Tactics Ogre: Reborn-rpg komt op 11 november naar pc, PlayStation en Switch

Square Enix brengt de 'tactische rpg' Tactics Ogre: Reborn uit op 11 november voor de PlayStation 4 en 5, de Nintendo Switch en op Steam. Het betreft een remaster van een eerdere versie uit 2010 en bevat onder meer geüpdatete graphics.

Tactics Ogre: Reborn heeft volgens uitgever Square Enix niet alleen verbeterde graphics, maar ook beter geluid, een geüpdatet gameontwerp, verbeterde gevechtsmechanismen, cutscenes met volledig ingesproken stemmen in het Engels of Japans, nieuw opgenomen muziek, een aangepaste interface en betere AI.

Dit zijn allemaal verbeteringen ten opzichte van de eerdere versie van de game die in 2010 uitkwam voor de PlayStation Portable. Die game heet Tactics Ogre: Let Us Cling Together. Dat was op zijn beurt weer een remake van de originele game uit 1995. Die kwam toen in Japan uit op de Super Famicom, ofwel de SNES, gevolgd door een release op de Sega Saturn en in het westen op de PlayStation in 1998.

De makers beschrijven Tactics Ogre: Reborn als een tactische rpg. De game staat bekend om zijn artwork, het schrijfwerk, het verhaal en de politieke intriges. Als speler kruip je in de huid van een soldaat in het midden van een oorlog in een middeleeuwse fantasysetting. Gevechten zijn turn-based.

Door Joris Jansen

Redacteur

04-08-2022 • 15:06

19 Linkedin

Reacties (19)

Wijzig sortering
Dit waren/zijn m’n favoriete games van vroeger.
Ik heb ze denk ik allemaal wel gespeeld.
Tegenwoordig krijg je alleen nog maar remakes/grafisch opgepoetste versies.
Daar is niks mis mee als je de originele nooit hebt gespeeld maar ik heb er geen r..t aan 😕.

Worden er nog wel eens goeie nieuwe games in dit genre uitgebracht?
Reageer
De Disgaea serie, da's een no-brainer. Je hebt tevens van dezelfde maker inmiddels al twee delen van "Prinny Present NIS Classics Collection" waar nog meer srpg's klassiekers op staan zoals Phantom Brave, Soul Nomad en Makai Kingdom, en deel drie komt eraan. De Ps3 had o.a. de Agarest serie... Vrijwel alle games die ik opnoemde zijn ook op steam verkrijgbaar als je daar de voorkeur voor hebt.

Edit: Oh wacht je zei nieuwe games... Eh.. Nou, Disgaea 6 is pas uitgekomen :P En Brigandine, da's ook een goeie.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 4 augustus 2022 21:27]

Reageer
Triangle Strategy en deze week komt Diofield Chronicle uit. Ook beide van Square Enix.
Reageer
Wildermyth vermaak ik me enorm mee, is ook verfrissend uniek met de manier van storytelling. Recent ook Wargroove gekocht, ook vermakelijk.

Binnenkort komt er een Metal Slug Tactics uit.

Je kan gerust stellen dat er een sRPG revival gaande is op het moment.
Reageer
Voor degene met een GBA emulator. Tactics Ogre; The knigh of Lodis is een aanrader. Gaaf spel!
Reageer
Dat was vroeger m'n favoriete GBA-spel. Heb speciaal de Amerikaanse versie weten te bemachtigen zodat ik hem kon spelen: in de EU is die helaas nooit uitgekomen. Weten even niet meer of het een prequel of sequel was tov dr SNES-versie (en dus deze remaster).
Reageer
Prequal. De main character, Alphonse Loeher is in de latere versie de antagonist. Als je Knight of Lodis A+ uitspeelt zie je nog een extra scene.
Reageer
Tactics Ogre is van dezelfde makers als Final Fantasy Tactics. Sterker nog, de maker van Final Fantasy Tactics is de maker van de originele Tactics Ogre.

Er staat dus veel goeds te wachten met dit spel als je het nog niet eerder gespeeld hebt
Reageer
FF Tactics is nog steeds 1 van mijn favoriete games aller tijden.

Deze ga ik dus ook zeker weten spelen, ik wist van het bestaan van het origineel/remake uit 2010 af maar heb hem helaas nooit opgepikt.

Mooie kans om deze nieuwe versie voor de PS5 of Switch aan te schaffen!

[Reactie gewijzigd door morpheus-nl op 4 augustus 2022 15:23]

Reageer
Zojuist TO:LUCT uitgespeeld op de PSP. Leuk spel met wat mankementen.

Als ik de foto van het roster bekijk, ziet het ernaar uit dat de unit progressie als TO:Knight of Lodis gaat zijn. Dus afzonderlijk levelen en progressie meenemen naar nieuwe classes.

Hopelijk wordt crafting ook aangepakt, want dat was irritant op de PSP.
Reageer
Oh de nostalgie. Deze ga ik spelen. Volgens mij ooit eens de snes versie zonder translation gespeeld.
Reageer
oeh, tactics heb ik ook meerdere keren uitgespeeld, dus deze komt er zeker bij op me watchlist! ziet er goed uit. Voor playstation (standard) is ie €50? hmm dat is best fors voor een remaster/make die mag mat langer op de watchlist staan.. overigens staan er op hun website wel links naar steam, maar is er nog geen steam pagina beschikbaar..
Reageer
FF Tactics denk wel 200+ uren erin gestoken, dus deze game ga ik zeker aanschaffen voor de switch, ideaal in vakantietijden
Reageer
Dit zijn allemaal verbeteringen ten opzichte van de eerdere versie van de game die in 2010 uitkwam voor de PlayStation Portable. Die game heet Tactics Ogre: Let Us Cling Together. Dat was op zijn beurt weer een remake van de originele game uit 1995. Die kwam toen in Japan uit op de Super Famicom, ofwel de SNES,
Hier een review van de SNES versie. Het is grafisch ietsje opgepoetst sinds die tijd. ;)
Reageer
Enorm blij dat er niet lui gekozen is voor een allegaartje aan resolutievarianten en scaling voor backgrounds en "sprites".

Veel hedendaagse 2d games hebben te lijden onder deze oogbloedende gruwel.

[edit] tiepootjes

[Reactie gewijzigd door boulderdash1978 op 4 augustus 2022 22:10]

Reageer
In plaats daarvan ziet al het spritewerk er uit alsof het door een suuuu-per goedkoop upscaler filter is gehaald. 🤮 Doet me terugdenken aan die bout-lelijke real-time filters in SNES-emulators ca. 2005.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 5 augustus 2022 10:57]