Instagram begint met video als manier van leeftijdsverificatie

Instagram begint in de VS met een manier om de leeftijd van gebruikers te verifiëren door een video te maken. Een algoritme probeert vervolgens de leeftijd in te schatten. Ook kan de gebruiker kiezen dat de software contacten vraagt om de leeftijd te verifiëren.

Daarmee zijn er drie manieren om een leeftijd te verifiëren in de VS, zegt Instagram. Behalve het uploaden van een ID-bewijs zoals rijbewijs of paspoort kan dat door contacten te laten vragen om de leeftijd te verifiëren en door een video te uploaden. Dat laatste is in samenwerking met het bedrijf Yoti. Dat heeft zijn algoritme getraind op een dataset van foto's over de hele wereld, waarbij behalve de leeftijd alle gegevens geanonimiseerd zijn.

De leeftijdsverificatie treedt op als gebruikers hun leeftijd wijzigen naar boven de 18 of juist onder de 18, zo zegt moederbedrijf Meta. Het gebeurt vooralsnog alleen in de Verenigde Staten. Instagram staat gebruikers toe vanaf 13 jaar, maar heeft wel beperkingen voor gebruikers tussen 13 en 17 jaar. Instagram zegt dat het de video meteen na de leeftijdsverificatie verwijdert. Een kopie van het ID-bewijs blijft wel versleuteld opgeslagen, zo zegt het bedrijf.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

23-06-2022 • 14:16

65 Linkedin

Reacties (65)

Wijzig sortering
Grappig reacties. Instagram neemt een video op en dat is foei. Mensen zetten vervolgens hun hele hebben en houden op video en foto op Instagram en dan is het wel goed?

Mensen die van privacy houden zitten niet op Instagram, de rest zal het een rotzorg zijn.
Reageer
Wel opmerkelijk wat je hier post. Mensen zetten per definitie dus hun hele hebben en houden op Instagram ofwel ze gebruiken geen Instagram? Dat zijn de enige twee opties?

Je kan niet je hele Instagram volposten met slechts foto's van je eten van die dag? Van je huisdier? Of helemaal niks en slechts lurken? Dat is allemaal geen ding?
Reageer
Kan gewoon uiteraard, echter is het wel vreemd als je je leeftijd aanpast. Dat is denk ik ook de hele crux van het verhaal.

Je kunt prima zonder verificatie instagram gebruiken, maar je gaat je leeftijd aanpassen nadat je die al hebt opgegeven (dmv geboortedatum) dus of je hebt van tevoren niet de juiste datum opgegeven óf je probeert de restricties te omzeilen (die er terecht zijn).

Volgens mij is meta dan ook gewoon verplicht via wetgeving om die verificatie te doen aangezien ze anders geen toegang mogen verlenen tot het platform en dat kan nu dus via meer manieren dan “stuur maar een Paspoort op”. Dan vind ik een videotje/foto van jezelf nog de minst ingrijpende optie.
Reageer
Lekker specifiek, echter wel het punt gemist denk ik..
Reageer
Welk punt? Er zijn heel veel accounts die andere dingen posten als selfies.
Reageer
Tuurlijk kan dat en nog veel meer, maar ingaan op het "ja maar jij zegt dat het alleen A of B kunnen zijn terwijl C tot Z ook kan!" Is een beetje kortzinnig.

Punt was dat mensen klagen dat ze bijvm een video moeten gebruiken om zich te verifiëren, terwijl ze vaak(vaak is niet altijd) wel hun halve leven op instagram zetten
Reageer
Dus mensen die volledig anonieme accounts hebben mogen niet klagen omdat andere gebruikers selfies plaatsen?
Ik heb zelf een anonieme account en bijna iedereen die ik daarop volg is ook anoniem dus waarom mogen wij niet klagen? Behalve influencers zijn er ook hele groepen die het gebruiken om bijv. hun kunst, huisdier, tutorials of wat dan ook posten en die groep is vrij groot.
Reageer
Dat is wel erg zwart/wit. Er zijn genoeg Instagram accounts die helemaal niet hun hele hebben en houden op Insta zetten maar bijvoorbeeld hun kunst, fotografie etc.
Reageer
Het was ook een gechargeerd antwoord (ook even tegen @Aiii, wat altijd wel goed is voor discussies ;). Uiteraard zijn er mensen die bijvoorbeeld kunst etc op Instagram zetten. Het is gewoon steeds lastiger om het internet helemaal "vrij" te houden. Aan de ene kant is dat heel erg zonde, aan de andere kant leven we niet meer in het inbelmodem-tijdperk waar dit allemaal nog kon zonder bijbedoelingen.
Reageer
Ik snap ook wel wat je bedoeld, hoor. Ik heb er een dubbel gevoel over. Aan de ene kant vind ik het ergens wel een goede ontwikkeling zodat jongeren wat beter beschermd worden, anderzijds kan ik me wel voorstellen dat mensen dit een inbreuk op hun privacy vinden, even los van de hoeveelheid data die dan al door Meta is verzameld, natuurlijk :+
Reageer
Privacy zal hier altijd een belangrijk onderwerp zijn denk ik, dus was te verwachten. Maar voor de mensen die uploaden op Instagram zal die ene privévideo inderdaad weinig verschil maken.

Moet daarbij ook zeggen dat ik me meer zorgen maak over de betrouwbaarheid van zo'n schat systeem. Moet dan wel een erg geavanceerd systeem zijn, want het komt regelmatig voor dat er 12-jarigen zijn die voor 18+ door kunnen, maar ook 21-jarigen die ook best 14/15 kunnen zijn...
Reageer
Ik heb twee foto's op Instagram staan, een is een foto van een muur en de ander is een foto van iest dat ik hier niet ga noemen maar evengoed mij niet herkenbaar in beeld heeft.

Neemt niet weg dat Meta genoeg informatie van mij op heeft geslagen in mijn (al dan niet voor mij onzichtbare) dataset, maar ik zou echt geen filmpje maken ter verificatie :+
Reageer
Dan doe je het niet en maak je geen gebruik van het platform. Het is geen Digid dat je verplicht bent om te gebruiken gelukkig.
Reageer
De meeste social media bestaat voor 90% uit consumenten en maar 10% of minder uit producenten; daaruit volgt dat het merendeel van Instagram-gebruikers ook geen selfies enzo aan het posten is, maar wel Instagram wil gebruiken om NSFW content kunnen te bekijken.
Reageer
Voor nsfw content zijn er toch echt wel betere bronnen instagram.
Reageer
Kan je beter naar TikTok verhuizen..
Reageer
Niet helemaal met je eens. Er zijn genoeg mensen die een instragram account hebben zonder hun gezicht, locatiegegevens en andere privacygevoelige items. Die worden nu gedwongen om hun gezicht te delen met Meta.
Reageer
"Instagram zegt dat het de video meteen na de leeftijdsverificatie verwijdert"

Instagram misschien, Meta daarentegen...
Reageer
tot het foutje naar buiten komt bij het deleten van die foto.
De prullenbal werd niet leeggemaakt maar wel geback-upt op de servers van Meta.

maar dat is een berichtje voor ten vroegste volgend jaar.
Reageer
"Instagram zegt dat het de video meteen na de leeftijdsverificatie verwijdert"
Je moet daar niet echt geloven... niemand wil data verwijderen, dat is een feit!

Als Meta (en Instagram) met zulke acties doorgaan, kunnen ze een opstand verwachten, net als in Westworld seizoen 3.
Reageer
Ja godver, spoilers!, ik ben pas op seizoen 2 :p

FF ontopic: Ik denk ook niet dat het allemaal echt verwijderd wordt, ben benieuwd hoe dit gaat lopen....
Reageer
Sorry… Het is echt mind blowing… succes!!!
Reageer
Zou het helpen als je een 18+-filmpje uploadt?
Reageer
Of van iemand anders video?
Terwijl Facebook en Instagram geen enkele foto's van gebruiker hebben...

hehehehe dat kan best een probleem zijn.
Daar komen ze wel achter... want ik heb helemaal geen foto's van mezelf gepost.

Of door computer genererend persoon gebruiken }> }> }>
(https://www.artbreeder.com/)
Reageer
https://this-person-does-not-exist.com/en

Ik ga niet ergens anders mijn gegevens in een database knallen voor juist het doel om onbekend te blijven :).

Je moet het plaatje overigens wel even licht bewerken (verplaatsen), want de ogen schijnen altijd op de zelfde plek te staan, dus dat is makkelijk herkent door de 'algoritmes'.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 23 juni 2022 16:42]

Reageer
Slim!!! En bedankt voor die link, het is erg nuttig!
Reageer
Oh fascinerend. Ik vorm mij wel steeds een beeld over een niet bestaand persoon. 8)7
Reageer
Instagram begint met video als manier om nog meer face biometrics te verzamelen.
Reageer
Ze zijn jaloers op Faceapp waar miljoenen mensen een gedetailleerde 3D scan van hun gezicht naar China mee gestuurd hebben. Maar dat was vrijwillig, dit kan verplicht zijn.
Reageer
Dit lijkt me ongeveer net zo effectief als websites die vragen of je wel écht 18+ bent.
Reageer
Zou dat nou echt accuraat kunnen zijn? In echt grote verschillen kan ik me voorstellen dat het prima te doen is (40 naar 12), maar bijvoorbeeld 16 naar 20? Hoe snel mensen volwassen worden verschilt echt wel enorm per individu.
Reageer
Dat is het wel, het zal dan wel "geavanceerde AI technologie" gebruiken, maar onder de streep komt het neer op gemiddelden. Als je dus geen gemiddelde bent - jong maar je ziet er oud uit, oud maar je ziet er jong uit, iedereen kent dat soort mensen wel - val je dus buiten de boot.

Ik kreeg zelf laatst het compliment dat ik ~5 jaar jonger leek dan ik was, en dat mijn vriendin (die 3 jaar ouder is) weer jonger dan mij lijkt. Ik vind dat wel prima :)
Reageer
Nog een voorbeeld, een minderjarige die al last heel van haar uitval wat hem een stuk ouder eruit kan laten zien, terwijl ie gewoon 16 of 17 is. Zou wat mij betreft amper beter zijn dan op bepaalde 18+ websites "ja ik ben 18+" drukken.
Reageer
Ik kreeg van de week wel een melding van Instagram dat ik verplicht mijn geboortedag moest invullen want anders geen content meer. Kan mij niet heugen dit ooit te hebben ingevuld. Kreeg ook 3x de vraag of de ingevulde leeftijd wel correct was (nee, natuurlijk niet).

De 'selfie' wordt verwijderd? Geloven we nog steeds in Meta? Dit is een grote datamining exercitie.

[Reactie gewijzigd door panomi op 23 juni 2022 14:53]

Reageer
Als Instagram nu gewoon het geposte materiaal bekijkt, dan zien ze toch meestal ook wel hoe oud de account-houder is ? En dan mis je ook meteen het gepraat over wat mogen ze wel of niet vragen aan je om te tonen / te laten zien.

Irritanter van Instagram vind ik dat deze momenteel geregeld een pop-up op mijn telefoon naar boven gooit waarin ze mijn leeftijd / geboortedatum vragen. En dat ook op momenten dat ik Insta niet open heb staan maar in een andere app bezig ben mijn tijd te verdoen.
Reageer
Wie zegt dat die foto die jij vorige week gepost hebt, niet van 3 jaar geleden is, of erger, van iemand anders?? 😉
Reageer
Het is inderdaad privacy schending, want niemand wil geassocieerd met leeftijd.

Bovendien maak ik wel zorgen om personen die vanwege ziekte hun lichaam veel ouder maakt terwijl ze veel jonger zijn. Dan krijgen ze veel volwassen content te zien. :')
Reageer
Pas echt leuk als het systeem de geschatte leeftijd erbij gaat vermelden. "Wat?! 65? Ik ben pas 45!"
Reageer