Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 174 reacties
Submitter: GerhardBurger

Samsung lijkt binnenkort de Chromebook Pro uit te willen brengen, een laptop met een unibody-design en een scherm dat 360 graden om kan klappen. Het apparaat, dat eerder al naar buiten kwam onder de codenaam Kevin, krijgt ook een stylus meegeleverd.

Het apparaat werd ontdekt door de website Chrome Unboxed, die getipt werd op het bestaan van een webpagina voor de Chromebook Pro. De pagina staat niet op de officiële website van Samsung, maar lijkt bedoeld te zijn voor testdoeleinden; het is aannemelijk dat de fabrikant de pagina nog niet publiekelijk wilde maken. De webwinkel Adorama heeft het apparaat al beschikbaar voor preorder, voor een prijs van 500 dollar; omgerekend is dat 455 euro. Als leverdatum zou 24 oktober worden genoemd, maar Samsung heeft dus zelf officieel nog niets bekendgemaakt. Of er ook een Europese release komt is niet bekend.

Meest opvallende aan de getoonde Chromebook Pro is het scherm, dat 360 graden kan worden omgeklapt en op die manier als een tablet kan worden gebruikt. Het scherm zelf is aanraakgevoelig, heeft een diameter van 12,3", en een resolutie van 2400x1600 pixels. Aan boord is verder 32GB opslag en 4GB ram. Zoals de naam doet vermoeden draait er Chrome OS op de laptop.

Verder heeft de Chromebook Pro een metalen unibody-design en adverteert Samsung met dunne schermranden. De dikte van de laptop varieert tussen de 12,9 en 13,9 millimeter, en het gewicht bedraagt ongeveer 1,1 kilo. Volgens Samsung gaat de accu ongeveer 10 uur mee op een lading.

Waarschijnlijk moet de Chromebook Pro een opvolger worden voor de Chromebook 3 die Samsung begin dit jaar uitbracht. Deze kwam overigens niet in Nederland uit; Samsung besloot eerder om te stoppen met de verkoop van Chromebooks in Nederland.

Samsung Chromebook ProSamsung Chromebook ProSamsung Chromebook ProSamsung Chromebook Pro

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (174)

In het geval van dollar prijs = euro prijs, is 500 euro toch al stevig voor een Chromebook. Ikzelf ben gelukkig met mijn chromebook, maar als ze te ver in de gemiddelde prijs van een windows laptop, dan zullen veel mensen ontgoochelt zijn.
Klopt helemaal. Chromebooks waren leuk toen ze aan de onderkant van de markt zaten. Toen had je voor ongeveer 300 euro een snel en licht apparaat waar Windowsmachines uit dezelfde prijsklasse niet aan konden tippen. Geef je 500 euro uit aan een laptop dan heeft Windows gewoon veel meerwaarde (en een gewone consument gaat geen Linux op een Chromebook zetten).
Hoezo ChromeOS kan steeds meer. Het is groeiende. De bedoeling is straks dat alle Android applicaties er prima op gaan draaien en dat je met de AndroidSDK je view layout met een beetje programmeerwerk ook om kan zetten dat het desktop ondersteund.

Dus de concurrentie aan gaat met Microsoft hun UWP. Echter heeft Google veel meer applicaties in hun Play Store staan en een grotere kans van slagen.
Leuk dat Android app er binnenkort op draaien, maar wat mist er nu dan? De meeste apps die ik gebruik zijn f gebaseerd op websites (Facebook, Twitter, Gmail) f games.
Wat dacht je van productivity en editting? Een windows bak die efficint 4K gaat renderen kost een pak meer dan een ARM based apparaat. 4K rendering op een iPad pro is bijvoorbeeld erg soepel te doen terwijl ditzelfde op een macbook pro een stuk meer rekenkracht vereist.

Het verschil in CPU en GPU power is behoorlijk in het voordeel van de mbp, maar de iPad is vrijwel net zo snel klaar met hetzelfde stuk. Pas als je echt ingewikkelde dingen gaat doen merk je het verschil, maar daar geef je dan ook die extra 1500 aan uit.

Ditzelfde gebeurd ook in het middensegment. 500 ARM != 500 x86.
Vergeet niet dat je op korte termijn vrijwel alle android applicaties kunt draaien... wat kost een android tablet met deze specs?
We horen alleen maar lovende woorden van je, als Google winkel. Wat is je beta ervaring hiermee? Voor en nadelen.

[Reactie gewijzigd door Sake op 15 oktober 2016 14:57]

Zo...

Prima, al gebruik ik niet zoveel Android apps.
Maar een impressie, ik heb zojuist even een screencast gedaan. Het casten is wel even pittig, zeker met zoveel installs tegelijk maar het draait erg soepel.

Overigens is het met schalen niet zo'n punt, omdat het vensters zijn:

https://drive.google.com/...pWLDTNWxHOE5tQjcxSlE/view


(De 3Dmark slingshot test scoorde 4133 punten...)

[Reactie gewijzigd door RielN op 15 oktober 2016 15:23]

Je stelde een heldere vraag.

Overigens is het niet meer in beta ;)
Dat is meer de screencast software ;)

Ik gebruik een i7 pixel.
Tja dan vind ik het niet raar dat jij graag Android apps wilt draaien. Zoveel hardware, maar zo weinig goede native (niet web) apps.

Ben benieuwd of jij nog zo te spreken bent over je pixel als hij straks niet de upgrade naar het nieuwe OS gaat krijgen. Google staat nou niet bekend om het bedrijf dat oude hardware goed ondersteund.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 oktober 2016 13:43]

Ik wil eigenlijk helemaal geen Android apps draaien... die noodzaak heb ik niet.

De snelle processor heeft ook zijn voordeel in het dagelijks gebruik (het is allemaal extreem 'snappy'). Al is de i7 overkill en heb ik die alleen maar voor de fun. Daarnaast wil een beetje webbased applicatie best wel wat van je processor trekken (denk aan grote spreadsheets, of flinke Podio-applicaties met veel activiteit).

Wat bedoel je met 'het nieuwe OS'?

Overigens heb ik hier nog een Chromebook 550 van 5 jaar oud en die loopt nog altijd met de huidige updates mee, en is sneller dan bij aanschaf.

Ik begrijp dat je graag wat schopt tegen ChromeOS of het concept (de reden is mij een raadsel, maargoed), maar laat het wel valide argumenten zijn.

Met welk apparaat heb jij ervaring, dat wil ik wel eens weten?

[Reactie gewijzigd door RielN op 16 oktober 2016 14:22]

Je geeft aan dat support/ondersteuning een nadeel is, maar daar is tot nog toe geen sprake van.

Daarnaast spreek je hieronder nog ergens over veiligheid en haalt aan dat Linux nog zijn vulnerabilities heeft, maar 1) je laat het niet aan de gebruiker en 2) het alternatief, Windows, heeft er, laten we gewoon eens zeggen, evenveel.

Daarnaast is er een opensource variant Chromium die op dit moment op diverse scholen op de oude apparatuur draait, en zijn er derde partijen die een OS ook leveren voor niet-chromebooks (neverware cloudready).
Een windows laptop van 500 euro is een low end piece of crap -- dit is een high end chromebook. Twee hele verschillende dingen.
Lekker zwart-wit. Waar is hier de high end dan? Dat ie glimt en een hoger res scherm heeft? Verdere specs zijn niet te zien. Zo te zien eerder mid range.
En high end functionaliteit mist ie ook. Niet voor niets dat je ze nagenoeg niet ziet.
En voor 500 euro heb je ook een midrange Windows laptop. Met wel high end functionaliteit. En niet te vergeten dat je niet in een gesloten systeem komt. Dat is behoorlijk 'low end'. Het zou me niet verbazen wanneer hier wat Google subsidie opzit. Of de proc/mem moet zelfs low end zijn.

Edit: 477 productreview: Xiaomi Mi Notebook Air 12.5" review door kanem0chi
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 15 oktober 2016 14:12]

HIgh end betekent doorgaans mooie afwerking, mooi scherm. De internals maken bij Chromebooks nu eenmaal minder verschil, het gros heeft dezelfde specs.

Deze machine is qua gevoel niet te vergelijken met je genoemde windows-laptop. Heb je al eens gewerkt op een Chromebook met pikante processor?

Enfin, zoals ik boven ook noemde komt er op korte termijn het volledige android-arsenaal er nog eens bij, wat deze machine meer dan interessant maakt. De hardware is namelijk WEL een stuk krachtiger dan een android-tablet. Ik merk het hoe android games bijvoorbeeld performen op mijn pixel :)

Verwacht wordt overigens de RK3399 processor.

[Reactie gewijzigd door RielN op 15 oktober 2016 14:52]

Afwerking heeft weinig met high end te maken. Heb hier een asus zenbook flip, heel mooi afgewerkt maar wel low end (goedkoopste model met een intel m3, 4gb ram, 128gb ssd en 1080p scherm). High end is het duurste model met een m7, 8gb ram, 512gb ssd en 1440p scherm.

Bij chromeOS systemen is niet echt te spreken van low of high end het is allemaal een pot nat met verschillende designs. Enige echte verschil kwa specs is meestal alleen het scherm.
HIgh end betekent doorgaans mooie afwerking, mooi scherm. De internals maken bij Chromebooks nu eenmaal minder verschil, het gros heeft dezelfde specs
Tja dat zei Apple ook een lange tijd en nu merk je ook flink verschil in gebruik tussen de verschillende generatie Ipads. High end zal bij jou misschien een leuk scherm met hoge resolutie, maar voor 500 euro zijn er genoeg laptops te vinden die geleverd worden met een prima accuduur, snelle cpu en ook minimaal een 1080p scherm.

Als Google echt groot wilt worden met ChromeOS dan moeten ze eerst beginnen met het garanderen van upgrade support en ook support per model gelijk maken. Ook zou het slimmer zijn om de prijs enige tijd lager te maken als de concurrent.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 oktober 2016 18:50]

high-end in Chromebook is verschillend van high-end in windows laptops, waar je met 32gb RAM en 2tb ssd en een dikke intel 7 cpu iets kan in windows, schiet je daar in een chromebook volledig het concept voorbij.

Het concept is net licht, snel, goedkoop en in de cloud werken (IMHO). Een beter scherm met een deftige batterij op een licht toestel met deftige afwerking is dus weldegelijk high-end. Maar ik vraag me gewoon af of je dat nog verkocht krijgt met de beperkingen/voordelen die inherent zijn aan chrome OS.
477 als je het ding in China koopt, tel er maar flink wat euro bij op voordat je het ding hier in ons land hebt, nog afgezien van het feit dat je 'm zelf uit het buitenland moet halen.
En dat is ook nog eens een uitzondering, vrijwel alle best buys op het gebied van laptops laten zien dat er voor 500 weinig te halen valt, tenzij een leuke aanbieding of een laptop uit een ver land.
Ik zei dat het een high end chromebook was. Dus: binnen de categorie Chromebooks is dit een high end model. Dat dat niet betekent dat ie vol zit met sloten geheugen en i5s moge duidelijk zijn uit de prijs.

Het punt is dat je voor 500 ish euro of minder binnen de categorie windows laptops dus niet aan high end zit, of zelfs maar midrange: dat zijn low end pieces of crap. Ik heb er een paar, en de lenovo in die prijscategorie (aangeraden door de BBG als het beste wat er te krijgen is voor dat geld) is gewoon, nog steeds vandaag, lage resolutie scherm, dik, zwaar. ie, low end crap. Voor een echte notebook zit je pas rond de 1000ish euro aan midrange. Categorie goedkopere Ultrabookje. High end zit bij boven de 2k.
Dit is even low end. Je gaat een VW Golf ook niet even high end noemen omdat deze aan je verwachtingen voldoet terwijl je voor hetzelfde geld niet eens een degelijke BMW kunt kopen.
Het verschil zit hem in de toepassing. Als vrachtwagen is die Golf erg low-end. Als personenauto is hij prima, en als boodschappenkar bij de AH zou hij behoorlijk high-end zijn.
"Prima geschikt voor veel doeleinden" is wat anders dan "high end".
Denk dat het ook heel erg gaat om hoe iemand zoiets gebruikt. Als je toch alleen maar tekst verwerkt en op internet surft, en thuis een desktop o.i.d. hebt staan, maar toch een luxe afwerking wil, dan kan ik me voorstellen dat er wel mensen zijn die 500 euro overhebben voor een chromebook. Vind het zelf geen hele gekke prijs in ieder geval.
Wel de prijs / specs zijn wel in orde, maar is 2400x1600/12 inch echt nodig ? Ik zou eerder een 1080 zien en de prijs wat lager.
Echt nodig misschien niet, maar wel leuk. Het zou voor mij zeker een pluspunt zijn. Het is natuurlijk waar dat je rond de 500 euro al een degelijke Windows laptop kunt vinden, maar het wordt een stuk moeilijker om voor die prijs iets in deze formfactor te vinden. Dun, licht, klein en een erg mooi scherm, dan moet je bij een Windows laptop al gauw aan een prijs van 1000 euro denken.

Nogmaals, ik denk zeker dat hier wel een markt voor is. Het is een meer 'premium' Chromebook dus vanzelfsprekend betaal je meer dan de goedkopere Chromebooks, maar daar krijg je ook wel wat voor terug, en de prijs is nog steeds significant lager dan de prijs van een beetje ultrabook.

Zeker het feit dat het een convertible is en hij met een 'S pen' komt is ook een mooie feature. Het zou een goed aantekeningenblok zijn bijvoorbeeld, waar je ook nog eens comfortabel media mee kan consumeren (Netflix, Youtube, etc) vanwege het mooie scherm.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 15 oktober 2016 14:21]

Eens met svennd. Tenzij je (wat je hier voorsteld) bewust kiest, zal de consument 'verrast' zijn.
Maar ja, hoeveel zijn dat. En laten velen er al een tablet/2in1 naast een volwaardige machine hebben.
In verhouding hebben niet veel mensen een tablet/laptop in 1 thuis hoor. Dat valt nog vies tegen. Maar het kan nog altijd veranderen wanneer er een OS op draait waar ook daadwerkelijk tablet + desktop applicaties op kunnen draaien.

Met Chrome OS zit je meer aan de kant van een tablet + je ziet dat veel scholen er al gebruik van maken. Zelfs Nederlandse scholen... dat waait over vanuit de USA.

Google is van plan om een volledige merge te doen van Chrome OS en Android. (In ieder geval de ART. Met daaronder hun eigen kernel straks en die dan weer onder ChromeOS te zetten om zo een tegenhanger van Windows 10 volledig te maken.

Wat vind je daarvan dat Windows eindelijk fatsoenlijke concurrentie gaat krijgen straks? Beangstigend zeker? ;) Eerst weggevaagd uit de mobiele omgeving en straks de rest... oei oei.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 15 oktober 2016 15:36]

Google is van plan om een volledige merge te doen van Chrome OS en Android. (In ieder geval de ART. Met daaronder hun eigen kernel straks en die dan weer onder ChromeOS te zetten om zo een tegenhanger van Windows 10 volledig te maken.
Je zou dus gek zijn als je nu een chromebook zou kopen voor zo'n prijs. Support voor meeste modellen komt niet eens in de buurt van wat Microsoft te bieden heeft en persoonlijk hoop ik niet dat Google naast de mobiele tak ook groot wordt op de desktop/laptop markt. Update support is gewoon veels te kort.

Dan heb ik het niet eens gehad dat al jou data in handen is van een bedrijf dat leeft van advertenties. Misschien vind jij dat niet erg, maar ik blijf er ver van weg.
Google is van plan om een volledige merge te doen van Chrome OS en Android. (In ieder geval de ART. Met daaronder hun eigen kernel straks en die dan weer onder ChromeOS te zetten om zo een tegenhanger van Windows 10 volledig te maken.
En hoe lang zijn ze daar wel niet mee bezig om een tegenhanger van Windows te maken? Bij android 3.x probeerde ze al een goede tablet OS op de markt te brengen wat naast touch ook goed met toetsenbord en muis om kon gaan, en dat is ook van de baan gegaan. Het gevolg? Alle bestaande modellen toen der tijd kregen geen support meer en dat zie ik opnieuw gebeuren bij bestaande ChromeOS modellen.
Met Chrome OS zit je meer aan de kant van een tablet + je ziet dat veel scholen er al gebruik van maken. Zelfs Nederlandse scholen... dat waait over vanuit de USA.
Het is maar net wat je onder "veel" verstaat. Paar jaar geleden waren er in Nederland ook veel Ipad scholen omdat dat tijdelijk een hype was, maar dat neemt nu ook drastisch af. Vele bedrijven die software maken voor tablets bieden het nu ook een app voor android en W10. De ouders van de leerlingen kunnen dus zelf bepalen welke tablets ze willen aanschaffen.
Maar het kan nog altijd veranderen wanneer er een OS op draait waar ook daadwerkelijk tablet + desktop applicaties op kunnen draaien.
Je geeft zelf aan dat de meeste mensen niet een 2 in 1 tablet hebben. Waarom zouden dan de developers extra tijd besteden om hun app beter te laten werken op ChromeOS? Op dit moment zijn er enkele "desktop" apps te vinden in de Playstore die naast touch ook een toetsenbord en muis goed ondersteunen en dat aantal zal echt niet zo snel toenemen. Je zal het niet leuk vinden om te horen, maar op de 2 in 1 tablet markt staat Microsoft flink wat voor en het zal nog jaren duren voordat de apps van de playstore dezelfde ervaring kunnen bieden als die van de Microsoft store. Ook al zijn er volgens zou "geen" developers die UWP-apps maken.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 oktober 2016 18:53]

Grappige is dan wel dat mijn werk bestaat uit scholen voorzien van chrome os, compleet van windows af. Tevens worden idd de iPads aan de kant geschoven (voor onderbouw nog niet) voor chromebooks. En de scholen die ik ken die iPads gebruiken gebruiken allemaal de g suite.
Vergeet niet dat chrome os in onderwijsland in Amerika het grootste is. En dat wereldwijd de aantallen elk jaar verdubbelen.
Doe zelf al mijn werk op een i3 fhd 13" Dell en ben hier zeer content mee.
5 jaar support is best wel lang in it land. Meestal is de afschrijving van de hardware dit ook.
Lesmethodes zijn ook steeds meer platform onafhankelijk en geen apps meer, maar gewoon html5 sites
Uiteraard zijn er scholen die gebruik maken van ChromeOS, maar dat aantal is echt niks vergeleken met Windows. In 2015 werd er al door vele tweakers geroepen dat ChromeOS laptops flink verkocht werden, nou dat aantal was echt zeer klein. Zoveel is het aantal de afgelopen jaar ook weer niet toegenomen.
5 jaar support is best wel lang in it land. Meestal is de afschrijving van de hardware dit ook.
Als de backwards compatibility op orde is wel ja. Google is een bedrijf dat vrij snel een bepaald product/os/dienst op de schop gooit en dat is iets wat totaal niet gewenst is in de IT-wereld. Die zijn de Google glass fiasco echt niet vergeten.

Zelf ben ik blij dat de scholen waar ik op gezeten heb tenminste zelf hun software beheren en niet uitbesteden aan derden. Het is al genoeg keren aangetoond dat vele bedrijven niet netjes omgaan met de data van leerlingen.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 oktober 2016 21:53]

Dan ben jij dus van de leverancier waarna ik mag langsgaan om weer alles terug te draaien? Ik doe gouden business sinds scholen zijn gaan experimenteren met chrome OS zonder de beperkingen te kennen .
Nee hoor bij ons is nee ook een antwoord, wij weten precies de beperkingen en leggen dit ook op voorhand uit aan de klant.
Mijn voornaamste werk is ook implementatie en training, zonder training en correcte implementatie is het over het algemeen kansloos.
Een 500 windows laptop gaat geen 5 jaar mee. Windows 10 is een stuk beter, maar teveel how to's zijn er hoe de security te omzeilen. Bovendien de batterij gaat zelden 5 jaar mee.

Ik werk met veel mensen uit veel verschillende organisaties samen in projecten. De enige manier om dit goed te doen is met Google docs. Realtime collaboration, geen oeverloos pingpong en geen documenten die bij een forward of zo bij de verkeerde terecht komen.

Qua beheer en onderhoud, niets is fijner dan chromeos. Nooit rare fratsen met aansluiten op een beamer/tv ...hooguit een hdmi/vga adapter nodig.
Een 500 windows laptop gaat geen 5 jaar mee. Windows 10 is een stuk beter, maar teveel how to's zijn er hoe de security te omzeilen. Bovendien de batterij gaat zelden 5 jaar mee.
Jij denkt dat fabrikanten alle magische accu's alleen in een ChromeOS laptop stoppen? Serieus, kom eens met betere argumenten. Verhaal dat alle Windows 10 laptops niet 5 jaar meegaan ga ik niet eens serieus op in.
Ik werk met veel mensen uit veel verschillende organisaties samen in projecten. De enige manier om dit goed te doen is met Google docs. Realtime collaboration, geen oeverloos pingpong en geen documenten die bij een forward of zo bij de verkeerde terecht komen.
Dan zou ik eens aan scholen doen, want er zijn genoeg andere oplossingen om dit te realiseren. Ook heb je dan gelijk de keuze om niet al je bestanden in de Public Cloud te zetten.

[Reactie gewijzigd door vali op 17 oktober 2016 08:33]

Dan zou ik eens aan scholen doen, want er zijn genoeg andere oplossingen om dit te realiseren. Ook heb je dan gelijk de keuze om niet al je bestanden in de Public Cloud te zetten.
Zoals?
Zou eens onderzoek plegen naar Objectstorage i.c.m. NextCloud. Genoeg (Nederlandse) bedrijven die dit aanbieden mocht je het zelf niet willen/kunnen realiseren en hosten.

Ander concurrent die tenminste wel om je data geeft is Microsoft uiteraard i.c.m.. Azure en/of Office365.

[Reactie gewijzigd door vali op 17 oktober 2016 12:51]

Microsoft heeft allang zijn bestaansrecht niet meer puur en alleen op basis van Office en Windows. Sterker nog, ze zijn nu sterker dan ooit in heel andere segmenten, waar geen enkel andere software leverancier aan kan tippen.

Ze hebben zich volledig gestort op een Cloud platform gebaseerd op Azure, Office 365 en het zo seamless mogelijk maken van integratie met Cloud en On-premise applicaties.

Dat zie je ook terug in de ondersteuning van clients. Android, IOS, MacOS, Windows, Linux, alles kan tegenwoordig.

Dus beangstigend? Nee, het zal Microsoft niet zozeer worst wezen, maar de afhankelijkheid van Windows en Office is allang voorbij, dus echt bibberen zullen ze ook niet. Ik zie nog een mooie toekomst voor Microsoft eerlijk gezegd.
Microsoft Office 365 is lang niet zo toegankelijk voor mensen werkzaam in bedrijven. Bovendien is vaak realtime collaboration tussen mensen uit verschillende organisaties niet mogelijk.
Hoe kom je daarbij? Met Skype for Business kun je gewoon federeren.

Je hebt ook zoiets als Office 365 groups.

En hoezo lang niet zo toegankelijk? Deployment van de client software kun je automatiseren of aan de medewerker overlaten.
De O365 cloud diensten zijn verdrr gewoon bereikbaar, al dan niet via een Proxy of platte Internet verbinding.
Tuurlijk zul je voor O365 (en daarmee Azure AD) het eea moeten inregelen (AAD Connect, optioneel ADFS) maar dat zijn technische requirements en zegt niets over toegankelijkheid.
Precies wat ik bedoel. Er hoeft voor het gebruik van Google docs niets ongeregeld te worden. O365 ...nogal wat bedrijven zitten nog op O2013.

Skype voor business, leuk concept, ken genoeg mensen die hierdoor alleen met mensen binnen de eigen organisatie kunnen bellen. Samenwerking met andere mensen is hierdoor al weer een stuk lastiger.

Mooi voorbeeld vanochtend. Het netwerk lag eruit bij n van de deelnemende partners (zeer grote organisatie met zeer professionele it...kan gebeuren). Gelukkig via eigen mobile hotspot en Google docs dus gewoon kunnen samenwerken met 6 andere organisaties in een call.

[Reactie gewijzigd door stefan70 op 18 oktober 2016 12:18]

En dat kan met O365 niet wilde je zeggen?
Herhaling: de meeste bedrijven hebben geen O365. En O365 loopt ver achter op Google docs.
Denk dat je geen compleet beeld hebt van zaken, maar goed.

Hoe zit het met Google Docs? Puur je zakelijke account nodig?
Google docs werkt met zakelijk, priv en semi zakelijk account. Dit laatste als je eigen priv account niet wil gebruiken, creer je gewoon een nieuwe.

Sleutel is: wat jij wil en nodig heb om realtime samen te kunnen werken.

Heb ik geen volledig beeld van zaken? Vast niet. Opvallend dat o.a. de enterprice architecten uit 4 zeer grote organisaties allemaal het normaal vinden om in Google docs samen te werken. Waarom? Omdat dit het enige is dat goed werkt.
Zo simpel is het natuurlijk niet maar microsoft moet natuurlijk wel uitkijken.
Maar microsoft heeft software + hardware voor sprong die Google echt voor hard voor moet werken.
Op de telefoon waren ze gigantische te laat + geen Samsung die hun echt hielp en die zowat de rest van de mobiele markt domineert.
Op wat voor manier heef MS een hardwarevoorsprong? Windows draait vooral op machines van Dell/HP/Asus etc.
'Te laat'?? In een markt die nog zeer jong is? Over 20 jaar zal het landschap er hopelijk weer geheel anders uitzien. We mogen met z'n allen hopen dat Google, maar ook anderen dan alweer voorbij gestreefd zijn. Ik moet er niet aan denken dat Apple, Google, Facebook en Microsoft de komende 20-50 jaar alleen maar dominanter worden.
Lezen. Er staat tablet/2in1. Ook stale tablets dus :+
Maar je betaalt ook voor de 360 graden feature, die heeft andere chromebooks niet.
Kijk eens naar de Asus Chromebook Flip, die is veel voordeliger. Het scherm maakt vooral het verschil. Al is de vraag of je er wel veel van merkt op zo'n klein scherm.
Het scherm begint (dichtgeklapt) exact paralel aan het toestenbord en eindigd dat ook. Je kan dus wel spreken van 360 graden. Alleen door de manier hoe het scharnier werkt (zijn er eigenlijk 2) kom je daarme niet op dezelfde plek uit.
Ik denk dat de prijs minstens 550 zal zijn -> $500 dollar in euro's + 21% btw
Ik zie meestal meer interessante dingen in de Chrome en Android store verschijnen dan in de Windows store. Hoewel ik zelf het meest Windows gebruik(heb ook een Chromebook), moet ik zeggen dat op het gebied van applicaties het wel een beetje stil lijkt te staan bij Windows. Games worden nog wel uitgebracht, maar echt nieuwe grootste applicaties zie ik echt zelden. Oude meuk wordt nog wel doorontwikkeld, maar bij veel programma's krijg je weer flashbacks naar het Windows XP tijdperk met grijze toolbars vol kleine buttons. Het is dat ik ze al jaren gebruik en gewend ben aan de werking, maar het is niet iets wat snel een nieuw publiek aan zal trekken. Voor iemand die opgroeit met een iPad zal iets als FileZilla of WinRar er al uitzien als een vliegtuigcockpit.

100% touch is nog steeds geen rele optie voor Windows. En veel startups doen niet eens meer de moeite om het voor Windows uit te brengen, maar hebben slechts native clients voor Android/iOS en vaak een webapp voor de rest. Nu Chromebooks ondersteuning krijgen voor Android apps, kan het best zo zijn dat dat eigenlijk de paard van troje was richting de desktopmarkt. Hoewel veel apps nog niet geoptimaliseerd zijn voor desktop, heb je wel veel apps die er simpelweg niet zijn voor Windows. Ik denk dat de mogelijkheid om native apps als Instagram, Whatsapp, Uber, Snapchat, Tinder etc te kunnen gebruiken prima te verkopen valt. Het is eigenlijk juist gek dat je grotere en krachtigere laptop die veelgebruikte apps niet heeft.
Ik heb een chromebook van 350 best lang gebruikt en was er uitermate tevreden mee voor het geld. Nu een laptop van 1500 euro van werk, dus ja, daar weet hij niet meer van te winnen, maar goed :+ . Sowieso niet vergeten dat ChromeOS support voor Android apps heeft/krijgt. Weet persoonlijk nog niet hoe nuttig dat gaat zijn, maar goed, op een touch device zoals deze Samsung zal dat waarschijnlijk vaak genoeg nuttig zijn.
Mijn 300 euro Chromebook wint het vaak genoeg van mijn i5 windows laptop. windows updates ... :'(
Ik vind het geen 'user error' Sake. Je kunt wel zeggen dat je Windows Updates moet installeren tijdens de quiet hours en dat is cht het correcte antwoord in deze, maar het zou nog mooier zijn dat je Windows Updates niet hoeft in te plannen.

Ik wil als eindgebruiker helemaal niet lastig gevallen worden met vragen over update. Ik wil ook niet updates hoeven in te plannen. Ik wil ook niet mijn PC langer aan hoeven te laten staan om updates te laten installeren tijdens mijn afwezigheid. Misschien is het update-model van Windows gewoon niet meer van deze tijd.
windows updates komen er als je die laptop eens herstart nadat je hem weken niet gebruikt hebt... maw: net op het moment dat je hem wel nog eens nodig hebt... klote. En die installeren niet op de achtergrond, nee ke zit 10 min lang naar bolletjes te kijken die ronddraaien
Dat is het net, je merkt het niet maar vrijwel wekelijks zie ik updates op chromebook, enkel bij chromebook zie ik nooit "welkom we moeten je updates configureren". Bij chromebook zijn ze gewoon per direct actief, na je boot.

Hoe slecht het geregelt is met Android, zo goed is het in Chromebook, volautomatisch geen gezever. Daar kan windows nog iets aan leren.
Chromebooks krijgen elke 6 weken een update. En dat zie en merk je inderdaad niet. Rebooten als het update icoontje er staat en na 7 seconden ben je weer aan het werk. Met Windows 10 bever nooit niet. Bij het afsluiten staat hij een tijdje te updaten en na opstarten weer enkele minuten wachten. Zeker bij wat oudere hardware, waarbij een chromebooks van 3 jaar oud het nog steeds 7 seconden duurt.
Updates zijn in een beheerde omgeving uit te zetten.
Bron?

Edit: https://support.google.com/chrome/a/answer/1375678. De gemiddelde Chromebook gebruiker zal hier dus geen last van hebben.

[Reactie gewijzigd door mind123 op 17 oktober 2016 14:17]

is het ook, vooral voor hybrid convertible.

als er nou ook windows 10 opstond was het wel een goede prijs
Tja, dat is met het spul van Apple toch ook? Voor dat geld kun je ook vaak zat een betere Windows laptop kopen en toch worden ze veel verkocht. Zal hier dus ook wel goed komen.
Klopt. En als op de ChromeOS niet fatsoenlijk een manier is om applicaties te laten ontwikkelen door developers zal het nooit wat worden. Dat zie je ook met UWP. Geen developer die daar zijn neus voor om draait.

Echter weet Google dat er gigantisch veel Android developers zijn, en ze maken het makkelijk om je Android applicaties via de Android SDK te "Verdesktoppen" en dat is al helemaal makkelijk als je je eerder aan de GUI Guidelines hielt!

Dan maak je van je tablet/telefoon applicatie zo een desktop applicatie. En omdat Microsoft applicaties maakt voor Android(omdat ze wel moeten ze zijn immers underdog) kunnen we ook heel mooi gebruik maken van Microsoft hun diensten op ChromeOS straks. Zal het niet als WebApp zijn dan wel als Android applicatie.

Dus daar is een "kans" gat wat eventueel een poort kan maken om door te breken. En als het doorbreekt zal dat wel een klap opleveren voor Microsoft.
Ik ga echter niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Ik heb geen glazen bol en zie het eerst aan wat ze gaan doen met ChromeOS. Ik zie echter wel waar ze heen willen. Keihard Microsoft concurreren. De vraag is ... lukt het ze of niet? En de vraag is of Microsoft weer gaat liggen slapen zoals de eerste iPhone... snurk snurk.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 15 oktober 2016 15:46]

Euh... enorm veel goede applicaties zijn webbased en per definitie is ChromeOS daar een gepaste keuze...

Daar zijn echt devs genoeg voor. Je ontwikkelt wel voor het web en niet specifiek voor ChromeOS.
Je kunt prima ontwikkelen op Chrome OS. Dat doen wij al een jaartje of drie.
Dat niet alleen, want er beginnen (langzaam) wel steeds meer web en native IDE's te komen. Bijvoorbeeld firefox voor Web en heb in India uit verveling via een Android App Java geschreven, dat weer compiled naar een Android App.. Zal vast voor meer talen te vinden zijn.

Je zit daarnaast ook met Virtual boxes/vagrant, databases, build / package / testing tools en ga maar door wat er bij komt, die je waarschijnlijk wil draaien. Kortom je zou eigenlijk een Linux/Unix omgeving gewoon via terminal etc willen hebben zoals Mac en Windows 10 dat hebben.

Als ze dat hebben dan pakken ze gelijk een erg grote doelgroep! Vooral 3e wereld en student/junior developers waarschijnlijk.. Zou het zelf alleen doen als ze naast linux een ChromeBook met i7 en 32gb uitbrengen, zit er tenslotte grootste deel van de dag achter te werken. Maar het concept vind ik super!
Ik heb de Pixel met 16Gb intern geheugen, 64gb opslag en een i7...;)
Ik ontwikkel alleen maar in cloudbased omgevingen: Google Apps Script, C9.io, en talloze editors.
Hopelijk komt er een ARM SOC in i.p.v. een x86.
Want ? x86 is een pak makkelijker als je er iets van linux op wil bakken.
Want ? x86 is een pak makkelijker als je er iets van linux op wil bakken.
Een ARM is veel zuiniger, het enige probleem is de 3D grafische driver.
Hoe meer ARM devices waar mensen Linux op willen hebben hoe sneller deze voor Linux zal bestaan.

Er zijn op dit moment nog maar erg weinig ARMv8 Notebooks met FullHD.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 15 oktober 2016 14:25]

Die celeron's uit chromebooks zijn zuinig genoeg lijkt me, 10u met dit scherm, ik haal ook nog makkelijk 6u uit mijn 720p scherm die nu toch al 3 jaartjes aantikt (dagelijks leeg & vol)

De chromebook hacker scene is behoorlijk klein, en ARM's vallen uit de boot ...
Die celeron's uit chromebooks zijn zuinig genoeg lijkt me, 10u met dit scherm, ik haal ook nog makkelijk 6u uit mijn 720p scherm die nu toch al 3 jaartjes aantikt (dagelijks leeg & vol)

De chromebook hacker scene is behoorlijk klein, en ARM's vallen uit de boot ...
Volgens mij valt op dit moment de Chromebook nog uit de boot, ongeacht de CPU/SOC.
Volgens mij kan je de kinux kernel voor ARM compileren, en zijn er zelfs ARM versies te downloaden van de meeste distributies.
Tuurlijk zijn die er, enkel de meeste software is niet beschikbaar voor ARM.
Zolang het opensource is (wat het al snel word op Linux) is zelf compilen altijd een oplossing :)
Een RK3399 van Rockchip. Dat is ARM, toch?
Een RK3399 van Rockchip. Dat is ARM, toch?
Dat klopt. Zit die er in? Waar staat dat?
Zou ik vreemd vinden aangezien Samsung altijd eigen ARM SOCs in hun Chromebooks gehad heeft.
Kom het op G+ regelmatig tegen maar hier wordt die conclusie ook getrokken:

http://www.cnx-software.c...3399-soc-to-sell-for-499/
Kom het op G+ regelmatig tegen maar hier wordt die conclusie ook getrokken:

http://www.cnx-software.c...3399-soc-to-sell-for-499/
Ik kan het me bijna niet voorstellen. Maar dit is zeker geen slechte SOC.

Is het mogelijk de Kevin?

New ‘Kevin’ Chromebook Joined By Lower ‘Gru’ Model

Kan het zijn dat Samsung deze Chromebook voor Google produceerd net als ze ooit de Galaxy Nexus geproduceerd hebben, met een vreemde processor , TI OMAP 4460, voor Samsung?
Moet de titel niet zijn:

"Samsung Chromebook Pro krijgt toetsenbord dat 360 graden kan draaien"

Je houdt het scherm immers altijd naar jezelf gericht, maar klapt het toetsenbord weg. :P
Waar komt deze conventie vandaan?
Bij jou gaat de zon niet onder maar de aarde ;-)
Tja gek genoeg is dat nog echt zo ook, alleen is het zo gegroeid dat we het anders noemen, vroeger dachten we dat alles om ons heen draaide, maar wij draaien zelf (de maan die draait als enige wel om ons) :P

De zon gaat nergens omheen want die staat stil binnen ons sterrenstelsel.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 oktober 2016 14:54]

Als we dan toch geleedpotigen misbruiken gaan: nee die zon staat helemaal niet stil - ook een (veel) kleiner lichaam oefent zwaartekracht op het grotere lichaam uit en deshalve zal die zon onder invloed van de aanwezige planeten (en andere hemellichamen) om z'n positie heen "wiebelen", ook als je het zonnestelsel als middelpunt neemt en al het andere daaromheen verwaarloost.

..Definieer je nu de zon als middelpunt ja, dan staat ie stil - knap hoor :+ maar verder zit je er toch echt naast ;)
Haha heel scherp, maar de zon draait alsnog nergens om heen. Binnen ons sterrenstelsel ;)
Ik citeer je vorige post: "...want die staat stil binnen ons sterrenstelsel."
Da's alles waar ik op reageerde ;)

Ok, einde offtopic :+
:) Waarom niet eigenlijk ? Leg hem op zijn scherm en typ.

Het is een variant van blind typen.. totdat je er een echte monitor op aansluit of anderszins duidelijk maakt wat je typt.
Deze chromebook staat nu nr 1 op mijn verlanglijstje. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn 20 collega's. Op onze school werken we sinds 2 jaar met chromebooks. Toen de eerste 7 chromebooks werden geplaatst in een bovenbouwgroep (6-7-8 basisschool) duurde het nog geen week, of de kinderen taalden niet meer naar de 3 Windows desktops en 7 Windows laptops. In 3 maanden waren alle groepen (8 groepen 3 t/m 8 ) voorzien van 1 device per 2 leerlingen. Door de gemakkelijk te bedienen beheersconsole (Google Apps For Education) is het gebruik niet alleen snel en gemakkelijk, maar ook erg veilig. Wij hebben geen bedrijf meer nodig die onze ICT beheert, we doen dat gewoon lekker zelf. De leraren zijn iets meer dan 1 jaar over op Chromebooks en dus ChromeOS. En.. alles kan. Uiteraard moet je soms op zoek naar een andere werkwijze, maar we vinden nu oplossingen die de Microsoft applicaties echt niet bieden.

Deze chromebook gaat toevoegen: alle apps van Google Play, flip, meer werkgeheugen.
Schermgrootte (12,5") - ietsje groter was prettiger voor dagelijks gebruik.

[Reactie gewijzigd door Lispeltuut op 15 oktober 2016 19:30]

Het is maar hoe je het bekijkt. Als je beetje goede IT-bedrijf inhuurt heb je ook geen lokale IT-medewerkers nodig en hoef je zelf niks meer te beheren.

Zelf had ik flink wat tijd geleden als bijbaan bij een Mkb IT-bedrijf gewerkt en het bedrijf gaf onder andere support aan flink wat verschillende scholen. Als ik aan die tijd terug denk zie ik de gemiddelde leraar/lerares niet een computer onderhouden (zelfs niet ChromOS). In Zuid-holland die ze vele basisscholen samenvoegen, dus heb je als lokale basisschool helemaal niks meer te vertellen.
Door de gemakkelijk te bedienen beheersconsole (Google Apps For Education) is het gebruik niet alleen snel en gemakkelijk, maar ook erg veilig.
Makkelijk en veilig zou ik niet zo snel in dezelfde zin gebruiken. Dat zegt Google ook over hun Nest product en die is verre van veilig. Ben eigenlijk ook benieuwd hoe jullie met veiligheid in jullie LAN/WAN netwerk om gaan, als jullie alles zelf doen :)

[Reactie gewijzigd door vali op 15 oktober 2016 22:50]

Jij weet - net als mij en alle andere Tweakers hier - dat Chrome OS het veiligste OS van dit moment is. Dat heeft simpelweg met de architectuur van het OS te maken.

Het is precies om dezelfde reden dat Windows Mobile het veiligste mobiele OS is. De wijze waarop beide OSen zijn opgezet is vergelijkbaar.

Verder is algemeen bekend dat het beheren van Chromebooks eenvoudiger is dan Windows PC's.

Ik zit nu in een migratietraject waarbij we een paar honderd leerlingen gaan voorzien van Chromebooks. Het beheer van de hele it infrastructuur komt in handen van 2 fte, de andere 2 gaan eruit evenals de huidige externe partij.
Jij weet - net als mij en alle andere Tweakers hier - dat Chrome OS het veiligste OS van dit moment is. Dat heeft simpelweg met de architectuur van het OS te maken.
Het architectuur is op Linux basis en net als elk OS heeft die ook vulnerabilities. Op het OS draait Chrome als browser en die heeft ook updates nodig om security flaws te pletten. Dus nee, ik ben zeker niet met je eens hoe je zonder enige goede bron ChromeOS als veiligst bestempeld. Zeker als je bijvoorbeeld Flash player niet update.
Verder is algemeen bekend dat het beheren van Chromebooks eenvoudiger is dan Windows PC's.
Tja, het is maar net wie de beheerder is. Beetje beheerder automatiseert alles en zorgt ervoor dat update beleid en herinstallaties geheel automatisch verloopt. Zelf ben ik al enige tijd geen Windows beheerder meer, maar zou in een middagje wel een script kunnen bouwen om exact hetzelfde kunnen uitvoeren met hetzelfde aantal Windows bakken :)

[Reactie gewijzigd door vali op 16 oktober 2016 00:51]

Dus nee, ik ben zeker niet met je eens hoe je zonder enige goede bron ChromeOS als veiligst bestempeld.
En van de meestgehoorde opmerkingen vanuit het Windows-kamp is altijd "Waarom zou je zo'n beperkt apparaat willen?" en daarmee heb je direct de essentie te pakken van het hoe en waarom van de veiligheid van Chrome OS. Je kunt er geen applicaties op installeren en daarmee hou je virussen en andere malware buiten de deur. Hier een mooi filmpje over Chrome OS en virussen.
Zelf ben ik al enige tijd geen Windows beheerder meer, maar zou in een middagje wel een script kunnen bouwen om exact hetzelfde kunnen uitvoeren met hetzelfde aantal Windows bakken :)
Goed om te zien dat je Windows-beheerder af bent. Er zitten er steeds meer op de reservebank en alhoewel dat vervelend is voor de beheerders zelf, is het een logische ontwikkeling in de verdere ver-cloud-isering van de maatschappij.

Wel adviseer ik je om meer te doen met je kennis en kunde. Als je in staat bent om in een middag een scriptje te schrijven waarmee je updates, upgrades, applicatie management en role based access kunt bijhouden voor Windows gebruiker, dan loop je helemaal binnen. Je zou er op z'n minst 4 tot 8 euro per maand per gebruiker voor moeten kunnen vragen.
En van de meestgehoorde opmerkingen vanuit het Windows-kamp is altijd "Waarom zou je zo'n beperkt apparaat willen?" en daarmee heb je direct de essentie te pakken van het hoe en waarom van de veiligheid van Chrome OS. Je kunt er geen applicaties op installeren en daarmee hou je virussen en andere malware buiten de deur. Hier een mooi filmpje over Chrome OS en virussen.
Dat is toch niet de reden waarom je voor ChromeOS gaat? Lijkt mij erg karig, aangezien men exact hetzelfde kan realiseren met Windows en toch ben je vatbaar voor malware. Zoals ik al linkte heeft elk OS updates nodig en ook met ChromeOS kan je de kans lopen om vatbaar te zijn.
Wel adviseer ik je om meer te doen met je kennis en kunde. Als je in staat bent om in een middag een scriptje te schrijven waarmee je updates, upgrades, applicatie management en role based access kunt bijhouden voor Windows gebruiker, dan loop je helemaal binnen.
Klopt inderdaad ik ben zeker bewust dat er teveel Windows beheerders zijn en daarom ben ik niet die kant op gegaan. Mijn kennis en kunde pas ik zeker toe bij het beheer van Unix bakken. Daar kan je met Ansible vele beheertaken automatisch realiseren :)

[Reactie gewijzigd door vali op 17 oktober 2016 15:07]

Dat is toch niet de reden waarom je voor ChromeOS gaat?
De reden waarom je voor Chrome OS gaat is simpelweg omdat je niet het gezeur wilt van updates, upgrades en gewoon maar n ding: je wilt werken.
Lijkt mij erg karig, aangezien men exact hetzelfde kan realiseren met Windows en toch ben je vatbaar voor malware.
En dat is dus het grote misverstand. Het is niet karig namelijk. Dat je bij Windows wel vatbaar bent voor malware geeft het falen van Windows eigenlijk al aan. Ik klik gewoon alle Ziggo mailtjes met malware rustig aan hoor, er gebeurt toch niets. Zou jij dat ook altijd durven met Windows, wetende dat de kans aanwezig dat je virusscanner nt iets niet detecteert?
Zoals ik al linkte heeft elk OS updates nodig en ook met ChromeOS kan je de kans lopen om vatbaar te zijn.
Elk OS heeft updates nodig, ook Chrome OS. Maar zelfs al zou je Chrome OS niet updaten, dan nog is het per definitie veiliger omdat je er dus geen drol mee kunt qua applicaties installeren.

[Reactie gewijzigd door mind123 op 17 oktober 2016 15:27]

Ik klik gewoon alle Ziggo mailtjes met malware rustig aan hoor, er gebeurt toch niets
Tja, het is aan jou om zo'n denkwijze te hebben. Paar jaar geleden dachten OSX gebruikers er ook zo over en die denken nu ook wat langer na. Als jij je flashplayer tijdje geleden niet had gepdate was je ook vatbaar voor een aanval :)
Zou jij dat ook altijd durven met Windows, wetende dat de kans aanwezig dat je virusscanner nt iets niet detecteert?
Ja hoor geen probleem. Als de rechten goed staan heb je vrij weinig te vrezen. Windows is tegenwoordig amper meer vatbaar voor malware en virussen. Ze kiezen tegenwoordig meer de weg voor cryptoware aangezien dat meer geld oplevert.

[Reactie gewijzigd door vali op 17 oktober 2016 15:41]

Tja, het is aan jou om zo'n denkwijze te hebben. Paar jaar geleden dachten OSX gebruikers er ook zo over en die denken nu ook wat langer na.
Dat klopt, maar je gaat hierbij voorbij aan de fundamentelen van Chrome OS. Je kunt geen simpelweg executables installeren. Bij Windows, Mac OS en Linux kan dit allemaal wel en dn heb je gewoon een veel groter kans op problemen.

Niet voor niets zijn onderwijsinstellingen erg gebrand op het uitrollen van Chromebooks. Ik ben menig Minecraft-server tegengekomen bij studenten en Minecraften is volgens mij toch niet wat je primair hoort te doen op school.
Windows is tegenwoordig amper meer vatbaar voor malware en virussen. Ze kiezen tegenwoordig meer de weg voor cryptoware aangezien dat meer geld oplevert.
Cryptoware / malware / virussen, het is mij om het even. Ik klik alles aan. :-)
Je gebruikt precies de goede woordkeuze, namelijk "kan". Als jij Windows beheerd hebt moet je beter weten. Onder Linux heb je zonder root rechten ook geen install rechten net zoals bij ChromeOS.

Maar mij maakt het eigenlijk niks aan, van mij apart browse je elke website en klik je maar alles aan. Als het marktaandeel over 10 jaar ietsjes zal toenemen zullen criminelen ook meer focussen op ChromeOS. Kleine tip, bekijk deze security flaw eens. Dus vooral blijven klikken!
Ik ben menig Minecraft-server tegengekomen bij studenten en Minecraften is volgens mij toch niet wat je primair hoort te doen op school
Volg eens wat je tegenwoordig met Minecraft kan doen. Het gaat verder dan een simpel spelletje.

[Reactie gewijzigd door vali op 17 oktober 2016 17:43]

Sinds wanneer is Samsung zich weer aan het richten op het laptop-segment? Ik dacht dat ik ongeveer een jaar geleden had gelezen dat zij met dit segment stopte, aangezien het geen winst meer opleverde. Volgens mij zijn er steeds weer meer nieuwsberichten over Samsung-laptops (Tweakers, Engadget, TheVerge etc.). Klopt dit?
Samsung heeft zich uit de Europese markt terug getrokken, maar nooit volledig uit de laptopmarkt. Ook dit model zal naar alle waarschijnlijkheid nooit in Europa verschijnen.
Iemand een idee van het schermtype? OLED zou geweldig zijn maar ik vind er niets van terug.
Nee, natuurlijk niet. OLEDs in deze maat zijn er niet in een lowbudget laptop. Gewoon bog standard LED backlit LCD.
Jammer, ik dacht dat de productie van die panelen intussen wel soepeler liep en we hierdoor oled (toch zeker voor samsung devices) als gemeengoed zouden tegenkomen.

Zonder oled panel zeker geen kanshebber hier.
Hoe eenvoudig is het om Windows 10 op Chromebooks te zetten? Iemand ervaring? Als dat kan kijk ik toch heel anders naar dit soort apparaatjes. Heel veel value for money!
Windows 10 is veel te zwaar en te log voor dit soort apparaten. Het is niet voor niets dat Chrome OS zo licht is.

En waarom zou je dat nog willen? Alle Android apps gaan hier ook op werken, dus keuze zat.
En waarom zou je dat nog willen? Alle Android apps gaan hier ook op werken, dus keuze zat.
6 jaar na de introductie van de tablets is het aanbod van Android applicaties die echt gebruik maken van de extra ruimte op een tablet scherm nauwelijks relevant te noemen. En dan zou iemand op een 12,3" scherm niks anders willen dan extreem gestretchte telefoon applicaties?

Natuurlijk wil je Windows of Linux op zo'n ding draaien als je een beetje serieus wil werken.
Android apps als Word, Excel heb je ook, dus 'een beetje serieus werken' zal op een Chromebook geen probleem zijn.

AD en Exchange wordt ook gesupport en je kunt er natuurlijk ook een externe USB-schijf aan hangen.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 16 oktober 2016 08:53]

Deze apps zijn niet geoptimaliseerd voor een scherm van die grootte en muis / keyboard invoer, al zijn de Microsoft Office apps wel echt een voorbeeld van hoe het moet (schalen over verschillende soort invoer en schermgroottes).

Maar ik zit persoonlijk niet de hele dag Word-documentjes te typen, natuurlijk is Office belangrijk maar het heeft bij de meeste mensen slechts een ondersteunende functie van wat ze cht de hele dag doen.

Voor zover ik het kan overzien bestaat zelfs Eclipse niet voor Chromebooks. Dat is dan eigenlijk nog een IDE waar ik met een wijde boog omheen loop, maar wel de meest populaire, open source en multi-platform, dus degene die ik als eerste zou verwachten.

Muziekapplicaties zijn minder krachtig dan op een echt desktop OS voor zover ze al niet iOS only zijn en berhaupt prettig werken op een groot scherm.

Photoshop? Illustrator? Web development stacks? Alles van JetBrains? Videobewerking? Nog maar te zwijgen over de vele custom applicaties die berhaupt niet buiten Windows (en misschien macOS) werken.

Er bestaat echt meer dan wat mailtjes checken en Office documenten maken qua productiviteit voor de gemiddelde computergebruiker en een berg mobiele apps gaan daar niet zo veel aan veranderen.

Heel eerlijk gezegd noemde ik Linux ook meer uit sportiviteit en het feit dat het een volwassen Unix-y OS is waar je qua web(development) of server features veel mee kan. Veel productiviteitsapplicaties bestaan nog niet voor Linux, al wordt dat wel beter.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 16 oktober 2016 16:45]

Je hebt zo te lezen er geen enkele ervaring mee. In de praktijk is er bijna altijd wel een functioneel alternatief te vinden.

Voor fotobewerking op de Chromebook gebruik ik Polarr, dat is echt een juweeltje. Net zo iets moois als Darktable onder Linux. En natuurlijk Google Photos met onbeperkte opslag, ideaal als backup.

Dat is het grote voordeel van Chromebooks en Linux. Ook de apps zijn allemaal gratis (!) en kwalitatief vaak erg goed. Al zul je wel open moeten staan voor iets nieuws en wat zoekwerk. Ook Windows heb je eens moeten aanleren.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 16 oktober 2016 22:03]

Je hebt zo te lezen er geen enkele ervaring mee.
Polarr is een Lightroom alternatief wat niets te zoeken heeft in een professionele DTP omgeving. Ik denk dat jij degene bent die op dit vlak ervaring mist. We hebben het niet over vakantiefoto's oppoetsen en wat memes maken.
Ook Windows heb je eens moeten aanleren.
Slecht voorbeeld. Windows is ook voor ervaren gebruikers vaak onpraktisch of onduidelijk.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 16 oktober 2016 23:54]

Wel bij de les blijven, wie heeft het opeens over professionele DTP-omgevingen?

Het gaat hier om de gemiddelde computergebruiker, applicaties als Polarr, Darktable en GIMP voldoen dan meer dan goed genoeg. En zijn ook nog eens compleet gratis.

En je bespaart ook nog eens op een virusscanner, die zijn op dit platform niet nodig.
Ik weet niet wat er met je aan de hand is maar als je nu ng niet begrijpt wat ik bedoel met "serieus kunnen werken" dan wl je het gewoon niet weten.

Natuurlijk kunnen Henk en Mien "beetje mailen, beetje surfen" Jansen met een Chromebook uit de voeten net zoals ze ook genoeg aan een iPad zouden hebben.

Maar voor mij (en het gros van de professionals) als ik er serieus mee wil kunnen werken dan moet er Windows, macOS of Linux op kunnen draaien.

De vraag of er ook Windows 10 op gedraaid kan worden is dan gewoon een zeer terechte. Het is een mooi ding maar je wil toch vaak bepaalde applicaties draaien waarvoor geen enkel zinnig alternatief bestaat onder Android.
Onzin. Ik ken genoeg bedrijven die juist voor grote populatie overgestapt zijn naar Chromebooks en werken er volledig productief mee. Ook de gemiddelde gebruiker, en dan bedoel ik de hele grote groep thuisgebruikers kan hier prima mee uit de voeten.

Wordt er een beetje moe van dat mensen zoals nog steeds die oude koek wordt aangepraat zoals jij hier ook doet dat je niet serieus met een Chromebook kan werken en dat alleen op een volledige computer kan. Zonder zelf ooit met zo'n apparaat te hebben gewerkt, want zo kom je hier wel over.

Je moet alleen niet zo vastgeroest zijn om in oude patronen te werken en bereid zijn te zoeken naar alternatieve werkvormen en applcaties, anders moet je er niet aan beginnen.

Probeer het eerst eens zelf en trek dan pas je conclusies. :)
Suprise : er draait al Linux op, distributie : chromeOS :+
Wij werken al 5 jaar serieus met enkel ChromeOS, en wel meer bedrijven doen dat.
Natuurlijk heb je niet perse windows of linux nodig om je werk gedaan te krijgen.
Het kan wel maar dan moet je al op het punt zitten dat je zo'n beetje alles via web applicaties kon doen. Voor mij is er nog een hele lange weg te gaan voor het zo ver is.
Maar Riel leg me eens uit. Wat kan je niet op een windows of linux laptop wat wel op een ChromeOS laptop kan. Google Apps draaien toch ook gewoon op een Win/Lin Laoptop?
Ik heb afgelopen vrijdag voor het allereerst een probleem gehad met Chrome OS. In drie jaar tijd! Het heeft me ongeveer uur gekost en was uiteindelijk mijn eigen fout.

Zet ik dit in perspectief tot de problemen die ik heb gehad met Windows of Linux, dan valt het dus reuze mee.
Dat kan, maar dan heb je alle sores van Windows erbij.
Welke Windows versie heb je voor het laatst gebruikt?
Aan Windows 10 computers heb je al geen werk meer aan.
Alles gaat automatisch. Kind kan de was doen.
Jammer dat steeds maar weer naar voren komt dat je belang hebt bij zoveel mogelijk ChromeOS promotie. Ik zou het wat minder doorzichtig doen. Zoals Texamicz :)

[Reactie gewijzigd door Sake op 16 oktober 2016 02:42]

Sorry, maar aan Windows heb je wel degelijk werk. Dat is niet perse slechts (wij hebben ook windows machines, en gebruik er thuis ook een) maar het is niet 'onderhoudsloos', bij lange na niet.

Daarnaast heeft windows echt niet de 'ik zet hem aan en ik begin meteen' feeling die een Chromebook wel heeft. Dat mag je elke chromebook user vragen. Mensen die beide apparaten hebben grijpen voor het meeste vlugge werk toch naar de Chromebook als deze de taak kan doen.

Waarom zou ik verhullen dat ik 'bevooroordeeld' ben? Ik lieg niet, en buiten dat heb ik wel de ervaring om er iets zinnigs over te zeggen. Maar ik geloof niet dat ik hier het publiek aanspreek om commercieel te scoren hoor, ;)

[Reactie gewijzigd door RielN op 16 oktober 2016 14:34]

macOS heeft de zelfde "werkt gewoon" feeling en een berg aan volwassen applicaties waar je met een Chromebook niet over beschikt. Windows heeft een extreme laag aan legacy waar geen enkel OS aan kan tippen, dat brengt natuurlijk wel de meest rare dingen met zich mee af en toe. Bovenop de domme fouten van Microsoft natuurlijk. Waar is mijn prullenbak heen?? Hallo?? :+
Natuurlijk wel schokkend om te zien dat Microsoft bijna dertig jaar nodig heeft gehad om dat stadium te bereiken. ;-)
Is er ook al Adobe Photoshop op Chrome OS?
Dit is wel mogelijk, echter is het niet erg simpel. Check de Chrultrabook subreddit voor meer details.
Dat kan niet, iets met de bios/bootloader te maken, native Linux distro kan wel, of eventueel virtueel via crouton.
Hoe draait Ubuntu eigenlijk op dit soort hardware? Met name de touch invoer maar ook wellicht specifieke drivers die detecteren of het scherm gedraaid is of niet.
Naast mijn workstation 25%, dell precision laptop 10%, ipad air 20% moet ik toe geven dat ik 45% van de tijd mijn toshiba chromebook 2 2015 met prachtig IPS scherm gebruik. Een chromebook vind ik in veel gevallen het perfecte device. Geluid is zoveel beter als een ipad, toestenbord is prettig, snelladen 2uur, ipad >6uur, voelt vloeiend aan. Als hier net zoals de toshiba een mooi LG IPS scherm in zit kan dit wel eens de opvolger worden.
Zou leuk zijn als ze er dan ook een amoled scherm in zouden doen.