Sony en LEGO-eigenaar investeren elk een miljard dollar in Epic Games' metaverse

Sony Group Corporation en LEGO-moederbedrijf Kirkbi investeren ieder een miljard dollar in Epic Games' Metaverse. De investeringen moeten nog wel goedgekeurd worden door eventuele toezichthouders en overheden.

Beide bedrijven investeren omgerekend ruim 918 miljoen euro in Epic Games voor de 'doorontwikkeling van de visie van het bedrijf om de metaverse te bouwen'. Inclusief de twee investeringen schat Epic Games zijn eigen totale waarde nu in op grofweg 29 miljard euro, zo schrijft het Amerikaanse bedrijf in de aankondiging. Sony investeerde al eerder honderden miljoenen in Epic Games.

Het dochterbedrijf van Krikbi, LEGO Group, toonde begin april al interesse in Epic Games met de aankondiging van een kindvriendelijke omgeving binnen de metaverse. Toen leek het nog om een niet nader beschreven samenwerking te gaan, terwijl nu blijkt dat het Deense bedrijf hier ook direct monetair in investeert.

In de blogpost legt Sony Group Corporation-ceo Kenichiro Yoshida uit dat het Japanse bedrijf ook wil helpen met de ontwikkeling van de metaverse: "We hebben vertrouwen in Epics expertise, inclusief zijn krachtige game-engine. In combinatie met Sony's technologieën willen we de ontwikkeling van nieuwe digitale ervaringen binnen sport en onze eigen virtuele producten bevorderen." Yoshida maakt in tegenstelling tot LEGO Group verder geen concrete plannen voor de sociale VR-omgeving bekend.

Door Yannick Spinner

Redacteur

11-04-2022 • 17:43

122 Linkedin

Reacties (122)

122
120
46
3
0
59
Wijzig sortering
Zonde van 't geld. Maar ik ben allang blij dat het hier om een investering in content gaat. Een paar jaar geleden wilde het durfkapitaal alleen maar investeren in hardware.

De uitdaging voor VR zit niet in de hardware, die zit in het ontwikkelen van een eigen "film taal". Na de uitvinding van de filmcamera en het projectiescherm rond 1900 duurde het nog drie decennia voordat we iets hadden dat we nu de Hollywood filmtaal zouden kunnen noemen. Het gebruik van cuts, zoom, pans. De 180 graden regel. Allemaal dingen die moesten worden uitgevonden en ontdekt, en die het publiek moest leren 'lezen'.

O.a. Jannet Murray heeft daar veel over geschreven, zoals bijvoorbeeld in haar klassieker Hamlet on the Holodeck.

Zelfs als VR hardware morgen perfect was, dan nog heeft VR als culturele uitingsvorm decenia te gaan.

Hopelijk kijken we ooit terug op Half Life Alyx zoals we nu naar de films van Vertov of Charlie Chaplin kijken.
Hoezo is het zonde van het geld? Heb je de business case bestudeerd en weet je wat de plannen zijn?
Een specifeke businesscase bestuderen is niet de enige factor in het maken van een strategische analyse. Mijn forte is het kijken naar de historische, sociologische, psychologische en culturele context van technologische ontwikkelingen.

De partijen die het Metaverse concept pushen overzien de meeste van die factoren niet. Hun plannen zijn vooral aanlokkelijk voor mensen met een meer technologisch deterministiche blik.

Ik probeerde uit te leggen dat onze cultuur nog niet rijp is voor de Metaverse. Of beter gezegd, dat de Metaverse nog een lange weg te gaan heeft voordat het de meeste mensen zal aanspreken. Cultuur en taal ontwikkelen zich nou eenmaal trager dan technologie. Vanuit mijn perspectief is het investeren van zo'n smak geld roekeloos, wat de specifieke plannen ook zijn.

