Newcom: TikTok is Twitter voorbij in aantal dagelijkse Nederlandse gebruikers

TikTok is in het aantal dagelijkse gebruikers in Nederland Twitter voorbij, zo claimt onderzoeksbureau Newcom. Ongeveer 10 procent van de respondenten in het onderzoek gebruikt Twitter dagelijks, bij TikTok is dat 11 procent.

In dagelijks gebruik blijft WhatsApp bovenaan staan, zegt Newcom in het Social Media Onderzoek 2022. Ongeveer 65 procent van de respondenten gebruikt dat dagelijks. Facebook volgt met 46 procent, dan Instagram met 27 procent. YouTube en Snapchat volgen met 23 en 13 procent.

TikTok heeft vooral opgang gemaakt onder twintigers, zo blijkt uit het rapport. Die zijn de videoapp in het afgelopen jaar meer gaan gebruiken. De populariteit onder tieners is volgens het onderzoek nauwelijks gewijzigd. Onder tieners en twintigers moet TikTok het nog wel afleggen tegen onder meer WhatsApp, Snapchat en Instagram.

Het onderzoek is online uitgevoerd onder 7057 respondenten in januari 2022. De groep respondenten is volgens Newcom representatief voor de bevolking van 15 jaar en ouder. De bevolking van 15 jaar en ouder met toegang tot internet is zo'n 14,2 miljoen mensen groot.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

07-02-2022 • 10:58

50 Linkedin

Reacties (50)

50
48
30
0
0
10
Wijzig sortering
Het verbaasd me echt dat "dagelijks" nog zoveel mensen facebook gebruiken. In mijn omgeving zie ik dat niet.
Ik hoor vaak, ja ik heb het nog wel "maar gebruik het niet", beetje zoals spokje zegt.
Ik hebt het voor mijn rift s, maar gebruik het niet. Zullen wel meer mensen doen
Idd. Zo nu en dan krijg je weer eens een linkje of zoekresultaat op Facebook en kun je niet kijken zonder in te loggen. Ik denk dat m'n laatste bericht van 7 jaar geleden ofzo
“dagelijks” is geen vaste definitie. De definitie van Newcom is niet die van Facebook.

Via je facebook account kun bijvoorbeeld ergens een reactie geven op een site of spelletje spelen, gebruik je dan facebook? Nee.

Hetzelfde ongein met Instagram, Facebook laat niet in zijn kaarten kijken waardoor je niet precies weet wat een “gebruiker” en “dagelijkse gebruiker” is.


Overigens kan er een simpelere verklaring zijn dat er zo veel mensen nog actief zijn op facebook en dat is marketplace, dat doet het best wel goed aangezien marktplaats nou de laatste jaren meer een verkoop platform is geworden voor bedrijven.
Of wat negatiever gesteld: het is altijd in het voordeel van FB om te zeggen dat het veel gebruikt wordt.
Nu weet ik niet hoe NewCom dat bepaalt; of NewCom dat vraagt aan FB zelf of werkt met enquetes en zo ja, wat dan in de enquetes wordt gevraagd.

En zoals jij ook al zegt: FB omvat eigenlijk meerdere subsystemen. FB-sites van bedrijven heb ik nooit begrepen. Als bedrijf wil je toch je eigen site?
En kun je daar unberhaupt bij als je geen FB-account hebt? Voelt altijd beetje als: "Wij van bedrijf X zijn altijd en overal bereikbaar maar alleen via de rode telefooncel." 8)7
Als bedrijf wil je toch je eigen site?
En dan zelf kosten dragen voor ontwerpen, implementatie, beheer en compliance voor een simpel PR systeem?

Gooi een PhpBB in de lucht en binnen een week zit het vol spam. Richt het op EU inwoners en je moet het GDPR spelletje spelen.

Dan is het toch makkelijker om Facebook voor deze rommel verantwoordelijk te maken?
Maar een wat groter bedrijf besteedt het toch uit?
Dat een klein bedrijfje het doet wil ik geloven.
En enkel voor een BB of forum in het algemeen - ja dat is op zich te doen. Maar niet meer dan dat.
Ik heb het idee dat mensen vooral zeggen dat ze Facebook niet meer gebruiken, maar toch stiekem toch nog wel een paar keer per dag kijken.
Ik gebruik Facebook al jaren niet meer maar vanwege beheer van bedrijfspagina's kan ik mijn account niet verwijderen.. Ik ben echter niet vast ingelogt (beheer via incognito schermen).
Maar zo zullen er vast wel meer 'usecases' zijn.
Elke dag is er wel iemand die zegt. Ik heb je wat leuks gestuurd via FB. Dus kijk dan Max 1 keer per dag, onder druk
Als je 5x achter elkaar reageert met "dat kan ik niet zien" dan krijg je vanzelf screenshots, wel in WhatsApp, dus alsnog Facebook zeg maar :9
Het valt me op dat Whatsapp er wel bij staat, maar Messenger niet. Dus ik vermoed dat ze de cijfers van Facebook en Messenger samengevoegd hebben?
Het valt me op dat Whatsapp er wel bij staat, maar Messenger niet. Dus ik vermoed dat ze de cijfers van Facebook en Messenger samengevoegd hebben?
Lijkt mij niet meer dan logisch, WhatsApp kan je zonder Facebook gebruiken... Messenger kan je niet zonder Facebook gebruiken, net zo min als je Facebook niet kunt krijgen zonder Messenger.
Facebook is vaak gekoppeld aan inloggen van websites. Veel activiteiten zie ik bekenden niet meer doen op Facebook. Bedrijven gebruiken het vaak als communicatiemiddel en promotie. Maar NL is een klein land en zegt niks over wereldwijd gebruik.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 7 februari 2022 11:19]

Moet je maar eens om je heen kijken hoeveel mensen nog op forums zitten ;)
Het verbaasd me echt dat "dagelijks" nog zoveel mensen facebook gebruiken. In mijn omgeving zie ik dat niet.
Het verbaasd mij dat mensen verbaasd zijn dat er nog steeds (zoveel) Facebook gebruikers zijn. Laten we eerlijk zijn, voor Facebook heb je niet zomaar even een goede alternatief. Facebook is totaal niet vergelijkbaar met welke andere socialmedia platform dan ook.

En kom gerust met andere platformen, maar als je ze werkelijk met elkaar vergelijkt kom je al gauw tot de conclusie dat het niet als volwaardige vervanger wordt gezien.

Mooi voorbeeld is gab.com meteen al bij je eerste bezoek zie je een extreem groot verschil in ontwerp die "de gemiddelde boerenlul" niet aanspreekt en afschrikt, en als die simpele boerenlul dan rond surft op de site, dan is het bar moeilijk om te controleren of vrienden, bekenden, familie, kennissen al wel/niet aanwezig zijn. Dit alles maakt juist en vooral Facebook voor het merendeel van de mensen nog steeds laagdrempelig.

Overigens, in mijn omgeving zowel zakelijk als privé hoor ik genoeg mensen zeggen dat ze gestopt zijn met Facebook. In de praktijk echter gebruiken ze het wel, zei het via een VPN. Maar er is een wezenlijk verschil tussen praktijk en theorie.
Hypes. Ze komen en gaan. De grotere hypes duren soms wel een generatie of twee. Maar bijna nooit drie generaties.
Zeg dat maar tegen de Converse’s Chuck Taylor’s en Rayban aviators.
Geen idee waar je het over hebt, maar ik vermoed zoiets als Air Jordans?
Schoenen en een zonnebril waar meerdere generaties groot mee geworden zijn.
Dat is dan toch geen hype? Heb ook van beide nooit gehoord, Nike Air Max is toch ook geen hype meer?
Dat is toch juist het hele punt dan van de opmerking van @er0mess? :) De Ray Ban's ken je vast als "pilotenbril" en de Converse schoenen als "sneakers" of "all stars". Als je ze opzoekt met Google gaat er vast een lampje branden, met een "Aha"-momentje. Ondanks dat ze niet meer hype zijn, zijn ze nog wel razend populair en bekend.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 7 februari 2022 11:53]

All Stars ken ik zeker wel, wist niet dat dat Chuck Taylor heet.
Voluit heten ze zelfs Chuck Taylor All Star. ;)
Ik vind het ook een rare vergelijking, en ik heb die schoenen ook niet eerder gezien i.i.g..

Met kleding is het vaak wel zo dat een bepaalde stijl na 30 jaar terugkomt ofzo, maar van een bepaalde technologie/dienst kun je dat moeilijk zeggen.
De schoenen niet eerder gezien? Ze liggen al dik dertig jaar in de winkel, als het niet meer is...
Dat is het wel. Hype is een ander woord voor iets wat in de mode is (en mode hoeft niet persé kleding gerelateerd te zijn)

En aangezien de Chuck taylor’s en Aviators generaties lang vaak in de mode zijn (om de paar jaar en/of constant) is dat dus bewijs dat sommige hypes meerdere generaties lang mee gaan en dus niet ‘maar 2 of 3’

Leuk feitje. De Chuck Taylor’s zijn al 100 jaar in de verkoop!

[Reactie gewijzigd door er0mess op 7 februari 2022 13:55]

Als ze na 10 weer een lullige retro opleving hebben bij een select few makkelijk invloedbare mensen is geen hype te noemen.
Het zijn geen hypes; die zijn meestal korter. Hier is eerder sprake van generatiekloven: jeugd zit liever niet op dezelfde dingen als hun ouders.

Ik als veertiger snap TikTok niet, maar dat betekent niet dat het een hype is, of slecht. Ik ben gewoon niet de doelgroep (andere generatie), en mijn kinderen wel. Is prima ook. Wat niet wegneemt dat je als ouder wel moet weten wat die platforms inhouden, en wat de huidige scam/harass trends zijn.
Mja de vraag is vooral wat ze aan omzet halen met de huidige gebruikers en of ze dat kunnen vasthouden. Twitter is nu vrij stabiel. Tiktok is er pas net. Gebruikers kunnen weer net zo snel overstappen als er een schandaal op is.
Je kunt altijd discussiëren over definities, ik vind Whatsapp, Telegram en Signal toch meer chatapps/instant messengers dan social networks.. En Discord is gewoon IRC "heruitgevonden".
Ik denk dat het in dagelijks gebruik niet meer uitmaakt. Je kan tegenwoordig ook via Instagram en TikTok chatten en in Whatsapp heb je ook stories en Telegram heb je livestreams . Maar waarom zouden de chatapps niet onder social media mogen vallen? Is het zo dat mensen die zeggen “ik ziet niet social media” dan meer legitiem overkomen tegenover de andere groep?
Whatsapp is voor de meeste een vervanger van SMS, is SMS dan ook social media? En bellen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_media

Volgens deze definitie, zou het dus specifiek om de groepsgesprekken kunnen gaan.
Whatsapp is van een bedrijf en een vrij gesloten platform. Het is enkel bruikbaar op OS'en die door dat bedrijf ondersteund worden. Telefonie is al sinds Alexander Bell dezelfde standaard, later aangevuld met draadloze technieken als DECT, CDMA, GSM en diens opvolgers. Ongeacht of ik nu van een vaste POTS lijn in het midden van Death Valley VS geleverd door AT&T naar een +316x nummer bel van een Nederlands toestel geleverd door KPN/Voda/etc ergens op de wereld met gsm bereik, dat werkt. Ik kan er zelfs nog een wisselgesprek of groepsgesprek met wie dan ook bij doen als ik het nummer maar heb.

Dat is het leuke van standaarden en veel "sociale media" zijn gewoon een gesloten platform van een bepaald bedrijf via diens servers. Denk even terug aan de grote storing bij Meta 4 oktober 2021 welke platformen er tegelijk wereldwijd plat gingen.
Mm, vraag me af hoeveel % de Fediverse oftewel ActivityPub is.
Het Fediverse heeft niet al teveel actieve gebruikers, en veel mensen hebben op meer dan 1 server een account waardoor het lastig is om te tellen. Ook ligt het ereen beetje aan wat je meetelt, ik geloof dat veel Japanse servers geblokkeerd worden door de mainstream westerse servers door verschillen in moderatiebeleid.

De drempel om te starten op ActivityPub is te hoog voor veel mensen. Allereerst moet je veel keuzes maken voor je begint. Eerst moet je de software kiezen die je wil gebruiken. Bijvoorbeeld Mastodon(lijkt op Twitter) of Pixelfed(lijkt op instagram).

Vervolgens moet je kiezen of je zelf een server host of dat je gebruik maakt van een bestaande server. Zelf een server hosten is niet super eenvoudig, de gemiddelde tweaker zal het wel lukken maar voor de gemiddelde consument is het niet te doen. Mijn ervaring met het installeren van Pixelfed op een raspberrypi is dat het aanzienlijk complexer is dan bijv. een WordPress installatie. Maar dat zal ook komen omdat het nog in beta zit.

Als je zelf een server host heb je een lege lokale tijdlijn en moet je heel actief op zoek naar mensen om te volgen op andere servers.

Als je een gebruiker aanmaakt op een bestaande server heb je een gevulde lokale tijdlijn met potentieel interessante berichten en mensen om te volgen. Maar dan kom je aan bij het volgende probleem: Je bent afhankelijk van de partij die de server host, dat zijn momenteel veelal hobbyisten die leven van donaties en je hebt geen garantie dat de server online blijft.

Het zou mooi zijn als er kleinschalige stichtingen/verenigingen zouden zijn die dit soort servers hosten zodat beslissingen omtrend moderatiebeleid democratisch tot stand kunnen komen en de continuïteit wat beter geborgd zou zijn.

Of als alternatief misschien een laagdrempelige optie om een server af te nemen bij je internetprovider oid, desnoods een extra kastje voor naast je router in de meterkast. Dat zou qua decentralisatie leuk zijn.

Terwijl ik zit te typen bedenk ik me dat het misschien een leuk onderwerp is voor een topic hier op het forum, volgens mij is daar nog niets over ActivityPub en het Fediverse.
Anoniem: 30722
7 februari 2022 11:01
3 van de top 5 zijn van 1 en hetzelfde bedrijf… ernstig dat mensen deze diensten blijven gebruiken in deze aantallen. Helaas zijn sommige zo ingeburgerd dat je amper zonder kunt. 🙁
Zeg maar gerust dat top3 van zelfde bedrijf zijn.
Anoniem: 30722
@MM997 februari 2022 11:11
Ja, ik keek naar aantal leden. Maar qua dagelijks gebruik is het nog schokkender
is dat dan erg?

Nog meer mensen gebruikten Google diensten (Chrome, Android, Gmail, Youtube) en ook zo'n aantal zal zijn Windows machine gebruiken.

Het populair zijn van een dienst is niet per se slecht natuurlijk. En of je nou diensten van Facebook gebruikt of diensten van Google gebruikt: hetzelfde resultaat.

Ik zie ook liever meer diversiteit, maar met een idee als Facebook is diversiteit natuurlijk helemaal niet positief, als je voor elke vriendengroep, elk deel van de familie, elke oude schoolklas, weet ik veel wat een andere dienst nodig hebt. Of niet?
Ik had nooit gedacht dat TikTok nog zou groeien, dacht dat dat al een aflopende zaak was, maar dacht ook dat Facebook inmiddels al weg zou zijn, blijkbaar zit het er nog erg ingebakken.

Ergens vind ik dit irritant, maar ik weet niet waarom, misschien omdat ze verplichten dat je een account hebt en mensen toch linkjes blijven sturen, zullen best veel mensen zijn die het nog hebben om dat te kunnen zien.

TikTok stoort me gewoon in het algemeen als 30+er (bijna 40), ongeveer 2 uur gehad. Heb zelf geen kinderen, maar snap best dat vrienden met kinderen dit maar niks vinden.

[Reactie gewijzigd door JDx op 7 februari 2022 11:22]

Dit is goed nieuws. Ondanks dat China natuurlijk bepaalde bevolkingen opsluit en in concentratiekampen zet, en uh, het olympisch vuur laat aansteken?, en onze grootste vijand is naast Rusland, Korea en Iran en zo, is alles dat de invloed van Mark Zuckerman kan beperken, positief.

Facebook is gebruikt om data te produceren waarmee iemand als Trump aan de macht kon komen.
Ik verwacht niet dat China ons in de (nabije) toekomst zulke data zou verschaffen. ( immers voeren wij als westen campagnes om de wereld ervan bewust te maken dat zij mensen steriliseren, dan wel gedwongen bezwangeren, opsluiten, gedwongen in fabrieken laten werken, in concentratiekampen gevangen zetten, etcetera.)

Alle tijd die iemand in TikTok stopt, is tijd die niet op whatsapp Facebook of instagram doorgebracht wordt. En dat is dus een dikke plus!
Nee. Weer zo'n niet bewezen complot theorie.
Dat hep gestaan op Facebook.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 7 februari 2022 12:44]

Waarschijnlijk hebben we daar de hulp van China niet voor nodig als je ziet hoeveel domme dingen al gedaan en verkondigd werden voordat TikTok een dingetje werd. Onze westerse jeugd is al een tijdje aan een negatieve ontwikkeling bezig. Het helpt ook niet dat het onderwijs een besparingspost geworden is in plaats van een investering in de toekomst. Zo lang geld de enige drijfveer vormt voor onze maatschappij zal er niet snel verandering in komen vrees ik.