'Sonos brengt in maart Era-speakers uit met bluetooth, USB-C en Wi-Fi 6'

Sonos gaat eind maart de Era 100 en 300 uitbrengen, schrijft The Verge op basis van bronnen die kennis zouden hebben over de twee nieuwe slimme speakers. De producten zouden beschikken over een USB-C-aansluiting en bluetooth en Wi-Fi 6.

The Verge toont ook marketingfotomateriaal van de twee draadloze speakers. De Era 100 is vergelijkbaar met de Sonos One wat het formaat en de vorm betreft, al heeft de nieuwe speaker een tweede tweeter voor stereogeluid en ook de basprestaties zouden verbeterd zijn.

De Era 300 is daarentegen ontworpen voor ruimtelijke audio en ondersteunt Dolby Atmos. Het formaat van deze speaker zit grofweg in tussen de Sonos One en Five. Er zijn in totaal zes drivers aanwezig om het geluid in alle richtingen te kunnen sturen. Ze kunnen ook als achterste kanalen gebruikt worden in combinatie met bijvoorbeeld de Sonos Arc en Beam.

Sonos EraSonos Era

Sonos Era 100 en rechts de Era 300. Foto's: The Verge

Naast Bluetooth 5.0 en Wi-Fi 6 is er ondersteuning voor Airplay 2. Ten aanzien van USB-C zal Sonos een line-in-adapter verkopen om via die weg audio te kunnen afspelen. Er lijkt geen 3,5mm-aansluiting aanwezig te zijn.

Sonos zou overwegen om de Era 100 uit te brengen voor 250 dollar en dus iets meer dan de prijs van de One. De Era 300 krijgt naar verwachting een prijskaartje van grofweg 450 dollar, wat lager is dan de Sonos Five. Beide speakers zouden in de loop van volgende maand beschikbaar komen.

Door Joris Jansen

Redacteur

20-02-2023 • 19:30

96

Reacties (96)

96
94
39
0
0
46
Wijzig sortering
Ik heb nog steeds de 1e gen Play 5, met een heerlijk geluid. Was toen €500,- geloof ik. Maar zo jammer dat dit ding niet meer ondersteund wordt en de oude app steeds brakker lijkt te werken. Ooit gaat hij weg, maar hierdoor komt er waarschijnlijk geen Sonos meer..
Tsja, smart betekent helaas planned obsolescence.

Een mooi stukje speaker techniek gekoppeld aan een stukje software met een beperkte houdbaarheid, zodat ze in tegenstelling tot de traditionele industrie je elke 10 jaar een nieuwe speaker kunnen verkopen.
Ik ben het helemaal eens met kritiek op planned obsolescence maar dat lijkt mij hier niet op zijn plaats. De Play:5 Gen 1 stamt nota bene uit 2009. Dat een 14 jaar oud techproduct überhaupt nog enigszins ondersteund wordt en online services kan gebruiken is een wonder.

[Reactie gewijzigd door BeefHazard op 23 juli 2024 04:54]

Planned obsolescence is voor mij een product waarvan de hardware nog werkt, maar de software verlaten wordt zonder mij de optie te geven deze hardware te blijven gebruiken zonder de smart functies. Dat is alleen maar afval toevoegen aan een al veel te grote berg.
Maar het werkt nog steeds met smart features, immers kun je er toch gewoon nog Spotify op afspelen? Bovendien heeft een Play5 Gen1 ook nog eens een line-in poort, dus je kunt 'm gewoon als 'domme' speaker gebruiken. Alleen is de app wat crappier dan de rest van de speakers, maar stel je eens voor als je een apk uit 2009 had moeten gebruiken voor diezelfde speaker.

[Reactie gewijzigd door BeefHazard op 23 juli 2024 04:54]

Kan me vergissen maar zijn niet de oude en nieuwe app beiden in de playstore?

Bij mijn weten werkt alles gewoon nog, ik vraag me zelf eerder af wat iedere update precies inhoudt omdat de app nog steeds vrijwel hetzelfde is.
Het verschil zit hem in het OS dat draait op de speaker. Play5 G1 kan geen Sonos S2 draaien dus heb je de oude app nodig.

Nog steeds denk ik dat dit gewoon een marketing truc is om je wat nieuws aan te smeren want veel verschil zit er idd niet tussen de oude en de nieuwe app tot op heden.
Dat ben ik met je eens maar ik zie veel mensen klagen over Sonos Obsolete vanwege een nieuwe versie, enerzijds heb ik zelfs begrip voor Sonos, nieuwere hardware kan meer ondersteunen. Tegelijkertijd de nieuwe app zoals ik al aangaf hoewel die vaak update, zie ik niet wat er update. Je merkt het gewoon niet.

Maar al heb je de oude speakers je kunt de app nog steeds via de playstore installeren en de oude speakers werken nog net zo goed. Dus het enigste wat je niet hebt is de nieuwe app die letterlijk niks meer bied over de oude app. Ik snap de rants richting Sonos dan ook niet zo goed, ja het had netter geweest als ze de oude hardware bleven ondersteunen maar alles functioneerd gewoon.
Ik heb dan de mazzel dat ik de boel nog naar S2 kon tillen.
Ik zie ook geen verschil maar aangezien het spul S2 ondersteund ga ik er vanuit dat het nóg langer blijft werken en voorzien wordt van updates.
Niet dat die updates idd veel doen maar je weet het nooit. Als Sonos besluit ermee te kappen kan het maar zo zijn dat je een baksteen hebt van de een op andere dag.
Blijft zonde dat Chromecast audio gestopt is. Dat was de ideale manier om domme speakers slim te maken (of in dit geval voormalig slimme speakers). Chromecast audio zou ook niet heel erg zijn als je dat na 10 jaar moest vervangen door een nieuwer model, want toch een flink kleiner prijskaartje dan een hele speaker.
Hoewel ik hier geen Sonos in huis heb (vanwege het prijskaartje en het vast zitten aan bepaalde hardware), moet ik zeggen dat het lastig is een (goede) speaker te vinden met het uiterlijk van Sonos: minimalistisch en met maar 1 draad. Ik heb als vervanging van Sonos nu een RPI Zero IN speakers gebouwd, waar ik Snapcast op draai, maar dat betekent wel dat je je speakers open moet maken.
Elke traditionele HiFi luidspreker heeft toch maar 1 draad?
Ja, niet de duidelijkste bewoording inderdaad. Ik bedoel een multi-room luidspreker die het minimalistische uiterlijk van een Sonos speaker heeft. Ik ben nu uitgekomen op de UNI40's, maar met 110 euro per stuk exclusief multiroom-functionaliteit wordt Sonos toch al snel financieel interessant.

Ik heb speciaal een stopcontact aangelegd op hoogte, het enige wat mijn speakers nodig hebben is wat stroom. Met een reguliere luidspreker zou je nog ergens een kastje met versterker moeten verstoppen, waar dat bij Sonos niet nodig is en dát heeft naar mijn mening wel meerwaarde.
Inderdaad, maar in principe dus alle closed source software. Zou het niet mogelijk zijn dat er in de toekomst voor al deze zooi ook opensource te flashen is, evt. niet onder druk van Europa? Zodat je extra features, langere of andere support op bijv. je soundbar en <vul apparaat in> krijgt? ik zou het nog niet erg vinden in elk geval. Dat zou fabrikanten dwingen vooral beter na te denken over hun hardware en/of te proberen zelf met hun software veel te bieden.
Het punt is dat Sonos niet goedkoop is en functionaliteit toch behoorlijk afhankelijk is van de app. Bij de meeste ‘smart’ speakers kun je nog met Bluetooth aan de gang, dat is bij de meeste Sonos productie lastiger omdat je een externe Bluetooth ontvanger nodig hebt.
Welke functionaliteit, specifiek? Want mijn ervaring met Sonos is dat je een volledig systeem maanden kan gebruiken zonder de app ook maar één keer aan te raken. Als je Spotify gebruikt kun je direct vanuit de app Connect gebruiken en voor een A/V setup bij de TV heb je ook geen app nodig, die schakelt vanzelf naar je TV zodra daar geluid uit komt.

Ik heb Sonos in het verleden zien experimenteren met onwenselijke vormen van planned obsolescense (iets met devices bricken na deactivatie geloof ik), maar de release van dit product laat juist een beweging in de tegengestelde richting zien. Afhankelijk van waar de USB-C connector intern allemaal op is aangesloten kan dat juist een manier zijn om de duurzaamheid enorm te vergroten: analoge én digitale audio kan prima over USB-C.

Jammer dat de comments op Tweakers tegenwoordig al gauw vervallen in mopperen over elke nieuwe ontwikkeling. Zullen we ook eens erkennen wanneer een partij zich een beetje lijkt te beteren?
Dat een partij zich verbetert is natuurlijk goed maar daar hebben de huidige klanten niets aan. Wat ik nu zie is dat Sonos meer goedkopere oplossingen naar de markt brengt met allerlei extra’s als Bluetooth maar de duurdere topproducten zoals de Arc nog steeds voorziet van beperkingen. Ik heb daar persoonlijk geen zin meer in. Overigens werkt Spotify niet altijd vlekkeloos met de play 5. De app is vaak toch nodig om de play te activeren.
Ik krijg nog steeds om de zoveel weken een mailtje met de vraag of ik mijn oude Sonos wil laten bricken, voor 30% korting op een nieuwe Sonos.
Ik ook. Ik ben er uiteindelijk mee akkoord gegaan en een nieuwe gekocht... maar de oude bleef gewoon werken.
Dat bricken is teruggedraaid. Speakers blijven gewoon werken.
Tja, er is maar een zeer simpele manier van lange termijn support krijgen: een wet maken die fabrikanten verplicht om broncode openbaar te maken voor hobbyisten als de fabrikant zelf wil geen support meer verlenen.

Dat snijdt aan twee kanten: ten eerste springt de fabrikant minder snel naar support beeindiging, en ten tweede, ook als die weg is, vaak vormt een community die nog beter features in bouwt dan de originele firmware. Win-win.
Welke broncode dan, specifiek? De speakers krijgen tijdens hun lifecycle regelmatig updates waarin gedeelde code met latere producten zit. Je architectuur alleen al kan het geheime ingrediënt zijn van een product dat het beter doet dan de concurrentie. Laat staan de daadwerkelijke code zoals de netwerklaag of je manier van synchronisatie tussen verschillende speakers. Als je dat aan het einde van de levensduur van je eerste product moet openbaren, kun je gelijk de tent opdoeken.

[Reactie gewijzigd door BeefHazard op 23 juli 2024 04:54]

Tja, dat is wel waar. Echter vind ik dat zeker voor een netwerk toestel moet je tenminste security updates uitbrengen.

Het kost niet zo veel om een toestel met updates te voorzien. Het gaat meestal om de moeite, niet de kosten. Als iedereen dat moet doen (of broncode open maken), gaan we iedereen mss een procent meer betalen, maar dan kunnen we ons producten 20 jaar gaan gebruiken, dat was toch de bedoeling?
Welke externe Bluetooth ontvanger werkt voor Sonos (One, beam)?
Huh hen luidsprekers die al 25 jaar meegaan. Subliem geluid. Heb een Sonos move en beam. De rest van multiroom is Denon home.
Mijn Logitech Squeezeboxen uit 2005 doen het nog perfect... Lokale server (die ook voor al van NAS systemen nog steeds bestaat), maar zelfs de internet-based server draait nog. Dus het is wel mogelijk...
Ik vind het prima dat je het een redelijk ondersteuningstermijn vind hoor maar het blijft een berg onnodige e-waste als mensen dingen weg moeten pleuren zonder dat het feitelijk stuk is.
Na welk termijn dat ook is.

Er is in de basis niet echt een reden waarom je niet gewoon tot het einde der tijd via bluetooth gebruik zou kunnen maken van zo'n speaker. Dat behoeft geen effort van Sonos.
Er is zeker bij die vroege Play speakers wel expliciet voor gekozen om dat niet te hebben om je afhankelijk te maken.

Maar goed met minimaal onderzoek kan je dat ook op voorhand weten.
Dat spul komt er om die reden ook bij mij niet in.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 23 juli 2024 04:54]

Maar... De comment waar ik op reageerde heeft het over een Play5 Gen1 (met line-in poort) en het artikel spreekt van een speaker mét Bluetooth en USB-C (waar evt ook audio doorheen kan).

Je stelling dat Bluetooth-integratie geen effort voor Sonos is, is ook te kort door de bocht. Super fijn en handig als je op de hele lange termijn kijkt, maar tijdens de commercieel relevante lifecycle van zo'n apparaat heb je de handen vol aan mensen die support eisen voor hun bizarre Bluetooth constructies.

Niet elk techproduct dat end-of-life gaat is per se onnodige e-waste. Al helemaal niet als er gewoon nog een up-to-date, werkende app beschikbaar is in de belangrijkste appstores. En dan ondersteunen ze ook nog eens het platform-onafhankelijke DLNA.
Zit er een aux poort op? Aan een device koppelen en via home assistant je gewenste muziek koppelen (spotify, offline muziek etc). Het is een kleine workaround, maar ik heb hier een “smart speaker” met een 15 jaar oud Logitech 5.1 setje :)
Staat in het artikel, zit er niet op
@Gelomidor1 @Sloeber heeft het denk ik niet over de nieuwe devices maar oude Sonos apparatuur.
Daarnaast hebben de nieuwe devices usb-c dus wellicht dat ze direct te koppelen zijn aan een raspberry-pi of dergelijke (al dan niet met een verloop van usb-c naar usb-a stekker)
ik ben bang dat slechte support voor je smart speakers een universeel fenomeen is. Persoonlijk gebruik ik liever een los streamertje om deze reden
Of je koopt een product met meerdere mogelijkheden om connectie mee te maken. Ik had voorheen een goedkope Denon soundbar en nu een high end Samsung soundbar en geen enkele beperking meer. Daarbij is het geluid een stuk beter als van Sonos, zowel de play 5 als de Arc.
daar maak je een fair punt. Probleem is alleen in de praktijk wel dat je na enige tijd in een groot deel van de tijd terugvalt op bluetooth, omdat alle andere connectivity over de jaren heen unsupported raakt.

Ik gebruik persoonlijk liever geen bluetooth maar dingen als spotify connect of andere web streaming. Die kan ik meestal gewoon kopen in de vorm van een klein stream kastje die ik in mijn versterker kan prikken. Dan kan ik mooie maar domme audio spullen kopen die 40 jaar mee gaan en toch streamen.

Ik snap dat sommige merken de support een stuk beter doen dan de rest, maar feit blijft dat hifi spul heel erg lang mee kan

als er dan in de toekomst een nieuwe standaard komt kan ik die gewoon toevoegen aan mijn systeem, in plaats van tot ik moet wachten tot ik weer kan upgraden naar een nieuwe soundbar of smart speaker generatie.

Een soundbar komt er bij mij sowieso niet in. Ik gebruik wel gewoon losse boekenplank speakers... Niet om elitair over te komen, want een setje losse speakers plus goedkoop versterktje is gewoon goedkoper dan een soundbar en klinkt beter :) en daarom doe ik het

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 04:54]

Als je een iPhone oid gebruikt voor het streamen kun je er een oude AirPort Express aan koppelen. Dan kan die zelfs met de nieuwste Sonos speakers samen muziek afspelen.

Ik vind persoonlijk AirPlay fijner dan de Sonos app.
Ik ben om dezelfde reden aan het overstappen op Yamaha (musiccast).
Heb nog oa een Play 5, een 3 en 2x een Play 1 en nooit meer wat van ze gekocht nadat mijn Sonos systeem door hen te oud werd gevonden.
Die Yamaha systemen klinken eigenlijk wel een heel stuk beter, al is de app wat minder. Binnenkort een receiver aanschaffen met een paar vintage speakers, ook weer iets wat je niet kan doen met een Sonos systeem.
En ondertussen zijn er meer en meer alternatieven, die allemaal hun eigen selling points hebben. Volgens mij is Sonos echt wel een beetje op het verkeerde pad.
Ik heb musiccast maar ik kan het iedereen afraden. Het is behoorlijk buggy en de app is een ramp.
Sonos heeft overigens de Amp en daarop kun je wel gewone speakers op aansluiten. Dus die opmerking van je klopt niet.

[Reactie gewijzigd door chomp op 23 juli 2024 04:54]

Ik vind het niet meer buggy als Sonos eerlijk gezegd. Sonos hapert bij mij sinds een aantal maanden, ongeacht waar je de muziek vanaf opstart, erg irritant. Voor musiccast is de setup lastig, maar als het eenmaal draait werkt het prima.
En wat betreft de Amp: Dat is toch niet echt een vergelijking met bijvoorbeeld een Yamaha 7.2 of 9.2 AV versterker. Vooral de Aventage lijn is echt wel heel mooie techniek.
Als ik moet kiezen voor een Amp, met voor 799 euro stereo, of een Yamaha Yamaha RX-V4A, die voor 599 een 7.2 AV met redelijk goede componenten heeft, dan is die Amp toch echt een hele slechte deal.
Daarnaast werkt het dus op de oude app, met de nodige problemen, ofwel niet samen met de rest van de Sonos.
Bose heeft in de loop der jaren 3 verschillende apps gebruikt. Dus je had daar regelmatig pech dat nieuwe speakers niet met je huidige konden samenwerken.

Sonos heeft in 14 jaar één keer een nieuwe app uitgebracht en er toch voor gezorgd dat de oude speakers het blijven doen met de eerste app. Netter kan het niet denk ik.
Hier alleen een move en beam, de rest inmiddels de home serie van denon. De 250 is als de 5 en bij de 350 komt niks in de buurt van Sonos qua geluid. Echt de moeite waard.
Beetje off topic maar ik hoop hier iemand mee te helpen. Muziek is belangrijk ;-)

ik heb 3 soorten Marshall Multirooms en mijn vriendin heeft 2x een LG WK7 geloof ik. We hadden allebei problemen met de stabiliteit, vinden van boxen etc... Ik heb op internet het volgende erop gevonden: zet de 5 ghz op het vaste wifi kanaal van 36. Werkt echt super en als een zonnetje!!!!!!!

- App opeens stabiel
- boxen meteen gevonden
- Geluid blijft precies zoals ik hm instel

[Reactie gewijzigd door eboellie op 23 juli 2024 04:54]

Dat is nogal specifiek voor jouw situatie. Bij een ander kan kanaal 36 al helemaal vol zitten.
Kanaal werd specifiek aangegeven voor elke fabrikant icm chromecast ivm veroudere drivers. Maar test zelf andere kanalen.

Gisteren las ik een ander artikel een oplossing voor chromecast 2 (niet dit dus) een lage kanaal voor een oplossing. Kanaal 36-48.

[Reactie gewijzigd door eboellie op 23 juli 2024 04:54]

Hier ook sinds 2013 volgens mij een play 5. Ding is gewoon te goed.
Ik ben volledig akkoord met je. Maar als het kan helpen, je kan via hun website flinke kortingen krijgen als je een niet-ondersteunend product nog bezit.

Ik heb toch een 300 euro van mijn Arc aan korting gekregen, omdat ik nog een oude 5 bezit.
Ik heb nog steeds de 1e gen Play 5, met een heerlijk geluid. Was toen €500,- geloof ik. Maar zo jammer dat dit ding niet meer ondersteund wordt en de oude app steeds brakker lijkt te werken.
Tip voor tweakers.
Dit is geen Sonos one vervanger neem ik aan? Maar meer uitbreiding voor roam en move?
Het klinkt alsof de Era 100 een opvolger van de One is, en dat de Era 300 een nieuw model tussen de One en de Five is.
Ja, daar waar vroeger de Play:3 zat. Blij dat daar weer een model voor komt, want de One was net de klein en de Five net te groot (of te duur) om in een pair neer te zetten.
"Smartspeakers"
Ik mis in het verhaal een beetje wat het smart gedeelte is. Iemand?

Ik heb nu de oudere sonos speakers zonder bv alexa integratie. Hebben deze nieuwe deze wel geïntegreerd? Ik zie dat niet terug in het stuk. Of is er een verbeterde smarthome integratie? Zigbee/matter? Afspelen van geluid bij deurbel activatie lukt nu bv wel.

Ben verder wel benieuwd of de line in optie wel of geen vertraging heeft.

De oudere Play 5 had bv ook line in meende ik, maar dan met vertraging. Dat is niet zo erg als je muziek afspeelt. Ik sluit wel eens mijn op-1 field mini synthesizer aan op een Bluetooth box (divoom) maar het zou mooier zijn als ik de sonos speaker('s) zou kunnen gebruiken (multi purpose) Vertraging bij live synthesizer is niet echt handig dus vandaar de vraag. En ja de sonos port lost dat ook op, maar vind gewoon dat sonos line in had moeten implementeren op al zijn boxen. Dat lijken ze nu dus te doen.

Edit, heb mijn 2 vragen even toelichting vwb usecases gegeven, dat geeft wat inzicht in wat ik bedoel.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 23 juli 2024 04:54]

Er zal wel Google Assistent ondersteuning o.i.d. mee bedoelt worden. Zit ook in de Sonos Beam die ik heb. Nooit geactiveerd. Totaal nutteloos in mijn ogen.
Misschien niet bekend met Sonos speakers?
Ik kan het je allemaal hier vertellen, maar denk dat je het beter even kan opzoeken ;)
Grapjas, Heb een hele surroundset van sonos. Niet de aller nieuwste overigens. Blijft de vraag staan wat is er smart aan de nieuwe speakers.
Het smart-stuk slaat vooral op de integratie met internetdiensten, zoals Sonos' eigen Voice Control en Amazon Alexa, via ingebouwde microfoons (die uitgeschakeld kunnen worden). De bron meldt dat support voor Google Assistant nog onzeker is.

En wat @Psycho_Mantis zegt: dit had je prima zelf kunnen opzoeken, desnoods in de bron van dit artikel.

Vwb je live line-in: ik zou daar niet teveel op hopen. Sonos gaat prat op hun technologie om vlekkeloos multiroom audio te kunnen afspelen, daarvoor is gewoon een kleine buffer tegen delay en jitter nodig. Sonos is nooit bedoeld als live-performance-apparatuur, dus die delay gaat er altijd zijn. De delay op de line-in van mijn Sonos Amp kan ik niet lager dan 75ms configureren, ik denk niet dat de nieuwe modellen (of een dedicated Connect) daar iets aan gaan veranderen. Je zit sowieso met een A/D-conversie, de audio moet in pakketjes van 20ms verpakt worden voor het Ethernet op kan wat delay met zich meebrengt, en aan de uitvoer-kant moet het weer D/A omgezet worden. Je zit vrij snel aan enkele tientallen milliseconden delay, inherent aan het systeem.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 23 juli 2024 04:54]

Vwb delay die heb je idd als er gebruik gemaakt wordt van het meshnetwerk. Maar dat hoeft niet als de speaker rechtstreeks gebruik maakt van line in. Maar goed deze usecase is zoals je zegt vermoedelijk niet in scope bij sonos.
Oh je bedoelt dat de line-in rechtstreeks, zonder tussenkomst van digitale circuits (en dus zonder mogelijkheid om het naar andere speakers te streamen) versterkt wordt... Tja, interessante usecase, maar zoals je zegt, ik denk niet dat die op het lijstje van Sonos staat...
Niet mee eens, de Sonos is ontworpen om te dienen als multi-room speaker. Dus zodra je iets gaat afspelen, houdt het systeem er rekening mee dat je op een zeker moment gaat groeperen, en dat gaat dan ook altijd zonder onderbreking bij de speaker die al aan het spelen is.
Niet mee eens, de sonos port doet dit prima zonder lag en zonder onderbreking. Hetzelfde geldt voor de sonos bar speakers die tvgeluid zonder lag rondsturen. Dus het kan prima zonder merkbare lag.
Je zegt het inderdaad goed. Zonder merkbare vertraging, dat is iets anders dan zonder vertraging. Die paar milliseconden merk je gewoon niet.
Mm ja, klopt inderdaad, mijn amp ook. Maar een gegroepeerde speaker heeft wel altijd een hoorbare echo. Ik kan me echter voorstellen dat dit niet opvalt als je het geluid uitsluitend afspeelt op de ‘ontvangende’ speaker.
Nu nog een betere app en stabielere connectie. Om de haverklap is er hier wel één of meerdere Sonos speakers de weg kwijt.
Bluetooth 5.0? Die versie uit 2016? Nog wat oude chips op de kop kunnen tikken Sonos?

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 23 juli 2024 04:54]

Nu nog een betere app en stabielere connectie. Om de haverklap is er hier wel één of meerdere Sonos speakers de weg kwijt.
Bluetooth 5.0? Die versie uit 2016? Nog wat oude chips op de kop kunnen tikken Sonos?
Had ik ook, tot ik alle Sonos apparaten draadloos ging gebruiken, zonder Sonosnet.
Trek overal de kabel uit.
Nu nog een betere app en stabielere connectie. Om de haverklap is er hier wel één of meerdere Sonos speakers de weg kwijt.
Ik had dit probleem ook altijd.

Oorzaak was een router en een access point die beide hetzelfde SSID uitgaven, op verschillende verdiepingen in huis. De Sonos speakers pakken dan at random de router of het access point.
Zo kon het zijn dat één van de speakers van een stereo pair op de router zat, terwijl de ander op het access point zat.
De oplossing was in de router en het access point expliciet Sonos speakers te weren die op een andere verdieping zaten (obv mac adres).

Sindsdien heb ik nooit meer connectie problemen. Mocht deze situatie voor jou ook gelden, dan kan dit mogelijk helpen.
Dank je voor je input. Één router hier maar. Wel weer een nieuwe waardoor alles weer opnieuw ingesteld moest worden maar bij elke reset van de router of stroomuitval is Sonos de weg kwijt. Onze Five, een Play1 en een One willen nu afwisselend helemaal niet meer verbinden. De app kan ze dan niet vinden, stroom eraf, stroom er weer op, knop indrukken op de Sonos, bidden en dan meestal niks. Waardeloos systeem.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 23 juli 2024 04:54]

De Philips Fidelio AW9000 die ik >10 jaar geleden via tweakers won, hebben vorige week bewezen waarom ik eigenlijk geen fan ben van dergelijke de ïntegreerde producten. De "speakers" booten niet meer. Een hoop van vele kilo's e-waste is het geworden, terwijl ik ze eigenlijk maar gebruikte als (actieve) speakers.
Toegegeven: voor de prijs van zo'n "slimme" speakers kan je geen luidsprekers, versterker en streaming doosje kopen. Maar als je er een beetje bovenop legt, kan je wel delen vervangen door betere (of werkende) componenten als dat nodig blijkt binnen x jaar.
Alle geïntegreerde 'slimme' oplossingen kunnen in hun geheel bij het e-waste als er iets faalt of zelfs maar de software te oud/obsolete wordt. Dat is gegarandeerd.
Er zijn maar weinig toestellen waar het op langere temijn loont om 'combi' toestellen te kopen
En toch zijn mijn pogingen tot een 'domme' speakers surround eco-system te komen ooit nooit helemaal goed gelukt.

Ik begon met goede audio, een ouderwetse versterker en 3-weg zuilspeakers, en als audiofiel in de dop met gouden connectors. Prima, stereo geluid vanaf platen en CDs zat goed.

Toen wilde ik van mijn TV een thuisbioscoopje maken.

Al snel zat ik met versie verschillen tussen HDMI versus optical tussen mijn aparatuur rond het jaar 2010.
Je had van die alles-in-1 blueray spelers met surround sound. (throw-back 2012 review...)
Leuk voor het idee - maar het geluid was mwoah.
Dan had ik een Onkyo receiver. En die had weer geen pre-outs. En het moederboard begaf het.
Daarna keek ik naar een Rotel alles-in-een-versterker - maar dat vond ik te duur, en te riskant na eerdere 'net-niet' uitkomsten. En ook dit apparaat was alweer outdated geweest.

Alle bovenstaande apparaten heb ik helaas ook aan de e-waste stapel toegevoegd. (keurig naar het milieupark overigens).

En toen kwam Sonos. Wat ik als voormalig bijna audiofiel natuurlijk een minderwaardige oplossing vond. Totdat ik inzag dat dit de enige oplossing zou worden die de rest van het huis ook zou gebruiken. Want die streamden liever vanaf een telefoonspeaker dan een versterker aanzetten en aan knoppen draaien. "Kijk, daar staat daar voor X-duizend euro aan superieure audio-kwaliteit" zei ik dan. "Maar het werkt niet", was dan het antwoord. Nou ja, als dit en dat en zus en zo.

Wat ik wil zeggen - ook bij modulaire opstellingen gaan onderdelen uit de gratie.
De Sonos-amp zorgt er bij mij voor dat de ouderwetse versterker en zuilenboxen weer in de gratie raken.

En natuurlijk zal de ondersteuning van Sonos niet 'eeuwig' zijn. Maar volgens mij is Sonos wel het meest duurzame merk, waarbij nog altijd ieder model Spotify streamt zonder verdere poespas. Ik durft nog wel even vooruit.
Die witte ziet eruit als een 360 graden speaker. Totdat je het open schroeft, dan blijkt het gewoon een normale voorwaarts gerichte speaker te zijn. Anders dan bijvoorbeeld een Apple Homepod moet je hier dus recht voor zitten voor optimaal geluid.
Blijkbaar ook geen standaard ethernet meer. Waarschijnlijk wel via een USB-C adapter.

Weet niet wat ik daar van vind, aangezien grotere installaties (lees 15+ speakers) niet bepaald soepeltjes lopen als je ze rechtstreeks op je WiFi zet. Dan hebben ze vooral problemen als je gegroepeerd gaat afspelen.

Zou het gaan om WiFi 6 of WiFi 6E?
De reden dat bijvoorbeeld een Playbar, Playbase, Beam of Arc niet over 5GHz met je WiFi kunnen verbinden is omdat ze 5GHz al gebruiken voor de rears. Dus dan zal hij gelijktijdig 2.4GHz en 5GHz actief hebben. 2.4GHz dienst dan voor de verbinding met het internet en eventuele andere speakers. Niet bepaald ideaal in een situatie met veel interferentie en/of een groot aantal speakers.

Misschien kunnen ze zorgen dat iets als de Boost de groepscoordinator kan spelen?
Als je 15 speakers gebruikt, lijkt me dat een professionele setting. Ik vraag me af wie in een professionele setting 15 draadloze Sonos consumenten speakers gaat inzetten. Daar moet dan ook een professioneel draadloos netwerk tegenover staan.

Wel interessant wat je noemt mbt de rear. Dus als ik audio stream gaat dat via 2.4 naar de Arc, die op de 5 met mijn rears coördineert. Nooit zo over nagedacht.

Verder is de surround setting nooit via streaming, maar komt de Atmos via de HDMI kabel de Arc binnen vanuit de TV. Dus de facto loopt het de coördinatie via 5ghz voor alle speakers en gebeurt er niets over de 2.4, als ik het goed begrijp?
Een van mijn klanten heeft thuis inmiddels 20’speakers staan en loopt dus tegen dit soort problemen aan. Z’n WiFi netwerk is ook semi-professioneel. Sure, Ruckus of Meraki zal wellicht nog wat meer pro zijn dan Ubiquiti, maar de Sonos speakers zijn hier het zwakke punt.

Juist het gemak is de appeal voor deze klant. Hij kan zo naar de Mediamarkt en een nieuwe speaker ophalen. Bij een toekomstige verbouwing zal hij misschien overstappen op Sonos Amp’s, of in ieder geval zoveel mogelijk bekabelen.

Bij TV-geluid heb je inderdaad niks via 2.4GHz lopen, maar bij muziek afspelen wel. Ook als je andere kamers groepeert tijdens tv-kijken, zal dit via 2.4GHz worden gedistribueerd.
Dank voor de aanvulling. Goed om in de gaten te houden dat er 'ergens' een restrictie zit in de Sonos speakers.

Ik heb op dit moment een Arc + 2 One SLs. Allemaal gebruikersgemak - vrouw en kinderen kijken Netflix 'gewoon' met 5.1 geluid (binnen de beperkingen van de opstelling).
De volgende uitbreiding die ik voor ogen heb is een Amp - om daarmee 2 oude maar uitstekende Kef's zuilen als front stereo speakers in te gebruiken.
En misschien eindig ik dan ook met 20 speakers (waarbij het plafond de volgende zou zijn).

Met Amps ga je van 2 boxen die ieder unieke aansturing hebben naar 1 (de Amp) volgens mij dus het reduceert wel iets, maar niet veel. Ik heb er nooit over nagedacht, maar er is niet een duidelijk 'hub' binnen dit eco-system voor jouw klant.
Ik weet niet zeker of je dat bedoelt, maar als je al een Arc hebt kun je daar geen frontspeakers naast zetten met een Amp. Die kun je alleen als surround inzetten of full/ambient laten meedraaien als je gewoon muziek afspeelt met de Arc.
En met surround bedoel je alleen als rear?

Ik dacht dat het idee van Atmos was dat je speakers kunt bijprikken. Maar dan moet Sonos dat wel ondersteunen.

Even gecheckt in de Sonos app: ik kan aan de Arc inderdaad na de Rear Speakers alleen nog een Subwoofer toevoegen inderdaad.

Kleine tegenvaller. Bedankt voor het benoemen !

[Reactie gewijzigd door Stpan op 23 juli 2024 04:54]

Klopt, maar ik heb naar een demo geluisterd en moet zeggen dat ik onder de indruk was. Ik zou zelf niet het gevoel hebben dat ik front speakers mis naast de Arc. Maar als je een erg grote ruimte hebt, zou dit misschien kunnen. Het toevoegen van de Sub maakt echter een wereld van verschil. (De Arc gaat ook anders klinken dan omdat hij zich meer kan focussen op mid en high)
Het is meer dat ik goede ouderwetse zuilenspeaker heb, en die op die manier wilde integreren.

De Sub is, ivm oude jaren 30 woning, niet iets waar de buren heel blij van worden. Maar ook dat is in te stellen natuurlijk.

Er valt nog wat te verzamelen iig!
Atmos? haha wat een grap... Ja het staat ook op m'n laptop, maar is natuurlijk gewoon reclame.
Als je deze als rear speakers gebruikt voor bijv je Sonos Arc - dan kan het misschien meerwaarde hebben.

Ik heb net enkele weken geleden Sonos Ones gekocht als rear speakers. Ik ga deze niet upgraden naar het nieuwe model. Maar had ik dit geweten, had ik wel even gewacht en was ik voor het nieuwste model gegaan voor de wellicht (ietsje) beter Atmos ondersteuning. Meer voor het idee dan dat ik denk dat het echt hoorbaar zal zijn.

Dat er hoorbaar Atmos effect uit 2 front speakers van dat formaat zou komen, is inderdaad marketing.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 23 juli 2024 04:54]

Heeft Sonos ook woofers?
Ja, de Sonos Sub en de Sonos Sub Mini.
Hier groot fan van de Atmos die uit de Arc komt, en deze rear speakers lijken me dan ook een mooie aanvulling. Werkt prima voor games op de Xbox Series X en met films/series ook heel duidelijk verschil met of zonder Atmos
Echt niet, geen grap, draait/klinkt heel mooi. We zijn wel eens naar de keuken gelopen omdat er achter ons een watergeluid klonk en het een watergeluid bleek uit de film.

Arc, 2x One 1x sub
Ik dacht dat ik in de winkel bedonderd werd met rear speakers tijdens de demo. Ik keek achter om te kijken of er echt niets hing (wat niet zo was) dat het geluid van achter liet komen. Ik was gelijk om.

Thuis heb ik, gezien de opstelling van de woonkamer, een minder ideale ruimte om het geluid van acteren goed te laten weerkaatsen. Dus ook 2 One SLs achter me geplaatst. Ik ben ook erg tevreden met het resultaat.

Goed surround, geen draadjes door de woonkamer. Geen settings voor vrouw en kinderen die ze moeten aanzetten/omzetten. Plug and play.

Maar mouthman73 heeft natuurlijk gelijk als hij verwijst naar laptop speakers of deze 2 nieuwe speakers die Atmos zouden kunnen weergeven. Dat lukt niet goed zondere verdere randapparatuur.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 23 juli 2024 04:54]

Ik ben benieuwd of je middels de line-in-adapter muziek kunt streamen naar andere speakers (zoals de oude Sonos Connect).

Edit: o wacht, zonder 3.5mm Jack blijkbaar..
Edit 2: ik lees het artikel op The Verge anders dan onze redacteur. Ik heb het vermoeden dat de USB-C adapter een line-in-ingang heeft. Of dat tulpstekkers of 3.5mm wordt, is mij niet duidelijk.

[Reactie gewijzigd door mfpieters op 23 juli 2024 04:54]

Zie de tweede foto van de ERA100 in het The Verge artikel. Ik zie daar twee kabels lopen vanachter de linker speaker. Onder stroom en boven een verticale USB-C. Dit zal de line-in zijn (incl converter?). Daarnaast worden de speakers met een platenspeler afgebeeld wat hint naar line-in.
Zeker interessant. Ik hoop dat je hier ook makkelijk een standaard op kan aansluiten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de HomePod. Niet iedereen heeft zo'n midden-hoog tafeltje op een goede plek.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.