'Microsoft wil Xbox Cloud Gaming-streamingstick voor tv's uitbrengen'

Microsoft wil naar verluidt een streamingapparaat voor zijn Xbox Cloud Gaming-dienst uitbrengen. Deze zou aangesloten kunnen worden op een televisie en zo toegang bieden tot de games die het bedrijf via streaming aanbiedt voor Game Pass Ultimate-abonnees.

Het apparaat zou 'gaan lijken op een Amazon Fire Stick of misschien een Roku-achtige puck', stellen bronnen van Venturebeat. Dit apparaat zou naast toegang tot Xbox Cloud Gaming ook 'toegang bieden tot film en televisiediensten'. Ergens in de komende twaalf maanden zou het apparaatje op de markt moeten komen.

De introductie van een dergelijk apparaat zou het veel makkelijker maken om Xbox Cloud Gaming op een televisie te benutten. Nu nog moet de gebruiker op dat gebied kiezen uit een aantal opties die allemaal niet erg laagdrempelig zijn: het gebruik van een Xbox One of nieuwer, het sideloaden van de Xbox-app op een Android TV-apparaat, een smartphone met hdmi-output gebruiken of het aansluiten van een Windows of macOS-systeem op de televisie.

In een interview met GQ meldde Xbox-topman Phil Spencer afgelopen november dat Microsoft ook samenwerkt met televisiefabrikanten om Xbox Cloud Gaming draaiende te krijgen op smart-tv's. Destijds zei Spencer dat dat 'binnenkort' een werkelijkheid zou worden. Op dat vlak meldt Venturebeat nu dat Xbox Cloud Gaming ook binnen 12 maanden beschikbaar moet zijn op Samsung-televisies. Specifieke modellen worden niet genoemd.

Xbox Cloud Gaming is een dienst die onderdeel is van het Xbox Game Pass Ultimate-abonnement. Dat maakt het mogelijk om een grote selectie Xbox-games te streamen; ze draaien op aangepaste Xbox Series X-hardware in datacentra van Microsoft. De beelden worden middels streaming live naar de gebruiker gestuurd en zijn of haar controller-input gaat terug naar het datacenter. Dit maakt het mogelijk om Xbox-games via streaming op verschillende platformen te spelen en daarmee is een Xbox dus niet meer strikt noodzakelijk voor Xbox-games.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

07-05-2022 • 13:27

198 Linkedin

Reacties (198)

Wijzig sortering
Voor turn based games zal dit prima zijn maar alles wat ook meer enigszins gevoelig is voor input lag is gewoon bij voorbaat al kansloos.
Ergens vind ik het gewoon zonde van alle gpu's die in onnodig cloud services verdwijnen.
Ik game al ruim 2 (!!) jaar via de cloud. Allerlei soorten games. Er is helemaal niets merkbaar van enige invoer vertraging.

Daarbij wordt een GPU in een cloud server natuurlijk veel beter geutiliseerd dan die in een lokaal apparaat.

Prima dat jij het 'kansloos' bestempeld, maar alleen al mijn usercase laat zien dat je gewoon onzin praat.

[Reactie gewijzigd door 1234567y op 7 mei 2022 18:03]

Hij praat geen onzin. Het is feitelijk gezien onmogelijk om via streaming zonder latency te gamen. En er zijn tal van games die op basis van latency jou game ervaring flink kunnen verstoren. Multiplayer en online games zijn simpelweg niet langer gangbaar.

Voor single player games kun je wel het argument pakken waarbij je nog vol kan genieten en kan gamen, maar trust me. Zodra jij native met een xbox console in je kamer diezelfde game gaat spelen die je momenteel via cloud speelt zul je merken dat je latency verdwijnt en je input sneller gaat.

Maar wellicht dat jij minder sensitief bent voor dat verschil, er zijn zat mensen die het verschil niet door hebben omdat ze niet competitief ingesteld zijn of simpelweg zich er niet aan ergeren. Ik heb iedere cloud source gespeeld en het is in mijn ogen niet te spelen terwijl mijn vriendin het prima vindt. Ik heb simpelweg directe input nodig en dat is onmogelijk te krijgen via cloud. De latency kan echter wel met nog betere technologie verminderd worden maar zal nooit zo goed zijn als dat je direct op een console speelt.

Probeer eens een fighting game of een online shooter. Je gaat nooit winnen tegen anderen die gewoon rechtstreeks vanaf hun console of PC tegen je spelen.

Wel geloof ik dat ooit latency en input delay zo laag kan worden waardoor wij als mensen en onze zwaktes niet langer het verschil kunnen opmerken tussen native en cloud. Toch zullen pro gamers beter presteren op native en zul je met slowmotion beelden wel verschillen per frame zien. En ook dan zal je meer voordeel hebben uit native dan cloud gaming.

Het argument dat het kansloos is is misschien wat overdreven. Maar de vraag die je jezelf moet stellen is dan eigenlijk. Wat voor gamer ben ik? Neem je het serieus, dan blij je zo ver mogelijk van cloud vandaan want de handicap is er en die is mega. Wil je simpelweg plezier met single player games en is kwaliteit, connectiviteit, input delay, latency, FPS en tig andere dingen geen probleem voor jou. Dan kun je cloud kiezen. Persoonlijk vind ik dat je teveel inlevert en je dat niet langer gamen kan noemen maar dat ben ik. Als jij het leuk vindt en jij dat niet ervaart dan maakt het ook niet uit wat anderen vinden.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 8 mei 2022 17:56]

Wat je zegt klopt van een kant zeker. Maar stel gaming op 60Hz geeft bijna 17ms voor een verversing. Als het compressen/decompressen + versturen over 'the wire' in 3.5-4.5 ms kan, ja is 25% per frame, maar mijn verwachting voor een significante portie van de gamers is dat ze geen verschil zullen kunnen vertellen voor een extra 4-5ms input lag. Zeker niet wanneer toetsenborden en muizen uit zichzelf al een input lag van 10-30+ ms hebben, monitor nog eens 10-30ms... tja. 5ms van een 20-60ms input lag is ondanks 8-25% eigenlijk in absolute zin niet zo heel veel. Of je zit met 50-17 onafhankelijke input acties per seconde, of 40-15 onafhankelijke input acties per seconde. Hoeveel acties per seconde doet een pro gamer in meest actie intensieve spellen? Je zou maar een blinde test moeten doen per geval. Resultaten zullen mogelijk vies tegen kunnen vallen.. en ook helemaal verschillen per genre, zoals race, rts, fps, etc.. verwacht ik.

Verder als je een optimale glasvezelverbinding hebt zou een 1ms latency nog best kunnen. Doe er een goed compressie/decompressie video algoritme over dat max 1ms inneemt, 2ms totaal extra en als dat het geval is dan zou ik nog graag willen zien hoeveel voordeel een pro gamer heeft van een lokale setup. Dat zal ook vies tegen vallen verwacht ik.

De technologie zou het aan kunnen, dat is niet het probleem. Dat de huidige implementatie niet optimaal is (voor de ervaring) kan ik wel mee akkoord gaan.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 9 mei 2022 11:58]

Als latency en input lag consistent zijn dan heb je er echt geen last van doorgaans. Als deze wel inconsistent is dan is het praktisch onmogelijk om een beetje prettig te gamen. Ik denk dat daar het grote verschil zit tussen mensen die prima kunnen cloud gamen en de ander die het ramp vindt. Competitieve multiplayer is natuurlijk altijd een ander verhaal, dat is met lag altijd ruk.
Dat maakt totaal geen sense. In games moet je op reacties reageren en zal latency en input lag altijd slecht zijn voor je prestatie. Zeker als je online gaat en je telkens 3 tiende van een seconde achterloopt.
Daarom zeg ik ook dat je daar bij competetive multiplayer last van hebt.
Maar ik ben niet echt een multiplayer gamer, volgens mij heel veel gamers niet en het grote gross van de game pass library is dat ook niet. In een klassieke game time je je input. En 300 milliseconden lijkt me wel erg veel...
Het argument dat er veel gamers zijn die single player spelen is niet een goed argument om de nadelen van cloud goed te praten. Het blijven nadelen die in games verschrikkelijk zijn. Input lag en latency zijn zo'n beetje het ergste wat je als gamer kan krijgen. Het bederft direct de gameplay en hoe de game door ontwikkelaar bedoeld is om te spelen. En cloud zal ook nooit zonder deze nadelen komen. Dat is gewoon hoe deze techniek werkt en niemand hier kan beweren dat cloud zonder latency en input lag speelbaar is tenzij ze glashard staan te liegen of zelf nog nooit een lokale game hebben aangeraakt.

Alle reactie momentjes in een game zul je negatiever ervaren. Het feit dat je je daarop kan aanpassen bij veel games klinkt misschien fijn maar zeg nou zelf. Speel jij nu werkelijk cloud op plekken en plaatsen waar je dat niet gewoon lokaal native had kunnen doen?

Mijn Laptop en Xbox console kan ik vrijwel overal meenemen om te gamen, welk voordeel heeft cloud dan nog?

Laten we over 5 jaar maar eens zien hoe cloud developed maar voor de gros van de gamers is cloud momenteel echt te slecht. Zeker genres zoals, Shooters, Fighters, Racing games, Platformers, Reactie/Ritme games, Action Games en noem maar op zijn allemaal vrijwel niet te doen met cloud. Met uitzondering op Action games waar men slechts 1 button voor hoeft te mashen om iedereen dood te krijgen.
Dit is een non-discussie en gaat echt helemaal nergens over. Natuurlijk is cloud niet geschikt voor iedereen en voor iedere toepassing en helemaal niemand beweert dat. Dat er inputlag is bij cloudgamen is een feit (alhoewel die enorm meevalt en echt by far niet zo erg is als jij schetst). En ook een feit is dat dat veel mensen helemaal niet competitief hoeven te spelen en het helemaal niet eens merken als er een kleine lag is.

Jouw mening dat cloud 'voor het gros van de gamers' te slecht is deel ik totaal niet. Evenmin deel ik jouw stelligheid dat je alle 'reactie momentjes negatiever zult ervaren'. Je redeneert hier volledig vanuit jezelf en vergeet dat heel veel mensen het gewoon leuk vinden om even casual een spelletje te spelen. En dat kan prima in de cloud, zonder dat je eerst 100gb hoeft te downloaden en straks zelfs zonder een console aan te schaffen. Helemaal top. Ik heb de Microsoft cloud zelf even getest bij (single player) Halo, Forza en nog wat andere spellen, en ik was onder de indruk van hoe goed speelbaar het is via mijn glasvezelverbinding.

