T-Mobile vervangt Huawei door Ericsson in bestaande en toekomstige netwerken

T-Mobile gaat alle apparatuur van Huawei uit zijn 5G-netwerken halen. Ook de 3G- en 4G-netwerken worden vervangen door Ericsson-apparatuur. Het is niet bekend op welke termijn dat gebeurt en wat het gaat kosten.

Provider T-Mobile wil in Nederland alle netwerkapparatuur vervangen door Ericsson. De bedrijven hebben daar een langdurig contract voor gesloten. T-Mobile wil het hele netwerk in de komende jaren gaan vervangen, maar het bedrijf zegt niet hoelang die vervanging duurt. Evenmin is bekend wat de kosten van het contract zijn en wat het méér kost dan wanneer was gekozen voor het waarschijnlijk goedkopere Huawei als leverancier. T-Mobile zegt dat het met Ericsson samenwerkt omdat dat bedrijf als beste werd beoordeeld op niet alleen de kosten, maar ook de 'kwaliteit, apparatuurprestaties, innovatie, duurzaamheid'.

De samenwerking geldt zowel voor het toekomstige 5G-netwerk als voor de bestaande 3G- en 4G-netwerken. Met de keuze voor Ericsson als leverancier verdwijnt Huawei definitief uit het mobiele netwerk. Het gebruik van Huawei-apparatuur in het Nederlandse telecomnetwerk is al jaren omstreden. Er gaan al jaren geruchten over spionage die via het Chinese bedrijf zou verlopen, waar de AIVD ook onderzoek naar doet, maar bewijs is nooit gevonden. De kritiek op Huawei kwam in 2018 in een stroomversnelling toen de Amerikaanse overheid Huawei en andere Chinese bedrijven met sancties van de Amerikaanse markt verbanden. De Nederlandse overheid legde providers eerder al regels op voor het weren van Huawei uit 'kritieke delen' van het netwerk.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

05-07-2022 • 13:58

70 Linkedin

Reacties (70)

Wijzig sortering
En dan over 2 jaar:
Ericsson overweegt agressief overname Huawei goed te keuren.
Het is van belang dat er dus regels worden gemaakt om te waarborgen dat deze bedrijven niet in handen komen van... anders is het dweilen met de kraan open.

Net zoals het DNS/DC topic, maak sommige infrastructuur en bedrijven dus eigendom van de staat.
Zo'n overname moet goedgekeurd worden door o.a. de EU en de VS. Die goedkeuring gaat er nooit komen.
Ten eerste doordat het een overname van een strategisch technologisch bedrijf door een Chinees bedrijf is.
Ten tweede doordat de combinatie een te groot marktaandeel heeft en concurrentie ernstig belemmert.
Nou dan zou ik liever verplichten dat de aandeelhouders of aandeelhouders via via via, burgers van de Europese Unie zijn, hetzelfde geldt voor commissarissen en geldschieters (banken).
Goede zaak! Ik heb overwogen naar Vodafone over te stappen omdat zij geen Huawei gebruiken in hun (core)netwerk. Blij om te zien dat T-Mobile nu ook kiest voor een partij die dichtbij onze cultuur en normen en waarden past in plaats van apparatuur te gebruiken van een land waar tegenspraak niet wordt geduld en elk bedrijf onder controle staat van het dictatoriale regime.
Waar haal jij vandaan dat VF geen Huawei in haar corenetwerk heeft? Praktisch de gehele backbone van VF is gebouwd op Huawei. En ook een aanzienlijk deel van haar opstelpunten. Net als KPN overigens, die gebruiken ook Huawei voor bijna alle fiber ringen in het land, en bouwen nog steeds nieuwe locaties op Huawei apparatuur. En bijna elk opstelpunt is bij hen op Huawei apparatuur.

Volgens mij is dat Huawei-verbod een wassen neus. Ben wel benieuwd wat er dan exact verboden is gemaakt, want als Huawei 'de stekker' eruit zou kunnen trekken voor NL, dan gaan VF en KPN gewoon plat.
De "domme" onderdelen zijn inderdaad van Huawei. De netwerkelementen waar gevoelige data in staat zijn van Ericsson.
En op welke telefoon heb je dat bericht getypt? De kans is al erg groot dat ook die 'made in China' is, met daardoor dus haast net zoveel kans dat er 'per ongeluk' iets mee ingebakken zit... Afgezien van het feit dat je door een toestel te kopen, geproduceerd door een partij die niet 'dichtbij onze cultuur en normen en waarden past' ze indirect natuurlijk ook nog sponsort. Maar je kan nou eenmaal niet om China heen.

Zolang er niet onomstotelijk bewezen is dat Huawei daadwerkelijk spionagesoftware / meeluisteren inbakt, begrijp ik deze boycot niet zo. Van VS / Cisco / NSA is dit wél keihard bewezen, en daar loopt iedereen nog steeds mee weg.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 5 juli 2022 14:56]

Zolang er niet onomstotelijk bewezen is dat Huawei daadwerkelijk spionagesoftware / meeluisteren inbakt, begrijp ik deze boycot niet zo. Van VS / Cisco / NSA is dit wél keihard bewezen, en daar loopt iedereen nog steeds mee weg.
Helemaal correct. Naafkaap lijkt gehoor te geven aan het anti-China sentiment dat over is gewaaid vanuit de VS. Het land van NSA, Guantanamo Bay, mass-shootings en bijna alle olie-oorlogen op de wereld. China is geen braaf land, maar zodra je paranoïde Trump uitspraken gaat roepen, mis je een stuk zelfreflectie en wereldkennis.
Hetzelfde kan je zeggen dat jij gehoor geeft aan de CCPs propoganda departement.

Bijna heel Chinas militaire arsenaal is een kopie van Westerse voertuigen. Om te impliceren dat China niet aan spionage doet, geeft zelf een gebrek aan wereldkennis weer.

Overigens kunnen we met wat interessantere argumenten komen dan whataboutisms. Of is dit nog 2020. Mogen we kritiek op China en de VS hebben? Of moeten we perse kiezen en mogen we niet Europa voorop stellen?

Het liefst gebruiken we geen Huawei, ZTE, TP Link, noch Cisco, Juniper en wat niet.
Ik schrijf duidelijk dat China geen braaf land is. Hoezo ben ik ineens een CCP lid?

China bezit momenteel honderden hypersonische ICBM’s en zijn wereldwijde koplopers op dat gebied. Hebben ze dat ook gekopieerd?

Je mag zeker kritiek op China en de VS hebben. Ik ben blij dat Ericsson een Europees bedrijf is in ieder geval.

Toch geef ik jou, en die troll die naast jou gereageerd heeft een boektip: the new silk roads - peter frankopan.
https://www.cnbc.com/2019...ent-if-asked-experts.html


Echt onbegrijpelijk om de volgende punten steeds terug te lezen op Tweakers:
1. "Boehoe, er is geen bewijs van een achterdeur dussss". Blij dat die lui nergens achter de knoppen zitten. Wereldwijd worden stappen gezet om netwerk apparatuur uit China te weren. Er is slechts basale intelligentie nodig om te zien waarom. Ik help op weg met een samenvatting:
"There is no way Huawei can resist any order from the (People’s Republic of China) Government or the Chinese Communist Party to do its bidding in any context, commercial or otherwise.."

Uit een Amerikaanse bron.. Mooi bruggetje naar het volgende punt:
2. "Boehoeee, Amerika zijn slechterikken want wapens en ze doen nare dingen met achterdeurtjes dussssssss".
Hierop het volgende. Als je het verschil niet ziet tussen Amerika en China, dan is elk argument 'parels voor de zwijnen'. Maar vooruit: democratie, westerse waarden, verlichting, etc etc etc. Dit verschil niet zien begint op een staatsgevaarlijk, cultuur relativistisch trekje te lijken.

Nb. En westerse bedrijven verdienen er nog aan ook, schandalig! Sorry, geen geld naar naar je China boehoehoe
Ik denk dat @Naafkap prima weet dat de meeste elektrische apparatuur geassembleerd wordt in China, hij geeft enkel aan blij te zijn met deze stap.

daardoor dus haast net zoveel kans dat er 'per ongeluk' iets mee ingebakken zit
Nee, dat is niet zo. Als iets ontworpen wordt in een ander land dan is het veel moeilijker om daar iets 'stiekem' bij te zetten of in te wijzigen. Tevens wordt niet alles in 1 fabriek geproduceerd / geassembleerd dus aanpassingen vallen sneller op. Als laatste is de bron van de software veel belangrijker dan de hardware gezien hardware ook software nodig heeft. Beveiliging werkt in lagen en is nooit absoluut of slechts 1 ding.

Maar je kan nou eenmaal niet om China heen.
En met die instelling komt je er helaas ook nooit omheen. Dit zal langzaam en stap voor stap moeten gebeuren.

Van VS / Cisco / NSA is dit wél keihard bewezen, en daar loopt iedereen nog steeds mee weg.
Het is een vorm van 'public secret'. Iedereen bespioneerd iedereen, zelfs hier binnen Europa. Dat neemt nog steeds niet weg dat het onverstandig is om je afhankelijk te maken van een dictatuur met mensenrechten schending....

Wat we trouwens gehoord hebben over dit hele verhaal waren achterdeurtjes ook helemaal niet nodig gezien ze voordeur wijd open hebben staan.
Ik denk dat de kans zelfs nog groter is. Met de huidige HTTPS versleuteling is er voor de telecom provider niet eenvoudig mee te lezen. Met toestel toegang wel.
Dit is een whataboutisme. Het gaat hier niet om de VS, wat ook zijn problemen heeft, maar om China en hoe ver wij daar ideologisch vanaf liggen. We weten wat de VS bewezen gedaan heeft door klokkenluiders, maar daar gaat het hier niet om.
Dit is helemaal geen whataboutism. Het gaat mij in dit voorbeeld niet specifiek om de US, maar wél om het feit dat er óók partijen zijn die wél daadwerkelijk betrapt zijn. En die worden wél volop gebruikt. Ik stel daarom ook dat die hele ban op Huawei voortkomt puur en alleen omdat het een Chinees bedrijf is. Want er is nooit iets bewezen. En daar heb ik wel moeite mee. Overigens, begrijp me niet verkeerd, als er Europese alternatieven zijn ben ik daar zéker voor, maar om nou proactief te gaan vervangen zonder enige aangetoonde aanleiding, terwijl die Huawei producten al gekocht en betaald zijn, en uitgekozen op basis van functionaliteit en prijs / pret verhouding (neem ik aan) en dus voldoen voor wat ze moeten doen... Dat mogen wij als klant met z'n allen betalen.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 5 juli 2022 15:44]

Als we het ook over de VS willen hebben, dat vind ik prima hoor. Wat mij betreft investeren we fors in Europese tech om ook de afhankelijkheid van Amerikaanse apparatuur af te bouwen, omdat inderdaad spionage bewezen is door Cisco. Daarnaast is de toekomst van de Amerikaanse democratie ook op zijn zachtst gezegd onzeker te noemen. Over China zijn ook verhalen over het spioneren in het gebouw van de Afrikaanse unie, maar China ontkent dat natuurlijk (net als het Kremlin altijd met alles doet, totdat uit chats van Conti bleek dat in ieder geval een deel van hun leden banden heeft met het Kremlin). Met zowel Rusland als China is het probleem dus meestal wel bewijslast. Wat we van China wel weten is hoe het met zijn eigen bevolking omgaat en hoe het Chinese camera's en drones inzet om mensenrechten te schenden. De discussie is dan denk ik ook naast technologisch ook ideologisch.
Maar dan is Europese tech ook niet per se beter, zeker niet als we even naar eigen land kijken. Nederland is ook nogal goed in het vergaren van data en wil daar ook steeds verder in gaan.

En dan zullen we het nog maar niet hebben over hoe de mensenrechten niet ten goede komen door journalisten niet te beschermen, waardoor we naar plaats 28 op de wereldranglijst zijn gedaald. Ik wil daarmee niet zeggen dat we op het niveau van China staan - in tegendeel! - maar het is op deze manier wel een glijdende schaal aan het worden als journalisten zich te onveilig voelen om hun werk in vrijheid te kunnen doen.

En welke Europese fabrikant moet dat dan gaan leveren, Ericsson waarvan bewezen is dat ze aan corruptie hebben gedaan en Irakese bedrijven heeft betaald om IS van een leuke inkomstenbron te voorzien?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 5 juli 2022 20:29]

Sure, het is in Nederland niet allemaal hosanna en ook niet in andere lidstaten. Echter zit er een groot fundamenteel verschil tussen hier en China. Wij leven hier in een democratie. Wij mogen onze mond opentrekken over het functioneren van onze overheid en we hebben stemrecht om daar iets aan te doen. Daarmee leven wij in een fundamenteel andere situatie met fundamenteel andere waarden. Dus ja, er gaan hier zaken mis, maar er zit een flinke nuancering in de situatie hier en daar.
Daaram zei ik ook expliciet dat ik Nederland niet op een lijn met China zette.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 5 juli 2022 22:02]

Zeker, maar het maakt Europese tech door de aard van het zijn van een democratische rechtstaat wel makkelijker te corrigeren in het belang van onze democratie.
https://nos.nl/artikel/23...klantgegevens-van-telfort
In het onderzoek kwam aan het licht dat Huawei in de klant- en facturatieomgeving van Telfort verschillende mogelijkheden had geïnstalleerd om die gegevens binnen te halen. Het systeem hield niet bij hoe vaak en door wie de data daadwerkelijk werden ingezien. Uit het onderzoek van KPN bleek wel dat een van de methoden "regelmatig" werd gebruikt.

Na deze ontdekking zou Huawei meerdere keren zijn gevraagd om de toegang te wijzigen of af te sluiten, maar daar ging het Chinese bedrijf niet op in.
Alleen maar omdat ze (nog) niet gepakt worden... Geen logs = geen bewijs

[Reactie gewijzigd door Captain Jorg op 5 juli 2022 15:57]

Zolang er niet onomstotelijk bewezen is dat Huawei daadwerkelijk spionagesoftware / meeluisteren inbakt, begrijp ik deze boycot niet zo. Van VS / Cisco / NSA is dit wél keihard bewezen, en daar loopt iedereen nog steeds mee weg.
Het gaat ook niet om een eventuele Chinese achterdeur, die zit er niet in, anders had de NSA en/of hun Britse evenknie er heus wel eens een gevonden en ofwel een hoop stennis geschopt ofwel er zelf gebruik van gemaakt. In het laatste geval zouden ze natuurlijk nooit een verbod hebben bepleit.

Het gaat om een gebrek aan Amerikaans achterdeurtje. Die zit er bij Huawei niet in... maar ja, dat kun je niet publiek als argument verkopen, dus dan maar weer een sloot FUD. En het werkt weer als een zonnetje...
Ben wel benieuwd waar die Ericsson apparaatuur gemaakt is, zal niet in Zweden zijn.
Niet in Zweden inderdaad, maar wel in de VS, China, Brazilië en Chili. En dat zijn dan alleen nog de hoofdlocaties; uitbestedingen aan onderaannemers niet meegerekend.
Ik heb een bericht uit 2020 gevonden waren Vodafone stelt dat ze de apparatuur van Huawei uit hun netwerk te halen. Maar onduidelijk is of dit alleen in het VK is of echt overal ter wereld. Als Vf een provider ergens overneemt, halen ze dan ook meteen alle Huawei-tech uit de infrastructuur?

Ik vraag me ook af hoe snel dit soort dingen gaan. De controverse begon in 2018, vervolgens moet gecontroleerd worden of er echt een reden is om de apparatuur te verwijderen (waar we amper indictie van hebben gekregen) en uiteindelijk moet het gei plementeerd worden, wat vorig jaar iig nog niet gedaan was.

In 2021 werd er nog geklaagd door alle drie de hoofdproviders die hier actief zijn, over de kosten die ze moesten draaien door een verbod dat langs overheidswegen was opgelegd. Dat is ook waarschijnlijk de reden dat T-Mobile deze verandering doorvoert in Nederland en anderen wellicht eveneens.
In kleine letters op de Ericsson doos: "Made in China"... :+
Ja maar dan zonder Spionage Software/hardware mogen we hopen.
Die op de Huawei apparatuur ook nooit daadwerkelijk aangetroffen is bedoel je?
Niet aangetroffen bewijst niet dat het er niet is. Het is naïef om te denken dat dit niet gebeurt.
Wat je nu doet heet irrationeel denken, mensen moeten bewijs leveren dat iets niet bestaat. Succes.
Het is per definitie onmogelijk te bewijzen dat iets niet bestaat.
Het is in sommige gevallen prima te bewijzen dat iets er niet is. https://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_absence
Je kan prima bewijzen dat iets niet bestaat, bijvoorbeeld een platte aarde ;)
Zelfde met backdoors, maar daar is het wel iets ingewikkelder en kost het veel meer expertise en tijd om dat vast te stellen, tot nu toe is er geen backdoor gevonden wat betekent dat of niemand er naar zoekt (onwaarschijnlijk) of dat het er niet is.
Dat het moeilijker is om te bewijzen dat iets niet bestaat vergeleken met bewijzen dat iets wel bestaat klopt zeker.

Hoewel het geen kwaad kan zorgvuldig te zijn, lijkt een hoop van dit Huawei gebeuren de afgelopen vier jaar meer paniekvoetbal of politiek te zijn dan daadwerkelijke zorgen om veiligheid.
Maar dan even naïef om te denken dat dit op Ericsson niet het geval is?
En waarom zouden 'ze' het niet inbakken in producten die ze voor Ericsson maken? China krijgt gewoon de firmware files die in de chips geflasht moeten worden, dat gaat Ericsson echt niet zelf doen.
Buiten dat; als jouw stelling is 'Niet aangetroffen bewijst niet dat het er niet is' hoef je dus helemaal niemand meer te vertrouwen. Elk land bespioneerd tegenwoordig, dat nou eenmaal moderne manier van politiek danwel semi-passieve oorlogsvoering.
Naïever om te denken dat het niet kan gebeuren bij een Europees bedrijf. Helemaal als de productie niet in eigen handen is
Met alle partijen die er naar hebben gezocht omdat iedereen natuurlijk wel de partij wil zijn die bewijst dat het zo is, denk ik dat de Huawei's een van de kleinste risico's zijn omdat er zo veel ogen op gericht zijn, en zo veel partijen de apparatuur en software onderzocht hebben, en nog steeds onderzoeken.
Zal ik in gedachten houden bij arrestaties. "Maar meneer, ik héb geen bank overvallen, en er is ook geen bewijs." Rechter: "Er is geen bewijs aangetroffen, maar je hebt het wel gedaan. 3 maanden brommen."
Daar is slechts één firmware-update voor nodig.
In China is er slechts een bezoek van een hoge ambtenaar voor nodig om bij de volgende firmware-update een back-door in te laten bouwen.
In theorie zou zo'n zelfde ambtenaar ook in Duitsland langs kunnen komen, maar daar mag hij eerst armpje worstelen met een legertje advocaten. Tot die advoaten er van overtuigd zijn dat er een obscure wet bestaat dat die ambtenaar het recht heeft om het verzoek te doen en er werkelijk geen mogelijkheid is om er onderuit te komen, zal er niets gebeuren.
Ook nooit ?

Van wat ik weet is het bij andere vendoren juist expliciet wel aangetoond.
En bijvoorbeeld Cisco heeft dat niet?

Made in china, rebranded by Ericsson :+


Edit:

Het is leuk dat ik offtopic wordt gemod maar dit is wel degelijk ontopic. Cisco maakt ook zuike routers. en die moeten wel "safe" wezen omdat het uit america komt?
Naar mijn mening zodra een overheid zich gaat bemoeien met Netwerkapparateur op ISP niveau dan is het slecht. Je weet nooit wat ze gaat forceren en dat mag je dan ook niet vertellen.

[Reactie gewijzigd door Williams123 op 6 juli 2022 11:48]

ik ben helemaal geen troll of chinese troll.

de 2de statement was meer sarcasme ( misschien een tag toevoegen) maar de eerste statement niet.
Wellicht toch dit idee verder uitwerken:
Was dan nog wel tijdens trump's bewind:

nieuws: VS stelt voor meerderheidsbelang in Nokia en Ericsson te nemen

en dan dit door de EU gelden
Hoewel dit logisch lijkt vind ik het toch onwenselijk dat overheden fabrikanten van communicatieapparatuur overnemen. Je weet dan nagenoeg zeker dat backdoors worden gemaakt, illegaal of legaal onder het mom van bestrijding van terrorisme en/of kindermisbruik. Zie Crypto AG als voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Statix op 5 juli 2022 14:32]

Statix,

Het gaat me meer om het veilig stellen dat er geen "vreemde" overname kan zijn van zo'n partij door iets als Huawei. en dat het ten alle tijde in Europese handen blijft.

[Reactie gewijzigd door psdata op 6 juli 2022 07:49]

Een overname van dit soort bedrijven die wereldspeler zijn moeten door allerlei mededingingsorganisaties over de wereld goedgekeurd worden.
De EU kan gewoon simpeleg 'Nee' zeggen.
Op den duur zal het mijns inziens ook noodzakelijk gaan worden dat Ericsson en Nokia een fusie gaan overwegen om stand te houden tegen de Cisco's, Huawei's en ZTE's etc.
Alcatel en Siemens zijn al opgegaan in Nokia Networks dus dit is ons laatste bastion om te voorkomen dat we volledig afhankelijk worden van de VS of China. Wellicht dat bescherming door de EU nodig gaat zijn om dit te bewerkstelligen, maar het is makkelijker om 1 telecom bedrijf te beschermen dan 2…
Cisco speelt geen rol van betekenis in de markt waar Nokia en Ericsson zitten.
Na wat googlen kwam ik hierop uit.
15% voor Ericsson en Nokia elk, en 6% voor Cisco. Dat zou betekenen dat Cisco 40% van de grootte is ten opzichte van Ericsson/Nokia. Dat noem ik nog best significant. Zeker nu ook in de VS de roep om minder afhankelijkheid van buitenlandse bedrijven aanzwelt.

Ik weet niet óf het gaat gebeuren ( dit is niet mijn expertise zeg maar ) maar ik zie het zomaar gebeuren dat de VS meer gaat sturen op core network tech van eigen bodem, en dan staat Cisco bovenaan het lijstje ?
Maar twee grote telecom bedrijven huden elkaar scherp, terwijl één telecom bedrijf gezapig achterover leunt terwijl de inkomsten binnenstromen, totdat ze keihard rechts worden ingehaald door een nieuwe speler.
Ze hebben hun handen meer dan vol aan Huawei en ZTE neem ik aan, en met de VS die ook loopt aan te dringen op minder afhankelijkheid van buitenlandse bedrijven in "core infrastructure" vermoed ik dat ze de komende tijd ook daar meer concurrentie gaan krijgen.
Liever een Europees bedrijf dan een in handen van de verschrikkelijke regime die CCP heet.

Het is een kleine stap vooruit, maar alle beetjes helpen.
We hebben onszelf afhankelijk gemaakt van China (en Rusland) en niet alleen op IT gebied. De halve Rotterdamse haven is Chinees. We laten dit gebeuren tot het bijna te laat is, want het snelle geld. Daarna kost het ons miljarden om weer uit de greep te komen.
Helaas kun je Ericsson niet helemaal als Europees bestempelen. Het is een wereldwijd bedrijf met het hoofdkantoor in Zweden. Maar de producten worden net zo goed in China geproduceerd (https://www.ericsson.com/...tory-operational-in-china). Er is ook een R&D centrum in China.

Grote vraag is dan natuurlijk hoeveel "China" er in de Europese 5G hardware zit en of ze die ook niet op één of andere manier kunnen afluisteren...