Disney investeert 1,5 miljard dollar in Epic Games voor bouw 'sociaal universum'

Disney heeft 1,5 miljard dollar in Epic Games geïnvesteerd als onderdeel van een meerjarige samenwerking. Hiervoor gaan de twee bedrijven werken aan een 'open, langdurig en sociaal games- en entertainmentuniversum dat verbonden is aan Fortnite'.

Het gameuniversum bevat content uit de gehele bibliotheek van Disney, waaronder van dochterbedrijven als Pixar en Marvel, schrijft Epic Games. Spelers moeten hun 'eigen verhalen kunnen creëren' en content met elkaar kunnen delen. De 'game-ervaring' moet 'interoperabel' zijn met Fortnite en maakt gebruik van de Unreal Engine.

In de aankondiging staat dat gebruikers niet alleen kunnen spelen met content van Disney-franchises, maar dat er ook een winkelelement in verwerkt zit. Disney-ceo Bob Iger noemt de samenwerking 'Disney's grootste entree ooit in de wereld van games'. Meer informatie is niet bekendgemaakt. De investering van 1,5 miljard dollar moet nog goedgekeurd worden door eventuele toezichthouders en overheden.

In 2022 investeerden Sony en het LEGO-moederbedrijf Kirkbi elk een miljard dollar in Epic Games. Dat resulteerde in LEGO Fortnite, dat afgelopen jaar werd uitgebracht. Dat is een afzonderlijke game die speelbaar is binnen de 'gewone' Fortnite-game. Het is niet duidelijk of het gameuniversum waar Epic met Disney aan werkt, vergelijkbaar zal zijn.

'Gameuniversum' van Epic Games en Disney

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

08-02-2024 • 08:02

117

Submitter: Xtuv

Reacties (82)

82
78
25
1
0
36
Wijzig sortering
Die cash injectie kan Epic waarschijnlijk goed gebruiken dan de hilarische flop van de Epic Store.
Flop? Hilarisch? Heb ik iets gemist?

En was dat zo duur dan? Een software webwinkeltje kost toch niet meer dan een paar miljoen om op te zetten? Dat is verwaarloosbaar als je het over 1,5 miljard hebt.
Ze verliezen honderden miljoenen per jaar, voornamelijk door al die gratis games en exclusivity deals waarmee ze proberen market share op te kopen. Ze hebben sinds de start van de Epic Game Store waarschijnlijk al meer dan die 1,5 miljard verloren op de store alleen al.

https://www.forbes.com/si...g-money-after-five-years/
Gratis games op de Epic Store is wel de moeite.
Dat de app zelf slecht is, is een ander verhaal. (totaal niet praktisch, traag en misschien kijken ze wel mee in de achtergrond). En dat Epic Games verlies maakt op de app kan dan misschien wel waar zijn.

Maar ze verdienen denk ik wel het meeste als het gaat om skins in Fortnite. Ik denk zelfs dat ze beter als cs(go)2 skins doen.

Dus als ze meer verdienen dan verliezen, lijkt me dan toch niet zo erg.
Dus als ze meer verdienen dan verliezen, lijkt me dan toch niet zo erg.
Als je al jaren probeerd je eigen store populair te maken en er geld mee te verdienen en na al die jaren lukt dat nog steeds niet en maken ze er dik verlies op

Lijkt me vrij pijnlijk, en dat je het goed maakt met andere verdiensten maakt dat echt niet minder pijnlijk

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 19:22]

Amazon is er groot mee geworden.
Ze hebben geld genoeg. Wat voor mij pijnlijk is dat ze met al dat geld, alsnog een slechte store kan maken.
Tsja, als je gratis spullen weg gaat geven om klanten te winnen, dat zie ik niet als kosten van de winkel zelf, maar PR, kwestie van definiëren?

Maargoed, de hele hype van iedereen z'n eigen launcher en winkel... Hoeveel mensen koopt een spel uiteindelijk gewoon daar waar het het goedkoopste is?

Maar misschien heb ik als single player die geen fuck om achievements geeft makkelijk praten, een launcher/store voegt voor mij echt helemaal niets toe, sterker nog het zit eigenlijk gewoon alleen maar in de weg.
De 'hype' van een eigen launcher is begrijpelijk.