Een praktische test: zie je maatschappelijke debat over de 10 grootste problemen met het Metaverse concept? Ik zie slechts mondjesmaat kritische analyse (bijvoorbeeld over het virtueel afstand kunnen houden tot elkanders avatar). Dat is voor mij een indicatie dat we nog flink op weg zijn richting de top van de hype cycle.
Kortgezegd: Het is gewoon allemaal nog teveel gedoe / niet volwassen.
Ik heb een VR set hier, maar stel ik wil wat Perseverance of HiRise afbeeldingen bekijken in 3D:
1) Opstarten en aansluiten op PC
2) Oculus software openen
3) Steam software openen
4) StereoPhotoMaker openen
5) Stereo afbeeldingen van https://mars.nasa.gov/mars2020/multimedia/raw-images/ of https://hirise.lpl.arizona.edu/ (via HiView programma) laden
6) Ruzie maken met oculus software, omdat ik mijn batterijen uit m'n controllers niet wil vervangen, setup wil skippen (want geen controller nodig om een plaatje te bekijken)
7) Virtual Desktop starten en (met muis) schakelen naar StereoPhotoMaker full screen
Kortgezegd: Het is gewoon allemaal nog teveel gedoe / niet volwassen.
Ik heb een VR set hier, maar stel ik wil wat Perseverance of HiRise afbeeldingen bekijken in 3D:
1) Opstarten en aansluiten op PC
2) Oculus software openen
3) Steam software openen
4) StereoPhotoMaker openen
5) Stereo afbeeldingen van https://mars.nasa.gov/mars2020/multimedia/raw-images/ of https://hirise.lpl.arizona.edu/ (via HiView programma) laden
6) Ruzie maken met oculus software, omdat ik mijn batterijen uit m'n controllers niet wil vervangen, setup wil skippen (want geen controller nodig om een plaatje te bekijken)
7) Virtual Desktop starten en (met muis) schakelen naar StereoPhotoMaker full screen
Beste Wilglide, niet overdrijven aub.
Ander mensen hebben ook een VR set en weten het volgende:
Zet die VR bril op uw hoofd en normaal start deze + oculus gewoon op.
start Virtual desktop op met maar 1 druk op de knop en kies daar uw game.. oculus of steam.. alles volgt elkaar op en start op. Indien dit niet het geval is zou ik het volgende adviseren : RDFM. (typo)

[Reactie gewijzigd door Master1971 op 12 april 2022 15:30]

Man man, pun intended. Man RiftS iig niet.
Oculus software starten alvorens aansluiten doe ik gewoon, als je dat bedoelt.
Het is gewoon nog niet volwassen, StereoPhotoMaker is geen eens een Steam game of VR game. Virtual Desktop moet je het SBS icoontje bij activeren voor mijn simpele toepassing.
En de digitale expo's die ik tegen ben gekomen zijn ook niet in staat stereo's te laten uploaden of bekijken, iets met klik to pop-out misschien? (Om world rebuilding te voorkomen) What the actual hell?
Het zou grappig zijn als het niet zo treurig was na al zoveel jaar VR.
'Verwijder de batterijen' is letterlijk Meta's oplossing om je controllers geen stroom te laten gebruiken, voor Rift S in ieder geval, leuk met noodzakelijke grip covers. Misschien is het allemaal al beter voor Quest2, of gebruik je het alleen voor gaming, anders snap ik je reactie niet.

Noem mij een overdrijver, ik zou willen adviseren: Ga eens iets doen met zelf meerdere stereo foto's maken, uitlijnen en dan in schermvoorstelling modus bekijken in VR, dan snap je m'n frustraties in het proces misschien. Het is werkbaar, maar er is nog zat 'laaghangend fruit' na zoveel jaren, al dan niet in niche (of open source) toepassingen.

Oja, Oculus Software moet ook nog even zijn downloads fixen, specifiek error handling en pause functionaliteit. Iets met reputatie en klantgericht.
Serieus, wie zit hier op te wachten? Weer een digitaal nepleven met features die je (waarschijnlijk) verslaafd maken. Nog meer digitaal, nog meer afstand tussen mensen, nog meer nutteloos tijdsverdrijf. Ik probeer het "slechts" bij Tweakers en Linkedin te houden en dat voelt al aan als veel digitaal. Moet je nagaan wat er straks aan zogenaamde metaverses (wat een idioot hype of buzzwoord ook weer) gemaakt zijn.

Ik zie er zo weer een hele generatie verslaafd aan raken. Jup aardig negatief, maar kijk wat er met facebook/hyves/instagram gebeurd.
En wat gebeurd er met FB en Hyves dan? Hyves bestaat niet meer en er zit geen jeugd op FB. Alles evolueert en om de zoveel tijd is er wel weer wat nieuws.

Vroeger zouden koeien zure melk gaan geven van treinen, ging je chronisch dood als de auto waar je in zat harder zou rijden dan 35 km p/u, moesten vrouwen nooit stemrecht krijgen en waren we in 2000 allemaal al vervangen door robots.