Als jij cloudgaming helemaal niets vindt dat maak je er toch geen gebruik van? Dan beslist de rest van de mensen zelf wel lekker of het allemaal zo onspeelbaar is als jij vindt.

[Reactie gewijzigd door Lan Mandragoran op 9 mei 2022 09:37]

Ik denk dat het grote voordeel van deze cloud apparaten zitten in het feit dat je dus A geen computer nodig hebt en B geen console, maar alleen controllers. Dus het is in de nabije toekomst zeker wel interessant om deze vorm van gaming te gaan omarmen. Gezien de absurde prijzen van mid en high end game apparatuur vind ik dit een zeer goede ontwikkeling, ook gezien de e-waste. Los gezien van het feit dat dit dus echt wel mainstream gaat worden en dat het ten eerste mogelijk is. Het argument van latency is denk ik een "transitie dingetje"!
Bepaal jij ineens wanneer er wel of niet een discussie gevoerd mag worden? Haal die eerste zin uit je reply aub. Je hoeft mijn tekst niet discrediet geven.

Ik blijf bij de feiten. Cloud gaming heeft en zal altijd input lag, Quality Drop, FPS drop, Connection Issues, Ping & Latency hebben die jou game ervaring beïnvloeden. Dat zal altijd zo zijn. Zelfs met je glasvezel verbinding. En dat zijn allemaal absolute dealbreakers in gaming. Dat jij er geen moeite mee hebt maakt jou absoluut niet onderdeel van het gros. De gros van de gamers accepteerd de huidige vorm van cloud niet eens een beetje. De hoeveelheid mensen die native en lokaal speelt en blijft spelen zelfs na het uitproberen van Cloud is 99,2% van de gamers. Dus slechts 0,8% van de gamers speelt wel eens via cloud. Zie artikel

Dit zijn allemaal feiten en ik heb helemaal niemand verteld of ze wel of niet gebruik moeten maken van cloud, dus jouw reactie is zeer ongepast en teveel uit eigen emotie/verdediging. Jij hoeft mijn mening niet te delen maar het is een feit, geen mening. De gros van de gamers vind cloud absoluut verschrikkelijk en daar is bewijs voor. Ook bij onderzoeken onder gamers die cloud hebben geprobeerd is meer dan 95% afgehaakt.

Dat zijn feiten en geen meningen. Dat er enkele tweakers hier zijn die nu liever cloud spelen is fijn voor jou en de andere tweakers, maar als je een game vaker dan 1 keer speelt dan download je lekker die 100gb gedurende de dag en speel je met hoge kwaliteit, FPS 0 latency lekker je game native. Lijkt mij toch echt een No Brainer. En laten we even vooropstellen dat een game opstarten op gamepass cloud puur om het 5 min uit te testen of het wat is absoluut niet mee telt als een volle zitting gamen als je het uiteindelijk alsnog native gaat spelen.
Ja je blijft hier toch echt 100% vanuit jezelf redeneren. Je probeert je niet eens in het perspectief van een ander te verplaatsen, maar gaat er blind vanuit dat wat jij dealbreakers vindt, dat voor iedereen dealbreakers moeten zijn. Jij kunt je niet eens voorstellen dat geringe inputlag voor heel veel mensen niet "verschrikkelijk" is, of een "dealbreaker", waarbij alle reactiemomenten "negatief zult ervaren". Het is vooral een non-discussie omdat jij kennelijk niet kunt bevatten dat niet iedereen dezelfde eisen stelt als jij. En dat is gewoon irritant.

En dat slechts 0,8% op dit moment via cloud speelt zegt natuurlijk helemaal niets bij een technologie die in de kinderschoenen staat en tot voor kort via Xbox nog nauwelijks aanbod had en bovendien waarschijnlijk alleen maar getest zal zijn door de meer hardcore gamers die bijvoorbeeld al een console bezitten. Het zegt natuurlijk helemaal niets over de markt die eventueel aangeboord kan worden met de streamingstick waar dit artikel over gaat.

"Dit zijn allemaal feiten en ik heb helemaal niemand verteld of ze wel of niet gebruik moeten maken van cloud, dus jouw reactie is zeer ongepast en teveel uit eigen emotie/verdediging"

Nee, dit zijn geen feiten. Dit is jouw mening. Feit is dat er (op dit moment) inputlag is bij cloud. Dat klopt en dat ontkent ook niemand. Die 0,3 seconde die jij beweert klopt bij mij overigens totaal niet; het is echt een heel stuk minder.

"De gros van de gamers vind cloud absoluut verschrikkelijk en daar is bewijs voor."

Nee, ook daar is geen bewijs voor. Sterker nog, dit zuig je volledig uit je duim en laat zien hoe enorm emotioneel je deze discussie aan het voeren bent. Dat iemand er geen gebruik van maakt wil niet zeggen dat het "absoluut verschrikkelijk" is. Bijzonder vreemde en emotionele manier van redeneren dit.

Nogmaals: cloud is (op dit moment) zeker niet geschikt voor alle toepassingen en al helemaal niet voor alle gamers. Prima toch? Dan ga je toch lekker wat anders doen?
Mijn argument is dat en hele punt is dat er doorgaans met consistente input lag prima is te spelen, daar reageer je niet op. Verder kunnen jouw ervaring en die van mij prima naast elkaar bestaan. Ik vind niet dat je ongelijk hebt maar mijn ervaring is gewoon anders. Ik merkte op dat veel mensen verschillende ervaringen hebben met cloud gaming. Daarop reageerde ik dat consistentie van lag wellicht de oorzaak is.
En nee, ik speel meestal gewoon vanaf mijn disk en X cloud gebruik ik zelden. Maar regelmatig speel ik wat games op Stadia en dan werkt voor mij perfect op mijn slaapkamer.
Dat is ook gewoon prima, ik heb absoluut niks tegen cloud gaming. Ik zie het zelf ook als de toekomst. Ik ben echter van mening dat er nog flink werk aan de winkel is.

Waar het op neerkomt is gewoon de vraag. Wat voor gamer ben ik?

Ik persoonlijk hou van online games waar ik met maten competitief ben en graag probeer te winnen. Fighting games, Shooters, League of Legends en RTS games. Met die games en met dat doel is Cloud verschrikkelijk en zul je absoluut verliezen tegen gewaagde tegenstanders.

Als ik een game zoals Persona 5 of andere single player games pak zie ik absoluut wel het nut van cloud gaming. Ik zal me enorm aan de latency en input lag persoonlijk ergeren maar als ik even bezig ben zal dat dan wennen en kan ik dat makkelijker accepteren.

Ik heb bijvoorbeeld Persona 5 een game waar ik dik 400 uur in gestopt heb compleet via Paystation Remote Play gespeeld omdat ik geen PS4 had maar mijn neefje wel die deze vaak niet gebruikte.

Het ging lang niet altijd goed maar een game als Persona was te spelen. Ik heb ook GamePass Ultimate en Cloud gaming op mijn Xbox Series X geprobeerd. Maar Halo Infinite spelen via cloud zelfs via een Lan kabel met Glasvezel had echt merkbaar input delay. En ik maakte behoorlijk wat fouten. Het was wel speelbaar maar het was niet van dezelfde kwaliteit als toen ik hem eenmaal gedownload had en native aan het spelen was.

Ik ben werkelijk van mening dat Cloud gaming echt hele mooie mogelijkheden kan bieden in de toekomst. Als men een goeie verbinding heeft kun je bij wijze van spreken met een Rasberry Pie en LCD schermpje tripple A titels spelen waar normaal gesproken 12 Teraflops voor nodig is. Ook het gemak van gelijk spelen en niet hoeven wachten en onderweg op je telefoon zijn fijne bijkomsten. Maar het is nog niet waar het moet zijn met alle vertragingen en kwaliteits drops. In Nederland hebben we luxe met goeie internet verbinding. De rest van de wereld heeft absoluut bagger internet en zelfs 4G en 5G zijn bij lange na niet goed genoeg hiervoor. Misschien als 5G MMwave ooit wereld wijd beschikbaar komt.
Ik ben erg benieuwd hoe MSFS2020 zich houdt in cloud vorm.
Ik draai het nu lokaal op een middelmatige Ideapad met gtx1650 Q-max/ i7/ 12 GB Ram en nee, kan daar niet blij van worden .
Wat me momenteel tegenhoudt om over te stappen op cloud is het bedroevend beperkte aantal peripherals dat daarin wordt ondersteund.
Xbox controller en 1 specifiek type joystick , heel misschien muis/ toetsenbord en dat is het dan.
En oh ja, add-ons van derden worden ook nog niet toegestaan.
Even geduld dus nog.
Maar hele hordes mensen spelen al jaren op TV's met gigantische input lag. Zelfs op moderne TV's is dat veelal een tiental ms.

Mensen die daar aan gewent zijn, zullen nauwelijks merken of ze lokaal of via een cloud aan het gamen zijn. Helemaal als de inputlag van je lokale setup ineens naar <1ms gaat door op een desktop monitor te gaan gamen.
Ja dat is "response time" maar dat moet men niet verwarren met input lag(input latency) door een verbinding naar een server en weer terug naar je scherm.

Een goeie TV/Monitor heeft tegenwoordig met game mode max 3ms response time en dat is zelfs voor pro gamers absoluut niet op te merken. Wat wel een groot verschil maakt is input lag. Waar lokaal de meeste games op ongeveer 40ms tot 50ms aan input lag hangen heeft de gemiddelde cloud verbinding van Stadia, GeforceNow of GamePass CloudGaming gemiddeld 130ms input lag bij de snelste internet verbindingen en kan het zelfs oplopen tot 550ms bij een verbinding van tussen de 5 en 40mbit. Ook het feit dat dit varieerd en nooit stabiel is maakt gamen heel onvoorspelbaar. Als je bij de eerste 4 inputs 150ms input lag hebt en dan bij de 5e input ineens 300ms input lag dan gaat het niet vloeiend. Dit gebeurd vrijwel gedurende je hele sessie constant. Als je met Wi-Fi speelt is dat vooral merkbaar en kun je vrijwel altijd een hoge input lag verwachten.

Ik denk dat de vergelijking met Lokaal en Cloud bijna nooit te maken is. Cloud is onvoorspelbaar en langzaam en lokaal is altijd direct en stabiel. Zelfs de snelste internet verbindingen kunnen die lage input lag niet halen. Die 3ms die erbij komt van jou Monitor/TV response time maakt absoluut niet het verschil naar Cloud toe.
Als je technologieën krijgt waarmee input latency omlaag gaat, dan zal dat in de regel zowel lokaal als bij cloud-gaming werken. Dat verschil verdwijnt er dus niet door.
Het is gewoon een feit dat het voor flink meer latency zorgt. Dat jij er geen last van heb prima maar dat is dan een limitatie van jou. De meeste gamers zullen echt serieus slechter presteren op een cloud gaming platform.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 7 mei 2022 20:52]

Als iedereen op dezelfde cloudserver gamed, heeft iedereen dezelfde handicap O-)
True maar dat betekent niet dat het lekker speelt. Mij zal je het nooit zoen gebruiken door de latency.
Jij bent mogelijk een erg veeleisende gamer. En dat is prima, waarschijnlijk blijft er voor gamers zoals jij altijd wel een lokale optie. Zelf zal ik daar ook de voorkeur aan geven, in ieder geval voor de afzienbare toekomst.

Maar ik denk dat je cloud gaming onderschat en vraag me af of je het geprobeerd hebt, en zo ja wanneer. Ik heb zelf een paar maanden terug stadia geprobeerd en merkte weinig van de delay. Xbox cloud vond ik Forza horizon 5 afgelopen herfst nog onspeelbaar (voelde me dronken door de vertraging in het sturen) maar ik heb zojuist met succes een race gereden op mijn telefoon. Grootste probleem was het kleine schermpje en dat de kishi controller het absoluut niet haalt bij de elite controller die ik gewend ben. Maar het was 60 fps en ik merkte nu bijna niks meer van delay.

Edit toevoeging: wat je ook niet moet vergeten, er zijn ook nog hele volksstammen die nog op een Xbox one of one s spelen... Die ervaring gaat denk ik slechter zijn dan via cloud, puur omdat dat maar 30 fps is. Toch spelen veel mensen zo. Dat is de doelgroep waar je best zo'n stick aan zou kunnen slijten.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 7 mei 2022 23:40]

Niet dus. Gebruikers op wifi zullen altijd last van haperingen hebben.
Maar dat is ook niet specifiek aan cloud gaming, wellicht dat het wel wat meer vereist van je WiFi setup.

Overigens kun je met een goede WiFi setup prima gamen.
Het is alleen een probleem met cloud gaming. Normaal is een kleine hapering immers niet merkbaar. Als je tijdens multiplayer één keer een ping van 200 hebt dan heb je dat over het algemeen niet door, of het moet echt op het verkeerde moment zijn. Bij cloud gaming bevriest het beeld en houd het geluid ermee op.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 mei 2022 13:24]

Ik ga binnenkort denk ik wel weer eventjes Tomb Raider spelen op de Shield.

Maar ik verwacht dat glasvezel en UniFi op 5Ghz een prima ervaring wordt. (Ik dacht dat ik dit eerder zonder UniFi ook al gedaan had.

En ja, kabel is beter, maar in een goede setup zou WiFi niet het probleem moeten zijn.

Ik denk dat spellen met auto aim goed te doen zijn maar met free aim zonder flinke laag assist het snel irritant wordt.

Maar ben wel benieuwd of glasvezel en/of WiFi Vs kabel daar nog in helpt.
De meeste gamers geven weinig om hun prestaties in games. Kijk naar ESO en WoW bv. 90% loopt met onoptimale build en rotations. Maar wel 1 die ze leuk vinden. Genoeg games waar en net iets te laten of vroege skill gebruik nadelig maar niet extreem erg. Kijken we naar ESO(Xbox) op xcloud dan gaat mijn toon van 80k dps naar 78k. Ja op training runs niet ideaal. Maar zeker niet kansloos. Neem ik die zelfde toon op pc zit ik op 82k dps. Dus eigenlijk is Xbox ook al kansloos als je op PC speelt?
Dat jij er geen last van heb prima maar dat is dan een limitatie van jou.
Of is het omgekeerd, omdat jij er wel last van hebt? :P
De meeste gamers zullen echt serieus slechter presteren op een cloud gaming platform.
Ondertussen spelen miljoenen mensen online met veel lag en toch met veel plezier in o.a. Minecraft, Rocket League, Roblox en zelfs enigszins competitief in Fortnite. Die tiental ms die cloudgaming erbij optelt in de lag zal wel erg meevallen bij wat het nu al is :)
Als je bij een Shooter niet gelimiteerd word door de latency ben ie dus zelf de limitatie.
Dat is gewoon een feit niets meer niets minder. De 1 heeft een reactietijd van 80ms en de ander van 220. Als je reactietijd 220 is gaat 50-70 ms meer of minder je niet hinderen of helpen en heb je dus geen last van die latency. Als je reactietijd word verdubbeld door een streaming service word je daar wel door gelimiteerd.

Dat sommige mensen het niet interesseert betekent niet dat ze er geen last van hebben
Het boeit ze alleen niet dat ze minder goed kunnen spelen.
Daarbij wordt een GPU in een cloud server natuurlijk veel beter geutiliseerd dan die in een lokaal apparaat.
Waar baseer je dat op, of wat bedoel je precies? Ik zie niet hoe een server GPU meer betere graphics uit kan poepen dan een lokale GPU.

[Reactie gewijzigd door kiang op 8 mei 2022 13:20]

Ik denk dat hij bedoelt, als jij thuis niet speels doet het niks..
Maar in de cloud is er altijd wel een andere speler.

Net als zelf geen auto zelf hebben maar het carsharing werken
ondanks de vele reacties die je had opgewekt.
Mocht je deze reactie nog lezen, ben ik benieuwd naar welke soort games je speelt.
Op de service van NVidia kon ik geen enkele gratis demo meer vinden, daar heb ik wel eens Tomb Raider gespeeld, wat erg de moeite waard was en prima speelde.

Zojuist heb ik Hitman 3 gespeeld via Google Stadia op de Shield (en kon daarna gewoon direct verder spelen op de telefoon).

Voor zo ver ik weet werkt het ook op bepaalde Chromecasts, wat überhaupt handige apparaatjes zijn die niet bijzonder duur zijn.

De ervaring (zelfs op telefoon + wifi) was bijzonder goed moet ik zeggen. Je merkt eigenlijk geen vertraging, terwijl als je een trage GPU zou nemen die het net niet af kan, je juist wel een vertraging hebt.
Aan de andere kant, die gpus in de cloudcenters worden dan wel weer beter benut. Die van mij thuis staan hooguit een paar uurtjes per week in gebruik. Een in het datacentrum wordt dan gewoon door een andere gebruiker ingezet.
Zo ver ik weet gebruikt MS XSX blades. En ja die hadden in iemand anders huis kunnen staan. Maar ik vind het ook zonde als iemand werkt en ik vrij bent en dus zonder Xbox zit. Ook vind ik het zonde dat mensen aan het crypto mijnen zijn. Zo is er altijd wel iets voor te vinden.
Forza Horizon 4 en 5 vond ik echt super spelen sinds ik Gamepass cloud nu een aantal dagen test. En dat vraagt echt om precisie met die snelheden. Wel moest ik de camera op dashboard mode zetten, zodat ik het stuur zie draaien. Als ik dat niet doe, voelt het alsof de auto met vertraging reageert. Maar als ik dat wel doe zie ik het stuur direct reageren, rijdt ik veel beter en voelt het alsof er geen vertraging is. Geen idee of dit de rijeigenschappen van Horizon zijn in het algemeen of dat hier iets met de cloud component een rol speelt. En in hoeverre die eventuele vertraging dus “psychologisch” wellicht wordt weggenomen bij het zien van het stuur. Aan de andere kant, het stuur reageert dus ook daadwerkelijk “direct” op de input. Misschien leuk om te testen als iemand Horizon lokaal heeft en op de cloud kan proberen.

[Reactie gewijzigd door menne op 7 mei 2022 16:02]

Je pleit er in principe voor dat iedereen een auto koopt in plaats van dat er een regiowijd autonoom autonetwerk wordt gebouwd. Ik zou het juist extreem zonde vinden als al die GPU's in een woonkamer of doos verdwijnen terwijl ze constant beschikbaar hadden kunnen zijn en veel vaker ingezet hadden kunnen worden.
Als ze het minen van bitcoins nu eens vervangen door het leveren van GPU kracht voor een cloudgameplatform?

Dat je bijvoorbeeld de GPU kracht van je buurman kunt gebruiken, hij krijgt er coins voor en jij betaald een kleine fee om te kunnen gamen zonder zware GPU.

Het voordeel is ook dat de ping naar je buurman toe een stuk lager is dan naar een server ergens buiten je eigen land.
Je spreekt jezelf wel echt glashard tegen. Je bent tegen een systeem waarbij GPU's veel beter benut worden, omdat hierdoor minder GPUs beschikbaar zijn... dit is juist een oplossing voor het tekort.

Verder klopt je aanname met input lag niet. Ja het is anders, ja niet alle spellen vind ik hier geschikt voor. Maar ik heb het nodige geprobeerd op mijn telefoon, en het werkt met een hoop spellen toch echt heel prima. Als je het probeert, doe dit dan ook langer dan een minuut, geef het even de kans om er aan te wennen, want uiteindelijk heb je altijd input lag, en al is dit zeker meer, is het ook een kwestie om even te schakelen in bijv een racegame.
Stadia werkt ook perfect op deze manier..
Zijn dat niet van die dikke A100's dan van Nvidia, opzich nog steeds gpu chips maar toch.
Nee, het zijn aangepaste Series X chipsets.
Turn bases games is niet echt een issue via cloud gaming, meer games zoals online multiplayers games dat is niet heel fijn, maar een een game als tombraider werkt wel goed via cloud ,hoewel je soms even een glitch kan krijgen of opeens wat delay en daar wen je op zich wel aan.

Ik heb zelf games als theme hospital, phoenix pont zonder problemen gespreeld en dat zijn ook de meer statische games. Een game als fifa is een drama als de latency niet goed is en dan zie je bij elke cloud dienst terug en daarbij is Stadia beperkt ook met ports naar dit platform.

Feit is dat Cloud gaming niet voor iedereen is. Cloud is input lag, frame rates drops daarom zekers wel geschikt voor games maar niet voor alles games en daar ligt een probleem voor een bepaalde groep die online en snelle games willen, maar er zijn genoeg mensen die daarmee geen issues hebben en dus gewoon games kunnen spelen en wellicht ook tevreden zijn met Hitman die soms even een steekje laat vallen , maar dat ook niet boeit.
Op die 12+ miljoen Xboxen die ze al verkocht hebben maakt die paarhonderd chips die in zo'n datacentrum verdwijnen toch geen significant verschil?
Eigenlijk hetzelfde wat Sony vroeger had gedaan met ps now. Die waren er 5 jaar geleden al mee gestopt, ben benieuwd of Microsoft dit dan wel succesvol kan maken. Destijds was er vrij weinig animo voor. Hier nog het oude nieuwsbericht:

nieuws: Sony stopt met gamestreamingdienst op smart-tv's, PS TV en PS Vita
Sony's variant had een beperkter aanbod, geen nieuwe games en was duurder. Dat maakt nogal een verschil.
Ps now is/was 60 euro per jaar. Volgens mij was dat niet duurder. Daarnaast heeft ps now qua aantal meer games.(800) De nieuwste games hadden ze inderdaad niet.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 7 mei 2022 14:35]

PlayStation Now kost 16,99 euro per maand.
Dat je betere deals kan krijgen doet er niet toe, Gamepass Ultimate kost nu ook maar €40 per jaar.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 7 mei 2022 13:47]

Waar haal je die 16,99 euro vandaan? Als je per maand betaald dan kost ps now 9,99 euro. Als je per jaar betaald kost het 59,99 euro. Heeft niks met een betere deal te maken. Heeft er meer mee te maken of je per maand of per jaar betaald.
Dat is de vernieuwde prijs per maand. Of 120 euro per maand.
https://blog.playstation....and-more-value-than-ever/

Vroeger was het inderdaad goedkoper maar moest PS+ ook los gekocht worden. Wat MS wel een stuk succesvoller maakt is dat er vanaf dag 1 MSG studio games in zitten. Maar ook 3th party games vanaf dag 1 zoals back4blood en Sniper Elite 5 wanneer die uit komt. Met Bethesda en eventueel AB aan hun zijde zie ik dit groot worden.

Sony heeft PS Now ook nooit serieus genomen. En dat doen ze nu nog steeds niet zonder day1 releases van eigen studio's.
Dan alsnog is 120 euro per jaar nog steeds 10 euro per maand.
Sony heeft PS Now ook nooit serieus genomen. En dat doen ze nu nog steeds niet zonder day1 releases van eigen studio's.
Ps now is ook geen concurrent van gamepass. Dat er geen day 1 releases in staan heeft niks te maken met het serieus nemen van de dienst. Dat gaat ook nooit gebeuren bij Sony. Heel ander verdienmodel dan Microsoft heeft.
Met Bethesda en eventueel AB aan hun zijde zie ik dit groot worden.
Om succesvol te zijn hebben ze volgens mij 150 tot 200 miljoen users nodig. Ik vraag mij af of dat ooit gaat gebeuren. Het huidige aantal abonnees vind ik zelf nog erg tegenvallen. Je ziet nu al dat er veel filler content op komt te staan. De afgelopen paar maanden is niet echt bijzonder qua nieuw aanbod. Ik laat in oktober mijn gamepass aflopen, de exclusives die ik wil spelen heb ik inmiddels op disc.
En GamePass per jaar kost je rond de 60 euro. Daar zijn ook gewoon kaarten voor de koop.

Welke anders verdien model heeft Sony dan anders als MS want MS heeft ook al zo vaak aangegeven dat GP de losse verkoop niet zal vervangen. En van alleen GP kan MS niet leven.

En wat is succesvol? Volgens MS levert GP nu al muntjes in het laatje. Tuurlijk met 10x zoveel gebruikers verdienen ze nog veel meer maar met 25m users zie ik genoeg mensen die een stickje kopen en gebruiken.

En Sony had in 2021 3,2 miljoen abonnees. Dus het is met 25m abonnees een stuk succesvoller als PS Now(lees niet direct winstgevender).

[Reactie gewijzigd door loki504 op 7 mei 2022 15:59]

Welke anders verdien model heeft Sony dan anders als MS want MS heeft ook al zo vaak aangegeven dat GP de losse verkoop niet zal vervangen. En van alleen GP kan MS niet leven.
Sony gaat het vooral om het verkopen van losse games. Microsoft zet meer in op abonnementen. Microsoft kan wel aangeven dat het nooit de losse verkoop kan vervangen. Ze zetten er zelf wel veel beperkingen op, zoals op de fysieke discs. Ze laten o.a. geen limited run toe.
En wat is succesvol? Volgens MS levert GP nu al muntjes in het laatje. Tuurlijk met 10x zoveel gebruikers verdienen ze nog veel meer maar met 25m users zie ik genoeg mensen die een stickje kopen en gebruiken.

En Sony had in 2021 3,2 miljoen abonnees. Dus het is met 25m abonnees een stuk succesvoller als PS Now(lees niet direct winstgevender).
Zeker dat gamepass meer abonnees heeft dan ps now. Maar voor Sony is dat niet de focus. Microsoft zet volledig in op gamepass om zo meer mensen naar hun platform te krijgen.
Wat voor beperkingen zetten ze dan op hun fysieke disk die anders aangeven? Enige wat ik kan bedenken is geen data op de Halo Disc.En wat maakt limited run zo speciaal?

En ja ze zetten vol in op GP en ja dat is om ze naar hun platform te trekken. Sony zet vol in op console verkoop met losse game verkoop om ze naar hun platform te trekken. Valt mij nog mee dat er af en toe een pc release komt. Maar je geeft hier eigen zelf al aan waarom het Sony niet lukt en MS wel.
Wat voor beperkingen zetten ze dan op hun fysieke disk die anders aangeven?
Dat ze geen limited run toelaten, daarmee wordt bedoeld games met een lagere oplage. Als je als uitgever een game wil uitgeven op het xbox platform moet je een minimum aantal drukken. Dat aantal is zo hoog dat het alleen de grote games lukt om daar aan te voldoen. Daarom zie je ook vrijwel geen indie games op disc verschijnen op het xbox platform.
Dat is wel jammer. Zolang ze die eisen niet aan digitaal hangen vind ik het niet zo heel erg. En verwacht toch dat disc langzaam aan zijn einde komt(helaas).
En waar haal jij je cijfers vandaan? Heb je iets van links, data etc om je wilde gok te bevestigen?

Anders kan ik ook wel gaan roepen "ps+ heeft 200 miljoen leden nodig. Maar die hebben ze nog lang niet"


Ik heb allebei, en allebei hebben veel filler content. Je kan gewoonweg niet elke maand aaa titels erin zetten.
Dus een hoge ex Sony meneer zegt hoeveel abonnees er moeten zijn om het rond te krijgen? Dan zie je toch zelf ook wel dat je zijn statements met een bak zout(eigenlijk al het zout in de wereld) moet nemen. Ook vind hij in 2020(link uit jou link) dat de steeds meer kostenden AAA games niet kan vol houden. Sony is het daar niet mee eens met hun 200M+ Spiderman game. En geloof dat Sony het ook prima doet.
Iemand die 25 jaar in de business heeft gezeten die weet wel waar die het over heeft. Hij is betrokken geweest bij de introductie van ps now. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze dit soort scenario's allang doorgerekend.

Spider-man koste 100 miljoen om te maken, geen 200 miljoen.
https://www.altchar.com/g...-229-million-aWwQT4V4i0ED

Hier staat toch echt een ander bedrag.

Ook ging het uit van alleen XGP en niet PC GP en de eventueel streaming only spelers. Hij rant aan een stuk door over de kost prijzen van AAA games. Voor wel GP als losse verkoop van Sony. Die kan ik niet heel serieus nemen zeker niet zonder andere bronnen.
Dat is het overname bedrag dat Sony heeft betaald voor insomniac. Heeft verder niks te maken met de productiekosten van de Spiderman game. Als je bronnen gebruikt moet je ze zelf ook eerst goed lezen.

https://www.nyfa.edu/stud...n-aaa-games-still-matter/

It took two years to develop the game and its production is estimated to have cost around 100 million dollars.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 8 mei 2022 10:23]

Dan nog is dat Volga die oud Sony baas te veel om de vrij magere groei aan te gaan.
Ik volg je reactie totaal niet. Maar je wil met man en macht mijn statement onderuit halen en komt zelf met bronnen die je niet goed interpreteert.
Nee ik ben het niet eens met de statement die ex Sony hoge pief uit jou bron aanhaalt. En bijna alles wat hij aanhaalt. Want hij maakt zich ook zorgen om de 80-120m kostende games. Waar Spiderman alsnog prima in past.

En ja ik heb die link iets verkeerd geïnterpreteerd. Maar jou link voldoet alsnog om de door jou eerder gelinkte link onderuit te halen.

Ik verwacht echt niet dat GP 250m abonnees nodig heeft om hun 100m+ games te onderhouden.
Hoe zie jij dan dat die 70 miljard van Activision-blizzard terugverdiend gaat worden?

Daarnaast hebben ze met bethesda en Activision-blizzard ongeveer 12000 medewerkers erbij gekregen. Die zullen ongeveer 700 miljoen aan salarissen jaarlijks opstrijken. En dan hebben we het nog niet eens over de rest van de kosten, marketing, personeel van xbox studio's, panden etc.

Microsoft zet volledig in op gamepass en daar moet alle winst straks uit komen, dan heb je echt dat soort aantallen nodig. Kijk naar Netflix, die was ook pas winstgevend toen ze 150 miljoen abonnees hadden.

Dat Microsoft volledig inzet op digitaal en Gamepass zie je wel aan de always online drm die ze hebben toegepast: https://gamerant.com/xbox-live-down-may-2022/
Singleplayer games die je niet meer kan starten omdat je online moet zijn. Er is al twee dagen een storing. Daar gaat Microsoft naar toe, een always online omgeving waar je een abonnement hebt. Losse verkopen interesseert ze niet meer, ze houden limited run tegen etc.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 8 mei 2022 10:51]

Dus zoals GT7 :X .en zoals FH5 dat niet heeft...

Ja de marketing machine draait nu op volle toeren richting GP. Maar dat wil niet zeggen dat losse verkoop er niet toe doet. MS wil je in hun ecosysteem hebben of dat via XB/PC of streaming is maakt niet uit.
Dus zoals GT7 :X .en zoals FH5 dat niet heeft...
Helemaal eens dat gt7 dat heeft. En daar ben ik ook fel tegen. Gt6 was ook always online, gelukkig hebben ze dat er uitgepatcht op het moment dat de support verviel. Waardoor je de game nu gewoon offline kan spelen.

Maar dit drm probleem bij xbox is platform breed. Dus ook bij FH5, als je hem digitaal hebt gekocht. Dat vind ik toch een groter probleem dan 1 game. Met deze reactie ben je gewoon aan het trollen.
Ja de marketing machine draait nu op volle toeren richting GP. Maar dat wil niet zeggen dat losse verkoop er niet toe doet. MS wil je in hun ecosysteem hebben of dat via XB/PC of streaming is maakt niet uit.
MS wil je inderdaad in je eco systeem hebben. Maar voor xcloud heb je een abonnement nodig, je kan niet je games kopen en dan gratis gebruik maken van xcloud zoals bij Stadia. Nee, je moet gamepass ultimate hebben.
Zo er ik weet heeft FH5 geen online only.

En ja zonder GPUlti inderdaad geen xcloud. Maar je kan wel je games lokaal en offline spelen die je uit GP haalt. En dat kan bij Stadia weer niet. Beide hebben ook een andere manier van werken.
Zo er ik weet heeft FH5 geen online only.
Heb je überhaupt het artikel gelezen over het drm probleem bij xbox? Dit is niet game specifiek maar platform breed. Mensen kunnen digitaal aangeschafte games niet starten omdat er een online verbinding nodig is. Zie hier mensen die klagen:

https://twitter.com/Cloak...uPJBJ0CWNXsfEc1tnRCw&s=19

Als je niet de moeite doet om de bronnen goed te lezen dan heeft de discussie weinig zin. Dit is een beetje hetzelfde met die 200 miljoen van Spider-man. Je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt.
Maar je kan wel je games lokaal en offline spelen die je uit GP haalt
Daar komt dat drm probleem weer boven drijven. Xbox controleert of je een licentie hebt of dat je een gamepass abonnement hebt. Als hij die online verbinding niet kan opzetten kan je dus de game niet starten. Hij controleert dit eens in de zoveel tijd, vandaar dat niet iedereen het probleem met de storing nu ervaart.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 8 mei 2022 13:10]

En als je je digitale games op PS koopt en hem niet als home zet kan je wel je games offline spelen? Er zal toch ergens een check moeten komen om te kijken of je wel echt de licentie hebt. Ik zie in dat opzicht niet iets wat extreem raar is bij Microsoft.


En ik lees je links wel. Er is alleen een verschil tussen always online(vanuit de devs om welke reden dan ook) of Microsoft die wil kijken of je de game licentie in bezit hebt.(wat Sony ook doet). En als jij je Xbox als Home zet hoe je net zoals bij GP maar 1 x per maand verbinding te maken. Net zoals Netflix/Spotify etc vraagt om offline bestanden te bekijken.

En als jij iets online wilt doen eerst verbinding moet maken met de servers van MS is geloof ik bij Sony niet anders.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 8 mei 2022 13:55]

En als je je digitale games op PS koopt en hem niet als home zet kan je wel je games offline spelen? Er zal toch ergens een check moeten komen om te kijken of je wel echt de licentie hebt. Ik zie in dat opzicht niet iets wat extreem raar is bij Microsoft.
Ja, dan kan je de games gewoon offline blijven spelen. Bij Playstation download je namelijk een licentie bestand die op je console komt te staan, dat bestand is gekoppeld aan je console op dat moment. Dus je hebt geen internet nodig om die check te doen.

De ps5 hoef je niet als home in te stellen, dat systeem heeft Playstation niet. Dus ik snap dat het voor jou normaal is omdat je niet anders gewend bent. Maar bij Playstation is dit niet aan de orde.

Bij xbox 360 en Xbox one was dit ook niet het geval. Pas sinds de series x hebben ze deze extra drm toegevoegd. Wat de console eigenlijk always online maakt.
En ik lees je links wel. Er is alleen een verschil tussen always online(vanuit de devs om welke reden dan ook) of Microsoft die wil kijken of je de game licentie in bezit hebt.(wat Sony ook doet). En als jij je Xbox als Home zet hoe je net zoals bij GP maar 1 x per maand verbinding te maken. Net zoals Netflix/Spotify etc vraagt om offline bestanden te bekijken.
Maar dat is dus niet juist. Playstation werkt op een andere manier. MVG heeft hier ook destijds een video over gemaakt:

https://youtu.be/9E983349p7Q

Het is echt de xbox Series die zo werkt en niet Playstation.

Bij ps plus krijg je een licentie op je lokale Playstation tot het einde van je abonnement. Dus geen tussentijdse check. Alleen als dus de einddatum van je contract afloopt dien je weer 1 keer met internet te verbinden. Maar dat is logisch omdat je dan geen geldig ps plus abonnement meer hebt en je die toch moet verlengen.

Licenties staan allemaal lokaal bij Playstation:

https://www.playstation.c...ore-licences-playstation/

Bij xbox is het zo als je de stekker uit het stopcontact haalt, dan kan je geen game meer starten zonder dat je verbinding maakt met internet. Dat is bij Playstation dus niet

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 8 mei 2022 14:14]

Na het zien van de video weet ik waar het mis ging in mijn geheugen.

Bij PS4 pro kon je inderdaad zonder internet met je eigen account spelen. Alleen andere accounts konden op de home console spelen. Bij Xbox is dat inderdaad altijd de eigenaar. Voor mij niet een groot probleem maar voor andere wel ja. Ik hoop inderdaad dat MS dit zal aanpassen omdat minder DRM altijd beter is.
Voor fortnite in xcloud heb je geen abo nodig.
Het is een misvatting dat die 70 Miljard terug verdiend moet worden, wat bij een overname gebeurd is dat je waarde uitgeeft en daarvoor waarde terugkrijgt, die 70 Miljard is dus niet weg, die waarde zit gewoon in het bedrijf.
Activision Blizzard en Bethesda waren natuurlijk op zich zelf ook winstgevende bedrijven, op die manier verdien je het dus al terug.

Activision Blizzard had in Q1 2022 een net revenue van 1,77 miljard dollar
Zenimax had zo'n 500 miljoen in 2022 (kwartaal cijfers zijn niet bekend omdat Zenimax niet een beursgenoteerd bedrijf was)

Daarnaast hengel je natuurlijk ook gigantische IP's binnen. Alleen Skyrim heeft al 710 miljoen euro opgeleverd aan pure verkopen.

Warzone heeft een omzet van zo'n 5,4 miljoen dollar per dag(!) volgens netbet.

Het zijn gelukkig winstgevende bedrijven en het hangt dus niet alleen af van de Game pass om deze overname te bekostigen. Microsoft zet dus ook niet VOL in op de gamepass, ze zetten ook in microtransacties, mobile gaming en pure verkoop van games. Ze blijven (als je de berichtgeving mag geloven) ook gewoon de games uitbrengen op PS5.
Ze blijven (als je de berichtgeving mag geloven) ook gewoon de games uitbrengen op PS5.
Bethesda games komen niet meer op de ps5. Alleen COD komt nog op de ps5, de rest niet meer.
Dat is wel een erg harde statement die je maakt. Alleen bethesda games? De andere studios van Zenimax blijven wel gewoon releasen op ps5?

Activision Blizzard heeft juist aangegeven dat het de bedoeling is dat de games op PS5 blijven uitkomen.

https://www.digitaltrends...e-to-release-playstation/
Dat is wel een erg harde statement die je maakt. Alleen bethesda games? De andere studios van Zenimax blijven wel gewoon releasen op ps5?
Ik bedoel alle games van Zenimax. Aangezien Microsoft het ook de overname van Bethesda noemt en niet de overname van Zenimax gebruik ik daarom de term "Bethesda".
Activision Blizzard heeft juist aangegeven dat het de bedoeling is dat de games op PS5 blijven uitkomen.
De enige reden dat ze dit zeggen is omdat de FTC nog naar de deal moet kijken. Dat zei Phil Spencer ook over Bethesda games tijdens de overname. Het resultaat is nu dat alle aangekondigde games exclusief voor xbox zijn... Starfield, hellblade 2 etc komen niet op ps5 hoor.
Nee maar het verdien model van Bethesda en Activision is dan ook totaal anders. Waar Bethesda vooral singleplayer games maakt, maken deze games dus eenmalig een bedrag. Op wat DLC en tegenwoordig betaalde Mods na.

Activision Blizzard hun verdien model zit hem in online games, die naast een eenmalig bedrag loodboxen, game passen en andere microtransacties bevatten. Nee ik denk niet dat Microsoft Activision Blizzard hun omzet gaat halveren (?), dit kost alleen maar geld.
Een Playstation baas weet meer over xbox members dan Microsoft? Knap! Dat is wel echt heel ver gezocht dit...
Dit is niet vergezocht. Deze Playstation baas heeft de introductie van ps now en Gamepass meegemaakt. Denk je niet dat Sony dit soort dingen laat doorrekenen of het financieel haalbaar is? Waar denk je dat Sony de beslissing vandaan haalt om geen first party games day one op ps now te gooien? Dat moet ook gewoon met cijfers onderbouwd worden intern....

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 8 mei 2022 13:14]

Volgens mij heeft Sony daar al heel duidelijk over gemaakt dat wat MS doet, zij niet willen gaan doen.

Verschil tussen deze 2 bedrijven is dat de ene overduidelijk een dikker spaarvarken aan het spit heeft hangen. Nintendo doet ook niet mee aan deze wedstrijd, heeft daar overduidelijk weinig/geen interesse in en Sony doet nu gewoon simpel PS Now samenvoegen met PS+

Momenteel staat MS nog ruimhartig toe dat je op diverse manieren voordelig laten we het maar noemen aan Game Pass Ultimate kan komen. Ik gok alleen dat de mensen die Gold naar Ultimate gestackt hebben voor 1 tot 13 euro, toch stiekem best veel zijn. Dat ga je als uitgever niet eeuwig volhouden.

