Sony investeert 250 miljoen dollar in Epic Games

Sony Corporation heeft een minderheidsbelang in Epic Games genomen. Het Japanse bedrijf heeft een strategische investering van 250 miljoen dollar in de maker van onder andere Fortnite gedaan.

De investering van 250 miljoen dollar moet de bestaande samenwerking tussen Sony en Epic Games verbreden, zo melden beide bedrijven in een persbericht. Heel concreet zijn de bedrijven niet over de terreinen waar ze gaan samenwerken, maar het gaat afgaande op de toelichting om meer dan games.

Volgens Sony-topman Kenichiro Yoshida opent de investering de weg namelijk naar samenwerking met betrekking tot 'het snel veranderende digitale entertainmentlandschap'. Tim Sweeney van Epic heeft het over een 'gedeelde visie van realtime sociale 3d-ervaringen' waarbij gaming, film en muziek samen moeten komen.

Daarmee lijkt de Epic Games-oprichter te doelen op het integreren van muziek en films in games. Het bedrijf organiseerde bijvoorbeeld al concerten van onder andere Diplo in Fortnite en toonde al trailers en films van regisseur Christopher Nolan in het spel.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-07-2020 • 20:42

103

Reacties (103)

Sorteer op:

Weergave:

Samen met de recente investeringsronde maakt dat dus dat Epic Games alleen dit jaar dus al ruim een miljard dollar aan extra investeringen heeft verkregen.
Lijkt er dus op dat ze grote plannen hebben. Epic is dus al een eigen store begonnen en een publisher geworden, ik zie Epic nog wel meer strategische aankopen doen.
Ik vereacht meer (timed) exclusives vanuit het Playstation hoekje. Door een belang te nemen delen ze in het succes.
Ik zou niet verbaasd op kijken als een epic published game naar egs + playstation komt, inruil voor een ps exclusive naar the egs.
Misschien heeft dit meer te maken met de Unreal Engine?..
Sony zet met de PS5 érg hard in op een bepaalde manier van game ontwikkeling (fast SSD-based streaming assets) die nogal afwijkt van de 'norm' en het is dan ook enorm in Sony's belang dat spelontwikkelaars als ook Game Engines hier rekening mee houden.
Als dat niet gebeurt zal de PS5 floppen ten opzichte van de nieuwe Xbox (weet niet meer hoe ze dat kreng noemen... X? of zo? whatever. Fix je naamgeving maar gewoon eerst eens Microsoft).

Kan me dus goed bedenken dat ze hiermee voldoende vinger in de pap bij Epic willen om te zorgen dat ze zo veel mogelijk pushen/rekening houden met de PS5's hardware capaciteiten.
Fast streaming assets ga je ook op de Series X krijgen, je ziet dat je bij deze generatie wissel developers eindelijk gebruik gaan maken van de mogelijkheden van SSD's. Los van de gewone laadtijden hebben ze dat nooit gedaan op de PC, dus de kans is groot dat je deze generatie ook PC games gaat krijgen waarbij een SSD een minimum vereiste is. Vergeet niet dat zelfs de "langzame" SSD in de Series X velen malen sneller is dan een mechanische drive.

Los daarvan vermoed ik dat de Series X uiteindelijk meer uit UE5 kan halen simpelweg omdat de GPU en CPU echt een flink stuk krachtiger zijn (tiental procenten). Je kan wel meer data uitlezen, maar als je niet de compute hebt om het uiteindelijk op het scherm te tonen heb je er niets aan.
Dat vraag ik me dus af... high-res uncompressed textures streamen kan best nog wel wat CPU/GPU workload vermindering teweeg brengen.

Desalniettemin juich ik het enorm toe dat deze nieuwe PS en XBOX optimaal op SSD's inzetten, zal tof zijn dat PC gamers die al jaren SSD's hebben eindelijk eens divident van hun investering terug kunnen zien in games.
Textures zijn niet heel zwaar voor GPU's zolang ze genoeg geheugen hebben om het in weg te stoppen.
Ja precies, die verschuiving is duidelijk gaande voor de komende generatie, maar als de SSD van de PS5 nog een paar stappen sneller is dan die van de Series X, wil je dat zo veel mogelijk engines daar wel gebruik van maken en daarmee de game hopelijk mooier maken op de PS5.

Het zal vast niet toevallig zijn dat Epic een kleine maand geleden een video uitbracht die de nieuwe Unreal Engine toonde. In de video wordt enkele keren expliciet benoemd dat de kracht van de PS5 (en met name de snelle SSD) dit mogelijk maakt.
Ik denk niet dat een snellere SSD veel uit zal maken in het geval bij het enorme verschil tussen compute tussen de PS5 en Series X. Vergeet niet dat de clockspeed altijd constant is bij de Series X, terwijl de PS5 GPU zal throttlen op basis van power draw. In het beste geval is de PS5 maar 17% langzamer qua GPU, maar dat kan dus nog steeds erger zijn. Zelfde is ook het geval bij de CPU, ook daar zal de PS5 throttlen.

Verder zal ik niet ontkennen dat snellere SSD's wel een winst kunnen zijn bij texture streaming, maar dat is echt maar een fractie van wat je nodig hebt om iets op je scherm te toveren. Je zit tevens ook nog met je geheugen in de knoei, want niet alleen textures gebruiken het geheugen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 22:27]

Als dat niet gebeurt zal de PS5 floppen ten opzichte van de nieuwe Xbox (weet niet meer hoe ze dat kreng noemen... X? of zo? whatever. Fix je naamgeving maar gewoon eerst eens Microsoft).
Floppen?? No way. Daar is Xbox veel te klein voor. In recente IGN polls kwam de PS5 ook zeer dominant over. Ook op Google trends is het zoelvolume zo belachelijk voor groter.

Maar je hebt een heel belangrijk punt te lakken. Als Sony ervoor kan zorgen dat meer dan hun first party studios het maximale uit de PS5 halen, kunnen ze die "most powerfullllll console" rant van Microsoft de mond snoeren.
Gezien de grootte van Unreal Engine, kan de impact enorm zijn.

En in dat opzicht ben ik helemaal niet tegen exclusives, als die betere ervaringen bieden om het maximale uit hardware gegaald kan worden. Zowel aan Sony als Microsofts zijde.

Want ook voor Microsoft hoop ik dat ze met al die powerrrrrrr iets meer gaan doen dan de One X tot dusver.
En Unreal Engine verkoop
Het is volgens mij allemaal in een stroom versnelling gegaan voor epic games toen de webshop online is gegaan.Plus het al uitgebrachte spel fortnite wat een groot succes is doet daar ook aan mee.
Sadly gaat de ontwikkeling van unreal tournament 4 niet door aldus wat je al jaren kunt downloade gratis vanaf de store.Tevens zijn er meerdere games gratis te downloaden.
Het loont de moeite om een account te maken van epic games omdat ze best veel gratis games hebben die later ook in het verdien model gaan passen, denk aan demo's en beta games die nog niet zijn uitgebracht.
Bovendien kun je de editor downloaden en ook dat is gratis en zou je in principe je eigen spel kunnen maken.Ja het is de editor waar veel games met die unreal engine gemaakt zijn.Met de merchandice ook met name in china gaat het best goed, het bedrijf vaart er wel bij en kan wel zo een kapitaal injectie goed gebruiken.

Ik kan me best voorstellen dat de filmindustrie gevestigd in california er wel bij vaart als ze de engine gaan gebruiken ook voor de films of althans special effects.Ik heb de laatste jaren best goede demo's gezien gebasseert op de ut engine.Ik kan me best voorstellen dat sony daar veel interesse in heeft.
Al is het maar voor de aankleding van een film.
Aldus een reactie van een echte ut99 fan.
De mandalorian gebruikt achtergronden gemaakt met de engine. Best indrukwekkend
Epic heeft al een hele tak voor de film industrie: https://www.unrealengine....ograms/virtual-production. Hier kan je zien wat ze allemaal doen. Onder andere de mandalorian wordt genoemd, maar ze kunnen veel meer.
Sony is preparing for the introduction later this year of the PlayStation 5, the first major game console release for the company since 2013. Sony worked with Epic on a new version of the startup’s game development tools, Unreal Engine 5, tailored to the PlayStation 5’s hardware. The companies demonstrated the technology in May.

