Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Dagelijks gebruik Facebook daalt onder jongeren en stijgt onder senioren'

Door , 205 reacties

Uit het jaarlijkse socialmediaonderzoek van marketingonderzoeksbureau Newcom blijkt dat het gebruik van Facebook onder Nederlandse jongeren tussen de 15 en 19 afneemt ten opzichte van vorig jaar. Het gebruik onder ouderen neemt daarentegen toe.

FacebookZo vermeldt het onderzoek dat vorig jaar 67 procent van de ondervraagde jongeren aangaven dat zij dagelijks gebruikmaken van Facebook. Dit jaar zijn dat er iets meer dan de helft, wat een daling van 13 procentpunten betekent. In alle andere leeftijdscategorieën is een stijging waar te nemen op dat vlak. De hoogste stijging is waar te nemen in de categorie tachtigplussers, waarin het dagelijks gebruik met 11 procentpunten groeide naar 32 procent.

De gebruikersaantallen laten een soortgelijk beeld zien. Had vorig jaar nog 88 procent van de jongste categorie jongeren tussen de 15 en 19 jaar een Facebook-account, zijn dat er dit jaar nog 80 procent. Ook hier is de stijging van de aantallen onder de tachtigplussers het grootst: er is een stijging te zien van 46 procent naar 61 procent. Facebook-dochter WhatsApp is nog steeds zeer populair in alle categorieën. Het dagelijks gebruik steeg overal, behalve bij de jongste categorie jongeren. Daar is een lichte daling van 6 procentpunten te zien naar 84 procent.

In totaal gebruiken 10,9 miljoen Nederlanders WhatsApp, waarvan 7,8 miljoen dagelijks. Voor Facebook zijn dat respectievelijk 10,4 en 7,5 miljoen gebruikers. Ten opzichte van vorig jaar groeit het aantal dagelijkse gebruikers van de diensten Snapchat en Instagram het snelst. Het aantal dagelijks actieve Instagram-gebruikers groeide met 50 procent naar 1,5 miljoen en voor Snapchat is dat een groei van 77 procent naar 960.000 actieve gebruikers. De twee diensten zijn vooral populair in de jongere leeftijdscategorieën.

Het onderzoek is in januari gehouden onder 8194 Nederlanders van vijftien jaar en ouder, uitgaande van een populatie van 13,3 miljoen Nederlanders op basis van internetpenetratie.

Reacties (205)

Wijzig sortering
Tja, ik denk dat de "jongere" generatie alle advertenties en clickbaits een beetje zat worden. De ouderen zijn er net nieuw in.
Wat ik op mijn tijdlijn zie, heel de dag?
  • Jantje is jarig
  • Iemand heeft Jantje gefeliciteerd
  • Advertentie
  • Iemand is getagd in iets oninteressants
  • Nieuwsbericht met geen nieuws
  • Iemand vindt iets leuk
Bleh...
Vergeet ook niet dat "jongeren" ouder worden. De 18 jarige uit 2014 is inmiddels 21 en valt dus buiten de age-bracket die hier wordt gehanteerd. De "nieuwe jongeren" (die in 2014 nog 12 waren, en nu dus 15) zitten aan nieuwe platformen (neem een app-gericht social network als Snapchat). Kleine voorspelling: over 3 jaar is het weer anders.
Ik denk dat youtube dan bij jongeren (, kinderen (x>18) massaal aan het stijgen is met de tablets die baby's nu al krijgen enz...)
Sterker nog: er is een miljoenenmarkt voor YouTube video's en channels puur gericht op babys die willekeurig op knopjes klikken op een tablet: video en bijbehorend artikel.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 23 januari 2017 16:11]

Nou die channels voor kinderen moet je echt mee oppassen. Ik laat mijn neefje van 2 af en toe een filmpje kijken op youtube. (Met mate)
Hij kan al zelf filmpjes doorklikken en openen. Er zitten hele geweldadige filmpjes verstopt tussen de kinderfilmpjes.
Het begint onschuldig: Bob de bouwer filmpje gaat over in een raceauto filmpje, vervolgens komt er een wandelende poppetjes filmpje. Dan kom Spiderman die rondspringt en 30 sec in het filmpje opeens hoofden begint af te rukken..........
En dit soort filmpjes zijn er dus heel veel.
[off topic] Echt bizar ja. Mijn oudste van vier keek ineens, na fimpjes van Cars, naar spiderman en de hulk die naast het hoofd van een boef aan het .... poepen waren. Ik heb nu een app (kidsvideo) waar je youtube channels in kunt zoeken en alleen die channels laten spelen. Geen rare suggesties meer etc. Dat scheelt. En zelfs dan zit er nog wel eens iets vreemds tussen [/off topic]
Kinderafdeling van Netflix is ook een goede manier om gekke content buiten de deur te houden.
In theorie wel.

In de praktijk keek m'n dochter naar Rupsje Nooitgenoeg op Netflix en kreeg ik als suggestie dat ze "Platoon" "Full Metal Jacket", "Süskind" en "Zero Dark Thirty" dan óók wel zou kunnen waarderen. True story.

Heb 't screenshot nog wel.

EDIT: https://postimg.org/image/5sw4r3mkp/

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 24 januari 2017 17:01]

Dat is niet echt de bedoeling maar in de drie jaar dat ik die kinderafdeling in gebruik heb, heb ik nog nooit zoiets meegemaakt.

De suggesties van YouTube vertrouw ik sowieso niet, dat is iets te random.
Screenshot staat er inmiddels ;)
Heel apart :)
heb je er een melding van gemaakt bij Netflix?
Yep.. Twitter.. maar geen reactie. Ook niet echt verwacht.. ;)
Ja, het gaat echt de verkeerde kant op... (behalve bij leren, maar dit kan zo een verslaving veroorzaken...!)
Kleine voorspelling: over 3 jaar is het weer anders.
Dat is ook het onnuttige van dit soort verhalen. Als we de vraagstelling niet kennen en de ondervraagde mensen zijn anderen dan voorheen, is het al lastig te interpreteren.