Ik denk daarom ook wel dat straks deze 2 brands op een gelijkwaardig niveau gaan komen betreft wat een abonnement aan zal bieden. Je zou juist hopen als gamer zijnde dat er verschillende games in de verschillende abonnementen zitten zodat je veel voor 'weinig' kan spelen.

Het heeft niets te maken dat ze hun product niet serieus nemen, Sony kiest er gewoon duidelijk voor dat zij geld willen verdienen en MS kan het financieel veel beter hebben om een product, zelfs met verlies, in de markt te zetten - kijk naar Amazons tactiek - Nu het allerbelangrijkste: Ik zie niet in wat een game community eraan heeft dat een Sony/MS/Nintendo onder water verdwijnt. Ik denk uiteindelijk niets goed als je puur naar eindprijs kijkt.
Nintendo doet nog niet eens echt hardcore mee aan zo'n all you can eat game netflix abo en Sony is hooguit aan het pootje badderen aankomende maand, want inhoudelijk veranderd er weinig behalve dat je ietsje meer gaat betalen als je het duurste abo kiest. Al zal je dat via diverse acties/kortingen bij de retailers vast wel weer naar beetje oude niveau kunnen brengen.
Dat beide een andere visie hebben weet ik. Maar je kan niet zeggen dat PSNow nu echt mee wil doen in de streaming dienst race.
Dat het zijn plekje heeft dat zal best. Maar verwacht dan niet dat het een mega succes wordt.(GhostLabel vroeg immers waarom het MS wel zou lukken en Sony niet). En voor MS is GP met de 1 euro truc al winstgevend..
"En voor MS is GP met de 1 euro truc al winstgevend.."
https://www.altchar.com/g...-229-million-aWwQT4V4i0ED
Als we gewoon Spiderman als voorbeeld nemen, dan ben ik benieuwd hoe Microsofts 1 euro strategie daarin past. MS kan dat puur en simpel hebben omdat ze een heel gezond banksaldo hebben, mede door andere stromen van inkomsten. Dat heeft Sony in veel mindere mate.

https://www.gamesindustry...hem-straight-into-ps-plus -
Sony wil meer inkomsten hierdoor inwinnen en dat doe je dus niet via 1 euro upgrades. Ik geloof ook niet dat ze willen pushen dat het een enorm succes is, anders had men wel door ontwikkelt op bijv PC/Smart platform gebruik. Dat ligt praktisch stil - Ze geven een heel ander signaal af. Maar veel fans zijn wel trouw en mja wat maakt die paar euro uit.

Dat MS deze HW-stick wil uitbrengen, de recente support op de Steamdeck, doet mij vermoeden dat Microsoft vooral aantallen wil hebben. Men hoopt ook volgens heel erg dat die virtuele Windows werkplek een enorm succes wordt op zakelijk gebied. Ik twijfel of ik echt GPU voor de volle pond zou willen afnemen... Daarvoor ben ik toch te druk op pc/sony. Maar door de valuta truc heb ik het nu voor een paar cent per dag erbij.

Waarom men zo op abonnementen richt, mja - ik gok dat MS hoopt op des te afhankelijker je wordt des te minder je geneigd bent te vertrekken. Allemaal prima natuurlijk, betekent voor de gamer community dat je gewoon op meer manieren kan gamen. Veel rijker maak ik ze persoonlijk niet door aanschaffen van hardware - Ik zie ze ook nog wel een Nvidia Shield app maken.. Maar ik kan het mis hebben en wie weet koopt MS Sony straks op.. en Nintendo of brengt Apple toch een game console... das het leuke aan tech, er zijn slechts enkelen die weten wat er volgend jaar bij ons thuis mogelijk staat.. op dat gebied.
Massa en lokken. Als je kijkt hoeveel DLC/uitbreiding heb gekocht voor GP games dan wordt MS daar wel blij van. Zijn allemaal relatief kleine uitgaven. Maar levert uit eindelijk aardig wat.

En ik zie MS Sony niet zo snel kopen. Dat wil Sony niet. En dat laten toezichthouders niet toe. Als MS AB mag kopen dat heb je op 1 Tencent 2 Sony en 3 komt MS als grootse game bedrijven. Dat laten ze nooit gebeuren. Apple een console uitbrengen zou nog best kunnen. Ik zie Google Stadia eigenlijk ook een game store uitbrengen op Linux.(om meer games te krijgen in hun store). En dan een steamdeck app uitbrengen. Maar we gaan zien hoe het loopt met de consoles.
Japanse bedrijven laten zich niet zomaar kopen door Amerikaanse bedrijven. Voor de eerste xbox heeft Microsoft geprobeerd om Nintendo te kopen, Nintendo had Microsoft uitgelachen in de meeting. Amerikanen denken dat ze altijd alles maar kunen kopen, maar dat gaat echt niet gebeuren.
Abonnementen geven stabielere cashflow en zijn voor investeerders interessanter vanwege het lagere risico. Een beetje te vergelijken met het verkrijgen van een hypotheek, dit is over het algemeen makkelijker voor iemand die in dienst is dan een ZZP’er met onstabiele inkomsten.
Toch hetzelfde met PSP en Vita.. als het niet winstgevend genoeg is voor Sony langzaam laten doodbloeden..
Letterlijk uit het artikel dat je zelf deelde.
Jij haalt toch zelf die 16,99€ aan via jouw link of niet ?
Waar kan ik het voor 40 euro krijgen? of bedoel je via de xbox gold truc?
3 maanden ultimate key turkije kost tegenwoordig een tientje…
Ps now was bij release 14 euro per maand, pas later kon je een jaar abbo nemen van 60 euro per jaar.
In het begin van PS Now kon je, geloof ik, enkel games afzonderlijk huren. Iedere game/publisher had eigen prijzen en huurperiodes variërend van uren tot dagen. Pas later kwam er een overkoepelend jaarabonnement voor PS Now.
Mja en de games die je op PS Store hebt gekocht, waren ook niet speelbaar. Dat is bij Xbox wel het geval. Dus waar je al eigenaar van bent, dat blijf je kunnen spelen. Of je dat nou op een Xbox doet of in de cloud.
Weet je dat zeker? Hoe start je die gekochte games die niet in gamepass staan dan? Volgens mij klopt dat niet en kun je alleen de cloud collectie van gamepass spelen. Dat vind ik nou juist eigenlijk nog een aardige achilleshiel van streaming... In tegenstelling tot wanneer je op een console of pc speelt kun je er helemaal niks aan doen als een game uit gamepass gaat (zonder van platform te wisselen).
Dat systeem was alleen ooit in Amerika gereleased. In Europa hebben wij alleen het abonnement gekend.
Maar het vereiste dat je een PlayStation had. PS TV was geen "streaming stick", het was een volledige PS Vita. Dus je moest een Sony TV op Vita hebben. Dat is niet bepaald laagdrempelig.
Nee hoor, je kon destijds ps now afspelen op je Sony tv, Samsung tv, ps tv, Playstation, pc, mobiel, blu-ray speler etc. Staat ook gewoon in het artikel wat ik had gelinkt. Enige wat je nodig had was een controller.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 8 mei 2022 11:11]

Gamepass bestond nog niet eens…
PlayStation TV was toch ook zoiets en dat was een flop, maar misschien doet Microsoft het beter.

pricewatch: Sony PlayStation TV

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 7 mei 2022 16:13]

Ja, staat in hetzelfde artikel die ik al had gelinkt.
Het verschil tussen XB xCloud van nu en PS Now van toen is dat PS Now te duur was voor het aanbod met 16€ per maand en geen nieuwe games tegenover https://www.xbox.com/nl-NL/xbox-game-pass/cloud-gaming#join 12€ voor Ultimate wat inclusief xCloud is.

PS Now is te beperkt met beschikbare hardware met eigen product terwijl XB geen eisen stelt aan welk apparaat je moet gebruiken van Windows, Android, Mac apparatuur er is veel keuze in smaken.
PSNow gaat gewoon over niet al te lange tijd terugkomen hoor. Ik verwacht over niet al te lange tijd dat ze daar ook met een android versie of zelfs browser versie mee komen. Grote reden mogelijk dat ze nu nog niet op android en ios zitten is vanwege wat ze dan moeten afstaan aan google en apple.
Precies, met de nieuwe dienst gaan we het ook langzaam op meer producten zien. PSNow was er vroeger al eens op Samsung tv’s.
Ik heb de reguliere Android-app geïnstalleerd op mijn Shield en daarop loopt het met een halve seconde aan inputlag. De meeste games zijn daarmee zo goed als onspeelbaar.
Gebruik je wifi of ethernet?
zelfs met de beste connectie is cloud gaming niet zo geweldig.

bij microsoft is het een leuk extratje, maar alle diensten waarbij cloudgaming het kernaanbod is houden het nooit lang vol. google stadia, niet bepaald een kleine partij, is het recentste slachtoffer.
Uhm, Stadia draait nog gewoon, ze hebben nu alleen hun eigen studios gestopt omdat ze sowieso toch al genoeg third party developers hebben . Ze zijn dus nog helemaal geen 'slachtoffer'.
Gamestreaming is gewoon de toekomst, zowel Sony als Microsoft zien dat in. Dedicated consoles gaat the way of the Dodo.
heb het beetje het idee dat het altijd in de toekomst zal blijven. in 2010 zei men "over 5 jaar is het overal, in 2020 zei men "over 5 jaar is het overal", en in 2030 zullen ze het nog steeds zeggen.

could gaming heeft twee fundamentele problemen:
-de input lag zal altijd afhankelijk zijn van het netwerk waar je op zit, en het duurt nog wel even voordat glasvezel echt overal ligt. maar zelfs dan zul je nog regelmatig 50-100ms imput latency hebben.
-graphic fidelity zal altijd even snel of sneller stijgen dan de snelheid van internetverbindingen en de kosten van data streamen, en je zult dus altijd minder mooie graphics van de server hebben dan dat je zelf thuis kunt maken.
Graphic fidelity hoeft niet sneller te stijgen immers maakt dat voor de cloudkant niets uit, die moet gewoon een 1080p/4k beeld comprimeren en overzenden en decomprimeren. Ja op dit moment zijn we nog niet zo ver dat dat helemaal artifactloos kan gebeuren, maar dat zal niet al te lang meer duren. Over 10 jaar is gamestreaming echt de standaard, zeker ook voor online games omdat het zo goed als 95% van de cheat mogelijkheden beperkt.
stel dat 4k zonder compressie kan over een paar jaar.

wat als ik dan een 8k televisie heb?

niet dat ik denk dat dat gaat gebeuren, displayport bandbreedte is 80 Gbps ofzo, dat is 2 4k schermen op 144hz. dat zie ik mijn 1gbit internet verbinding niet doen. (en een 100gbit verbinding zal wel meer dan 40euro in de maand kosten, dus dan is een videokaart ook zo terugverdient)

[Reactie gewijzigd door KSU4reqY op 7 mei 2022 17:59]

Sorry dat ik her zeg, maar 8k op =< 60" is echt zinloos en zal je game ervaring totaal niet verbeteren. Het lukt ze nog steeds niet eens om bluray kwaliteit fotorealistische beelden te geven op 1080p in realtime. 8k gaat het dan echt om tussen de oren van kijk mij de grootste hebben..
oh, cloud gaming zal ongetwijfeld een "goed genoeg" product neer kunnen zetten.

maar met "goed genoeg" ga je de concurrentie van consoles/pcs niet winnen. het moet "net zo goed" of "beter" zijn. maar ik zie ze echt niet onder het compressie probleem uitkomen, zeker omdat compressie goedkoper voor ze is.

idem voor mobile gamers, wat hebben die aan cloud games? iets meer accuduur misschien?


en laten we een praktisch voorbeeld doen: een mmorpg als wow of ffxiv zou opzich vrij natuurlijk over kunnen schakelen van clients naar cloud gaming. maar dan lijkt me dat de subscription voor die games omhoog moet?
Het is goed genoeg voor 90% van de gamers. En die hebben als voordeel dat ze overal en nergens kunnen gamen.

En waarom zou de subscription van BV WoW omhoog als je via GFN inlogt? Voor Blizzard maakt het toch niet uit of het van WoW server naar cloud server gaat of van WoW server naar pc.
Ik hoef geen sprietje in Ultra HD te bekijken en speel geen shooters meer, voor mij is goed genoeg meer dan genoeg en vele naast mij ga er zeker gebruik van maken . Voor de markt die geen PSU van 700+ Watts thuis wilt draaien lijkt me een goede oplossing
Iedereen een abonnement aansmeren is het enige wat telt. Anti-cheat komt pas veel later op het lijstje van prioriteiten.

En als game streamen eenmaal wat meer is ingeburgerd, dan krijg je generieke in-game reclame te zien, want hoe anders kan men deze service betalen? Dan krijg je op jouw persoon toegesneden in-game reclame te zien, want hoe anders kan men deze service betalen? Dan krijg je bij inlog eerst skippable reclame te zien, want hoe anders kan men deze service betalen? Dan veranderen de skippable reclames in non-skippable reclames, want hoe anders kan men de service betalen?

En tegen die tijd zijn lokale spellen en LAN-gaming weer populair. Ik skip alvast een boel stappen en speel lokaal. Veel plezier.
Nou ja, anticheat is gewoon wat automatisch ern gegeven is bij cloud gaming omdat de data niet meer van de server gaat, en dus aimbots alleen nog dmv videoanalyse gaat werken, maar ook dat is relatief makkelijk te detecteren, tenzij de aimbot zoch gedraagd als mens, maar dan is het nut van de aimbot ver te zoeken.
Je ontkomt niet aan extra latency. Voor velen zal een apparaatje thuis een must blijven. Ja steaming is speelbaar, ja je hebt een nadeel in online gamen. Iets dat velen toch graag doen. Dus "de toekomst" nope, zeker niet.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 8 mei 2022 07:14]

Maar online gamen zal dan alleen nog maar streaming zijn, want voirdeel is dan ook dat de wereld maar 1x berekent hoeft te worden en dus physics bij iedereen gelijk is en blijft, DAT is waar online gaming naar toe gaat. Enige dat dus nog over de lijn gaat richting de server is input, wat eigenlijk dus ook gebeurd bij normaal online gamen, maar lokaal dus tussentijdse movements anticipeert, en uiteindelijk kan online dan je movement weer corrigeren, dan gaat er dus sowieso meer data richting de server ipv puur alleen input data.
Ik zie niet waarom dedicated consoles zullen verdwijnen omdat er ook de optie is om games te streamen. Dat zijn gewoon losse markten naast elkaar.
Omdat dedicated consoles op den duur geen toegevoegde waarde meer heeft voor 90% van de spelers. Dit is ook de reden waarom Sony en Microsoft nu meer aandacht besteden aan opkopen van publishers en meer inzetten op abonnementen en meerdere platformen, ook zij hebben door dat er over 10 jaar de mobile-/TV-devices zo snel zijn dat ze grafische pracht en praal kunnen tonen dat voor 95% van de gamers meer dan voldoende is en dat een dedicated console niets meer toevoegd waar nog goed geld mee te verdienen is. Dan moet je dus zorgen dat heel je omzet uit publishing komt en niet meer uit de hardware markt, op controllers etc na misschien. Zie de console ook meer als de dvd/blurayspeler, nu doordat mensen inmiddels streaming gewend zijn, ondanks dat de kwaliteit toch lager is dan een fatsoenlijke bluray, is de dvd-/blurayspeler aan het uitsterven, net zoals de verkoop er van steeds minder releases in de winkel te koop zijn.
Het wordt hem gewoon nooit. Natuurwetten zorgen er voor dat er altijd latency zal zijn.
Maar kijken we naar input lag tussen pc vroeger en pc nu of pc nu en console nu. Dan zie je al dat er veel latency verschil is. Vroeger kon je toch ook prima gamen? Is het het beste van de wereld? Nee. Zijn de meest games kansloos en totaal niet speelbaar? Nee ook niet. Ja ik zou het niet tijdens een CS:GO of Starcraft 2 world cup gebruiken. Maar voor een noob als mij in CS:GO/Starcraft 2 zou veel meer te halen zijn uit skill verbetering als input verlagen. Met een schaatspak ben je ook niet automatisch de snelste. En zal rintje ritsma nog steeds sneller zijn in een oversized hoodie op hockey schaatsen. Terwijl dat ook niet de Ideal combi is
Maar kijken we naar input lag tussen pc vroeger en pc nu of pc nu en console nu. Dan zie je al dat er veel latency verschil is. Vroeger kon je toch ook prima gamen?
Input lag lag vroeger lager dan nu. Vroeger had je bijvoorbeeld een crt die geen input lag heeft. Een lcd heeft daar aardig wat lag aan toegevoegd. Er zit ook veel verschil in input lag tussen de verschillende controllers:

https://www.reddit.com/r/...parison_more_info_in_the/
Ja LCD heeft er aardig wat aan toegevoegd. 120/240/360hz en verschillende muizen etc hebben dit weer aardig verlaagt.
Net even wat streaming Forza Horizon 5 getest op een Odin pro handheld via een 5Ghz wifi verbinding. Dat gaat, al merk ik wel ietsje latency, het is speelbaar.

Het gaat best voor wat casual single player /indie games. En fps shooters zijn uitgesloten. Doe je iets met multiplayer dan ben je altijd in het nadeel. Dus ja, er is een plaats voor. Online is het gewoon niet voor winnaars.
Maar er zijn voldoende games waarbij latency geen klap uit maakt.

Ik doe sinds UT99 geen FPS'en meer en voor singleplayer of 4X maakt normale latency niet zo heel veel uit.
Dan moet jij toch echt wel weten hoe belangrijk latency of "FPS" is.

Zit een gigantisch verschil tussen 60hz en 144hz. Check deze video maar eens.
Ja en nee. Voor pro level ja. Maar casual gamers die voor de lol een potje spellen kunnen meer halen uit skill improvement ipv latency verlaging. Of wil je zeggen dat de shroud kan verslaan als hij CS:GO op GF:Now en jij op een 480hz monitor met 1000+ FPS?
deze video
Sponsored by NVIDIA
Ah, marketing van een GPU-boer dus.
Nee, marketing van een GPU fabrikant. Die dingen groeien niet aan bomen.
Asperges ook niet, toch komen ze van de boer. O-)
Laat me het a.u.b. weten als die gast naast asperges er een RTX 3080ti uit weet te krijgen. Dan ga ik ook joviaal het achtervoegsel "boeren" achter alles en iedereen die ook maar iets produceert plakken.
Ja maar Google stopt met veel dingen.
Stadia had ook een COMPLEET andere business case dan wat dit is. De enige overeenkomst is dat beiden streaming zijn, maar dat is echt waar de overeenkomsten eindigen.
Google is geen kleine partij. Google stadia is een kleine partij en heeft nooit echt voeten in de aarde heeft. En tot nu toe leven ze nog steeds.
Hoe lang hangt af van Google en hoeveel winst/verlies ze draaien.
w00t, wel één heel voorbeeld, en dan ook nog eens één waarbij cloudgaming absoluut niet het kernaanbod is van de partij die het aanbied :P
Maar er zijn nog meer cloudgaming diensten die wel aardig draaien, zoals Geforce Now
ze zijn het al ruim 10 jaar aan het proberen. OnLive is denk ik de eerste die ik me kan herrineren?
Onlive is destijds overgenomen door Sony, dat is nu ps now.
Onlive is destijds overgenomen door Sony, dat is nu ps now.
Is dat zo? Volgens mij is PS Now gebaseerd op Gaikai en heeft Sony OnLive alleen maar overgenomen omdat het voor een habbekrats te krijgen was, en ze op die manier een competitor konden uitschakelen en wellicht wat patenten in handen konden krijgen.
Nee. PlayStation now is uitbracht op 28 januari 2014 in NA ergens april 2015 heeft Sony Online gekocht.
Stadia is niet eens gestopt....
nog niet nee, kwestie van tijd als je het mij vraagt. de gamestudio ervoor is wel gesloten, ze proberen het nu een beetje als platform/service te verhuren aan derden.

het idee klinkt leuk maar wie is de doelgroep?
serieuze gamers zullen altijd over de latency/input lag struikelen.
het idee dat je geen dure hardware nodig hebt klinkt aanlokkelijk maar de video stream is doorgaans wel beperkt in bitrate dus zo goed zal het er ook nooit uitzien.
en als het er toch niet geweldig uitziet en je alleen casual games kunt doen kun je vaak ook uit de voeten met een telefoon/tablet en is het aanbod op een nintendo console ook gewoon veel beter.

zoals microsoft het doet kan wel, een leuk extratje bij gamepass. dan heb je een backup voor als je niet bij je pc/xbox bent of als instap hardware voor mensen die niet meteen een console willen kopen. en misschien dat ze dan eens het risico durven te nemen om een of andere augmented reality game oid die echt de unieke mogelijkheden van de cloud benut maken en dat het dan wat kan worden.
1 vraag... Heb je het zelf geprobeerd?
Volgens mij zijn het voornamelijk vooroordelen wat ik hier hoor namelijk.
Ik game ook liever lokaal want ik heb nou eenmaal al die hardware staan en ja het is nog steeds wel beter. Maar ik heb ook stadia rond de jaarwisseling een tijd geprobeerd en ik merkte heel weinig van die hogere inputlag hoor. Ook Xbox cloud gaming is stukken beter geworden. Net nog een stukje Forza horizon 5 gespeeld op mijn telefoon met kishi controller... Is het zo goed als op mijn xsx? Nee. Is het goed speelbaar? Absoluut. En dat terwijl ik een half jaar geleden of zo nog dikke vertraging opmerkte bij horizon 5 via cloud. Microsoft heeft flink stappen gemaakt.
Dit soort mening verkondigen als feit zou verboden moeten worden. Stadia leeft nogsteeds en is een prima product maar wordt bij voorbaat al in het verdomhoekje gegooid. Ik vraag me af of je het überhaupt wel eens geprobeerd hebt, want het werkt echt meer dan prima, ook bij shooters.
Stadia is op sterven na dood
tja als google de gamestudio ervoor na een paar jaar opdoekt gaat bij mij het vertrouwen niet echt omhoog.

hoor er ook nooit meer wat over. en ze hebben ook niet echt een system seller game die het de moeite waard maakt te proberen.

en was het opstadia niet zo dat je naast de sub fee de games ook nog moet aanschaffen? dat gaat hem echt niet worden vergeleken met gamepass/ea access/etc.
Stadia is gratis. Als je een sub neemt (optioneel) krijg je daar maandelijks ~4 games bij die je kunt blijven spelen zolang je een actieve sub hebt. Ook krijg je daarmee de 4K stream, 5.1 geluid en betere sales.

Zonder sub is de max 1080P en stereo-geluid.
Ik vind het goed werken. Maar zit wel op ethernet en glasvezel op de xbox series s. Met multiplayer shooters is het wel speelbaar, maar hoef je niet gaan te proberen competitief te spelen. Maar gewone single players gaan prima.
Het werkt prima over wifi in mijn ervaring, maar alleen op 5Ghz netwerken. Toen ik nog op 2.4Ghz zat (wat genoeg is voor m'n tablet, enige waarvoor ik wifi gebruik) had ik duidelijk meer lag. Als je naar de download snelheden keek zou beiden snel genoeg moeten zijn, maar toch was er een duidelijk verschil.
Download snelheden zijn niet het grote euvel met games streamen, je hebt meer last van de latency. Als je een 1gbit verbinding hebt met een vertraging van 500ms naar de cloud servers is er voor geen meter op de gamen ;) (turn-based games uitgezonderd) Latency is altijd een paar milliseconden hoger via de Wi-Fi, maar ik heb ze tot 100ms zien gaan terwijl het bedrade netwerk op 10ms zat.

[Reactie gewijzigd door job_h op 7 mei 2022 17:21]

Gewoon ethernet. Ik hoor van anderen dat het perfect werkt iverigens. Maar voor mij niet. Geforce Now en Stadia ook geprobeerd en dat werkt wel goed.
Opzich wel te verwachten als het platform niet officieel ondersteund is natuurlijk. Wie weet heeft de shield wel bepaalde netwerk features die geoptimaliseerd zijn voor het streamen van normale media. Input lag is daar natuurlijk geen issue.

Ik had het overigens een tijdje terug eens geprobeerd en toen werkte Halo bijvoorbeeld wel gewoon super goed. De kwaliteit was toen niet om aan te zien maarja, dat is te verwachten als je een app die gemaakt is voor telefoons op een grote tv gebruikt.
Heb je wel je input op je tv gezet op game mode. Ik heb voorheen met shadow gegamed en dat was in het begin ook bagger, leek wel een stuk elastiek tussen te zitten. Daarna op game mode gezet en daarna was het perfect.
Nee, maar de lag op mijn televisie is niet zo hoog. Als ik op de console game of via Stadia en GeForce Now, werkt het gewoon goed. Ik denk dat het gewoon een optimalisatieding is waarbij de app die niet gemaakt is voor Android TV zaken niet goed doorgeeft.
Nu Fortnite gratis via Xbox Cloud te spelen is, wil ik binnenkort eens gaan testen of er merkbare verschillen zijn tussen het vanaf m'n Xbox One (S) geïnstalleerde versie van die game spelen t.o.v. die game op dezelfde Xbox te draaien via de Cloud. Om er zeker van te zijn dat er daarbij op de achtergrond geen gebruik gemaakt wordt van lokale data, wil ik dan eerst die game er af gooien. Heeft iemand dit toevallig al getest?
Je hoeft echt je lokale game niet te verwijderen. Zo werkt het niet. Je start namelijk een Xbox in het datacentrum op en ontvangt de video daarvan. Die cloud Xbox weet niks van jouw lokale platform.
Dat doet hij wel. Het moment dat je hem installeert verdwijnt de cloud optie uit de store.
Ja joh? Dat is apart. Wel raar. Het is toch ook de bedoeling dat je onderweg verder kan gamen met cloud. Nooit geweten dat het zo is.
Onderweg zal wel kunnen. Maar op de XOX kijkt verdwijnt het. Je zal vast op mobiel veder kunnen. Maar niet op zijn XSS waar al een lokaal kopie draait.
Cloudgaming super voor al die indiegames via gamepass. SP games ook prima te doen. Voor mp wil je toch een xbox of pc.
Hangt ook heel erg af van de MP game en de content/niveau wat je doet. ESO(MMORPG) bv 90% van de content prima spelen. Een Dungeon kan je prima spelen. Ga je voor Hardmode vet trails of voor een record mealstrom Arena run dan is Cloud inderdaad niet de beste optie.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 7 mei 2022 15:12]

Ben benieuwd wat deze stick gaat kosten en of er ook een Bundle komt zoals met Google Stadia maar de Series S is al meerdere malen met een actie omstreeks de 250€ geweest met 1 controller en persoonlijk geef ik liever wat extra uit bij aanschaf dan keer op keer kleine bedragen betalen..

Voordeel wel van een stick is het kan zo mee met in je zak en een controller in de tas en bijna overal op de wereld is inmiddels wel iets van 10mb internet snelheid beschikbaar en er was (of is nog) ook genoeg interesse in Stadia en ja gewoon even een stick en controller aan doen klinkt makkelijker dan een console aan doen.

Ik heb wel interesse in xCloud maar dan eerder op een Tablet met touchscreen besturing en als er controllers nodig zijn dan pak ik liever een Switch of de Series S maar goed dat deze extra optie erbij komt om mogelijke gebruikers binnen XB te halen die zich niet als gamers zien maar gewoon eens wat afleiding zoeken.
Ik hoop voornamelijk dat die stick ook je vanaf je eigen Xbox kan streamen. Dan is het ideaal voor mij in de slaapkamer.
Inderdaad nog niet aan gedacht... bedankt dat zou beter zijn dan een 10 meter hdmi kabel of een extra console aanschaffen :)
Zou zo fijn zijn als dit op een kodi apparaatje zou werken. En nee niet een Android versie daar werkt 4k uhd enzo weer niet 100% goed. Een lunix kodi apparaatje. Om nou weer een device er bij te kopen is weer zo zonde.
Je kunt Chromium draaien op Kodi, in een soort kiosk mode.
Zorg er maar eerst voor dat het even goed of beter dan stadia draait. Zeg hiermee niet dat stadia perfect is maar wel op dit moment beter dan xbox cloud gaming.
Inderdaad de kwaliteit van Stadia is denk ik tot zover het beste wat je via Streaming kan krijgen en ik had er zelf ook wel interesse in maar het hele gedoe van Google eigen hardware + eigen software + eigen services ging mij te ver maar dat komt ook omdat ik al in een digitale XB bibliotheek had geïnvesteerd en al XB controllers had en inmiddels zal er ook andere hardware en controllers ondersteuning zijn voor Stadia maar inmiddels komt xCloud telkens dichter in de buurt van Stadia.
Ik heb toen een combi met een cc-ultra en stadia controller gekocht. En vond het interessant om te testen. Daarbij heeft stadia Ubisoft plus. En ik was zeker tevreden over stadia als streaming dienst.

Ik heb gfn, xcg, shadow pc en psnow getest maar stadia gaf mij wel de beste streaming ervaring.
Inderdaad er waren aanbiedingen van Chromecast + controller + 2 of 3 maanden Pro met een tiental spellen om te huren voor iets van 60€ dat was een koopje want een beetje Android controller begint bij 30€ en een CC kost iets van 40€ maar dan moet er nog spellen gekocht worden en ik vondt Google duur.

Zo te horen wil jij graag alles ervaren maar ik ben eerder een scrooge en kijk gelijk naar wat iets kost en of het mijn tijd en geld waard is en wat ik er weer uit kan krijgen.
Ik hoop nog steeds dat er een app komt voor de Chromecast in combinatie met Xbox remote. Dan kan ik de series x makkelijk doorschakelen naar de slaapkamer.
Is de app van android niet gewoon te sideloaden?
Tijdje terug geprobeerd, maar die kon geen verbinding maken.
Op zich ben ik wel onder de indruk van het gemak van cloud gaming voor Xbox.
Maar niet het beeldkwaliteit, erg “grainy” of hoe je dat ook moet omschrijven.

Het oogt niet 1080p “scherp”, alsof het tussen de 720 en 900p streamt als het ware.
Gek want aan de WiFi verbinding ligt het niet, gewoon volle 300 mbps down (ziggo) beschikbaar.
Compressie. Ik speelde op launch Cyberpunk 2077 via GF Now en het beeld was gewoon wat 'wolliger' dan lokaal. Maar lokaal trok ik met mijn toenmalige hardware 25-30 FPS met alles op low 1080p en in de cloud was het bijna alles max op 60FPS. Ik vond het een prima compromis op dat moment.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee