Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 197 reacties

Asus brengt in het vierde kwartaal een nieuwe Chromebook uit met een metalen behuizing, een full-hd-touchscreen en een Intel Skylake-m3-processor. Asus hanteert een adviesprijs van 699 euro voor de Chromebook.

De Chromebook met typeaanduiding C302CA komt in november op de markt, zo laat Asus Nederland aan Tweakers weten. De processor van het model is de Core m3-6Y30, een zuinige dualcore-soc van Intel die op de Skylake-architectuur is gebaseerd. De fabrikant heeft de laptop van 8GB geheugen en 32GB emmc-opslag voorzien. Daarnaast is er een geheugenkaartlezer aanwezig.

Het scherm heeft een diagonaal van 12,5 inch en het ips-paneel toont een resolutie van 1920x1080 pixels. Het scherm is bovendien om te klappen, zodat het apparaat als een tablet te gebruiken is. Op de afbeeldingen is verder de aanwezigheid van een usb type c-aansluiting met displayport alternate mode te zien en deze lijkt ook voor de voeding te dienen. Verder is een 3,5mm-audioaansluiting aanwezig, evenals een tweede usb-c-aansluiting en de volumeregeling. Beide usb 3.1-poorten zijn van generatie 1. Verder  is er ondersteuning voor wifi-ac en bluetooth 4.0 aanwezig, en is er een trusted platform module. Asus richt zich dan ook mede op zakelijk gebruik voor de Chromebook. De accucapaciteit betreft 39Wh en het toetsenbord bevat achtergrondverlichting.

Steeds meer fabrikanten gaan ertoe over Chromebooks met relatief hoge specificaties en hogere prijzen uit te brengen. Tot nu toe verschenen er veelal budgetmodellen met langzame processors en lage schermresoluties. Zo lijkt Samsung met de Chromebook Pro te komen, heeft HP inmiddels de high-end Chromebook 13 G1 en brengt Acer volgend jaar eveneens een Chromebook met omklapbaar full-hd-touchscreen uit. Fabrikanten breiden hun Chromebook-lijn uit nu de modellen ondersteuning voor het draaien van Android-apps kunnen krijgen, wat ze onder andere interessanter voor de zakelijke markt maakt.

Asus Chromebook C302Asus Chromebook C302Asus Chromebook C302Asus Chromebook C302Asus Chromebook C302Asus Chromebook C302Asus Chromebook C302Asus Chromebook C302

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (197)

Gekkies. Voor 50 euro meer heb je de Asus Zenbook Flip met bijna dezelfde specificaties (128GB SSD ipv 32GB) maar met Windows. Die heb ik dus gekocht, na drie jaar Chromebooks gebruikt te hebben. Ik blijf erbij; voor ongeveer 300 euro is een Chromebook lastig te overtreffen, maar voor 700 euro heb ik toch liever Windows.
Het design doet mij overigens sowieso heel erg aan de zenbook flip denken. Alleen is deze chromeOS versie vierkant afgewerkt en lijkt dikker te zijn. (vind zelf de zenbook mooier)
Je hebt tevens al een zenbook flip voor 699 euro (zelfde prijs), dan moet je het alleen met 4GB ram doen maar dat is meestal wel voldoende. De zenbook is wel iets groter, 13,3 inch, maar heeft ook een grotere accu (56Wh, houdt het bij mij 10 uur uit).

Ik ben het met je eens dat dit een lastig prijssegment is voor de Chromebooks. Sowieso snap ik niet wat een chromebook met deze specs moet. Een chromebook van 300 euro is snel genoeg voor alles wat een chromebook kan.
Of je knalt er meteen na aankoop een willekeurige Linuxdistro op, met alle voordelen van dien :Y)

edit @biglia hieronder: van mij mag je, ChromiumOS werkt prima volgens mij. ChromeOS is natuurlijk al Linux gebaseerd :)

[Reactie gewijzigd door Thedr op 18 oktober 2016 14:01]

Mag ik het nog gekker maken? Kan je op die Asus Zenbook Flip ook ChromeOS installeren?
Alle gekkigheid op een stokje, niet exact Chrome OS, maar je zou https://www.neverware.com kunnen proberen, gebaseerd op Chromium OS :)
Die kende ik nog niet.
Een ander alternatief zou remix os kunnen zijn. Als OS zelf via hd/usb/sd of als emulator binnen windows te gebruiken. Bovendien ook op verschillende tablets e.d. beschikbaar.

Zoals ronald8 zegt, ik zou voor dit geld ook zeker voor de windows versie gaan.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 18 oktober 2016 15:26]

Alle gekkigheid op een stokje, niet exact Chrome OS, maar je zou https://www.neverware.com kunnen proberen
Tegenwoordig is het gekkigheid op een stickje, maar die neverware ga ik eens opsnorren en proberen.
Mag ik het nog gekker maken? Kan je op die Asus Zenbook Flip ook ChromeOS installeren?
Ja en Nee :?
Niet met alle voordelen wat het juist zo veilig maakt!
Voor die 50 euro heb je gewoon een apparaat wat alle feature updates gewoon krijgt voor jaren achtereen, Google staat nou niet echt bekend om de softwarematige levensduur van hun producten; ook niet bij duurdere chromebooks

Wat is er overigens precies mis met Windows, en wat kun je met een beperkte Chromebook wat je met Windows niet kan? Andersom genoeg op te noemen trouwens.

[Reactie gewijzigd door !mark op 18 oktober 2016 13:37]

Ik denk dat het eerst vooral interessant was door de lagere prijzen vergeleken met een laptop met Windows erop in die prijscategorie van netbooks etc. Alleen met Windows 8/10 is Microsoft goedkopere of gratis versies van het os gaan leveren bij die aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals een niet groter scherm dan 11' a 12' inch en beperkte opslag, om te kunnen concurreren met Chromebooks.
Of Linux zonder meekijkerij.
Heeft iemand een beetje ervaring met een chromebook? Wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van Mac\Windows.
Ik heb in 2014 een Asus C200 gekocht (omdat ik ook nieuwsgierig was) voor ¤270,-. (Een niet heel hoog bedrag m.i.).
De voordelen zijn eigenlijk dat je je bevind in een OS waar niets echt mis kan gaan omdat alles via Chrome gebeurt. Mijn ervaringen zijn dan ook zeer positief, en het apparaat word sindsdien bijna dagelijks gebruikt. Van het kijken van een stream of serie online, tot het maken van documenten en vooral gewoon browsen (hotels boeken, tweakers, reddit, nu etc.). Ook is hij altijd meegegaan op vakantie om bijv. tripadvisor te kunnen raadplegen.
Dus de voordelen zijn: snel, licht, fysiek toetsenbord, accuduur (nog steeds wel 10uur) en het simpele ChromeOS (sandbox achtig).
En nadelen zijn er eigenlijk niet echt, je moet gewoon weten wat je ervan kan verwachten en dat is het dan ook :) (Al is het scherm van de C200 niet echt geweldig, maar dat ligt niet aan het concept Chromebook)
Voor wie geen idee heeft en toch eens ChromeOS wil uitproberen zonder gelijk een Chromebook aan te hoeven schaffen. Hier staat een link naar een ChromeOS VMWare en Virtualbox :
https://neverware.zendesk...dy-Virtual-Machine-Images-

Dit geeft een goed idee, waar je mee te maken hebt.
Het werkt inderdaad erg gelikt, absoluut. Je kan gewoon niks kapot maken. Het is echt super voor n00bs, een beetje zoals een iPad. Het ding herstelt zichzelf. En alles wordt gecontroleerd bij het booten. Helaas betekent dat ook dat je er niet veel aan kan tweaken zonder de developer mode in te schakelen en daar elke keer weer op gewezen te worden. Ik mis een beetje het evenwicht tussen veilig en tweakbaar.

Maar ik zie nog een groter nadeel: Je moet echt alles met de cloud van Google doen. Voor mij was de C100pa (chromebook flip) daarom weer in de verkoop gedaan. Al die veiligheid heeft niet zo heel veel zin als Google gewoon onbeperkt mee zit te kijken.

Ik had gehoopt er een volledige Linux op te kunnen draaien (ChromeOS is immers ook Linux gebaseerd) maar dat bleek op ARM een stuk lastiger te zijn dan op x86 chromebooks, omdat er voor ARM niet zoiets als SeaBIOS is. Ik heb ook nog een tijd crouton gedraaid maar dat was teveel gedoe.

Wel jammer want het was perfecte hardware verder..

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 oktober 2016 01:09]

Wij werken al ruim 3 jaar met Chrome OS en het is - als je afkomstig bent van Windows of Linux - een ware verademing. Geen gedoe meer met updates en upgrades, veel minder risico op virussen, malware en andere troep, maar wél een optimale uptime. In drie jaar tijd heb ik zelf slechts één probleem gehad en die was nb. mijn eigen schuld.

Ten opzichte van de anderen is Chrome OS sneller, stabieler, betrouwbaarder, veiliger, goedkoper en vriendelijker. Tot nu toe was iedereen binnen een dagdeel gewend aan Chrome OS en de enige vragen die we nu nog krijgen gaan over het ontbreken van applicaties. Wat je ziet is dat mensen wel moeten wennen aan het feit dat ze geen gebruik meer kunnen maken van Microsoft Outlook, maar daar staat tegenover dat Gmail, Outlook.com of OWA natuurlijk prima alternatieven zijn.

En soms zijn dingen ook onmogelijk. Filezilla? Video editing? Forget about it. Met dat in het achterhoofd lijkt het alsof je een slechte keus zou maken, maar dat is geenszins het geval. Je koopt immers ook geen 4x4 voor die ene keer in het jaar dat je met je auto door de duinen wilt ploeteren.
Hoe zit het met programmeren (al dan niet voor android/ios) en photoshop? Is dat haalbaar met een chromebook?
Photoshop kan niet. Programmeren kan wel gewoon, vaak wel via een Web IDE.
Dus niet fijn want tot nu toe ben ik nog geen fatsoenlijke web IDE tegengekomen, en om eerlijk te zeggen vind ik de online varianten van de office apps ook echt bagger werken ten opzichte van de lokale varianten (die overigens IMHO ook niet veel beter zijn geworden in de loop van de jaren, maar dat heeft meer te maken denk ik met omzetting richting web)..
Wij liepen hier in het begin ook tegenaan. Het is toen tijdelijk opgelost door een App te streamen vanaf een Windows Server. Kost onderaan de streep een paar tientjes per maand, maar het geeft uiteindelijk minder rompslomp en werkt net zo snel.
Dus niet fijn want tot nu toe ben ik nog geen fatsoenlijke web IDE tegengekomen
Is dit iets?
Je kunt denken aan Cloud9 en BitBucket voor je code.

Je heb mensen die een linux VM naast ChromeOS draaien, dat is niet mijn voorkeur.

Afhankelijk van je Chromebook kun je er zelfs al Android apps op draaien (en dus lokaal testen). Anders sluit je een device aan via usb of via hockeyapp.
Photoshop kan niet.
Photoshop kan nog niet ;)
Mijn ervaring hier intussen is dat het beter is om gewoon te zeggen dat het niet kan in plaats van nog niet. Dan wek je geen valse verwachtingen, iets wat anderen maar wat graag als argumentatie willen gebruiken om je een pootje te lichten.

Om die reden neem ik elke bewering over Microsoft UWP ook niet serieus. Ik heb niets aan toekomstmuziek.
Veel foto bewerkingen die ik nodig heb (uitsnijden, bijkleuren, transparante laag, andere foto als achtergrond, tekst er in (of er uit en bij kleuren), omzetten naar ander formaar, verwijderen metadata), zijn gewoon via gratis online tools beschikbaar.
I know. Het is een terechte opmerking, maar helaas niet het antwoord op de vraag.
Typische Windows programma's kunnen dus niet. Zit er wel rdp/citrix achtinge client ondersteuning bij? Dan is een vdi oplossing naast Chrome OS best te overwegen bedrijfsmatig. De Chrome OS achtige systemen worden dan een soort van thin clients waar je geen omkijken naar hebt. Je kritische afhankelijkheid met Windows omgevingen los je dan op met een vdi cluster / grid.
Via de Chrome Web Store kun je additionele plugins downloaden die je RDP en Citrix-ondersteuning bieden. Ik heb met beiden gewerkt en beiden werken prima.
Crouton installeren. Je hebt dan een kde Linux waarin je kan installeren wat je wil.
Ik kom juist van Linux af. Heb een aantal jaar met Ubuntu en Mint gewerkt en verlang niet bepaald terug naar de tijd dat drivers niet werkten of je applicaties niet geschikt waren en je moest terugvallen op allerlei (soms obscure) repositories.
Android Studio (Android Development) kan niet standaard op Chrome OS, maar wel met een omweg (Linux nodig, bijvoorbeeld via crouton)

Xcode (iOS development) werkt alleen maar op macOS

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 18 oktober 2016 12:27]

Wij zijn een development bedrijf en developmen alleen op ChromeOS.
We gebruiken C9.io en Google Apps Script, beiden hebben een IDE in de cloud.
En wellicht is NativeScript (angular based) ook een optie?
Wij gebruiken vaak de online IDE van codeanywhere.com Erg fijn met GIT integratie en bijvoorbeeld custom development containers
Hoe zit het met Microsoft Office documenten? Mijn vriendin kan wel een nieuwe laptop gebruiken, maar ze wil ook af en toe Word- en Powerpoint-documenten van haar werk kunnen openen. Hoe nuttig is een Office 365-abo in combinatie met een chromebook?
Als je vriendin een Office 365 abonnement heeft, dan kan zij haar Word- en Powerpoint documenten en presentaties gewoon via https://www.office.com/ inzien en bewerken. Het is in principe niet mogelijk om Word- en Powerpoint documenten offline te bewerken.
De Office Online apps zijn een zeer beperkte versie van de normale Office programma's die je op je pc installeert. Als je dat niet erbij vertelt (of dat gewoon niet weet) dan ben je gewoon misleidend bezig. Overigens heb je geen Office 365 abonnement nodig om Office Online te gebruiken, dat kan je ook met een gratis Microsoft Account doen.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 18 oktober 2016 14:15]

Tja, ik kan er ook weinig aan doen dat de Office Online apps zo beperkt zijn.
Openen zal geen probleem zijn. Alle office formaten worden door alle alternatieven redelijk ondersteund. Een bestand met redelijk wat opmaak openen en bewerken haalt in heel veel gevallen de opmaak door de war. Een Office365 abonnement zou voor die gevallen een uitkomst zijn, voor het online gedeelte.
Kan zowieso Office365 aanraden. Is erg handig als je ook al je bestanden in OneDrive zet. Het is daarnaast spotgoedkoop en de functionaliteit voor iemand die veel op verschillende computers aan verschillende projecten werkt is ongeevenaard.
De reden waarom ik geen Chromebook heb. De office web apps zijn heel basis. Beetje opmaken, prima om in te typen maar als je iets meer wilt, (APA) bronvermelding, wat excelsheets dan heb je toch de volledige windows/osx versie nodig.
Dat had ik een paar jaar terug ook, maar 2 maanden terug bleken al mijn Excel units gewoon te werken in Google Sheets. Een kleine aanpassing: custum datum veld op nieuw als datum markeren en alles werkte. En boven wonder ook nog sneller dan in Excel!
Hoe zit het met Microsoft Office documenten? Mijn vriendin kan wel een nieuwe laptop gebruiken, maar ze wil ook af en toe Word- en Powerpoint-documenten van haar werk kunnen openen. Hoe nuttig is een Office 365-abo in combinatie met een chromebook?
Google Docs, Sheets and Slides kunnen prima MS Office documenten openen, bewerken en opslaan (ook opslaan als MS Office document). Voor een vergelijking, zie hier :)
Een andere optie is misschien de Android versie van Office gebruiken. https://play.google.com/s...rosoft.office.excel&hl=en
Wat je ziet is dat mensen wel moeten wennen aan het feit dat ze geen gebruik meer kunnen maken van Microsoft Outlook, maar daar staat tegenover dat Gmail, Outlook.com of OWA natuurlijk prima alternatieven zijn.
Betreft Outlook.com, volgens mij heeft de online versie nog steeds geen IMAP support waar de offline applicatie dat wel heeft.
Je slaat de spijker op de kop. Windows is voor heel veel mensen overcompleet. Voor deze mensen is ChromeOS een perfecte match. Ze kunnen alles doen wat ze met hun Windows PC deden, alleen dan sneller, makkelijker en met minder problemen en voor minder geld.
Helaas is het voor sommige mensen (mijzelf inbegrepen) gewoon geen optie. Als professional kan ik niet zonder Adobe Creative Cloud en daarom ben ik dus gebonden aan Windows op dit moment. Nog steeds zou ik iedereen die een pc of laptop zoekt voor internet en dingen als tekstbewerking, een chromebook aanraden.
Ik ben wel benieuwd welke functionaliteit je dan mist in OWA en Gmail. 60 procent van de Fortune 500 bedrijven gebruikt overigens Google Apps of Office 365, waarmee je ziet dat andere enterprise bedrijven OWA of Gmail wel een prima alternatief schijnen te vinden.
Office365 is totaal iets anders dan geen Outlook gebruiken. Dat gebruiken de meeste Office365 gebruikers namelijk nog gewoon, net als wij. Outlook heeft als voordelen dat je bepaalde settings kan doorvoeren via policies welke moeilijker (of niet mogelijk) zijn in OWA. Bedenk daarbij dat je met OWA de load naar je exchange of webserver legt (in geval van O365 dus cloudafhankelijk bent) en Outlook gewoon een client applicatie is.

Ik kan nog wel een half uur doorgaan maar ergens bekruipt mij het idee dat je het toch beter weet. ;)
Ik kan nog wel een half uur doorgaan maar ergens bekruipt mij het idee dat je het toch beter weet. ;)
Nee hoor, de onderbouwing maakt dat ik in ieder geval de verschillen nu beter snap. Ik denk dat mensen meer aan deze uitleg hebben, dan aan de ietwat boute uitspraak dat OWA en GMail geen alternatief zijn tenzij je Oma heet.
Dit is wel een mooie opsomming: https://www.quora.com/Wha...ns-of-buying-a-Chromebook

Dus in het kort: snel en goedkoop (deze wat duurder), maar beperkt en altijd internet nodig

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 18 oktober 2016 11:57]

Altijd internet nodig, is dat in 2016 nog steeds een punt van kritiek ? Afgezien van het feit dat je windows zonder internet ook niet veel kan, kun je offline perfect office taken doen, filmpje kijken, ... in chromeOS zonder netwerk.

[Reactie gewijzigd door svennd op 18 oktober 2016 13:11]

Ligt er volledig aan wat je er mee wilt doen. Voor thuisgebruik is dat prima, daar is immers altijd internet beschikbaar, maar buitenhuis betwijfel ik. Zie ook Hoppa! in 'nieuws: Asus komt met Chromebook met full-hd-scherm en Skylake-soc.... Alles draait rond web-apps, die niet allemaal even goed offline bruikbaar schijnen te zijn.
Zie ook mijn reactie daar, andere OS'n zonder netwerk zijn ook maar half werkbaar. Als op het werk het netwerk eruit ligt dan gaat iedereen naar huis, ondanks dat ik de enige ChromeOS gebruiker ben.

Kortom zonder netwerk kun je vandaag gewoon niet werken, ook niet op Android/iOS/Win/...
Ben ik het niet mee eens. Naar mijn mening kan je offline meer met een Windows/Mac/Linux dan ChromeOS. Als je voor je werkzaamheden afhankelijk bent van internet, dan kan je met beide natuurlijk niks, nee... ChromeOS draait om de cloud. Bepaalde zaken (zoals bestanden/apps) die op Windows/Mac/Linux normaal gesproken lokaal staan opgeslagen, werken zonder internet niet op ChromeOS, ChromeOS vereist voor meer zaken een internetverbinding.

Anyway, dat is mijn mening. Eens zullen we het toch niet worden :)
Documenten in Drive werken prima offline. Al een paar jaar...
Maar documenten zijn niet de enige bestanden op je computer. 32GB op een ChromeBook is te weinig om al je bestanden (films, muziek, foto's, documenten, etc) offline te hebben. Dat kan op menigeen laptop wel.
De meeste chromebooks hebben een sd kaart waarop je al je films, muziek, foto's, etc kan zetten.
Iets langzamer natuurlijk dan intern geheugen, maar voor die files zelden een probleem.
Dat is zo, maar dat soort dingen gebruik ik meestal niet voor werk :) Anders een extern diskje.

[Reactie gewijzigd door RielN op 18 oktober 2016 18:35]

Kortom zonder netwerk kun je vandaag gewoon niet werken, ook niet op Android/iOS/Win/...
Die keren dat het internet op het kantoor eruit ligt (wat jaarlijks toch wel 1 a 2x voorkomt) blijven wij gewoon doorontwikkelen. Wat ontwikkelen we? Nou, websites o.a.

ChromeOS zonder internet is inderdaad niet werkbaar. Maar dit geld niet voor de overige besturingssystemen, bij lange na niet.
Als je servers op je LAN hebt waar de benodigde webapps op draaien, kan ik me voorstellen dat je in sommige situaties ook met ChromeOS gewoon kan doorwerken zonder internet.
Dan is het meer een moderne versie van een thin client, die (vroeger?) ook wel regelmatig met succes ingezet worden op kantoor.
En of dat kan, hangt net als bij "gewone" thin clients natuurlijk af van het soort werkzaamheden, hoe goed/volledig de webapps zijn ingericht, betrouwbaarheid van het LAN etc..
Maarja, met gewone dikke workstations kom je natuurlijk wel wat verder als ook het LAN eruit ligt.
Ja, in de trein is internet nog altijd matig. Op veel locaties weet je het WIFI wachtwoord niet en ik heb maar 1 gig data per maand dus als ik dat internet via mijn telefoon zou laten lopen zit ik daar zo aan.
Ik gebruik mijn Chromebook dagelijks 4 uur in de trein over mijn 4G verbinding van (2Gb/30d) facebooken/youtuben/... kan toch ook niet met je windows machine zonder netwerk ?
Alle programma's op mijn Windows machine doen het prima zonder internet.
sorry, maar bij windows kun je nog echt een hele hoop doen als je geen internet hebt hoor..
Zoveel voorbeelden :)
gamen, office, programmeren, lezen, video's kijken, om maar een paar te noemen..
En hetzelfde kan ook met een chromebook, mits er uiteraard een app voor is. Nu zal dat laatste waarschijnlijk een stuk beperkter zijn, echter ook waarschijnlijk meer dan genoeg voor de meeste gebruikers.
Snel, goedkoop, 0 onderhoud, beperkt tot browser.
Laat goedkoop maar weg als we in deze prijscategorie gaan zitten. Een Windows of Mac met deze specs is overigens ook gewoon snel (in elk geval niet merkbaar minder snel in het draaien van web-apps) dus die kan je ook wegstrepen als voordeel.
Waar vind je een nieuwe Mac met deze specs en prijs?

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 18 oktober 2016 18:24]

Heb een Lenovo X200 met een SSD en wat extra ram omgetoverd tot een chromium book. Bet tevreden mee. Enige nadeel: Geen Skype ondersteuning. En te weinig mensen gebruiken Google Hangouts of willen dat gebruiken. Bovendien is het geluid van Google Hangouts niet je van hèt. Skype wordt simpelweg niet ondersteunt door Chrome en Chromium. Kleine kans dat Microsoft dat gaat doen ook....
De Android versie wel!
Kun je me een link passen voor een USB stick Android dan ? Ga ik eens kijken wat ik daar mee kan. Zou dankbaar zijn.
Ik heb er geeneen, maar voor mij is het nadeel dat ik geen Windows of OSX apps kan draaien op zo'n ding. En dat de processor bij de goekopere Chromebooks te slap is.

Je kan dus geen veelgebruikte muzieksoftware gebruiken (Logic, Ableton, Maschine), geen serieuze grafische apps als Illustrator of Photoshop, geen video editting software als Final Cut pro. Je moet dus werken met iets wat in de buurt komt.. en je die software eigen gaan maken (shortcuts, handigheidjes).

Voor een goedkope Chromebook ben ik bereid de eigen apps te gebruiken, het si dan meer goedkoop en handzaam laptopje 'voor erbij'. Maar als ik 699,- te besteden heb wil ik ook de normale 'industrie standaard' software kunnen gebruiken..

Daarnaast heb ik bij Google altijd in m'n hoofd dat hun hoofddoel is: data mining. Ze scannen bijvoorbeeld je emails etc. Ik vertrouw ze niet.. Ze gaan steeds een stapje verder en pas bij rechtzaken tegen ze doen ze weer een stapje terug.

Voor dat moment dan....

En 32gb opslag?? Ik snap dat je in de cloud werkt.. maar als je bij je 200gb mp3 collectie wil moet je dus echt altijd met internet verbonden zijn...

Mss denk ik ouderwets, maar dat lijkt niet handig..

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 18 oktober 2016 15:28]

Mss denk ik ouderwets, maar dat lijkt niet handig..
Je denkt niet te ouderwets. Dit soort oplossingen zijn gewoon niet voor jou geschikt.
Ik heb een Chromebox als media speler - nou ja, Netflix enzo. Fantatisch - geen onderhoud, je hoeft er gewoon niet over te denken... Maar lokale bestanden afspelen is dan weer een pita, daar moet je codecs enzo voor hebben en dat is een ramp.
In de basis, wat is het verschil tussen windows en android? Dan heb je al aardig war punten te pakken.
Je kunt beter de overeenkomsten tussen Windows en Android benoemen: allebei een open platform, de mogelijkheid om zelf applicaties vanuit een store of erbuiten te installeren, gevoelig voor virussen, malware en andere troep.

Chrome OS is niet te vergelijken met Android.
Je kunt beter de overeenkomsten tussen Windows en Android benoemen: allebei een open platform, de mogelijkheid om zelf applicaties vanuit een store of erbuiten te installeren, gevoelig voor virussen, malware en andere troep.

Chrome OS is niet te vergelijken met Android.
Totdat ze beide platformen gaan samenvoegen. Maar voor malware bouwers maakt het echt helemaal niks uit dat ze geen install rechten hebben. Er is een reden dat zero day exploits veel waard zijn en dat komt omdat zodoende steeds een manier hebben om root rechten te krijgen of de sandbox te omzeilen,

Bij de laatste bekende exploit niet zo gek lang geleden konden ze ook root rechten krijgen en dan kunnen ze gewoon hun gang gaan. Ergste is dat je vatbaar kan worden door meest bekende website te bezoeken waar dynamische advertenties aanwezig zijn.

Als het markt aandeel van ChromeOS nou eens toeneemt zal je zien dat er steeds malwarebouwers zich gaan focussen op het OS en kan je niet meer uitspraken maken die je te vaak maakt. Dan pas wordt het vak IT-er zijn tenminste leuk, want dan mag je gaan nadenken hoe je iets veilig implementeert en onderhoudt :)

[Reactie gewijzigd door vali op 18 oktober 2016 18:32]

Totdat ze beide platformen gaan samenvoegen.
Yep. Je snapt dat ik daar niet onverdeeld enthousiast over ben. Het is in mijn optiek of het één, of het ander. Niet en-en, want dat werkt gewoon niet. Zo is een opbouwcamper geen volwaardige auto, maar ook geen volwaardige camper. Het is van beiden wat en van alles dus uiteindelijk niets.
[...]

Yep. Je snapt dat ik daar niet onverdeeld enthousiast over ben. Het is in mijn optiek of het één, of het ander. Niet en-en, want dat werkt gewoon niet. Zo is een opbouwcamper geen volwaardige auto, maar ook geen volwaardige camper. Het is van beiden wat en van alles dus uiteindelijk niets.
Dat begrijp ik inderdaad, aangezien het straks meer werk zal zijn om alles m.b.v. group policy (of hoe ze het ook gaan noemen) te gaan beheren.

Ik zag ook liever dat Microsoft het Windows RT platform in leven zou houden om zo meer ARM tablets op de markt te hebben (met als gevolg om Intel iets minder machtig te maken). Het sloeg alleen niet aan bij de consument en dan is het logisch dat Microsoft het platform (tijdelijk) stopzet.

ChromeOS slaat volgens Google vast niet goed genoeg bij de massa aan en dan kunnen ze veranderingen doorvoeren die niet iedereen even fijn vindt.

Dat is voornamelijk de reden waarom ik ChromeOS van Google op dit moment nog 1 grote bèta vind. Ze weten op dit moment nog niet helemaal wat ze met het platform willen gaan doen en het zal nog jaren duren voordat we echt het resultaat gaan zien. Vergelijkbaar met de release van Windows 8 en hoe Windows 10 uiteindelijk eruitziet.

[Reactie gewijzigd door vali op 18 oktober 2016 20:44]

Klopt inderdaad en vandaar mijn uitspraak tijdelijk. Ze zijn nu op een andere manier Windows RT in de markt gaan brengen en mijns inziens gaat continuum zeker wat worden. Helemaal als je bekijkt wat redstone 2 gaat brengen.
Vergeet niet dat Windows een marktaandeel van ongeveer 90% heeft en Android ook de markt domineert.

Hackers en virusmakers richten zich voornamelijk op de grote massa en dat is dus Android of Windows en niet chromeOS of WindowsRT of iets dergelijks.

Daarbij heeft deze chromebook gewoon toegang tot de playstore en kun je er APK files op installeren (moet je wel dev modus aanzetten zoals op Android)

[Reactie gewijzigd door Ruudje88 op 18 oktober 2016 14:08]

Omdat iedereen laaiend enthousiast is wil ik ook graag een iets minder positief beeld schetsen. Ik heb onlangs een Chromebook aangeschaft omdat ik ook benieuwd was of dit apparaat mijn dromen waar kon maken. Niets is echter minder waar.
Ja, hij is snel en je kunt er prachtig op browsen. Maar daar houd het dan ook helemaal op! Wil je weten wat je kunt met een Chromebook? Open dan gewoon je Chrome browser. Als je daar iets niet mee kunt dan kun je het met de Chromebook waarschijnlijk ook niet. Ik liep bijvoorbeeld direct tegen het probleem aan dat mijn wachtwoorden zijn opgeslagen in KeePass. Die kan ik dus niet openen. Een RDP-verbinding maken met mijn terminal server kan ook niet. Ik heb hem dan ook terug gestuurd.
Google werkt aan de mogelijk om Android apps te kunnen draaien op de Chromebook. Als dat goed gaat werken wordt het platform direct een stuk interessanter. Voor de rest pak ik liever een Windows laptop.
Ik liep bijvoorbeeld direct tegen het probleem aan dat mijn wachtwoorden zijn opgeslagen in KeePass. Die kan ik dus niet openen.
KeePass wordt officieel ondersteunt voor Windows omgevingen. Onofficieel zijn er allerlei ports beschikbaar, ook voor Chrome OS. Het zal dus in theorie prima kunnen werken, getuige ook de reviews van menig andere gebruiker.
Een RDP-verbinding maken met mijn terminal server kan ook niet. Ik heb hem dan ook terug gestuurd.
Voor Chrome OS zijn er diverse RDP-tools beschikbaar waarmee je een RDP verbinding kunt opzetten. Ik log vanaf Chrome OS dagelijks in op een Windows 2008 of een Windows 2012 server. Los hiervan heb ik ook servers waar ik middels Citrix kan inloggen.

Weet je wel zeker dat je op het juiste forum zit?
Heb je de recensie van de RDP-tool gelezen? Dat klinkt niet als de ideale oplossing. Bovendien zijn er niet "diverse" tools beschikbaar. Het zijn er hooguit twee en beiden werken niet naar behoren.

Wat betreft KeePass, die port ondersteund geen FTP. En dat is nu precies waar ik mijn database bewaar. Namelijk op mijn eigen server en dus niet in de cloud.

En ja, ik zit op de juiste website (dit is geen forum). Ik vind dat er nogal veel fanboys rond hangen die niet de nadelen van een Chromebook durven te benoemen. Het is een browser, meer niet. Je kunt er simpelweg niet alles mee en het is belangrijk dat mensen dit weten voordat ze hun keuze maken.
Heb je de recensie van de RDP-tool gelezen? Dat klinkt niet als de ideale oplossing.
Die heb ik inderdaad gelezen. Los van een kleine bug in maart jl., zie ik geen verdere problemen met RDP-tool. Wat een reëelere verklaring is, is dat het instellen van een RDP-sessie soms wat vragen kan geven. Been there, done that. Voor een echte Tweaker moet dit geen probleem zijn.
Bovendien zijn er niet "diverse" tools beschikbaar. Het zijn er hooguit twee en beiden werken niet naar behoren.
Ik ben er zeker 5 tegengekomen, waarvan sommigen op een schaal van 5 sterren een score van 4-5 sterren krijgen. Stellen dat er 'hooguit twee' zijn is dus niet correct. Stellen dat 'beiden niet naar behoren werken' valt dus ook wel mee, getuige het feit dat enkele honderden andere gebruikers precies het tegenovergestelde beweren.
Wat betreft KeePass, die port ondersteund geen FTP. En dat is nu precies waar ik mijn database bewaar. Namelijk op mijn eigen server en dus niet in de cloud.
Ik weet niet wat voor verwachtingen je had, maar dat dit niet zou gaan werken is logisch natuurlijk.
En ja, ik zit op de juiste website (dit is geen forum). Ik vind dat er nogal veel fanboys rond hangen die niet de nadelen van een Chromebook durven te benoemen. Het is een browser, meer niet. Je kunt er simpelweg niet alles mee en het is belangrijk dat mensen dit weten voordat ze hun keuze maken.
Maar dat wordt hier ook allemaal keurig benoemd. Ik denk dat je persoonlijk op basis van de verkeerde gronden hebt gereageerd en in ieder geval mensen op het verkeerde been zet.

Je geeft aan dat je geen RDP-sessie met je terminal server kon opzetten. Op basis van mijn eigen ervaringen met RDP-sessies en Chrome OS durf ik wel de stelling te plaatsen dat het een gebruikersfout is geweest.

Je geeft aan dat dat er niet "diverse" tools beschikbaar zijn, maar hooguit twee. Maar ook dat is gedebunked. Het zijn er minstens 5.

Je geeft aan dat de twee RDP-tools die je hebt kunnen vinden niet naar behoren werken. De term 'niet naar behoren werken' is nogal betrekkelijk, maar als ik een app zie met een score van 4/5 sterren dan ben ik er wel redelijk van overtuigd dat de app werkt.

Je geeft aan dat KeePass niet werkt. *duh*
Maar dat had je allemaal van te voren kunnen weten. Het heet niet voor niks een Chrome-Book en het apparaat doet wat ie beloofd, en doet het goed

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 18 oktober 2016 13:48]

De gemiddelde gebruiker gebruikt maar een zeer kleine subset van alle mogelijkheden van een Chromebook en daarmee is de behoefte meer dan voldoende bevredigd. Tegelijkertijd heeft de gebruiker geheel geen computerkennis of kunde nodig. Updaten gaat automatisch. Beveiliging is automatisch en ongeëvenaard! Data hoef je niet te backuppen. Software kan je niet kapot maken; wat je gebruikt is immers niets meer dan een instantie; de software staat in de cloud en soms tijdelijk op de Chromebook.

Kortom, je hoeft niks te begrijpen of te kunnen op computergebied om het toch goed en veilig te kunnen gebruiken!

Ook offline werken gaat zeer goed. Emails schrijven, boeken lezen, spreadsheets ontwerpen enz. kan allemaal off-line :)

Vermoedelijk is alle bovenstaande ook de reden dat dit concept op Tweakers.net soms zo slecht wordt begrepen. Wij begrijpen moeilijk de voordelen van het begrenzen van de mogelijkheden en het eerste wat wij doen is naar de command-line zoeken, wat overigens ook mogelijk is. Net als programmeren en compileren!

Geef een Chromebook aan je ouders en je wordt (na een korte leercurve) nooit meer lastig gevallen met vragen over de computer :+
Wat zijn de mogelijkheden qua (Android) apps? Software als: Spotify , WinRAR , VLC , Hearthstone , Sonos , Excel en dergelijke. Zijn deze gewoon te gebruiken op Chrome OS?
- Spotify heeft een webapp,
- VLC een standalone app,
- Sonos een standalone app.
- Voor alle Office producten heb je de webapps.

En dan weet ik nog niet hoe het zit als de Playstore eenmaal beschikbaar is. Ik neem aan dat je Hearthstone en Office apps dan direct kan installeren.

Edit::
Daarnaast zijn er voor veel bekende producten minstens substituten beschikbaar.
Photoshop is niet beschikbaar maar je hebt wel vervangers zoals Polarr, Pixlr en Sumo
Voor nog veel meer andere programma's zijn er al standalone apps, webapps of in ieder geval vervangende apps.

[Reactie gewijzigd door Audiowaste op 18 oktober 2016 12:19]

Ik snap niet helemaal waarom iemand een laptop als deze zou aanschaffen, het is natuurlijk een leuk ding maar niet echt bijzonder voor de prijs/specificaties. Terwijl dit juist het speerpunt was van chromebooks, degelijke apparaten voor een lage prijs.

Waarom genoegen nemen met "er is voor die dingen wel een soort van vervanger beschikbaar die een beetje hetzelfde kan" of een, "je kan altijd nog de webapp gebruiken" als je een laptop van 700 euro aanschaft... Er zijn toch voldoende Windows laptops van deze prijsklasse op de markt, waarom kiest iemand voor een chromebook?
Ideaal voor bedrijfsomgevingen waar met bijv Citrix gewerkt wordt. Niks lokaal dus je kan ook geen data kwijt raken.

Maar dat kan ook op Chromebooks van 200 euro, de prijs vind ik hier ook niet interessant. Chromebooks zijn m.i. interessant tot 250, misschien 300 euro.
Voor jou prive niet, maar voor je bedrijf misschien wel - als een 250-300e Chromebook te traag is voor Citrix of kwalitatief te gammel, dan loont het wel om 600e uit te geven aan iets kwalitatief goeds. Als je werknemer ook maar een klein beetje productiever is, dan is het al zinnig.
Waarom zou je als werkgever dan niet voor zoiets gaan
http://www.laptopshop.nl/...10s-13isk-80sj005vmh.html dan lijk me de snelheidswinst nog een stuk groter.. Of dichter bij huis, het Windows model https://www.paradigit.nl/...a-c4044t/80043794/product
Natuurlijk zijn die sneller, maar niet zo dichtgetimmerd/hufterproof als een Chromebook.
..en ook schijnt een chromebook in principe uitwisselbaar te zijn.

Stuk ? Pak een andere, meld je aan en ga door waar je gebleven was. Je hoeft niets kwijt te zijn want je spullen staan veelal niet lokaal. Het is maar hardware.

Las ik ooit in andere discussies / zelf nog geen ervaringen er mee
Dat is met een Windows PC of Mac natuurlijk niet veel anders als je gebruik maakt van OneDrive/iCloud.
Dat is met een Windows PC of Mac natuurlijk niet veel anders
Kan ik mijn Windows dan ook uitdunnen tot alleen het vergelijkbare browserdeel over is ?
Zeg me hoe en ik doe het meteen op mijn netbook.
Dat was de vraag ook niet :) maar als je een uitgedunde dichtgetimmerde Windows zoekt voor RDP, browser en wat apps is er Windows Mobile + Continuum.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 oktober 2016 19:46]

Dit ben ik helemaal met je eens, zeker het niet kunnen gebruiken van office apps zo voor mij een no-go zijn. Voor een opleiding een Asus EEebook "gekregen", en was in het begin nogal sceptisch over 32 GB SSD en een Atom processor maar moet echt zeggen dat dat ding mij positief heeft verrast. Geheugen is simpel uit te breiden met een goede micro SD card, kan je zelfs applicaties op installeren en Windows 10 en Office werken echt goed. En dan praat je over een laptop van 200-250 euro.
Je kunt gewoon office apps gebruiken oo een Chromebook, google docs, sheets etc. zijn direct beschikbaar met een extra 15GB online backup (werkt automatisch, hoef je niets voor te doen).
Maar je kunt ook Microsoft Office 365 gebruiken.

Een extra voordeel is dat je ook elke versie van elk document dat je maakt tot je beschikking hebt. Dingen verwijderd, herschreven en opgeslagen onder dezelfde naam? En toch eigenlijk de versie van 3 dagen terug willen zien? Dat is de normaalste zaak van de wereld, voor elk document. Je kunt er zelfs tegelijk met anderen in werken en zien wie wat toevoegd en verwijderd.

Een groot verschil met het traditionele office. Zelfs opslaan gaat vanzelf.

[Reactie gewijzigd door djwice op 19 oktober 2016 16:18]

Ik gebruik geen Windows. De 2 hoofdredenen voor mij: driver- en Widows Update Gezeur en Gezeik.

Ik kan mij voorstellen dat ik niet uniek ben. Dus bij deze heb je 2 redenen.
Omdat er een markt voor is? Ik vind het niet asociaal dat dit bedrag wordt gevraagd voor een Core m3-6Y30, full hd, 8GB RAM, backlit keyboard, AC wifi en USB C.
Even alle onduidelijkheid uit te weg ruimen, een Chromebook voor 700 euro vind ik ook veel te duur. Mijn opmerking was meer bedoeld voor Chromebooks in het algemeen. Voor 700 euro zou ik zelf ook een Windows Laptop kopen. Echter tot 400 euro en afhankelijk van de gebruikerseisen, volstaat een Chromebook vaak.
Dank je wel voor de antwoorden.

Jij ook enig idee wanneer de playstore beschikbaar komt voor Chrome OS ?
Voor bepaalde Chromebooks is de Play Store al beschikbaar en andere Chromebooks zullen waarschijnlijk later dit jaar of begin volgend jaar volgen. Een volledige lijst van Chromebooks die Play Store gaan krijgen kun je hier vinden:
https://sites.google.com/...123151916-1960166824&rd=1

Echter moet er wel een kanttekening gemaakt worden, niet alle apps zullen ook op een chromebook gaan werken. Zo verwachten bepaalde apps bijvoorbeeld input via een touchscreen en lang niet alle Chromebooks bezitten dat. Maar de komst van de Play Store zal hoe dan ook een verrijking zijn.
Aanvullend op AudioWaste nog twee handige dingen om te weten:

voor chromebooks die nu nog niet officieel ondersteund worden zijn development build beschikbaar zodat je wel de playstore kunt gebuiken.

Voor de input van touchscreens is in een pre-development build reeds een oplossing beschikbaar, deze apps werken dan gewoon.

Bovenstaande is wat ik her en der op diverse sites gelezen heb, heb zelf geen chromebook en dit dus niet uitgeprobeerd.
Houdt er wel rekening mee dat niet alle programma's er op werken. Een notoir voorbeeld is dat je Skype op een Chromebook kunt vergeten.
Ook voor Skype geldt dat er een webversie van is, al dan niet met bepaalde beperkingen.
Chrome OS zal nooit een volwaardige vervanger van Windows worden, maar dat is ook nooit het doel ervan geweest. Echter heeft Chrome OS veel meer mogelijkheden dan veel mensen je laten denken.
Houdt er wel rekening mee dat niet alle programma's er op werken. Een notoir voorbeeld is dat je Skype op een Chromebook kunt vergeten.
Met de Playstore werkt dit prima.
Goh, even een voorbeeld van hoe goed het wél werkt :

Telenet, in al hun wijsheid, laat het gebruik van hun Yelo TV enkel nog toe op Windows machines via Silverlight. Chrome wordt ook niet meer ondersteund.
Op mijn Asus chromebook Flip werkte Yelo dus niet.

Oplossing, vroeger :
Ik heb een Plex server draaien op een Win10 desktop, homemade, en via Google Remote Desktop (GRD) logde ik in op die desktop, open de Yelo Windows Store app, en kon tv kijken op mijn chromebook.
Daarbij, gelijk welk Windows programma kan ik eigenlijk via GRD gebruiken, daarom steekt de desktop in een kast, zonder scherm.

Oplossing nu :
Na de komst van de Play Store, Yelo app installeren op de chromebook en kijken maar. De omweg via GRD is niet meer nodig.

Ter info :
Er is blijkbaar iets mis met de Windows Yelo app op de desktop en sindsdien lukt het live kijken niet meer, streaming probleem. Zucht...
Leef jij onder een ei? Ik skype mij suf op mijn chromebook !
Leef jij onder een ei? Ik skype mij suf op mijn chromebook !
Wat er is, is enkel een plugin voor de chat-client. Hun plugin pagina meldt dit:
Please note that audio and video calling on Skype web client is currently not supported on Chrome OS and Linux.

Dat noem ik niet dat "het werkt". Ik heb op mijn Android ook een Steam client, maar ik kan er mee chatten en spellen aanschaffen en beoordelen, ze spelen (uiteraard) niet. Dat noem ik ook niet dat Steam werkt op Android.
Alle Windows applicaties zoals je die (wellicht) gebruikt zijn in principe niet te gebruiken in Chrome OS. Voor al deze applicaties zijn vaak wel alternatieven beschikbaar. Spotify via je browser, Winrar heb je in de praktijk niet nodig, VLC beschikbaar, Hearthstone & Sonos gebruik ik niet. Excel heet bij Google natuurlijk Google Spreadsheets.

Volledige Android App ondersteuning is er nog niet.
"Winrar" zit ingebakken, je kunt gewoon unzippen en unrarren. Sommige exotische extensies zullen wel niet gaan ...
Word, Excel en Powerpoint zijn gratis te gebruiken in de browser. www.office.com
Het werkt dus ook op een chromebook.
Ik blijf het toch een raar fenomeen vinden, high-end producten met dito prijzen voor een bewust sterk beperkt OS :/ Het is een mooi apparaat, maar volgens mij is Chrome OS nog altijd gericht op de huis-tuin-en-keuken gebruiker, en wat heeft die aan high-end hardware als je het toch alleen gebruikt om een beetje te facebooken op de bank?
"volgens mij is Chrome OS nog altijd gericht op de huis-tuin-en-keuken gebruiker, en wat heeft die aan high-end hardware als je het toch alleen gebruikt om een beetje te facebooken op de bank?"

Uit het artikel......
"Asus richt zich dan ook mede op zakelijk gebruik voor de Chromebook."
Als je niet gamed of specialistische software gebruikt is de use-case voor Windows behoorlijk afgezwakt in de afgelopen jaren. Ik werk zakelijk met mijn laptop en een overstap naar ChromeOS zou voor mij weinig consequenties hebben. Die high-end hardware heb ik dan nodig om soepel te kunnen werken.
Ik vermoed dat het een beetje marketing is, de laatste generatie trokken alle vendors aan hetzelfde zeil kwa hardware. Na een succesvolle generatie durven ze al eens een duurder (=meer winst) model te lanceren.

Natuurlijk heb je ook de crouton gebruikers (mezelf) die wel te spreken zijn over wat extra kracht, in een mooie verpakking.
Zo beperkt is het OS niet :) Mijn ouders, sinds ze dat kreng hebben, nooit meer vragen
Voor een zakelijke gebruiker is de plasticen behuizing van een ¤250 chromebook soms gewoon not-done. Dan is een aluminium unibody veel beter. En als je dan gaat kijken in de aluminium unibody laptops, is ¤700 wel zowat het laagst wat het gaat.
Ja precies, ikzelf ben een Photoshop gebruiker maar ik geen alternatief. En zolang dit alleen maar op Windows en Apple draait, heb ik zelf niet zoveel aan een krachtig apparaat met een OS dat geen zware native programma's kan draaien.

"Ja, maar je hebt Putty etc.!"

Vind ik geen oplossing. Het duurt lang en ik gebruik het best vaak.
Goed, maar dan ben je ook niet de doelgroep. Een volwaardige Office, Photoshop, AutoCAD, Visual C++, iCode, dat zit niet in ChromeOS, en gaat ook niet komen. Maar er zijn genoeg scholieren en werknemers die dat niet nodig hebben, een baliemedewerker bij een reisbureau werkt alleen in de browser, ouderen die alleen wat emails sturen en internet bankieren ook, en veel lesmethoden op school gaan ook via de browser.

Als bedrijf of school maak je de support een stuk simpeler door die mensen enkel een browser voor de neus te geven, dat zijn ook precies de mensen die het snelst de boel niet meer snappen en om support roepen. De groep medewerkers die meer nodig hebben geef je een Mac of Windows PC.
ChromeOS is daarom een volwaardige vervanger van een iPad, niet van een Windows desktop. Ik heb geen idee wat ik wel met ChromeOS kan en niet met een iPad Pro. Windows, macOS en Linux hebben wel een sterk verhaal wat betreft de meerwaarde over ChromeOS.
Hm, eerst al Samung die met een duurdere Chromebook op de markt komt en nu ook Asus. Ik hoop niet dat dit de trend gaat worden met Chromebooks. Voor dit soort bedragen haal ik dan toch liever een Windows laptop die ik al dan niet voorzie van Linux als ik dat wil.
Chromebooks zijn anders goede apparaten om zelf Linux op te zetten. ChromeOS is Linux dus de kans op niet-werkende compomenten is lager dan bij een Windows-laptop waar je Linux op zet. En je betaalt natuurlijk niet onnodig voor een licentie die je niet gebruikt.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 18 oktober 2016 12:23]

Met normale Intel processoren heb je gelijk, Intel heeft goede drivers voor Linux. Wanneer je echter een ARM gebaseerde Chromebook hebt wordt het al snel minder. Dan moet je verplicht de closed source driver gebruiken vanaf je Chrome OS installatie die ook niet altijd heel fijn werkt.

Om deze reden heb ik Debian er maar weer afgehaald en Chrome OS er weer opgezet. Zonder 3D acceleratie zijn de ARM CPUs te traag en is het geheel niet vooruit te branden.
ARM in Chromebooks zijn een slechte keuze, voor de reden die jij opgeeft, alsook : zelfs de Intel CPU's halen makkelijk 10 uur. Waarom zou je dan een "trage" "energiezuinige" ARM willen ?
Omdat mijn k1 64-bit gebaseerde Chromebook met HD scherm, 4GB geheugen als een zonnetje 14 uur lang zonder kabel alles doet wat ik wil.

HD video in Youtube start direct.
Uitzending gemist van NPO ook.
Scherm met meerdere video's streamen naar Chromecast? No problemo.

Ik heb nog niets gevonden dat traag reageerd. De browser opstarten in guest modes is 5 seconden vanaf uit.

Geen behoefte aan Wine, dus waarom Intel?
Ik gebruik zakelijk een relatief goedkope Chromebook en zie echt niet in hoe een duurdere Chromebook mijn leven wel zou kunnen verrijken. Ik vind het een buitengewoon onpractisch OS, zeker als je vaak op locatie werkt en geen beschikking hebt over WiFi.

Met WiFi kan ik keurig inloggen op mijn werkplek, maar zonder is het apparaat zo goed als onbruikbaar. Een simpele laptop is dan in elk opzicht gewoon een stuk prettiger werken. Zelfs een tablet met Android of Windows heeft dan mijn voorkeur.
Weet niet wat het dataverbruik is, maar via 4G (tethering of via een MiFi) zou toch in die situaties volstaan?
Zou een android tablet zonder wifi dan beter zijn ? Hoe ?
Op dit moment is het aanbod van apps die je zonder WiFi goed kunt gebruiken onder Android gewoonweg beter/groter dan onder Chrome.
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat Google bezig is om Chrome en Android meer samen te voegen. En dat voor sommige apps er ook meer rekenkracht nodig is.
Ik vraag me af of 32GB emmc voldoende is wanneer je toegang hebt tot de apps uit de Play Store. Voor ¤700 had ik zeker meer verwacht.
Wat is eigenlijk de vrije schijfruimte die je hebt op een Chromebook?
Ik heb mijn chromebook niet bij de hand, maar ik dacht iets van 10 GB van de 16GB.
ChromeOS neemt dus iets van een 6GB in beslag.
http://www.howtogeek.com/...-left-on-your-chromebook/
De meeste Chromebooks komen standaard met een 16 of 32GB SSD schijf. Reken op zeker 4-6GB ruimte voor Chrome en dan zit je goed. Ik heb zelf hier de SSD schijven laten vervangen door grotere versies, zodat we meer offline opslag hebben en minder afhankelijk zijn van Google Drive.
Een heel terechte opmerking.
Ik heb een Asus Chromebook Flip, met de Android Play Store op en ik loop al tegen de limieten aan van het beperkt opslaggeheugen, nu weliswaar 16GB.

Ik snap niet dat ze er niet meer geheugen in plaatsen, rekening houdend dat er maar ong. 10 GB over is van de 16.

Je hebt ook geen toegang tot het uitbreidbaar geheugen vanuit de Android apps, enkel het intern opslaggeheugen is beschikbaar.
Kun je de schijf niet omwissellen voor een groter model?
Slechts op een héél beperkt aantal chromebooks is het geheugen, intern als opslag, niet vast gesoldeerd.
Daar kan je wat geheugen bij plaatsen of een ssd voor meer opslag.

http://www.omgchrome.com/chromebooks-can-upgraded/
Wat is precies het voordeel van bijvoorbeeld dit 'high-end' model van ¤700 t.o.v. een nieuw model van ¤200? Even los van zaken als een beter scherm en wat additionele features.

Ik heb geen chromebook dus ik weet eigenlijk niet precies hoe ze werken. Het lijkt niet te matchen met wat ik met een laptop wil, dus vandaar dat ik er nooit één gekocht hebt. Maar als je er toch alleen maar apps uit een Play Store mee kunt opstarten en browsen, wat is dan het nut van high-end specs?

Wordt het dan uiteindelijk niet gewoon interessanter om een 'echte' laptop te nemen?
Maar als je er toch alleen maar apps uit een Play Store mee kunt opstarten en browsen, wat is dan het nut van high-end specs?
Wordt het dan uiteindelijk niet gewoon interessanter om een 'echte' laptop te nemen?
Er zijn ook mensen die met een 'echte laptop' alleen maar de simpele dingen doen zoals internetten, mailen en een spelletje. Waarbij die laptop bijna twee maal zo duur is.
Dat snap ik, maar dat is de andere kant op beredeneerd.

Dat een consument, die alleen maar op internet browset, een laptop van ¤1.500 heeft is uiteraard onzin. Een Chromebook biedt dan, naar wat ik begrijp, uitkomst.

De vraag is: Als iemand alleen browset en beetje e-mailt, waar de Chromebooks voor bedoeld zijn, waarom zou je dan een Chromebook van ¤700 nemen i.p.v. een Chromebook van ¤200?

Is die ¤500 extra dan niet excessief voor een iets beter display en wat extra (en snellere) tabjes? Zelfs voor een bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Tsux op 18 oktober 2016 15:51]

De vraag is: Als iemand alleen browset en beetje e-mailt, waar de Chromebooks voor bedoeld zijn, waarom zou je dan een Chromebook van ¤700 nemen i.p.v. een Chromebook van ¤200?
Tja, Het ding is zakelijk bedoeld. Misschien dat Asus wel door heeft waar de zakelijken hem voor gaan gebruiken ? Wij niet echt, merk ik.

Ik heb een dure fiets, maar je kan er alleen maar op fietsen..
True. True. Hij heeft een luxe uitstraling en een metalen behuizing dus voor zakelijk gebruik wellicht interessanter. En de enthousiasteling die het geld er privé voor over heeft, die geeft het geld er ook wel aan uit. We zullen zien hoe ze het doen!
Meer cpu power en meer RAM, dat betekent meer tabs open en snellere webpagina's.
Hmmm.... die van mij was ¤269,- met 4GB RAM (Tegra K1 - 64bit) en WIFI AC. Ik heb nog niet gevonden met hoeveel tabs hij trager gaat worden. Pagina's laden in een flits. HD video op youtube start direct.
Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet in van een Chromebook in deze prijsklasse.

Chomebooks zijn m.i. een goede aanvulling (en opvulling) van de budgetmarkt, waar ze vaak uitblinken door hun relatieve snelheid op low-end hardware. Boven de 400-500 euro zit je al in het domein van de prima presterende budget cq. midrange Windows laptops en voor 700 euro heb je al helemaal een leuke laptop. Dan zijn de beperkingen van het ChromeOS plotseling ook daadwerkelijk beperkingen i.p.v. begrijpelijke concessies die nodig zijn om op low-end hardware te draaien.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 18 oktober 2016 12:09]

Sterker nog, voor 700 euro heb je ook een hele leuke tweedehands Macbook Air.

Maar Chromebooks zijn ideaal als dichtgetimmerde hufter/userproof devices. Op scholen en bij bedrijven waar veel werknemers geen complexe software hoeft te draaien, daar werkt het prima. Als tweaker beleef je er niet veel plezier van, maar dit is echt ideaal als je je werknemers niet zo vertrouwt. Routeer al het webverkeer via een enterprise proxy en je weet exact wat ze allemaal uitspoken, hoeveel tijd ze in welke webapp gebruiken etc.

Ik zie Microsoft op den duur ook wel een dichtgetimmerde Windows distributie voor scholen/bedrijven maken met enkel MS-software (Edge, Office), waar je 3rd party software alleen via web of store apps kan draaien, zeg maar net als Windows RT ooit was.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 oktober 2016 12:52]

Windows is door elke ICT-afdeling net zo dicht te timmeren als wenselijk is.
Dat klopt, maar met chromebooks is geen interferentie van de ICT afdeling nodig.
Eens. Voor 700 euro ga je ook denken aan een Windows 10 hybrid of zelfs een iPad Pro, afhankelijk van je achtergrond en voorkeuren. Maar als ik voor 750 euro de zelfde laptop met Windows 10 kan kopen of voor 700 euro met Chromebook heeft ChromeOS een nieuwe klant.....tot het moment dat mijn USB-stick met van MSDN gedownloade Windows 10 er in zit ;)
Ik ben eerlijk gezegd ook heel benieuwd naar ervaringen met het werken met Android apps op een Chromebook.