'Samsung verlaagt smartphoneproductie in Vietnamese fabriek'

Samsung heeft de productie in zijn smartphonefabriek in Vietnam verlaagd. Dat vertellen medewerkers aan Reuters. De techgigant meldde dit kwartaal al dat de vraag naar smartphones is gedaald door economische onzekerheden.

Fabrieksmedewerkers vertellen aan Reuters dat de productie in Samsungs Vietnamese fabriek is teruggeschaald en dat ze daardoor minder werk hebben. Een medewerker vertelt dat ze momenteel nog maar drie of vier dagen per week in de fabriek werken. Sommige productielijnen worden van een zesdaagse werkweek aangepast naar een vierdaagse werkweek. Ook overuren zouden niet meer nodig zijn.

De fabriek in het Vietnamese provincie Thái Nguyên is goed voor ruim een derde van Samsungs smartphoneproductie. De techgigant leverde vorig jaar ongeveer 270 miljoen smartphones en de fabriek in Vietnam produceert volgens het bedrijf jaarlijks ongeveer 100 miljoen toestellen. Het is niet direct duidelijk of Samsung de productie overhevelt naar andere productielocaties; Samsung maakt ook telefoons in Zuid-Korea en India.

Tegelijkertijd vertellen meerdere fabrieksmedewerkers die al ruim vijf jaar bij Samsung werken aan Reuters dat ze nog nooit een dusdanig grote verlaging van de productie hebben gezien. "Natuurlijk is er elk jaar een rustig seizoen, vaak rond juni en juli, maar dat betekent geen overwerk, niet dit soort werkdagverkortingen", zei 28-jarige fabriekswerker Pham Thi Thuong. Ze zei daarbij dat managers de werknemers vertelden dat de onverkochte voorraden hoog zijn en dat er niet veel nieuwe bestellingen binnenkomen. Dat komt overeen met eerdere berichten.

Samsung vertelt aan Reuters dat het 'niet heeft gesproken' over een verlaging van zijn jaarlijkse productiedoelen in Vietnam. Bij de recente presentatie van zijn kwartaalcijfers gaf Samsung wel aan dat het bedrijf een daling in de vraag naar telefoons ziet, mede door economische zorgen. Het bedrijf verwacht voor de rest van het jaar geen grote toename in omzet uit smartphones. Samsung komt binnenkort met nieuwe foldables.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

04-08-2022 • 14:03

65 Linkedin

Reacties (65)

Wijzig sortering
Na ruim twee jaar wereldwijde Covid uitbraken is dit niet zo gek. De hele wereld ging massaal online en heeft aankopen naar voren gehaald. Nu is er een adempauze.

Symptoom voor de chipproductie! Iedereen die online kon, ging volledig online. En nu? Alle investeringen in mooie spullen zijn recent gedaan - adempauze voor hardware. Dan kunnen de chips weer naar de automobielfabrikanten.

Zo, krijg je eindelijk die EV lease Edition waar je een paar jaar op zat te wachten ... met een veel hogere bijtelling ;) !! Maar tja, de backlog is alsnog tot volgend jaar. Ik? OV-kaart :) Nog een jaar of twee en dan kelderen de tweede-handsprijzen weer - of toch niet want de afgelopen twee jaar zijn er amper nieuwe auto's gekocht (of gebouwd). Maar, de spanning komt er uit. Gaat komen.
Reageer
De hele wereld ging niet ineens een nieuwe smartphone kopen hoor. De lifecycle van smartphones is gewoon toegenomen. Tegenwoordig iets van 5 jaar security updates, weinig nieuwe features waardoor de noodzaak om je toestel elke 2 jaar te vervangen is komen te vervallen.
Reageer
Inflatie remt kapitale bestedingen ja (thanks mpol) en de lifecycle is ook gewijzigd. Maar in Afrika en Z.Amerika en armere delen van Azië en Europa werd versneld ingezet op smartphones. Contact houden tijdens Covid nietwaar? NL-markt is geen deuk in een pak boter op die wereldmarkt. Denk dat een groot deel van de wereldmarkt de security features voor lief neemt. Ik ook totdat werkgever lastig deed.
Lijkt dat er geen andere aanbieders van security features zijn dan de fabrikant. Potentie voor regulering en een nieuwe markt?
Reageer
Blijft een aparte gedachtengang. Als Nederlandse verkopen top zijn, dan is dat een graadmeter.
Vallen de Nederlandse verkopen tegen, dan is het "slechts een kleine speler op de wereldmarkt"

