LG HX751 Review

Stpan 20 juli 2012, 2.665 views

LG HX751

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Basisfunctionaliteit (het afspelen van media die je zelf in bezit hebt)
  • Installatiegemak en gebruiksvriendelijkheid voor de basisfunctionaliteit
  • Slikt veel codecs
  • Externe harde schijf aan te sluiten via USB

Minpunten

• Online content is traag en gebruiksonvriendelijk
  • Apps (of het gebrek eraan)

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik zou deze review in 2 moeten knippen. Het eerste deel over de 'basisfunctionaliteit' van een home cinemaset.
Het tweede deel over de extra's zoals de online content en iPod doc.

Basisfunctionaliteit
Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is goed te noemen, als je deze afzet tegen de prijs.
Een flinke subwoofer compenseert de kleine 2-weg boxjes, en meetrillen met een overvliegend vliegtuig is geen probleem. Zeer geschikt voor films.
Bovendien kun je heel makkelijk, zelfs tijdens de film, het geluid van de afzonderlijke speakers of subwoofer aanpassen indien er 1 overheerst.

Wil je muziek luisteren, en ben je een audiofreak, dan is dit product te licht. Een tikje blikkerig en flets. Niet storend, maar zeker ook niet warm.
Maar dit product kocht ik voor films, en niet om m'n audioset te doen vergeten. Vandaar een rating 'goed'.

Beeldkwaliteit
Ik heb zelf nog een 'oude' televisie die 720p max aankan. En alles ziet er goed uit.

DVD/Blu-Ray speler
Belangrijk voor mij is of de speler een beetje vlot begint met afspelen. M'n Blu-Ray in m'n PC is hopeloos langzaam met het lezen van de menu-structuur. Met dit apparaat geen klachten.

Afspelen vanaf een harde schijf
Het duurde even voordat mijn harde schijf herkent werd (500gb), daarna kon ik gewoon door de folders bladeren. Niet al m'n bestanden werden afgespeeld. Ik zal voortaan selectiever moeten zijn in welke codecs ik gebruik zodat deze LG ook alles slikt.

Menu-navigatie & Afstandsbediening
Navigatie - Zolang je binnen de basisfunctionaliteit blijft (muziek en films van schijfjes) werkt alles naar behoren.
Het opzetten van de Wi-Fi en ging eenvoudig, net als het updaten.
Het aansluiten van een externe harde schijf of USB stick en de navigatie is prima.
Zodra je naar de online content gaat (zie hieronder) zijn er veel op- en aanmerkingen.

Afstandsbediening - Hoe meer functionaliteit, hoe ingewikkelder de a/b meestal. Maar deze is te snappen. Met een backbutton voor de menu's, en kleurenknoppen die universieel kunnen worden ingezet heb ik geen klachten.
Afstandbediening via Android/iOS - Redelijk. Na een upgrade zijn er meer mogelijkheden toegevoegd en kun je via je Wifi en smartphone de set bedienen. Voor iOS is geen iPad versie op dit moment.
Een toetsenbordje zou erg fijn zijn om te gebruiken voor Youtube/Videoland apps.

Extra's
Online content
Er zijn diverse apps. Youtube, NOS Journaal etc. Op dit apparaat zit geen Uitzendinggemist (dat wist ik) maar ook geen RTL Gemist. Aangezien RTL gemist wel op de LG Smart TV's zit vraag ik me af waarom niet op dit apparaat.
De Youtube app is zeer gebruiksonvriendelijk. Een simpele zoekfunctie en dan moet je je video maar vinden.
De DailyMotion App is veel gebruiksvriendelijker. Daar kun je je op kanalen abonneren, favorieten opslaan etc. Maar ja, daar vind ik weer niet de content (JupilerLeague of Awakenings kanaal) die ik zoek.
Bij Videoland on Demand hapert alles, iets wat niet via de laptop lijkt te gebeuren. Verder testen is nodig, maar ik voelde me niet aangespoord..
Dan is er nog een app met online radiostations. Niet gebruiksvriendelijk (4x klikken om op 3FM te komen, en hij onthoudt je laatste voorkeur niet) maar het werkt. Maar goed, er zit ook een kabelradio op dit apparaat, dus waarom zou ik?
Na een half uur rondspelen wist ik het zeker, die online content ga ik nimmer gebruiken. Een enorme tegenvaller.

Appstore - In een woord: onzin. De appstore is van bedenkelijk niveau (veel 'comming soon, zelfs de zoekfuntie werkt niet) en de Apps zelf....tsja.

iPod-dock
Deze belangrijke functionaliteit had ik eerst getest in de winkel. In tegenstelling tot bijv. Samsung kun je je iPod gewoon blijven bedienen vanaf de iPod. Dat is een hle grote plus!

Radio
Nog niet uitgetest om de kabel en/of FM aan te sluiten.

Update: Firmware upgrades
Regelmatig komen er firmware upgrades binnen. (gemiddeld zo 1x per maand) Nu is er op de website van LG nergens te vinden wat de upgrade precies aanpakt, verbetert of misschien verwijdert. Een e-mail naar de klanten service leverde op dat er 'verbeteringen' worden aangebracht. En dat ik het antwoord vast wel via 'google zou kunnen vinden'. Errh, pardon?

Heb jij ook een LG HX751?

hi jojo52, bedankt voor het compliment.

Van de LG product pagina:

Dolby TrueHD
DTS
Dolby Prologic II

In de praktijk:

Ik ben zelf geen expert op video & audio codecs en containers vs. codecs, dus misschien is het heel erg obvious als je er verstand van hebt: In de praktijk speelt ook .avi af en alles met AC3 audiobestanden, iets wat je mijns inziens het meeste vindt online.

In mijn ervaring kun je ongeveer alles wat je van het web plukt afspelen, behalve MOV (Apple) of .WMV bestanden.

In tegenstelling tot je Philips TV (ik heb sinds kort een PFL6007) speelt dit apparaatje dus wel DTS audioformaten af.

Streaming gedeelte:
Ja het werkt, erg makkelijk om op te zetten. Maar als je bijv. een MKV bestand van 8 GB afspeelt merk je al dat de laadtijd best lang wordt (2 minuten?) en doorspoelen een crime wordt. Laat staan als een 3D bestand van 14GB gaat afspelen.
Dit alles afhankelijk van de netwerksnelheid natuurlijk.

In de praktijk
Ik zet al mijn media-bestanden op een externe HD (of USB-stick) en speel daar mijn bestanden vanaf. Als ik lees dat sommige concurrenten deze optie niet hebben (afspelen vanaf een HD) is dit niet een plus, maar een giga-plus.
Voor de leek (zoals ik) kun je dus veel content afspelen. Misschien is het over 3 jaar wel compleet outdated ten opzichte van een gespecialiseerde mediaspeler, maar vergeleken met de concurrentie die niet meer bieden dan alleen een BluRay speler (want geen aanslutimogelijkheid op een HD en minder codecs) is dit een hele goede mediaspeler.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 6 september 2012 09:54]

Een zeer Informatieve Review, Bedankt!
Dank, graag gedaan.
Velen zullen deze review wat karig vinden met betrekking tot technische gegevens. Ik vind dit apparaat echter te 'low-end' om daar nu uitgebreid op in te gaan, en is online elders al beter gedaan.
Dit apparaatje koop je voor de gebruikerservaring, dat is de insteek.
Voor mij is deze review zeker niet "karig" , bijna alles wat een leek als ik nodig heeft, staat er in, mijn komplimenten hiervoor!! goed werk.
Wat voor mij wel belangrijk mis ik een beetje, en kan ik ook nergens anders vinden.
Het gaat mij met name over "Afspelen vanaf een harde schijf" ,
Kan je een idee geven van wat hij wel en niet afspeeld ?
Is streamen vanaf de PC te doen? of is het net als bij een Philips 37pfl 7666H (knudde en tobben)