NASA wil dat oud-astronauten commerciële missies naar ISS gaan leiden

NASA wil dat voormalige astronauten commerciële vluchten naar het ISS gaan leiden. Zij moeten dan als missiecommandant mee van en naar het ruimtestation. NASA heeft daarvoor op donderdag een beleidsvoorstel gepubliceerd.

Onder het beleidsvoorstel, dat nog niet definitief is, meldt NASA de laatste hand te leggen aan 'een nieuwe eis dat bij komende particuliere astronautenmissies een voormalige Amerikaanse NASA-astronaut als missiecommandant optreedt'. Zo'n voormalige astronaut kan volgens de ruimtevaartorganisatie 'ervaren begeleiding' aan particuliere astronauten bieden tijdens de voorbereiding van de vlucht en de uitvoering van de missie.

Deze eis moet de veiligheid van de passagiers vergroten en ook de risico's voor de werking van het internationale ruimtestation verkleinen. Met het nieuwe beleidsvoorstel zouden ruimtetoeristen voortaan ook langer de tijd krijgen om zich voor te bereiden op een vlucht naar het ISS. Daarnaast zouden er onder meer nieuwe medische eisen gaan gelden voor private astronauten.

NASA doet de beleidsvoorstellen naar aanleiding van 'lessen' die de organisatie geleerd heeft na het voltooien van de eerste private vlucht naar het ISS. In april vond die commerciële vlucht plaats. Ruimtetoeristen van Axiom Space betaalden ieder 55 miljoen dollar om naar het ISS te vliegen en aan hun eigen onderzoek in de ruimte te werken. Die missie werd al geleid door een voormalig NASA-astronaut, Michael López-Alegría. Axiom overwoog eerder om toekomstige missies uit te voeren zonder een professionele astronaut aan boord, schrijft ook Engadget. Het nieuwe beleid van NASA zou dat vermoedelijk verbieden. Later dit jaar houdt Axiom Space opnieuw een commerciële Ax-2-missie naar het ISS. Voormalig NASA-astronaut Peggy Whitson leidt die vlucht.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

04-08-2022 • 12:02

60 Linkedin

Reacties (60)

Wijzig sortering
In april vond die commerciële vlucht plaats. Ruimtetoeristen van Axiom Space betaalden ieder 55 miljoen dollar om naar het ISS te vliegen en aan hun eigen onderzoek in de ruimte te werken.
Wel gek eigenlijk, dus als je 55 miljoen neerlegt krijg je toegang tot het ISS om zelf onderzoek te gaan doen? Is hier dan ook gezag over om te kijken dat het allemaal wel goed verloopt?
Ben ook wel benieuwd wat van onderzoek er dan precies word uitgevoerd.

[Reactie gewijzigd door BlckChta op 4 augustus 2022 12:13]

Reageer
Wat is er precies gek aan? En wat voor "gezag" (toezicht?) zou je willen?

Ik neem aan dat alle experimenten vooraf ingedient en goedgekeurd moeten worden (inclusief alle materialen en methodes, net zoals op iedere universiteit/hogeschool).

"Of het goed verloopt" is natuurlijk compleet afhankelijk van wat je "goed" noemt. Het soort onderzoeken lijkt me nogal voordehandliggend, ze zullen op iets met straling of met gewichtsloosheid (of beide) te maken hebben. (anders is het makkelijker/sneller/goedkoper op aarde te doen)

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 4 augustus 2022 12:33]

Reageer
Ik gok dat dit ook is gedaan i.v.m. de definitie van "astronaut" die FAA laatst heeft aangescherpt. Om te voorkomen dat iedereen die zich een x-aantal meter vanaf de aarde bevond, zich astronaut mocht noemen, hebben ze het onderdeel werken in de ruimte toegevoegd:
Lastly, anyone looking to be eligible for Astronaut Wings needs to have demonstrated "activities during the flight that were essential to public safety, or contributed to human space flight safety."
Reageer
is dat toevallig het stukje dat onder de definitie van cosmonaut stond?
Reageer
Dit wat toch na aanleiding van de ruimte reisjes van Bezos / blue origin en Richard Branson Virgin galactic
Welke net hoog genoeg gaan om in de ruimte te zijn en zo iedere toerist astronaut kon maken.
Reageer
Die 55 miljoen is voor het stoeltje in de Dragon. De rekening van het ISS komt daar nog boven op. Volgens mij is dat een 6 cijferig nummer per dag om er alleen te mogen zweven en eten. Het gebruik van wetenschappelijke faciliteiten zal er nog bij komen.
Reageer
55 miljoen voor een retour ticket en 8 dagen verblijf incl maaltijden.

[quote]Arriving at the space station Saturday are an American, a Canadian and an Israeli who run investment, real estate and other companies. They’re paying $55 million apiece for the rocket ride and accommodations, all meals included]/quote]

Er wordt bij deze reis geen gebruik gemaakt van wetenschappelijke prijzen, het is meer een soort verkenning van deze investeerders omdat ze ism Axiom een eigen module of zelfs eigen station willen lanceren.
Reageer
Wat is het verschil met onderzoek gaan doen in een ander laboratorium, bijvoorbeeld bij een universiteit of onderzoeksinstituut?
Reageer
Met name onderzoek naar hoe flora, fauna en spullen reageren onder gewichtloosheid. En mogelijk is de straling daar ook anders.
Reageer
Volgens mij is het punt dat het normaal is dat je zelf je onderzoek doet in een lab, nadat je betaalt hebt voor toegang tot dat lab.
Reageer
Het gebrek aan zwaartekracht, aanwezigheid van vacuum, zonnestraling, ...

Zo van die dingen die op aarde niet of nogal lastig voorkomen.
Reageer
het ISS hangt op 408km hoogte, terwijl de binnenste Van Allen belt op 640km straling afbuigt naar de polen. Weliswaar houdt de atmosfeer tussen het ISS en de grond ook nog een deel tegen, maar om echt geen invloed van de Van Allen belts te hebben moet je al voorbij de buitenste gaan die tot 58.000km hoogte reikt. Doordat ze straling afbuigen is het doorkruisen ervan het gevaarlijkste moment met de hoogste stralingsconcentratie, waarna je de "normale" hoeveelheid directe straling te verwerken krijgt.
Reageer
De eis dat de gepensioneerde astronauten Amerikaans moeten zijn vind ik wel opmerkelijk. Dat er iemand mee gaat met meer training en eerdere ervaring in het ISS is nog wel te begrijpen, dat is eigenlijk niks anders dan een reisgids die je vertelt welke wilde beesten je beter niet kunt benaderen als je op safari gaat.

Zal de NASA zelf het ticket voor deze extra passagier betalen, of moet de betalende klant dat doen?
Reageer
Als je minimaal 30 jaar hebt gewerkt bij Nasa mag je vanaf je 55ste met pensioen, als je er minimaal 20 jaar hebt gewerkt vanaf je 60ste.

edit;
het is niet zo dat “gepensioneerd” gelijk staat aan oud en/of opgebrand.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 4 augustus 2022 12:41]

Reageer
Er zit ook een verschil tussen retired en gepensioneerd. Retired betekent niet altijd dat je stopt met werken. Een retired astronaut is iemand die niet meer zelf de ruimte in gaat. Maar als wij in het Nederandse spreken over een gepensioneerde astronaut is dat iemand die van z'n AOW (en aanvulend pensioen) geniet. Ik weet eerlijk gezegd niet zo gauw een goed Nederlands woord voor iemand die gestopt is met bepaalde functie.
Reageer
In militaire kringen heb je dan nog het achtervoegsel b.d. voor 'buiten dienst', al weet ik niet exact hoe dat gebruikt wordt. En zaken als emeritus hoogleraar. Maar op een meer algemene bewoording kan ik ook niet komen, buiten 'oud-astronaut'.
Reageer
“Voormalig” komt het dichtst bij denk ik. In een zin als: “Voormalig astronaut Curryworst is tegenwoordig piloot bij een luchtvaartmaatschappij”
Reageer
In tegenstelling tot wat veel mensen verwachten betaald Nasa slecht gezien het een overheidsbedrijf is. Nu hun personeel in de privé kan gaan werken waar ze het driedubbele verdienen moet NASA zichzelf relevant proberen te houden met typische voordelen dat je enkel bij een overheid kan krijgen. Bijvoorbeeld door extreem gunstige pensioenvoorwaarden aan te bieden of door een regel in te voeren dat iedereen verplicht is een ex NASA astronaut mee te nemen op al hun reizen.
Reageer
Volgens mij zit dit in een stukje wetgeving die stelt dat een Amerikaanse NASA astronaut ect U.S. citizen moet zijn.
Reageer
Maar een gepensioneerde ESA-astronaut heeft in principe dezelfde opleiding gehad en ervaring opgedaan als iemand bij de NASA.
Reageer
Dat geloof ik graag, ik weet ook niet zeker of het wetgeving of gewoon NASA Policy is.
Misschien omdat het een bepaalt overheid orgaan is?

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 4 augustus 2022 14:50]

Reageer
De betalende klant. De piloot van een vliegtuig betaald normaliter toch ook niet zijn eigen stoel.
Reageer
Alleen vliegt de piloot de dag erna weer terug want het levert het de vliegmaatschappij niks op om de piloot wekenlang op de bestemming te laten. Als een NASA-astronaut een maand in het IIS zit en kan helpen met onderhoud en andere taken, lijkt me dit juist in het voordeel van NASA die nu zelf minder mensen naar het ISS hoeft te sturen.
Reageer
Maar dat hoeven ze niet te doen. Zie het als ene boot afhuren met een kapitein, die help de dorpelingen vaak ook niet met het plukken van de bananen wanneer die daar is.
Reageer
NASA wil haar aandeel in het ISS juist stoppen en overlaten aan commerciële partijen. Zie het als de golden parachute die ze hun astronauten willen meegeven om in de privé nog serieus wat extra te verdienen.
Reageer
Daar zou ik niet te zeker van zijn. Er zijn wel degelijk piloten die betalen voor hun positie. Met de huidige krapte zal dat wel niet meer zo vaak gebeuren verwacht ik, maar het bestaat.
Reageer
Daarom zei ik ook normaliter.
Reageer
Je kan je afvragen waarom zo iemand erbij nog nodig is, wanneer je ziet hoe makkelijk die vrachtschepen naar het ISS gaan. Die zijn allemaal computer gestuurd. Lijkt mij niet zo moeilijk om de personenschepen (Soyuz, CrewDragon etc) ook gewoon volledig automatisch te laten vliegen.
Ik geloof zelfs dat die nu al autonoom kunnen vliegen, maar dat de astronaut nog mee gaat voor het geval er handmatig ingegrepen moet worden.
Reageer
Het nieuwe beleid van NASA zou dat vermoedelijk verbieden
Uhm, ISS is een project van meerdere ruimtevaart instanties, NASA is niet de baas, maar als iedereen er mee eens is kan het als beleidt worden ingevoerd. Zelf lijkt het me niet onverstandig om in iedergeval de komende jaren een ervaren astronaut/cosmonaut de boel te begeleiden.
Reageer
Het gaat puur om semantiek. "Wat is een Astronaut?" Dat NASA zich dat woord wil toe-eigenen, dat is hun goed recht. Ik hoef daar niet in mee te gaan. Ik beschouw zulk een eis (om Astronaut genoemd te kunnen worden) als het equivalent van een "diploma halen". De eisen van NASA zullen uiteindelijk wel die richting uitgaan, verwacht ik. Misschien met een bijbehorend examen.
Reageer
Hmm, en toen ik een tijdje geleden in de reacties kritiek had op het feit dat oudere/gepensioneerde astronauten nooit meer de ruimte in mogen als ze dat wilden, werd ik genuld, gemind en nog net niet voor gek uitgemaakt, want risicogroep e.d.. Maar nu wil NASA precies dát doen. Benieuwd of diezelfde tweakers nu kritiek op NASA gaan hebben...
Reageer
NASA heeft het niet over gepensioneerde astronauten, maar gewoon voormalige astronauten. Dat is iets anders dan hoe Tweakers het nu noemt en heeft niet te maken met leeftijd.
Reageer
Daarom schreef ik ook oudere schuine streep gepensioneerde.
Reageer
Dat heb ik gezien, maar dat maakt niet uit.
Het is allebei wat anders dan een voormalige astronaut. Dat kan ook iemand van bijv. 40 jaar zijn, dat is geen oudere en geen gepensioneerde.
Reageer
Ik snap wat je bedoelt, maar wat je zegt is ondenkbaar, want de vooropleiding tot astronaut in de VS duurt 6 jaar (4+2) en dan duurt het nog zo'n 7-9 jaar voordat je training is afgerond en je voldoende praktijkervaring hebt en NASA je officieel benoemd tot astronaut. Stel dat je op je 18e zou beginnen met het hele traject, dan zou dat betekenen dat je op je 40e "maar" 2-4 jaar astronaut bent geweest. Tja, het zou theoretisch gezien kunnen, maar dat lijkt het me niet waard na al die jaren aan opleiding en training die je erin hebt gestoken. Daarom blijven astronauten wel wat langer bij NASA en is 55 een hele gebruikelijke leeftijd om te stoppen. Dat is officieel niet heel oud, maar in NASA's ogen wel omdat je volgens hen dan tot een risicogroep behoort.

Dus de kans dat je een 40-jarige voormalige astronaut tegenkomt, in ieder geval in de VS, is nihil.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 4 augustus 2022 16:50]

Reageer
Dat doet er allemaal niet toe. Sorry hoor, maar dit is semantisch geneuzel. De reden waarom NASA deze eis voorstelt staat in het artikel en is gewoon ontzettend simpel: ze willen iemand aan boord met ervaring. Ervaring met ruimtevaart, ervaring met de procedures van NASA, iemand die weet hoe het werkt. Daar is helemaal niets mis mee.
Je kunt dat verzoek helemaal kapot analyseren, maar dat is allemaal verspilde energie.
Reageer
Dat was niet de strekking van mijn reactie...
Reageer
Goed punt, praktisch gezien heb je inderdaad gelijk!
Reageer
Dus jij weet wie met pensioen of vervroegd pensioen is van hun?
Reageer
Als dat ging om het stralingsrisico dat NASA hanteerde, dat heeft NASA ook recent latn vallen/over alle leeftijden gelijk getrokken.
Plan: https://spacenews.com/rep...adiation-exposure-limits/
Bevestiging: https://spacenews.com/ent...ble-for-artemis-missions/
Reageer
Waarom niet aankomende talenten een kans bieden om ook de ervaring op te bouwen met evt een whatsappverbinding ter support.
Reageer
Omdat het gaat om hebben van de ervaring en niet het opdoen. Staat toch wel duidelijk in het artikel uitgelegd.

En een whatsapp verbinding? Ik hoop dat je een grapje maakt.
Reageer
Whatsapp richting een voortsnellende shuttle? |:(
Reageer
Off-topic

For All Mankind in het echt ;)

[Reactie gewijzigd door zierbeek op 4 augustus 2022 13:13]

Reageer
Klopt, zo zie je maar dat die Ed Baldwin het prima doet als commander.
Reageer
Met of zonder anabolen ;)
Reageer
Zware verspilling van resources.
Lijkt me typisch een geval "Bedacht door astronaut pensionado's voor astronaut pensionado's."
Reageer
Reageer dan inhoudelijk eens op de argumentatie van NASA om deze eis voor te stellen? Het is altijd makkelijk roepen van de zijlijn zonder enige kennis van zaken, maar het zou helpen als je zou laten zien dat je weet waarover je praat.
Reageer
Die toeristen moeten ook aan boord ISS in de gaten gehouden worden.
Reageer