Lijkt een beetje op Tesla. Als het meezit zijn wij toonaangevend en als verkopen tegenvallen niet.
Reageer
En juist nu, tijdens inflatie, kan de aanschaf van een nieuwe telefoon uitgesteld worden. Bezuinigen op dagelijkse boodschappen, energie en benzine is lastig, dan kom je toch bij de luxe producten uit waar je even minder geld aan uitgeeft.
Reageer
Het is niet zo dat die 'EV lease edition' hierdoor opeens eerder beschikbaar komt. Ten eerste zijn die vooral beperkt door batterij productie. Dat verandert hierdoor niet. Ten tweede zijn die chips die Samsung in telefoons wilde plaatsen niet zomaar opeens te gebruiken in auto's. Ten derde worden de meeste auto chips op andere procédés gemaakt dan die voor telefoons. Ook de productie capaciteit is niet zomaar uitwisselbaar.
Reageer
Dit is de aanloop naar herziening van productielocaties wereldwijd. Lange termijn, 5 tot 10 jaar. Analyseren waar in de toekomst zonder geopolitiek problemen de productie zeker gesteld kan worden. Zekerheid en beschikbaarheid gaan boven de eventuele winsten.
Reageer
Dat is de rooskleurige versie.,het feit dat Samsung zelf heeft aangegeven dat ze zien dat smartphone leveringen teruglopen kan dus betekenen en dat ze productie terugschroeven en dat lijkt mij een meer plausibele verklaring.
Reageer
Of meschien omdat de hardware het weer 5-8 jaar trekt en we eindelijk ook weer 5 jaar upgrade support aan bieden ipv 2 jaar maakt dat iedereen niet elke 2 jaar maar 5-8 jaar een nieuwe telefoon nodig heeft.

Oftewel dat is een drop van 75% ewaste , goed voor het mileu slecht voor je verkoop cijfers

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 4 augustus 2022 23:58]