Ook zij die al jaren FB gebruiken komen pas in de tabel als ze 80+ zijn.
En ja, we worden ouder, dus op een bepaald moment komen er zelfs meer 90+ ers in de lijst dan voorheen. Zo kan ik het ook.
de exacte vraagstelling is niet zo relevant. Belangrijk is dat ze hetzelfde onderzoek elk jaar herhalen en een paar interessante veranderingen te zien zijn.

- Het aantal mensen met een Facebook account / dagelijkse gebruikers neemt nog steeds toe.
- Bij de jongeren tussen 15 en 19 jaar zakt het percentage met een account echter van 88 naar 80%.
- Het percentage jongeren dat dagelijks op Facebook zit daalt van 67% naar 54%

Dat is iets voor Facebook om zich zorgen over te maken. Jongeren zijn de early adopters, ouderen de volgers. Precies hetzelfde beeld zagen we bij Myspace, en een paar jaar later bestond het niet meer..
En vergeet Hyves niet. Een platform waarop Truus en Mien op enig moment de hele dag glitterplaatjes met elkaar deelde. 8-)

Dit soort platformen kennen altijd een cyclus van enkele jaren: jongeren (15-25) ontdekken het, zijn er 'veilig' in hun eigen wereldje. Ouders (40-55) raken benieuwd waar hun kroost uithangt, melden zich aan. Binnen de kortste keren is de jeugd vervolgens verdwenen, omdat je dus juist niet wil dat je ouders de hele dag mee zitten te loeren.

Dat is ook het succes van dingen als SnapChat: zelfverwijderende berichtjes die je ouders niet kunnen controleren. Super spannend natuurlijk als puber. Ben benieuwd wanneer het gebruik van SnapChat groter is dan FB en wat we daarna weer krijgen. :)
Vergeet niet dat er voor Hyves en MySpace een vervanger kwam, Facebook. Je ziet nu dat sociale media wat uit hun kinderfase komen en er wat meer vaste segmenten komen, niches zo je wilt. Het is niet dat Twitter straks niet meer gebruikt wordt, alleen nog door specifieke doelgroepen.
Voor de jongeren geldt nog wel de regel dat ze na een paar jaar uitgekeken zijn en klitten lekker samen op het volgende nieuwe ding.

Zelf kijk ik bijna nooit meer op Facebook, plemp er zelf af en toe een fotootje op van de kinderen voor familieleden die dat leuk vinden.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 24 januari 2017 08:40]

Die jongeren zullen niet plots senioren zijn geworden, zo snel gaat dat natuurlijk niet.
"Vroeger" irriteerde ik me op Facebook aan die zaken zoals verjaardagen, etentjes en andere non-events van vrienden. Echter, tot op zekere hoogte kun je stellen dat een sociaal netwerk daarvoor bedoeld is. Het verveeld echter na een paar jaar enorm.

Echter, nu is het nog veel erger, want zelfs die non-events van vrienden moet je met een zaklamp gaan zoeken. Men post inderdaad bijna niets meer zelf, en je ziet alleen wat mensen leuk vinden: stompzinige fimpjes en plaatjes met tegelwijsheden.

Waar ik voorheen iedere dag 1 a 2 keer even snel de timeline checkte, doe ik dat nu eens per week, en dan nog vraag ik me af waarom. Ondertussen wordt Facebook steeds aggressiever in het lokken van de gebruiker terug naar de app.

Dat rode tellertje is er altijd. Zelfs wanneer je helemaal niets doet. Dan verzint Facebook wel een notificatie. Bijvoorbeeld, iemand die je 3 jaar geleden gefriend hebt, heeft een foto geupload. Of "3 mensen heb je post van 2 maanden oud bekeken". Alles om je terug te krijgen.

De reden is eenvoudig. Neem eens voor de gein een kwartaalverslag door van Facebook. Al deze getallen zijn heilig voor ze en MOETEN groeien. Het maakt ze niet uit of het echt of nep is, als het maar groeit. Het verklaard ook hun wanhopige strategie om in India te landen en om drones de lucht in te slingeren om Facebook beschikbaar te maken voor de rest. Het is allemaal om deze getallen te laten groeien, want de echte groei is er allang uit.
Ik denk dat jongeren eindelijk in de gaten krijgen dat er meer is dan alleen FB en dat FB vrienden toch minder intressant zijn dan echte vrienden :) Althans dat hoop ik dan maar ;)

En ik zie ook dat er gewoon minder gepost wordt, in begin werd echt alles erop gezet maar nu hebben de meeste ook wel in de gaten dat wat jij vanavond eet niet echt intressant is.

[Reactie gewijzigd door bonus op 23 januari 2017 15:00]

Dus het gaat jou om de verpakking ("FB") en niet om de inhoud (wat vrienden te vertellen hebben?) .....

Laat ik 't anders zeggen: wat is volgens jou het verschil tussen FB-vrienden en echte vrienden, als het op de inhoud aankomt?
FB vrienden zijn (in mijn geval) mensen die ik veel al mensen die ik ook daar heb ontmoet, die b.v. een bepaalde intresse hebben die ik ook heb maar verder niet echt andere raak vlakken. Vaak ook contacten in het buitenland b.v. een international groep. Dus discussie's daarover maar verder niet iets dieper of persoonlijker.

Echte vrienden, lief en leed delen, samen dingen doen, elkaar opzoeken in RL enz...