Keer op keer zien we in techland grote bedrijven de distributie monopoliseren. Wat EPIC en Disney willen is een platform waar jij als gamer niet meer omheen kunt, en uitgevers ook niet. Vanaf dat punt bepalen zij de markt. Hoe slecht dat gaat uitpakken voor gamers... Kijk maar hoeveel geld ze ertegenaan gooien.
Ik meen ergens een keer gelezen te hebben dat Epic sowieso verwacht had dat het 7 jaar zou duren voordat de Epic store winstgevend zou worden.

Nu verwacht ik persoonlijk dat het nog iets langer duurt omdat de meeste mensen de voorkeur geven hun library op 1 plek te houden, mijzelf inclusief. Zelfs al kost een game een paar euro meer dan koop ik het liever op Steam dan bij Epic. Daarnaast vertik ik het sowieso om iets bij Epic store te kopen vanwege de exclusiviteitsdeals die ze meermaals hebben gesloten. Zelfs al wil ik die games niet eens spelen wanneer ze uitkomen, vind ik dat niet goed voor de markt. De gratis games claim ik natuurlijk wel :) zo cheap ben ik dan ook wel weer.

Maar, dit is mijn mening, ik zie ook wel dat de meningen hierover verschillen.
Moet ik dit voorstellen als een soort metaverse? Of is het gewoon een nieuwe Fornite map waar je uw normaal Fortnite spel speelt?
Zal eerder zoals artikel ook zegt, een game zijn in de Fortnite.exe .

Als je nu Fortnite.exe start heb je gewoon Fortnite, LEGO Fortnite wat een soort survival game is, Rocket Racing (racegame dus) en soort Guitar Hero kloon game.

Alle 4 de games kan je spelen door gewoon Fortnite te starten, allemaal gratis, allemaal met een aparte microtransactie shop. Sommige dingen kan je vrijspelen in de ene game en id andere game ook gebruiken.


Ik vermoed dat Disney dus ook zo'n games wilt toevoegen aan het 'Fortnite universum'
Technisch gezien een vreselijk idee. Meerdere games die te maken krijgen met de technical debt van de overige games, verplicht zijn om Unreal Engine te kiezen (zonder deze naar wensen aan te kunnen passen). Vervolgens kunnen de games ook niet naar andere platforms gebracht worden want UEFN is niet compatible met Unreal Engine.

En dan kritiek hebben op Apple om te weinig vrijheid 8)7

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 19:22]

Het kiezen van een platform biedt juist kansen. Standaardisatie zorgt ervoor dat er minder verloren gaat aan het wiel opnieuw uitvinden. Het is de kunst om 1 raamwerk te ontwikkelen dat genoeg vrijheid biedt voor creativiteit, en toch genoeg afdwingt voor uniformiteit. Het bedrijf die dit concept werkend krijgt wordt waarschijnlijk qua marktdominantie de volgende Google of Windows.
Waarom zouden de games niet naar een ander platform kunnen? Unreal engine kan voor alle platformen ontwikkelen en Fortnite is ook beschikbaar op de consoles.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 22 juli 2024 19:22]

Als of Disney 1.5 miljard dollar neerlegt om dan vervolgens games in UEFN te maken LOL. UEFN is een speeltje voor consumenten net zo iets als Dreams. Ze krijgen gewoon toegang tot Unreal Engine met de proprietary Fortnite tools van Epic. Lego Fortnite is toch ook te spelen op alle consoles. En wat heeft technical debt er mee te maken, elke Fortnite game bouwt toch voort op Fortnite niet op all die andere games.
1.5 miljard voor een nieuw level. 8)7
Dat woord hadden ze vorig jaar ook in de mond met de samenwerking tussen sony lego en epic. https://www.epicgames.com...-to-play-in-the-metaverse
De manier om voor Disney de huidige doelgroep te bereiken. Want menig persoon van vandaag speelt games. Vooral de jonge doelgroep en tieners willen ze op deze manier bereiken. Zeker gezien Epic heeft bewezen met Fortnite een goed sociaal concept op te kunnen zetten.

Disney hoopt met de investering zowel een gelijkwaardig project van eenzelfde omvang te kunnen creëren en de doelgroep optimaal te bereiken voor bestaande als opkomende franchises. Een investering die in hun ogen meer dan succesvol gaat zijn (moet maar blijken..). Met alle lootboxes, premium content etc...

Bij dit soort projecten heb ik altijd het idee wanneer er weer een "sociaal" platform ontwikkeld moet worden, dat er een doorslaande reden moet zijn waarom dit succesvol moet kunnen worden. Doorslaand wat vaak niet meer is dan een al bekend premium/free-to-play service concept.

De hype van Disney is niet meer dat het was en de hele hype rondom Marvel is ook inmiddels voorbij. Dus of de timing perfect is, dat betwijfel ik. Maar goed... weer een miljarden investering waar ik zelf alleen maar vraagtekens bij zet.
De hype van Disney is niet meer dat het was en de hele hype rondom Marvel is ook inmiddels voorbij. Dus of de timing perfect is, dat betwijfel ik.
Idd. Misschien een poging om hun relevantie op peil te krijgen sinds ze die inmiddels aardig hebben verspeeld?
Ze bezitten heel veel 'IP' maar hebben die - in mijn ogen maar ook in dat van vele anderen - behoorlijk slecht behandeld/gebruikt.
En dan nu dit......eerlijk gezegd ben ik al tegen vanwege de reputatie van Disney en dat gedoe met micro-transacties, lootboxes etc. en dan ook nog op kinderen gericht.... :X
Lego Fortnite zou dan 1 miljard hebben gekost. Wat een gekkenwerk. Best telleurstellend, kids probeerden het toen het live kwam en vonden het direct niks en spelen het niet. Mooi verdienmodel van Epic ook. Miljarden krijgen om games/universums te ontwikkelen die dan net niet zo leuk zijn als Fortnite.
Ik bedacht me hetzelfde. Best benieuwd wat de user statistics zijn voor LEGO Fortnite, vooralsnog heb ik niet echt het idee dat het echt super populair is.

Maar goed wat niet is kan nog komen, misschien dat Disney's content hartstikke populair wordt maar het lijkt mij een vrij riskante investering van zo'n groot bedrag.

Het verkoopteam van EPIC verdient wel een pluim, twee en een half miljard Euro binnen hengelen van 2 bedrijven voor een experimenteel is wel een achievement opzich.
Ik vind het best een grappig idee. Lego Fortnite is best geinig. Als ik kijk naar de hoeveelheid jeugd die Fortnite spelen en de manier waarop Epic met sommige zaken omgaat dan kan dit best leuk uitpakken. (hoewel ik wel moe en geïrriteerd raak van dat constante skin vergelijken)

Ik vind het alleen best wat zeggen dat in de trailer ook specifiek shop wordt genoemd. Dat geeft al een beetje aan waar de nadruk op gaat liggen. Maar misschien valt het mee.
Net wanneer je dacht dat het niet verder gemolken kon worden, bam. En van Disney komt de laatste 10 jaar sowieso al niets goeds. En voor de gaming wereld is het ook niet goed alswel de "games as a service". Is hier uberhaupt iets positiefs aan?
Ik zie het als positief wanneer ze al dit soort cashgrabs bundelen in een 'Universe' , dat maakt het alleen maar makkelijker om er bij uit de buurt te blijven?

Games as a Service ben ik als gamepass gebruiker gewoon fan van, een spel 'gratis' proberen is vele malen laagdrempeliger dan iedere keer besluiten of dat spel zn geld waard is, of het nu om 8 of 80 euro gaat.

Zeker wanneer het om games met microtransacties gaat, moet er niet aan denken de volle prijs te hebben betaald om vervolgens de helft van het spel achter een paywall te zien zitten.
Ik zie het als positief wanneer ze al dit soort cashgrabs bundelen in een 'Universe' , dat maakt het alleen maar makkelijker om er bij uit de buurt te blijven?

Games as a Service ben ik als gamepass gebruiker gewoon fan van, een spel 'gratis' proberen is vele malen laagdrempeliger dan iedere keer besluiten of dat spel zn geld waard is, of het nu om 8 of 80 euro gaat.
Zeker waar, het is gewoon jammer om te zien dat daar de moeite en het geld heen gaan. Anderzijds kunnen ontwikkelaars met passie en een schei tje van een groot budget nog meesterwerken kunnen maken.

Gamepass heb ik ook niets slechts over te zeggen, het zijn volledige games.
Klinkt als een product dat veel geld op kan leveren. Om voor elke nieuwe Disney/Pixar film een losse game te maken is veel moeite. Ze kunnen gebruik maken van de Epic Engine en de Fortnite base game en daar per film een module voor bijverkopen met maps, assets en storylines. Gezien games als The Sims op deze manier ook veel verdienen, denk ik dat dit best succesvol kan worden. Al helemaal gezien de gehele Disney catalogus gigantisch is en miljarden fans heeft.
Maar een goede game is toch wel meer dan wat maps, assets en al bekende storyline [van de film]? Gezien de niet altijd goede resultaten van die aanpak is dat toch ook wel bewezen?

Formulematig boeken schrijven gaf nu niet bepaald kwaliteit, formulematig films maken ook niet, dus formulematig games maken lijkt mij ook niet echt een succesverhaal te worden.
Het hoeft niet per se een hele goede game te zijn voor gamers die blindelings een franchise volgen. In deze geschetste situatie hoeven devs een stuk minder effort in de basis van de game (engine, optimalisatie) te steken. Er blijft meer tijd over om te focussen op content waar de gemiddelde fan om vraagt.

[Reactie gewijzigd door Waliwal op 22 juli 2024 19:22]

Dit klinkt alsof het alleen maar kan falen. Het wordt waarschijnlijk te veel commercie en te weinig goede gameplay.
Je moet het niet zien als 1 groot spel, fortnite zoals je het nu ziet, wordt een onderdeel van het geheel. Het wordt meer een soort Roblox.
Dat is het nu al. Duizenden spellen die je kunt spelen die gemaakt zijn door de community.

En dan heb je de door epic gemaakte Lego survival game, guitar hero clone, een racegame in samenwerking met rocket league.
Nouja, in samenwerking met rocket league is niet helemaal eerlijk. Epic heeft Psyonix overgekocht, verteld dat ze in-game traden van items (wat 80% van de community was) moesten stoppen, ze van RL development afgehaald en in de Fortnite engine een soort van vreemde arcade race game laten bouwen. Die game heeft totaal niks met Rocket League te maken, maar een heel klein percentage van de RL assets/items zijn beschikbaar in Fortnite, en alle video's die ik er over gezien heb laten toch wel heel duidelijk zien dat de Fortnite engine geen goede basis is voor een racegame.

Het idee is leuk, maar de uitwerking is gewoon heel slecht :)
Wat is er zo slecht aan? Heb het een paar keer gespeeld voor de quests, maar los van het feit dat het een beetje barebones was qua content werkte het voor de rest prima.
Het heeft vooral gewoon helemaal niks met Rocket League te maken, het is absoluut niet 'Rocket League in Fortnite' maar gewoon een generiek lage kwaliteit racespel. De physics zijn die van iedere willekeurige Chinese asset flip, de gameplay is totaal anders, en ook de assets zijn niet echt herkenbaar.
Het is gewoon hergebruik van een bekende naam, maar dat wekt wel enige verwachting die ze bij lange na niet waar maken.
Oh ja ik had zelf niet eens door dat het iets met rocket league te maken had, enkel de naam Rocket Racing.
Dat is nog maar het begin en wat denk je dat Disney voor een content kan aanleveren. Ze halen cars en Frozen over. Je hebt straks bij wijze van 3 jarigen die fortnite gebruiken voor hun spellen.
Het komt op mij over dat ze een Disney-portaal (of -hub) maken, maar portaal klinkt ouderwets dus noemen ze het universum.
Dat geldt ook voor Facebook en toch kent het miljarden gebruikers en een veelvoud van omzet.

Allemaal willen ze het volgende platform zijn waar men inlogt om massaal tijd door te brengen. Zolang het maar initieel goed genoeg en onderscheidend is maakt de enshittification op lange termijn vrij weinig uit.
Ah, ze zijn het beton aan het storten voor hun metaverse variant.

Edit: even voor de 'niet relevant' minners hier. Relevanter dan mijn uitspraak boven kan je het gewoon niet krijgen. Disney is een van de grondleggers van de televisie, wat in het engels betekent 'tell a vision'. Nu kan ik hier hele verhalen gaan typen over het hoe en wat, maar misschien moet je eens je erin verdiepen wat de grond er van is. En ook wat het doel er van is.

[Reactie gewijzigd door Yzord op 22 juli 2024 19:22]

Ja precies, ik hoop dat je hier ook in VR in kan gaan. Het zal niet echt mijn kopje thee zijn maar een zakelijk succesvolle metaverse zal uitstekend zijn voor de ontwikkeling van andere metaverses die wat minder aangeharkt zijn.

Ik zie dit ook als een probleem met Meta Horizons. Het is heel erg strikt kindvriendelijk gemaakt allemaal, en daardoor is het voor volwassenen gewoon heel erg saai en rubbertegelig geworden. VRChat doet dit veel beter waar je gewoon 18+ werelden hebt. Net zoals op internet. En dan hoeft het niet per se om porno ofzo te gaan maar meer gewoon dat niet alles volledig happy hoeft te zijn.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 19:22]

Precies, een CEO of COO heeft Ready Player One gekeken.
Maar het gaat niet om wat 'het betekend in het Engels'. In het Latijn betekend tele namelijk afstand. Visie moge duidelijk zijn, dus zicht/visie ergens op iets over een afstand (en dat is precies wat het is, toch?). Wat je verder suggereert met tell-a-vision is leuk gevonden, maar is dus een incorrecte betekenis.
Het concept lijkt een beetje op "Disney Infinity", maar dan voor volwassenen? Disney Infinity is een paar jaar geleden de nek omgedraaid, dus nu proberen ze het nog een keer?
Sinds wanneer had Disney Infinity een multiplayer sociaal component? Totaal geen vergelijk dus. Zie dit als een merk belevingsuniversum met de gameplay kwaliteiten van Fortnite. Dat draagt uiteindelijk bij aan de merkbeleving en populariteit, wat resulteert in meer offline sales en kans op microtransacties voor digitale items.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 22 juli 2024 19:22]

Ik denk meer dat het een soort PlayStation Home gaat worden maar dan in Disney thema en Fortnite functies daarin beschikbaar. Dit kan best een hit worden. Ik denk ook dat als PlayStation Home nu gelanceerd zou zijn dat het een veel grotere hit zijn dan dat het toen was.
Misschien dat ze ook alvast voorsorteren op de hype met de vision Pro / Quest Pro etc?

Krijg hier behoorlijk ready player one vibes van :)
Krijg hier behoorlijk ready player one vibes van
Als je dat hier van krijgt ga je zwaar teleurgesteld zijn

Dingen zoals Ready Player One is echt nog mijlen ver weg

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 19:22]

er is een team bezig met het terugbrengen van pshome
het werkt al voor een deel
Ja, super tof maar niet officieel, niet dat het uitmaakt maar ik denk dat als Sony het nu opnieuw zou uitbrengen dat het wel kan aanslaan.
denk dat dat zeker populair zou worden ja, al helemaal als ze dit dan ook compatible zouden maken met vr een beetje op dezelfde manier dat vrchat "crossplay" heeft tussen pancake en vr. maar geloof niet echt dat ze dat gaan doen.
Dat is volgens mij precies wat ik beschrijf... althans wel wat ik ook voor ogen heb.
Infinity kende ook diverse crossovers, maar dan binnen de eigen Disney club. Het lijkt wat dat betreft meer op LEGO Dimensions, waar ook crossovers buiten de eigen franchise in zaten.
Overigens is dit lang niet de eerste poging van Disney. Disney Universe bestaat ook nog, en natuurlijk Kingdom Hearts.
Zoveel volwassenen kom je denk ik niet tegen in Fortnite :p
Het hele Disney Infinity concept draaide om toys to life, dat heb je hier helemaal niet meer.
Het belangrijkste toen was dus niet het spel verkopen, maar de figuurtjes.

Dit is een totaal andere insteek.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.