Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afbeelding van vermoedelijke Palm-smartphone toont toestel met 3,3"-scherm

De nieuwe Palm-smartphone van TCL lijkt een klein toestel voor de budgetmarkt te worden, afgaande op afbeeldingen en specificaties die zijn verschenen. De Android-smartphone zou een 3,3"-scherm krijgen.

De afbeelding die Android Police ontving toont een kleine smartphone met enigszins ronde randen. Aan de achterkant staan letters die het merk Palm vormen en daar is een enkele camera te zien. De site publiceert ook specificaties van het toestel.

Zo zou deze een 3,3"-lcd bevatten met de 720p-resolutie. De processor zou een Qualcomm Snapdragon 435 zijn, een octacore die Qualcomm begin 2016 aankondigde en die een kloksnelheid van 1,4GHz heeft. De Palm zou de soc combineren met 3GB ram en 32GB opslagcapaciteit.

De accucapaciteit zou slechts 800mAh bedragen, wat zelfs met het kleine scherm erg weinig lijkt. Verder zou de Palm-smartphone Android 8.1 draaien en in het donkerzilver en goud op de markt komen. De prijs is nog onbekend.

Dat de Palm een budgettoestel lijkt te worden bleek al eerder uit FCC- en de WiFi Alliance-documenten, die melding maakten van de aanwezigheid van alleen 2,4GHz-wifi. TCL nam de merknaam Palm in 2014 over van HP, dat de oude pda-maker in 2010 had overgenomen maar er weinig succes mee had.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

10-08-2018 • 10:00

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
Nokia, Blackberry, Palm.
Al het goede komt terug!

En ik moet zeggen dat alle drie de merken heel erg welkom zijn op de huidige smartphonemarkt, waar telefoons steeds meer op elkaar gaan lijken. Ik ben fan van diversiteit en dat brengen deze merken onder vlag van TCL en HMC.

Nokia
  • Brengt langdurige updates, ook in het mid-end en budget segment.
  • Biedt kwalitatief ontworpen telefoons voor scherpe prijzen.
Blackberry
  • Brengt android met een dijk van een fysiek keyboard!
  • Is de benchmark op security en privacy voor android.
en nu dus ook
Palm!
  • Durft weer klein en handzaam te zijn.
Ik snap dat al deze telefoons, niet percť de perfecte telefoon zijn voor de gemiddelde consument of tweaker, maar dat we iets te kiezen hebben in diversiteit in de huidige smartphonemarkt vind ik winst. Dus ik zie deze retro-merken graag komen en groeien in de huidige markt!

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 10 augustus 2018 10:22]

Al het goede komt terug?

Nokia is geen Nokia meer, Blackberry is geen Blackberry meer en Palm is geen Palm meer. Verwar deze toestellen niet met de toestellen die de namen groot hebben gemaakt.
HMD bestaat uit veel oud-Nokia medewerkers en werkt vanuit een kantoor dat recht tegenover het daadwerkelijke Nokia zit. Zaken als het idee van wat een telefoon moet zijn komt van een groot deel van dezelfde mensen.

De software van de Blackberries komt gewoon van Blackberry, de skin, het DTEK beveiligingsconstruct, maar ook de op kernel niveau opnieuw gebouwde Androidrevisie.

Palm is wel echt een sticker en niets anders.
Natuurlijk zitten er elementen achter Nokia en BB die er een authentiek karakter aan kunnen geven. Maar een deeltje personeel overnemen maakt nog niet dat je dezelfde kwaliteit zult leveren. En de software van BB was goed, maar de aanpassingen die ze aan Android kunnen doen zullen nooit zo ver gaan als wat ze met hun eigen OS konden doen. Het enige leuke aan de huidige BB telefoons is dat je ze met een fysiek toetsenbord kunt kopen. En het feit dat er wat customizing in die Android versie zit gaat er hoogstwaarschijnlijk weer voor zorgen dat de support weer snel zal verdwijnen.
Natuurlijk zitten er elementen achter Nokia en BB die er een authentiek karakter aan kunnen geven. Maar een deeltje personeel overnemen maakt nog niet dat je dezelfde kwaliteit zult leveren.
Dat zal zeker niet altijd het geval zijn, maar het Nokia van HMD heeft inmiddels aangetoond dat ze zeker volgens dezelfde filosofie werken en heel erg degelijk gebouwde telefoons uitbrengen... HMD is ook zeker niet 'een deeltje personeel overnemen', het zijn allemaal ex-Nokia werknemers die bij het afstoten van de telefoondivisie HMD zijn begonnen... oftewel het zijn grotendeels exact dezelfde mensen die voorheen verantwoordelijk waren voor de telefoondivisie.
Even voor de goede orde, Nokia-toestellen waren vroeger ook niet altijd even betrouwbaar. Ik denk dat als het gaat om het aantal reparaties, proportioneel SE en Samsung echt niet slechter scoorden toen ik in het vroege midden van de '00's tot de late '00's in een telecomwinkel werkte. Dus die reputatie mbt kwaliteit is niet helemaal terecht. Het waren niet allemaal 3310's.
Inderdaad, en de software van Nokia was ook niet altijd lekker. Ik had op een gegeven moment toestellen met S40 en S60 als OS en het werd allemaal steeds slechter. Meer mogelijkheden. Maar minder overzichtelijk en steeds meer bugs.

Er waren een paar goede modellen. De 3310 en de 6210i/ 6310i. Die laatste Is uit 2002 en heb ik 15 jaar gehad (werkend). En kun je nog steeds op de kop tikken.
Ze kunnen wel volgens dezelfde filosofie werken, maar is dat goed?

Een goede dumb phone maken is wat anders dan een goede smartphone maken, en eerlijk gezegd waren maar een paar modellen goed. En toen de telefoons langzaam meer konden, met camera en basic internet, vond ik persoonlijk het niet meer zo goed. S40 en S60 OS waren de eerste stappen naar slimmere telefoons. Maar vooral S60 werkte niet lekker, het was een gedrocht (vind ik). Dus als ze volgens dezelfde filosofie werken, raak ik niet onder indruk.
Ligt eraan wat je precies bedoelt met S60. 3d Edition (dus niet-touch) was gewoon prima en had veel minder last van softwareproblemen dan WinMo. 5th Edition was minder, maar je moet je ook bedenken dat dat liep op veel tragere hardware dan andere toestellen. Het idee was dat die toestellen langer meegingen op de batterij. Ondanks dat mensen al vrij snel ok waren met per dag opladen.

Het is daarna nooit meer doorontwikkeld omdat de plannen voor MeeGo er al waren (hoewel die later weer verworpen werden ter faveure van WP).
BB geeft een garantie tot maandelijkse updates voor twee jaar De reguliere beveiligingsupdates gaan bij de meeste toestellen gewoon een paar jaar door. Heeft weinig met customizing te maken. De vraag is hoe succesvol een toestel is. Verkoopt het goed, dan wordt de support over het algemeen vrij lang doorgezet. Maar hoeveel zakelijke gebruikers blijven een toestel gebruiken voor langer dan twee jaar?
Klopt. De orginele Nokia spirit is daar zeker aanwezig. Alleen de naam is anders.

[Reactie gewijzigd door AndromedaM31 op 10 augustus 2018 13:03]

Gemaakt in Finland, Hongarije, Canada of Mexico wordt het helaas niet meer.
Eigendom van Nokia, Palm of Blackberry/RIM zijn deze telefoonbedrijven ook niet meer.

Bij HMD werken heel veel ex-nokia medewerkers die ook de strategie en eigenschappen voor de huidige nokia's hebben neergezet. Het HMD kantoor is zelfs vlak bij het oude nokia gevestigd.

Maar wie bijvoorbeeld een moderne android Blackberry koopt krijgt wel een telefoon met software die grotendeels is gemaakt door Blackberry. Die dus ook in haar kern, vooral op het gebied van veiligheid verschilt met de standaard android software gemaakt door 's werelds grootste online advertentiebedrijf.
  • Een aanpaste linux kernel
Hardened Linux Kernel: We reduce the Android attack surface with numerous patches and configuration changes to improve security.
  • Hardware root of Trust
Hardware Root of Trust: During manufacturing, we establish a Hardware Root of Trust that adds security keys to the processor on every MOTION and KEYone as it is built. Those keys track, verify, and provision each device – meaning that the authenticity and integrity of your device is guaranteed, as is the safety of the data it holds.
  • Een beveiligde bootloader
A Better Bootloader: Because of our secure boot process, you can trust that only an untampered, BlackBerry-signed OS can be loaded. Each stage of the secure boot chain must first verify that the next component is fully intact before proceeding.
  • FIPS140-2 Schijfencryptie
FIPS 140-2 Compliant Full Disk Encryption: U.S. government-grade encryption protects your private information, like personal pictures or banking info, if your phone is lost or stolen.
  • Blackberry Integriteitsdetectie
BlackBerry Integrity Detection (BID): We continuously monitor MOTION and KEYone for events or configuration changes that indicate a compromise to device security, then we trigger real-time actions if a threat is detected.
Ook bijvoorbeeld de blackberry hub, de directe sneltoetsen op je (door Blackberry gepatenteerde ) qwerty toetsenbord, geven productiviteitsmogelijkheden die je op andere smartphones niet hebt.
De hardware komt misschien vanuit een Chinese fabrikant, de patenten en het ontwerp van het toetsenbord komt van blackberry zelf, de onderscheidende functionaliteit in de software komt ook van Blackberry af.

Ik weet dat bij de andere palm minder geldt, maar zeker bij Blackberry, krijg je nog een hele hoop Blackberry bij je Blackberry en bij Nokia een hele hoop Nokia bij je Nokia.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 10 augustus 2018 10:56]

Bij blackberry krijg je inderdaad een hoop blackberry maar bij nokia niet echt.
Oneens, ik denk dat Nokia zeker weer dezelfde weg is ingeslagen als de weg die hun destijds naar de top bracht. Vergeet niet dat HMD vol met oud Nokia medewerkers van weleer zit. Reken maar dat die gasten een hoop frustratie van wanbeleid en Microsoft mannetjes goed willen maken.
Reken maar dat die gasten een hoop frustratie van wanbeleid en Microsoft mannetjes goed willen maken.
Nu wordt hier gesuggereerd dat MS Nokia om zeep heeft geholpen. Het beleid van het management van Nokia was al ver voor die tijd beroerd. Men voorzag de opkomst van IOS en Android niet en reageerde hier ook veel te laat en met te weinig daadkracht op.
Toen het marktaandeel ver ingezakt was heeft men besloten om de hele tent aan Microsoft te verkopen.
Het klopt dat men daar totaal niet goed ingezet heeft op mobiel. De hardware was prima, maar de ondersteuning op gebied van software schoot daar zwaar tekort.

Hoe dan ook: Nokia is niet kapot gemaakt door Microsoft. Nokia heeft voornamelijk eerst zichzelf kapot gemaakt en daarna heeft Microsoft het werk afgemaakt.
Nee, dat suggereerde ik niet. Ik zeg wanbeleid en Microsoft mannetjes.
Wanbeleid bracht het bedrijf in een zwakke positie, waardoor bedenkelijke figuren met Microsoft banden konden toeslaan. Dit heeft het bedrijf kapot gemaakt.
Het begon allemaal met "geen risico meer durven nemen". Daardoor werd het bedrijf te conservatief. Belangrijk onderdeel van het bedrijf was Finse of Europese trots. Dit laatste verdween toen een Amerikaans software bedrijfje als olifant door de porceleinkast ging rouzen.
Onzin. Als Microsoft Nokia niet had overgenomen, dan was het bedrijf zelfstandig ter ziele gegaan. Er was een negatieve kasstroom en buiten Microsoft wilde niemand het bedrijf hebben, behalve voor de patenten.
Dat klopt, alsnog heeft MS de laatste paar scheppen zand uit dat graf geschept en Nokia er langzaam in laten zakken. Het sluit elkaar niet uit. Ze wisten aan allebei de kanten dat het uitstel van executie was en hebben zich voorbereid op het faillissement. Als Nokia een doorstart had willen maken, wat ze volgens mij niet wilden, was die kans verkeken zodra ze bij MS tekenden. Die zorgen er wel voor dat je nooit meer van ze af komt. Zeker met zo'n machtsverhouding.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 augustus 2018 14:19]

Ik denk dat het eerder omgekeerd is. Dankzij Microsoft heeft de mobiele tak van Nokia een paar jaar langer bestaan dan anders het geval was geweest. En denk nou niet dat Microsoft er miljarden in pompt met als doel de zooi failliet te laten gaan. Er zou ook helemaal geen doorstart zijn geweest als Microsoft de boel niet had gekocht. Wat ik al zei: niemand wilde het hebben, behalve voor de patenten.
Als MS ze geen zak geld had aangeboden, dan waren ze misschien wel Android telefoons gaan maken, zoals een ander bedrijf nu met hun merknaam doet. Dat bedoelde ik met deal with the devil. Niet dat ze echt hun ziel hebben verkocht, maar wel hun kans op redemption. In ruil voor zoals je zegt een paar jaar werkzekerheid.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 augustus 2018 14:28]

Er was geen geld meer bij Nokia. Dus geloof nou niet dat er nog iets ontwikkeld was. Toen Microsoft kwam, was het bedrijf redelijk onderweg naar het graf.

Waarom denk je dat Nokia inging op het bod van Microsoft? Omdat ze verrekte goed wisten dat ze het met Android niet konden winnen. Te kostbare ontwikkeling en dan meteen moeten concurreren met Samsung, Sony, HTC, en de opkomende Chinezen. Daar was geen droog brood voor ze te verdienen.

Helaas bleek later dat Microsoft net zoveel verstand had van Smart Phones als Nokia zelf.

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 10 augustus 2018 14:33]

Ja, ze hebben Nokia even overeind gehouden, en MS heeft op het moment dat het uitkwam het laatste duwtje gegeven, danwel losgelaten. Ik zeg niet dat het MS schuld is dat Nokia faillet ging. Zo simplistisch werkt het niet. Het is echter ook niet zo dat MS niet geprofiteerd heeft van die deal terwijl Nokia alsnog failliet ging. Ze hadden een sterke onderhandelingspositie en die hebben ze goed gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 augustus 2018 14:34]

Hoezo geprofiteerd? Het heeft MS miljarden gekost. Het was geen kwestie van een duw, maar net omgekeerd. MS heeft geprobeerd Nokia weer uit de put te trekken, maar in plaats daarvan is Microsoft zelf meegetrokken.
Ze hebben toch hun mobiele platform, waarvan ze wisten dat het met Win10 niet meer zou worden doorontwikkeld, mooi op de markt gekregen. Ik denk niet dat veel andere fabrikanten ja zouden hebben gezegd tegen het risico dat MS je naam besmeurt met alweer een gefaald mobiel OS. Het was niet de eerste keer dat dat gebeurde...
Waarom denk je, dat ze die Surface laptops/tablets nu zelf maken terwijl ze voorheen alleen hun eigen consoles uitbrachten en hardware aan anderen overlieten? Niemand wil zijn handen eraan branden. Fabrikanten maken liever een werkend product met hun eigen logo erop (Intel Ultrabook programma) zonder te veel Microsoft op de voorkant. Dat gaan ze natuurlijk nooit toegeven bij MS. Ze zeggen uiteraard dat ze zelf zo meer controle over de kwaliteit hebben. En dat is op zich ook waar. Alleen niet de hele waarheid.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 augustus 2018 14:43]

Het was al op de markt. Onder andere HTC heeft Windows Phone toestellen uitgebracht. En Samsung ook. Alleen kon Microsoft het intern maar niet eens worden over wat er met Windows Phone moest gebeuren. En toen hebben ze als laatste redmiddel Nokia erbij gehaald. Maar dat kon de daling niet tegenhouden.

Microsoft heeft al decennia lang een hardware divisie. Het begon met muizen en ander randapparatuur en ging toen door naar de Xbox.

Straks ga je me nog vertellen dat Apple zijn eigen hardware maakt omdat niemand dat rotte OS van ze wil ondersteunen. :) Microsoft en Surface heeft dezelfde ontstaansreden als Google Pixel en Apple iOS: een ecosysteem bouwen, waarbinnen jij je klant door en door kent en die klant alles bij jouw koopt.
Die andere fabrikanten zijn om een reden gestopt met Windows Phone apparaten verkopen.
Apple maakt aparte hardware zodat mensen hun OS niet op andere apparaten kunnen runnen. Dat is de omgekeerde situatie van Microsoft wat juist zoveel mogelijk mensen op hun OS willen hebben, al is het gratis, in het geval van Nokia betalen ze er zelfs voor. Voor de rest ben ik het met je eens.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 augustus 2018 22:17]

Okť prima HDM heeft de licentie van de naam Nokia, maar ze doen toch wel goed eer aan de Nokia naam?

Naast de twee klassiekers die terug zijn gebracht met nieuwe technologieŽn, combineren ze een beetje de strategie van Nokia onder Microsoft, met goed en goedkoop toestellen en langzaam bouwen ze ook goede mid range en high end toestellen. En ja de naam is hier een belangrijk factor, maar we moeten ook erkennen dat HDM goede beslissingen maakt.

Je kunt ook het zelfde zeggen over TCL, ja de dteks waren een beetje meh, maar de KeyOne en KeyTwo zijn wel gemaakt met een BlackBerry DNA, deze laatste zelfs volgens de specs van een originele BlackBerry toestel.
Wat maakt het uit? Of de ene aandeelhouder nou de andere vervangt maakt toch niets uit?

De eigenaren van Apple zijn nu ook bijna allemaal weg ten opzichte van de eerste iPhone, hun inspiratie is dood, en hun hele business model is gewijzigd. Apple is misschien wel minder Apple dan Nokia onder de nieuwe Nokia-HMD naam.
Als ze er nou een iets grotere batterij dan in het artikel (bijvoorbeeld 1800mah) en er minsten een 8MP camera in zetten is het best een geschikte telefoon als je een klein apparaatje wilt dat de belangrijkste Android functies kan
Wellicht dat vanwege het kleinere scherm je ook een veel kleinere batterij nodig hebt, aangezien dit over het algemeen de grootste energie verbruiker is. Ben dan ook benieuwd naar de hands-on ervaringen straks.
Niet alleen afmetingen van het scherm, maar afmetingen t.o.v. resolutie > ppi, die is iets van 445 (dat is best een stuk hoger dan apple retina, hoogste is volgens mij 327).

Hogere resolutie, betekend meer pixels om aan te sturen, maar hogere ppi dat de backlight harder moet branden om er tussen te kunnen komen.

We zullen zien hoe dat in de praktijk zal werken.
Ik heb dan ook het idee dat de 1 voor de 800 ontbreekt een het dus ook 1800mAh moet gaan worden. Lijkt me namelijk een stuk logischer, zou moeten kunnen passen, en is genoeg voor een budget telefoon.

Dus nog even afwachten wat het uiteindelijk gaat zijn.
Van wat ik er over lees klopt die 800mAh hoor, omdat het een klein apparaat is, schijnt er niet veel groters in te passen, althans, dat halen die artikelen aan.
Ik begrijp de keuze voor de Snapdragon 435 niet echt eerlijk gezegd. Als je een bijna drie jaar oude processor gebruikt, moet het wel bijna op Android Go draaien. Hoewel 3GB dan wel weer ruim is voor Go, maar anders kun je toch niet nog 2 jaar weer meegaan?
Zoals ik android ken, is ook bij oude telefoons de CPU snelheid/kracht zelden tot nooit de bottleneck voor prestaties in het systeem.

Er zijn modernere en zuinigere soc's dan de 435, maar ik vraag mij af wat ze behalve efficiŽntie qua functionaliteit toevoegen aan de Palm. Waar de 435 waarschijnlijk wel heel goed in is door zijn leeftijd, is goedkoop zijn! De prijs schijnt een van belangrijke onderscheidende factoren te zijn voor deze telefoon.
Juist de efficiŽntie is natuurlijk van belang als er een piepkleine batterij in zit...
Ik denk dat dit te maken heeft met het formaat van het toestel en dat de 435 al in andere concepten gebruikt is met beperkte implementatiemogelijkheden.
Sony Xperia X!
Daar kun je het Sailfish X O.S. op zetten.
Ik snap dat al deze telefoons, niet percť de perfecte telefoon zijn voor de gemiddelde consument of tweaker, maar dat we iets te kiezen hebben in diversiteit in de huidige smartphonemarkt vind ik winst. Dus ik zie deze retro-merken graag komen en groeien in de huidige markt!
Nieuwe wijn in oude zakken.

De merknamen zijn nog hetzelfde, maar het zijn allemaal android-kloons op commodity hardware. Misschien leuk dat er nog wat niches worden gevuld met die toetsenborden en een handzamer modelletje, maar dit gaat de mobiele markt niet openbreken en voortstuwen, zoals de keiharde concurrentie rond 2010 wel deed.

Achteraf gezien was die concurrentie misschien iets te hard, waardoor bovenstaande merken het niet gered hebben (ik denk nog steeds dat als Mark Hurd niet bij HP was weggestuurd, we nu een derde marktspeler hadden gehouden in de vorm van Palm met WebOS)
Ik ben er zeker voorstander van om een wat uitgebreider aanbod te hebben van kleine smartphones, maar dit lijkt mij wel heel klein, bijna onpraktisch. Dit scherm is dus nog kleiner dan dat van een iPhone 4(S), maar deze telefoon heeft mogelijk wel een betere screen/body ratio. Indien je een telefoon met kleine bezels maakt zou ik eerder opteren voor een schermgrootte van 4 inch, resulterende in een telefoon met eenzelfde schermgrootte als de iPhone SE, alleen in een nog iets compacter formaat.

Maar goed, wellicht valt die 3.3 inch in persoon wel mee en is het een fijne telefoon voor mensen die een klein model willen. De verdere specs zijn in ieder geval prima, alleen de accu capaciteit lijkt me toch wat krap. Zelfs in zo'n klein model moet 1200 tot 1500mAh toch wel haalbaar zijn lijkt mij.
Het zou mooi zijn om 2000-3000mAh te zien, heb je een telefoon die al weer een paar dagen mee kan
Laat de revolutie voor kleine schermen en toestellen maar beginnen :9~
Je had tot voor kort nog de Z-compact telefoons van Sony. Leuk spul. Maar die laatste compact is ook zijn compactheid weer kwijt. Is het nou echt zo raar om een kleine telefoon te willen? Gelukkig ben ik niet de enige.

Overigens gebruik ik mijn Palm m500 ook nog steeds.
Qua formaat is de XZ2C niet gegroeid tov de voorganger toch?
Beetje late reactie, maar:
Z3C: 127.3 mm lang, 8.6 mm dik, 129 gr
XZ1C:129 mm lang, 9.3 mm dik, 143 gr
XZ2C:135 mm lang, 12.1 mm dik, 168 gr
Allen de breedte bleef ongeveer gelijk. Ook de veel hogere resolutie heeft voor kleine schermen weinig toegevoegde waarde, zeker vergeleken met het toegenomen stroomverbruik.
Zeker die XZ2C doet mee in de pixel race, scherm diameter race, etc. Gelukkig is mijn Z3C nog steeds meer dan snel genoeg (eigenlijk mis je alleen een vingerafdruk scanner), dus ik wacht even af tot er weer iets snels en compacts gemaakt wordt.
Nog niet een cm langer en niet breder (dus net zo handzaam) met een groter scherm en de (m.i. goede) keus om een grotere batterij te gebruiken, met een stukje handzaamheid (de dikte zou moeten toevoegen aan de ervaring). Volgens mij zijn dat juist de juiste keuzes om te maken. Ben het overigens met je eens dat de resolutie 720p had mogen blijven. Maar net als met de grootte zitten ze natuurlijk ook met de verkoopbaarheid. Veel mensen zullen zeggen dat de resolutie te laag is en dat het een te klein toestel is. Er is een reden dat Sony de enige is die dit doet. Anderen hebben er heus wel naar gekeken. Samsung heeft zelf de Alpha gehad. Mensen kopen het gewoon niet genoeg. Daarom probeerden ze ook die X Compact met die 650. Maar ondanks dat dat gewoon een vlot toestel was, wilden mensen dat toestel ook niet.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 11 augustus 2018 14:26]

Oh, ik ben het met jou (en Arokh en Keypunchie) eens dat als niemand het koopt (want pixels, want schermgrootte, enz) het logisch is als je in de race meedoet. Maar die extra cm (8%), en die 3.5 mm (40%) extra in dikte, dat vind ik best veel, en daardoor verliest het zijn compactheid.
Om een of andere reden zijn echt compacte high-end toestellen momenteel niet sexy genoeg. Dat was vroeger wel anders (motorola RAZR bijvoorbeeld), en wie weet verandert dat in de nabije toekomst weer.
Het is niet raar om het te willen, maar er is gewoon bijna niemand die het koopt. Ook niet van Sony toen ze nog wat compacter waren.

Mensen zeggen wel dat ze het willen, maar uiteindelijk kiezen ze een andere.
Het ontbreken van kleinere telefoons komt vooral door terreur van de marketing-afdeling vermoed ik.

Ondanks dat bijvoorbeeld de iPhone SE prima verkoopt, is het lastig om een kleinere telefoon te positioneren. Een groot glimmend scherm doet het makkelijk. Een kleine krachtpatser moet je een niche gaan opzoeken.

Tel daar bij op dat psychologisch mensen niet snel een premium voor 'minder telefoon' willen betalen, terwijl het lastiger te fabriceren is (minder ruimte voor je onderdelen) en je haalt makkelijker hogere marges op een saaie koelkast dan op een kleine krachtpatser.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 10 augustus 2018 16:20]

Mja... Laten we dat niet met 3.3" doen. Liever dan terug naar 4 / 4.5. Hoewel ik eerlijk gezegd die grote schermen fijner vind werken als je meer "smart" gebruikt dan "phone".
Beetje afhankelijk wat je 'smart' definitie is, als je kijkt op het scherm van dat toestel, whatsapp, snapchat, spotify, instagram (ja, placeholder, maar zou gewoon op een 3.3 kunnen werken), zaken die je nog steeds goed op een 3.3 inch scherm zou kunnen gebruiken. Natuurlijk minder handig typen, je zal wat dichter op je scherm moeten zitten om te lezen, maar als ik kijk bij bv een iPhone X hoeveel 'ruimte' er is tussen informatie op je scherm, zou een 3.3 inch scherm enkel eerder onhandig zijn voor bediening (dikke vingers), maar imho niet qua 'smart' functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 10 augustus 2018 10:36]

Licht ook vooral aan hoe je een apparaat wil inzetten. Ik heb mijn device voor een groot deel gekoppeld aan grotere schermen. In mijn auto heb ik Android Auto, op kantoor heb ik de web-koppelingen open staan (web.whatsapp.com / messages.android.com / etc.) Het scherm is vooral tussen deze use cases door om even snel een mailtje te lezen (niet reageren), wat CRM-gegevens op te zoeken en om te bellen.
Voor alles wat ik op een groter scherm wil doen is een kleine tablet (Nexus 7/ iPad Mini) of grotere tablet (iPad, Surface, Chromebook/pad) beter geschikt.

Juist de combinatie van klein, maar met grote opslag is erg prettig.
Accucapaciteit hoeft niet perse een probleem te zijn, afhankelijk van de tuning, maar die 800MhA is wel een zorgpuntje.
Maak m een inch groter, miss iets dikker, gooi r n minstens 3x zo groote batterij in(liever x4), dan heb je miss nog n leuk budget dingetje... daarnaast, op deze size, 720p? lijkt me beetje overdreven.

Deze gaat wss leeg zijn tegen de tijd dat je r iets mee kan, met de oude, langzame quadcore chip.. (kan die uberhaupt 720p vloeiend aansturen?)
Opslag & ram is wel zeer netjes voor n budget toestel.
720P op 3.3 is 'maar' ~450DPI, beetje moderne telefoon met 1440 of hoger scherm gaat daar rustig overheen, de 435 is misschien al goeie 2 jaar oud maar draaide in die tijd ook schermen hoger dan 720.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 10 augustus 2018 11:30]

"maar" 450dpi is al meer dan je kunt waarnemen met het blote oog tenzij je goed zicht hebt en het scherm op 5cm van je neus houdt. 1440p op een telefoon is er alleen maar vanwege de spec wars tussen de fabrikanten en omdat duurdere schermen hogere winsten opleveren, niet omdat iemand er een use case voor heeft. 720p op 5 inch is nog genoeg, bijna 300ppi. Dat is ongeveer de grens van menselijk zicht op normale telefoon-gezicht afstand.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 augustus 2018 12:34]

En dan? Die 720p schermen kunnen misschien goedkoper zijn dan 5inch versies, of 480p schermen juist duurder op 3.3inch, het is puur giswerk, er is gekozen voor 720p op een 3.3inch, klaar. Het is een nichemarkt telefoon, zal best een groep ook weer zijn die 'minder dan normaal' qua afstand van zijn telefoon zit.

Net zoal de nichemarkt van die VR-brillen waar je je telefoon in schuift, daar heb je wel degelijk profijt van hogere resoluties, omdat het mogelijk niet past in het straatje van de 1, hoeft dit niet meteen rotzooi te zijn voor een ander.
Meer pixels is duurder en kost meer stroom. Het levert geen duidelijk voordeel op. Behalve zoals je zegt VR wat een niche markt is. Hoge resolutie zou de niche moeten zijn. Maar ja he marketing. Samsung maakt meer winst op een grotere telefoon dus die verkopen ze liever. De Galaxy A lijn maken ze expres traag en lelijk.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 augustus 2018 14:16]

Maar telefoons met n 1440p scherm, zijn over t algemeen ook geen budget modelletjes.
Meestal niet (hoewel Chinese 'naamloze' telefoons wel vrij goedkoop zijn), maar er staat ook verder niets over de kwaliteit van dat 3.3inch scherm, enkel een 720p resolutie, en het is maar de vraag hoe 'budget' dit toestel precies gaat worden.

In originele tekst wordt alleen gegokt op budget, omdat toestel wel in USA verkocht gaat worden:
A tiny display and battery coupled with a perfectly capable processor and a fair amount of RAM and storage - could this be a "real" tiny budget phone for the person who doesn't want to be saddled with the horrors of Android Go?
Juist niet. Ik wil een kleine telefoon die in mn skinny jeans past en met 1 hand te bedienen is. Niet groter dan 4". Er zijn genoeg koelkasten te koop. Gun mij deze ajb :P
Nu is het afwachten hoe lang de accu het gaat doen met maar 800mAh. Als dit nu een 'simpele', compacte en relatief goedkope SmartPhone zou zijn, waarbij je een langere accuduur zou hebben zou ik dit enorm interessant vinden. Voor iemand die eigenlijk alleen een smartphone heeft voor muziek, whatsapp en af en toe eens een website bezoekt, en zeer weinig apps gebruikt.
Ook het eerste waar ik aan dacht.

Als die §50~80 euro kost dan zou het wel eens leuk kunnen zijn als veredelde mp3 speler, als je het nog zo kunt noemen 😄 Kleiner, handzamer en minder omkijken naar.

Spotify/YouTube/luisterboeken/etc
Als de telefoon goedkoop genoeg is koop ik er gewoon een accupackje bij. Harde voorwaarde is ook dat de batterij vervangbaar is, want van die 800mah hou je na een paar honderd keer laden een stuk minder over.
Het gaat toch om de grootte van het toestel, niet die van het scherm? Wat kan mij het schelen dat er een 3.3 inch scherm op zit als de bezel heel groot is, wat is daat het voordeel van voor de gemiddelde gebruiker (tenzij fysiek toetsenbord)? Een smartphone met een klei scherm zonder fysiek roetsenbord is niet te doen lijkt me.
De enigen die ik nog tegen kom met een telefoon met een klein scherm zijn de niet smartphones. Mijn schoonvader (zojuist 90 geworden), en kan niet met een smartphone overweg, wat ik volkomen begrijp. En verder mensen die nogal nadrukkelijk vertellen dat ze niet mee doen met smartphones want "dat vinden ze maar onzin". Geeft ze blijkbaar een soort van rebel/underdog gevoel denk ik?
Dus wat het nut is van een smartphone met een 3.3" priegelscherm, geen idee...
Het gaat toch om de grootte van het toestel, niet die van het scherm? Wat kan mij het schelen dat er een 3.3 inch scherm op zit als de bezel heel groot is, wat is daat het voordeel van voor de gemiddelde gebruiker (tenzij fysiek toetsenbord)? Een smartphone met een klei scherm zonder fysiek roetsenbord is niet te doen lijkt me.
Telefoons met grotere bezels gaan minder snel stuk, minder krassen en breuken in het scherm, vooral langs de randen gaan ze vaak asl eerst stuk met sterretjes als er veel druk op staat.
Hoe meer plastic om de klappen op te vangen hoe beter wat dat betreft. Een kleine touch screen is prima te bedienen, met webbrowsen op desktop paginas kan het een issue zijn met kleine knopjes, maar het voordeel is dat je met je duim bij het hele scherm kan terwijl je de telefoon in dezelfde hand houdt.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 augustus 2018 12:35]

idd gaat t om de grootte van t toestel. Maar je hebt het maar te doen met wat er bekend over is, en dat is de schermgrootte en de foto's, die tezamen wel iets over de grootte zeggen.
Ikzelf gebruik zelden mn smartphone, daarom wil ik die zo klein/licht mogelijk (momenteel S4 Mini) zodat ie makkelijk mee te nemen is en ik er zo min mogelijk van merk.
Dan zou dit een verbetering kunnen zijn, en die paar seconden per dag priegelen heb ik er wel voor over.
"Waarom neem je geen dumbphone?", omdat ik de smart functies handig vind.
je kunt inderdaad net zien hoe groot de bezels zijn, dus het is wel een klein dingetje, 10-11 cm in de diagonaal of zo. Ik heb even gezocht in tweakers voor toestellen kleiner dan 4.x inch en android, dat zijn er niet veel inderdaad. Zal toch wel een markt voor zijn idd
Sterker nog, er staat in de pricewatch (inclusief niet-verkrijgbare modellen), geen enkele moderne smartphone (>512MB ram, 4G etc), die smaller en lichter is dan de S4 Mini. En dat is een 4,3" toestel.
Maar goed dat zijn mijn persoonlijke eisen, daarom heb ik die ook.
De iPhone SE (4") is smaller, maar zwaarder (en vanzelfsprekend geen Android).
(Xiaomi Mi2 en Panasonic Eluga zijn ook smal/licht, maar hebben geen moderne ROM vziw).
Dan heb je het wel gehad.

edit: ah, er is ook nog deze, slechts 79g (incl accu) en 43mm breed.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 10 augustus 2018 22:15]

Druk er dan een 3500mAh accu bij! Zeker met die specs heb je dan een smartphone die het een week uit moet kunnen houden me dunkt...
Lijkt me dat dat niet gaat passen, maar richting de 2Ah zou toch wel moeten kunnen
Als dit nou eens een semi-degelijke foto kan maken en iets minder traag is dan dikke stront, dan loop ik erg grŠŠg mee weg.
720p is best een hoge resolutie voor een 3,3 inch scherm, ben benieuwd te zien of de achterkant los kan, dan een after market achterkant er op die de telefoon dikker maakt en meer batterij geeft, en ineens heb je een mooie festival telefoon.
Dit vraag ik me ook af
Eindelijk een budget merk met klasse.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True