https://www.bloomberg.com...ory_0&utm_source=url_link

Sony zit er wel vuist diep in Epic, of is het gewoon voor je zelf opkomen.hoe moet je dit zien.
1.4% aandeelhouder versus 40% van Tencent (Chinees bedrijf). Dat vuist diep valt dus reuze mee.
Zo zie je maar weer dat een relatief klein bedrijf groot kan worden.
@hierboven ik wist niet dat the mandalorion met de unreal engine gemaakt was.
Dat geld verbrassen ze binnen de kortste keren aan grote zakken geld uitdelen voor exclusives in hun store.
Logisch aangezien alle ps4 exclusives die toch geport worden op de epic games store uitkomen. maar ik hou toch graag alles op steam.
Kan dat geklaag ook een keer ophouden over epic games en steam? Het is voor 1001 redenen beter om concurrentie te hebben op een platform. Steam is niet heilig.

Met horizon naar de pc ben ik benieuwd of meer games die exclusief voor de ps4 waren naar de pc gaan komen. Dit bericht geeft wel hoop.
Ik zou denken dat het onderhand wel duidelijk is dat heel wat pc gamers tijdelijke exclusiviteit van 3rd party games niet zien als het soort concurrentie dat goed is voor ons als consument. Zolang Epic dit blijft doen zal het geklaag niet ophouden.
Ik heb er anders helemaal geen enkel probleem mee. Wil ik hem snel koop ik hem gewoon op Epic. Vind de eenvoud van Epic zelfs een oase van rust. Ik mis er letterlijk niks van Steam.

En qua exclusiviteit is dat heel wat anders dan dat ik er een PS4 of Xbox voor moet kopen(en een plek moet bieden in mijn woonkamer). Daar heb ik een probleem mee, of laat ik het anders zeggen, daar doe ik niet (meer) aan mee. Ik ervaar een extra store als een veel lagere(of eigenlijk: geen) drempel. In dat opzicht is de wereld in mijn ogen alleen maar beter geworden, console exclusives komen nu (na een tijdje) wel op de PC. Veel meer dan vroeger in elk geval.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 22 juli 2024 22:27]

Er zijn pc gamers genoeg die de features van Steam wel gebruiken. Ik gebruik zowat dagelijks de universele controller support, family sharing en in-home streaming.

Dat er meer console exclusives op pc komen heeft overigens totaal niets te maken met Epic.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 22 juli 2024 22:27]

Ja en nee. Mensen klagen over een virtuele exclusiviteit terwijl de echte(console exclusiviteit) juist afneemt. Ik ervaar dit als een veel betere situatie en snap al dat geklaag totaal niet.
Een gebruiker dwingen om een bepaalde store te gebruiken door alle andere (en betere) opties weg te nemen is gewoonweg niet mijn visie op gezonde concurrentie tussen stores op pc.

Wat we nodig hebben is dat games in zoveel mogelijk stores worden verkocht, zodat die stores concurreren door de beste prijzen, features en policies aan te bieden. Wat Epic doet gaat daar recht tegenin en is in geen geval voordelig voor ons als consument. In plaats van concurrerentie krijgen we alleen maar fragmentatie.
Ik heb ook liever dat een spel in meerdere stores staat. Concurrentie is inderdaad een groot goed. Ik vind het alleen geen groot probleem(Steam doet het zelf ook) en al helemaal niet als het tijdelijk is(wat heel vaak het geval is). En ik heb liever dat er wél een concurerende store zoals Epic is mét exclusives dan geen stevige tegenhanger van Steam.

En dan nog vind ik de Oculus store(waarbij de exclusiviteit dus wéér aan hardware gekoppeld is(omwegen daar gelaten) véél erger. Console exclusiviteit is daar nog een schepje bovenop.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 22 juli 2024 22:27]

Voor zover ik weet maakt Steam geen exclusiviteitsdeals. Valve heeft zich daar tot nu toe toch altijd sterk tegen uitgesproken.

Ik zie gewoon niet in wat exclusieve games te maken hebben met concurrentie. Slechts één keuze hebben waar je een game kan kopen lijkt me juist het omgekeerde van wat concurrentie probeert te bereiken voor de consument.
Alle spellen die ik er gekocht heb (RDR2, Detroit Become Human en Control) zijn al beschikbaar op Steam of komen er binnenkort. Dus stuk voor stuk alleen timed exclusives. Verder denken veel uitgevers aan niks anders dan Steam(een soort impliciete exclusive), dus dan zijn dit soort dingen helaas nodig(vind ik). Ik moet er niet aan denken dat Steam de enige grote store zou blijven. Verder vind ik het ook een fijn gevoel dat niet mijn hele gameverzameling(al is het wel een absurd groot deel) op één paard wedt.
Net als Sony en Microsoft dit ook doen.

Ik vind Valve een cool bedrijf maar zijn absoluut ook niet heilig.
Console gamers waren anders ook niet bepaald gelukkig toen Microsoft Rise of the Tomb Raider voor één jaar exclusief maakte. Of toen Sony hetzelfde deed bij FF7.

Moneyhatting is in geen geval voordelig voor ons als consument.
timed exclusives is het exact tegenovergestelde van concurrentie, dus snap niet dat je dat als reden geeft.
Hoezo is dat exact het tegenovergestelde, het is gewoon exact concurrentie.
Ik prefereer overigens Timed Exclusives sterk boven Exclusives naar de letter.

Er zijn zat Steam games die niet op Epic zijn te vinden en er ook nooit zullen komen. Is dat dan ook een exclusive? Nee, dat is een keuze. Van de ontwikkelaar.

Een ontwikkelaar maakt ook de keuze voor een Timed Exclusive. Epic biedt simpelweg de mogelijkheid.

Ja Epic, biedt een zak geld. Maar dan zijn dan iig alvast mooie inkomsten voor een ontwikkelaar die ze in dat zelfde project of wellicht mooie nieuwe projecten kunnen stoppen. Het is in feite een win-win situatie.

Uiteraard, behalve voor de mensen die Epic niet willen hebben en te beroerd zijn om hun beurt af te wachten tot de game op het zo geweldige Steam beland.
Omdat je geen keuze hebt het ergens te kopen, en er dus in feite sprake is van een monopoly, je koopt het of bij epic games, of helemaal niet. ( of whoever the exclusivity heeft )
Een beetje zoals met steam voor epic?
Het verschil is wel dat valve een developer geen zak geld biedt om de game exclusief op steam te verkopen. Als epic games er geen enorme bedragen voor zou betalen zouden er echt geen epic games exclusives zijn geweest (behalve hun eigen games dan).
Dat kon niet eens, want er was toch geen concurrentie. Dus waarom zou Steam geld toegeven als er maar 1 keus is.

Ik ben t volledig met de rest eens. Concurrentie is altijd goed, ook voor steam gebruikers.

Na de lancering van Epic store kwam Steam meteen met zooitje cliënt updates en kortingen voor developers.

Voila, concurrentie
Wat ik concurrentie zou noemen is dat de Epic Games Store games goedkoper aanbied dan steam. Dan hebben de gebruikers daadwerkelijk een keuze waar ze games kopen. Dus een korting kiezen en het op de egs kopen, of extra betalen en het op steam kopen.
Tenminste vanuit het ontwikkelaars-oogpunt is er nu concurrentie. Beter dan de situatie op mobiele telefoons waar iOS en Android (effectief) maar één store hebben.
Zelfs dat klopt niet. Het gros van de ontwikkelaars mag hun game niet eens uitbrengen in de Epic Game Store.
Oh? Ik dacht (zonder daar verder een echte reden voor te hebben) dat iedereen welkom was, of tenminste ieder enigszins fatsoenlijk spel.
Als dat niet zo is is het wel jammer...
Helaas niet. Enkel de meest populaire devs en games mogen hun game uitbrengen in de Epic Store, en in de meeste gevallen dan nog enkel indien ze een exclusiviteitscontract tekenen. De ontwikkelaar van DARQ heeft deze praktijken vorig jaar reeds aangehaald in een blog post:

https://medium.com/@unfol...oper-of-darq-7ee834ed0ac7
Die updates waren al aangekondigd in 2017, lang voor er sprake was van de Epic Store. Beweren dat Epic hier ook maar iets mee te maken heeft is complete onzin.
Klopt 'aangekondigd'. Dat is heel wat anders dan doen.
Geloof je nu echt dat Valve een nieuwe library, proton, remote play together en de tientallen innovaties in Steam Labs op een paar maanden tijd in elkaar heeft geflanst als reactie op Epic?

De zeer goede verkoopcijfers van voormalige EGS exclusives op Steam geven aan dat Valve zich geen zorgen hoeft te maken over de praktijken van Epic.

Als er iets is dat Valve verbeterd heeft als reactie op EGS, dan is het wel hun communicatie. Vroeger gebeurde dat enkel via hun blog die geen kat las.
Ja en nee. Ja in de zin dat games die Epic exclusief maakt nog steeds slechts in één store te koop zijn. Maar nee omdat er vroeger geen exclusiviteitsdeal bestond die belette dat games in een andere/betere store werden verkocht. Om die reden zijn de exclusiviteitsdeals van Epic dus een stap achteruit.
Nee, je koopt het of Direct op Epic of een jaar later op Steam. Niks mis mee.
Er zijn wel meerdere games die vast zitten aan een platform, zoals Portal, Half-Life, alle Blizzard games.

Zie het probleem niet.
Dit zijn allemaal 1st party games. Niemand klaagt dat Fortnite exclusief te koop is in Epic's Store. Dat is wat anders dan het moneyhatten van 3rd party games die reeds in andere storefronts te koop en/of geadverteerd zijn.
Dus eigenlijk stel je dat 3rd parties (andere ontwikkelaars, game studios, niet zelf mogen bepalen wat voor hen de voordeligste keuze is.

Jij zal wel de keuze voor hen maken wat voor jou het voordeligste is.

Heel simpel, op dit moment is Steam gewoon het grootst. En als het allemaal geen verschil zou maken, dan zou elke developer altijd alles op Steam publiceren. Dan zal Steam altijd de grootste blijven.

Gelukkig wordt er gedifferentieerd en maakt een keuze verschil. Dat heet concurrentie.

En als publisher zul je weinig andere mogelijkheden hebben om richting de developers te differentiëren dan op kosten en investering. Want dat is het gewoon...
Ik ben het volledig oneens met je post. Voor ons als consument is het belangrijk dat stores concurreren door voor ons de beste prijzen, features en policies aan te bieden. Niet door exclusiviteitsdeals te maken met devs en uitgevers om hun games weg te houden van andere storefronts.

Met andere woorden: als een andere store groter wordt dan Steam, dan zou dit moeten zijn omdat het een betere store is dan Steam. Niet omdat de store owner miljoenen dollars heeft uitgegeven om Steam te boycotten.
Ik ben het zeker niet geheel oneens met je post, maar het is nog belangrijker dat de ontwikkelaar er een goede boterham aan verdient, met voldoende marge om ook te kunnen investeren in de kwaliteit van de huidige game en de ontwikkeling van vervolgen of geheel nieuwe games. Voor de consument is voor een dubbeltje op de eerste rang uiteindelijk ook duurkoop.

Al met al betaal jij voor de game niet het platform. Indirect wordt er natuurlijk wel een deel afgedragen om het platform draaiende te houden.

Maar ik gebruik zowel Steam als Epic, en ja Steam heeft wat meer features. Is dat jammer? Jazeker. Kan ik zonder? Jazeker.

Uiteindelijk start ik de launcher (Steam, Epic, etc.) waarvan ik een game wil spelen. Ik klik de game aan in mijn library en ik kan spelen.
Je hebt toch de keuze het ergens (Epic) the kopen, of te wachten en het elders te kopen 8)7

Je koopt Half Life bij Steam of je koopt het niet...

Laat die keuze lekker aan de ontwikkelaar, en als je die keuze niet OK vind, moet je die ontwikkelaar maar niet supporten. Hoeveel PS, XBOX exclusives etc. zijn er niet geweest...

Nogmaals, beter Timed dan Forever...
Je kunt het kopen of je kunt het niet kopen, dat is inderdaad een keuze, je kunt het kopen of je kunt met je zondagse pak in de sloot springen is nog een keuze. Valt ook niet te ontkennen.

Maar als we eventjes de realiteit in stappen dan snap je denk ik natuurlijk wel wat er bedoelt word ofniet?

Of ga je serieus beargumenteren dat het in de consument zijn belang is de keuze voorgeschoteld te krijgen dat je het OF bij epic games koopt of niet ( of in jou geval dus een jaar wacht ).

Games zijn na een jaar tijd verouderd en zijn er weer andere games te spelen, mensen willen een spel spelen als het uitkomt, iedereen speelt het dan. Je vrienden en de rest van de wereld. Je kunt dat ontkennen of dat feit negeren, maar de praktijk weet dat dit de hele reden is waarom deze timed exclusives zo goed werken.

Wat dat praktisch betekent is dat de keuze is of je koopt het bij x, of helemaal niet. Wat jij doet is simpelweg semantiek.

Mijn hele punt is dat dit geen keuze is, en geen gezonde concurentie, dit is een monopoly op een spel hebben. Dit is niet in het belang van de consument en een slechte zaak.


Beter timed dan forever inderdaad, maar nog beter zou toch zijn "niet dan timed"?

Beter zou toch zijn dat epic probeert jou te pochen door een betere prijs aan te bieden, of een beter platform te ontwikkelen?

Ik snap werkelijk waar niet dat je als consument epic op je blote knieen loopt te danken voor die timed exclusives. we zijn toch niet aan het vechten voor het belang van de publisher maar voor die van jezelf?
Steam is vast niet heilig. Maar het is het platform dat mijn klandizie gewonnen heeft en waar ik alle licenties graag bij elkaar houd. De concurrentie kan best zitten in waar ik de licentie vandaan haal en hoeveel ik er daar voor betaal maar liever niet in waar ik die licentie bewaar en kan gebruiken.
Ik zou willen dat alle Xbox games op PS te spelen waren maar daar zeur ik ook niet onder ieder bericht over.
Dit riekt weer naar een slinkse manier van Sony om exclusiviteit op te kopen of om bepaalde games soepeler te laten werken op de aangekondigde PS5. Krijg een SFV dejavu and that's not good.
Wat is daar slinks aan? Lijkt me overduidelijk en geheel legaal.

Jij bedoelt dat je dat geen goed idee vind. Dat kan, prima. Maar als je dat niet wilt, moet je proberen de wetten te veranderen. En succes daarmee. Als ik betaal om bepaalde content te maken bepaal ik wat daarmee gebeurt. Zodra een overheid dat gaat bepalen (zoals normaal is in Rusland en China is het tijd om te verhuizen. Ik denk dat JIJ ook niet in een land wil wonen waar de overheid bepaald welk game op welke console te spelen is. Klanten bepalen dat door keuzes te maken.
hoezo slinks... elk bedrijf mag belangen kopen MS heeft toch ook bedrijven overgenomen...

als de een het niet doet dan de ander wel .
Misschien, maar ik betwijfel het. $250 miljoen is slechts ~1,5%, Fortnite haalde in april $400 miljoen op. Dus wat Sony bied is slechts 2,5 weken Fortnite omzet...
Bron:
https://venturebeat.com/2...-at-17-billion-valuation/
inderdaad. Men is nu vooral wat meer betrokken en mag vaker aan de tafel meepraten; maar verhoudingsgewijs is dit natuurlijk maar een heel klein stukje van de taart.
De hardware is komende generatie zodanig gelijk aan elkaar, eigenlijk met de huidige generatie ook, dat dat echt geen issues zijn.
Ja, erg verontrustend dat Sony graag wil dat hun spellen zo goed mogelijk draaien op hun platform. Heel slinks en dubieus allemaal en niet iets dat je gauw verwacht van een consolebouwer.
Als je een stuk hardware hebt gebouwd dat net even iets anders doet dan andere consoles en developers moeten er extra moeite voor doen om het goed te gebruiken, is het natuurlijk een goede zet om bij wijze van een investering de grootste engine bouwer alvast deze infra in zijn engine in te laten bouwen zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

Plus Sony is er op deze manier zeker van dat hun investering in de hardware ook daadwerkelijk wordt gebruikt.
Epic heeft zo meteen een prachtige eng8ne die zowat de gehele industrie gaat gebruiken.
Dat is nu al het geval in meerdere takken van sport zoals film en muziek.
WOW. Just Wow. Die Mandalorian opname-set... DIE WIL IK THUIS OOK.
Ben benieuwd wanneer de tijd komt dat het gewoon in je garage kan. De fan made films die daar uit komen.
Unity word ook gebruikt. Bijvoorbeeld voor de Lion King remake.
En mogelijk licenties van de UnrealEngine in films/PS-games?
Ps games kan toch al ik weet niet hoe lang?
Epic Games wordt gewaardeerd op een slordige 18 miljard dollar. 250 miljoen is bijna wisselgeld.
Ze hebben natuurlijk geen 18 miljard op de bank staan, 250 miljoen aan evt cash reserves kan best veel zijn voor het bedrijf.
Zat er aan te komen nadat Epic Unreal Engine 5 gepresenteerd heeft op PS5 hardware.
Epic Games heeft volgens mij al 2-3 generaties nauwe banden met Sony, zo was de eerste demo bij PlayStation Meeting 2013 ook van Epic.
Plus al de promotie(s) wat Tim Sweeney en crew op Twitter voor alleen PS5, het is best bullshit IMO.
Want ze horen onpartijdig te zijn maar promoten alleen maar één console, deze investering maakt ook duidelijk(er) waarom.

Althans zo zie ik het - consument voor gek houden en niet professioneel.
Waarom moeten ze onpartijdig zijn? het is geen rechtbank. En waarom zouden ze het over de pc en xbox moeten hebben, als ze over de playstation praten? Begin jij ook altijd over de Jumbo, als iemand anders het over de albert heijn heeft?
Omdat het voor Unreal ontwikkelaars zorgwekkend is wanneer Epic duidelijke voorkeur heeft voor een platform.
Waarom moet een commercieel bedrijf dat ongetwijfeld meer aan PS verdient dan aan Xbox onpartijdig zijn? Epic concurreert nota bene met de Xbox store op PC’s...
Dus jij denkt dat het geen investering is dat verder gaat dan alleen PlayStation, maar Sony (niet PlayStation) Tim Sweeny 250 miljoen "geeft" for a his kind words on twitter?

Tuurlijk....
Waarschijnlijk wel. Maar in de games industrie gaat het om content en daar staat het 25-5 voor Sony qua populaire, verkopende franchises om over Nintendo nog maar niet te beginnen.

Microsoft heeft 1 probleem: content (met een sub-probleem dat ze met Japanse studios altijd achter het net vissen en dus geen antwoord hebben voor die markt, alsmede een groot deel van het game publiek dat Japanse games graag speelt).
Er zijn ook genoeg mensen die helemaal niks hebben met Japanse games en studios. Als ik een film wil kijken zet ik netflix wel aan en niet de zoveelste walking simulator op de PS.

Geef mij maar mooie multiplayer games die ik met vrienden op xbox kan spelen. Maakt me niet zoveel uit als mensen in Japan wel of niet dezelfde console kiezen als ik.
Maar daar zit wel groot deel van de game studios, die minder enthousiast zijn voor een niet in Japan presterende console en daarnaast betere banden met Sony hebben.

Enige manier voor Microsoft om Sony te verslaan is Japanse publisher kopen. Misschien wel twee zelfs. En de vraag is of die zich überhaupt laten overnemen.
Laat nu maar al die PS4 games snel naar de PC komen.
Ben eens benieuwd wat hier uit komt, dit zou niet alleen een samenwerking tot games kunnen zijn maar ook tot de film afdeling van Sony.
Vind het best jammer dat ik geld in Fortnite heb geïnvesteerd. Het was leuk, voor even.

@Winduss Dat weet ik.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 22 juli 2024 22:27]

Als ik op het juiste moment geld in fortnite geïnvesteerd had dan zou ik nu mijn geluk niet op kunnen...
Epic Games is niet alleen Fortnite

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.