Sonos activeert Dolby Atmos-ondersteuning voor Apple Music

Sonos activeert vanaf dinsdag de ondersteuning voor Dolby Atmos voor Apple Music. De functie wordt ook wel spatial audio genoemd en zit in de 15.2-update. De functie is beschikbaar op de Sonos Era 300, de Arc en de tweede generatie Beam.

Een Reddit-gebruiker meldt dat de nieuwe functie beschikbaar is op Apple Music. Ondersteuning voor spatial audio is een langverwachte functie van gebruikers. Als de functie is geactiveerd, is het Dolby Atmos-logo te zien in de Apple Music-app. Om van de feature gebruik te maken moet de gebruiker de Sonos-app updaten naar versie 15.2. Die is vanaf dinsdag beschikbaar in de Play en de App Store.

Sonos heeft slechts een paar apparaten die de nieuwe functie ondersteunen. Enkel de onlangs uitgebrachte Sonos Era 300, de Arc en de tweede generatie Beam bieden ondersteuning voor spatial audio. Tweakers schreef eerder al over de aankondiging van de Era, waar ook de ondersteuning voor Dolby Atmos werd geïntroduceerd. Apple Music is vooralsnog de enige muziekstreamingdienst die spatial audio ondersteunt op Sonos-apparaten.

Door Rard van der Hoeven

Nieuwsredactie

28-03-2023 • 13:41

79

Submitter: gerbenp

Lees meer

Reacties (79)

79
77
44
1
0
22
Wijzig sortering
Sonos blijft een aardig systeem, maar het feit dat alles door hun app moet, maakt het dus erg irritant. Enerzijds omdat de app vreselijk is en anderzijds omdat features dus blijkbaar via Sonos uitgerold moeten worden.
De app werkt prima, maar wat je zegt klopt niet. Ik kan gewoon muziek starten via de officiële Spotify app en zelfs Home Assistant.
Kleine nuance, je hebt de Sonos app wel verplicht nodig (edit: op een Androidtoestel), anders werkt ook Spotify niet. En als je bijvoorbeeld meerdere speakergroepen hebt, dan kun je alleen meerdere selecteren in de Sonos-app, niet in je Spotify-app (daar kun je maar 1 groep kiezen, en de groep 'All' werkt niet).

Wat mij betreft valt er nog best veel te verbeteren aan de Sonos-app, zoals het kunnen automatiseren van bepaalde handelingen waarbij bepaalde presets automatisch ingesteld worden. Om wat voorbeelden te noemen (wat ik graag zou willen):
- Automatisch SUB uit na een bepaald tijdstip
- Automatisch selecteren van bepaalde groepen op basis van de geluidsbron (tv, Spotify, telefoon, etc)
En natuurlijk de mogelijkheid tot TruePlay Tuning voor Android (ja ik weet dat dat lastig is voor de vele verschillende microfoons)

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 23 juli 2024 05:12]

Owja? Ik was vorig jaar in een vakantiehuisje met een Sonos speaker en kon gewoon van m'n Android telefoon (Samsung A52) m'n Spotify streamen hoor. Zonder Sonos app. Weet niet of dat misschien afhankelijk is van het Sonos apparaat? Maar het lijkt in ieder geval niet altijd het geval.
Totdat je meerdere speakers en speakergroepen hebt, dan heb je de Sonos-app nodig.
Dan maak je eerst de juiste groepen. Je kunt idd geen groepen combineren in Spotify app. Met de juiste groepen loop ik in de praktijk er niet tegen aan dat ik de sonos app nodig heb.
Als de third party het goed implementeert is dit niet nodig. Ik heb zelf Sonos integratie geschreven voor de FIBARO Home Center 3 en deze kan keurig speakers groupen. Deze gebruik ik elke dag in mijn routines. ;)
Ja hier ook.

Kan gewoon de Sonos aansturen met de Spotify app (android). Dat gedrocht van een Sonos app heb ik dus gelukkig niet nodig.
Toch verbetert het geluid aanzienlijk met trueplay! Daar moet je wel op een apple de s2-app gebruiken.
Kleine nuance, je hebt de Sonos app wel verplicht nodig, anders werkt ook Spotify niet.
Noson is onder Linux gewoon te combineren met een browser die Spotify afspeelt. De Sonos mobiele applicatie is daarmee niet nodig. Werkt ook met oudere ((straks) niet meer ondersteunde) Sonos-producten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 05:12]

Ik gebruik een telefoon met Android, zoals de meerderheid.
Edit, ik zie nu dat er ook een Android fork is. Ik duik er eens in, dank.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 23 juli 2024 05:12]

Ik gebruik een telefoon met Android, zoals de meerderheid.
Jouw stelling:
Kleine nuance, je hebt de Sonos app wel verplicht nodig
Je stelde daarbij niet verdere voorwaarden. Daarmee is je stelling ontkracht.

Extraordinary claims require extraordinary evidence.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 05:12]

Bedankt. Ik zal voortaan ieder woord op een weegschaal leggen.

Maar ik durf de stelling wel aan dat de gemiddelde gebruiker (in Nederland is iemand met een Androidtelefoon en weinig verstand van tech) verplicht de Sonos-app moet gebruiken.
Nog een nuance op je nuance: vanuit Apple airplay kan je meerdere speakergroepen combineren of losmaken zonder de app te gebruiken
Kan gewoon via airplay de verschillende set-ups aanspreken zonder de app hoor. Sub hoeft niet uit geen buren ;)
Niet iedereen (64%) heeft Airplay.
Niet iedereen (64%) heeft Airplay.
Maakt niet uit. Jij schrijft:
Kleine nuance, je hebt de Sonos app wel verplicht nodig
Dat is dus onwaar, zoals @Skywalker27 en ik noemen met verschillende voorbeelden.
Om wat voorbeelden te noemen (wat ik graag zou willen):
- Automatisch selecteren van bepaalde groepen op basis van de geluidsbron (tv, Spotify, telefoon, etc)
Dit doe ik via Home Assistant. Als de input op de Beam ‘tv’ wordt, wordt de speaker in de keuken ontkoppeld en gaat het volume omlaag, als de input iets anders wordt dan ‘tv’ wordt de speakergroep tv-keuken weer ingesteld met een kleine geluidsverhoging. Als er nog muziek speelt op het moment dat de tv aan gaat, wordt die automatisch ook op de speaker in de keuken uitgezet.
Ik luister al een hele tijd naar Dolby Atmos muziek via de Apple TV en Apple Music. Het nadeel is dat de output via HDMI dan als TV output gezien wordt. Via de app afspelen wordt het nu als muziek gezien en is ook de klank anders. De app heeft vooral nogal wat tekortkomingen voor het zoeken van muziek en snelle instellingen.
Sonos is een beetje als Apple. Het is (heel)duur maar het werkt altijd prima.
Je hoeft overigens niet alles via de app te doen. Zaken zoals je TV, Spotify enz kan je rechrstreeks afspelen.
Ik heb toevallig deze week 2 symfonisk speakers gekocht bij de Ikea. Mijn vader had vroeger (10 jaar geleden) al thuis Sonos, die viel vaak weg, stutterende audio, speakers die van het netwerk afvallen.

Dacht dat is 10 jaar geleden zal nu beter zijn. Maar ik heb nu ook met dit nieuwe spul veel van dezelfde problemen nog. (Android app van ze is ook echt dramatisch, meerdere keren crashen tijdens setup, keyboard overlay over een continueknopje heen gelegd die je niet weg kan sliden waardoor je niet op de knop kan drukken.

Muziek die begint te spelen en na 3 seconden begint te stotteren. Was / ben een beetje teleurgesteld eigenlijk. Spul overigens allemaal bedraad aangesloten.
Dat ligt voornamelijk aan je WiFi. Sluit er 1 bedraad aan en de meeste problemen zullen zich vanzelf oplossen door SonosNet.
Spul overigens allemaal bedraad aangesloten.
:+

Het werkt wel een stukje beter dan alles WiFi, met zelfs alles bedraad heb ik nog regelmaat stotter, of dat een speakers 'uitvalt'.

Gebruik verder het standaard modem van T-Mobile i.c.m. met een 1gbit glas aansluiting. Zit (voor andere redenen) nog te kijken naar een ander modem/router, misschien dat dat helpt.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 23 juli 2024 05:12]

Vreemd, ik herken hier zelf helemaal niets van. En ze hangen bij mij aan de WiFi. Echt het enige minpuntje dat ik soms ervaar is dat de audio-input niet naar de TV springt als ik ervoor heb gestreamd via AirPlay. Maar tijdens vele uren gamen, TV- en film kijken geen enkele ‘stutter’ of connectie problemen gehad. Ik denk dat ik met mijn oude Denon receiver meer problemen had.
Spanningtree issues!
Doordat Sonos altijd wifi gebruikt , ookal heb je alles bedraad.. krijg je een soort netwerkstorm en gaat de boel haperen als een router dat niet herkent.
Heb je alle sonos (symponsisk) bedraad ? Zet even op alle Sonos apparaten WiFi uit. Dan voorkom je de zgn broadcaststorm .
Lukt dat niet helemaal , probeer dan te achterhalen op welke poort van de router de Sonos apparaten zitten en beperk de snelheid van dat poort naar Max 64mb . Doet nooit afbreuk aan geluidskwaliteit dan en je voorkomt daarmee geforceerd ook een netwerkstorm.

Werk dat niet sluit dan maar 1 Sonos bedraad aan en de rest draadloos. Dan werkt sonosnet het best en zal daarmee proberen voor de sonosapparaten het spanningtree protocol af te dwingen. Nadeel is wel dat alle sonossen op behoorlijk WiFi bereik van elkaar moeten staan.

Ga je op zoek naar een andere router ? Kijk of die het spanning tree protocol ondersteund. Dat zijn er volgens mij niet veel. Ik zou het eerder proberen met WiFi uitzetten op de sonossen of sonosnet volledig te benutten en dan maar 1 sonos device bedraad aan te sluiten.

Ikzelf heb door het hele huis Sonos staan . De one op zolder en de arc in de woonkamer bedraad. Bereik van Wi-Fi-netwerk op zolder is niet te best. Beide begrenst op 64mbit op de poort, De rest draadloos op verschillende locaties in huis. En dit werkt nu zo feilloos.
Thanks dude, WiFi uitgezet op de speakers, en na een paar minuten testen lijkt het inderdaad opgelost _/-\o_
Hier een unifi setup met Lite APs. Twee speakers bedraad aangesloten (wifi disabled) en de rest op de wifi. Nog nooit problemen met stotteren gehad (7x play:1, sub, playbar).
Unify ondersteund als een van de weinige AP het spanningtree porotocol en met je setup laat je de unify’s het verkeer van je Sonos netwerk regelen. Idealiter zou ik 1 van de bedraadde Sonossen wel WiFi draaien zodat je sonosnet zelf de verbinding regelt en alle functionaliteit van sonosnet kunt benutten. Maar je systeem werkt dus retestabiel, niet veranderen is mijn credo 😉
Ik speel mijn muziek af via AirPlay. Moest alles eenmalig koppelen via de Sonos App. Daarna het geluid gekalibreerd en good to go.
Ik begrijp niet helemaal hoe een set speakers in 1 doos een correcte reproductie kan maken van een atmos mix.. :?
Dat kan het ook niet. Het is vooral voor de niet kritische luisteraar een leuke gimmick. Een echte muziekliefhebber gruwelt er van.
Het verschilt per opname.

Over het algemeen ben ik het met je eens. Maar zoiets als Janine Jansen's The Four Seasons klinkt echt belachelijk goed in Atmos. Alsof je in de zaal zit.

Ook The Weeknd's After Hours is echt super in Atmos (maar dat album is ook eerst in Atmos gemixt en daarna pas gedownmixed naar stereo voor andere formats en diensten).

De La Souls' Three Feet High and Rising daarentegen.... tja... het klinkt "anders", maar doe mij maar die low-budget mix waar ik al sinds 1989 naar luister.
Ja wat je zegt, van bestaande nummers moet je niet te hoge verwachtingen hebben bij de Atmos mix.

Toch kan ik er ook nog een paar bij benoemen die het luisteren waard zijn op Atmos:
Stromae - L’enfer
Heathens - twenty one pilots
Rocket man - Elton John
Gebeurt ook niet, met software proberen ze er wat van te maken. Als geluidskwaliteit een factor van belang is dan luister je toch al niet naar Sonos e.d. systemen.
En dan gaat het hier hoogstwaarschijnlijk nog niet eens over een daadwerkelijke Atmos mix..
Artikel gaat namelijk over Apple Music, dus ik ga er even vanuit dat we het hier over gewoon muziek hebben... oftewel, het zal by default gewoon een 2.0 / stereo-mix zijn.

Er zit dan uberhaupt helemaal geen Atmos informatie in de audio bron.. dus alles wat deze Sonos update doet, is letterlijk "Atmos" via software *erbij verzinnen*. Meer niet.

Marketing naampje erbij dus.
Net zoals THX ook jaren geleden al hun logo deed plaatsen op een paar random mini all-in-one speakersysteempjes of zo.. wat natuurlijk ook helemaal niks met het échte THX te maken had.

Update:
Blijkbaar brengt Apple Music dus daadwerkelijk wél multichannel bron audio uit! (op beperkte schaal)
Thanx hieronder!
Ik heb echter bij de naamgeving "spatial audio" toch echt een ander beeld dan bij "Dolby Atmos"...
"Spatial audio" zat namelijk 20 jaar geleden ook al als 'fancy optie' op de PC in de geluidskaart driver bijvoorbeeld, om een 'virtueel 3D effect' aan je audio te laten toevoegen... in dat geval werd het er dus gewoon bij verzonnen.
Zou me niks verbazen als Sonos straks deze "spatial audio" functie ook aanbied als upmixing op stereo-brontracks, zodat gebruikers alles kunnen weergeven in multichannel, ongeacht of het al in de bron aanwezig was of niet...

[Reactie gewijzigd door BrainCrash op 23 juli 2024 05:12]

Nee nee, Spatial Audio is daadwerkelijk muziek (gemaakt van de master opnames) in volledige Atmos track.
Ik heb thuis een Atmos systeem.
Heb je een voorbeeld van een muziek album met Atmos?
Zojuist geprobeerd, maar er wordt niets per kanaal aangestuurd. Alles is upmixed. Of heb je hier een apart abbonement voor nodig oid? Dolby Atmos 9.2.2 set hier.
Je kan t alleen uitsturen vanaf een compatible Apple TV volgens mij
Volgens mij heb je gelijk. Ik dacht dat het ook met AirPlay 2-compatible Atmos-setjes werkt, maar blijkbaar (nog) niet. Okee en nu met SONOS-speakers blijkbaar. :P Zal wel kwestie van tijd zijn voordat andere fabrikanten her en der ook ondersteuning in gaan bouwen. Het is het echt waard qua geluidskwaliteit.
Lezen is een kunst he, ik zeg dat ze een daadwerkelijke Atmos track uitbrengen van het nummer, dat gaat dus om de bron, niet met welke speaker je het speelt.
Ooh, ok. Verkeerd begrepen., :)
Apple Music heeft echte Atmos mixes. Multichannel dus.

Op Apple apparaten zoals AirPods wordt dat uiteraard gedownmixed naar stereo met een bepaald algoritme. Dat kan ook niet anders, want dat zijn stereo speakers.

Apple geeft er verder weinig informatie over, maar als je op bvb een Apple TV met een receiver afspeelt dan krijg je wel gewoon echt multichannel atmos.

Of het op de Sonos echt multichannel is? Geen idee. Het zou goed kunnen dat de Sonos, met zijn meerdere speakers, ook echt meerdere channels accepteert en output. Dat zou dan niet via AirPlay of Bluetooth kunnen want dat is sowieso stereo. Het is dus alleen mogelijk als de Sonos het ‘rechtstreeks’ afspeelt.Het zou ook kunnen, en zou me niets verbazen gezien Apple en Sonos en het gebrek aan transparantie die de bedrijven gewoonlijk geven, dat de multichannel atmos track van Apple Music eerst gedownmixed wordt naar stereo en vervolgens op de Sonos weer geupmixt naar Atmos. In dat geval zou het echt een soort scam zijn; en zou heel onvoorspelbaar zijn wat voor gevolgen het heeft op de mix.
Precies dit, en niks meer dan dit.
Ongeveer 100,0% (waarschijnlijk zou ik zelfs nog 100,00% kunnen stellen, maar ik neem een slag om de arm) van alle muziek wordt niet opgenomen of in elk geval niet uitgebracht in welke vorm van surround dan ook. De meeste muziek wordt nog altijd voor twee kanalen opgenomen.

Dat wil niet zeggen dat een surround set er niet wat moois van kan maken natuurlijk. Het geluid hoeft ook niet van achteren te komen. Maar als het door de achterspeakers wat ruimtelijker wordt, kan dat natuurlijk een fijne ervaring geven.

Mogelijk dat Apple Music met behulp van Atmos die ruimtelijkheid nog iets verder kan opkrikken? Wie zal het zeggen. Ik zou in elk geval niet het ultieme verschil van dag en nacht verwachten :)
Heb je Apple Music en een Atmos-compatible apparaat?

Dan moet je het eens proberen!

Apple (laat) muziek mixen in Atmos, vaak vanaf de originele masters. Het is dus niet zomaar een ruimtelijk effectje dat met een algoritme op de stereomix wordt losgelaten. Muziek die nog niet in Atmos is gemixt door (/in opdracht van) Apple, wordt ook niet in Atmos afgespeeld.

Sommige nummers klinken totaal anders in de Atmos mix omdat de geluidssporen niet alleen in de ruimte zijn geplaatst, maar soms ook opnieuw ingespeeld of naar voren zijn gemixt uit de master.

Een voorbeeldje:

De track "Silent Lucidity" van Queensrÿche bevat in de Atmos mix extra instrumentsporen, toegevoegd (of uit de originele master naar voren gemixt; dat weet ik niet zeker) ten opzichte van de stereomix.

Je kunt aangeven of je de Atmos mix of de originele stereomix wil horen.

Overigens ben ik de eerste die aangeeft dat het hele remixgebeuren niet altijd perse beter is. Soms wil je gewoon het origineel horen, al is het maar vanuit nostalgie of zo. Gelukkig heb je die keuze.
Je krijgt een 0 als score maar je hebt stiekem wel gelijk... Dolby atmos.
Dat iedereen dit anders beleefd is ook wel weer een feit. Het gaat om beleving, voor mijn beleving van "surround" heb je minstens 4 speakers nodig. Elk in 1 hoek van de kamer.
De soundbars uit het artikel kan je koppelen met andere Sonos speakers die dan als surround channels kunnen fungeren. Op die manier heb je dus een surround setup en heb je dus wel iets aan Atmos/spatial audio en is het niet louter een gimmick.

De Era 300 heeft opwaarts en zijwaarts gerichte tweeters en is speciaal ontwikkeld voor Dolby Atmos. Bovendien kan je ze ook als surround speakers gebruiken met de soundbars...
Op die manier heb je dus een surround setup en heb je dus wel iets aan Atmos/spatial audio en is het niet louter een gimmick.
Maar op die manier is het natuurlijk hetzelfde als een normaal atmos setje. Althans, ze doen ook nog wat aan het verbeteren van de fases en corrigeren voor de acoustiek, maar in de basis heb je dus als ik het goed begrijp gewoon een multi-speaker setup nodig.

Waarom ik het me afvraag is dat sonos in hun reclamefilmpje (van de era 300) blijkbaar flink aan het liegen is over de capabilities. Je ziet een vrouw intens genieten van het geluid, de tekst vertelt dat het om 3D geluid gaat, maar de speaker staat op een kastje aan haar zijkant en ook nog van haar af gericht.
Met die opstelling ga je 3D mixen dus niet goed kunnen beluisteren....
Jawel, want die Era 300 is daadwerkelijk gemaakt voor Spatial Audio en stuurt dus audio niet alleen naar voren, maar ook naar boven en links/rechts
Jawel, want die Era 300 is daadwerkelijk gemaakt voor Spatial Audio en stuurt dus audio niet alleen naar voren, maar ook naar boven en links/rechts
Dat maakt het nog niet dat 1 speaker een atmos mix kan weergeven. Het is bijna triviaal om je een 'gevoel' van ruimtelijkheid te geven, maar ik heb geen twijfel dat de speaker totaal niet in staat is het soort van controle over het golfveld uit te oefenen die nodig is voor atmos of andere vormen van gepositioneerd 3D geluid.

Edit: Er is bij 3D geluid sowiso geen noodzaak voor een speaker om geluid naar achteren of de zijkant te projecteren. Dat wordt soms gedaan als een truuk om het 'extra' ruimtelijk te laten klinken, maar het blijft een truuk die niet zomaar een betere (lees: meer zoals oorspronkelijk bedoeld bij het de productie) reproductie oplevert.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 23 juli 2024 05:12]

Uiteraard wint niks het van een fysieke speaker, maar je kunt best veel doen met reflecties. Dat is vaak ook hoe de atmos hoogte kanalen hun werk doen in een HTK setup.
Wat is een HTK setup? Het enige waar ik een referentie naar kan vinden is een binaurale opnametechniek met een kunsthoofd maar dat heeft nog niks met afluisterente maken... :?
Huis, tuin, keuken ;)

Ofwel gewoon normale atmos setup voor consumenten. Al dan niet een soundbar. De arc doet hoogtekanalen ook dmv reflectie.
Definieer correct?
De atmos standaard definieert hoe het geluid in een danige situatie gerenderd moet worden. De 'danige situatie' moet dan wel aan bepaalde minimale eisen voldoen anders wordt de mix niet correct weergegeven. En of die mix dan werkelijk vol 3D is, of een stereo aftreksel van die 3D mix, dat ligt dan aan de setup van speakers die beschikbaar is.
Hoe dan ook, ik kan mij niet voorstellen dat de claims die sonos over hun speakers doet waargemaakt kunnen worden, laat staan dat ze dat gedaan hebben...
Het deed al sinds gisteren in de Sonos app en op de Arc. Je ziet nu een Dolby Atmos logo bij songs afgemixt in Dolby Atmos (via Apple Music). Ik vind het soms echt heel fijn klinken bv. Don't Know Why (Norah Jones), No Time to Die (Billie Eilish) en Drive (R.E.M). Sommige songs klinken echt niet fijn. Dan toch liever de stereo variant.

[Reactie gewijzigd door Master Chieftec op 23 juli 2024 05:12]

Het album van bijv. Norah Jones is naar mijn weten ook destijds als SACD uitgebracht, dus 5.1 audio. Dat komt beter tot zijn recht in een Dolby-omgeving dan "gewone" stereo-CD's. Even los van wat een soundbar te maken heeft met "surround" maar dat terzijde.
Dat klopt, al was het bij mij toen dan wel in stereo alleen. Mijn Sony SACD speler en versterker kon geen surround. Ik gruwelde toen van muziek in surround. Ik ben overgestapt naar het Sonos systeem (Arc, Sub, 2x Play 5 gen 2). Het komt niet in de buurt van mijn vorige set up echter produceert hij een goed genoeg geluid om van muziek te kunnen genieten. Ook voor home theater doeleinden voldoet hij prima. Ik ben wel mee eens, echte surround krijg je met losse 7.1 speakers maar het Sonos systeem doet het best aardig.
dus 5.1 audio
De 'dus' is een beetje te voorbarig.
Je kan ook Bassie en Adriaan op DVD (of misschien zelfs blu-ray?) kopen. Dat is ook niet echt 1080p ;-). Althans. De datastream wel... Maar je snapt hem.

SACD kan je ook gewoon tweekanaals opnemen met een diepere bemonstering. Het gaat 'tot 6 kanalen'. (nou zal het vast wel zo zijn, dat de meeste SACD's in de praktijk 5.1 opgenomen zijn hoor, maar het is geen garantie) Mogelijk is het signaal dan zelfs 5.1, maar kunnen er 'slechts' twee kanalen gevuld zijn.
Waar zie je dat icoontje precies? Ik heb hem nog niet ontdekt.

Ik heb mijn Spatial Audio muziek gestart in de Apple Music app en via Airplay stream ik naar mijn Beam II

[Reactie gewijzigd door Gulli op 23 juli 2024 05:12]

Via Airplay gaat het niet lukken. Dan valt ie terug naar Lossless, althans dat staat er in de AM app.
Het moet via de Sonos S2 app, voeg daar Apple Music als service toe. Je kan daarna browsen in de Apple Music library, zoeken, je playlist benaderen, etc. Als je een song afspeelt afgemixt in Dolby Atmos, dan zie je net onder de artiest Apple Music staan (links) en Dolby Atmos (rechts).
Zie hier: https://i.redd.it/0cxfl5ww9cqa1.jpg

[Reactie gewijzigd door Master Chieftec op 23 juli 2024 05:12]

Yes zie het nu, om de een of andere reden dacht ik dat je met Airplay gewoon je Sonos apparatuur de opdracht gaf om zijn eigen stream te starten en dat die dan automatisch de hoogst mogelijke kwaliteit binnenhaalt. Blijkbaar werkt het iets minder geavanceerd dan dat.
Dat is alleen Chromecast audio die zo werkt. Airplay streamt van je telefoon (hetzelfde als bluetooth)
Wellicht een heel obvious question, maar kan je het ook gebruiken als je een film kijkt met dolby atmos. Functioneren de ERA 300 dan ook als DA speakers? (in elke nieuws artikel gaat het steeds over muziek, is mij niet helemaal duidelijk of het expliciet voor muziek is).
Goeie vraag, het is namelijk best onduidelijk. De Era 300 heeft een tweeter die naar boven gericht is. Je kan hem echter niet aansluiten aan de tv, het heeft geen HDMI aansluiting. Dus geen standalone DA speaker voor de tv. Hij kan echter wel als Dolby Atmos speakers dienen voor films, je zal hem dan wel moeten koppelen aan een Arc of de Beam gen 2. En dan 2x Era 300 als rear speakers met elk 1 omhooggerichte tweeter. Voor muziek heb je de soundbars niet nodig om de Era 300 als Dolby Atmos speaker te kunnen gebruiken met een service als Apple Music.
Bedankt. Ik begrijp nu iets beter hoe het zit :)
Het blijkt dus idd zo te zijn dat je de ERA 300 icm een Arc kunt gebruiken voor Dolby Atmos Home Cinema.

Review die een en ander heeft verduidelijkt:
- https://youtu.be/JXdlEjX7VC8
Thanks voor de reminder, zojuist Hybrid Theory van Linkin Park op mijn Beam Gen.2 aangezet. Lekker hoor.

Is het echt Spatial Audio/Atmos met alleen een Beam? Nee vast niet, maar het klinkt wel lekker.
Gisteren geprobeerd met mijn sonos arc. Het resultaat is wisselend: Bij sommige tracks voegt het weinig toe, bij andere tracks is het spectaculair. Bijvoorbeeld de trompetpartijen van miles davis klinken alsof hij tegenover je staat te blazen. En de vocalen in andere tracks klinken kraakhelder. Erg benieuwd hoe deze ontwikkeling verder gaat, spatial audio is zeker de toekomst. Maar het gaat nog wel even duren voordat alle historische muziekcollecties met passie geremasterd zijn.
Eigenlijk zorgelijk dat Sonos in de Sonos App bepaalt wat jij als gebruiker (in dit geval) in Dolby Atmos mag beluisteren als je hardware setup het ondersteund.

Zet gewoon de standaarden (waar soms zelfs licenties voor betaald zijn) open voor alle Sonos apparaten die het ondersteunen voor alle bedrijven/Apps die er gebruik van kunnen of willen maken.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 23 juli 2024 05:12]

Toch goed te lezen dat Sonos telkens dingen toevoegd.
Ik heb zelf een draadloos systeem via Bluesound, maar deze voegd zelden tot nooit iets toe. De soundbar ondersteund wel Dolby Atmos, maar bijvoorbeeld de Powernode (receiver) weer niet.
Ik vind het wel even wennen hoor dat Dolby Atmos voor muziek want voor films en series is het heel mooi geluid maar vind stereo op dit moment nog wel het beste klinken.

Weet iemand ook of lossless al beschikbaar is in de Sonos app voor Apple Music, want bij Amazon Music laat hij wel een HD icoon zien maar bij Apple Music zie ik dat nog niet, het werkt wel volgens mij via AirPlay maar het lijkt mij als er nu Dolby Atmos beschikbaar is ook lossless nu kan?
Apple moet het gewoon mogelijk maken om Dolby Atmos op alle compatibele apparaten te laten afspelen, tis een beetje lullig dat een hoop huishoudens wel gewoon een Dolby Atmos installatie hebben maar geen Dolby Atmos muziek van Apple mogen afspelen. (Enige methode is nu een appleTV kopen en dan via HDMI, zelfs HDMI out van een Mac doet bijvoorbeeld geen Dolby Atmos als het van Apple Music komt...)
Dan heb je nog nooit een goede (thuis) Atmos installatie gehoord, je hele reactie slaat echt nergens op. Atmos is juist een standaard die overal werkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.