En “meer afstand tussen mensen”? Echt? Nooit van sociale media gehoord? Mensen die méér contact hebben dan ooit tevoren?

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 11 april 2022 21:56]

En “meer afstand tussen mensen”? Echt? Nooit van sociale media gehoord? Mensen die méér contact hebben dan ooit tevoren?
Mooi dat je precies omschrijft wat er mis mee is. Alles (blijkbaar) liever digitaal dan elkaar opzoeken.
Waarom is het toch altijd dat zwartwit?

Ik zit ook veel op social media EN spreek regelmatig af met vrienden, familie, collega's....
Het is een compleet vertekend beeld, omdat jij hier alleen deze comment op Tweakers ziet, maar jij ziet niet hoe gezellig mijn D&D sessie afgelopen zaterdagavond was.

Het is het eeuwige vergelijken met wat je wel ziet en wat niet. Dat we iemand de hele dag op Twitter zien zitten, betekent simpelweg gewoon niet dat iemand verder mensen niet wil spreken.
En waarom niet? We sturen toch ook geen gezongen telegrammen meer of wel?

Als de keus is om géén contact te hebben met vrienden en familie die door heel Europa wonen, of het digitaal wél te doen, waarom is digitaal dan een probleem?

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 11 april 2022 22:07]

Maar waar gaan die dan precies in investeren? 'De Metaverse' is zo'n ongelofelijk vage buzzword.
Veredelde naam voor een online videogame
Yeah. Net zoals die film Ready Player One. VR met 5 miljoen mensen in 1 wereld.
Sweet. :9
Toevallig pas een leuke nieuwe serie over iets vergelijkbaars ontdekt… Upload. (Volgens mij te zien bij Prime).
Dat wordt één grote trollfest, maar dat gaan ze vast proberen te voorkomen met real-ID en consequenties. Maar dan nog wordt het een trollfest 😅
Volgens mij is het mensen nog meer laten betalen voor content in een virtuele wereld door de wereld (en daarmee de status in die wereld) te laten bestaan uit te betalen onderdelen, zogenaamde NFT's met een onderliggende blockchain en bijbehorende crypto currency. Elk LEGO-blokje een NFT......betaalt u maar!!!!

[Reactie gewijzigd door Vanhetgasaf op 11 april 2022 18:02]

Dat zal vast een onderdeel zijn, maar absoluut niet het grootste.
Metaverse als concept zit nog steeds op het niveau Second Life, 3Dee (wie kent dat nog?) en nog onder het niveau van de meeste MMORPGs. Alleen proberen ze er dan nu nog wat VR, AR en Blockchain/NFTs er bij te trekken.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 11 april 2022 18:01]

En niet te vergeten: There.com

Ooit beter dan 2nd Life en nu lang vergeten.
Dat wordt een duur spel dan... :Y)
Zou de definitie niet 'advertenties in een online videogame' moeten zijn?
Klopt, ontzettend veel games hebben een soort virtuele wereld/universum.
Een metaverse is dan weer een koppeling tussen die virtuele werelden/universums.
'De Metaverse' is zo'n ongelofelijk vage buzzword.
De 'Metaverse' is effectief Meta's (Facebook) poging om wel een succesvolle Entropia (Universe) of Second Life neer te zetten.

Ik vermoed dat veel jongere Tweakers dat niet echt hebben meegekregen... Before their time...

Wat echter een hoop mensen denken en roepen is "Het faalde toen, dus het zal nu ook falen, wat een onzin!". Maar men vergeet echter dat men dit ook riep over (persoonlijke) computers, smartphones, tablets, home assistants, smart homes, elektrische auto's, etc. Allemaal zaken die ver voordat ze algemeen geaccepteerd werden waren uitgevonden door mensen/bedrijven die er niet het succes van konden maken dat het nu wel is.

FB heeft van FB ook iets super populairs kunnen maken, ook al zijn een hoop van ons het daar niet mee eens. Dus wie weet dat Meta deze keer ook weer een succes ervan weet te maken en dat elk bedrijf ook weer een filiaal in de virtuele wereld 'moet' hebben, net zoals bij Second Life...

Sony en Lego trekken er niet voor niets even ieder een miljard voor uit. Zeker als je kijkt naar het potentieel van Lego in een virtuele wereld, zoals men heeft gedaan met Lego Worlds (ook al is dat een titel die naar mijn mening veel te vroeg in de vergetelheid is geraakt)... Als je met je merk een van de pioniers bent, is de kans groot dat je alleen maar nog groter wordt.

Betekend dit dat we allemaal als een malle op de 'Metaverse' moeten springen? Nee, absoluut niet. #1 Het blijft Facebook! #2 Het is nu niet meer dan een concept, laat die bedrijven met hun miljarden maar eens eerst de concepten uitwerken. Waar als ITer, creatief persoon of ondernemer zou ik er wel met een schuin oog naar blijven kijken...
Ik denk dat Second Life wel een bekend voorbeeld is, zelfs voor de iets jongere Tweakers. Echter is dat een stuk betere gedefinieerd qua wat het nou eigenlijk is dan de "Metaverse", Second Life is namelijk een specifiek deel van een "metaverse". Als Lego en Sony in het metaverse van Epic investeren, dan is de vraag: Welk metaverse? Epic heeft helemaal geen metaverse. Ooit hebben ze gezegd dat Fortnite een metaverse moet worden, dus hebben ze in Fortnite geinvesteerd? In een ander product wat het Fortnite-plan vervangt? Een interne concurrent? De technologie van Epic om zelf een metaverse te bouwen? Het is een totaal nietszeggende term die een hele hoop dingen bevat waarvan er eigenlijk nog geen enkele bestaansrecht hebben behalve enkele oude rotten in het vak. Zoals het nu is heeft zelfs cryptocurrency oneindig meer bestaansrecht dan een "metaverse".
Fortnite IS een 'metaverse' game, zie bijv. creative mode en de online optredens van grote artiesten. En gezien er miljoenen mensen die dit soort games spelen - en er geen oplichters, ponzi schemes of bubbels achter zitten zoals bij de cryptocurrencies waar je ook naar verwijst - heeft het zeker wel bestaansrecht.

[Reactie gewijzigd door YopY op 12 april 2022 09:11]

Dat klopt, maar volgens de investeringen dus niet, anders hadden Sony en LEGO wel in Fortnite geïnvesteerd en niet in Epic Games' metaverse. De metaverse van Epic moet dus nog een definitieve vorm krijgen. Hetzelfde geldt voor het 'metaverse' van Meta/Facebook, wat vooralsnog weinig meer is dan een VR-bedrijf wat ze hebben overgenomen. Alles 'metaverse' is gewoon nog totaal experimenteel en onstabiel. Hoewel er in crypto veel oplichters zitten (en de gemeenschappelijke waarde discutabel is) zitten daar ook daadwerkelijke praktische systemen achter die al werken met echte mensen, echte bedrijven en bovenal met elkaar.
Betekend dit dat we allemaal als een malle op de 'Metaverse' moeten springen? Nee, absoluut niet. #1 Het blijft Facebook! #2 Het is nu niet meer dan een concept, laat die bedrijven met hun miljarden maar eens eerst de concepten uitwerken. Waar als ITer, creatief persoon of ondernemer zou ik er wel met een schuin oog naar blijven kijken...
Even ter verduidelijking: de Epic Metaverse (Fortnite met uitbreidingen naar andere game franchises en kinder gedeelte ontwikkeld door LEGO) is een concurrent van Meta's (Facebook's) Metaverse.

Ik persoonlijk zie meer in wat Epic aan het doen is dan hoe Meta/Facebook het aanpakt.
En 'metaverse' achtige applicaties bestaan nu al en zijn razend populair; Roblox, Fortnite en Minecraft vallen allemaal in dat straatje, evenals Habbo Hotel en Club Penguin, allemaal zijn of hebben ze online gemeenschappen waar mensen - vnl kinderen - kunnen aanklooien, creëren, etc. Maar ze zijn vooral populair onder kinderen, ik denk dat Meta het aantrekkelijker wil maken voor volwassenen en - belangrijker - bedrijven, zoals Second Life dat ook was.

[Reactie gewijzigd door YopY op 12 april 2022 09:12]

Volgens mij was de term Metaverse er al voordat Facebook heel handig de naam van haar moederbedrijf hernoemde naar Meta om op die manier mensen te laten denken dat zij de bron van een eventuele Metaverse zijn. Marketing technisch heel slim gedaan.