Reageer
Ja, dat kan ook de reden zijn.
Maar dat sluit aan bij de conclusie dat de verkopen dus tegenvallen en dus de productie wordt teruggeschroefd.
Reageer
Oftewel dat is een drop van 75% ewaste , goed voor het mileu slecht voor je verkoop cijfers
En daarom vrees ik dat oa Samsung er iets aan zullen doen om het weer elke 1-2 jaar te maken ipv 5-8 jaar.
Reageer
Veel bedrijven hebben ook problemen met de leveringen van grondstoffen en onderdelen? Van de andere kant, dan zou Samsung dat wel zeggen. Dat klinkt beter dan 'we krijgen ze niet verkocht' :p Dus inderdaad plausibel :p
Reageer
Dat lijkt toch niet zo plotseling te moeten zijn besloten? Het lijkt alsof dit een vrij plotseling besluit is geweest.
Reageer
Maar Vietnam is toch al een redelijk veilige keuze wat dit betreft? Niet onder de invloed van China of een andere grote geopolitieke speler.
Reageer
Zekerheid en beschikbaarheid gaan boven de eventuele winsten.
Zekerheid en beschikbaarheid dragen bij aan de winsten. Als het ergens te onzeker is, dan weegt dat negatief in de risicoanalyse.
Reageer
Helemaal niets (meer) in China?
Reageer
Dat zou mooi zijn gezien de mensenrechten situatie in China.
Reageer
Of die in Vietnam zo goed zijn? Nee dus.
Reageer
Die zijn best redelijk daar ja... Hoezo zou dat niet zo zijn?
Reageer
Wel wat offtopic maar nee Vietnam scoort slecht wat mensenrechten betreft. Internet sterk gecensureerd. Er is een enorm grote geheimedienst. Kritiek op het regime wordt niet getolereerd, zonder proces oppakken/gevangenzetten is daar geen uitzondering. Burgers worden goed in de gaten gehouden, niet zozeer door technische middelen, maar door burgers die zaken doorgeven aan autoriteiten, het is net zoals China nog steeds een socialistische staat met een "open economie".
Reageer
Hmm okee. Toen ik daar was heb ik wel eens mensen gevraagd hoe zij het zien, en die meenden dat je best kritiek op dingen mag hebben zolang je het communistische systeem niet probeert te ondermijnen. Maar goed dat was ook maar de zicht van een paar weinigen.
Reageer
In Noord-Korea zul je vast ook zulke reacties krijgen, maar dat betekent niet dat de werkelijkheid niet erger is. Vietnam staat al jaren onderaan de mensenrechtenlijst.
Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_Vietnam en https://www.hrw.org/world.../country-chapters/vietnam
Reageer
Zover ik weet zijn er geen concentratiekampen en heropvoedingskampen in Vietnam.
Reageer
Want alleen díe twee dingen zijn erg? Vietnam staat al jaren onderaan de mensenrechtenlijst, dus sorry dat ik het zeg, maar ik vind het een beetje vreemd dat je nu probeert te doen alsof het daar zoveel beter is. Lees maar eens https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_Vietnam en https://www.hrw.org/world.../country-chapters/vietnam
Reageer
Klopt ze doen daar gelukkig erg weinig, maar er staan dacht ik wel chipfabrieken daarvan Samsung.
Reageer
De techgigant meldde dit kwartaal al dat de vraag naar smartphones is gedaald door economische onzekerheden.
zou het niet ook te maken hebben dat de laatste 4-5 jaar telefoons eigenlijk nog maar amper verbeteren? Ietsje sneller, iets betere camera. "Vroeger" wilde je perse de nieuwste want onvergelijkbaar met het vorige model qua mogelijkheden, maar de laatste jaren heb ik dat iig niet.
Reageer
Weinig echte vernieuwingen meer ja, eerder gewoon de volgende iteratie van weer maar hetzelfde. Ik denk ook dat er niet heel veel nieuws meer te bedenken valt voor een smartphone, je moet het immers al doen met een redelijk klein oppervlak en het is al behoorlijk verzadigd. De "nieuwe" dingen die nog komen zijn meer gewoon gimmicks, net zoals de notch/hole punch en uitschuifbare camera's. Vooral die laatste: leuk dat ie uitschuifbaar is, maar als het motortje kapot gaat kun je er niks meer mee. Laat je hem vallen dan hoort ie wel automatisch in te schuiven, maar gaat dat altijd snel genoeg? En als het regent lijkt het me ook dat er vrij makkelijk water "in" je camera komt. Zal best een beetje waterdicht zijn maar 100% zal niet lukken.

Je kan natuurlijk een telefoon met wat """AI""" zooi aan boord vernieuwing noemen, maar als je heel eerlijk bent: hoeveel nut heeft dat nou echt op een telefoon? Je kan bijvoorbeeld met AI foto's verbeteren, maar ga je dat echt doen op zo'n klein scherm? Of zou je dan toch eerder gewoon op je computer met fotosoep (of wat er tegenwoordig ook blits is) de correcties maken?

Of opvouwbare telefoons: om te beginnen zijn ze al zo groot niet, dus waarom zóu je ze op willen vouwen? Prima dat die techniek bestaat hoor, maar ze moeten nou ook weer niet gaan doen alsof het dé shit is voor je telefoon. :D
Reageer
Je kan natuurlijk een telefoon met wat """AI""" zooi aan boord vernieuwing noemen, maar als je heel eerlijk bent: hoeveel nut heeft dat nou echt op een telefoon? Je kan bijvoorbeeld met AI foto's verbeteren, maar ga je dat echt doen op zo'n klein scherm? Of zou je dan toch eerder gewoon op je computer met fotosoep (of wat er tegenwoordig ook blits is) de correcties maken?
Ik ben het met je eens dat het meeste erg gimicky is. Maar het gross van de mensen gaat natuurlijk niet in Photoshop zitten klooien. Die willen gewoon direct een mooi plaatje. Die maken denk ik mooiere foto's met een moderne smartphone dan ooit lukt met een goede compact of spiegelreflex.
Reageer
Het schijnt alleen wel weer zo te zijn dat door AI bewerkte foto's toch minder mooi zijn dan als je het zelf zou bewerken. Een AI gaat volgens mij toch vaak voor "objectief" mooi, dus alles moet goed zichtbaar zijn, niet teveel schaduw, een beetje/redelijk egaal, etc. Maar in sommige gevallen zijn zulke "afwijkende" dingen júist mooier. Je kan zeg maar altijd zien dat het AI-enhanced is. Een echte fotograaf zal zonder AI zijn foto's mooier kunnen bewerken dan jij mét AI. Logisch natuurlijk, hij begrijpt meer van lichtinval en dat soort dingen. Verder heb je ook nog dat de "kennis" van een AI per device/fabrikant anders is, dus op een Samsung zul je misschien foto's mooier kunnen editen dan op een Huawei.
Reageer
Ja tuurlijk. Maar ik bedoel meer de hele grote groep die niet zelf foto's wil of kan bewerken. Die maken denk ik met een beetje smartphone mooiere foto's als ooit tevoren.
Reageer
Oh zo. :D Ja dat zal ook best wel zo zijn, het ging er mij meer om dat de fijne details op een smartphone niet echt te zien zijn en je dus eigenlijk ook niet echt weet wát er nou precies verbeterd is door de "AI". Misschien is het voor je gevoel wel mooier maar hoe dat nou komt weet je eigenlijk niet. Het zal prima werken voor de 1000000e foto van je avondeten of weer maar een selfie, maar bij een beetje complex beeld ga je het verschil zelf waarschijnlijk al niet eens zien en zal je toch een groter scherm nodig hebben (met fotosoep of wat geheel anders). Vandaar dus ook mijn opmerking: wat is nou écht het nut ervan?
Reageer
Alles is natuurlijk relatief. Ik ben geen professionele fotograaf, maar de meeste smartphones maken in mijn ogen geen mooie foto's. Een beetje nabewerking is dan m.i. wel nodig en dat doe ik dan ook. Niet met Photoshop, want dat is me te ingewikkeld, maar wel met eenvoudiger programma's die zelfs voor Henk en Ingrid nog begrijpelijk zijn (alleen even op interface gelet, niet of ze ook die tijd zouden willen nemen).
Reageer
Ik ook niet. Afgelopen maand nieuwe batterij in mijn 4 jaar oude s9+ laten zetten, terwijl ik voorheen binnen twee jaar een nieuwe had.
Reageer
Een grote recessie in europa veroorzaakt door de energiecrisis zit er aan te komen. Kan het bbp nog op peil blijven door de verdubbeling van de gasprijs, maar de productie in west europa ligt 30-40% lager dan vorig jaar. Dat gaat pijn doen.
We moeten strategisch gaan kijken wat we als europa zelf moeten gaan produceren.
Reageer
Waar heb je vandaan dat de productie hier veel lager ligt? Waar komen alle tekorten van werknemers dan vandaan?
Reageer
Er zijn geen tekorten aan werknemers. Er zijn nog net zoveel werknemers als 2 jaar geleden.
Dat bedrijven personeelstekort hebben komt niet doordat er geen werknemers zijn maar dat die werknemers daar niet willen werken omdat de voorwaarden slecht zijn of het salaris maar er zijn nog steeds net zoveel werknemers, ze werken alleen ergens anders.
Reageer
Vrijwel elke branche heeft momenteel tekorten ook de industrie, er zijn veel meer banen en inderdaad ongeveer even veel werknemers dus dan kom je aan tekorten. En dan zijn die werknemers ook nog eens 4% meer uren gaan draaien dus de vraag is duidelijk hoger!

https://www.businessinsid...ren-met-meeste-vacatures/

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 augustus 2022 15:36]

Reageer
Maar heb je de link gelezen ?

