Google geeft alle toekomstige Chromebooks ondersteuning voor Android-apps

Google heeft aangekondigd dat alle Chromebooks die in 2017 of later uitkomen ondersteuning krijgen voor het draaien van Android-apps. Verder krijgt een groot aantal bestaande Chromebooks de ondersteuning ook.

In de lijst met Chromebooks die de ondersteuning krijgen, wordt het overgrote deel van het bestaande aanbod genoemd. De aanwezigheid van een touchscreen is geen vereiste en de functionaliteit is ook op desktopsystemen te gebruiken. Google meldt nog bezig te zijn met het evalueren van verschillende modellen op basis van factoren als processortype, gpu en drivers. Als nog meer apparaten de ondersteuning krijgen, wordt de lijst aangevuld.

Google kondigde de ondersteuning voor Android-apps in mei vorig jaar aan. De eerste drie apparaten die ondersteuning voor de functie kregen, waren de Asus Chromebook Flip, de Acer Chromebook R11 en de 2015-versie van de Google Chromebook Pixel.

Wanneer de ondersteuning op de andere modellen beschikbaar komt, is niet bekend. Google had dit aanvankelijk beloofd voor het einde van 2016, maar die datum is niet gehaald. In aanloop naar de ondersteuning brengen steeds meer fabrikanten Chromebooks met touchscreens uit en ook beschikken sommige recent aangekondigde laptops met Chrome OS over een stylus, zoals de Samsung Chromebook Plus en de Asus C302CA.

Play Store op een Chromebook

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

23-01-2017 • 13:54

63 Linkedin

Reacties (63)

63
61
38
3
0
7
Wijzig sortering
Geldt dit ook voor alle zware 3D games? Gewoon echt 100% ondersteuning?
Dat lijkt me niet. Je Android tablet of telefoon heeft ook geen 100% ondersteuning voor alle apps. Het gaat erom dat je de Play Store kunt gebruiken om apps te installeren die compatibel zijn met je apparaat. Hoeveel apps dat zijn is niet aan Google. Daarvoor moet je bij de ontwikkelaar van de app zijn.
En dan ligt het ook nog aan de licenties en wat je er voor over hebt. De msOffice applicaties zijn vrij beschikbaar als het scherm klein genoeg is (en mogelijke andere beperkingen). Bij een minder klein scherm moet je over de brug komen.

Er zijn nog genoeg apps die ik op sommige telefoons wel zie en op andere niet. Ook tussen tabletten en telefoons zit nog een zeker onderscheid.

Uiteindelijk zie ik veel apps die veredelde of alternatieve mobiele-web-pagina's zijn. Ik heb de tweakers app niet eens geïnstalleerd op mijn huidige telefoons, de mobile web-pagina vind ik beter werken op mijn telefoons en tabletten.
Je kunt ze gerust installeren, maar of ze werken moet worden ondersteund door de ontwikkelaar.
Sedert Andoid de Vulkan-API ondersteunt, is het enige dat zware 3D-spellen tegenhoudt geschikte hardware. Als er Chromebooks komen met krachtge GPU's, dan is het mogelijk om de zwaarste 3D-spellen op Android uit te brengen. Google weet dat ook, dus...
Ja, mijn Pixel LS verslaat praktisch alle 3D benchmarks :)
Ja. De Android ondersteuning is geen emulatie maar draaien 100% gelijkwaardig met Chrome OS.
Daarom worden ook alle Android apps volledig ondersteund.

Het is Google serieus menens om Chromebooks voor iedereen geschikt te maken.
Nadelen zijn er ook, Chrome OS is superveilig, met Android erop krijg je ook de nadelen erbij van dat andere platform.
http://www.computerworld....-apps-on-chromebooks.html

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 23 januari 2017 16:06]

Ik had gelezen dat Android apps nog niet zo goed draaien.
Dus vraag ik me af of dat de reden is waarom het nog niet echt beschikbaar is voor de massa.
http://computerworld.nl/s...id-past-niet-in-chrome-os

[Reactie gewijzigd door raro007 op 23 januari 2017 16:15]

Dat het zo lang duurt zal zeker een reden hebben. App developers krijgen ook instructies om hun apps te optimizen. Het is ook geen kleinigheid om 2 verschillende OS-en zo in elkaar te schuiven.
https://developer.android.com/topic/arc/index.html
Anoniem: 167912
23 januari 2017 16:38
Misschien begrijp ik het allemaal niet goed, maar waarom zetten ze niet gewoon android op die chromebooks?
Dat hebben ze juist gedaan ;) , alleen hebben ze ChromeOS gewoon niet verwijderd.
Omdat Android geen desktop OS is
Anoniem: 858451
@sfranken23 januari 2017 21:56
Laten we eerlijk zijn, Chrome is ook geen desktop OS.
Hoezo niet? Je hebt een desktop, je hebt een taakbalk, je hebt een launcher en windows met apps. Defineer "desktop OS"?
Anoniem: 858451
@sfranken24 januari 2017 03:06
Dat is de GUI, het uiterlijk. Dan zou Windows CE ook een desktop OS zijn, terwijl alleen de GUI overgenomen was van desktop Windows.
Als je zo gaat rederenen is elke "consument" Windows na 2000 ook geen desktop OS, want de core is NT
Anoniem: 858451
@sfranken26 januari 2017 03:34
NT workstation was ook een desktop OS.
Het bied misschien niet alle functies die we gewend zijn, maar dat vind ik niet het gene wat een desktop-OS definieert. Het bied alle dingen die de gemiddelde gebruiker zoekt in een laptop. Die willen een betere workflow met meerdere vensters, maar hoeven geen gecompliceerde extra functies.
Desktop OS is gericht op desktop PC.
PC is een personal computer, geen client maar een computer met veel eigen resources (processing, storage, etc.).

ChromeOS is een mobile OS, is gebaseerd op internet-connectivity.
Het wordt gebruikt op devices met beperkte resources.
Het is niet veelzijdig (beperkte functionaliteit).
Wanneer heb je voor het laatst een Chromebook of -box gebruikt? Je komt nu over als iemand die een YouTube filmpje ervan gezien heeft en er verder nooit mee gewerkt heeft.

ChromeOS gaat bijzonder goed om met resources, waardoor je met minder toekunt. Het "internet only" ding is al tijden bullcrap, je kunt dan gewoon je ding doen. Opslaan van documenten in de cloud werkt dan niet ja, maar zodra je weer verbinding hebt worden je changes doorgegeven. Ook andere dingen (muziek, films e.d) werken gewoon lokaal.
Is ChromeOS eenvoudig te installeren op een normale x64 computer?
Jazeker. Google maar eens op Cloudready. Binnen 15 minuten ben je up & running.
Cloudready heeft z'n zaakjes nog niet 100% op orde. Op een machine met een i5 van de 6e generatie (en integrated graphics) weigert het te booten.... Terwijl de builds van Arnold (arnoldthebat) wél werken
Dat is ChromimOS toch? Sowieso ook niet direct van Google wat IMO toch een minpunt is.

Hoe werkt dat eigenlijk met devices waarvoor ChromeOS zelf geen drivers heeft?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 23 januari 2017 19:14]

Is dit als voorproefje op andromeda? Daar werd rond de pixel release heel geheimzinnig en gehyped over gedaan, met edgy tweets van hoofdverantwoordelijken in de android afdeling, maar ik heb hier niets meer van gehoord.
En om het nog geheimzinniger te maken :
https://chromeunboxed.com...ok-gets-a-codename-poppy/

In de code van Chrome OS gaan ze rekening houden met 'detachable UI', of maw een ChromeOS-tablet.

bron:
https://chromium-review.googlesource.com/#/c/425142/
Hoop dat dit ook mogelijk zal worden in cloudready, of ander alternatieven om Chrome OS op een oude laptop te installeren.
Er is al langer een lijstje met apparaten die "binnenkort" ondersteund gaan worden, maar vooralsnog is daar weinig van terechtgekomen. Leuk dat nu de belofte wordt gemaakt om alle toekomstige apparaten te ondersteunen, maar het zou veel fijner zijn als die ondersteuning er gewoon écht komt (en snel).
http://www.androidcentral...ooks-can-run-android-apps

Hier heb je bvb. een lijst van chromebooks met de Play store in de pijplijn.

Op mijn Asus Flip heb ik bvb. Android 6.0.1 staan in stable channel (ChromeOS 55).
De grote sprong voorwaarts voor alle chromebooks zou er komen met de uitrol van Android 7.1.1 op de chromebooks. Wanneer dat is weet enkel Google.
Google moet nu eens gaan nadenken wat ze willen met ChromeOS. Ze kunnen het niet klakkeloos samenvoegen met Android, dat werkt niet.

Een grafische internet terminal is geen smartphone en omgekeerd.
Een snelle internet terminal met een touchscreen is een prima platform voor verticale vensters met handige functionaliteit die je al kent.
Troeven ze hier MS nu af met een soort van UWP met wel een mobiele basis? of ligt het iets genuanceerder?
Ben overigens zelf een teverden MS gebruiker met nog altijd de hoop dat het mobiel ooit nog gaat lukken :+
Troeven ze hier MS nu af
Weetje, dat zou zomaar eens kunnen ja. Zou wel in lijn zijn met de afgelopen 10 jaar.
Ja-en-nee.

Ja, ze hebben ongeveer hetzelfde bereikt. Software die op zowel je laptop als je mobiele telefoon draait.

Nee, ze hebben niet het (ambitieuze) deel bereikt waar volledige Windows applicaties op telefoons en belangrijker op tablets draaien (zonder een volledige windows-versie zoals de surface tablets voorheen).

UWP gaat om toekomstige downwards compatibility. High-end games en software die nu op PC's draaien, kunnen dan op telefoons draaien. Niet omdat ze ervoor her-maakt zijn, maar omdat de hardware gewoon X keer sneller is, en het nu aankan.

Apps op ChromeOS gaat om de upwards compatibility van je telefoon - naar een minder veelzijdig platform dat de steun van de miljoenen apps wel kan gebruiken.

ChromeOS+Apps komt niet in de buurt van de functionaliteit van een volledig omgebouwde UWP Office.

That said, ChromeOS+Apps werkt nu. UWP komt nog ooit.
Je kan UWP totaal niet vergelijken met een chromebook die ondersteuning heeft voor Android apps!
Heeft UWP niet als ultiem doel het draaien van dezelfde apps op allerlei platformen: win10 desktop, win 10 mobile, xbox, ... ? Nu lijkt het dat Google dit ook kan, en dit zelfs zonder de app te hercompileren. Uiteraard heeft Google het wel eenvoudiger, maar ze bereiken hetzelfde doel.
Met als kleine nuance dat een UWP zich aanpast aan het device (of je window: Probeer eens je Windows Mail App te resizen en kijk wat er met de UI elementen gebeurt).
Weet niet hoe dat met de google apps op een chromebook gaat. Otw: Heb je 'gewoon' een telefoon app op je chromebook?
Anoniem: 470811
@Geertje23 januari 2017 18:37
Als het ware een tablet interface :)
Mag ik vragen waarom niet?

-edit- goede onderbouwing

[Reactie gewijzigd door Prullenmand op 23 januari 2017 14:17]

UWP is een Runtime model voor Windows 10-apparaten. Android apps draaien in Chrome OS is vergelijkbaar met Wine, waarbij je waarbij je Windows programma's op Linux kan draaien, maar dan om er voor te zorgen dat je Android apps op een Chromebook kan draaien.

UWP maakt dan dus ook geen onderscheid tussen architecturen, waarbij Android apps echter bijna alleen voor ARM devices beschikbaar zijn. Het lijkt mij dus ook dat de devices die eerst Play Store-ready zijn, ARM SoC's hebben.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 januari 2017 14:22]

Dat is niet waar. Android apps worden gewoon gecompileerd voor het systeem wat je draait, of het nu Intel of arm is. Je hebt wel de optie om de APK's te splitten voor verschillende https://developer.android.com/ndk/guides/abis.html abi's, maar uiteindelijk kun je prima Android draaien op x86 platformen.
een vriend van mij heeft x86 Android tablet, heb hem toch nog nooit horen klagen dat er bepaalde apps niet op draaien. wel over de telefoon interface van vele apps, maar dat is geen x86 probleem
Veel android games die C++ engines gebruiken werken blijkbaar niet op x86. Ik heb het met best een aantal gehad(x86 Android Emulator op PC)

[Reactie gewijzigd door MrFax op 24 januari 2017 01:35]

heeft dat dan niet eerder te maken aan het gebrek van play services
Het gros van de Android apps draait volledig op Java en is dus inherent cross platform (processorarchitectuur maakt niets uit). Google hoeft alleen maar de frameworks en libraries beschikbaar te stellen en klaar is kees.
Niet geheel eerlijk, aangezien je Windows totaal niet kunt vergelijken met ChromeOS.
Niet geheel eerlijk, aangezien je Windows totaal niet kunt vergelijken met ChromeOS.
daarom snap ik ook niet waarom googke zo hardnekkig vast blijft houden aan chromeOS en niet in plaats daarvan is gegaan voor een remixOS oplossing het is allemaal natuurlijk schitterend android aps in je browser maar enkele van de issues die chromeOS heeft zijn al lang geleden opgelost in android (zo ook hijv het permissiesysteem.
Welke issues bedoel je precies?
In basis denk ik wel dat je gelijk hebt. Microsoft heeft op mobiel gebied geen troeven in handen. Desktops juist weer wel, maar dat is een dalende markt. Dit is voor het hele Windows eco systeem echt wel een gevaar. UWP heeft ook nog niet echt een momentum.
En dat gaat HUN lukken HELAAS.
...Je levert je privacy in!
Dat is het probleem in Windows 10 bij mensen, maar bij google zijn we veilig ???
...
Als ik hier een -1 op krijg graag argument!
Wil je je reactie misschien nader toelichten (ik pluste Gabba...), want hoe weet jij wat er binnen iemand omgaat, anders dan wat ze zeggen?

Ik lees bij Gabba25 een opsomming van (feitelijke) waarnemingen, waar ik bij jou geen argumenten of conclusie's zie...Hoe weet je dat je met de apps nóg meer privacy verliest, buiten het feit dat je al in een Google-ecosysteem zit? :? |:(
Wat ik mij afvraag kan je op elke Chromebook Linux zetten? Aangezien Chromebooks meestal goedkoper zijn en ze vaak al een 1080p scherm aan boord hebben.
Ja dat kan zeker. Sommige chromebooks hebben echter wel een ARM-processor, en daar moet je bij opletten als je een Linux-versie selecteert.
Ik heb op mijn Toshiba Chromebook 2 met Intel processor Ubuntu draaien dmv Crouton. In de Chroot heb ik Ubuntu 14.04 volledig operationeel. Volgens mij is om Crouton te kunnen gebruiken, de Intel processor essentieel. In deze opzet behoud je Chrome OS. Er is ook een mogelijkheid om de Chroots te plaatsen op de SD kaart.
Het is niet essentieel om een Intel processor te hebben om Crouton succesvol te laten draaien. Crouton kun je draaien op een Intel en/of Celeron Chromebook. Wat wel belangrijk is, is dat je je Intel-drivers update om er voor te zorgen dat de boel niet blijft hangen.

Het is zelfs mogelijk om een volledige LinuxOS ( in mijn geval Ubuntu 16.04) te laten draaien op een Chromebook en daarbij het ChromeOS volledig te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Marconier op 23 januari 2017 20:47]

Ben inderdaad ook wel benieuwd naar welke apparaten er dan ook daadwerkelijk echt ondersteund gaan worden. Zat zelf ook te denken aan een Chromebook voor erbij. Als ik dan ook gebruik kan maken van de Play Store en android app's kan draaien zou dat natuurlijk helemaal fantastisch zijn.

Zijn er niet al een aantal fabrikanten die een nieuwe Chromebook hebben aangekondigd (Dell, Acer, HP) ?

[Reactie gewijzigd door ReVision op 23 januari 2017 16:02]

Windows Phone 10 ziet niemand wat in maar DIT WÉL? :?

Je levert je PRIVACY IN!
Android is mega populair met miljoenen apps die opeens allemaal native gaan werken op je laptop. Niet te vergelijken met Windows Phone met weinig apps.

Wanneer je al Android of Chrome OS gebruikt lever je geen privacy in.
Anoniem: 858451
@CR203223 januari 2017 22:06
Voor zover ik weet hebben de meeste Chromeos apparaten geen touchscreen. "Native werken" zal dan geen sprake van zijn.
Dat gaat rap veranderen, zeker de wat betere Chromebooks die momenteel uitkomen zijn voorzien van een touchscreen en het zou bijzonder onlogisch zijn als dat zou veranderen in de toekomst.
Anoniem: 858451
@Fly-guy24 januari 2017 03:14
Een nieuwe laptop kopen is niet hetzelfde als "opeens allemaal native gaan werken".

Ik werk nu een aantal weken met een toetsenbord en muis op een android tablet, en dat zuigt. Groot scherm werkt ook niet prettig.
Jawel. Native touch ondersteuning via je touch pad. :)