Vivo kondigt zijn eerste opvouwbare telefoon aan

Vivo heeft maandag de X Fold aangekondigd. Dit wordt de eerste opvouwbare smartphone van de Chinese techfabrikant. De X Fold komt alleen uit voor de Chinese markt. Of en zo ja wanneer het toestel wereldwijd wordt uitgebracht, is niet bekend.

De vivo X Fold heeft een groot opvouwbaar 'tabletscherm' van 8 inch aan de binnenkant en een telefoonscherm van 6,5 inch aan de buitenkant. Wat dat betreft lijkt het toestel op de Galaxy Z Fold-serie van Samsung, zo bleek al eerder uit geruchten. Volgens GSMArena kan de smartphone door het scharnier plat worden gevouwen of worden opengeklapt in hoeken van tussen de 60 en 120 graden.

De smartphone heeft een Snapdragon 8 Gen 1-processor en een 4600mAh-accu. Deze kan draadloos worden opgeladen met 50W en aan een kabel met 66W. Beide schermen hebben een verversingssnelheid tot 120Hz en ingebouwde vingerafdrukscanners.

Volgens Android Authority zijn er vier camera's aan de achterkant van de X Fold: een 50-megapixelhoofdcamera, een 48-megapixelsensor met een ultragroothoeklens, een 2x-telecamera van 12 megapixel en een 5x-periscoopcamera van 8 megapixel.

De vivo X Fold krijgt een adviesprijs van omgerekend 1300 euro voor het model met 12 GB ram en 256 GB opslagruimte. Er is ook een variant met 512 GB opslagruimte, die voor omgerekend 1441 euro over de toonbank gaat.

Vivo X Fold

Door Loïs Franx

Redacteur

11-04-2022 • 17:22

53

Submitter: TheVivaldi

Reacties (53)

53
53
27
1
0
15
Wijzig sortering
1300-1500 euro, het is best bizar dat mensen zoveel willen uitgeven aan een telefoon. Je bent natuurlijk wel een van de eerste, maar nog altijd zijn deze 'folds' een risico (screen/schanierbreaking o.a.).

Ik ben wel erg benieuwd naar de reviews, want knap is het zeker. :)
Ik snap je wel wat bedrag betreft, maar een telefoon is tegenwoordig wel een echt veel gebruikt ding geworden. In vergelijking gebruik je een telefoon misschien nog wel meer dan een laptop van hetzelfde bedrag. Als je het zo relativeert dan is het op zich een "schappelijk" bedrag.
Anoniem: 221425 @Adiposed11 april 2022 21:45
Ik begrijp je relativering, maar dit is wel een schoolvoorbeeld van mental accounting. ;)

Een telefoon moet je niet vergelijken met een laptop. Een telefoon vergelijk je met een telefoon.
Dus: Een telefoon van 1500 euro vergelijk je met telefoons van - ik noem maar iets - 300, 500 of 800 euro.

Hoe vaak ik een ding gebruik, staat los van hoeveel ik ervoor wil betalen.

Ter illustratie een extreem voorbeeld: Ik gebruik mijn koffiemok vrij veel. Maar als die kapot valt, koop ik voor een paar euro een nieuwe. Dan ga ik daar niet 15k aan uitgeven omdat mijn auto (die ik veel minder gebruik) ook zoiets heeft gekost.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 221425 op 22 juli 2024 14:46]

Ter illustratie een extreem voorbeeld: Ik gebruik mijn koffiemok vrij veel. Maar als die kapot valt, koop ik voor een paar euro een nieuwe. Dan ga ik daar niet 15k aan uitgeven omdat mijn auto (die ik veel minder gebruik) ook zoiets heeft gekost.
Maar je kan wel een goede espressomachine en koffiemaler kopen voor enkele duizenden euro's, omdat je juist elke dag een kopje koffie drinkt en daar van kan genieten.
Precies, helemaal eens.
'Hobbies mogen geld kosten'. Maar dat is wat anders als: 'Veelgebruikte spullen mogen geld kosten'. :)
Denk beter nog: 'Veelgebruikte spullen moeten veel geld kosten'.

Ze mogen best wat geld kosten, wilt niet betekenen dat ze veel geld MOETEN kosten.

Zeer zeker een telefoon die voor vele op het randje van 'veelgebruikt' en 'hobby' zit. Dus gelukkig is het nog een keus.
Een telefoon moet je niet vergelijken met een laptop. Een telefoon vergelijk je met een telefoon.
Dat hangt van het gebruik af. Mijn moeder bijv. gebruikt hem ter vervanging van een laptop, dus dan mag je het wel als dusdanig vergelijken.

Als jij je koffiezetapparaat vervangt door een waterkoker, dan mag je die twee ook wel vergelijken, ondanks dat ze normaliter andere doeleinden hebben. En elders gebeurt dat ook: er zijn serieus mensen die een speedpedelec kopen ter vervanging van een auto.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 14:46]

Als je geld als water hebt is het leuk speelgoed.
Verder is het veel te duur voor wat je krijgt.
Maar een laptop van dat bedrag kan wel een bekkie meer he.

Verder, ik denk dat de meeste laptops van 800 euro 99 % van de use cases dekken.

Maar wel mooi dat je appelen met peren vergelijkt om doe foldable goed te praten.
Onzin! Ik heb de 1e Fold 3 jaar gebruikt zonder problemen! Heb nu de Fold 3....
Het zijn fabeltjes dat ze fragiel zijn!
dat jij er geen last van hebt betekend niet dat niemand er last van heeft
zou wel een hele foutieve series zijn als elke persoon een probleem ermee zou hebben
Daar komt bij dat ik hem zonder case gebruik en het binnenscherm is als nieuw! Dat was na 3 jaar ook bij de 1e versie!
Ik heb mijn Fold 1 zelfs aan mijn broertje gegeven en die gwbruikt hem nogsteeds iedere dag na 3 jaar... Zonder problemen...

Heb je er zelf 1 gehad? Zo niet, kan je er niet over oordelen...
Dat is jouw mening....weet je wat nog veel leuker is?
Dat andere een mening geven die totaal anders is dan die van jouw.
Het is duidelijk dat jij een positieve review van jouw telefoon geeft.
Er zijn er zat die er toch negatieve reviews geven.
Die hele vouw in het midden is 3x niks en zie je goed.
Hij is erg krasgevoelig en er zijn nog wel meer minpunten.
Wat een onzin.. Die vouw zie je niet eens... Krasgevoelig ook onzin! Mijn 1e fold 3 jaar gehad 0 krasjes..

Het is maar hoe je met je spullen omgaat denk ik ..
Heb je er zelf 1 gehad? Zo niet, kan je er niet over oordelen...
ik oordeel er niet over ik zeg alleen dat je tot de verkeerde conclusie bent gekomen.
Excuses ik heb je bericht iets anders opgevat dan bedoeld zie ik...
De fold3 is heel degelijk gebouwd. Meerdere keren (in gesloten toestand) laten vallen op de grond en zelf 1 x op straat (op de tegels) van zeker een meter hoog. Mijn fold 3 heeft meerdere beschadigingen aan de buitenkant, maar de schermen zijn intact en telefoon werkt nog goed.

Trouwens: ik gebruik geen hoesje, telefoon is al bulky genoeg.
samsung was ook bang dat het scharnier een zwakte punt zou zijn, dus hebben ze het scharnier van de fold 3 zo stevig gemaakt dat het normale telefoons overtreft.
het scharnier is stofdicht, en het mechanisme is zo stevig dat het moeilijker is om een fold verkeerd te buigen dan het is om een gewone telefoon te buigen.

over het spontaan breken van het binnenste scherm kan ik niks zeggen, behalve dat het bij mij sinds release nog niet is gebeurt.
Zelfs bij de eerste fold van Samsung was het scharnier zeker geen zwak punt. Vallen is absoluut geen probleem. Dat heb ik in ruim drie jaar tijd al meermalen uitgeprobeerd.
Het zwakste punt is het grote scherm. Dat krast veel sneller als bij een normale telefoon.
Bij de Fold 4 worden scharnier en scherm ook nog sterk verbeterd. Hoe dat nu met de VIVO fold zit weet ik niet.
Een 'gewone' telefoon is ook een risico(screen) als je hem laat vallen ;)
Een 'gewone' telefoon is ook een risico(screen) als je hem laat vallen ;)
Bij een Foldable hoef je hem niet te laten vallen als je hem wilt slopen. Youtube staat vol met voorbeelden.
@Jeshter2000 zegt toch iets helemaal anders.
Vergeet niet dat YT dient om geld te verdienen?
Laten vallen is je eigen schuld, de slijtage door gebruik is niet jouw schuld of je wilt het kopen ervan al discutabel vinden?
heb mn s5, xperia(weet niet meer welk model wel ietswat recent), s7 edge, s9+ en poco x3 pro hebben al alle hoeken van het huis gezien en geen van de bovengenoemde telefoons zijn kapot gegaan.
dus vraag me af hoe mensen ermee omgaan dat iedereen hem kapot laat vallen 8)7
Dat heb ik dus ook he.

Dan zie je al die iphones met kapotte schermen, en dan zit ik met mijn 200 euro telefoon die meer klappen en g krachten heeft moeten doorstaan dan een familie crash test dummies en nog steeds helemaal gaaf is.
Klinkt meer alsof je geluk hebt gehad met hoe ze vallen. Mijn telefoons overleven ook vanalles en nog wat. toch viel mijn vorig net ongelukkig op de vloer, barst in het scherm. Datzelfde toestel is van de trap gestuiterd, over straat geketst etc. maar die ene ongelukkige val deed het hem.
1300-1500 euro, het is best bizar dat mensen zoveel willen uitgeven aan een telefoon.
Of je zorgt ervoor dat je baas het doet voor je ;-)
1300 voor een normale phone is wel ok ?
We zijn ondertussen aardig wat foldable's op de markt, en allemaal zijn ze vrij duur, dat komt waarschijnlijk omdat ze ook een stuk duurder zijn te produceren dan de ''normale'' smartphones, en lagere verkoop aantallen.
Ik zag gister een dame met vouwbare telefoon

Ik zag het omdat die vouw erg opviel, terwijl het in open gevouwen stand stond, delaminatie en vervorming

Ik zie de komende jaren hier nog geen doorbaak in
scharnierbreaking, serieus???

Je bent al lang niet meer 1 van de eersten; foldables zijn nu al een paar jaar op de markt. Van de Galaxy Fold van Samsung zijn nota bene al drie versies uit...
En ja, de markt is groot genoeg ondanks de prijs. Anders zouden er geen foldables op de markt komen.

Sorry dat ik het zeg: je reactie is een typische inhoudsloze fipo.
Is zo een ding niet meer een gimmick, dan dat je er echt wat aan heb?
Persoonlijk ben ik wel van tech, maar zie hier niks in behalve onhandigheid.

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 22 juli 2024 14:46]

Al sinds augustus een z fold gebruiker hier. Het is gewoon elke keer heerlijk savonds in de zetel te ploffen, het scherm open te klappen en lekker tabbed browsing te doen terwijl ik youtube op een ander scherm heb open staan. En zelfs nog whatsapp op een derde venster. Ik merk echt dat ik mijn laptop veel minder moet open doen... hij staat nu zelfs al twee weken uit.

Gewoon multitasken is het grote voordeel van een fold. Ja, hij is wat dikker in de broekzak maar daar wen je aan. En toegeklapt is hij net zo bruikbaar als een gewone smalle gsm (scherm is wel degelijk smaller toegeklapt en moet wat wennen).
Dus je kan hem ook dichtgeklapt gebruiken? Dan snap ik het ja
Idd, toegeklapt is het gewoon een 120hz telefoon met een iets langer scherm.

Nog een aanvulling, als ik iets van Windows moet doen open ik een Virtual Machine op mijn NAS via rdp en is die vrij goed bestuurbaar.

Het is maar een kleine leercurve om het optimaal te kunnen gebruiken maar eens je de trukjes kent ben je zo vertrokken.
Misschien stomme vraag maar wat moet je op Win doen dat je niet met een app kan? (ik denk dan aan Office)
Ha, downloadbeheer natuurlijk :+
Een reguliere smartphone is in veel gevallen waarschijnlijk praktischer, hoewel ik zelf de Z Flip 3 aan het overwegen ben, nu die betaalbaar(der) aan het worden is. Vooral vanwege de looks hoor, maar t.o.v. van bijvoorbeeld een S21 doe je hiervoor niet al teveel consessies, vind ik.
Op batterij leven na kan ik je uit maanden lange ervaring melden dat een Z Flip 3 een verademing is met compactheid stipt op nr een. Nooit meer een grote balk in je broek.
Daar heb je dan ook geen telefoon voor nodig
Daar zat ik op te wachten...inkoppertje :)
:
Ik heb zelf vorige maand een Flip 3 aangeschaft via werk.
Ben er zo ontzettend blij mee, lekker snel, 120Hz, alles vloeiend. Maar het belangrijkst, dat ding past eindelijk weer in mijn broekzak!

Scherm zelf is erg fijn in gebruik, de vouw voel je wel met je vinger maar zit niet in de weg. Als je loodrecht op het scherm kijkt is de vouw niet te zien in het scherm, onder een hoek zie je duidelijk vervorming van het beeld.

Dus, gimmick, misschien een aantal jaar terug met de eerste versies, inmiddels zeer functioneel en goed in gebruik zonder nadelen.
Ik heb net een week de flip 3.
Moet zeggen, WOW!!!

Maar nu nog even afwachten natuurlijk of het allemaal lekker blijft werken.
Ben overigens niet onder de indruk van de batterij.

Maar goed. Eindelijk een telefoon die lekker in je zak past. Hij weegt wel wat.
Ik heb veel meer interesse in de Vivo Note X. Die was vandaag ook aangekondigd. :9~

7" Curved E5 AMOLED
3080×1440p
120Hz | 240Hz
LTPO 2.0
HDR 10+
Display Mate A+
Hi-Res Audio
10bit
SD 8 Gen1
V1 Chip
50+48+12+8MP (OIS)
12MP
5000mAh
80W+50W+10W
3D Ultrasonic F-S
LPDDR5,UFS 3.1,NFC,WiFi 6,BT5.2
3196mm²VC
X-axis Motor
Dual Speakers
Physical Mute Button
IR Remote
IP68
8.37mm
216~221g
ZEISS T* Coating
OriginOS Ocean
Android 12

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 22 juli 2024 14:46]

De smartphones van nu hebben veel kleinere bezels en een andere aspect ratio. Een 7'' tablet en een 7'' smartphone is totaal anders in grootte. Ik heb een Samsung Note 20 Ultra en die is 6,9'' en dat is helemaal prima, die 0,1'' kan er nog wel bij. Ik wil echt geen kleiner scherm meer.
The Vivo X Fold has a fingerprint reader on both screens: https://www.engadget.com/...ne-183035500.html?src=rss
It also includes a surprisingly powerful set of cameras for a foldable phone.
Vivo X Fold: Everything you need to know: https://www.techadvisor.c...hone/vivo-x-fold-3814816/
Vivo's first foldable, the X Fold, has launched with a Snapdragon 8 Gen 1 and flagship cameras
Tweakers is dit keer traag. De officiële trailer is al bijna twee weken oud.
https://www.youtube.com/watch?v=asu6uJzcFCE
Klopt, maar hij is vandaag aangekondigd met alle officiële informatie.
Twee weken geleden hadden ze dan ook een al een artikel over de X Fold: nieuws: Vivo X Fold wordt in april aangekondigd en krijgt Zeiss-camera

Daarbij gaat het, zoals brammetje ook al zei, nu om de officiële aankondiging.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 14:46]

Deze kan draadloos worden opgeladen met 50W en aan een kabel met 66W.
Contactloos? Zo ja, dan is het echt 100% draadloos. Zo niet, dan mag je het niet meer "draadloos" noemen, want het is gewoon misleiding!
Natuurlijk heb je, technisch gezien, gelijk, maar het 's nachts op m'n wekker met ingebouwde lader leggen van m'n telefoon ervaar ik wel zo.
idd enige verschil is dat je niet kan knikken maar dat gaat ten koste van efficientie en temperatuur maar opzich is het nutteloos vergeleken met een kabel eraan aansluiten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.