Ik ben het wel met je een dat zij wel een belangrijke voorsprong hebben met hun voorraad klanten. :-)
Volgens mij was de term Metaverse er al
Ja, in deze context (digitale werelden) al (tenminste) sinds 1992, het woord zelf al sinds (tenminste) 1895.
Dit soort persberichten zijn niet geschreven voor het algemeen publiek maar voor investeerders. Waarschijnlijk hebben Sony en Epic binnenkort geplande updates naar de aandelenhouders. LEGO snap ik dan wat minder goed, dat is namelijk niet een beursgenoteerd bedrijf. Iemand?
LEGO verkoopt ontzettend veel licenties voor games. Zie alleen al Roblox, wat opzich al een metaverse volgens mijn kinderen.
Zit Lego echt als licentie officieel in Roblox? Kan ik mij niet voorstellen. Ik zie over het algemeen alleen maar nep versies van andere games en IP's in Roblox.
volgens mij niet. volgens mij is roblox iets compleet anders en heeft LEGO er niet veel mee te maken.
Excuus, ik dacht dus eerst echt dat het van LEGO was, maar blijkbaar dus niet :-)
EDIT: nm. allemaal rips

[Reactie gewijzigd door Risce op 12 april 2022 11:37]

Wordt gewoon een habbo hotel met Lego saus erover waar kinderen blokjes kunnen verdienen om een zo’n mooi mogelijk paleisje te bouwen. Blokjes grinden gaat super traag maar gelukkig kun je speciale statussymbolen en extra blokjes kopen met écht geld.

Noem het spelletje de metaverse, de blokjes en items NFTs en je bent weer helemaal anno 2022.
Ik ben benieuwd als straks elk Lego steentje een NFT is... Hoeveel datacenters zitten dan alle NFT transacties te stampen... ;-)
Eentje maar, het idee van een NFT hoeft niet beslist in een blockchain te zitten, zeker als het volledig binnen 1 bedrijf zit. Geen game-bedrijf zou NFT's uitgeven voor gebruik binnen het spel zonder de controle op te geven; die willen geld verdienen aan elke transactie.
En steentjes als NFT is al onzinnig. Lego Steentjes zijn nou net de meest Fungible dingen die je kunt bedenken.
Ready Player One gelezen? (Lees eerste het boek, voor je de film kijkt. Er wordt zo veel overgeslagen in de film…)

Noem het een minecraft, second life, VR wereld combi. De echte wereld maar dan digitaal

https://www.bol.com/nl/nl...xJvw.2_30.31.ProductTitle
Ready Player One gelezen? (Lees eerste het boek, voor je de film kijkt. Er wordt zo veel overgeslagen in de film…)
De film en het boek zijn juist heel goed afzonderlijk te doen. Zelfde wereld, zelfde personages, compleet ander verhaal. Zoveel beter dan een verfilming van een boek waar teveel belangrijks wordt weggelaten *kuch* Enders Game *kuch*
Ik heb echt nul interesse om Ender's Game te lezen nadat ik die film gezien heb, man man man :+
Zonde, het is serieus een heel goed boek, een van mijn favorieten
Als je snowcrash van Neal Stephenson leest, heb je een goed idee wat de echte metaverse is. Maar het is de vraag of facebook en epic daarnaar streven.
Metaverse voor mij is toch echt een VR-Bril op je hoofd en in de virtuele wereld stappen waar dus allerlei omgevingen gecreëerd zijn voor jou en anderen om je samen in te begeven.
Over buzzwords gesproken: dit doet mij denken aan 10 jaar geleden, toen een technologie die al >20 jaar bestond ineens the cloud werd genoemd.
Verschil is wel dat je 20 jaar geleden niet met je start-up naar een Amazon kon lopen en pay-as-you-go een datacenter kon opspinnen. En, bijv. Apple heeft tot driemaal toe opnieuw hun iCloud-achtige dienst opnieuw moeten opstarten, omdat het ('cloud storage') niet van de grond kwam.

[Reactie gewijzigd door YopY op 12 april 2022 09:15]

Mijn hoop is dat de komende generatie weer weg loopt van digitaal en meer fysiek sociaal leven gaat lijden en de gemeenschap weer opbouwt. Een spelletje op zijn tijd is prima maar dit klinkt als mensen/kinderen hooked maken aan een digitaal platform wat alleen maar leegte kent.
U projecteert uw eigen (conservatieve) wensen op de toekomst.
Wie weet wordt het omgekeerd en is iedereen 24/24u constant via 10g met elkaar verbonden in een holo-deck achtige realiteit waar we onze stoutste dromen kunnen uitvoeren :P
Want leven in de Matrix is jou ideaalbeeld van hoe de wereld moet evolueren?
En dan bedoel ik het niet als flame op jou reactie, maar dat is wat ik er onder lees.
Mij lijkt het zeker niet waar we naartoe moeten gaan, want dan geef je werkelijk alles uit handen (letterlijk).

Een combinatie waarin een parallelwereld bestaat waar je in kan vertoeven zie ik nog wel gebeuren (los van het feit of dat een goede, danwel slechte zaak is).
Wie weet wordt het omgekeerd en is iedereen 24/24u constant via 10g met elkaar verbonden in een holo-deck achtige realiteit waar we onze stoutste dromen kunnen uitvoeren :P
Je zegt het namelijk goed: "Dromen", meer dan dat is het niet, en meer dan dat zal het ook nooit zijn.
Want leven in de Matrix is jou ideaalbeeld van hoe de wereld moet evolueren?
En dan bedoel ik het niet als flame op jou reactie, maar dat is wat ik er onder lees.
Mij lijkt het zeker niet waar we naartoe moeten gaan, want dan geef je werkelijk alles uit handen (letterlijk).
Als 60-80 SF freak heb ik de neiging volmondig "ja" te zeggen. ;)
Een combinatie waarin een parallelwereld bestaat waar je in kan vertoeven zie ik nog wel gebeuren (los van het feit of dat een goede, danwel slechte zaak is).
[...]
In het begin zeker maar je weet nooit waar een kleine evolutie ons naartoe brengt.
Je zegt het namelijk goed: "Dromen", meer dan dat is het niet, en meer dan dat zal het ook nooit zijn.
Dat kan u nog ik voorspellen
Want leven in de Matrix is jou ideaalbeeld van hoe de wereld moet evolueren?
Mischien verblijf je nu al in een gesimuleerd universum? Zie de simulatiehypothese om zelf een inschatting te maken van de waarschijnlijkheid.
Mij lijkt het zeker niet waar we naartoe moeten gaan, want dan geef je werkelijk alles uit handen (letterlijk).
Het is erg moeilijk om vast te stellen of we in een echt universum leven of een gesimuleerd universum. Stel dat er geen verschil is te merken tussen een echt universum en een gesimuleerd universum, maakt het dan iets uit? Het is een onderscheid zonder verschil.

Het gesimuleerde universum kent grote aanhang onder religieuzen: Christenen en Moslims geloven letterlijk dat ze nu in een virtuele wereld (sandbox) van een schepper leven en dat ze pas na het achterlaten van hun lichaam (avatar) het "echte" universum genaamd het hiernamaals zullen betreden.
Dit lijkt ook vooral een wens van mensen die zelf erg introvert zijn (wat in zichzelf niet slecht is). Ze durven zich in een virtuele wereld wel te uiten ... uiteraard totdat de mensen die in werkelijkheid ook erg extravert zijn zich daar ook gaan begeven. Tegen die introverte mensen zou ik zeggen; gedraag je wat meer zoals in de echte wereld zoals je je ook in een een virtuele wereld durft te doen (op criminele activiteiten en geweld plegen na dan)
Dat hoopt Lego stiekem ook. O-)
Weet niet of dit een cynisch antwoord was maar het zou wel een geniale zet van LEGO zijn om zo te kunnen voorkomen dat alles digitaal gaat worden.
Ik hoop wel dat ze een leven gaan leiden ;-)
En dat hoop ik echt. Gewoon eens naar de sterren kijken en je afvragen wie je bent en wat we hier doen.
Ik denk dat niemand een wil lijden door een fysiek sociaal leven. Misschien wel dat ze zo'n leven willen leiden.
Gelijk heb je; we verhuizen allemaal naar Leiden!
“Alleen maar leegte”? Pardon?

Want jezelf beperken tot je eigen directe omgeving en alles buiten je eigen straat doodeng vinden is geen kunstmatige “leegte”?

Met een beetje mazzel zijn we straks eindelijk verlost van het juk van religie, nationalisme, kunnen we eindelijk eens grenzen op gaan heffen omdat we allemaal 100% van de tijd met elkaar verbonden kunnen zijn. Dát is pas vrijheid.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 11 april 2022 21:49]

En met de huidige sociale netwerken is dat nog niet het geval?
In zekere zin wel. Maar als VR toegankelijker (lees: goedkoper) wordt en het bedrijfsleven dit ook in gaat zien, dan wordt het pas interessant..
En over ~20-30 jaar zal dezelfde generatie die nu met bijv. Roblox opgroeit klagen over de jeugd van tegenwoordig, dat die geen Roblox meer spelen of whatever. Dat blijft zo. Net zoals er nu mensen zijn die Zorgen uiten over dat tieners minder seks hebben dan in 'hun' tijd.
Er zal allicht een markt voor zijn (of worden gemaakt) maar ik moet zeggen dat ik dit als ouder helemaal niks vind. Je kind met lego laten spelen inde jonge jaren voor de ontwikkeling lijkt me prima, en af en toe wat gamen ook. Maar bij metaverse krijg ik een veel omvattender en indringender idee en ik vraag me af of we dat nou wel moeten willen. Ik zal wel ouderwets zijn..
Ik deel je visie. Ik ben alleen bang dat een aantal ouders het allemaal toe gaan laten (lees totaal niet door hebben wat hun kinderen online doen). Ik hoop dat ik mijn kinderen dan niet zo beïnvloed worden dat ze ook mee "moeten" doen. Mijn kinderen zijn er nu zo ie zo nog te jong voor, maar zullen snel genoeg de leeftijd krijgen.
En voor je het weet zijn ze zo 'savvie" dat jij het toekijken hebt. }>
Veel ouders van jonge kinderen zijn zelf al van de beeldschermgeneratie (mensen van rond de 30). Die zien het waarschijnlijk heel anders.
Metaverse en kindvriendelijk lijkt mij een contradictio in terminis. Het doel is het optuigen van een immersive en locked in commercieel ecosysteem met maar 1 target: de consument manipuleren en verleiden tot aankopen. Aan zo'n brain-infuus wil je je kind toch niet hebben?
Gelijk heb je 👍
Het kan wel 'veilig'; zie naar games als Minecraft, Fortnite en Roblox, die doen er alles aan om 'kindvriendelijk' te zijn met zaken als content filters en een hele schappelijke supportdienst die snel transacties ongedaan kan maken.
Het gaat niet zozeer daarom, meer om de vraag 'waar je je kind in wil laten opzuigen'.
Grappig, net gisteren aan het kijken naar m'n kinderen (9 en 11j) die een Minecraft "Build Battle" aan het spelen waren. De opgave was een paddenstoel bouwen.
Eén van de tegenspelers bouwde een penis, een andere bouwde het woord "nigger".
Niet dat ik of m'n kinderen hierdoor geshockeerd waren; ik praat (hopelijk) genoeg met ze over dat soort dingen; maar 'veilig' en 'kindvriendelijk' is simpelweg niet te forceren zonder een nog-niet-bestaande briliante AI die dit soort dingen zou kunnen herkennen.
Klinkt als 2 miljard de put in gooien.
Gaming is nu al groter dan de filmindustrie. Met alle toekomstige ontwikkelingen wordt dit alleen maar nog groter. Dan is een investering van een miljard niet zoveel.
Of: klinkt als we hadden toch een flinke 'oorlogskas' en we zien de bui hangen als we niet mee doen met deze hype (want stiekem is Lego inmiddels ook een beetje 'old-school')
Was old-skool

Lego is inmiddels een financieel gezond bedrijf, zeer succesvolle (franchise)game series, argument reality-systeem icm fysiek Lego (hidden site), heeft sets/apps specifiek op stop-motion/tik-tok content, social media/marketing erg actueel, maar VR … ontbrak nog. Vanuit dat perspectief prima te verklaren.

Lego publiceerde eerder artikel dat ze een “safehaven” willen maken voor kids binnen meta. Ik begrijp alleen niet waarom ze dan juist met anti-safehaven-Facebook toko in zee gaan
Ik dacht dat ze juist in zee gingen met Epic en niet met Meta?
Hidden Side (niet site) is niet echt een goed voorbeeld gezien dit eind 2020 gecancelled is.
True - compleet gefaalde serie; mede omdat niet “duidelijk” was voor de koper wat het inhoudelijk deed. Maar ging om voorbeelden te noemen, dat Lego niet zo “old skool” (meer) is. Denk dat ze aardig innovatief bezig zijn en breed knuffelen met techniek om het voor de “swipe”-generatie interessant te houden; blokjes
Daarom zei ik ook 'beetje' - want in de basis zijn Lego-blokjes dus wel 'old-skool'.

Ik vraag me af of de komende jeugd nog wel met fysieke Lego speelt/bouwt.

