Apple voegt ondersteuning voor Dolby Atmos toe aan Windows-app van Apple Music

Apple heeft Dolby Atmos geactiveerd in de Windows-versie van de Music-app. De spatialaudio-optie is al eerder toegevoegd aan Apple-apparaten en Android-telefoons.

De ondersteuning voor Dolby Atmos-audio is toegevoegd aan versie 1.1284.20225 van de Windows-versie van Apple Music. Om gebruik te kunnen maken van de functie moeten gebruikers de Dolby Access-app installeren. Voor compatibele speakers is het gebruik van Dolby Atmos gratis; om de ruimtelijke audio met een koptelefoon te gebruiken moeten gebruikers ongeveer 15 euro betalen. Vervolgens kunnen ze het afspelen en downloaden van muziek in Dolby Atmos-kwaliteit inschakelen via de Apple Music-instellingen.

De iOS-, MacOS-, Apple TV- en Android-versies van Apple Music hebben al sinds 2021 ondersteuning voor Dolby Atmos. De app biedt sinds kort ook op sommige televisies van LG toegang tot deze audiofunctionaliteit.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

05-04-2025 • 11:51

68

Submitter: TheVivaldi

Reacties (68)

Sorteer op:

Weergave:

Ik gebruik Apple Music veel op Windows en het blijft een instabiel programma met veel bugs. Op macOS en iOS werkt het vlekkeloos. Ik kan een weekend mijn laptop niet gebruiken en op maandag open doen, en muziek speelt meteen en op de juist output af. Op Windows is van output switchen gelijk aan de app opnieuw starten. Regelmatig moet ik m volledig opnieuw installeren.

Ik hoop dat dit een teken is dat er meer werk wordt gedaan voor deze versie.
Ik heb juist positieve ervaring met Apple Music op Windows.

Apple is ook 1 van de enige grote bedrijven die nog moderne native Windows apps maakt in plaats van te bezuinigen op software ontwikkel kosten via Electron, PWA of andere website vermomd als desktop applicatie.
Het zou mij ook verbazen als Apple Music zo instabiel was geweest op Windows. Apple staat nu niet bepaald bekend om het maken van dergelijke software.
En toch deel ik de ervaring wel. Heb het een proefmaandje geprobeerd en vooral het afsluiten en weer opzeggen van dat abonnement ging echt heel stroef.
Dit verbaast me juist niets. Bijvoorbeeld iCloud en Photos werkt op Windows belabberd ten opzichte van andere clouddiensten. Op MacOS werkt het fantastisch. Apple gaat over het algemeen net tot het randje van acceptabel om je zoveel mogelijk hun ecosysteem in te drukken.

Ik zit er zelf mee. iCloud vind ik op m’n iPhone goed werken (meest recente redesign daargelaten). Maar vanwege de Windows ervaring neig ik ernaar om mijn laatste niet-Apple device (laptop) ook Apple te kopen. Op andere platforms werkt het nét goed genoeg, terwijl het op Apple devices onovertroffen is. Hinderlijk…
Ik lees dat wel vaker over iCloud op Windows, maar ik neem het altijd met een korrel zout, want verder dan “het werkt niet zo goed als op macOS” komen mensen niet. Oftewel: ze zeggen nooit wát er dan niet goed werkt.
Bij deze dan.

Op mac kan je gebruik maken van Photos en alle bijbehorende functies. Dat is in zijn geheel afwezig op Windows. iCloud logt op Windows af en toe willekeurig uit. Regelmatig zijn bestanden niet gesynchroniseerd, zonder dat dit wordt aangegeven. Je kan niet of nauwelijks kiezen wat wel of niet moet worden gesynchroniseerd. 2-way sync was voorheen niet beschikbaar, maar ik lees nu dat dit in de laatste versie wel gebeurt (geen keuze). Máár als je op je PC iets verwijdert is dat alleen lokaal. Er zijn geen instellingen om dit aan te passen.

Ik heb de software in de afgelopen 10 (?) jaar meerdere keren een kans gegeven maar het is gewoon troep.

Één disclaimer, ik heb de laatste versie uit 2024 nog niet geprobeerd.
Bedankt voor de verduidelijking. :)

Maar of dat van dat willekeurig uitloggen aan de Windows-client ligt weet ik niet, want ik heb datzelfde probleem met de Nextcloud-client op Linux. En ook in de webinterface van Nextcloud en OneDrive/OneNote Online word ik er wel eens willekeurig uitgegooid.

De rest van wat je benoemt zijn wel duidelijke problemen met iCloud op Windows.
Dit is waarschijnlijk geen oplossing voor je, maar werkt het via de webversie van Apple Music wel goed?
https://music.apple.com/nl
Jorgen Moderator Beeld & Geluid 5 april 2025 12:59
En in hoeverre heeft Dolby Atmos überhaupt meerwaarde op twee speakers of een hoofdtelefoon? Hoogstwaarschijnlijk géén.


Edit: mijn 'vraag' is dan ook vooral kritiek. Atmos is hartstikke mooi, maar alleen als je een geschikte speakersetup hebt. Op laptops, mobieltjes, tv's, soundbars, stereospeakers en hoofdtelefoons heb je er niks aan. De stream wordt wel afgespeeld, maar je hoort géén Atmos.

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 5 april 2025 14:05]

Voor muziek? Zelfs daarbuiten heeft het geen meerwaarde. Atmos is gewoon een marketing term die in de meeste gevallen zelfs gewoon niet werkt. Heel interessante video van iemand die weet waar hij het over heeft: YouTube: Gaslighting Your Fans w/ Dolby ATMOS™

Goeie stereosetup is alles wat je nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door iqcgubon op 5 april 2025 16:07]

Dus men draagt eigenlijk 15 euro per maand voor niks af aan Apple?
Nee? Apple Music is gewoon een muziekdienst die individueel 11 euro p/m is (gezin is 16,99 p/m) Er is geen basis abonnement zonder Dolby Atmos, dus dat de nuttigheid van DA ter discussie staat betekent niet dat heel Apple Music nutteloos is.

Feature set: https://www.apple.com/nl/apple-music/#plans
Dus dan klopt het artikel niet? Want daar staat “om de ruimtelijke audio met een koptelefoon te gebruiken moeten gebruikers ongeveer 15 euro betalen”. Dat lijkt te suggereren dat er dus wel degelijk een tweede abonnementsvorm is voor het gebruik van een deel van de functies van Dolby Atmos/Apple Music.
Die 15 euro betaal je via de Dolby Acces app en is eenmalig.

Je moet namelijk een licentie betalen om Dolby Atmos via koptelefoons te gebruiken.
Ik niet begrijp. Ik heb gewoon spatial audio op m’n headset (dolby atmos). Hoezo moet ik dan nu nog weer extra betalen? Alleen omdat ik ook een Windows PC heb?
Je kunt ook kiezen voor een mac dan zit het erbij.. Kost wel iets meer dan 15 euro denk ik..

Gewoon lekker je muziek in stereo luisteren, klinkt meer dan prima!
Op een koptelefoon heeft t ook totaal geen meerwaarde.
Je bent minimaal 7 boxen nodig, waarvan 2 aan het plafond om iets te krijgen wat meerwaarde geeft tov de voorgaande meerkanaalsopstellingen.
Mja das dus echt niet waar, maar dat maakt verder niet zo veel uit
Ja nee die zijn er uiteraard al en daar werkt het ook gewoon allemaal prima zonder extra licentiekosten.

Vandaar dat ik zoiets heb van “huh? Waarom onder windows dan wéér?”

Macbook pro, mac Mini, iPad pro, iPhones, allemaal al Atmos Capable devices die ik “dagelijks” gebruik icm Airpods Max. Heb ik niet extra dingen coor aan moeten schaffen i.c.m. Apple Music. Waarom zou dat dan onder windows weer wel moeten? Ik betaal al voor de functionaliteit (Apple Music) en heb al betaald voor de encoder licentie in de headset (Airpods max). “Windows” is in deze letterlijk een doorgeefluik, waarom zou je daar nog licenties voor betalen dan?

Als je mobo atmos capable is, dan heeft je moederbord fabrikant daar al voor certificering betaald, dus ook met niet Apple hardware zou het gewoon al zonder gedoe moeten werken toch?
Volgens mij hoeven wij dat dus niet. Ik ga er even vanuit dat wij (jij ook) al licenties hebben via onze headset.
Ik lees dit artikel alsof men niet weet dat niet alleen speakersets maar ook headsets al een licentie kunnen dragen.
Maar ik heb geen flauw idee in realiteit..
Ik weet wel dat mijn headset al een licentie inclusief heeft.
In de Dolby Access app zit een optie om het betalen over te slaan als je al een device hebt dat gelicenseerd is.

Ik heb nog nooit voor Dolby Access hoeven betalen om de Dolby Atmos in mijn AVR te gebruiken. Devices die zelf al een Dolby Atmos licentie hebben zijn in de regel allemaal digitale devices die of zelf een 'decoder' hebben of die zelf aan de app kunnen vertellen dat ze een licentie hebben.

Dus als je headset een Dolby Atmos licentie heeft, hoef je niet extra aan Dolby Access te betalen.
Ah kijk. Dat verhelderd de boel.

Maar gaat die app dat dan ook nog checken of is het een beetje berust op het “winrar model”?
De app enabled de codec. Dolby Atmos is encrypted en playback devices die zelf een licentie hebben kunnen het decrypten. Het feit dat je iets hoort is het bewijs dat je een licentie hebt.
A, op die fiets. Bedankt voor de verduidelijking! :)
Men kiest er voor
Voor muziek, helemaal mee eens. Ga voor een goede stereo setup.

Voor films / series / games, absoluut niet mee eens. Positionele audio voegt zoveel meer toe. MAAR, dan moet je ook de juiste fysieke speakers toevoegen. Dit kun je vergeten uit alleen een soundbar met een sub. Plaats een paar (liefst meer) degelijke plafondspeakers als uitbreiding van een 5.1 of 7.1 setup met fysieke speakers, dat is een heel ander beest en hoor je echt wel de toevoeging van Atmos.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @dhrto5 april 2025 14:03
Precies waarom ik mijn 'vraag' ook stel. Atmos is geweldig, maar alleen met de juiste setup. Soundbars, stereo-setups en hoofdtelefoons, mobiele telefoons en laptops kunnen de stream afspelen, maar je hoort er niks van.
Jawel hoor. Kunnen ze tegenwoordig heel goed uit rekenen.

De manier waarop het menselijk oor positionering doet is aan de hand van interferentiepatronen van reflecties en “time of flight” verschillen tussen linker en rechteroor (en dat dan per frequentie ook nog eens).

Het menselijk gehoor is best geavanceerd, maar niet iets wat niet al redelijk berekend kan worden.

Er gaat nog steeds niks boven een fysieke speaker in een ruimte, maar computational audio is wel degelijk goed hoorbaar als de track er ook op gemaakt is.
Dat werkt prima als je weet waar de persoon op gericht is, bijvoorbeeld in VR (werkt top weet ik uit ervaring met gewoon een stereo koptelefoon met de nodige spatial audio processing), waar iemand zijn hoofd beweging wordt getracked in relatie tot de (geluid)scene. Maar met het kijken naar een film op de bank, waar iemand zijn hoofd naar achteraan draait omdat die verrast wordt door het geluid van 'achter', wordt in een keer je geluidsbeeld helemaal overhoop gegooid. Dit in tegenstelling tot fysieke speakers in de ruimte.
wordt in een keer je geluidsbeeld helemaal overhoop gegooid. Dit in tegenstelling tot fysieke speakers in de ruimte.
Dat is dus niet zo. Juist niet met Apple music en airpods. Die hebben die tracking er namelijk in zitten. Ik heb soms een podcast aan staan en per ongeluk spatial audio aan en dan lijkt het net of die dude naast me op de stoel zit.

Juist als je je hoofd draait.
Ja, dan heb je dus tracking in je oordopjes of koptelefoon zitten, net als bij een VR headset. Dan werkt het prima. Ik heb het over de situatie met bijvoorbeeld geluid vanuit de TV of soundbar die niet weet dat je je hoofd gedraaid hebt.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @supersnathan945 april 2025 17:26
Het wordt ontegenzeggelijk beter, maar zet iedere willekeurige soundbar (inclusief Sennheiser Ambeo) of hoofdtelefoon tegenover een willekeurige geluidset met speakers op de juiste plaatsen en het verschil is gigantisch.

YouTube had bijv ook jarenlang 'surround' wat niets anders was dan stereo met foefjes. Onvergelijkbaar met echte 5.1.

Dus beter dan eerst? Ja. Vergelijkbaar? Nee. Het blijven gegenereerde foefjes.
De Samsung q990d met aparte back speakers doet Dolby Atmos echt wel aardig. Zeker voor die prijs.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @daffie825 april 2025 22:29
Er is een reden dat soundbars vaak met achterspeakers en een losse sub komen ;)
Dat verbetert de beleving zienderogen.
Het wordt ontegenzeggelijk beter, maar zet iedere willekeurige soundbar (inclusief Sennheiser Ambeo) of hoofdtelefoon tegenover een willekeurige geluidset met speakers op de juiste plaatsen en het verschil is gigantisch.
Klopt. ik heb zelf een "basale" 5.1.2 set met ondersteuning voor Atmos. Deze is met echte speakers opgebouwd, dus ook met "volle" plafondspeakers inclusief klankkast (i.t.t. weerkaatsing of van die inbouw autospeakers). Het verschil met sound bars en moderne setjes "mini"-speakers is dag en nacht. Je hebt veel meer volume op en rijk geluid over het volle bereik uit alle richtingen.

De linker en rechterspeakers voor en achter zijn volledige zuilen waar zowel muziek (alleen voor voor stereo, uiteraard) als films en series (allen, met de andere speakers) geweldig op klinken. Dit is een tweedehands speakerset uit een specifieke serie uit de jaren 90 die over een periode van jaren langzaamaan tweedehands bij elkaar is gesprokkeld en gerestaureerd. De totale kosten zijn minder dan een premium soundbar, maar het geluid klinkt zuiverder, voller en mooier (uiteraard subjectief) dan de meeste moderne speakersets. Natuurlijk moet je wel een HDMI-receiver hebben om het geheel aan te sturen, maar dat is een kleine meerprijs op een volledige thuisbioscoop. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 april 2025 22:21]

Jorgen Moderator Beeld & Geluid @The Zep Man5 april 2025 22:27
Dat is het mooiste wat er is :) !!

Ik gebruik nu een 5.1 met alleen als fronts zuilen, omdat de rest voor effecten is, maar als ik net als jij voor én achter stereomuziek zou willen horen, dan is dat zeker een mooie opstelling! Mijn vader had voordat ik geboren werd een quadrofonische setup. Mijn liefde voor film en muziek met fantastisch geluid heb ik van hem geërfd.
Muziek heb ik liever enkel van voren, maar kan ik ook quadrofonisch afspelen op vier dezelfde zuilen. Klinkt geweldig.

Voor de plafondspeakers maak ik gebruik van een stel surround speakers uit dezelfde serie. Deze speakers en de center speaker kwamen enkel in een speciale 5.1-opstelling van de set die in de tweede helft van de jaren 90 uitkwam voor DVD-spelers (dus zeldzaam, want wie had dat nou?). De surround speakers zijn dus wat kleiner dan een zuilspeaker, maar hebben nog steeds een formidabele klankkast. Ik heb beugels gemaakt waarmee die aan het plafond hangen (zonder de speakers zelf te beschadigen) en die de speakers naar beneden richten. Jarvis in Iron Man klinkt zoals je Jarvis zou verwachten: ruimtevullend. Ook de seismic charge van Slave I klinkt geweldig (natuurlijk wel de Atmosversie). :)

De subwoofer uit die originele serie van luidsprekers stelde niets voor, dus die heb ik overgeslagen. In plaats daarvan gebruik ik de subwoofer van een Logitech Z-5500 die ik met wat modificaties zowel dommer als slimmer heb gemaakt (geen control pod nodig, gaat aan en uit samen met de receiver). Dat geeft voldoende extra kabaal voor filmbas. Uiteraard wordt de subwoofer niet gebruikt voor muziek. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 april 2025 23:36]

Jorgen Moderator Beeld & Geluid @The Zep Man5 april 2025 23:41
Mooi! Het AV-virus kreeg mij te pakken toen ik de landing in Normandië zag in Saving Private Ryan :)
Daarna altijd gedroomd van mijn eigen setup en die bijna 8 jaar geleden kunnen waarmaken. Elke dag genieten!
Hetzelfde hier. Tijdens COVID-19 kwam mijn thuisbioscoop (in een aparte mediakamer) zeer goed van pas. Daar zijn veel films en series versleten, naast het luisteren naar muziek (inclusief een opera of twee). Die kamer ik in die tijd ook zo nu en dan beschikbaar gesteld aan vrienden (met gepaste afstand houden en andere voorzorgsmaatregelen, uiteraard) zodat zij alsnog een "uitje" hadden in de lange quarantaineperiodes. Ik denk dat dat positief heeft bijgedragen aan hun mentale gezondheid. :D

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 april 2025 00:16]

Jorgen Moderator Beeld & Geluid @The Zep Man6 april 2025 01:33
Dat geloof ik meteen! :)
YT neem ik niet serieus. Daar is de 2.0 track al dusdanig gecomprimeerd dat “surround” em echt niet gaat worden. Kun je ook helemaal niet op die manier pre-computen.
het verschil is gigantisch.
Ja er gaat niks boven fysiek speakertje en goede tuning. Dat staat buiten kijf, maar atmos met goede headset en goede dsp is echt niet slecht ofzo. Geeft iedere soundbar sowieso het nakijken.

Apple TV+ met AirPods is echt wel goed kijkbaar met de tracking. Geeft een heel goed beeld.
Hahaha, ik weet even niet of je nou serieus bent of dit sarcastisch bedoelt? Dus of je een speaker boven je plaatst of onder je, jij hoort niet waar het geluid vandaan komt?

Edit: ik heb het dus puur over positie.

[Reactie gewijzigd door dhrto op 5 april 2025 21:32]

Platfondspeakers zijn een wassen neus. Mensen kunnen helemaal geen verticale positie van geluid horen. Beide oren zitten op dezelfde hoogte.
Wat denk je dat de vorm van een oorschelp doet met geluid uit verschillende richtingen?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 april 2025 22:26]

Niet heel veel. Anders had je maar 1 oor nodig gehad om stereo te kunnen horen…
Dat denk je fout. Er zijn meer richtingen dan "links" en "rechts".

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 april 2025 23:18]

Hier is onderzoek naar gedaan. Als je mensen hun schoorschelp iets wijzigt zijn ze de eerste paar dagen/weken wat gedesoriënteerd en kunnen ze moeilijk positie bepalen. Daarna past het brein zich aan aan de nieuwe vorm.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @kozue5 april 2025 23:43
Dat is niet waar. Als jij op straat loopt en iemand vanaf een balkon naar je roept, kijk je ook niet naar beneden ;)
Vertel dat maar eens tegen mijn zoontje van bijna 3. Als ik vanuit het raam op de eerste verdieping naar hem roep kijkt ie verward naar de deur er onder en snapt er niks van waarom ie mij hoort roepen maar me niet ziet. Maakt niet uit hoe vaak ik m roep, maar naar boven kijken doet ie echt niet.
Als ik iemand met z’n vingers laat knippen ergens rondom mijn hoofd, zonder dat ik kan zien waar, kan ik heel goed bepalen waar dat vandaan komt. Ook boven of onder.

Het leven zou echt gigantisch saai en gevaarlijk worden als we alles alleen in een 2D vlak konden plaatsen.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @iqcgubon5 april 2025 23:44
Voor muziek wel. Voor een surroundbeleving voegt het ontegenzeggelijk wat toe, mits je speakers op de juiste locaties hebt hangen. Anders is het doe-alsof-surround-met-foefjes.
Wel een kanttekening:

Hoewel het ruimtelijke aspect niet altijd iets toevoegt (soms wel), is het vooral de nieuwe mix die vaak wel de moeite waard is.

Silent Lucidity van Queenrÿche bijvoorbeeld, klinkt veel minder “opgepropt” in Atmos dan het origineel
Er zijn wel degelijk enorm mooie ruimtelijke mixen, zoals Pink Floyd's Dark Side of the Moon (5.0 geloof ik). Dat is echt een beleving.

Maar, de meeste muziek wordt niet speciaal voor Atmos gemasterd. Heb meerdere tracks via Apple Music gehoord en het meeste is niet indrukwekkend.

Via bepaalde hoofdtelefoons zoals o.a. Airpods kun je ruimtelijke audio horen door je hoofd te draaien. Trackt heel mooi alles mee. Alleen hoor je toch vaak dat objecten volgens het standaard-stramien worden gemixt en dat er een blob aan instrumenten van één plek komt. Jammer, maar dat komt door de mixes en niet door de standaard en technologie.

Ben het niet helemaal eens met de video om die reden.
Stereo is simpelweg de goedkoopste én meest toegankelijke optie voor ruimtelijke geluidsweergave, en daardoor al decennia de standaard. Omdat vrijwel iedereen stereo gebruikt — van goedkope speakers tot high-end setups — zijn artiesten hun muziek vanzelfsprekend vooral in stereo gaan produceren.

Maar dat betekent niet dat het de beste optie is.

Dankzij Apple Music met Dolby Audio krijgen artiesten nu eindelijk de kans om hun werk in volwaardig multi-channel te maken én bij een groot publiek te krijgen. Het maakt ruimtelijke audio niet meer exclusief voor een nichemarkt of dure fysieke dragers. Het is een stap vooruit voor muziekproductie — niet omdat stereo slecht is, maar omdat we eindelijk verder kunnen dan de beperkingen ervan.
Top uitgelegd en een hele fijne benadering van de casus. Als iedereen dacht als zo velen over Dolby Atmos hadden we nu nog gewoon mono gramofoonspelers met toeter. Nu heb ik zelf geen Apple Music meer, voornamelijk vanwege de vele prijsstijgingen én omdat ik ook YouTube Premium met YT Music er “gratis” bij (kuch koppelverkoop), maar toen ik het nog had waren de paar voorbeeld tracks erg illustratief voor wat het kan betekenen. Ik weet niet hoeveel albums nu beschikbaar zijn met Dolby Atmos, wel benieuwd naar…
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @Bonthouse5 april 2025 18:45
Stereo is ook zeker niet slecht. Stereo is uitstekend voor muziekaudio en multichannel formaten kunnen dat net zo goed zijn. De marketing dat je multichannel net zo goed kunt horen op 2 speakers of zelfs 1 is echter onzin.
Dat kon met de SACD al.
Klopt dat SACD en DVD-Audio al lang geleden meerkanaals audio mogelijk maakten, maar dat waren channel-based formaten. Geen object-based audio zoals bij Dolby Atmos, dus geen dynamische positionering van geluid in de ruimte. En daarbij: SACD was duur, ontoegankelijk, en bleef een niche. Je had bij gebruikelijke home cinema hardware zelfs nog speciale SACD hardware nodig en er was amper aanbod.

Wat Apple nu doet, is de eerste keer dat multi-channel audio op schaal beschikbaar wordt voor een breed publiek, via een platform dat mensen al gebruiken. Dát maakt het verschil.
Ik zou al lang overgestapt zijn naar Apple Music als er een goed werkende Windows app zou zijn. De huidige app voelt sloom aan, geen lossless audio en ik denk ook geen remote bediening van andere apple music devices (spotify connect).

Apple had een hoop mensen kunnen overtuigen om te switchen van Spotify toen ze lossless hadden aangekondigd als ze meer energie hadden gestoken in een stabiele Windows app.

Edit: Ik heb de app zojuist nog eens geprobeerd en ik ben eerlijk gezegd onder de indruk, de app is er een stuk op vooruit gegaan sinds de laatste keer dat ik Apple Music had geprobeerd. De punten die ik hierboven had vermeld zitten eigenlijk allemaal in de Windows app momenteel. App voelt ook lekker vlot aan.

[Reactie gewijzigd door ThatGuyAndy op 5 april 2025 14:10]

Voor zover ik op de hoogte ben biedt Apple Music wel lossless audio aan op Windows, alleen staat het niet de facto aan en moet je de instellingen induiken om het aan te zetten.

[Reactie gewijzigd door Arquintox op 5 april 2025 13:54]

Oh nice, dat had ik gemist!
Fijn dat dit nu wel mogelijk is.
Via Apple TV kon ik al muziek ruimtelijk afspelen, mijn Onkyo receiver ondersteund helaas niet het Atmos formaat maar wordt alsnog in 5.1 PCM format afgespeeld i.c.m. DSX zodat ik 5.1.2 geluid heb (high speakers).

Nu heb ik dit met Windows getest maar hier word alleen het Atmos formaat ondersteund en niet standaart 5.1 waardoor ik geen geluid krijg en dus alleen via stereo en Dolby PL II (upscaling naar 5.1) 'ruimtelijk' geluid kan krijgen. Nu heeft mijn Apple TV de voorkeur als media device dus heb ik hier geen last van.
Dolby Atmos is maar een naam ik heb liever gegarandeerd high res.
Nu nog een Apple music app voor Android tv. Dat is letterlijk het enige waarvoor ik m'n apple tv nog gebruik. Als het op die shield kan draaien ben ik tevreden.
Kun je niet de android app draaien daarop dan?
Zeker maar die is niet gemaakt voor android tv en dat werkt dus niet bepaald
vlekkeloos. In ieder geval niet zoals een echte app voor Android tv.

[Reactie gewijzigd door Badmeerkoet op 6 april 2025 18:40]

Mja fair. Ik had juist het idee dat dag het hele
Punt was van Android TV t.o.v. Google TV dat je juist zonder gedoe gewoon android Apps kon draaien.

Maar dan voegt android TV eigenlijk alleen wat toe in de vorm van een shield die serieuze rekenkracht heeft voor transcoding enzo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.