Dat wil niet zeggen dat mijn echte vrienden niet samen met mij op FB zitten, maar pure FB vrienden zie ik (niet) of waarschijnlijk niet in RL. Dat wil niet zeggen dat het geen echte vrienden zouden kunnen worden.
Aah kijk.. dáár komt de aap uit de mouw ;) FB-vrienden zijn in jouw definitie dan ook geen échte vrienden, maar zou ik dan FB-bekenden noemen..

Diegenen die ik op FB heb ken ik ook daadwerkelijk. Of heb ze vroeger beter gekend dan tegenwoordig. Oud-klasgenoten bijvoorbeeld, of ex-collega's.. Ik vind het concept van 'echte vrienden' wel wat achterhaald moet ik zeggen.. FB kan ik alt-F4'en als ik wat anders wil ga doen en mensen die om de haverklap voor je deur staan, tsja, daar móet je toch iets mee, schijnt het..

Geef mij gewoon een leuk gesprek via Whatsapp waar ik te pas en te onpas mee verder kan dan al dat geneuzel van mensen die me beletten te doen wat ik écht leuk vind.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 23 januari 2017 15:23]

klopt, FB vrienden zijn geen echte vrienden.
Om te weten hoe het met hen gaat moet je maar op FB kijken.
Echte vrienden vertellen jou hun belangrijk nieuws.

Vroeger zaten we samen naar de reis foto's te kijken en lekker te vertellen,
sinds FB is dat "moet je maar op FB kijken" heel sociale media is het.
De sociale omgang is echter een stuk verminderd sinds FB.
Dan ga je er nog steeds van uit dat de verpakking (Facebook) belangrijker is dan de inhoud.

Ik kan véél leuker vakantiefoto's laten zien door filmpjes op Youtube of FB te zetten die gelijk door iedereen die het interesseert bekeken kunnen worden, dan dat ik iedereen lastigval met fotoalbums met foto's waar ze tóch niet op staan.. want zeg eerlijk, hoe vaak vond jij het vroeger echt gewéldig om met de halve familie dia's te gaan zitten kijken van andermans vakantie waar je tóch niet bij was? (En niet jokken!). Dat soort intens dooie momenten heeft juist geleid tot het uitvinden van smartphones.

FB-vrienden kunnen óók je echte vrienden zijn. Of liever gezegd, je échte vrienden kunnen ook op Facebook zitten. Het één sluit het ander absoluut niet uit.

Ik heb liever familie die een uitgebreid blog bijhoudt dat ik via FB kan lezen in m'n eigen tijd dan met z'n allen bij elkaar zijn waarbij driekwart van de verhalen je tóch al ontgaat door al het gekakel door elkaar heen.

En belangrijk nieuws. Pfft. Wat kan er in hemelsnaam zo belangrijk zijn dat iemand mij iets persoonlijk moet komen vertellen? Stuur maar een appje, dan weet ik het ook. Het gaat mij immers om de inhoud, niet de verpakking die eromheen zit, die gooi ik tóch wel weg. Maar ja. Er zijn dus blijkbaar mensen die de vorm belangrijker vinden dan de inhoud - ik kijk daar nou eenmaal makkelijker doorheen..

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 23 januari 2017 16:55]

Wat kan er in hemelsnaam zo belangrijk zijn dat iemand mij iets persoonlijk moet komen vertellen?
Je bent al behoorlijk ver sociaal afgestompt als je dit echt meent.
Pff. "Afgestompt" ten opzichte van een extern opgelegde norm ja. En wie zegt dat die norm deugt?

Ja ik meen het, overigens.
Met alle respect maar dan heb je nog niks meegemaakt in je leven of mensen delen echt belangrijke zaken niet met je. (!)
Zoals serieuze ziektes, zwangerschappen, werk-of relatie gerelateerde zaken.
Als ik iets belangrijks te melden heb dan deel ik dat persoonlijk met mensen en vice versa . Het kunnen aflezen van emoties en lichaamstaal kan niet via FB of een app. Die signalen bepalen 60% van de boodschap. En daarom zijn de platformen een sociale armoede van heb ik jouw daar.
Zeg nou zelf, de meeste berichten op FB zijn een vorm.exhibitionisme om te laten zien ' kijk mij een geweldig leven hebben '. In werkelijk is het vak heel anders gesteld.
Ik zie in mijn omgeving dat sociale media hooguit een ondersteuning kan bieden aan echte contacten. De rest is overbodige belast.
Serieuze ziektes -> ja, ok, dat hoor ik wel eens min of meer direct inderdaad.

Zwangerschap -> zie ik vanzelf wel op Facebook langskomen inderdaad. In geuren en kleuren inclusief foto's van de echo's.

Werkzaken -> daar hebben we e-mail voor uitgevonden

Relatiegerelateerde zaken -> daar heb ik m'n vrouw voor. Als er iets van me verwacht wordt zie ik 't wel in m'n agenda langskomen. Of in de app. Of ze zegt 't zelf wel.

Aflezen van emoties en lichaamstaal is ernstig overgewaardeerd. Het gaat om de boodschap, niet de verpakking.. (daarom zijn sociale media prima in staat om inhoud over te brengen zonder al het zinloze geneuzel dat om face-to-face contact heen hangt).

Eye-opener : in werkelijkheid liegen mensen ook dat ze barsten. Ook face-to-face. Daar heb je écht geen Facebook voor nodig, dat is mens-eigen. Of denk je écht dat iedereen die jij vraagt "hoe gaat het met je?" naar waarheid "het gaat prima, dank je!" antwoordt? Hoe naïef is dat?

Wat is dan écht contact? Elk weekend in diezelfde troosteloze kroeg met plastic lambrisering hangen met hetzelfde volk dat óók liever iets leukers was gaan doen, zichzelf klemzuipend in de hoop er de volgende ochtend niks van te herinneren, en dan tóch elke keer claimen dat ze een geweldige avond hebben gehad?

Of op dansfeestjes rondhangen waarbij je mag hopen dat de muziek ook nu weer zó hard staat dat je elkaar tóch niet verstaat, om maar van dat geestdodende gezwam over voetbal en politiek af te komen?

Nah. Ik zou 't wel weten. Liever een leuke, inhoudelijke discussie die dágenlang aan kan houden omdat ik kan nadenken over wat iemand écht zegt, dan dat alternatief.
jij noemt alleen maar samenscholingen op die je niet leuk vindt. Er zijn toch ook wel samenscholingen die je wel leuk vindt? Bv lid zijn van een voetbalclub en daarna een potje een bier drinken (voetbal tegenwoordig bij 35 plus waar we na de wedstrijd gewoon met elkaar praten en een biertje drinken en de muziek staat niet hard). Of ga een weekend met een groep vrienden naar een Waddeneiland ofzo.
Wauw. Bij dat ik jou in het echt niet ken.

Jij loopt zo weg uit de serie Black Mirror.

Jij bent gemaakt voor een digitale wereld. Iedereen blocken die je niet zingt.
Dat vind ik slecht omdat ik dat vind.

Niet meer, niet minder.
. Ik drink trouwens niet want ik moet altijd rijden. Maar evengoed heb ik een fijne avond. Maar als je zo bent als je schrijft lijk je me niet echt een gezellige vent.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 23 januari 2017 22:59]

Gezelligheid overkomt me en wordt me niet opgelegd. Ik vind het ook weleens ergens niet leuk als ik uitga en dan ga ik gewoon naar huis.
DigitalExcorcist, ik wil je niet aanvallen maar je hebt een of andere stoornis. Mijn vriendin werkt met mensen die het ook hebben en ik meen het echt. Als je verder nog geen "problemen" hebt in je leven dan is er niks aan de hand, maar vanaf het moment dat je leven een puinhoop wordt moet je echt hulp zoeken bij een gedragstherapeut of psycholoog. Hopelijk komt het nooit zover, want dat kan natuurlijk ook hoor.
Het gaat echt niet goed met je
Wie bepaalt dat? Jij?

Het gaat prima zelfs. Baan, gezin, huis, zekerheid, wat wil je nog meer. Ik meen het dat het een hele hoop ongevraagd gezeik scheelt als je niet continu achter anderen aan hoeft te lopen of continu andermans welzijn ongevraagd in de gaten moet houden in ruil voor niks.

Mn werk en gezin kosten me al tijd zat, het beetje tijd voor mezelf dat ik over heb besteed ik mooi zoals mij dat zelf uitkomt.
Baan en gezin is zeker mooi. Maar het is ongezond egoïstisch gedrag wat je hierboven beschrijft. (Extreem) voorbeeld van de individualistische maatschappij. Maar ieder is gelukkig op zijn eigen manier. Ik hoop dat je dit nog lang volhoud en je hebt gelijk, ik vind dat het niet goed met je gaat, het hoeft niet per sé slecht met je te gaan!

Edit:
PS: Een bakje koffie of een borrel met vrienden die onverwacht langskomen omdat ze je waarderen betekent echt niet dat je hun hele welzijn in de gaten hoef te houden. Daar zitten ze waarschijnlijk ook niet op te wachten.

[Reactie gewijzigd door Stammie82 op 24 januari 2017 12:07]

Mensen verwachten áltijd iets terug.

Ben ook van mening dat puur altruïsme niet bestaat. Je (=iedereen) doet alleen maar iets om er zélf beter van te worden, hoe dan ook en altijd.

En hoezo individualistische maatschappij? Ik ben behoorlijk sociaal. Alleen 'offline' een stuk minder dan online. Puur omdat offline een hoop geneuzel oplevert waar ik niks aan heb. Nogmaals, het gaat toch om de inhoud van een gesprek, en niet de verpakking? Als ik iemand help met een bepaald gesprek, of door iets te delen, dan is het doel bereikt. Of dat nou off- of online is maakt geen verschil voor het resultaat.
De FB term voor contacten is "Vrienden" vandaar dat men ze FB vrienden noemt ;)
Toen ik zulke dingen een paar jaar terug zei was het -1 want heresy.

Nu krijg je er +1 voor. :)

Mensen op fb zijn eerder concurrenten. Het sociale spel van one-upmanship. Wie heeft de meeste likes, vrienden, heeft het interessantste leven en de leukste partner. Niets nieuws in 50.000 jaar.
Oud-klasgenoten en ex-collega's kun je imo met geen mogelijkheid tot vrienden rekenen. Het criterium 'ook echt kennen' gaat wat mij betreft nergens over. NATUURLIJK ken je ze echt, maar zijn het daarmee je vrienden? Vrienden zijn mensen waarvan je het weet als ze burn-out zijn, waarvan je het weet als de oud-tante is overleden, etc. De ongemakkelijke waarheid is dat we niet veel van dat soort vrienden hebben.
Ik gebruik geeneens Facebook (vrij uniek geloof ik xD) maar sommigen die ik ken hebben rond de 800 vrienden waar zelfs de blieb-blieb-kassamiep en die vage achternicht van de zus van de tante van je moeder tussen zit. "En hij kent ze allemaal en maakt met allen een praatje bij tegenkomst". Ik zou het eerder ook bekenden of kennissen noemen dan echte vrienden. met 90% van die "vrienden" ga je niet gezellig winkelen, een drankje doen of deel je vreugde en leed (dat gooien ze vanzelf wel op FB...)

Sowieso hoor ik tegenwoordig enkel nog mensen zeggen dat ze "lezen wat er geplaatst wordt" in plaats van zelf te plaatsen...
Het verschil tussen FB vrienden en echte vrienden is dat je met echte vrienden je problemen kan bespreken, bij VB vrienden bespreekt je enkel de foto's van goede momenten in hun leven.
Problemen bespreken via chat..doe je dat ook met je vrouw? Dat hoop ik toch niet. Dan ben je in mijn ogen een einzelgänger en contactgestoord.
Waarom heb je dan eigenlijk een vrouw als je niemand nodig hebt? Om te koken en om voort te planten?
Ik kan me wel enigszins inleven in je maar volgens mij kun jij je niet inleven in mensen die samenzijn (fysiek) oprecht leuk vinden. Dat maakt je denk ik wat anders dan de meeste mensen.
Omdat het "posten" zich heeft verplaatst naar andere eco systemen zoals snapchat, instagram, ... Daar staat het nog vol van "zie hoe mooi ik ben", "wat lekkers ligt er nog op mijn bord", "footsie" en ga zo maar door. Mensen delen meer dan ooit.

[Reactie gewijzigd door Cerv47 op 23 januari 2017 15:11]

Of huisdieren :)
En zelfs kranten gaan daarin mee: "de coolste vlaming op instagram is een geit"
Ik denk niet dat die jongeren dat inzien... Die jongeren zitten massaal op Instagram omdat ze op Facebook hun ouders, opa en oma tegenkomen.
Dit is toch Facebook al sinds het bestaan ervan?
Mooi omschreven, maar ik snap niet wat hier anders aan is, dan in 2010.
Je weet pas dat er niks verandert is als je dat onderzocht hebt. Als Tweakers voelen wij dat wellicht op onze klompen aan maar zodra er geld mee gemoeid is, bijvoorbeeld voor advertenties, dan is het wel prettig om dat ook te onderbouwen met cijfers.
Onderscheid is vooral dat in 2010, de personen die dit postten meestal je klasgenoten waren. Dat knappe meisje waarvan je meer wilde weten. Kijken of je er achter kon komen wat ze leuk vond voor je haar mee uit vroeg naar weet ik veel wat.

Momenteel is het meestal iemands oma. Voor jongeren sociaal oninteressant.
Ik vond het ook vreselijk. Ik was continue aan het aangeven dat ik iets niet interessant vond maar de hoeveelheid baby-foto's, clickbaits en nelly-post-een-tegeltje-met-een-kut-tekst bleven maar komen. En het werd steeds agressiever: maak een event, feliciteer hem, doe dit, doe dat.
Nu al paar maanden facebook loos en het is het heerlijk.
Like dit als je tegen kinderporno bent.
Toen ben ik van FB afgegaan. 2013. Geen seconde spijt.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 23 januari 2017 15:15]

Ja, omg. Hoe krijg je het voorelkaar he!? En dan ook nog zeggen later: dat je dat niet gelik't hebt, ben je niet tegen kinderporno? |:(

Ik heb dat ooit met een tegeletje over kanker gehad (categorie "maar 3% deelt dit en vindt dus dat kanker erg is"). Bleek dat schoonmoeder in het ziekenhuis lag. Toen ik zei dat ik dan die 97% was die het tegeltje niet deelde maar dat ik dan bezoekjes aan het ziekenhuis zou brengen was het mis |:(
Blijkbaar is het belangrijker om tegeltjes op Facebook te delen om te laten zien dat je "tegen" kanker bent dan gewoon je schoonmoeder opzoeken in het ziekenhuis.
Wat!? Je bent niet tegen kinderporno? :+

Maar dat is idd precies wat mis is aan Facebook... de aandachtzoekerij en het exhibitionisme van (nep)vrienden. Nooit behoefte aan gehad...
...En elke keer dat je een serieuze discussie wilt starten, krijg je reacties "Doe niet zo serieus, het is Facebook" in mijn ervaring.

Tegen die advertenties valt trouwens wel iets te doen O-)
Er is niets zo frustrerend als reacties op Facebook lezen. Steeds meer nieuwssites zoals RTL hebben dat voor de comments en die werkt hetzelfde.

1) xx reacties klikken om uberhaupt wat in beeld te krijgen.
2) meer dan 2 reacties? Dan telkens klikken om de volgende 2-3 reacties te krijgen.
3) is er een subdraadje? Dan nog een keer telkens klikken.
4) ow, loopt de klok van 1-12 i.p.v. 1-3-6-12-2-8-4. :? Chronologie is blijkbaar een vies woord. Het maakt discussies totaal onleesbaar.
Voor interessante discussies kun je beter naar reddit of tweakers toe.
ik gebruik de tijdlijn op facebook zelden tot nooit, wat ik veel interessanter vind zijn de evenementen,groepen en Messenger
Inderdaad, ik gebruik FB nog vrijwel alleen voor evenementen. Als ik geen FB meer zou hebben zou ik toch van een hoop events niet op de hoogte zijn.

Daarnaast ook om te connecten met vluchtige contacten (mensen die je bijvoorbeeld op een feestje of een reis leert kennen) waar je geen tel nr van hoeft maar toch leuk kan zijn om op een 'luchtige' manier geconnect te blijven mocht je ze weer een keer willen contacten.
Precies als ik facebook bekijk dan zie ik precies het zelfde, en echt 9/10 dingen die gepost worden zijn niet leuk/interessant.

Ik kijk meestal daarom max 2 keer per dag op facebook, soms als ik net wakker ben en een broodje aan eten ben, en een keer in de avond op de bank.
Het zelfde met snapchat ook die bekijk ik meestal alleen in de avond, ik ben sowieso niet meer echt van social media.
En ze hoeven ook niet te weten wat ik de hele dag uitspook, dus stuur ik ook niks op snapchat.
Het is exact wat er bij de meesten langs komt. En toch kijken er veel nog meerdere malen per dag als automatisme of verslaving die moet slijten. Veel ouderen beginnen het nu pas echt te ontdekken en er ontstaan veel meer groepjes over vroeger en dergelijke wat handig is voor de oudere generatie. Ook die marktplaats groepjes lopen goed waar jongeren weinig interesse in hebben.
De jongeren stappen telkens over naar een nieuwe hippe dienst. FB is aan het stabiliseren, maar altijd nog groeiende.

Je reactie is wel prachtig, precies ook wat ik zie. Zonde van de tijd :-)
Maar zo af en toe nog iets leuks zodat je nog wat updates hebt van vrienden en bekenden.
Precies dat!

En ik had voor de huidige interface leeslijstjes gemaakt met diverse onderwerpen. Zodat ik snel per onderwerp bedrijven en mensen kon lezen over 1 onderwerp.
Maar ja dat vond facebook niet slim dus weg 3 jaar speurwerk....
Eigenlijk is FB nooit echt populair geweest bij jongeren. Jongeren hebben volgens mij veel liever 1 op 1 chat progamma's. Vroeger hadden we daar MSN voor, maar nu gaat dat bijvoorbeeld via snapchat. Facebook begon met mensen op de universiteit, dus 18+ en heeft volgens mij nooit echt een jonger publiek dan dat gehad. Veel tieners hebben zich wel geregistreerd, omdat het vaak nodig/handig is voor andere diensten, maar gebruiken het eigenlijk heel weinig.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 23 januari 2017 15:25]

Dat is inderdaar waarom het uiteindelijk niet meer interessant is. Ik heb het om die reden die jij noemt twee jaar geleden eerst van telefoon gegooid. Toen ik er achter kwam dat ik er op de PC ook amper naar keek (om zelfde reden dat er niks boeiends op stond), maar de mijn hele account weggegooid.

Erg relax, en je mist niks.
Of voldoende zelfvertrouwen krijgen en er achter komen dat "sociaal" meetellen juist het tegenovergestelde is.

Ik vind het persoonlijk een ziekte en vind het vreemd dat er weinig aandacht is voor sociale media verslaving.
Ben ik het helemaal mee eens. Gemiddeld wordt er nog één item per week gepost wat daadwerkelijk van een Facebook gebruiker is. In plaats van die bagger reclame, click baits en andere bullshit.
Dat vindt ik het fijne aan mijn Twitter tegenwoordig.
Geen familie en vrienden, alleen wat mensen volgen wat voor mij interessante berichten zijn.
Twitter wordt niet zoveel gebruikt, maar wordt veel nuttiger gebruikt dan toen iedereen zijn onzin er op plaatste.
Uiteraard tegenwoordig met wat reclame, maar niet zo irritant als op Facebook
That's life ;) Mostly boring.
eindelijk, ik dacht haast dat ik de enige was met deze mening _/-\o_
je vergeet nog ""Mensen die je misschien ook kent""
Nee, jongeren haken af omdat ouderen op Facebook komen. Als je ouders Facebookvriend van je zijn geworden zoek je een ander platform om met je leeftijdsgenoten te communiceren. Een volstrekt logische ontwikkeling die ook compleet los staat van social media "as such". Je gaat ook niet naar een kroeg o.i.d. waar je ouders zitten.

[Reactie gewijzigd door ReneWouters op 23 januari 2017 18:56]

Je vergeet nog 2x een extra advertentie te vermelden en iemand die een spelletje speelt + uitnodiging zend en daarboven op dat ze een achievement hebben behaald in dat zelfde spel :+ (of is dat tegenwoordig niet meer, heb de meeste uitgeschakeld)

[Reactie gewijzigd door jayjay_seal op 23 januari 2017 20:02]

Ja dit, reclame, bagger, gesponsorde berichten en 'je vrienden vinden dit leuk' .. Ook die timeline die de hele tijd springt op 'topberichten' . Heb eigenlijk mijn hele interesse in fb verloren. T is dat ik daardoor nog goed contact heb met overzeese familieleden. Enige reden waarom ik t nog heb...
Prachtig samengevat :)
_/-\o_


Precies mijn gedachten..
Ze maken 't ook verdomd lastig om die meldingen uit te zetten, heb Facebook maar de rechten ontnomen om meldingen te tonen op mijn telefoon.
Helemaal mee eens. Het gros van de berichten die mensen plaatsen zie ik niet meer terug in m'n Timeline, hetgeen dat resteert is reclame, "nieuws" en een handjevol status updates. Ik vind het onwijs irritant dat Facebook zoveel ongevraagd wegfiltert.
De jongere generatie stuurt liever naaktfoto's van zichzelf rond via SnapChat begrijp ik.

De fixatie op de jongere generatie is helemaal niet zo interessant. Minder zelfs, want zij hebben weinig tot geen besteedbaar inkomen.
Die jongere generatie krijgt vanzelf meer te besteden, dus is het handig je bedrijfs-/productnaam en logo nu alvast goed te imprinten: voor de bedrijven die adverteren op Facebook erg handig, voor Facebook zelf, behalve de ad revenues, minder waardevol. Want een groter probleem lijkt me dat de jongere generatie de aandachtsspanne van een labrador-pup heeft: zodra er ergens anders iets glinstert, lawaai maakt en aandacht trekt, zijn ze zo weer vertrokken...
De jongere generatie stuurt liever naaktfoto's van zichzelf rond via SnapChat begrijp ik.
Oké. Dan weten we al wat de senioren over 3 jaar gaan doen.
Het zijn de jongeren die iets populair maken.
De hoogste stijging is waar te nemen in de categorie tachtigplussers
Toch respect voor deze leeftijdsgroep dat ze "met de tijd mee gaan"....
Toch respect voor deze leeftijdsgroep dat ze "met de tijd mee gaan"....
Meegaan is misschien zelfs wel doorgaan met wat ze al vanaf dag 1 deden. ;)
Een oudere kan al langer achter een telefoon of computer zitten dan menige snotneus alhier.
Podverdorie...

Die is onder de gordel maar je hebt wel gelijk... Was even vergeten dat ik ook "alweer" 38 ben.
Was even vergeten dat ik ook "alweer" 38 ben.
Kijk, ik bedoel maar. In een gunstig geval zaten jouw ouders in jouw eerste levensjaren reeds aan een pc en zijn ze nu bijna met pensioen.
Terwijl jouw eventuele kinderen bij wijze van spreken de gulden en de vaste telefoon niet hebben meegemaakt en hun grootouders in de categorie 'antiek' scharen. :)
Lol :D

Dacht je dat? Was vroeger al een van de eerste met een PC (een vendex Headstart II).

Computers waren toen nog vies.... Mijn pa van 74 heeft inmiddels wel een PC maar dat is echt een drama hoor.
Mijn oma is 91 en gebruikt (soms) Facebook.
Dat had ze nooit uit haarzelf gedaan, maar het is vooral dat haar ((achter)klein)kinderen soms wat posten, en haar (per analoge telefoon :)) kunnen helpen dat te bekijken.
Daarvoor hadden ze haar ook een iPad gegeven, was ze zelf ook niet opgekomen.

Ik vraag me af in hoeverre ze zelf werkelijk behoefte heeft aan al dat gedoe. Het kost toch veel moeite te begrijpen hoe t werkt, wat ook vaak verandert als die kids in de Valley weer de zoveelste "disruptive paradigm shift" loslaten op de wereld.
Maar goed, gewoon foto's van de familie e.d., vindt ze wel leuk.
Ik merk ook dat ik er nog dagelijks op zit, maar eigenlijk zonder reden. Binnen mijn sociale kring post bijna niemand nog iets, op vakantiefoto's na. Het is wellicht handig om dingen te plannen zoals bbq's en verjaardagen. Zo'n mini privé community waar mensen berichten kunnen posten werkt dan erg fijn om data te prikken, maar meer dan een agenda is Facebook voor mij niet meer.
Precies dat, het kost veel tijd en brengt je niets. Ik heb mijn account afgelopen weekend gedeactiveerd. Minderen blijkt lastig dus dan maar helemaal stop zetten.
Ik sta op het punt om het helemaal de verwijderen
Allemaal nep en fake, het leven op FB is alleen maar leuk, alle shit die je "vrienden"hebben of meemaken zetten ze er dan weer niet op
Twee maanden geleden hetzelfde gedaan. En ik moet zeggen dat ik het nog geen minuut gemist heb. Al die berichten van je "vrienden" die het allemaal zo gezellig, leuk en fantastisch hebben.
Het is wellicht handig om dingen te plannen ..... om data te prikken
Ik gebruik daar https://www.afspreken.nl voor
Voor een periode is het een MSN vervanger geweest en de mensen waar je voorkeur in had op Skype.
Maar uiteindelijk geregistreerd omdat ik al die fucking mail invites zat was.

Zo'n platform heeft veel potentie, maar er word zoveel troep in je gezicht gegooid. Zeker als je er niet vaak op zit merk je dat de adds behoorlijk random zijn. Echt zo'n van hoe slepen we deze knul vaker op facebook en wat zijn de juiste adds voor hem.

Niet dus. Kijk een jaar maar eens geen TV en leef veel op netflix. Kijk dan maar ineens weer TV. Dat effect.
MSN was eigenlijk ook een groot sociaal netwerk. Vooral onder jongeren. Ik heb zo terugkijkend het gevoel dat Microsoft hier echt een kans heeft gemist om iets mee te doen.

Ze hebben het in Skype op laten gaan. En dat terwijl msn'en, (msn'de, ge-msn'd "chatten met behulp van MSN" ) top op de dag van vandaag nog steeds n de vandale staan.
Nu Linkedin van Microsoft is zal dat icm Skype en Outlook/Office365 binnenkort ook wel een mooi nieuw gedrocht kunnen opleveren. Ben benieuwd.

Op basis van het verhaal mis ik Snapchat en Whatsapp in de grafiek. Als ze Whatsapp onder FB hebben geschoven vind ik 't vreemd dat Instagram wel weer apart wordt genoemd.
al 3 jaar geen tv meer hier zelfs om grotendeels hetzelfde als FB: het is zo oninteressant en to be honest: je mist het voor geen ene meter de seconde dat je het gewoon afkapt. Je wordt bestookt met aandachtstrekkers die, zodat je er aandacht aan geeft, je aandacht helemaal niet waard blijken te zijn (en dus vermoeiend/verspilde energie in the end).
Ik denk dat een groot probleem is dat jongeren nu uitgenodigd worden door vaders/moeders/opa en oma en zich daardoor niet meer veilig voelen om bepaalde zaken te plaatsen. Ze stappen daarom over naar platforms waar deze niet komen.
Je kan lijsten maken om je vrienden onder te verdelen. Als je niet wil dat opa en oma en pa en ma iets zien, dan post je naar de groep waar zij niet inzitten.

Maar ik denk dat dit meevalt, Snapchat en dergelijken hebben gewoon meer "grappige functies" die voor de jonge leeftijdcategorie heel aantrekkelijk zijn. Die willen allang niet meer enkel zeggen wat ze aan t doen zijn en wat memes posten.
Mja, toen mij ouders op FB kwamen was ik inderdaad wat bewusten met posten. Tegelijkertijd vind ik dat, achteraf gezien, ook wel goed. Nadenken voor je iets of het internet gooit. Stukje sociale controle, zeg maar.

Maar verder no geen Facebook meer, dus leven is een stuk relaxer.
Mja, toen mij ouders op FB kwamen was ik inderdaad wat bewusten met posten. Tegelijkertijd vind ik dat, achteraf gezien, ook wel goed. Nadenken voor je iets of het internet gooit
Sociale controle is ergens natuurlijk ook wel logisch op sociale netwerken.
Ik heb bewust geen facebook account, en erger me er aan dat er steeds omroep-programma's zijn die alleen via facebook te benaderen zijn. Kaarten bestellen, vragen stellen, laatste uodates... Voor alles heb je een facebook account nodig.

Als je wilt weten waarom ik geen facebook account wil, moet je maar eens zoeken op 'facebook tracking'. Het facebook pixel, dat je van site naar site volgt.

Ik weet niet hoe het gebruik van facebook onder oudere jongeren is, maar bij mij worden de facebook sites geblokkeerd in pi-hole,
Idem hier :)
Ruim 2 jaar terug m'n FB account gesloten nadat het enkele weken kostte om alle geposte content te verwijderen. Nog geen moment spijt van gehad, plots is er zoveel meer tijd in een dag, zoveel meer rust, zalig :)
Ja moeilijk is dat hé. Met twitter zit ik ook de heletijd zo van: DIT IS GEEN NIEUWS MAN. Dat schreeuw ik dan meestal intern, maar af en toe ontsnapt het me :P

Dat het NOS journaal twitter als legitieme nieuwsbron lijkt te zien gaat me echt véél te ver. En dan ook nog 'hip en sociaal' willen blijven dus: "Wil je mee praten over dit onderwerp, ga dan nu naar... RAAAAAAAAH"

Mensen die in 140 tekens hun mening verkondigen, die niemand anders leest. Dat is wat twitter is, een hele hoop mensen die schijnbaar weer géén behoefte aan sociale bevestiging hebben ( :? ) en enkel hun mening wereldkundig willen maken. "Zo dan heb ik het er ff uitgegooid hoor". :| :/

En facebook idd:
"Vind je dit ook niet kunnen, join nu de facebook groep om te strijden tegen dit onrecht"
"*grote intimiderende krantenkoppen* DIT IS LEGITIEM NIEUWS ECHT WAAR"
"SPEEL DIT SPEEL DIT SPEEL DIT SPEEL DIT GEEF ME JE GELD"
"Kijk eens iedereen ik ben aan het eten, en ik ben een lekker wijf met flinke decolleté"
"KIJK EENS IK HEB EEN KIND GEKREGEN, KIJK KIJK KIJK KIJK KIJK"
"We hadden gisteren een verjaardagsfeestje, nu sta je dronken op facebook HAHA"

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 23 januari 2017 17:04]

Ik heb al een tijdje geen FB meer. Mijn omgeving verwijt me niet dat ik iets mis. Integendeel, als ik bij een ander even de feed mag checken zeggen ze er meestal bij "Wel veel reclame en flauwekul de laatste tijd, misschien dat ik er ook mee stop"... Volgens mjj is Facebook begonnen aan z'n eind.

Maar goed, mijn omgeving is niet die van een ander. Ik ben wel tevreden dat ik blijkbaar niets mis.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 23 januari 2017 16:49]

Facebook moet gewoon "Meest recent" weer de standaard maken ipv die geaggregeerde algo newsfeed onzin. Bij meest recent krijg je gewoon weer alles te zien en updates van al je vrienden, die standaard timeline op algo basis laat enkel wat vrienden zien waar je t meest mee communiceert/spullen van liked in combinatie met een grafhoeveelheid voorgestelde posts/pages en ads.
Ik heb mijne altijd op meest recent staan maar dat gaat ook al heel hard achteruit. O.a. door al de reclame en sluik reclames. Daarbij laat meest recent je ook vaak dingen niet zien die je wel had willen zien omdat ze teveel pietje vind dit leuk en jantje reageerde op dit. In plaats van pietje heeft een foto geplaatst en jantje plaatst een bericht over dat hij een nieuwe auto heeft gekocht.

Voordeel is wel dat als je ze allebei bijhoud dat je meer ziet dan dat je maar 1 filter doorkijkt.

Edit: Typo
En sowieso niet filteren op aantal likes / engagement. Mensen kunnen toch zelf wel bepalen welke mensen en pagina's ze volgen en dus welke content ze te zien krijgen, zou je zeggen.

Ik heb een pagina van mijn eigen (startup) bedrijf op Facebook (gebruik FB alleen puur zakelijk). Klein bedrijf, nog geen klanten (want nog geen verkoop) maar wel wat geïnteresseerde mensen, en vrienden, familie en kennissen als volger. Als je een bericht post krijgt bijna niemand het te zien. Als die paar het niet liken krijgt de rest het überhaupt niet te zien, ten zij ze expliciet de pagina openen. Met geen mogelijkheid. Ik heb nog wel bij vrienden met de instellingen en de timeline zitten klooien om hem tevoorschijn te krijgen, maar hij komt gewoon niet tevoorschijn als de zeer selecte groep die uitverkoren is door Facebook om de update te krijgen, het bericht niet "like"'t en/of deelt.

De enige manier om daar doorheen te prikken is Facebook te betalen om het met je eigen volgers te delen 8)7

Die enorme bevestigingsdrang heb ik nooit begrepen op Facebook. Je kunt toch ook gewoon berichten lezen of foto's kijken van anderen en dat interessant/leuk vinden zonder de noodzaak te voelen om te bevestigen 'dat je het leuk vindt'?
Elk systeem dat "De mamma's en de pappa's (en oma's etc.)" binnen heeft, gaat om van "mensen binnenhalen modus" naar "hoe verdienen we hier zo veel mogelijk geld mee." Algoritme-based homes zijn nou eenmaal veel beter voor de beurs voor Facebook dan dat ze aan Henk z'n beste vriend laten zien.
Ik denk dat Mark Zuckerberg zich vooralsnog geen zorgen maakt als Facebookgebruikers naar Instagram en Whatsapp verhuizen. Integendeel, goed geanticipeerd!