Handel is vakkenvullen vb,
KLM heb je de bagage werkers,
zorg heb je altijd veel verloop waarbij men nog streng is op corona,
horeca zijn heel veel mensen weggelopen tijdens corona en die gaan daar echt niet meer werken voor minimumloon met de boodschap dat je het toch zo graag moet willen.

Zoals @batjes aangeeft, geef die mensen eens minstens €12 euro opbouwend naar €14.

Dan gaat het gros zo aan de slag. Het is schrikbarend dat vb in distributiecentra van oa Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Lidl schaamteloos directe lijnen hebben naar oa Polen om die op zijn best €10 per uur te betalen (zonder toeslag voor bepaalde uren zoals nachtwerk en weekend werk) terwijl ze zich daar helemaal in het zweet werken en roofbouw plegen op hun eigen lichaam.
Reageer
Wat een "Pool" in een distributiecentrum verdient en wat er voor een dergelijke werknemer betaalt wordt via de uitzendbureau's maakt een groot verschil. Dat tientje kan je rustig maal 3-5 doen per uur wat er voor een buitenlandse medewerker betaald moet worden. Elk bedrijf zou graag NL medewerkers aannemen, die zijn goedkoper dan een ingehuurde buitenlandse medewerker via een uitzendbureau en het is makkelijker communiceren. Maar die Nederlanders zijn vies van een beetje fysiek werk en blijven liever in de bijstand hangen dan werkend je geld te verdienen.

Ik werk in een distributiecentrum van een supermarktketen en het is ook als orderpicker niet slecht verdienen, maar inderdaad wel zwaar werk. Wij hebben veel hulpkrachten in de vorm van scholieren en studenten, maar door de week moeten we gebruik maken van buitenlandse medewerkers. Niet omdat het lekker goedkoop is, verre van zelfs, maar omdat er gewoonweg geen interesse is in zwaar fysiek werk. 10 jaar geleden was er geen enkele buitenlandse medewerker, nu is het al snel 30-40%.
Reageer
Maar die Nederlanders zijn vies van een beetje fysiek werk en blijven liever in de bijstand hangen dan werkend je geld te verdienen.
Dit is klinkklare propaganda onzin van de bedrijven.


Werken volgens de normen die ze er hanteren betekent roofbouw op het lichaam waar je niet oud mee wordt.


De illusie dat uitzendkrachten duurder zijn is ook onzin. De kostprijs van een vaste kracht is meer oa door het hoger uurloon, meer vakantie, betere verzekeringen (en bijbehorende verantwoordelijkheid voor werkgevers) en pensioenpremies.

De illusie dat het meer kost wordt leuk verkocht maar klopt niet als je kijkt naar het complete beeld.
Reageer
Nouja een uitzendbureau snoept er wel heel veel vanaf hoor.

Maar ook daar kiezen ze zelf voor. Ze willen geen mensen in vaste dienst nemen want dat is een vies woord tegenwoordig voor de aandeelhouders.

Tijd om Schiphol bijv. weer volledig als staatsbedrijf in te richten.

En inderdaad moeten de arbo normen gewoon gehanteerd worden. Ontduiken met Polen die niet klagen moet gewoon hard bestraft worden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 augustus 2022 19:27]

Reageer
Heeft niets met propaganda te maken. Ik zie wat er binnenkomt aan personeel en wat er binnen een paar weken weer uit gaat, omdat wij ze moeten laten inspreken voor het voicesysteem. Maar schijnbaar weet jij het beter hoe het reilt en zeilt binnen ons bedrijf, waar ik intussen al meer dan 20 jaar werk.

Buitenlandse uitzendkrachten krijgen bij ons hetzelfde loon als een vaste werknemer en krijgen ook dezelfde prestatiebeloning. Daarnaast bieden wij onze werknemers ook tilcursussen aan, zodat er verantwoord gewerkt wordt. Niemand heeft baat bij werknemers die zichzelf naar de kloten helpen.

Maar aan de moderatie te zien zijn juist de vooroordelen dat elk bedrijf puur en alleen voor buitenlanders gaat voor het goedkope een hele hardnekkige. Uitzendbureau's kosten klauwen met geld en ik weet zeker dat als mijn directie de keus had om volledig NL te gaan, dat dit morgen zou worden ingevoerd. Tenminste als het puur en alleen om geld ging.
Reageer
De kans dat jouw werkgever hetzelfde betaalt is nihil.

Je krijgt pas hetzelfde betaald als je hetzelfde werk doet,
uitzendkrachten in dergelijke functies doen werk in de laagste schaal, wat ook zwaarste is,

uitzendkrachten bouwen minder pensioen op omdat ze in een andere CAO vallen en zowel minder betaalt krijgen maar belangrijker, ze hebben geen zekerheid over vast aantal uren.

Er bestaat wat zekerheid als je in fase 3 komt, wat na 78 weken is,
of heb je in al die 20 jaar nooit afgevraagd waarom niemand blijft hangen?
Reageer
Uitzendkrachten mogen niet meer minder betaald worden dan vaste krachten! Inlenersbeloning!

Toen ik voor de overheid werkte, kregen we op onze flikker als we onze bek lostrokken over de inlenersbeloning :) Dat mocht niet meer op de werkvloer besproken worden, iets met voorbeeldfunctie als overheid *kuch*.
Reageer
maar door de week moeten we gebruik maken van buitenlandse medewerkers. Niet omdat het lekker goedkoop is, verre van zelfs, maar omdat er gewoonweg geen interesse is in zwaar fysiek werk.
Klopt, dat zagen we vorige eeuw ook al. Een hoop Nederlanders die klaagden dat er arbeidsmigranten uit o.a. Turkije en Marokko werden gehaald om bloemen te plukken in onze kassen, terwijl een hoop Nederlanders zélf (!) hadden aangegeven dat werk niet meer te willen doen... Tja.
Reageer
451duizend openstaande vacatures.
338duizend werklozen. En dit zijn alleen de mensen die actief zoeken naar werk. In totaal zit ruim 4miljoen van de mogelijke beroepsbevolking thuis, waarvan iets rond de 3 miljoen arbeidsongeschikt zijn, met vervroegt pensioen zijn of soortgelijk.

We hebben ruim 750.000 mensen die "kunnen werken". Maar waarom de fuck zou je voor minimumloon aan de slag gaan, als je met een bijstand meer overhoud per maand.

Het probleem is dat de welvaart van Nederland de afgelopen 30 jaar meerdere keren over de kop is gegaan, maar dat de onderkant van de werkende samenleving enorm achter gebleven is. Mensen gaan gewoon steeds minder voor een habbekrats uitgebuit worden door het bedrijfsleven en ik kan ze geen ongelijk geven.
Reageer
Inderdaad! Ik heb zelfs verhalen gehoord van mensen die een minimumloon verdienen en die dan achteruit zijn gegaan want plotseling moeten ze ook gemeentelijk heffingen betalen (en allerlei andere dingen) wat ze voorheen niet hoefde te doen met een bijstandsuitkering (en of allerlei toeslagen worden minder). Dan gaan ze weer terug de bijstand in want men denk ik ga me niet naar de kloten werken en dan netto minder geld overhouden.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 5 augustus 2022 12:11]

Reageer
Zo kan je een loonsverhoging van een tientje per maand krijgen, waardoor je 50 euro aan huurtoeslag kwijt raakt 8)7 Of het jaar erop ineens honderden euro's aan zorgtoeslag terug mag betalen |:(

Het werken wordt je tot bijna modaal gewoon niet leuk gemaakt. Als je het goed aanpakt in een bijstand, hou je netto gewoon 1800-2000 euro per maand over met alle toeslagen, potjes, kwijtscheldingen en overige hulp. Je kan al voor een paar honderd euro aan boodschappen krijgen van de voedselbank.
Reageer
Helemaal mee eens, maar dat bedrag die jij opnoemt is onzin. Eerder een verschil van 500 euro (ik zat in de bijstand en vergeleek het met iemand die minimumloon verdiende die moest de gemeentelijke heffingen betalen en ik was gevrijwaard). Zit nu niet meer in de bijstand overigens doe nu een studie.
Reageer
Niet alleen gemeentelijke heffingen kunnen worden kwijtgescholden. Er zijn nog veel meer kosten die kwijtgescholden kunnen worden.

Het is wel enigszins afhankelijk van de gemeente waar je woont.

Maar over het algemeen zijn er potjes voor je eigen risico, tandarts en veelal de zorg die buiten je verzekering valt.

Dan heb je veelal nog fondsen voor onvoorziene kosten zoals een wasmachine oid dat defect gaat.

Je kan een budget of vrijkaartjes krijgen voor evenementen en zelfs (semi) abonnementen voor sporten zoals voor het zwembad of zelfs de lokale schietvereniging.

En de voedselbank tikt echt enorm aan, je krijgt namelijk niet alleen voedsel, maar allerlei basisbenodigdheden. Over het algemeen kan je wekelijks of tweewekelijks een kofferbak goederen meekrijgen. Dit heeft (als het meezit) rustig een waarde van ruim 100 euro.

Her en der valt er nog makkelijk meer geld los te peuteren, vooral vrouwen krijgen rustig een paar honderd euro extra per maand voor elkaar. Je kan ook voor een cursus en vele andere zaken gewoon een rekening naar de gemeente sturen.

Ik heb zelf ook een paar maanden in de bijstand gezeten en weet hoe het in elkaar zit. Ik schrok er van hoeveel sommige anderen voor elkaar kregen. Het gaat echt om vele duizenden euro's per jaar, makkelijk een verdubbeling van de bijstand zelf. Mensen die ook de rekening van g/w/l naar hun gemeente stuurde. En de gemeente die dat gewoon betaalde.

Vergis je er niet in hoe gigantisch veel je voor elkaar kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 5 augustus 2022 22:50]

Reageer
De voorlopers in de keten.. De chemische industrie/basischemicaliën en andere energieintensieve industrie staat sterk geredcueerd. Over een paar maandjes werkt dat door naar de machinebouw ed. Volgend jaar is het personeelstekort al fors minder.
Reageer
Samsung vertelt aan Reuters dat het 'niet heeft gesproken' over een verlaging van zijn jaarlijkse productiedoelen in Vietnam.
Is dit dan geen leugen/misleiding (van aandeelhouders oid)? Of zouden de verlagingen schriftelijk en dus niet mondeling/"gesproken" zijn meegedeeld?
Reageer
Je hoeft niet elk detail van je bedrijfsvoering te melden. Ze hebben aangegeven dat de vraag daalt en naar ik aanneem hebben ze dat ook meegenomen in hun winst- / omzet-prognoses. Dat ze dan de productie verlagen in ten minste één fabriek is logisch, in welke fabriek precies is niet per se interessant.
Reageer
Dat snap ik, maar hier ontkennen ze iets wat iemand anders zegt. Als je niets zegt, lieg je ook niet, als je iets wat iemand anders zegt ontkend, wel? (als we er vanuit (mogen) gaan dat wat Pham Thi Thuong zegt klopt)
Reageer
De pers vraagt ze iets. Ze zeggen: we hebben er niet over gesproken. Ik lees dan, vanuit een PR-gedachte: we hebben het niet eerder (publiekelijk) bekend gemaakt en we vinden dit niet het moment om dat dan wel te doen. Ze ontkennen niets.
Reageer
Dat is dus precies wat ik bedoel, er mag dan wel niet (publiekelijk) over "gesproken" worden, maar blijkbaar is de produktie zoveel minder dan mensen nu maar 4 ipv 6 dagen werk hebben, dat is een enorm verschil. Het er niet over willen hebben is het te laat voor als het nu via een andere weg dus wel publiekelijk bekend is?

Dit soort PR is op zijn minst misleiding (maarja, net als suggestieve reclames is dat in onze maatschappij normaal geworden). De correcte reactie zou zijn "geen commentaar".
Reageer
Uiteraard weten dit soort bedrijven ook dat steeds meer onbetaalbaar en duurder wordt en dat steeds minder mensen een telefoon van meer dan duizend euro gaan kopen dus ze zullen ongetwijfeld daar al op anticiperen.
Reageer
Dat vraag ik mij dus af. Volgens mij worden in Vietnam door Samsung niet de high end Samsung smartphones geproduceerd , eerder laag tot middensegment.
Reageer
Allemaal aannames. Bronnen graag.
Reageer
Van mij? Ik zie allerlei aannames voorbij komen, die allemaal rooskleuriger zouden zijn als: politiek niet stabiel van Vietnam, etc.
Terwijl Samsung zelf aangeeft dat de afname van smartphones minder zou zijn.

Voor een bron, dit is de beste die ik zo snel kan vinden:

nieuws: Er zou weinig vraag zijn naar Samsung-smartphones en dat is te zien a...
Reageer
Die bron zit achter een paywall (eerste 3 gratis). Ik zie veel aannames hier niet alleen die van jouw, echter veel zetten : Ik denk of het kan door dit of dat komen. Jij bent heel stellig en daarom reageerde ik met: Aannames en bron(en) graag.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 5 augustus 2022 22:27]

Reageer
Ik weet dat Samsung in februari de high end s22 productie al had verplaats naar zuid Korea, vandaar:


https://english.etnews.com/20220215200003

Aangezien het nu augustus is, toch al een tijdje later dan februari, en aangezien Samsung zelf met het bericht kwam tijdens hun kwartaalcijfers dat de vraag van smartphones af aan het nemen is, heb ik deze conclusie getrokken.

Maar zeker weten? Nee.
Want de Pr afdeling van Samsung zelf lijkt er ook niets van te weten.
Reageer
Ik denk dat niet alleen economische onzekerheden de hoofdrol spelen maar ook dat er toch een bepaalde verzadiging aan het ontstaan is. Denk dan ook dat de groep mensen die elk jaar, of soms half jaar, het nieuwste van het nieuwste willen hebben ook steeds meer afneemt. Daarbij nog eens dat fabrikanten steeds meer verplicht worden tot right of repair wat alleen maar een goede zaak is. Ook mede daardoor gebruiken mensen hun toestellen veel langer en bloeit de 2de hands markt ook veel meer op.

Zeker heeft ook de Coronapandemie in de afgelopen 2 jaar een rol meegespeeld omdat mensen veel meer afhankelijk waren van digitale communicatie. Dezelfde trend die je ook wel bij laptops, tablets en pc's zag dat de verkoop daarvan ook behoorlijk gestegen was in de afgelopen 2 jaar. Maar ook daarin ontstaat een verzadiging en zeker erbij genomen dat alles qua prijs flink omhoog gegaan is.
Reageer
Dus nu is er ineens geen chiptekort, maar een vraagtekort.
Reageer
Goed om te zien dat Samsung al zijn fabricage heeft weggehaald uit China. Nu Apple nog.

Laatgenoemde maakt zichzelf chantabel en wordt uiteindelijk medeplichtig aan de misdaden van de CCP.
Reageer


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee