Tesla heeft meer dan 10.000 Supercharger-laadpunten in Europa

Tesla heeft inmiddels meer dan 10.000 Supercharger-laadpunten in Europa. De laadpunten zijn verspreid over 900 stations in dertig Europese landen. Ongeveer een vijfde van de Supercharger-laadpunten zijn gebouwd in 2022, zegt de EV-fabrikant.

Onlangs werden er zes nieuwe locaties met honderd nieuwe laadpunten geopend, die zich in Frankrijk, Noorwegen, Letland, Litouwen, Nederland en Duitsland bevinden. Daarmee komt de fabrikant nu uit op meer dan 10.000 Superchargers in Europa.

Tesla zegt dat er vorig jaar meer Supercharger-laadplekken zijn bijgekomen dan in voorgaande jaren. Ongeveer een derde van de Tesla’s in Europa maakte afgelopen zomer gebruik van een Supercharger-laadpunt buiten hun thuisland, aldus het bedrijf.

Hoeveel elektrische auto's van andere merken dit jaar gebruik hebben gemaakt van Tesla's laadpunten, is niet duidelijk. Tesla begon in november in Nederland met het voor iedereen beschikbaar maken van Superchargerlocaties; sinds februari zijn alle snelladers van Tesla in Nederland beschikbaar voor andere automerken. In mei werd de pilot uitgebreid naar België. Om de Superchargers te gebruiken moeten bestuurders wel de Tesla-app gebruiken en een Tesla-account hebben.

Supercharger Tesla

Door Loïs Franx

Redacteur

04-10-2022 • 15:08

140

Reacties (140)

Sorteer op:

Weergave:

Weinig dekking in Frankrijk tov de omringende landen. Waarom loopt het daar zo achter?
Frankrijk is in het midden redelijk dun bevolkt. Langs de grootste wegen zitten er wel oplaadpunten maar de vraag in het midden zal waarschijnlijk gewoon laag zijn. Zie ook voor meer info hiervan: https://youtu.be/hTgwv6Ic3fA
Sowieso is de dekking in Frankrijk belabberd.
Op de parkeerplaats van Disney land parijs bijvoorbeeld staan maar 2 laadpalen.
Dat terwijl ze wel de helft van de parkeerplaats overdekt hebben met zonnepanelen, dus ze doen wel iets aan vergroening.
En bij hun hotels staan ook geen of weinig laadpalen.

Eftelling staat er bijvoorbeeld vol mee en op drukke dagen zijn ze niet eens allemaal bezet.
Frankrijk heeft lang electrische auto's proberen te beperken om de locale markt meer kans te geven. Nu dat de locale markt meer electrische opties heeft willen ze met EU geld meer investeren in electrische infrastructuur.
Disney doet denk ik vooral wat aan het drukken van de eigen kosten.
Ik zou zeggen: Eindelijk iemand die voldoende zonnepanelen per laadpaal voorziet :+
Ook weinig dekking in Spanje. In noordwest Europa zijn er waarschijnlijk meer Tesla's verkocht dan in Frankrijk, Italië en Spanje. Het aantal Supercharger-laadpunten reflecteert dat.
Het klopt dat het in Spanje veel minder zijn, maar dat was geen belemmering voor mij om zuid Spanje te bereiken. Langzaam laden in Spanje, dat is pas de uitdaging ;(
"maar dat was geen belemmering voor mij om zuid Spanje te bereiken. Langzaam laden in Spanje, dat is pas de uitdaging"

Er zijn echt plenty Tesla Superchargers in Spanje en Portugal. Tot het zuidelijkste puntje vlak bij Gibraltar an toe.
Kijk maar: https://supercharge.info/map
Dat zegt ik toch ook, geen probleem om daar te komen, maar eenmaal op locatie is het een uitdaging om een langzame lader te vinden. De meest zuidelijke, in Algeciras is onlangs geopend, daarvoor had je eentje in de buurt van Malaga en eentje in Jerez. Dat is alsof er in Nederland eentje in Eindhoven zit en de andere in Amsterdam. Om je eindbestemming te bereiken net voldoende, maar niet om dagelijks bij te laden. Daarvoor heb je of langzame laders (die echt heel schaars zijn) of snelladers van andere merken. Gelukkig is het aanbod snelladers sinds dit jaar flink toegenomen daar in het zuiden, maar het is nog niet op het niveau waar het zou moeten zijn. Langzame laders, die moeten er veel meer komen.
Ik ben een leek, maar kan je niet gewoon 'langzaam' laden aan een gewoon stopcontact?
Dat heb ik ook gedaan, ik kreeg bij de auto een schuko lader. Dat gaat met maximaal iets van 3.7kW, maar... De meeste huis een tuin aansluitingen zijn niet bedoeld om urenlang dat vermogen continu te leveren. Je loopt dan echt een risico op brand als de aansluiting niet helemaal goed met is, oudere kabels enz.

Wat ik gedaan heb is in de auto ingesteld om meer minder vermogen te laden, waardoor je iets van 10 of 11km per uur aan het laden bent, dan duurt het laden van 15% naar 80% iets van 20 uur. Dat was voor mij soms voldoende, maar niet altijd, ik kon niet altijd heen en weer rijden met de lading die ik dan had, waardoor ik alsnog naar een snellader moest (dat was toen maar eentje, die vaak storing had helaas). De meeste langzame laders in Zuid Spanje staan trouwens bij hotels, soms mag je er wel laden als je er niet verblijft, maar vaak ook niet. In vrijwel geen enkele gemeente ben ik langzame laders tegen gekomen. Alleen winkels zoals Mercadona, Ikea enz hadden ze wel.
"maar kan je niet gewoon 'langzaam' laden aan een gewoon stopcontact?"

Ja maar is niet praktisch met moderne EV's met grote Batterijen. Een 100kWh pack opladen aan een normale 1 fase 230V 10A stekker duurt eeeeewig. Dan moet je echt je wagen een paar dagen niet nodig hebben...
3 fasen 10A is toch wel het praktische begin punt. Moet je nog steeds veel geduld hebben maar ala. Veel normale laadpalen zijn 3fase 16A (11kW) en de beteren leveren 3fasen 32A (22kW). Een Tesla met een 100kWh pack heeft grofweg 7 uur nodig en met 22kW rond de 3.5 uur. Beide zijn prima werkbaar als de auto s'nacht oplaad en je ligt zelf op 1 oor.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 13:02]

Daar was al een laadnetwerk. Frankrijk liep mega voor. Dus voor andere partijen nog minder geld te verdienen en dus lagere prioriteit.

Maar toen bleek dat de (natuurlijk Frankrijk gebouwde) laadkasten flinke problemen hadden en is een tijd terug het hele netwerk met een klik op de knop uitgezet.
Daarvoor was het een jaar of 2 disfunctioneel, de helft werkt niet, weigerden dienst of waren heel langzaam.

Google Corridoor charging network en Izivia.
In heel noord Macedonia zie ik er geen een. Dat is pas achter lopen.
Het is jammer dat in Nederland in de grote steden vaak nog altijd maar een enkele supercharger beschikbaar is. In vrijwel alle landen buiten de EU zijn er meerdere superchargers op dichtbevolkte gebieden. In USA is dat in de gehele oost en westkust het geval en in Azie heb je dit ook. Vooral omdat na Noorwegen, IJsland & Zweden, Nederland de meeste Tesla bezitters kent "Per Capita". Sterker nog. Ik durf met vrijwel zekerheid te zeggen dat Nederland veruit de meeste Tesla's op oppervlakte heeft wereldwijd met een hele grote margin gezien wij in dit kleine kikkerlandje leven met 17 miljoen inwoners (Meer dan Noorwegen, IJsland & Zweden BIJ ELKAAR) en flink kleiner zijn dan zeker Noorwegen en Zweden.

Ik vind het daarom ook gek dat wij in Amsterdam nog geen enkele Supercharger hebben in de stad zelf of aan de Oost, West of Noord zijden. Schiphol is absoluut niet een fijn punt voor de gemiddelde Tesla gebruiker. Ik heb Tesla ook jaren het advies gegeven om bij de Van der Valk in Oostzaan/Tuindorp een supercharge locatie bij te maken om zo ook het verkeer bij de kruising van de A8, A10 en A5 tegemoet te komen. Het is echt bizar om te zien dat één van de meest populaire Tesla locaties niet is voorzien van een goeie supercharge locatie.

Vroeger kon met op het hoofdkantoor in Amsterdam Zuid-Oost superchargen en dat was nog altijd beter dan bij Corendon op Schiphol-Oost. Ook moet ik als owner zeggen dat Tesla zeker de afgelopen 3 jaar nauwelijks heeft bij gebouwd vergeleken met de jaren ervoor. Ze hebben zelfs veel locaties waar "coming soon" stond weg gehaald. Zo was er 2 jaar lang een grijs "coming soon" plekje midden in het Vondelpark in Amsterdam. Het was vrij logische dat dit niet de correcte locatie was en de definitieve locatie nog bekend moest worden, echter is ook deze verdwenen. In Amsterdam zijn er laadpalen, ja dat klopt. Maar superchargers zijn gewoon nodig op zulke populaire plekken en Amsterdam heeft er nog geen één.
Een supercharger is ook voor als je ritjes maakt die niet op 1 lading lukken. Waarom zou je die in een metropool als Amsterdam neerzetten. Daar komt niemand die niet in Amsterdam moet zijn. Plus een parkeerplaats kost daar meer dan een tesla.
Ik weet niet of jij in een EV rijd. Maar het hebben van een snel laadstation is ongeacht van de locatie of bestemming altijd nodig.

Dit argument is namelijk het meest onzinnige argument wat ik al jaren hoor. Maar in de praktijk heeft men altijd een snel lader nodig gezien je niet altijd alles even makkelijk kan plannen. Ik kan jou met zekerheid zeggen dat iedere EV owner wel eens in situaties terecht komt waarbij snel laden verreist is. Ook als men niet een lange of verre besteming neemt. Tevens heeft niet iedereen een thuis situatie waarbij iedere nacht laden mogelijk is. Ook is de locatie die ik adviseer op een hele handige route voor mensen die op door reis zijn vanuit het noorden of zuiden van het land. Amsterdam is kwa ligging vrij centraal. Men kan dus overal vandaan terecht in Amsterdam met een lege accu of zelfs op doorreis. Verder is het ook simpelweg de stad met de meeste Tesla's in ons land. Waarom zou je hier niet een supercharger plaatsen?

Jou argument snap ik, maar hij is in de praktijk absoluut niet realistische. Met een normale bak tank je ook in 5 min. Waarom mogen EV eigenaren dan in een grote stad als Amsterdam dan niet terecht bij een Snel lader? Denk ook bijvoorbeeld aan mensen die de hele dag in Amsterdam van klant naar klant moeten. Meer EV's betekent simpelweg meer vraag naar laders. En momenteel zijn de locaties onhandig aan de noord zijde van Amsterdam richting de Zaanstreek en is er op de oostzijde ook geen laadmogelijkheid tot men door rijd naar Breukelen.

Het hebben van een argument maakt het absoluut niet logische. Er moeten gewoon meer locaties bij. Als men even bekijkt hoeveel Tesla's er wel niet nu rijden in dit land is het gewoon gek om nog altijd geen locatie te hebben in de hoofdstad.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 24 juli 2024 13:02]

Standaard snelladen is ook nog eens slecht voor je accu. Die schiphol taxi's die dat vroeger deden (want toen was superchargen nog gratis) konden hun auto na 3-4 jaar afschrijven omdat de accu was versleten.

Verder heeft Nederland de hoogste dichtheid van gewone laadpalen. Dus bij de meeste plekken kun je gewoon thuis of op je bestemming laden. Ik woon zelf in een appartement zonder eigen parkeerplaats, maar een laadpaal vinden is hier (Den Haag) makkelijker dan een gewone parkeerplek. Bijna iedere straat heeft er nu een.

Als je naar Amsterdam kijkt: Bijna iedere snelweg van/naar de stad heeft een supercharger. Alleen richting flevoland ontbreekt die. Dan moet je doorrijden tot Emmeloord. En je kan natuurlijk ook gewoon bij Fastned ofzo terecht.

[Reactie gewijzigd door RocketKoen op 24 juli 2024 13:02]

Die schiphol taxi's die dat vroeger deden (want toen was superchargen nog gratis) konden hun auto na 3-4 jaar afschrijven omdat de accu was versleten.
Waar haal jij deze info vandaan? Het is compleet niet waar namelijk, ik ben SchipholTaxi Chauffeur geweest van 2014 tot 2018 en rij sinds 2017 een Tesla 100D Prive. (niet langer als Taxi overigens) maar wel altijd veel gereden en gesupercharged. Ik supercharge en maak 2 keer per week gebruik van snelladen en heb nu 207.000 km op de teller van mijn 100D. Mijn batterij capaciteit is nog altijd op 94% van toen ie gloednieuw was en ik rij er makkelijk 350 km mee in de praktijk op 1 laad beurt. De batterij is meer dan 5 jaar oud en ik heb nog zeker 3 jaar garantie.

Ik snap dat je iets wilt roepen omdat je het ergens misschien gelezen hebt maar het maakt in de praktijk absoluut niet uit of je snel laad of langzaam laad. In de praktijk lijken de verschillen ontzettend mee te vallen en zeker bij Tesla's valt jou capaciteit niet veel lager dan 90% na meer dan 300.000 km op de teller. Er zijn altijd buitenbeentjes met minder geluk uiteraard maar ik ken veel SchipholTaxi chauffeurs en veel Taxi Chauffeurs die met hun TTO in de aanvullende vervoers regeling op Schiphol rijden met hun EV (veelal Tesla's en Hyondai's). Niemand klaagt over slechte capaciteit sinds aankoop. Klachten gaan vooral om de slechte bereikbaarheid van laadstations of de slechte afwerking van Tesla's omdat de kwaliteit van Tesla's echt ver achterloopt op Duitse merken.
Waar haal jij deze info vandaan?
Verschillende rechtszaken van taxichauffeurs tegen tesla.

Natuurlijk hoor je de ontevreden mensen 10x zo hard in de media als de tevreden klanten.

[Reactie gewijzigd door RocketKoen op 24 juli 2024 13:02]

Staat nergens in dat mensen klagen over batterij. Ze klagen nogmaals enkel over de kwaliteit van Tesla's. Daar heb ik zelf in vorige artikelen hier op tweakers zelf een lang betoog over geschreven in de comments gezien ikzelf de kwaliteit & service van Tesla echt compleet shit vindt (pardon my french). Echter ga ik er niet om liegen. Hun batterij technologie is het beste wat ik op de markt heb ervaren. Ik snap niet hoe ze het doen persoonlijk. Waar mijn telefoontjes na 2 jaar nutteloos worden en maar een halve dag mee gaan heb ik hier nooit dezelfde ervaring mee gehad met de verschillende Tesla's die ik voor werk heb gereden en ook de Tesla die ik nu inmiddels 5 jaar veelvuldig gebruik.

De kwaliteit van de auto is echter echt verschrikkelijk en daar ging deze rechtzaak over. Ook is er een rechtzaak geweest over het "gratis superchargen" wat werd beloofd bij het aanschaffen van Tesla's tussen 2014 en begin 2018 voor de Model S en X waar veel Taxi chauffeurs na aanschaf tehoren kregen dat dat voor Taxi chauffeurs ineens niet van toepassing zou zijn onder de mom van "Fair-Use Policy". Deze zaak hebben de taxi chauffeurs toen ook tegen Tesla gewonnen en sindsdien hebben deze chauffeurs geen problemen meer ervaren. Heel af en toe wil Tesla nog wel eens in Kwartaal 4 deze deal weer in leven brengen om zo de verkoop te stimuleren om aan hun quota te komen. Zo zijn er ook individuen die een Model 3 Performance of een Tesla Model S/X Raven(2019) rijden met gratis superchargen omdat ze in een laatste kwartaal nog een Tesla hebben aangeschaft. Echter is sinds 2020 de vraag naar Tesla's meer dan aanbod door tekorten en is er voor Tesla geen meerwaarde meer in het boosten van zulke acties.
Het Tesla Supercharger netwerk is uitgerold om lange reizen mogelijk te maken en daarom worden ze vooral bij knooppunten en/of doorgaande routes geplaatst waar ze snel van bereikbaar zijn. Jouw use-case is een anders en daar is het supercharger netwerk niet voor bedoeld. Ik vermoed dat ze daarom niet in de binnenstad worden geplaatst. Daarbij heb je best wat ruimte nodig en die is ook duur in het centrum.

Veel kantoren/parkeergarages hebben tegenwoordig ook een laadpaal en die gebruik ik dan ook regelmatig bij klantenbezoek (tenzij het hele korte bezoekjes zijn). Dat is meestal efficiënter dan "wachten" bij de supercharger (alhoewel ik die tijd vaak besteed aan het bijwerken van email of uitwerken van notities). Als je wat meer door het land rijdt, dan kom je meestal genoeg snelladers tegen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen "zwarte" gaten zitten in het supercharger netwerk. Er zijn genoeg routes te verzinnen waarbij je moet omrijden voor een supercharger (bijv. Almelo - Leeuwarden). Op termijn zal dat allemaal wel opgelost worden.

Als het rendabel zou zijn om in het centrum van Amsterdam een snellader te plaatsen, dan hadden clubs als Ionity, FastNed, ... dat vast al wel gedaan. Blijkbaar is de vraag daar te laag voor. Dat je met een auto op meer dan 4000 plaatsen in 5 minuten je tank vol kan gooien is gewoon (nog?) niet realistisch met een EV.

Het grootste probleem met een EV heb je niet in Nederland, maar op vakantie. De reis er naartoe is meestal geen enkel probleem. Maar zoek maar eens een locatie in Zuid Europa waar je kan laden en je tijd nuttig kan besteden. Dat is vaak best dramatisch. In Nederland hebben we het goed voor elkaar, maar ik geloof echt niet dat we vanaf 2030 enkel nog EV's gaan verkopen in Europa. Daar zijn die landen lang niet klaar voor...
Er zal zeker ruimte zijn in een stad als Amsterdam voor snelladers, en in vele steden vind je ook gewoon CCS snelladers, maar het klopt wel dat de parkeerbehoefte in een grootstad er net voor zorgt dat snelladers vaak niet optimaal gebruikt kunnen worden. Bij een snellader is het principe nog altijd ergens: laden en weer door. We willen geen laadpaalklevers bij snelladers, maar dat riskeer je wel weer te krijgen.

Of de laders staan te ver van je bestemming, waardoor het niet praktisch is. Of je zit in een bespreking met een klant, een partner, een leverancier, ... kan je moeilijk snel even zeggen: moet mijn wagen gaan verzetten, ben over 15 minuutjes terug. Bestemmingsladers en andere AC laders zie ik als belangrijker in steden dan echte snelladers.

En als je in een stad als Amsterdam de hele dag van klant naar klant moet, moet je ook even alternatieven overwegen zoals de mogelijkheid om een centrale parking te zoeken met een AC lader en dan verder in de stad met ofwel het OV, Taxi, ridesharing, ... .

Bij de omschakeling naar EV moeten we ook durven kijken naar hoe we ons dagelijks leven aanpassen aan die EV ipv te proberen die EV zo goed mogelijk in te passen in onze bestaande procedures.
Ik kan jou met zekerheid zeggen dat iedere EV owner vaak in situaties terecht komt waarbij snel laden verreist is
Nee hoor. Voor mij (> 25.000 km/j) geldt dat ik alleen op lange vakanties een paar keer aan de snellader sta. Dus zeker niet "vaak". Eigenlijk bijna nooit.
Ik heb het woord vaak aangepast in "wel eens". Dat was wellicht een beetje overdreven van mij. Echter voor mij persoonlijk wel een feitelijke gebeurtenis die vaa overkomt. Ik rij veel, en er zijn vast ook veel EV owners die langere afstanden moeten afleggen voor woon/werk verkeer en dus "wel eens" in soort gelijke situaties terecht komen. Ikzelf heb dat 2 keer per week. Dus kan me niet voorstellen dat iemand "nooit" in zo'n situatie terecht komt over tijd.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 24 juli 2024 13:02]

Helemaal goed, dat is een veel realistischer beeld van het EV gebruik.
euh... nog nooit een snellader gebruikt. En rij bijna jaar in EV.
Eigenlijk ook nog nooit een andere lader gebruikt... als je in eigen land blijft moet je al verdomd veel moeite doen om uw batterij plat te rijden :-)
Ik ken genoeg mensen (incl. mijzelf) die hun auto alleen voor stadsritjes en directe omgeving gebruiken en niet meer dan 100 km per week rijden. Dat is supergoed te plannen. Totaal geen behoefte aan een snellader.
Ik ken er ook genoeg. Zeg absoluut niet dat dit geen usecase is. Maar dat betekent niet dat er geen superchargers moeten komen voor mensen die een duidelijk andere usecase hebben. Ik rij veel en ook vandaag heb ik moeten uitwijken om in Breukelen te laden omdat Schiphol veel te onhandig is en er in Amsterdam zelf geen Supercharger is. Het hebben van een punt binnen 10 kilometer maakt dingen flexibeler. Je hebt imers ook tankstations overal in steden, dorpen, langs snelwegen. Dan is het toch niet raar om ook voor EV's de bereikbaarheid te verbeteren? Ik zie absoluut dit argument niet als goeie reden om uitbreiding te stoppen. Mensen die mijn use case hebben zoeken wel vaak naar snel laders.
Met jouw pleidooi voor meer Superchargers ben ik het helemaal eens. Mijn reactie had betrekking op jouw uitspraak Ik kan jou met zekerheid zeggen dat iedere EV owner wel eens in situaties terecht komt waarbij snel laden verreist is.
De concurrentie heeft wel een aantal snelladers in/rond Amsterdam, maar in de praktijk heb je die weinig nodig. In de stad staan voldoende locatieladers.
Aan jou geef ik hetzelfde argument als ik hierboven al benoem. Ik rij zelf een Tesla en kom geregeld in de knel. Ook in Amsterdam moet ik soms de hele dag van klant naar klant. Superchargen is soms de enige oplossing en de locatie op Schiphol is gewoon verschrikkelijk. Het is compleet buiten de stad en inderdaad, ik moet vaak uitwijken naar een concurrent. Echter zijn die vaak veel duurder en zitten die ook vaak vol en zit je veel te zoeken voor je een beschikbare vindt. Snelladers zijn het populairst onder EV eigenaren omdat er gewoon echt te weinig van zijn. Zelfs bij de Shell heb je soms met 4 tot 6 snel laders niet genoeg. Ook bij Fastned heb je in de spits een wachtrij. Tesla superchargers staan vaak bij de Van der Valk. En er is een perfecte locatie in Tuindorp Oostzaan die precies een dood punt voor EV owners kan vervullen. (ook voor niet Tesla eigenaren). Hierom geef ik nogmaals aan dat dit uit persoonlijke ervaring echt geen pretje is. Ik laad mijn auto iedere nacht en kom met mijn werk met klanten in Amsterdam nooit goed uit om daarna zonder laden thuis te komen. Laders in de stad zijn sloom en ik moet vaak van klant naar klant en kan dus niet lang wachten. Zo zijn er 100'en in mijn situatie.

Het hebben van een enkele Supercharge locatie in de stad en eentje vlakbij de kruising van de Coentunnel is simpelweg essentieel om zo ook onder de mom van milieu niet meer te hoeven uitwijken en te verbruiken dan nodig. De hoeveelheid keren dat ik wel niet moest uitwijken naar Schiphol of Breukelen zou ik echt niet meer kunnen tellen. Dat zal waarschijnlijk dichtbij de 100 keer liggen voor mij persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 24 juli 2024 13:02]

Hier geef je al iets meer detail. Je erkend dus dat je probleem is dat je 's avonds niet zonder bij te laden thuis kunt komen. Maar kan je dan bij je klanten niet bijladen met AC? Dat moet toch niet noodzakelijk snelladen zijn. Stel dat er een Tesla SuC is in hartje Amsterdam, ook dan zal jij tijd moeten inplannen om daar naartoe te gaan en de wagen te laden terwijl je wacht. Of je dat nu overdag of 's avonds doet, lijkt mij niet direct het grote verschil te maken. Op voorwaarde dat je in beide gevallen onmiddelijk kunt laden zonder te moeten wachten.
Er zijn toch best een aantal >=100kw (meeste zelfs >150kw) laders vlak bij de ring. Ja als je per se bij tesla wil laden dan moet je wat verder.
Laden bij de concurrenten is gewoon een gedoe. Vaak is dit enkel voor CCS stekers die ik niet in mijn Model S heb. Inmiddels wel een adapter gehaald maar ik kan niet op maximale snelheid laden. Verder staan deze punten op drukke werkdagen vaak vol. Het is dus een blinde gok die je niet wilt nemen als je bijna geen bereik meer hebt. Het is mij al 10tallen keren overkomen dat ik met nog maar 15 kilometer op de teller ineens bij een snel lader sta met nog 3 wachtende voor je. Dan ga je toch opzoek naar een andere optie die 10 kilometer verder staat en dan hopen dat die geen lange rij heeft staan en niet defect is, anders ben je nog verder van huis.

Supercharge locaties van Tesla hebben gewoon altijd genoeg laad palen staan en ze kosten slechts de helft van de prijs.
Interessant, totaal andere usecase dan ik heb. Ik woon in amsterdam en gebruik de auto soms om iets in Amsterdam te doen, maar vaak juist om andere steden te bezoeken. Mocht het nodig zijn om gedurende de dag bij te laden dan ligt er altijd wel fastned-station op de route.
In jouw situatie was ik al lang weer in een ICE gaan rijden.
Ik zie al één locatie die nog niet operationeel is: Hilden, DE. Als er meer zijn, geeft dit een beetje een vertekend beeld.
Hilden is al jaren operationeel. Al sinds 2020 of 2019 dacht ik.
Mooi verdeeld over Europa. Elektrisch rijden naar bijvoorbeeld Hongarije via Duitsland, Tsjechië en Slowakije is goed te doen kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Alleen in zuid Hongarije zit een dead-spot voor wat betreft de Tesla laders. Rond Pécs of Kaposvár kan de Tesla dekking beter.
Zo fijn als niet Tesla rijder toch kunnen laden bij Tesla. Mijn zomervakantie was dit jaar een stuk relaxter door zorgeloos te kunnen laden bij Tesla in Duitsland, Frankrijk en Denemarken zonder ook maar te hoeven vrezen of er genoeg plek zou zijn. ABRP route plannen met Tesla only lader ging ons prima af :)
Waarom wilde je gebruik maken van Tesla only laders? Er zijn genoeg andere aanbieders op het netwerk, soms zelfs met hogere snelheden dan de superchargers.
Gemak? Het jaar daarvoor richting Frankrijk was ik aangewezen op Ionity vooral en dan hoop je maar dat er plek is op de route met slechts 4 stalls.
Veel stalls per laad station en ze doen het vrijwel altijd.
Als Tesla gebruiker ook even Bonnet gebruikt om zo bij Ionity en Fastned te kunnen laden.
Het netwerk van andere aanbieders is niet voldoende in vakantieperiodes om "zorgenloos" te laden.

Het laden zelf zie ik niet als tijdverlies. Maar het wachten om te kunnen laden is tijdverlies.

Vandaar dat Tesla only gewoon makkelijker is omdat ze meer stalls hebben per locatie.
Waarom tank je niet uitsluitend bij Shell?
Het loopt wel heel erg chaotisch en het verkoopsargument van Tesla dat je bij een Tesla ook het exclusieve netwerk krijgt vervalt. Daar stond ik dan te wachten op een vrije plaats.

Probleem1: Tesla’s laden aan de linker achterkant. Auto’s van een ander merk die op een andere plaats laden kunnen zo kabel 1B van station 1A nemen waardoor 1A geen laadkabel meer heeft.

2de probleem: wachten op en vrije plaats is heel moeilijk omdat er geen wachtrij is. Iedereen staat er toevallig. Soms zijn er meerdere inritten. Als er dan een plekje vrij komt moet je soms iemand voorlaten die net komt aangereden en als die dan nog de verkeerde laadpaal inplugt neemt hij 2 plaatsen in en moet je wachten tot de andere volgeladen is om vervolgens de laadkabel ‘te stelen’. Zeer frustrerend.

Kortom: Heel leuk voor andere EV rijders maar Tesla superchargers zijn er gewoon nog niet op voorzien om de massa te inviteren.

Ze doen het natuurlijk uit kostenbesparing en mogelijk onder politieke druk maar voor bestaande Tesla eigenaars is het een achteruitgang zonder enige compensatie.

In het algemeen is elektrisch laden nog in de kinderfase. Er zijn simpelweg te weinig laadpalen en snelladers. Camping eigenaars weigeren soms EV’s omdat ze geen aparte teller hebben en ze weten niet hoe ze load balancing kunnen aanpakken.

Hopelijk wordt het niet zoals wifi. €10 ticket voor 1u wifi :) als ik daar aan terugdenk…

Snelladers van andere merken zijn vaak stuk. De technologie lijkt nog niet robuust. Terwijl Tesla laders tot hiertoe altijd werken. Het ergste wat ik heb meegemaakt is een beperking tot 70kW laden vanwege load balancing.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 24 juli 2024 13:02]

Ik herken het probleem niet van "Snelladers van andere merken zijn vaak stuk." De meeste die ik tegenkom, die werken gewoon. En dat Tesla laders altijd werken klopt ook niet. Er worden wel minder problemen mee gerapporteert, dat klopt, en door de hoeveelheid laders die je meestal op 1 locatie vind is het meestal ook geen probleem als er 1 defect is. Maar vergeet ook niet dat Tesla zowel de wagen als de laadpaal maakt en dat het dan ineens een stuk eenvoudiger is om alles goed te laten samenwerken.

Je merkt dat ook dat er toch meer klachten zijn van non-Tesla rijders als het op laden bij Tesla laders aankomt omdat je er dan altijd maar op moet vertrouwen dat iedereen de specificaties goed heeft gelezen en geimplementeerd, wat niet altijd het geval is.

De balans in het aanbod van snelladers is wat mij betreft ook niet zo slecht. Ja, op sommige momenten is het druk aan laadstations. Maar als je op een doordeweekse dag aan een Tesla SuC locatie met 40 laadpalen toekomt en ze zijn allemaal leeg ... moet je er dan meer neerzetten omdat gedurende 1 weekend in het jaar de wachttijd tot enkele uren kan oplopen?
Het klopt niet dat ze dit doen onder politieke druk. Hun missie is duurzame mobiliteit faciliteren. Het openstellen van de Superchargers valt daar onder. Het is niet hun fout dat legacy auto zolang heeft gewacht met elektrisch laden.

Ik lees dat je heel beren op de weg ziet. Maar die enkele keer dat je moet gebruiken...kom op.

Elektrisch laden is echt niet meer in kinderfase, En zelfs als dat zo was, benzine en diesel horen in het bejaardentehuis.
Het klopt niet dat ze dit doen onder politieke druk. Hun missie is duurzame mobiliteit faciliteren. Het openstellen van de Superchargers valt daar onder.
Ze zijn gewoon een bedrijf dat geld wil verdienen. Hun "missie" klinkt als het napraten van de Tesla-marketingafdeling (of het Twitteraccount van Elon Musk).
Het openstellen van hun laadpalen is niets meer dan voorsorteren op aankomende wetgeving.
Het grootste probleem is dat als je ergens heen gaat, dat vaak een plek is waar veel mensen heengaan. En voor concerten, conferenties, evenementen, shows, beurzen worden er niet extra super chargers neergezet en kan je een paar dorpen verderop misschien 1 vrije plek vinden, en dan weer de helft van je accu leegrijden om terug te komen.
Ik dacht dat niet-Tesla rijders enkel in Nederland/België bij de snellader terecht konden? Ben benieuwd hoe dat gaat met de wintersport als ook de niet-Tesla rijders bij de supercharger terecht kunnen. Dit jaar was het al best druk op de zaterdag in de vakantie en dat was volgens mij nog enkel Tesla. Met gratis superchargen ga je niet graag uitwijken naar een niet-Tesla lader...
Bij Reims-Tinqueux toch tevergeefs mijn niet-Tesla aan de Tesla laadpaal gehangen. Mooi niet dat het werkte. Er zijn in Frankrijk maar een paar Tesla laadstations open voor niet-Tesla. Beetje jammer. Gelukkig zit er 10 km van Tinqueux een groot laadstation van Ionity, direkt naast een mega-LeClerc.
Overal kan ik met een laadpas met chip terecht, maar bij de Tesla superchargers moet het natuurlijk weer via een app... Da's moeilijk (onmogelijk) vanwege verrekening van de laadkosten.

[Reactie gewijzigd door WackoH op 24 juli 2024 13:02]

Met de Tesla app kun je van Marrokko naar de Noordkaap en daarna naar Turkije. De chips zijn top in Nederland, maar zodra je de grens over gaat kom je al in een QR-code horror. Ik ben net door 5 landen gereden en heb mijn laadpas amper kunnen gebruiken. Overigens laden Tesla's automatisch bij superchargers.
Dit inderdaad. Ik had op een gegeven moment meer dan 7 apps om bij al die verschillende aanbieders te kunnen laden. De Tesla superchargers (als je ook nog eens een Tesla hebt) is dan echt een verademing. Het is parkeren, knop indrukken, charger erin, klaar. Amper 10 seconden.

Ik heb een aanbieder gehad waar je de auto automatisch kon laten herkennen en koppelen, maar dat werkte niet (goed) waardoor ik alsnog naar de app moest grijpen.

Zoals ik al in een ander bericht al zei, we zien midden in de transitie, dus hopelijk worden door soort kinderziektes snel opgelost.
Daarom als je elektrisch wilt rijden en je wilt relax door Europa gaan moet je bijna wel een Tesla kopen en dat zie ik niet zitten. Dat is echt jammer dat daar niks aan wordt gedaan, gedoe met 9 verschillende pasjes en allerlei apps zit niemand toch op te wachten.
Ik snap ook niet hoe het mogelijk is dat één merk dat wel voor elkaar heeft gekregen en dat BMW, Mercedes, Ford, Volkswagen én Hyunday (ionity) nog steeds bezig is met het plaatsen van snellaad locaties met 2 of 4 palen. Het is alsof je je eigen tankstation begint en je hebt maar één pomp.

Op reis naar Oostenrijk was er een laadplein, 4 Ionity stations, 4 autos aan het laden, 4 in de wachtrij. Tegenover stonden er 20 laadstations van Tesla, waar letterlijk elke 1 of 2 minuten iemand weg reed waardoor ik niet eens hoefde te wachten om te laden.

Hoewel ik zeer tevreden ben over Tesla, wil ik ook wel keuze hebben. Ik hoef niet perse altijd Tesla te rijden, een Polestar 2/3 of een Volvo XC40 lijken me ook hele aardige autos. Maar op dit moment zou ik niet anders willen, en dat komt voor een groot deel door het Tesla netwerk.
Liever een app dan dat je moet kloten met meerdere verschillende laadpassen/druppels, die app werkt altijd.
Behalve als je net geen dekking hebt, en ja, er zijn ondertussen al SuC locaties opgedoken waar dit een probleem is met sommige mobiele providers. Je zal maar net de pech hebben. Ik hoop dat Tesla op termijn ook de CCS Plug&Charge standaard implementeert en dat vele auto's dat ook doen.
Volgens mij is daar niets moeilijk aan, laat staan onmogelijk. Het is niets meer dan de onwil van maatschappijen om dit te ondersteunen en het een keer goed aan te pakken.

Het gebruik van een app is zo gigantisch veel makkelijker dan die rot pasjes waar je er 5 van moet hebben omdat de helft niet werkt.
Dan laad je toch niet bij Tesla? ik snap je punt, maar die laders zijn vanaf het eerste moment voor de Tesla's neergezet, lengte en locatie van de laadkabel, de app, je kan door een druk op de knop van de kabel aansluiting de laadpoort openen en ook weer losmaken van een Tesla. Ik hoef dus nergens iets te doen.

Dat zou wat mij betreft beter zijn dan met een app, pas of pinpas/CC. Alles via NFC tussen auto en lader. Heerlijk.

Alle laders zouden op die manier moeten werken, zonder pasjes of gedoe.

Edit: overigens is verrekenen geen probleem, je kan het declareren, doe ik ook als ik een keer moet laden bij de superchargers (bij hoge uitzondering)

[Reactie gewijzigd door david-v op 24 juli 2024 13:02]

Nee, ik zie liever de keuze.

Stel je even voor dat je werkgever alleen je woon/werk verkeer wenst te dekken in verbruikskosten en dat jij een Tesla hebt. Dan moet je daar weer een hele administratie gaan opzetten om laadbeurten in het buitenland eruit te gaan filteren. Met laadkaarten is dat een heel stuk eenvoudiger. En wanneer je wisselt tussen verschillende laadnetwerken, dan wil je soms ook gewoon de mogelijkheid om te laden zonder dat je weer een hele registratie moet doorlopen. Dan is het eenvoudig als je met een gewone betaalkaart kunt laden danwel met een laadkaart die kan roamen tussen verschillende laadpaalaanbieders, en vaak nog eens aan een lager tarief.

Plug&Charge is mooi, maar je hangt je weer vast aan bepaalde randvoorwaarden. Laat mensen de keuze.
Ik heb in mijn reizen door Europa heel wat meegemaakt wat betreft betaalpassen en apps. Het enige wat vrijwel altijd werkte was de app van de aanbieder van de paal.

Ik vind het persoonlijk echt een enorm gedoe als je meerdere landen aandoet tijdens je reis. Daar mag wat mij betreft best wel iets aan gedaan worden. Maar dan wel het liefst een CC, geen laadpas of iets dergelijks. Daar zit zoveel variatie tussen, de ene doet het daar wel, de andere weer niet. Als je dan iets wil verplichten, doe dan een CC.

Ik ben het met je eens dat hoe meer keuze hoe beter, maar dat maakt die laders nodeloos complex én duur verwacht ik. Dit moet veel eenvoudiger voor iedereen geregeld worden, ook zodanig dat je niks hoeft bij te houden als je bijvoorbeeld een lease auto hebt waar je alleen in NL of de Benelux kan laden.

We hebben nog een lange weg te gaan wat dat betreft.
In principe zou het bij Tesla superchargers ook niet via een app hoeven, als de autofabrikanten ook gewoon meedoen met Plug&Charge. De auto geeft al een identificatie af.
Kleine aanpassing nodig, alle superchargers V3 staan open voor alle merken, ook in Duitsland, Frankrijk, Spanje etc.
Zie: https://www.tesla.com/en_EU/support/non-tesla-supercharging

[Reactie gewijzigd door chemokar op 24 juli 2024 13:02]

Compleet incorrect. In Frankrijk ongeveer de helft, in Duitsland nog veel minder. In Spanje zijn 50 locaties, misschien de helft "open".
Data:
https://twitter.com/dtoul...&t=11fDnP_j9C2fipQtdDQeiA
30% van alle 100kW+ snelladers van Frankrijk is er een van Tesla waar je alleen met een Tesla terechtkunt!
Beste is inderdaad om vooraf de app te checken. Zelf laat ik Tesla voorlopig uit mijn resultaten bij ABRP totdat Tesla alle laders in een land openzet en je zeker kunt zijn van dat je er kunt laden.
Lezen is ook een kunst. Ik zeg V3 superchargers, dat zijn superchargers die dus niet V1 en V2 zijn. In Frankrijk staan helaas een redelijk aantal V1 en V2 en datzelfde geld voor Spanje en Duitsland. Je vergeet overigens Nederland want ook hier staan diverse V1 en V2 superchargers, bijvoorbeeld Hotel Princeville in Breda is een V2 en niet geopend voor andere merken.

Plaatje wat je post over Frankrijk klopt ook helemaal, veel Superchargers in Frankrijk zijn V2 Superchargers, die zijn voorzien van een type 2 en een CCS lader. Dit zijn dus geen V3 laders en staan dan ook niet open voor andere merken. Alleen de Superchargers die de afgelopen 18 maanden zijn gebouwd (+/-) zijn V3 en hebben enkel een CCS aansluiting en deze staan ALLEMAAL open voor andere merken.
Simpelweg niet waar: Montpellier is een Franse V3 deze zomer opgeleverd en ook vandaag kan je er zonder Tesla niet terecht. Het is precies dit soort onduidelijkheid die het netwerk matig maakt voor buitenstaanders. De app verandert per dag en er is _geen enkele_ communicatie vanuit Tesla.
En over het algemeen ook erg goede locaties wat betreft veiligheid, netheid en bereikbaarheid. Dit doen ze wat mij betreft erg goed. In Nederland en Duitsland was de dekking al goed, mooi om te zien dat onze 'vakantielanden' ook steeds meer volgen.
Mijn ervaring (buitenland) is dat ze vooral op vreemde locaties zitten, stukje van de snelweg af, naast een 2de rangs hotel, aftands trukkers restaurant of parkeerterrein van shopping mall waar je niet ff lekker kunt zitten. In ieder geval nooit direct naast de snelweg, en nooit op een A locatie. Vergeleken met Ionity voel ik me bij Tesla altijd een 2de rangs burger. Misschien komt het omdat ik te gast ben, dat ze de aftandse laadplekken hebben opengesteld voor niet-Tesla rijders - wat ik ben.

Bonus is wel, ze doen het echt altijd vlekkeloos - dat kun je van alle andere aanbieders niet zeggen (kuch Ionity...). Maar goed, iedereen heeft waarschijnlijk een andere ervaringen met 10k laadpalen :-)
Ik ervaar dit net als een plus punt dat de oplaadplaatsten niet direct naast de autostrade liggen. Is veel rustiger om met de kids op vakantie te gaan en niet heel de tijd op de parkings de kids in het oog te moeten houden dat er camions aan komen bijvoorbeeld.

Onderweg naar Bordeaux of naar venetië deze zomer alleen maar supper mooie chargers tegen gekomen die echt rustplekken zijn inplaats van drukke snelweg parkings
Inderdaad, wel fijn dat ik met m'n kids niet langs de snelweg sta. Ook rustig kopje koffie drinken in een hotel. Is erg goed bevallen.
En zo heeft iedereen andere prioriteiten. Als iemand die alleen met de wagen op weg is vind ik snelwegparkings net een pluspunt. Verlies je minder tijd mee.
Ik ervaar juist het gebrek aan "A-locaties" als pluspunt. A-locatie betekent voor velen namelijk naast de stinkende snelweg..

Misschien zijn er Superchargers op locaties die iets verder rijden zijn dan langs de snelweg. Maar ik vind de locaties in dorpjes, of bij een McDonald's of in Duitsland de Backerei ideaal voor een stop.
Heb ook wel eens op mindere plekken gestaan, vooral in de nacht in Duitsland. Verder heb ik met mijn SR+ al Duitsland, Polen, Tsjechie, Slowakije en Slovenie zonder problemen weten te bezoeken door het puike netwerk.
Deze zomer ben ik eerst naar Portugal gereden en vervolgens naar Hongarije. Beide prima te doen qua laadopties, alleen waren de locaties in Oost-Europa wel iets minder comfortabel qua voorzieningen (niet overal een toilet bijvoorbeeld en ook niet altijd het meest veilige gevoel)
Offtopic, maar toevallig Boom en Ozora? Hebben 2 vrienden van mij gereden: 7.000 km.
Top die superchargers, al een aantal keer gehad bij vd Valk Hotels dat er 20+ superchargers stonden, allemaal leeg en de Tesla's er naast aan de 10 gewone laders :+

Super tof als je als 'gewone' EV rijder dan niet aan die supercharger kan :(
Als we Bij FastNet kunnen opladen dan zou het met een Plug op Tesla ook moeten kunnen toch ?
Technisch kan het vast wel maar als ik het goed begreep van de maatschappij die dat regelt ligt Tesla dwars. Maargoed het is niet mijn auto dus ik kan er zelf niet achteraan, nu gooi ik hem wel vol bij de dichtstbijzijnde fastnet :+
Je kan dus al een tijdje ook je non-tesla aan een tesla charger hangen in NL, vereist dus wel de tesla app + account want daar moet je je betaalgegevens opgeven en voor non-tesla autos ook de laad sessie starten wanneer je ingeplugd bent.
Het is wel begrijpelijk. Met gebruik van superchargers slijt de batterij sneller. Dus als je in toch een hotel zit, kan je hem beter aan een gewone lader hangen. v.d. Valk heeft misschien de verhouding tussen gewoon en super niet handig gekozen.
prijs aan de gewone zal goedkoper geweest zijn zeker?
Ionity heeft er 'pas' 1.884. Nice dat die dekking steeds beter wordt. Ben benieuwd hoe Fastned het gaat doen in de toekomst. Die hebben een superdicht netwerk in Nederland, maar daarbuiten héél weinig. Hebben ze die strijd (met Ionity, Tesla, e.a.) al opgegeven?
Je vergelijkt een beetje twee appels met een peer. Ionity en Tesla's SC netwerk zijn beiden een verlengstuk van een (Tesla) of meer (Ionity) autofabrikanten, niet losstaande laadproviders zoals Fastned. Dat houdt dus ook in dat die autofabrikanten een veelvoud aan investeringen doen om hun netwerken zo dekkend mogelijk te krijgen, terwijl Fastned het moet doen van uitgegeven obligaties... Daar ga je simpelweg niet een 'strijd' aan, dan ben je in wezen in een andere competitie aan het sporten. Fastned heeft zich dus gefocust op Nederland dekkend te maken (en bieden dat nog steeds beter dan Tesla of Ionity) en vervolgens voor het buitenland alleen in te schrijven op aanbestedingen die niet al te ver van huis waren en waar winst op te maken viel.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 24 juli 2024 13:02]

IONITY heeft vaak wel minder laders per locatie.

Ik vermoed daarnaast dat Fastned overgenomen gaat worden door een van de vele concurrenten
Om de Superchargers te gebruiken moeten bestuurders wel de Tesla-app gebruiken en een Tesla-account hebben.
Om elektrisch rijden in het algemeen aan te moedigen, zou de (Europese) wetgever hier misschien wel iets aan kunnen doen. Alle oplaadstations zouden laagdrempelig gebruikt moeten kunnen worden, zonder merkspecifieke apps en accounts.
Als tesla gebruiker is er niets zo gemakkelijk... Gewoon inpluggen en klaar.
Je zult ergens je bankkaart gegevens moeten invullen.

Tesla is bezig met een transitie om hun bestaande Tesla only oplaadpunten open te zetten voor andere merken.
Zou niet direct weten hoe ze dit sneller konden doen dan de tesla app en tesla account.
Je zult ergens je bankkaart gegevens moeten invullen.
Ja, in een pinautomaat. Dat is bij benzinestations toch ook nooit een probleem geweest?
Dat kan inderdaad...
Maar dan moet je alle palen gaan aanpassen.

Lijkt me niet binnen de scope van een Pilot project.
Daarom is er ook wetgeving nodig als extra motivatie. ;)
Denk dat jij de beginjaren van elektronisch betalen bij benzinestations gemist hebt ;) Altijd grappig om te zien hoe mensen iets nieuw en opkomend vergelijken met iets dat decennia heeft gehad om gefinetuned te worden.
Dat het zo lang heeft gehad is alleen maar een extra argument om het ook hier toe te passen. Don’t fix it if it ain’t broke.
Nouja, die pinapparaten zijn ook niet zo betrouwbaar waar dieven dus kastjes eroverheen hangen die net op de originele lijken. Dan is gewoon zo'n app waar je maar 1 punt hebt dat je je gevens hoeft af te geven toch een stukje betrouwbaarder.
Een pinautomaat is best kostbaar, terwijl de bedragen die op dagbasis op een supercharge locatie worden verbruikt vrij laag zijn.
Maar vooral, waarom een pinautomaat. In principe kan iedere EV via Plug en Charge werken. Immers de auto geeft een identificatie af. Dan is het een kwestie van inpluggen. Het systeem kijkt of er een geldige betaaloptie bekend is (credit card of anders) en de auto gaat direct laden. Helaas willen veel merken daar niet aan meedoen.
Zou niet direct weten hoe ze dit sneller konden doen dan de tesla app en tesla account.
Door al bestaande gestandaardiseerde betaalmethoden te accepteren? Precies wat @Me_Giant zegt dus.
En dan moet je elke laadpaal gaan aanpassen, en dat kost tijd. Dus neen, dat is niet sneller, dat is trager. Veel trager.
Wanneer we wetgeving hadden gehad die het verplicht zou stellen, hadden ze dat best snel kunnen doen, denk ik. ;)
Dat lukt bij het OV nog niet eens ;)
Dit lijkt me wel een stuk eenvoudiger dan het OV. :)
De meeste laadstations van andere merken hebben dat ook gewoon mogelijk gemaakt. FastNed en Ionity werken gewoon met een tap-to-pay betaalkaart als je dat wenst.
Het blijft een super machtig netwerk, waar je in een aanzienlijk deel van Europa ook op kan vertrouwen. Het is fijnmazig genoeg voor zelfs kleinere accu's en heel veel punten hebben veel laders, waardoor ik zelf nog nooit een laadfile heb meegemaakt (als niet-Tesla rijder).

Onlangs op vakantie heel dankbaar gebruik gemaakt van Tesla's superchargers :)
Ook wel nodig ook. Berlijn zit inmiddels op 2000 per week, dus 100.000 per jaar auto's die er met dit tempo al bij komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.