinig invloed op Android in het geheel. 2 OS upgrades is nog steeds de standaard bij Android, en spijtig genoeg ook nog eens vaak op zo'n manier dat de eerste OS upgrade al direct in de eerste paar maanden gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 23 juli 2024 16:51]

Dat klopt, maar een iPhone heeft op het dezelfde platform geen concurrentie, dat heeft Google met zijn eigen OS wel. Dus met deze stap loopt Google wel voorop in het Android platform.
Een iPhone 6s kostte ook iets meer dan een Pixel en daarvoor krijg je dus langer updates. (wat te verwachten valt)
Eindelijk het werd tijd. Eerst was er de race wie het grootste scherm heeft. Daarna de race om de krachtigste cpu nu de race voor beste camera setup. En nu misschien wel de belangrijkste de race wie de telefoon het langste onderhoudt met software upgrades en beveiligingsupdates. Het werd wel de hoogste tijd dat betreft liep android telefoons erg lang achter op apple. En het voordeel je android telefoon kan 1 a 2 jaar langer mee werkt kosten besparend in deze dure tijden. Zonder je het gevoel krijgt dat je telefoon verouderd aanvoelt.
Op zich eens omtrent beveiligingsupdates en de noodzaak ervan. Maar wat ik me nou afvraag, met al die oude toestellen in omloop: is er nou ooit ergens een grote "hack" geweest van een oude telefoon? Ik lees er echt nooit over, is het wel zo'n groot probleem?
Ik heb het even gegoogled. Kon alleen een paar grote nieuws berichten vinden van samsung telefoons die even zeer kwetsbaar waren voor een hack. Maar desondanks dat weet ik niet of er mensen zijn geweest waarvan hun telefoon gehackt is geweest. Ik denk dat het meer van belang is dat er zoveel mogelijk en zo lang mogelijk werk van gemaakt wordt om een telefoon hack proof te houden. En omdat met letterlijk al je prive gegevens en bestanden wel op een telefoon te vinden zijn. Het zo belangrijk is dat een telefoon veilig moet zijn. Onze maatschappij wordt steeds sneller en steeds meer geautomatiseerd met computer systemen. Het is niet meer dan logisch dat wij als consument steeds meer de nadruk op moeten blijven leggen dat fabrikanten hun best moeten doen. Om systemen veilig te maken en te houden als onze prive gegevens er op staan. Zeker omdat er recent nog bedrijven zijn zoals sommige websites en overheids instellingen toch flink de mist in zijn gegaan. En van duizenden mensen hun prive gegevens op straat zijn te komen liggen. Gisteren was het nog in het nieuws dat de beveiliging van de kadaster website zo makkelijk is te omzeilen en je zo iedereen met een koophuis hun adres kunt achterhalen. Er zijn recent nog vele berichten van bedrijven en of websites die gehackt zijn. Nee ik vind het heel goed dat google maandelijks met beveiligings updates komt en voor hun volgende generatie telefoons 5 jaar lang garantie geeft op updates. Tevens meende ik gelezen te hebben dat de google webbrowser weekelijks met beveiligings updates gaat komen. Want je weet maar nooit op een dag kan het gebeuren en zou je de klos kunnen zijn van iemand die of het grappig vind om je telefoon te hacken of een appeltje met je te schillen heeft of gewoon je af wilt perzen voor geld.
stagefright gemist?
Omdat het volgens mij echt bijna not letterlijk nooit gebeurd, en ja natuurlijk moet je daarom niet minder voorzichtig zijn en zijn updates nog steeds belangrijk

Maar als je Tweakers leest zal je bijna geloven dat als je telefoon geen update meer krijgt je hem in de prullebak moet gooien
Voor mij de reden geweest dat ik hier 2 Apple tablets heb. Het is ronduit belachelijk dat ik niet eens een Android tablet kan kopen aangezien de ondersteuning al binnen 1,5 jaar zal stoppen (recent; Coolblue winkel, Nijmegen - geen keuze behalve een iPad).
Dat klopt ook niet helemaal samsung heeft een veel betere update beleid met android telefoons en tablets. Mijn samsung galaxy tab s7 + uit 2020 krijgt iedere 3 maanden een beveiligins update en ik zit op de nieuwste android versie. Maar het verschilt wel per fabrikant hoe lang en vaak er updates worden uitgerold.
De Galaxy Tab welke in de verkoop was en welke in aanmerking kwam had nog slechts 1,5 jaar ondersteuning, samen met de medewerker gekeken (!). Dit was voor mij als Android gebruiker toch echt een teleurstelling. En er zal online vast iets te koop zijn, de keuze aan Android tablets was er simpelweg niet, en had het product direct nodig in verband met een vakantie en achterbank + kinderen ;)

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 23 juli 2024 16:51]

Evdntueel een toekomstige optie zou een Pixel Tablet kunnen zijn, denk ik. Al weet ik er het fijne niet van
Ja, te duur. Ik zoek een Tablet voor de kinderen (filmpjes). Je komt dan toch echt bij een iPad uit wil je ondersteuning. Ik heb hier nog een oude Android tablet (Samsung) liggen die nog prima werkt, maar verlopen updates. Ik vind het ronduit belachelijk.
Jaa, ok, da's fair.

Voor kinderen bedenk ik opeens een Fairphone tablet ^^.
Zou handig zijn!
Dan is dat specifieke model (waarschijnlijk) al enkele jaren op de markt en dan is de ondersteuning al voor een (groot) deel verlopen. Of het is echt een budgetmodel geweest, want Samsung is toch één van de betere wat ondersteuning betreft.
Zo recentelijk zal dat niet geweest zijn.
Lenovo P12 krijgt 2 grote android updates en minimaal 4 jaar security patches
Ik heb wel slecht nieuws voor je. Het gerucht ging namelijk ook dat de Pixel 8 fors duurder zou worden.
Nice, dat doet me iets meer overwegen om te upgraden vanaf de Pixel 6.
Werkelijk?
Je upgrade van een 2 jaar oude telefoon, een Pixel nota bene die nog een update krijgt, omdat de volgende Pixel vijf OS updates krijgt ipv 3 :p? Ik snap het, ik wil (ook) graag een nieuw speeltje :+ .

Dit is meer om een voorbeeld te zijn voor het Android ecosysteem om een weerwoord te bieden aan Apple.

Let wel, ik ben groot voorstander van deze zet.
Telefoon ontwikkeling gaat niet meer zo hard en zo kan je, als je wil, langer met je telefoon doen en toch het nieuwste besturingssysteem draaien. Zeker met de EU regels rondom het door een gebruiker vervangbaar maken van de batterij, kan dat enorm helpen.
Haha, ja t valt me al mee dat ik de 7 heb overgeslagen. En als Android developer is een nieuw speeltje natuurlijk leuk. Hoofdreden is echter dat ik de pixel 6 te groot vind en ik begrijp dat de nieuwere Pixel kleiner is.
ow kleiner!? Hier ook een Android dev en helemaal mee eens. Ik heb hiervoor een iPhone XS eens een kans gegeven om te weten hoe dat voelt. Toen ik daar niet echt heel blij van werd, heb ik daarna een Pixel 6 genomen, maar inderdaad te groot. De iPhone XS heeft echt een fijn formaat.

Waar staat dat ze nieuwe kleiner worden?

[Reactie gewijzigd door Boy op 23 juli 2024 16:51]

Ik begreep dat de gewone pixel de grootte van de a versie zou hebben. Maar pin me er niet op vast. ;)
en ik wilde net overschakelen van een 6 naar een 8pro omdat scherm mij te klein is en ook de nits iets te laag voor mijn oude ogen...
8mm kleiner en 4 mm minder breed, ga je dat echt merken? ;-)
psst, zonder nu direct Heel V&A te willen flooden met 2e hands pixels, maar als je toestel nu nog een beetje goed is en nog een boel restwaarde heeft kun je beter nu switchen dan pas als ie helemaal stuk is na 2 jaar is een toestel vaak nog wel wat meer waard dan na 4 jaar zelfs als je daar 2 jaar afschrijing bij optelt.
Elke 4 jaar een nieuwe lease auto is de normaalste zaak van de wereld maar elke 2 jaar een nieuwe telefoon is te gek voor woorden?
Ik snap dat ze het nooit gaan doen, maar ik zou het zo tof vinden als ze iets blijven doen voor toestellen als de Pixel 4a. Dat ding is nog steeds fantastisch, en ik wil echt niks groters. 6 inch is mijn max. Als ik nu wat nieuws wil kopen met 5G, is kennelijk de Asus Zenfone het enige wat dit jaar verschenen is op Android-gebied. Bleh.
I know. Maar ik vind alles prima ingesteld op mijn Pixel 4a nu met alleen root. Het is niet dat ik het niet kan of ingewikkeld vind, maar ontzettend veel gedoe om alle instellingen weer te krijgen zoals ik wil. Android zelf al, en dan nog per app.
Wat een jaren 80 mentaliteit. OS vast maken aan de hardware. Niet centraal het OS kunnen updaten. Windows 98 deed dit al beter.

Nu lekker te koop lopen met wel 7 jaar aan updates. *O*
Maar je kan de batterij niet makkelijk vervangen. Dus erg goed van Google dat ze lange software support geven, maar na zoveel jaar is de kick wel zo'n beetje uit je batterij. Dan koop ik liever een Fairphone 5.
Als de 8 net zoveel software problemen heeft als de 6pro die ik heb dan hebben ze sowieso 5 jaar nodig voordat het toestel eindelijk stabiel draait. Mijn 6pro laadt nog steeds af en toe niet draadloos op door een storing in de software. En het toetsenbord wil ook soms gewoon niet meer verschijnen tot ik het toestel reboot. die zitten er al vanaf launch in. Ik heb hier met samsung S toestellen nooit last van gehad. Ik heb met de stock android een hoop meer problemen dan met de aangepaste versies van andere fabrikanten. Google is goed in het verzamelen van prive informatie en het tonen van (tegenwoordig) 100den advertenties in een enkele video. maar stabiele software maken blijft blijkbaar erg lastig.
Vervelend dat je zulke problemen hebt, maar het zou ook zomaar kunnen dat je een maandagmorgenmodelletje hebt. Mijn ervaring is namelijk precies andersom. N=1.
Mijn Pixel 5 heb ik niet anders dan mijn vorige toestellen gebruikt en na 2 jaar is de battery health al gedaald naar 56% als ik op Tiktok aan het scrollen ben gaat de batterij echt heel snel omlaag, ik wil heel graag nog bij Pixel blijven maar zelfs Samsung komt vaak eerder met nieuwe functies die Google later zelf pas in stock Android toevoegt. Ook thema's zijn bij Samsung veel beter, Cinematic mode op de 7 Pro is nog steeds bagger kwaliteit vergeleken met Samsung en Iphone. Het lijkt alsof de blur stand op 100% staat en geen manier om het te verminderen, ook heeft het meer moeite om focus te leggen op objecten dan de laatst genoemde twee. Voor mij stond Pixel vroeger echt op de top maar daar twijfel ik nu langzamerhand aan.
Ik vind juist de schone soepele Android ervaring een enorm pluspunt bij Pixel toestellen.

De One UI maakt eigenlijk alle toestellen uit de A-serie bij Samsung al ergerlijk traag naar mijn gevoel, werkt niet fijn en het voegt veel bloatware (een 2e appstore 8)7 ) toe die niet te verwijderen is.
Dat is ook niet waar ik op uit, Samsung heeft bijvoorbeeld multitasken, dex, themas, langere update cyclus etc populair gemaakt en werkt er weer aan on widgets een nieuw leven in te blazen. Daarnaast is de Pixel ervaring niet "soepel" te noemen. Heel veel kleine bugs, snel door je batterij, telefoon wordt continu warm en nog tig andere problemen die ik meemaak. Samsung en ook andere merken zetten opties in Android wat de Pixel of Android later zelf in hun OS implementeert. Ik wil hiermee niet zeggen dat de Pixels slechte telefoons zijn, maar er mag wel wat meer focus gezet worden op het verbeteren van batterij en camera problemen en de bugs.
Hier al bijna 2 jaar de Pixel 6Pro maar ik herken die problemen juist helemaal niet.
Afgezien van het begin waar de vingerafdrukscanner niet echt vlot was loopt het sinds dat aangepakt was erg goed.

Ik ga zeker weer kijken naar de Pixel 8 Pro.
meest bijzondere bij de 7a wat ik nu merk, als ie draadloos aan het laden is (telefoon houder auto) en ik wil de pincode invoeren worden cijfers 4-5x geregistreerd met een lichte touch. Nu dus eerst unlocken voor ik hem in de houder zet, vroeger deed ik dat erna pas omdat ie dan lekker stevig gewoon staat.
nieuw os versie zal me eerlijk niet veel boeien. Wat is nou in het dagelijks gebruik het verschil tussen android 13 en bijv 9?
Zolang er wel security updates blijven komen.
Dit argument komt zo vaak voorbij en is gewoon zo slecht...

Eerst en vooral is Android 13 natuurlijk voorzien van verschillende nieuwe beveiligingsfeatures, dingen die niet naar oudere versies gaan komen, en toekomstige Android versies krijgen er alleen maar meer. Ten tweede bevat Android 13 een hoop componenten die Google zelf kan bijwerken, in tegenstelling tot oudere versies van Android, die lijst wordt ook iedere Android versie groter (inclusief met 14). Daar zitten dus ook al beveiligingsupdates in die je mist. Ten derde ga je ervan uit dat je beveiligingsupdates überhaupt tijdig krijgt (en iedere maand). Ten vierde ga je er ook nog eens van uit dat apps je oude versie blijven ondersteunen (en ook daar weer beveiligingsupdates voorzien).

Dat je er persoonlijk niet veel van merkt wilt niet zeggen dat het onderliggend allemaal hetzelfde is.

Het hebben van de meest recente Android versie heeft toch echt oprecht voordelen, en zeker voor veiligheid.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 23 juli 2024 16:51]

Met zo n nokia heb je features die moderne telefoons missen. Je bent altijd up-to-date.

Niks te saboteren
Niks te bricken
Niks te vervangen

En zo kan ik nog even doorgaan. Featurephones en klassieke gsm s zijn het nieuwe smart. Gelijk een klassieke zwart wit tv of am/fm radio. Nu is alles gemaakt voor de vuilbak. Je beseft niet hoe rijk je bent tegenover de rest die blijven betalen voor levenslange stilstand. Het bewijs het leven vroeger beter was en vroeger ging alles. Ik heb ook zo n juweel in mijn kast. Een grijze klassieke gameboy. Werkt nog de dag van vandaag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.