Pebble-oprichter wil kleine Android-telefoon maken en dat is een grote uitdaging

De oprichter van smartwatchmerk Pebble is begonnen met de ontwikkeling van een kleine Android-smartphone. Dat zal een behoorlijke uitdaging worden, want het is lastig en duur om een smartphonebedrijf uit de grond te stampen.

Behalve de oprichter van Pebble, Eric Michigovsky, zitten er andere oud-medewerkers van Pebble in de groep achter SmallAndroidPhone.com. Vrijwel alle informatie komt uit een verhaal van The Verge van vorige week over het project.

De gedachte is dit: er zijn momenteel weinig tot geen compacte smartphones op de markt en zeker niet met Android. De bedoeling is om een compacte telefoon te maken met een scherm van rond de 5,4 inch met stock Android, een goede camera en voldoende accucapaciteit.

Het is nog geen bedrijf dat eraan werkt: Migicovsky heeft simpelweg wat oud-medewerkers van Pebble bereid gevonden om mee te doen met dit project met het doel er een bedrijf van te maken. Het is niet Migicovsky's enige bedrijf, want hij is ook bezig met een betaalde universele berichtendienst.

Die telefoon heeft nog geen naam, maar alleen een codenaam: Marvin. Het gaat vooral om het formaat. De camera moet zeker afdoende zijn, net als de accucapaciteit, maar exacte specs zijn er nog niet. Hij moet draaien op een Qualcomm-soc, vermoedelijk een oudere soc in de 8-serie of een nieuwere in de 7-serie. Hij moet rond de 850 dollar gaan kosten. Klanten kunnen twee jaar ondersteuning verwachten op het gebied van software; dat is heel weinig voor een hedendaagse telefoon, zelfs als hij goedkoop zou zijn. Het bouwen zou moeten lukken als 50.000 mensen de telefoon preorderen en gelijk betalen. Dat levert rond de 42 miljoen dollar op, waarmee de telefoon realiteit zou kunnen worden.

Een kleine bloemlezing

Ooit waren alle telefoons klein. Die werden groter en groter en al snel kwam het idee bij telefoonmakers om dan ook kleinere modellen te maken. Dat zou mogelijk in een behoefte voorzien. Het was de tijd dat de smartphone mainstream werd, en dat was al snel daarna mét groot scherm.

Telefoons zijn inderdaad steeds groter geworden. We hebben gemiddelden sinds 2014 en daarin is de trend duidelijk te zien. Daarbij groeien telefoons veel meer in de lengte dan in de breedte. Ter vergelijking: Migicovsky wil een telefoon van ongeveer 13x6,5cm.

Er zijn in de loop der jaren wel genoeg initiatieven geweest voor kleinere telefoons. Het is lastig precies een beginpunt aan te duiden, maar de eerste Android-telefoon die dat duidelijk aangaf, is de Sony Xperia X10 Mini uit 2010. Die is ook echt mini, met een formaat van 8,3x5,0cm en een scherm van 2,6 inch.

Sony heeft sowieso lang geprobeerd om van kleine telefoons een succes te maken. Van veel van zijn Xperia Z-telefoons kwamen Compact-varianten uit, met schermen van bijvoorbeeld 4,3 of 4,6 inch. De recenste is de XZ2 Compact uit 2018. Die is 13,5x6,5cm groot en heeft een 5"-scherm met 18:9-verhouding. Het is het formaat waar de Pebble-groep ongeveer op lijkt te mikken. Sony brengt nog steeds de Xperia 5-telefoons uit, en die zitten nog steeds wat formaat betreft onder een breedte van 7cm, maar met een lengte van meer dan 15,5cm zijn ze niet bepaald klein te noemen.

Sony Xperia XZ1 Compact
Sony Xperia XZ1 Compact
Unihertz Jelly en Jelly Pro
Unihertz Jelly

Sindsdien zijn er veel initiatieven geweest om kleine Android-smartphones te bouwen. De recenste was de Palm Phone, een telefoon met 3,3"-scherm die alleen bij de Amerikaanse provider Verizon Wireless uitkwam. Ook het Chinese merk Unihertz maakt nog altijd kleine smartphones, in de vorm van zijn Jelly-telefoons.

Google had lang zijn kleinere Pixel-telefoons, zoals de Pixel 4 en 5. Samsung heeft zijn recente Galaxy S-telefoons weer iets kleiner gemaakt: de S22 en S23 zijn niet klein, maar zeker niet al te groot. ASUS heeft zijn Zenfone 8 en Zenfone 9. De Zenfone 10 lijkt wel weer groter te worden. Er zijn veel meer compacte Android-smartphones geweest, van veel verschillende fabrikanten.

De bekendste smartphonemaker die het in recente jaren heeft geprobeerd met kleine telefoons is Apple. De iPhone 12 mini en 13 mini waren dé poging om kleine smartphones weer populair te maken en vormen ook het grote voorbeeld voor de groep-Migicovsky. Apple gaf dat geen vervolg, want na de iPhone 13 mini volgde de iPhone 14 Plus, een iPhone met een groter scherm en grotere behuizing.

iPhone 13-serie - Foto's toestellen

Mogelijke kleine obstakels

Er zijn diverse obstakels op weg van een project van vrijwilligers naar een bedrijf dat een kleine Android-smartphone uitbrengt. Terwijl deze groep ervaring heeft met het uitbrengen van smartwatches, is een smartphone andere koek.

Pebble Steel
Pebble Steel

Het eerste obstakel is het verkrijgen van genoeg steun. Migicovsky is een bekende naam, maar toch hebben na zijn campagne vorig jaar nog geen 40.000 mensen zijn petitie ondertekend om fabrikanten op te roepen een kleine Android-smartphone te maken. De groep zegt 50.000 preorders nodig te hebben. De originele Pebble had 68.000 backers. Maar dat was een goedkoper apparaat en verliep via Kickstarter, wat een bekend platform is. Nu zullen klanten preorders rechtstreeks moeten betalen.

Als er genoeg mensen zijn die financiële steun leveren, komt het volgende obstakel. De groep zegt in gesprek te zijn met een 'tier 1-oem', vermoedelijk een bedrijf als Foxconn of Pegatron. Die zijn prima in het produceren van reguliere smartphones, maar voor deze smartphone is een probleem dat je hem niet kunt maken met standaardcomponenten.

Immers, het scherm is kleiner en dat is al het eerste grote probleem. Die displays zijn niet langer in productie en de productie opstarten voor zo'n kleine order, zal niet snel gebeuren. Wellicht zijn er nog producenten van de schermen van de mini-iPhones die kunnen helpen. Een aangepast scherm is duur en dat drijft de prijs weer op.

iPhone 12 Mini
iPhone 12 mini: dit scherm is er wel, maar dan zie je die iPhone-notch

Dan komen de overige componenten: Qualcomm komt zijn bed niet uit voor een order van 50.000 socs. Het gevolg is dat ze de groep in elk geval niet vooraan zullen zetten als de productielijnen werken. De groep-Pebble zal de soc dus laat of niet kunnen krijgen. Dat is iets dat we ook hebben gezien bij andere nichesmartphones als Planet Computers, die pda's probeert te maken. Die hebben ook tijdens de ontwikkeling moeten wisselen van soc. Veel nichesmartphones hebben MediaTek-socs om die reden, ook Carbon Mobile greep daarnaar voor zijn koolstofvezelsmartphone.

De enige uitzondering van de afgelopen jaren is Nothing, het bedrijf van OnePlus-oprichter Carl Pei. Maar Pei pakte het anders aan: hij begon met de verkoop van draadloze oordopjes, een product met weinig ontwikkelkosten en hoge marges. Daardoor kwam er geld in kas, terwijl zijn bedrijf aan bekendheid won. Dat bleek een springplank te zijn om de eerste smartphone te ontwikkelen, waardoor die in een hogere oplage kon verschijnen en beter kon zijn voor een lagere prijs dan zonder die oordopjes mogelijk was geweest.

Daar komen we gelijk op een volgend obstakel: het ontwikkelproces voor een smartphone is lang, duur en onvoorspelbaar. Er is geen zekerheid dat je de telefoon die je voorspiegelt, kan leveren met de specs en de prijs die je vooraf hebt ingeschat. Onderdelen kunnen niet leverbaar zijn of het ontwerp blijkt technisch lastig uitvoerbaar; er zijn allerlei hobbels op de weg tussen de aankondiging en de release. Groep-Pebble schat in dat daar zes tot negen maanden tussen kan zitten, maar de ervaring leert dat start-ups vaak te strakke deadlines hebben voor telefoons en die vervolgens niet halen, om uiteenlopende redenen.

Het laatste obstakel is fundamenteel: is hier een duurzaam bedrijf van te maken? Pebble was vroeg met een smartwatch, wat toen een nieuwe categorie was. Het potentieel was enorm, en toch is het Pebble niet gelukt een bloeiend bedrijf op te bouwen.

Daarbij is de grote vraag of er veel vraag is naar kleine smartphones. Apple heeft kleine smartphones uitgebracht en stopte daarmee; Google en Sony deden dat op Android en stopten daarmee. Dat heeft een reden: veel mensen zeggen een kleine smartphone te willen, maar hoeveel mensen willen vervolgens omgaan met het kleinere scherm om te typen, de kortere accuduur door de lagere capaciteit en de mogelijk mindere prestaties? En willen ze de prijs betalen die je vraagt? De kans is groot dat de markt voor echt compacte smartphones redelijk uhmmm... klein is.

fpa video Pixel 5
Google Pixel 5

Tot slot

'Het moeilijke doen we meteen, het onmogelijke duurt iets langer'. De smartphonemarkt is een verzadigde markt geworden van grote giganten, en een plek veroveren zonder de schaal of investeerders te hebben, is bepaald een hele opgave. Zelfs als het lukt, is het risico groot dat je smartphone achterloopt op het gebied van componenten, waardoor mensen minder bereid zijn ervoor te betalen.

Er zijn veel liefhebbers van compacte smartphones, ook op de redactie van Tweakers. Migicovsky kan bovendien op de nodige sympathie rekenen door zijn avontuur met Pebble. Nothing heeft laten zien dat het mogelijk is om als start-up een redelijk courante en betaalbare smartphone uit te brengen, maar de groep van Migicovsky neemt een andere, moeilijkere route. Nothing-oprichter Carl Pei is bovendien op het oog veel beter in marketing. Of de compacte smartphone er komt en als dat gebeurt, of die gaat zijn wat fans hopen, is zeer de vraag. Als het lukt, dan is de smartphone misschien klein, maar dan is het wel een prestatie van formaat.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-04-2023 • 06:00

199

Reacties (199)

199
196
144
3
0
35
Wijzig sortering
Ik ben er zo een die de iPhone 13 mini, die ik nu heb, nog niet bepaald compact vind. Bedienen met 1 hand blijft soms toch lastig. De SE 2020 was een tikkeltje groter maar het scherm was beter binnen handbereik. Waar ik nog altijd op hoop is het formaat van de iPhone 5(s) / SE 2016 maar dan met een scherm tot de bovenrand (onder mag die knop wel blijven, heerlijk).

Wat dat betreft is de Unihertz Jelly 2E een van de weinige relatief moderne toestellen, met standaard Android 12, die nou echt compact is (het kan dus zeker als je geen flagship specs verlangt!). De iPhone 13 mini zou ik eerder medium noemen. Gezien de Pebble oprichter voor een 5.4 inch scherm gaat zal het niet veel kleiner dan de iPhone 12/13 mini worden, die hebben een vrijwel gelijk formaat scherm.

Een overzichtje van wat ik hiervoor noemde, van klein naar groot kwa lengte:
  • Unihertz Jelly 2E: Dimensions: 95 × 49.4 × 16.5 mm (3 inch scherm)
  • iPhone 5(s)/SE 2016: 123.8 x 58.6 x 7.6 mm (4 inch scherm)
  • Sharp Aquos R2 compact 131 x 64 x 9.3 mm (5.2 inch scherm), wel erg verouderd met Android 9
  • iPhone 12/13 mini: 131.5 x 64.2 x 7.7 mm (5.4 inch scherm)
  • iPhone SE 2020/2022: 138.4 x 67.3 x 7.3 mm (4.7 inch scherm)
  • Pixel 5 144.7 x 70.4 x 8 mm (6 inch scherm)
  • Galaxy S23 146.3 x 70.9 x 7.6 mm (6.1 inch scherm)
  • Asus Zenfone 9 146.5 x 68.1 x 9.1 mm (5.9 inch scherm)
Edit: Extra recente Androids in het lijstje gezet die naar voren komen in artikelen over kleine telefoons.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 23 juli 2024 00:40]

Mee eens, ik gebruik de iPhone 12 mini al een hele tijd, en ik blijf erbij dat hij te groot is. Niet 'mini' inderdaad, zelfs de iPhone 5S was niet klein... weer een voorbeeld van overconsumptie eigenlijk.
Misschien overconsumptie. Aan de andere kant vind ik typen echt dramatisch op een kleiner scherm. Ook de veelal minder goede camera of mogelijkheden met camera (goede combi van 3 lensjes) en accu vind ik problematisch.

Als ik een minder goede maar kleine telefoon zou nemen vanwege het 'overconsumptie' idee, mar hij van mij nog wel compacter door bijna alle extra's weg te laten. Dan moet ik er wel weer een extra camera bij aan kopen overigens, wat qua hoeveelheid electronica die ik mee moet slepen dan alweer boven een comfortabele goede telefoon gaat.
Allemaal goede punten! Maar op geen enkel formaat telefoon is het volgens mij echt lekker e-mails typen, surfen, etc. iPhone 12 mini camera vind ik persoonlijk opzich prima, ik kan er bijv. theatervoorstellingen in gedimd licht redelijk goed mee opnemen, ook de stereo-audio. Een echte vervanger van een camera (in ieder geval voor video) en audio-recorder (zoals bijv. een Zoom H1N, die overigens maar 100 euro kost) is er denk ik nog niet... voor mij althans. Misschien rond de iPhone 18 ofzo :+
Vond de SE2020 al groot. De oude SE/iphone 5 was voor mij het perfecte formaat.

Al moet ik wel zeggen dat browsen soms wel vervelend is tegenwoordig daar er veel sites niet meer gemaakt worden voor kleinere schermen
Maar die sites worden ook niet gemaakt voor een telefoon met wat groter scherm. Ook op die toestellen blijft het behelpen met webbrowsen. Webbrowsen lukt alleen comfortabel met een scherm van minimaal 7", en dat moet je niet in je broekzak willen hebben.

Dus, waarom maken ze de telefoons niet gewoon weer kleiner en mensen die daarnaast comfortabel spelletjes willen doen of webbrowsen, kopen er een tablet bij. Dan is iedereen weer tevreden. Nu is eigenlijk iedereen ontevreden, want ook grote toestellen zijn nog niet groot genoeg.
Ik heb met Android hetzelfde, de Sony Xperia XZ2 Compact was het laatste toestel van Sony met compacte afmetingen: 135 x 65mm met een 5" scherm. :')
Ik heb de iPhone 12 mini, het enige wat eigenlijk niet met 1 hand kan is je notificaties maar beneden trekken, het zou mooi zijn als je midden swipe naar beneden (voor search, nog nooit gebruikt) kon omwisselen met top naar beneden swipen (voor notificaties.)

Goed je kunt altijd naar beneden swipen over de bar onderaan, dan trek je de hele ui naar beneden.
Apple maakt gewoon eenheidsworst met verschillende formaten en ze lijken al jaren weer op elkaar qua design dus als Apple gebruiker kun je gewoon kiezen uit klein, normaal ,groot en extra groot.

Als ik een ander toestel zie dan ben ik altijd wel benieuwd wat iemand heeft zoals laatst zag ik iemand met een Unihertz Titan op een tafeltje liggen en als BlackBerry fan was ik zekers wel benieuwd en in Duitsland kwam ik ooit iemand tegen in de Gym die had een palm device , die wilde ik 3 jaar geleden ook al maar batterij haalde het net geen dag en was kwestie van een laad snoer bij je te hebben.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 23 juli 2024 00:40]

De Unihertz Atom is voor mij nog een beter formaat, de dikte maakt me namelijk niet uit:

Link

96.6 × 45 × 18.8 mm

Kan vast ook veel meer hebben.
Er is een ook L en XL versie van.
De 13 mini is nog steeds een blok in mijn broekzak en zowat de grootste telefoon die ik comfortabel vind. Wie koopt in 's hemelsnaam een plus en dragen ze allemaal cargo pants?
Jammer dat de enige Android die hier in het lijstje staat van Unihertz is. Dat is nou niet bepaald een betrouwbare fabrikant..
Ik heb er een paar zogenaamd kleine populaire androids bij gezet van wat ik snel kon googlen, maar dat is toch echt een andere klasse. Ik zou ook erg blij zijn met een meer betrouwbaar kleine Android, als in beter dan Unihertz, maar ik ken ze niet verder.
Mijn SE 2016 gaat nog als een speer gelukkig nadat ik een jaar terug de batterij heb vervangen.
Zelf heb ik de iPhone 12 mini en is echt een ideale maat (kwa scherm). Dan kun je nog met moeite met je duim het ganse scherm bedienen.
dan heb je wel hele kleine handen! mijn vriendin heeft ook kleine handen kan er prima mee over weg.
Toen ik las 2 jaar ondersteuning haakte ik al af... Het moet eens afgelopen zijn met die snelle vervang cultuur...
Langer kunnen ze in dit stadium van financiering niet garanderen, omdat ondersteuning betaald wordt uit die oplage van 50.000 stuks.
Met 5 jaar ondersteuning beloven zouden ze een bak meer geld nodig hebben.

Een compactere telefoon met redelijk goede camera en kale Android (One? leeft dat nog?) voor €850 vind ik flink aan de prijs. Voor €350 zou het een verkoopknaller kunnen zijn. Maar dat komt weer doordat ze te weinig gaan produceren, en geen bekende naam zijn.

Smartwatches zijn een geinig idee, maar nog steeds een gimmick, niet mainstream.

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 23 juli 2024 00:40]

We moeten af van het concept waarbij de software zo vast zit aan de hardware. Ik koop liever een stukje hardware en daarop een stukje software, met evt een abonnement waarbij de software up to date blijft.

Waarom kan dit wel bij een laptop/pc? Volkomen vrijheid welk OS je erop wilt zetten en niet dat je na twee jaar geen updates meer krijgt.

Persoonlijk vind ik ook dat twee jaar ondersteuning verboden moet worden. Hier zou op EU niveau iets aan gedaan moeten worden…. Ik zou dit toestel alleen om deze reden links laten liggen….
Dat ligt aan Google en haar platform Android. Bedrijven zijn er aan gewend en er is weinig incentive om het op te lossen omdat er geen keuze is voor de fabrikant. Google belooft al jaren verbetering en we merken wel iets, maar het mag van mij wel eens klaar zijn. OS en security updates volledig los van het maatwerk en implementatie van de fabrikant haar UI schil en software. Voorlopig nog een droom.
Helemaal mee eens. Al zou ik graag veel verder gaan dan het verbieden van slechts 2 jaar ondersteuning. Die hardware moeten gewoon zo open dat iedereen ervoor kan ontwikkelen. Dan kan een telefoontje als deze gewoon zonder twijfel Lineage of Graphene draaien.

Tweakers is terecht sceptisch over deze telefoon lijkt me. 2 jaar support. Oudere soc. Er volgen vast nog wel wat compromissen. Een (halve) centimeter kleiner is niet echt een wow-factor waarvoor ik een matige telefoon koop voor dat geld.
Het probleem is dat er maar een OS is, Android. Apple zal iOS nooit op andere apparaten toelaten; dat zal enorm ten koste gaan van de kwaliteit van de software. De tijd die ze nu kunnen besteden aan de optimalisaties die iOS zo aantrekkelijk maken zal dan besteed moeten worden aan het ondersteunen van veel hardware.

Op Android kan je trouwens gewoon custom roms installeren. Geen officiele support, maar vaak wel voldoende. Als je jarenlange support wil zal je toch echt naar Apple moeten, en daar betaal je dan wel voor. Ik vind het te duur, dus ik blijf lekker bij Android.
5 jaar geleden mocht je nog telefoons verkopen waarop de support al 2 jaar verlopen was.
Het is juist door door de EU dat je op het moment van verkoop 2 jaar updates MOET leveren.
Dit met de gedachte dat 80% van de telefoons binnen 2 jaar vervangen worden.
De reden dat hardware en OS niet (zonder meer) los van elkaar gekozen kunne worden is het ontbreken van de driver-laag.
Het OS stuurt de hardware rechtstreeks aan (zoals Apple heel lang gedaan heeft) zodat je met de zeer beperkte fysieke resourses (uit 2006) van toch een acceptabele performance krijgt. Met de driverlaag heb je altijd heeen verlies en je loopt het risico op een debacle zoals van Windows Vista waarbij hardware leveranciers het driver model van MS niet serieus namen.
in oudere Android versies konden zelfs Apps rechtreekse hardware toegang verkrijgen.
ik las mini mobiel en ik dacht hehe eindelijk weer eens een kleine....en had toen exact dezelfde reactie toen ik 2 jaar las.
Daarbij is hij nieteens echt mini, wat me juist het grote verkooppunt lijkt te zijn.
Wat ik echt gewoon weer terug wil is een systeem á la HTC Touch Pro 2 of 3, gewoon een fysiek toetsenbord weer onder mijn vingers, beetje richting 80-key. Ik merk nog steeds dat ik de knoppen mis, vaak verkeerd type omdat ik de gang van mijn vingers niet goed kan volgen. Als er zoiets weer zou komen, InstaBuy(tm). Kleiner hoeft niet, gebruikersgemak is in dit geval voor mij belangrijker en ziet er voor mij uit als hierboven omschreven.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 23 juli 2024 00:40]

Dit roep ik al een aantal jaar, ook met die kantel functie van het scherm.
Daar dan wel een 6,7" scherm bij.

De Touch Pro 3 is er trouwens nooit geweest
Dan herinner ik mij misschien mock-ups. Maar de Snap en daaran de Touch Pro 2 heb ik echt naar volle tevredenheid gebruikt.
Maar wil je dat toestel ook als het vijftienhonderd euro kost?
Waarom moet een toestel 1500 EUR kosten? De HTC Desire Z was minder dan 200 EUR, had goede specs voor zijn tijd, en een uniek (=duur) uitklapmechanisme.

De enige reden dat dergelijke toestellen zo duur zijn, is omdat ze gemaakt worden voor een niche. Vaak zit er dan ook nog eens een (goedkope) SoC van MediaTek in, dus zeg maar vaarwel tegen langdurige ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 00:40]

Precies. Maar weinigen willen een toestel met een drie inch schermpje - dat is wat overblijft bij een compact toestel met toetsenbord.
Dus kleine aantallen en een complex productieproces: middelmatige prestaties voor een forse prijs.
Misschien geen vijftienhonderd, maar ook niet veel minder dan duizend euro.
Geef mij maar een onhandig groot bakbeest met een fijn scherm, koop ik er voor een tientje een AliExpress Bluetooth toetsenbordje bij.
Hoezo moet dat tegenhouden.. wat heeft de toetsenbord met de prijs te maken?
Tsja ik had zo een kleine sony met een slide out toetsenbord. Ik zou er zelfs geen 2x maal over moeten nadenken. Was gewoon ideaal. Alleen een deftig hoesje daarvoor was een ramp, maar soit. Ik ken zo genoeg mensen die terug een echt toetsenbord willen
Ik had ten tijde van de iPhone 6 denk ik een een slide-out case waaronder een bluetooth toetsenbord zat. Dat in combinatie met een jailbreak tweak die alle* apps liet roteren was echt top.

Zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/32232776012.html
Ik heb de Unihertz Titan Slim. Het toetsenbord is een verademing! Zowel naar nauwkeurigheid bij het typen als naar de shortcuts (ctrl+c en dergelijke werken gewoon!) en snelkoppelingen naar apps via de toetsen. En dan is dit toetsenbord zelf niet van de kwaliteit en zelfde ergonomische layout als van de Blackberry Key2 die ik ook gehad heb.

Echter, de schermverhouding (veel apps zijn inmiddels gemaakt voor langere resoluties dan 16:9), onbruikbaar slechte camera, en in mindere mate de trage SoC zorgen ervoor dat ik momenteel aan het wachten ben op de Pixel 7a, al zal het met pijn in het hart zijn.

Als er nu een opvolger van de Blackberry Key2 of Priv uitkomt met snelle internals, en degelijke camera is dat een instabuy voor mij.
Als er nu een opvolger van de Blackberry Key2 of Priv uitkomt met snelle internals, en degelijke camera is dat een instabuy voor mij.
Helaas gaat dat dus nooit gebeuren.
Ik heb van m'n werk een Samsung A53, maar wat een drama met typen...
Dit bericht...Getypt op een BlackBerry KEY2 ;)
Tsja, Planet Computers heeft wat in de markt, maar Tweakers was er niet ondersteboven van:
review: Planet Computer Astro Slide - Goed idee, slechte uitvoering
Niet alleen Tweakers, nagenoeg iedereen wel. Zoveel steken, dat rechtvaardigd de prijs totaal niet.
Ik ook.. en een telefoon hoeft van mij niet 1mm dik te zijn. Mag best wat dikker en ronder dan past het ook prettiger in je broekzak. Zelfde met laptops. Al is hij 4cm dik, geef ik echt helemaal niks om. Diesel power!
Ik heb nog een oude, maar wel functionerende Nokia Lumia 920. Handzaam, goed scherm en niet kapot te krijgen. Jammer dat daar geen rom's voor zijn want dan zou ik de batterij vervangen en hem weer gaan gebruiken.
Als u hem alleen gebruikt om te bellen is alles OK, maar er functioneert geen app meer op.
Als je hem alleen gebruikt om te bellen zijn er andere handigere opties, zoals een gewone telefoon met een fysiek numeriek toetsenbord.
Als ik Android 13 op mijn BB Bold 9900 kon draaien dan zou ik dat zo doen. Ik vind de Key* modellen ook mooi, maar die zijn weer heel duur.

Een telefoon met 50% scherm lijkt mij prima, ik kijk toch nooit film op mijn telefoon. Hooguit casten naar een Chromecast, maar echt niet op het schermpje zelf.
HTC Legend
They don't make 'em like this anymore. The HTC Legend was one of the first Android phones to bring a true high-end look and feel to a phone not all that expensive, at around £350/$400. A curvy aluminium unibody design with a stark-but-friendly two tone finish,...
https://www.t3.com/featur...-phones-in-the-world-ever
Helaas ik heb de moed opgegeven. Veel Android apps zijn er ook niet voor ontworpen dus je moet continue van oriëntatie wisselen. Als je ze gedwongen laat draaien werkt het lang niet altijd goed. Maar ik begrijp je helemaal, heb echt de pest aan touchscreen typen, lukt me maar niet goed. Woordenboeken zijn ook irritant als meertalige.
Exact wat ik wilde reageren. HTC 7 Pro.... beetje dik misschien voor current day standards...maar qua form factor echt één van de fijnste toestellen die ik ooit heb gehad.
Hardware keyboard, zorgt binnen een paar weekjes dat je gewoon blind kan typen en dat werkt heerlijk snel.
Van mij mogen ze snel weer zo'n soort form factor uitbrengen zeker nu je weer slide/flip phones begint te zien.
En met de hedendaagste techniek (kleinere pcb, dunner chassis, en kleinere bezels) moet daar toch wel een leuk toestel van de maken zijn met 5.5" schermgrootte of iets dergelijks (misschien zelfs 6").
Ik dacht dat ik graag een kleinere telefoon wilde, maar toen ik eenmaal een iPhone mini had via de werkgever viel het toch wel wat tegen. Het kleinere scherm bleek toch wat lastig typen, video kijken is minder leuk en de accu was echt merkbaar minder dan mijn eigen ‘regular sized’ iPhone. Met name het typen was een irritatie factor en het toestel van de werkgever ligt nu in een lade te verstoffen.
Komende van een oneplus Nord is een iPhone 13 mini een verademing.

Eindelijk terug een gsm vastgrijpen met 1 hand, unlock met faceid en 2 of 3 apps doorscrollen. Met 1 hand.

Door zijn formaat valt hij in je broekzak, zonder duwen of weet ik wat.

Batterij is iets minder, maar sporadisch inpluggen op werk of thuis is meer dan voldoende. 3 uur per dag Instagram en Netflix, daar dient hij niet voor nee.

Stiekem hoop ik op een relaunch van de Nokia 5800 met een compact formaat.
Daarbij, dat de iPhone mini slecht verkoopt en de productie gestopt is, heeft denk ik ook een groot deel te maken met het feit dat mensen denken dat deze consessies heeft. Als Apple de mini de normale had gemaakt, en de normale de max, pro of whatever, dan waren de verkopen weer heel anders geweest.
Goed punt! (spijtig dat ik je niet kan modereren).

Misschien wou Apple 'meten' hoeveel mensen effectief een compacte GSM willen. Waarschijnlijk is er minder winst op de Mini dan een groter formaat.
Apple heeft een cult status, mini is voor plebs. Terwijl mocht ik ooit een Apple moeten kiezen het wel een mini wordt.

Ben van een pixel 3 naar een 7 gegaan, maar die is gewoon veel te groot....
Ik had net een SE2020. Dan ga ik niet na twee jaar nog eens in de buidel tasten voor een mini. Bovendien vind ik de prijs van de mini’s wat aan de hoge kant voor wat je krijgt. Daarmee is het mini formaat set up for failure…
Ik betwijfel of dat had geholpen. Sony heeft ook kleine varianten van hun telefoons gemaakt, met nagenoeg dezelfde specs als de normale variant. Die compact modellen werden door veel tech-sites geprezen omdat dit echt volwaardige smartphones waren, maar dan lekker compact. De verkopen bleven echter matig.
De vraag naar compacte telefoons (met klein scherm) is schijnbaar erg klein. De drang naar een steeds groter scherm lijkt te zijn gestopt omdat een nog grotere telefoon op een gegeven moment nauwelijks hanteerbaar wordt en het mobiele karakter (in de zin van: "past in de broekzak") verloren gaat.
Een nog groter scherm kan wel, maar dan moet je de telefoon op gaan vouwen. De Samsung Flip en de Motorola Razr zijn inderdaad zeer compact, maar tijdens gebruik wel lekker groot. Dit soort foldables zitten nu net onder de flagship prijzen. Daar kan men dus fatsoenlijke winstmarges me behalen, terwijl van "gewone" compacte telefoons eigenlijk wordt verwacht dat ze nog iets goedkoper zijn.

Wil je een telefoon bouwen die min of meer met de high-end smartphones mee kan, dan zit je al snel boven een verkoop prijs van boven de € 600,- Goedkoper kan wel, maar dan moet je naar een goedkopere CPU en eenvoudigere camera's.
De grap is dat de plus nu slechter verkoopt dan de mini.
Afgezien van de matige accu vind ik de mini juist een perfect formaat. Verschrikkelijk onhandig dat alle telefoons zo enorm zijn. De mini kan ik tenminste normaal in een broekzak doen en kan ik zonder gedoe bij de linker bovenhoek komen. Met swype keyboard gaat tikken ook feilloos.
Is heel persoonlijk, typ dit van op een iPhone 13 mini en is voor mij de beste smartphone die ik in jaren heb gehad.
Dit dus. Het is heel persoonlijk.

Je kunt niet zomaar stellen "Het toetsenbord op een iPhone Mini is veel te klein". Het is gewoon persoonlijk. Het toetsenbord op het scherm van een Mini is toevallig identiek aan de iPhone 8 (en 6, 7, SE etc), die jaren de norm was. Is dus maar net wat je prettig vind en gewend bent.

Voor mij is de iPhone (13) mini het juiste formaat, mag eerlijk gezegd nog zelfs wel iéts kleiner.
Voor veel mensen geldt dat ze nog wel weten hoe het was: de iPhone 5/5S/SE was voor mij het ideale formaat en ik vind het echt jammer dat de markt naar groter is gegaan.

Zelfs de iPhone Mini is/was helemaal niet zo mini.
Dat is natuurlijk heel begrijpelijk in een markt gedomineerd door grote schermen. Veel apps , inclusief de gebruikers interface van de telefoon worden geoptimaliseerd voor het meest gebruikte formaat.
De markt voor kleinere telefoons is te lang erg klein geweest. Daardoor hebben ook de app developers deze laten vallen. Mensen met een kleine telefoon houden ook vaak van clean en basic, dus die zijn voor app developers toch niet interessant. Wanneer de markt voor kleine (handzame) telefoons volledig was doorontwikkeld, was daar zeker een oplossing voor geweest. Nu is het bijna opnieuw uitvinden, terwijl veel mensen gewoon grotere broekzakken hebben aangeschaft waar de 6” wel in past.
Batterij was wel nog een probleem in de 12 mini, maar dit is in de 13 mini volledig opgelost. Bij mij gaat ie mooi twee dagen mee.
Lees het nu vaker in dit topic. Ik was daar ook van maar sinds ik het swypen heb ontdekt is een fysiek toetsenbord eigenlijk overbodig. Heeft Apple geen Swype achtig iets op de iPhone?
Ik kan niet meer beoordelen maar volgens mij moet dit geen +2 zijn.

Persoonlijk hou ik van de iPhone 13 mini, je neemt hem makkelijk mee en de accu is goed.

Video kijken doe ik wel op een tv, insta filmpjes kunnen prima. Het is ook het een kans geven

Wissel maar eens naar een ander toetsenbord, dat gaat ook vaak even mis.

[Reactie gewijzigd door Patrick22221 op 23 juli 2024 00:40]

Same here. Na lang wikken en wegen ben ik voor de 13 mini gegaan. Qua internals gelijk aan een regular en zelfs Pro iPhone. De accu is goed genoeg. Toen ik 5G uitschakelde en dus 4G ging gebruiken was de accuduur helemaal goed; scheelt zo 20-25% accuduur voor een techniek die me niets meer brengt qua praktisch gebruik. 5G is op moment vooral leuk voor de benchmarks.
Typen is juist heerlijk, met 1 hand gaat dat goed waardoor niet altijd 2 handen nodig. Komende van een iPhone X is het scherm 0,45 “ kleiner. Nou nou. Film(pje)s kijken gaat prima (sterker nog prettiger vasthouden in landscape door formaat, gewicht).Anders had dat op destijds de iPhone 6, 5 en 4 ook echt niet gekund, terwijl zeker bij de 6 het omslagpunt werd bereikt dat je comfortabel een film of serie kon kijken.
Sinds de komst van de iPhone X heb ik gehoopt op het moment dat die schermtechniek een iPhone zou brengen die een scherm ter grootte van de 6, of groter zou bieden in de behuizing van de 5. En voila, daar was de 12 mini. Geweldig gewoon. Ergonomisch gezien werden behuizingen mijn inziens “te groot” na de 5.
Wat overigens ook een afweging is geweest in de aanschaf is dat ik mijn telefoon minder wil gebruiken en vanuit dat perspectief ook een kleiner formaat wilde; een die minder aanwezig is, minder voelbaar is in de broekzak.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 00:40]

Vind je ook -net als mij- dat as je zachtjes met je omgedraaide vinger en nagel tegen het scherm klopt dat het goedkoop voelt/klinkt? (ik heb de 13mini)
M'n 12 mini heeft dat ook. Zacht op het scherm tikken klinkt hol en plastic fantastic.

Verder ben ik tevreden met mijn mini, al wordt typen op het ding nooit mijn hobby.
Ik ook hoor, zover ik tevreden kan zijn. Android, iPhone, winPhone. Ik haat ze allemaal even veel.
Mijn oude toestel was glas en aluminium. Die was gok ik bijna 2x zo zwaar -gewicht- dan deze 13mini.
Geen idee. Ik heb dat nog nooit gedaan, maar bij deze geprobeerd en vergeleken met de iPhone X die ik nog heb liggen. Wat je aangeeft qua goedkoop voelen/klinken ervaar ik niet. Ik vind het vooral solide en compact klinken.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 00:40]

Heel herkenbaar. Ik heb nu een 14 pro, maar wat zou het heerlijk zijn als die uit zou komen op het formaat van de 12/13 mini. En dat is denk ik ook waar Apple de mist in is gegaan met de mini. Ze hebben er geen Pro-versie van uitgebracht. Voor mij zou dat echt een uitkomst zijn, een 14 pro mini.
Waar blijft de poll Tweakers? Het lijkt erop dat voornamelijk de mensen die de kleine telefoon willen hier reageren. En ik ben nu benieuwd of dit een scheve verhouding is of toch een groep die genegeerd is.

Ikzelf vind de telefoons zoals ze nu zijn, grotere impliceert namelijk voor mij groter dan standaard, meer dan prima. Ik wil niet meer typen op een mini of een SE. Geef mij maar de voordelen van het grote scherm.
Er is een soort poll geweest, maar dan in de vorm van verkoopcijfers bij Apple. Die waren gewoon niet goed. Veel te weinig vraag naar. Nu werkte de prijs ook niet mee denk ik. Maar al met al viel het behoorlijk tegen.

Ik denk dat de groep die echt graag een kleine smartphone wil veel te klein is.
Te klein voor Apple betekent niet per sé te klein voor een Android fabrikant.

En als er geen Apple alternatief is voor een iPhone mini, betekent dat zeker niet dat geinteresseerden automatisch voor een kleine Android kiezen.

[Reactie gewijzigd door De Vliegmieren op 23 juli 2024 00:40]

Dat heeft niet per se met alleen het formaat te maken. Er zijn zoveel factoren die hierbij mee kunnen spelen dat het eigenlijk niet meer leuk is. De grootste open deur trap ik maar alvast in: kleinere telefoons (in dezelfde productlijn) zijn doorgaans op het gebied van features/specs behoorlijk uitgekleed ten opzichte van de grotere modellen, en dat komt in de verkoopcijfers ook terug. Je zal het vaak moeten doen met minder opslag, minder RAM, slechtere camera's (voor wie dat boeit) en minder snel laden. Dat de batterij kleiner is, dat is min of meer logisch. Maar ook deze is kunstmatig kleiner gehouden. Ze kunnen prima de telefoon iets dikker maken voor dezelfde capaciteit, maar dat doen ze niet want dat vreet in de verkopen van de grotere/duurdere modellen. De kleinere varianten worden meer als een soort "instapmodel" in de markt gezet en dat is jammer.
Bijvoorbeeld tijdens de launch van de Samsung S23 was het grootste kleinste model voorzien van een schamele 256GB opslag die niet uit te breiden is. In mijn S20 heb ik een 512GB SD-kaartje zitten maar dat hebben ze ook al uit de nieuwere modellen gesloopt, dus in dat opzicht is het een behoorlijke downgrade voor me. Of ik had voor de plus of de ultra moeten gaan maar ik vond eigenlijk de S20 al te groot geworden. Nou zou er op papier een 512GB-variant van moeten bestaan maar dat lijkt op dit moment nog steeds op papier te zijn. Dan maar geen nieuwe smartphone, ook al is de S23 ietsjes kleiner dan mijn S20.

[Reactie gewijzigd door DataGhost op 23 juli 2024 00:40]

Apple doet dit inmiddels wel. De iPhone 13 Mini is dikker dan de 12 mini (grotere batterij). En die grotere capaciteit is ook echt merkbaar, de 13 mini heeft een stuk betere accu performance dan de 12 mini (komt naast grotere accu uiteraard ook door iets efficiëntere CPU)

De "gewone" (lees: phablet) iPhones worden ook dikker, de 14 is in alle formaten identiek aan de 13, behalve de grotere dikte.
Volgen mij lanceerde Apple de mini ongeveer gelijktijdig met de SE uitvoering. Die twee zitten elkaar vermoedelijk redelijk in het vaarwater omdat ze beide in de belangstelling staan van kleine-telefoon-liefhebbers
Zo veel mensen, zo veel wensen. Ik zelf zou graag een smart phone willen die kleiner is dan bv de iPhone 13 mini kwa scherm voor comfortabel gebruik, maar ik denk dat ik heden ten dage wel in deze kwestie in een kleine minderheid hoor. Van mij persoonlijk mogen de telefoons wel iets dikker worden, zodat het camera eiland niet meer uitsteekt en er ruimte is voor een iets grotere accu.

Een poll om te kijken naar interesse voor het formaat is een idee, aangezien beide kampen die voorstanders van compact en voorstanders van groot het meest vocaal zijn in hun mening, maar ik twijfel of dat op een platform van tech enthousiasten representatief is voor de gemiddelde bevolking.
Dan worden ze heel zwaar
Geen probleem toch? Vermarkt je het als een 'premium-feel'
Zware telefoons zijn zeer oncomfortabel.

Zelfs de slechtste telefoonreviewer (MKBHD) die jaren bleef zeuren dat hij grotere accu's in telefoons wilde, vind telefoons nu plots zwaar en lomp worden nadat accu capaciteit verhoogd is.

Tot 160 gram is een telefoon licht. Bij 180gram voelt het als een koelkast. Het gaat heel snel en accu's zijn een van de zwaarste componenten.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 23 juli 2024 00:40]

Ik heb even opgezocht hoe veel mijn telefoon weegt, mijn Pixel 4a zit op 143 gram. Misschien geeft me dat een vertekend beeld, want mijn eerste ingeving was dat die best wel een stuk zwaarder kan zijn voor een grotere accu.

Een aantal jaar terug was er een kleine discussie over hoe telefoon met een plastic achterkant in plaats van glas "licht en goedkoop" aanvoelden. En volgens de psychologie van de koude grond zou ik me kunnen inbeelden dat mensen onbewust een zwaarder product hoger inschatten qua prijs dan een licht plastic ding. Ik vergelijk het een beetje met de situatie van bordspellen, die zitten ook wel eens in een veel te grote doos omdat marktonderzoek liet zien dat mensen gemiddeld voor een grotere doos simpelweg meer willen betalen. Onderbewust natuurlijk.

Persoonlijk denk ik dat alles onder 200 gram nog prima te doen moet zijn voor een smartphone, maar misschien schat ik dat dus verkeerd in
Voor een korte tijd is 200 gram prima maar als je het 20-30 minuten (of zelfs 2-3 uur) vasthoud om je favo website te scrollen of te chatten dan telt elke gram heel snel op. Onderschat niet hoe lang mensen hun telefoon vasthouden

Je 4A zou inderdaad wel iets meer batterij kunnen hebben want het is een compacte telefoon, maar dan zou hij ook groter worden. Het grootste deel van je telefoon is batterij. Moederbord camera en scherm etc nemen nauwelijks ruimte in.

Ik heb zelf ook een kleine telefoon (s10e) en die vind ik ook heerlijk licht. Grote telefoons hebben meer ruimte voor batterij, maar die hebben dan weer het probleem dat ze erg zwaar worden.
Goed punt! Ik ben ook niet zo'n poweruser die z'n telefoon zo lang achter elkaar vast heeft. Ik kijk er wel vaak op, maar scroll niet ellendig lang door social media. Voor mijn usecase is het gewicht niet zo'n grote factor, maar ik ben denk ik ook niet representatief. Ik zou het wel leuk vinden om een smartphone te vinden die misschien net iets kleiner is dan wat ik nu heb, die lang mee gaat en die een goeie camera heeft. Dan hoef ik niet draadloos te laden of een super hoog resolutie scherm te hebben met de snelste processor. Maar het is simpelweg niet economisch om voor elke niche-markt een telefoon te ontwerpen helaas!

s10e heb ik ook nog bekeken, mooi compact ding inderdaad! Ik ben nu eigenlijk wel redelijk fan geworden van de Google telefoons, het niet hebben van bloatware is echt heerlijk. En de "a" variant is wat kleiner en goedkoper, bevalt mij echt top. Volgende zal wel weer een Pixel(getal) a worden.
Het aandeel van de tweakers wat een kleine telefoon wil gaat weinig zinnig zeggen over de hele markt. Daarvoor moet de enquete op een site staan die wordt bezocht door een algemener publiek.

Verder lijkt het me logisch dat mensen die een 'grote' telefoon willen hier niet reageren, die worden immers al bediend door wat er voor handen is.
Ben hier zeker in geintresseerd, ben al jaren op zoek naar een wat kleinere telefoon, zoals de iphone 12 mini die mijn vrouw heeft, op android. Ik weiger echter te preorderen, al helemaal niet op een product in deze prijsklasse. Dus maar even zien wat er van komt.
Ik ben ook geen fan van grote telefoons maar ik snap niet helemaal wie hier enthousiast van moet worden. Je moet een pre-order doen van een flink bedrag voor iets wat ze nu al als middelmatige telefoon aanprijzen. De in het artikel genoemde alternatieven (zenfone, S22) zitten al op/onder 6", wie wil zoveel consessies doen voor een half inchje minder?
De zenfone ken ik niet, maar de S22 is nog steeds een behoorlijke telefoon. Het is dat ik mijn bestanden zelf vrij wil kunnen beheren anders had ik de iPhone mini gekocht. Ik kan dit initiatief alleen maar toejuichen. De oprichter heeft mijn wensen precies voor ogen: goede accu, lekker compact en een goede camera. Ik hoop dat ze de screen to bodyratio ook tot een minimum beperken en dat de telefoon niet te dik wordt.
Die zenfone is gewoon top, alleen de ondersteuning om te huilen..
Ik zit nog steeds met mijn S10e, prima formaatje, nu alleen nog een waardig opvolger..
Ik ben van de S10e naar een S22 gegaan. Maar dat was ook meer omdat ik via mijn werk weer een nieuwe mocht uitkiezen. Kostte 750 euro oid en de vooruitgang was minimaal. Ook qua software/interface niks nieuws. Batterijduur ook niet. Voor de S23 is dit denk ik niet anders. Het zijn echt de details waar je op vooruit gaat. Vingerafdrukscanner in het scherm, 120Hz scherm, iets degelijker aanvoelende trilmotor ed... Vind bij de S22 de volume/powerknoppen ook iets logischer gepositioneerd (op de S10e maakte ik vaak per ongeluk screenshots). Echt details dus...

Had natuurlijk ook voor een andere telefoon kunnen gaan, maar zoals in dit artikel opgemerkt zijn de 'compacte' high end telefoons op een paar vingers te tellen. En ik ben wel redelijk fan van Samsung qua interface en ondersteuning. Apple heb ik ook overwogen, maar switchen van Android naar Apple is toch wat omvangrijker dan alleen een nieuwe telefoon kopen. Ik zit al te diep in Google/Android ;)

[Reactie gewijzigd door Palomar op 23 juli 2024 00:40]

Ja op zich kan de S10E nog aardig mee komen. Helaas geen updates meer. Maar ik had altijd gehoopt dat Samsung een zelfde soort grootte telefoon zou uitbrengen. Maar ik wacht al heel wat jaartjes haha

Trouwens; ik vind die vingerafdruk in de powerknop echt super relaxt. Dus hopelijk gaat Samsung die ook ooit weer eens terug brengen. Voor mijn werk een S21...maar neh...niet mijn toestel

[Reactie gewijzigd door rbeijers op 23 juli 2024 00:40]

Vingerafdrukscanner in de powerknop werkte idd prima. Achter het scherm werkt ook goed, maar het is meer een gimmick. En met screenprotectors werkt het minder goed.

Qua formaat is de S22 toch min of meer hetzelfde als de S10e? Ik merk iig geen verschil en dat is ook waarom ik voor de S22 ben gegaan. Groter vind ik vooralsnog onpraktisch ivm in de broekzak passen en meenemen met sporten e.d.
Ik dacht dat de lengte en breedte van de s22 groter waren...maar kan zijn dat ik hem al direct had afgeschreven vanwege de 3,5 mm jack die mistte, geen sd kaart had en de vingerafdruk...en dus niet meer gekeken had naar het formaat.

Ik zou gewoon weer een update van de S10E willen haha. Maar al die fabrikanten luisteren niet naar me 😜
Hier precies hetzelfde. We kunnen elkaar in de gaten houden ... Was bijna voor de s23 gegaan, maar toch nog te groot.
'Middelmatig' is ook maar relatief natuurlijk.ik doe helemaal niets met mijn telefoon wat met een modelletje van 10 jaar oud ook niet kan. Ik geef echt bijzonder weinig om de harde specs. Juist de form factor, voor iets wat ik dagelijks gebruik, vind ik heel belangrijk.
Er zijn diverse Androids die klein zijn en capabel.
Het is niks anders dan keuzes maken en stoppen met zeuren.

Dan is hij te duur, dan is hij niet goed genoeg, dan bevalt de software niet, etc etc.

Klein is gewoon een niche en de markt vraagt er niet om. Het is een hele kleine groep die nagenoeg verwaarloosbaar is.
Dit berust op feiten, zie de verkoopcijfers maar eens, en zelfs Apple is ermee gestopt (marketings gigant die prima de markt kan lezen).

Met een Zenfone 9 of een Sony Xperia 5 IV heb je niks te klagen.
Zeuren? Ik wil gewoon graag een kleine formfactor telefoon, wat is daar zeuren aan?

De 2 toestellen die jij overigens noemt vind ik met 5.9" en 6.1" nou niet bepaald klein.. Ik zou zelf liever ergens tussen de 4-5" willen zitten. Gewoon zoals de toestellen begin vorig decennium.
Een iphone mini niet klein noemen is zeuren en hetzelfde geld voor andere compacte toestellen.

Daarbij is een Galaxy flip ook erg klein.
Oh wacht die vind je weer te dik natuurlijk ?

Nogmaals, er is genoeg te vinden en je zult altijd consessies moeten doen. Zo werkt dat in het echte leven.
Is niet anders in het Flagship segment of wel segment dan ook.
Je hebt altijd minpunten en niets is perfect.
Wat een volstrekte onzin.. Ik heb gewoon het liefste een telefoon in de range 4-5". Net als dat andere mensen veel waarde hechten aan een camera, en een ander juist graag 7"+ wil. Ik ga toch ook niet zeggen dat die mensen zeuren.
Het is er niet omdat die markt 0 is.
De mensen die dat willen en het ook daadwerkelijk zouden kopen is volstrekt verwaarloosbaar.

De markt van de mini en soortgelijke is wat er is.
Het zeuren is te herleiden dat iets wat wij 5 tot 10 jaar geleden normaal noemen (4.3 inch display) nu wordt aangeboden in een verpakking dat een groter display heeft maar in form factor vaak kleiner is als toen en 20x zoveel kan.

Nogmaals, de iphone mini doen alles en zijn meer dan capabel.
Hetzelfde geld voor een Zen 9.

Voor alles is iets te vinden dat minder is en dat zal altijd zo blijven.
Wat ben je ongelooflijk vijandig en kortzichtig. Ten eerste is die markt niet 0 want ik ken er genoeg die een kleinere telefoon prefereren. Ten tweede draai je de feiten om, er is geen vraag naar omdat er zo goed als geen aanbod meer in is.

En het is geen zeuren als iemand bepaalde eisen stelt aan het product dat hij koopt. Dat is echt onzin.
Vijandig ??
Leg dat eens uit.
Omdat ik de waarheid zeg ?

Als je kijkt naar de mensen met die wens dan zal in echte cijfers op een percentage komen dat wellicht 0,XX % is. Of denk jij dat Samsung, Apple en dergelijke achterlijk zijn ?

Als we kijken naar de verkoop dan zie je dat de grote toestellen VEEL meer verkopen dan de reguliere modellen van die serie. Zien we bij Apple maar ook bij Samsung en anderen.
De Iphone mini is er zelfs uit want de vraag was te minimaal.
Apple heeft kleine smartphones uitgebracht en stopte daarmee

De iPhone SE '22 is volgens mij anders nog steeds te koop en behoorlijk succesvol. Ik heb hem en het scherm is groot genoeg voor me, ook om de krant te lezen. De batterijduur is wel dramatisch.

Ik ben niet zo een fan van het Apple ecosysteem en zou zo een Android-equivalent van de SE kopen, mits met een betere batterijduur (en het zo mooi zijn als het scherm meer van de voorkant beslaat, maar dat is geen noodzaak.) Moet het wel ook rond die prijs zitten en dus niet $850 (wat met 21% BTW erbij in Nederland als rond de €1.000 wordt.)
De SE is niet echt heel klein. Bovendien veel verspilde ruimte door de grote randen boven en onder. Hijhad veel kleiner kunnen zijn.
De 13 mini is ook gewoon nog te koop. Best kans dat ze over drie jaar een 15 mini of se met die form factor uitbrengen. Weinig verkopen is in het geval van beide minis ook nog 15 miljoen+ stuks. Het is weinig verkopen ten opzichte van de reguliere modellen.
Even snel zoeken naar een recent compact gsm (Android, <5,5", vanaf 2022) en het resultaat zijn 14. 2 Nokia, 4 Ulefone, 3 Blu, 2 Yezz en nog paar andere merken ... Van weinig tot geen kan man toch niet spreken
Dan rek je de term compact ook wel sterk op, vooral als je alleen naar schermgrootte kijkt.

Een iPhone 13 mini heeft een lengte van 131 mm. Zelfs als je dat een centimeter oprekt in de pricewatch, dan zie je alleen maar iPhones, tot je als eerstvolgende (op populariteit gesorteerde) smartphone een Samsung Galaxy uit 2016 tegenkomt. Ik ben niet de hele lijst langs gelopen, maar het waren vooral ‘dumbphones’ eronder.
Ik rek niet uit maar volg de eisen van de Peble-oprichter "De bedoeling is om een compacte telefoon te maken met een scherm van rond de 5,4 inch met stock Android"
Deze https://www.ulefone.com/armor-15.html met 6GB/128GB en 4G is met 250,- € veel goedkoper dan 850$

[Reactie gewijzigd door ccnl op 23 juli 2024 00:40]

Verwacht niet dat het een groot succes gaat worden. telefoon is met is met 850 dollar niet goedkoop en 2jaar software support is ook weinig.
Mijn probleem hiermee is dat dit dus zal floppen. En dat andere fabrikanten dit zien als een teken dat compacte telefoons niet verkopen. :-(
De industrie zet de trend, Vroeger had je een iphone 4 en die werd massaal verkocht. Er was maar een fabrikant met oversized note 1 telefoons en dat was samsung. Was een niche. In die tijd was alles compact the formfactor. Mensen kochten het. Nu moet alles maar een koelkast zijn qua mobiel en dit is de standaard geworden. Zelfs prototypen met 3 schermen bij samsung duiken op als vouwtelefoon. Straks hebben wij een mobiele vouwbare ipad pro 12.9 in onze broekzak/handtas zitten. Voor mij hoeft het ook niet maar samsung wil maar groter. Ik wil ook terug een iphone 5 formaat toestel of kleiner als smartphone. Helaas is dit de wereld uit.
Er is een verschil tussen compact en klein scherm. Die telefoon die je doorstuurt is 170mm lang, da's 10mm langer dan bv een iPhone 14 Pro Max met een 6,7" scherm, en 7 mm langer dan een Samsung Galaxy S23 Ultra met 6,8" scherm. Beide zijn al behoorlijk grote telefoons.

De oprichter wil een compacte telefoon hebben, waar ook 5,4" aan scherm in past. Dus waarschijnlijk rand-tot-rand gevuld met scherm, want dán is je telefoon pas compact.

Als je nu een compacte telefoon wil en je kijkt in de Pricewatch met een filter op de daadwerkelijke afmetingen dan is het echt een behoorlijk sneu aanbod.
Ik neem aan dat die telefoon in dezelfde reactie noemen als ‘compact’ een grap is. :P

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 23 juli 2024 00:40]

Maar rekt hij het op of doet het artikel of zelfs die Michigovsky dat al? Quote uit het begin van het artikel:
De bedoeling is om een compacte telefoon te maken met een scherm van rond de 5,4 inch met stock Android, een goede camera en voldoende accucapaciteit.
Maar de iPhone mini heeft ook een 5,4 inch scherm. Je hebt weinig aan een klein scherm als er grote randen omheen zitten, waardoor hij alsnog groot wordt.
Wat interessant is om te lezen, is hoe velen het concept van een compacte telefoon anders interpreteren. De een wil daadwerkelijk een klein toestel, de ander wil liever dat het toestel niet alleen uit scherm bestaat, maar ook een fysiek toetsenbord heeft. En dan zien we ook de discussie over hoe klein klein is. Verder lijkt er ook een verwachting te zijn dat "kleiner" "goedkoper" betekent. Dus moet die kleinere telefoon dan een budget toestel zijn of toch een soort van flagship? Ik wens ze succes, maar ik weet niet of het gaat lukken.

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 23 juli 2024 00:40]

Het fysieke toetsenbord is niet onlogisch omdat het moeilijker typen is op een kleiner scherm. Gaat natuurlijk wel weer ten koste van de dikte van de telefoon (in geval van een slider zoals de N900), wat het concept 'compact' wat aantast.

Het probleem van flagship (mijns inziens) is dat dit geen goede combinatie is voor een langere batterijduur, wat ik persoonlijk belangrijker vind. Vandaar dat ik momenteel een Xperia 10 iii gebruik (echter is de batterijduur een stuk minder sinds de update naar Android 13).
Het is zeker niet onlogisch. Maar wat in eerste instantie een verenigde oproep is voor een kleine telefoon begint vervolgens behoorlijk te versnipperen. En dan gaat het mis, omdat de volumes er niet meer (b)lijken te zijn. Zelfs een marketing gigant als Apple lijkt steeds te twijfelen of de volumes er wel zijn om een kleine telefoon op de markt te brengen en wat dan de vorm moet zijn waarin dat gebeurt.
Apple is een schoolvoorbeeld van het niet willen aanpassen/versnipperen van hun aanbod. Dat ze de stekker uit de mini zouden trekken wil niet automatisch zeggen dat er geen vraag is.
Als de vraag er zou zijn, dan zouden ze het echt wel doen. En ze maken alle vele jaren inmiddels verschillende formaten. Maar ook bij Apple wordt het eerder groter dan kleiner. En ook bij Samsung, de niche marketeer bij uitstek gezien het grote gamma wat ze voeren, lijken ze niet aan een kleine telefoon te willen. En als iemand het volume heeft om het te doen...
Een standaard oversized telefoons door je strot rammen wat voor hun het meeste geld oplevert. Kijk maar naar de ipod touch. Muziekliefhebbers genoeg die zon ding nog willen. Komt geen geld meer binnen trekken we de stekker er maar uit. Terug naar de plastic fantastic flash players of een smartphone die nog 3 keer zo duur is met amper opslag. Niet iedereen zit 5g unlimited data per maand op een dure app brick te verstoken met 5 streaming abonnementen en heeft graag alles lokaal. Dit is ook zo n voorbeeld gelijk er zo veel zijn. Dit geldt ook voor kleine telefoons. Het brengt hun geen geld in de la. Dan geven wij maar 3 keer zo veel uit voor dezelfde basis taak uit te voeren. Steve jobs zou in zijn kist rond draaien als m tim cook zo bezig zag.
Ik zit nog altijd te wachten op die hi res audio ipod met 2tb opslag. :O
Ik weet niet of het een echt gat in de markt is: bijna alle merken brengen grote(re) telefoons uit, mocht er vraag naar zijn, dan zouden er wel merken zijn met een populair klein model. Maar zelfs Apple is er mee gestopt.

Zelf zit ik er niet op te wachten, een telefoon om enkel mee te bellen mag klein zijn, maar zodra ik een berichtje wil tikken, een artikel wil lezen of een filmpje wil kijken, dan vind ik een groter scherm echt wel handig.

Onder de inleiding staat trouwens: "Afbeelding bovenin: Dall-E met prompt 'a compact modern smartphone in a hand with a background showing a snowy mountain with a path to the top with bokeh effect'" Die afbeelding lijkt te ontbreken, andere afbeeldingen laden wel.
Hier hetzelfde. Ik ga altijd wel voor een wat kleiner toestel, zoals nu een reguliere iPhone (geen plus/max) en hiervoor een Pixel 5. Soms mogen ze naar mijn mening nog kleiner. Af en toe zit zo’n telefoon in de weg in je zak of kom je niet overal bij met je ene duim, maar onder de streep biedt een groter scherm ook hartstikke veel voordelen zoals jij noemt, en blijkbaar is de vraag toch echt te laag.

Denk dat we pas weer fors kleinere telefoons gaan krijgen als foldables of zelfs rolbare toestellen meer gemeengoed worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.