Wel is het zo dat het 'oudere kind' (volwassenen dus) meer budget heeft om Lego dozen te kopen.
Weet ik niet zozeer, ben zelf een vader en de meeste mensen die lego kopen lijken mijn mede vaders ipv de kinderen zelf.

Ik vind lego tijdloos maar ben benieuwd hoe mn zoontje over 3 / 4 jaar daartegenover staat
Lego is thans terug sterk aan het opkomen. Ze spreken vooral ook volwassenen aan tegenwoordig.
Zo old school dat ze even een miljardje kunnen ophoesten. En jij bent een specialist op bedrijfsnieuws?
Ik weet dat ik dit kan Googlen maar toch even puur uit interesse wat is "de metaverse" ? Moet ik dan denken ready player one achtige wereld? Of gewoon een beefed up versie van second life?

Überhaupt lijkt het wel een toekomst te hebben gezien andere bedrijven er veel geld in stoppen !
Het idee is ready player one, het definitieve resultaat is Second Life.
Maar gaat meta dan de infrastructuur behe(e)r(s)en?
Ik heb nog geen goed idee of dit een hyped up versie is van www 4.0 waar iedereen aan kan koppelen, zoals je nu een website kunt bouwen, of dat iedere content provider 'ruimte' gaat moeten inkopen bij meta.
Het zal wel de ambitie zijn van Facebook en Epic (en misschien nog een paar andere) om de nieuwe iOS/Android te worden. Over een jaar of 10 zullen developers dan beseffen dat ze hierdoor dik genaaid zijn en dan komen er regeltjes vanuit de EU en nog wat rechtzaken die zo lang aanslepen dat ze niet meer relevant zijn.

Of, met een beetje geluk wordt het een dikke faal, en dan is dit een beetje geld om de boot niet te missen. We zullen wel zien. Eerlijk, ik vind zo’n virtuele Lego wereld wel leuk als concept, al ben ik ban dat ik de uitvoering niet leuk ga vinden. Ik zei het al in een ander nieuwsbericht, ik begin steeds minder enthousiast te worden over het beste speelgoed (naar mijn mening) ter wereld. Iemand reageerde toen “de basis is er ook nog steeds” en dat is waar, maar als de jeugd het niet meer koopt, dan stopt het ooit. Ook de medewerkers van Lego gaan “mee met hun tijd”.
Ze mogen de naam wel iets minder generiek maken dan Metaverse.
EpicVerse for epic en wel MetaVerse voor Meta.

Daarnaast is het erg onduidelijk wat een Metaverse is.
VR werelden die aan elkaar gekoppelt zijn, ala VR Chat, maar dan groter?
De naam Meta is al even allesomvattend als Windows.
Is zo'n noemer waar je alles wel onder kwijt kan...
Persoonlijk vind ik het dan ook best gevaarlijk alle merknamen met Meta maar onmiddellijk te associëren met Meta.
Klopt, bij de groentewinkel *moet* ik altijd uit elke appel een hap nemen. Aan de rechterkant…nee, linkerkant… toch…?

Maar alle gekheid op een stokje, ik ben met je eens dat algemene namen als bedrijfsnaam niet wenselijk zijn.
‘Meta’ is een voorvoegsel wat al heel lang bestaat en een normaal woord is.
Ik zou dus een meubelfabriek kunnen oprichten en die ‘Kast’ noemen. Dan verkoopt Leen Bakker een boekenkast en zou iedereen denken dat die uit mijn fabriek komt. Ik vind dat echt onwenselijk.
En ga je dan uiteindelijk rechtszaken aanspannen tegen iedereen die een ladenkast te koop heeft, omdat Kast opeens jouw bedrijfsnaam is?
Is dit niet gewoon "De nieuwe Habbo Hotel" in wording?
Dat was ook internationaal, maakte deals met merken, bands en andere bekende mensen "om digitaal te ontmoeten".
Ik vraag mij af waarom Sony en Lego hier in investeren. Gokken ze op een nieuwe "fortnite" hype maar dan met sociale systemen?
Hebben beide bedrijven ELK een miljard geïnverteerd of SAMEN een totaalbedrag?
Hebben beide bedrijven ELK een miljard geïnverteerd of SAMEN een totaalbedrag?
Sony en LEGO-eigenaar investeren elk een miljard dollar in Epic Games' metaverse
In de titel "elk" en in de (in vet) inleiding "ieder" :z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee