Google verliest bij Indiase Hoge Raad en moet gebruikers apps laten verwijderen

Google heeft het beroep bij de Indiase Hoge Raad verloren. Daardoor mag het fabrikanten niet langer verplichten om apps mee te leveren als die de Play Store willen installeren op telefoons. Ook moet Google ervoor zorgen dat gebruikers meegeleverde apps kunnen verwijderen.

Chrome in de Play Store
De nieuwe regels gaan donderdag in, schrijft Reuters. Vanaf dan mag Google niet langer aan fabrikanten van smartphones die de Play Store op hun telefoons zetten, verplichten om ook onder meer Google Maps, Gmail en YouTube op hun telefoons te zetten. Daarnaast moeten meegeleverde apps verwijderbaar zijn. De uitspraak van de Hoge Raad betekent niet het einde voor het beroep, maar Google moet alvast voldoen tot een lagere rechter eind maart zich uitspreekt over het bezwaar dat Google heeft aangetekend.

Volgens Google helpt de verplichting om Android gratis te houden voor fabrikanten en zo ook de prijzen voor smartphones lager te houden. De Indiase autoriteit Competition Commission of India bepaalde in oktober dat die praktijk de concurrentie de voet dwars zet. Google verplicht fabrikanten die de Play Store van Google willen meeleveren, om een aantal andere apps ook te installeren en die een prominente plek te geven. Fabrikanten gaan daarin mee, omdat de Play Store vrijwel alle apps bevat die gebruikers op Android-telefoons zoeken. Fabrikanten mogen naast apps van Google ook andere apps meeleveren en doen dat ook vaak. Op veel telefoons worden bijvoorbeeld ook apps van Microsoft of Meta voorgeïnstalleerd.

Het was al eerder bekend dat Google de Indiase boete aanvocht. De Indiase commissie begon 3,5 jaar geleden met het onderzoek naar Google omdat de techgigant van telefoonfabrikanten eist dat de volledige Google Mobile Suite vooraf geïnstalleerd wordt op toestellen. Eerder kreeg Google ook in andere landen boetes voor zijn machtsmisbruik rondom Android. Zo moet Google van de Europese Commissie een boete van ruim 4 miljard euro betalen. Een Italiaanse markttoezichthouder legde Google een boete op omdat het bepaalde apps weerde uit de Google Play Store die concurreerden met Googles apps. Daarnaast is Google in de VS voor de rechter gesleept vanwege zijn dominantie op het gebied van zoekmachines.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

23-01-2023 • 11:48

115 Linkedin

Reacties (115)

115
113
54
2
0
50
Wijzig sortering
Het zou zeker mooi zijn als niet technisch noodzakelijke apps van telefoons af kunnen. Zeker op de goedkopere/eenvoudigere toestellen maakt die iets bruikbaarder.

Onlangs heb ik een Samsung Galaxy J5 (uitvoering: Samsung Galaxy J5 (2017) Zwart) in mijn handen gehad. De standaard aanwezige software kan en wil al niet meer bijwerken omdat het toestel vol zit. Heel bewust heb ik daarbij heel veel niet gebruikte software er van af willen gooien. Dat blijkt niet te kunnen maar de updates kunnen er wel vanaf en daarna kan het verborgen gezet worden, inclusief dat het niet bijwerkt en zo. Nu kan het toestel nog gebruikt worden voor bellen, whatsapp en nog iets van facebook. Maar facebook-messenger past er ook al niet meer op.
Dit kan wel maar dat moet dan via ADB en vereist wat kennis. Ik heb dit moeten doen op mijn Samsung Galaxy edge S7 daar liep ik ook tegen die problemen aan. Dit is te doen met batch files dat je in 1 keer onnodige apps eraf kan gooien.

Ik zeg niet dat dit handig is maar er zijn mogelijkheden. Alleen na een reset moet het weer maar op dat moment heb je toch geen ruimte probleem.

Ik weet wel dat mijn huidige OnePlus 8T alleen de playstore geïnstalleerd had staan en moest alles toevoegen dat ik nodig had.

Misschien dat tweakers hier eens een artikel over moet maken?

[Reactie gewijzigd door prutser001 op 23 januari 2023 13:22]

Korte samenvatting op basis van https://www.makeuseof.com...-on-android-without-root/

- adb installeren op pc
- usb debugging activeren op telefoon via ontwikkelaars opties
- via usb android mobieltje koppelen met pc
- na koppelen kan je bloatware verwijderen dmv: `pm uninstall -k --user 0 <pakket naam>`

Wel moet je voorzichtig wezen met wat je wilt verwijderen want sommige systeem apps zoals 'Google play services' kan je wel verwijderen maar dan werken meeste apps die dit gebruiken niet meer.
Die had ik ook van een kennis, met dezelfde klachten. Ik heb daar Lineage opgezet, dat was goed te doen.
Daar moet natuurlijk je wel zin in hebben en wat tijd insteken, maar het is de moeite waard. Dat moet je verder zelf uitzoeken.
lineageOS kan niet op alle telefoons zomaar draaien. Zelfs bij een berg oude Galaxy's (2-8) met de bootloader ge unlocked is het mij niet gelukt, ondanks heel veel info. Op een oude Sony XA Ultra lukte het ook niet.

Waar ik mij vooral aan stoor is dat je eerst door heel veel wazige zooi heen moet lezen voordat je iets als LineageOS kunt installeren, en dan nog mag je maar hopen dat er geen wazige code in je rom bijgebakken zit of dat iets anders essenteels werkt (GPS, camera etc). Op elke willekeurige nono laptop kun je Linux installeren, maar bij phones....forget it.
Dat is natuurlijk ook een kwestie van goed lezen voordat je begint met ROM's flashen op je telefoon. Op XDA zie je, als je de draadjes goed leest, vrijwel alle mogelijkheden en beperkingen / bugs die ROM's met zich meebrengen op specifieke telefoons. Je kunt dan zelf bepalen of je het de beperkingen waard vindt of niet.
dan nog, ik ben zelf behoorlijk bedreven in dit soort dingen, maar ondanks graven in XDA en andere fora, lukt het vaak toch niet, vaak om vage redenen die juist NIET in de fora staan.

Neem als voorbeeld de Samsung A8, een behoorlijke phone. De stappen staan hier, maar om nou te zeggen dat dat heel makkelijk is.......Bovendien hebben we dit geprobeerd op een stuk of 6 phones die uit service genomen zijn. Het lukte er bij 1!

Conclusie: echt open en bruikbaar kun je dit ecosysteem niet noemen.
Makkelijk is het niet en als je ook maar lichtjes van de stappen afwijkt, dan heb je een kekke onderzetter erbij, true. Maar het is dan ook geen 'open ecosysteem', natuurlijk. De telefoon is 'gemaakt' voor de versie van Android die er bij levering op staat. Als je daar dan aan wilt tornen, na het rooten van een telefoon (wat bij de meeste fabrikanten uiteindelijk wel relatief makkelijk te doen valt), dan is dat op eigen risico. Maar op dat moment staat je telefoon er wel letterlijk en figuurlijk voor open. Je bent dan alleen afhankelijk van ontwikkelaars die ROM's maken die dit in hun vrije tijd doen. En omdat iedere telefoon anders is (typenummers kunnen binnen de A8-serie bijvoorbeeld afwijken, vanwege andere onderdelen die gebruikt zijn of iets in die richting), is het niet altijd mogelijk om op elk potje een passend dekseltje te vinden.
Dus het concept dat Android telefoons open zouden zijn klinkt leuk maar als het in de praktijk niet zo werkt dan heb je er weinig aan.
Dat open gaat over het feit dat je niet noodzakelijk Google's apps hoeft te gebruiken of geïnstalleerd hoeft te hebben. Oftewel je zit niet per definitie vast aan Google's eco systeem.

Je hele OS (ROM) vervangen is wat anders. Vaak ook niet nodig, rooten en de nodige pre-installed shit verwijderen is voor de meeste al meer dan voldoende.
Een significante beperking van smartphones is de afwezigheid van hardware I/O voor de eindgebruiker. Alles is op user-level achter meedere abstractie-muren.
Oftewel, zonder Android(r) krijg je geen pixel in beeld.
Mijlen verder zouden we zijn als telefoons allemaal 2 header-gaatjes hadden voor een 9600 baud UART, maar zelfs dat is een dreiging voor de eocsystemen-industrie. De gebruiker mag hoe dan ook niet rechtsstreeks communiceren met de machine.

[Reactie gewijzigd door blorf op 23 januari 2023 17:01]

Het zou zeker mooi zijn als niet technisch noodzakelijke apps van telefoons af kunnen. Zeker op de goedkopere/eenvoudigere toestellen maakt die iets bruikbaarder.
Dat geld wat mij betreft echt voor alle telefoons, niet alleen de goedkopere of budget modellen. Ook de high end modellen van nu, worden later de budget modellen of komen via de tweede hands markt wel in dat lagere prijssegment. Hoe dan ook wil je (als consument zijnde) eigenlijk altijd een zo licht mogelijke telefoon hebben. Dat scheelt namelijk ook enorm in batterij gebruik, omdat de apps, ondanks dat je ze misschien niet eens gebruikt, vaak al wel permissies hebben zonder dat je het doorhebt (bijvoorbeeld omdat ze gezet worden bij de eerste installatie of na een factory reset).
Het verschil is dat het op een iets minder low-end telefoon met disabled niks gebruikt behalve een paar honderd MB opslagruimte, dus dat is wel vervelend maar het zit niet heel actief in de weg.
Om deze reden heb ik meerdere telefoons weg moeten doen. Standaard apps + updates + Facebook en ze waren elke keer vol na 2 jaar. Ja, alles wat naar de SD kaart kon was verplaatst.

Bij de huidige telefoons speelt dat gelukkig al een stuk minder omdat de opslagruimte echt substantieel groter is dan wat luie programmeurs vol kunnen krijgen in 2-3 jaar...
Als een app technisch noodzakelijk is voor het laten werken van de telefoon hoort het dan niet onderdeel van het OS te zijn?
Of iets onderdeel is van het os en/of technisch noodzakelijk is zou je natuurlijk altijd van verschillende kanten moeten zien.

In principe is een besturingssysteem alleen de basis set aan libraries en zo. applicaties zoals 'bellen' en 'berichten' maken het een telefoon. Ook de grafische omgeving met applicaties zoals 'contacten' zijn voor veel gebruikers wel basis noodzakelijk maar vanuit de software leverancier is het handiger dat die als aparte applicaties worden geïnstalleerd, dan worden ze ook als zodanig bijgewerkt. Zie ook het gebruik van internet-browsers. email-verwerkers, document-readers en dergelijke.

Camera software, gps-route-tools en dergelijke: Voor de meeste gebruikers 'onderdeel van de telefoon' maar zelf wil ik daar mijn eigen software voor gebruiken en niet de standaard. Al is het voor camera-s soms ook weer wel aan te raden om de standaard software te gebruiken omdat veel zaken die ik in de firmware verwacht toch in de camera software zitten.

Daarom dus de term 'techinisch noodzakelijk'. Misschien ook wel omdat het nu vooral 'marketing-noodzakelijk' is...
Goed punt waar eigenlijk geen standaard oplossing voor is. Je kunt in elk geval de apps optioneel maken en verwijderbaar. Ik werd destijds ook niet echt gelukkig van het 'browser kiesscherm' in Windows, maar ik zou ook niet zo snel weten hoe je het anders zou moeten doen. Bij het eerste gebruik zou je de gebruiker door een soort wizard kunnen sturen om de nodige apps te installeren.
Maar ja... er zijn zo gruwelijk veel apps!! Hoe maak je ooit een selectie!? Of scheep je gebruikers af met een melding dat ze nog even een berg apps uit de store moeten halen.
Al met al ben ik het er wel mee eens dat de aanbieder van het OS niet meteen ook het leeuwendeel van de apps hoeft te verzorgen en het al helemaal niet moet kunnen afdwingen dat het erop staat.
Precies de reden dat ik geen Samsung of andere merken die niet met een schone stock Android komen meer koop.

Zelfs als tweaker kun je volgens mij niet of nauwelijks je eigen Roms installeren, of is de bootloader tegenwoordig wel te ontgrendelen?
Ik gebruik Xiaomi phones waarvan de bootloader vrij te ontgrendelen is. Ben niet bij met de andere merken.
Het idee van "technisch noodzakelijk" en dan omtrent geinstalleerde programmatuur is op zich al twijfelachtig. Hoe kan Iets met die noodzaak geen onderdeel van het OS zijn?
In mijn ogen moet een eigenaar van een toestel alles kunnen verwijderen, essentieel of niet.
Eens. Alleen: je mag wel denken eigenaar zijn van het toestel, maar feitelijk zijn we dat niet. We zijn gehouden aan de wil van de bouwers van zowel de hard- als de software.

Eigenaar van het besturingssysteem ben je (helaas) zéker niet. Zo gaat dat standaard met besturingssystemen die verstrekt worden door commerciële partijen: je mag het systeem gebruiken, maar het zal nooit je eigendom zijn/worden. Je betaalt ervoor, maar je hebt het alleen in bruikleen. De bouwer bepaalt hoe en in welke hoedanigheid je het mag (en moet) gebruiken. Voor de rest moet je als gebruiker je - grof gezegd - je muil houden en niet zeuren.

Op de desktop ben ik allang van OS'en af van commerciële partijen, en ik wacht op de dag dat er een écht bruikbaar Linux toestel op de markt komt waar je volledig eigen baas bent over zowel de hard- als de software. Dergelijke toestellen bestaan inmiddels, maar die zijn mijns inziens nog best achter ten opzichte van Android en iOS toestellen (alwéér helaas).

Ik begin er zo langzamerhand écht genoeg van te krijgen dat we steeds verder de wil van bedrijven zoals Google en Microsoft opgelegd krijgen. Ondanks gerechtelijke uitspraken dat dergelijke bedrijven op de vingers getikt worden gaan ze steeds verder met ranzige trucjes om ons in hun ecosysteem te dwingen en hun wil op te leggen. Ze zijn inmiddels ook te groot om nog aan te pakken, want de boetes, die voelen ze niet eens meer.
Alles kan in de regel wel. Lees: Inclusief het besturingssysteem. Daarna installeer je liefst een beschikbaar ander systeem (lineageOS, /E of wat dan ook) en vervolgens de applicaties naar keuze (uit jouw beschikbare bron).

Een detail is wel dat als ik nar lineage-os kijk en daar dan de google-play-store bij wil om zelf software te installeren moet ik bij het opzetten van de google-play-service meteen al een paar bundels kiezen omdat de delen daar uit niet als losse onderdelen in die zelfde play store beschikbaar zijn... Zie bijvoorbeeld de opengaps varianten en wat daar wel of niet aan google software in mee komt.
Ik gebruik LoS zonder microG, maar dan ben je wel beperkt qua apps. Veel zijn er gemaakt met alles van google erin.
Mijn gevoel zegt dat Googel hogere prijzen gaat vragen aan fabrikanten die dit willen toepassen om zo hun verlies te compenseren. Dan is de vraag of de fabrikanten dit willen betalen of gewoon de status quo willen behouden.
Fabrikanten krijgen geld om die rotzooi te installeren... de telefoons zullen eerder duurder worden.
probleem was niet het voorgeinstalleerd zijn
probleem was dat ze niet te verwijderen waren
2 verschillende dingen
Bepaalde apps zijn dus wel degelijk verplicht voorgeinstalleerd. Zie ook de eerste paragraaf:
Daardoor mag het fabrikanten niet langer verplichten om apps mee te leveren als die de Play Store willen installeren op telefoons. Ook moet Google ervoor zorgen dat gebruikers meegeleverde apps kunnen verwijderen.
Die apps kun je dus ook niet verwijderen, maar zit er wel mee opgescheept, omdat Google ze verplicht.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 januari 2023 13:07]

Ik zou het nogmaals lezen ;-)
Mijn gevoel zegt dat Googel hogere prijzen gaat vragen aan fabrikanten die dit willen toepassen om zo hun verlies te compenseren. Dan is de vraag of de fabrikanten dit willen betalen of gewoon de status quo willen behouden.
Het zou mooi zijn als fabrikanten hun toestellen geschikt maken voor bijvoorbeeld Lineage of soortelijke iniatieven.
Dan heeft de klant keuze ipv te slikken wat Google of Apple ons opdringt.

[Reactie gewijzigd door Linux gebruiker op 23 januari 2023 16:37]

Dat dus. Er is momenteel nauwelijks tot geen echte concurrentie.
Mijn gevoel zegt dat Googel hogere prijzen gaat vragen aan fabrikanten die dit willen toepassen om zo hun verlies te compenseren. Dan is de vraag of de fabrikanten dit willen betalen of gewoon de status quo willen behouden.
Ik denk dat de prijs weinig te maken heeft met de kosten en Google toch wel de maximale prijs vraagt waarmee ze weg denken te komen. Waarom zouden ze minder vragen?

Al weet ik eerlijk gezegd niet wie er geld aan wie betaalt. Het zou me niet verbazen als het juist zo is dat Google effectief betaalt om te voorkomen dat fabrikanten andere apps installeren, zeker nu ze het niet meer via een licentie kunnen afdwingen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23 januari 2023 12:31]

Of fabrikanten gaan Google, Microsoft of Meta geld vragen om hun apps voor te installeren.
Dat gaan ze niet doen. Die zorgen er juist voor dan een telefoon abnormaal snel is afgedankt.
Nu Microsoft ook in Windows 10 en 11 dit zelfde beleid afdwingen.
Ik persoonlijk heb hier meer last van, omdat die gepushted apps in het menu staan wat ik dagelijks gebruik.
Alleen kan je in Windows wel echt alles aanpassen. Die apps kun je gewoon verwijderen in Windows. Bij Android kan dit dus niet. (Ja je kunt met adb veel meer bereiken.)
Doe eens een uninstall van cortana, er zijn er nog veel meer, die je niet kunt verwijderen
Get-AppxPackage -allusers Microsoft.549981C3F5F10 | Remove-AppxPackage

Garantie tot aan de voordeur. :D

edit: draaien in Powershell.

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 23 januari 2023 12:21]

Ja en in Android kun je simpelweg de systempartitie als read/write mounten en de APK wegflikkeren. Ook kun je de meeste onzin uitschakelen door via adb een stel commando's uit te voeren. Zelfde garanties (werkt vast meestal, tenzij iets het nodig blijkt te hebben en je shell of systeem kapot gaat).

Als dit zou voldoen, zou Google de rechtszaak hebben gewonnen.
Ja de meeste maar niet alles. Ik durf te stellen dat je Windows wat dit betreft veel beter kunt "modden", dan een Android telefoon en mijn inziens ook makkelijker.
nou ja, van android heb je de SDK.
Dus ik zou dat niet zomaar hardop durven stellen.
Ja en vervolgens valt je Skynet uit elkaar (of hoe heet die beveiliging van Google ook alweer :P ) en werken je bankapps etc niet meer, omdat je er zelf aan zit te hannesen.
Safetynet bedoel je? :) Skynet moet je niet willen, trouwens... :p
Als je root hebt kan je alles. Daarom zijn zogenaamde root en debloat scripts zo populair, vooral op goedkopere telefoons met minder geheugen.

Er zijn zelfs debloated roms, dus geen alternatieve firmware, maar gewoon de originele firmware waar alle bloat uit is gehaald, om het iets makkelijker te maken voor de gebruiker.
Dat is in ieder geval niet altijd zo geweest. Lang geleden een HTC geroot. Dan blijven er nog veel dingen over waar je nog steeds geen permissie voor hebt. Daarom zijn alle rooted omgevingen nog steeds een Android-mod. Een ARM-kernel die directe hardware-toegang een de eindgebruiker geeft is er niet voor smartphones.
Ik heb een oude HTC die een Linux versie draait. Het is mogelijk maar niemand die er om zit te springen. Om alle hw drivers etc aan de praat te krijgen is een enorme bult werk en nog steeds buggy.
Een andere oude Samsung S?, draait Windows ARM.
Wederom, niemand die er nu nog om vraagt of er tijd in stopt.
Dat was om aan te geven hoe groot dit prohbleem is. Ik heb ook geen zin om een telefoon te rooten en er iets anders op te draaien. Het komt alleen niet door de hardware maar doordat die hardware doelgericht onbruikbaar is gemaakt door een verplichte software-blob die onvervangbaar is. Dat "rooten" is een verzonnen procedure die suggereert dat computers van nature niks doen zonder meegeleverd OS. Smartphones moeten een ander produkt voorstellen maar zijn dat helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door blorf op 24 januari 2023 10:51]

Snap je punt niet helemaal. De fabrikant eigen hardware is het grootste probleem. Drivers zijn vaak slechts beschikbaar voor Android en in veel gevallen proprietaire.
Computers en phones doen van nature niets nee, zonder software. In tegenstelling tot windows is er voor Android (en Linux etc) geen uitgebreide generieke driver base die zo ongeveer alle beschikbare hw wel kan aansturen.
Wat als China iets in het Westen probeert te verkopen dat niks te maken wil hebben met Westerse software? Dat betekent dat een Chinese smartphone mogelijk alles toe laat waartoe de hardware in staat is. Dat is op dit moment bij lange na niet het geval. We kunnen grofweg kiezen uit 2 software-omgevingen die de mogelijkheden dusdanig doseren dat er de meeste hardware wordt geconsumeerd.
Heel setje met PowerShell scripts om bloatware van Windows te verwijderen is te vinden op: https://github.com/W4RH4WK/Debloat-Windows-10

Inderdaad garantie tot de voordeur.

Heb het zelf al op diverse computers, zonder problemen, gebruikt maar even goed de meest recente tickets lezen op actuele bugs is een aanrader. Soms is het gewoon verstandig om slechts een deel van de bloatware te verwijderen.
Met cortana is het nog veel erger, je kan hem uitzetten / verwijderen, maar na elke grote update is ze plotseling gewoon weer terug geinstalleerd.
ja, altijd als ik dan ooShutup draai staat er weer iets aan of is er iets nieuws dat default aan staat.
Gelukkig woon ik nu in Linux. Ook geen utopische ervaring. :)
Niet vergelijkbaar. Dan moet je de Chromebook vergelijking maken
Je koopt een compleet Microsoft product.
In het hier genoemde geval moeten fabrikanten verplicht zaken meeleveren.
Dus bijv in Windows zou men verplicht worden de Chrome browser mee te leveren.
Je koopt een compleet Microsoft product.
In het hier genoemde geval moeten fabrikanten verplicht zaken meeleveren.
Dus bijv in Windows zou men verplicht worden de Chrome browser mee te leveren.
Jij zegt: "Fabrikanten moeten verplicht zaken meeleveren."
Google zegt: "Je koopt een compleet Google product."

Het heeft te maken met machtspositie, en Microsoft is ook wel eens teruggefloten daarop. Helaas dat zulke gevechten zolang duren en opgelegde maatregelen zo verwateren dat het effectief resultaat niet relevant is (Windows: browserselectiescherm waar niemand op zit te wachten, N-edities zonder media player die niemand wil hebben, ...).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 januari 2023 12:16]

Maar je koopt geen google product!. Je koopt een Motorola oid en bent gedwongen zooi mee te krijgen die je niet wilt
Vandaar dat je ze tegenwoordig kunt uitschakelen. Verwijderen heb je niets aan want de ruimte op de systeem partitie kun je toch niet benaderen tenzij je root. (en als je root, kun je ook elke app verwijderen)
Daar ben ik het mee oneens. Tenzij je een laptop koopt bij Microsoft zelf is de software ook door derden geleverd. Toch wordt de fabrikant verplicht om allerlei troep voor te installeren (Teams, Edge, etc.) omdat ze anders Windows niet kunnen meeleveren.

Om deze reden heeft de EU jaren lang Microsoft (en Google overigens ook) gedwongen om een browserkeuzescherm in te bouwen. Apple lijkt hier geen last van te hebben omdat in Europa relatief weinig mensen een Mac of een iPhone hebben.

Ik denk dat er een verschil is tussen de verwachtingen van deze apparaten omdat smartphones sneller vol zitten, maar eigenlijk gebeurt daar exact hetzelfde. Ik wil als gebruiker geen Candy Crush or Tiktok in mijn startmenu als ik de PC de eerste keer aan zet en ik wil die troep niet handmatig moeten verwijderen.

Als je Windows zelf koopt (of Android zelf bouwt en flasht) wordt de situatie wellicht anders.
Daar ben ik het mee oneens. Tenzij je een laptop koopt bij Microsoft zelf is de software ook door derden geleverd. Toch wordt de fabrikant verplicht om allerlei troep voor te installeren (Teams, Edge, etc.) omdat ze anders Windows niet kunnen meeleveren.

Om deze reden heeft de EU jaren lang Microsoft (en Google overigens ook) gedwongen om een browserkeuzescherm in te bouwen. Apple lijkt hier geen last van te hebben omdat in Europa relatief weinig mensen een Mac of een iPhone hebben.

Als je Windows zelf koopt (of Android zelf bouwt en flasht) wordt de situatie wellicht anders.
Kun je in Windows 10 app verwijderen als Edge en dat mail programma van Windows, en andere hinderlijke Microsoft onderdelen die plots opduiken als er niet om vraagt. Als je bijvoorbeeld een document opent, dan vraagt hij wil deze app hiervoor gebruiken, waarna een menu tevoorschijn komt.
Op mijn iPad kan ik alles van Apple gewoon verwijderen wat ik niet wil. Zoals garageband etc.
Dan koop je een laptop met een ander systeem of je kleed Windows uit.
Hier moeten fabrikanten zaken leveren.
Vaak niet te verwijderen anders dan de link ernaartoe.
Klopt, en telkens verliest microsoft, en dan doen ze het op een andere manier.

Google zal wel waarschijnlijk meer features uitschakelen zodra je google maps verwijderd. bijvoorbeeld geen locatie bekend voor de apps die je wel wilt gebruiken.

En zo loopt het al sinds 2010.

Typisch kat en muisspel totdat er een niet boomer komt die wel een goede regelgeving kan geven.
Tot die tijd zullen de CEO van de techbedrijven lachend in de rechtbank zitten.
Daar is Microsoft al jaren mee bezig, meer en meer kan je verwijderen wat voorheen niet kon.
Ik heb net even gecheckt wat ik kan verwijderen van de standaard troep. Niet veel. En zeker de belangrijke zaken zoals Cortana, Edge, Xbox troep, MS store, zijn niet te verwijderen. Heel leuk dat ik de solitaire collectie kon verwijderen, maar dat is niet relevant voor het verdienmodel van microsoft.
Lees nogmaals wat ik zei, meer en meer. Vergelijk wat er nu verplicht op staat met jaren terug, toen was het veel meer.
Tevens worden steeds meer onderdelen van Windows apps en die zijn vaak ook weer te verwijderen, denk aan Notepad, Paint, Quick Assist, enz...

Wil jij de appstore of de playstore op jouw smartphone ook verwijderen dan? ;-)
Kunnen gebruikers alleen maar blij mee zijn. Als gebruiker wil ik controle houden over de apps die op mijn toestel staan, en zeker bij budgetmodellen denk ik dat gebruikers liever een beetje meer betalen dan dat ze hun toestel niet kunnen gebruiken omdat van de 16 GB opslag op hun toestel er 15 worden gebruikt door bloatware die ze amper gebruiken.
Ben je ook berijd, om meer voor de Apps te betalen, omdat bijvoorbeeld google de 30% naar 40-50% verhoogt ?
Ik heb nog nooit een cent uitgegeven aan een app, dus ja ik zou 't heel fijn vinden als ik die bloatware kan verwijderen.

Daarbij als de opslag van Google te veel wordt, komen er vanzelf alternatieve oplossingen :)
Hmm...onderschat niet de verwevenheid van Google Services, de Play Store en apps.
Hmm...onderschat niet de verwevenheid van Google Services, de Play Store en apps.
Je bedoelt microG en Aurora Store. Het bewijs dat je geen Google-code (of zelfs een account!) nodig hebt om smartphones en mobiele applicaties van Google-diensten gebruik te laten maken.

Daarnaast is er Aurora Droid (F-Droid), waar veel open source applicaties in te vinden zijn die ik dagelijks gebruik. Net als @ManIkWeet heb ik nog nooit een cent uitgegeven aan een 'app', en nog nooit reclame gezien in een 'app'. Maak het dus gerust maar twee keer zo duur voor mij (2x0=...). :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 januari 2023 13:29]

Leuk dat het kan, maar er is een verschil tussen "leuk dat het kan" en "klaar voor gebruik out-of-the-box zonder bugs". En zolang dat laatste nog niet het geval is, blijft er een barrière waar Google zich achter kan verschuilen.
Out-of-the-box zonder bugs zou prima kunnen. Het probleem is dat het licentietechnisch niet mag. Een overheid zou dat echter kunnen dwingen dat zoiets dergelijks wel mogelijk moet zijn.
Een overheid zou dat alleen af kunnen dwingen door:
  • Aan te tonen dat wat de huidige norm is, op een of andere manier illegaal is
  • Nieuwe wetgeving te maken die de huidige praktijk verbied en richting geeft hoe het wel zou moeten. En dan moet die wetgeving natuurlijk zelf niet strijdig zijn met de wet.
Da's allemaal nog niet zo gemakkelijk. En dan moet je punt 2 op EU niveau doen, waardoor alle 27 lidstaten moeten instemmen.
Licentie technisch kan het. Kale aosp zou je moeten kunnen gebruiken als fabrikant zonder Google verplichtingen. Probleem is dat een hele hoop apps gebruik maken van std Google APIs en dus niet zomaar werken. Mensen zullen moeten wennen aan minder apps, andere app stores, geen Google apps.
Dat verkoopt simpelweg niet in het westen.
De organisaties die de bloatware op de toestellen betalen, bijten zich zelf in hun staart als het er niet vanaf kan. De ongewenste software zit duidelijk in de weg, met name de ingebakken versie, die er dus niet zomaar vanaf kan. Die software wil wel bijwerken zodat ze er uiteindelijk 2 keer op zit.

Kijk eens naar facebook: Op zich al een (belachelijk) grote app omdat ze inclusief eigen browser en eigen camera app komt. Daarnaast vraagt ze ook om facebook-messenger, ook niet de kleinste app.

Ja, voor apps zou ik bewust willen betalen. Ja, ik accepteer dat apps met een zekere voorkeur op toestellen belanden. De constructie die microsoft met msWindows misbruikt zou ik kunnen accepteren: daar staat een basis link voor 'gebruik' die de eerste keer de app 'effe snel' installeert. En die 'installatie' is ook ongedaan te maken.
Facebook gebruikt de “browser” bewust om te weten welke sites je bezoekt, hoe lang, etc, etc

De camera wordt gebruikt om de foto’s te analyseren, etc.


Uiteindelijk om je “gepersonaliseerde” advertenties aan te bieden.
Waarschijnlijk worden telefoons dan wat duurder, vanwege minder app-reclame-subsidie.
Dat lijkt me prima.
Ja, ik denk niet dat je over gigantische bedragen spreekt als je voor de android software gaat betalen, dat zal waarschijnlijk richting de 5-10 euro gaan, dat heb ik er wel voor over als ik een schone telefoon krijg. Maar ja google is niet de enigste die er een hoop troep op zet, ook de telefoon fabrikanten gooien er een hoop ongewenste apps op.
Gegeven dat Google en Apple nogal onder druk staan om de bijdrage voor App verkopen te verlagen, zie ik dat niet zozeer als een gevaar.
Volgens mij kan het alle twee maar heeft het wel een verschillende betekenis. :o
Bereiden (van voedsel) en berijden (van een fiets). :+

[botte versie]
De boer berijdt het paard, de slager bereidt het paard. }>
In mijn optiek vind ik dat Google prima mag zeggen dat bij een appstore een bepaalde ervaring hoort en daarbij een pakket van apps, meekomen.

Het enige wat ik zelf nog niet echt ervaren heb maar wil vind dat dat absoluut nodig is, is dat je apps zelf moet kunnen verwijderen.
Ik zie liever dat elke fabrikant alles aps verwijderbaar maakt. Ik heb er een pesthekel aan om op elke telefoon een mapje "zinloos" aan te maken. En daar dan de fabrikant apps in te zetten.

Het gaat al een stuk beter bij samsung etc, maar alsnog veel samsung apps die ik nooit zal gebruiken die niet verwijderbaar of uitzetbaar zijn.

Vooraf meeinstalleren oké maar laat dan mensen ook die apps weer weggooien.
Ik heb er een pesthekel aan om op elke telefoon een mapje "zinloos" aan te maken.
Nou is het even geleden dat ik een Android telefoon in m’n handen heb gehad, maar alle apps staan toch gewoon in een lijstje/raster dat niet heel de tijd in beeld is. Daar heb je op dat vlak toch als zodanig niet zo’n last van?

(( ik snap uiteraard dat je spyware/bloatware apps wilt verwijderen, zeker als het automatisch meestart en op de achtergrond blijft draaien en zo, maar de aanwezigheid in een lijstje is toch het minste probleem?? ))
Met andere woorden de Google app store app, heeft straks nog meer functionaliteit? Zodat extra apps niet meer nodig zijn.
Blij met de opties die lineageos me biedt, maar eigenlijk is dat de omgekeerde wereld. Een andere versie van een OS installeren omdat het standaard met teveel troep wordt geleverd.
Beter zou zijn als je het staande OS zelf kunt aanpassen naar je wensen. Maar ja, het verdienmodel van Google leunt juist op het gratis zijn van het OS zodat zoveel mogelijk mensen hun data aan google aanleveren via hun ecosysteem.
Geldt dit in Indië dan voor alle smartphones? Of concreet, mag Apple dan ook geen Apple Mail en Apple Maps meer meeleveren met hun iOS/App Store?
Over volle telefoons: Whatsapp is blijkbaar zo dom dat het niet mogelijk is om het geheugenkaartje standaard in te stellen, dus dat helpt ook niet dat alle oude telefoons dan binnen no-time volzitten met o.a. bloatware.

[Reactie gewijzigd door Illegal_Alien op 23 januari 2023 19:12]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn