Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Submitter: wpoely86

De Katholieke Universiteit in Leuven heeft een nieuwe supercomputer onthuld. De computer krijgt de naam BrEniac en staat op plaats 196 van de krachtigste supercomputers van de wereld en op plaats 72 van de zuinigste.

De naam, BrEniac, komt van een samenstelling van het Engelse woord brain en Eniac, de naam van één van de eerste elektronische computers, schrijft de universiteit. De Vlaamse cluster kostte 5,5 miljoen euro en heeft in een Linpack-benchmark een resultaat van 548 teraflops weten te behalen. De computer gaat gebruikt worden voor doeleinden binnen de universiteit, zoals onderzoek naar hernieuwbare energiebronnen en nieuwe medicijnen of het berekenen van klimaatmodellen.

BrENIAC supercomputer

De supercomputer bestaat uit een cluster van 580 nodes. Elke node is voorzien van twee Intel Xeon E5-2680v4 processors, die beschikken over veertien Broadwell-cores met een kloksnelheid van 2,4GHz. De officiële specificaties geven aan dat 435 nodes over 128GB ram beschikken en 135 nodes over 256 GB. Over hoeveel ram de laatste tien nodes beschikken is niet duidelijk. De cluster beschikt over een totale opslagcapaciteit van 634TB, die met behulp van het gpfs-bestandssysteem een bandbreedte van 20GB/s kan behalen.

Met deze specificaties weet de computer de plek 196 op de top-500 van krachtigste supercomputers te bereiken. Dezelfde instantie houdt ook bij welke supercomputers het zuinigst zijn, gerelateerd aan de hoeveelheid flops die ze kunnen leveren. Op deze lijst weet de computer de 72e plaats te bemachtigen. In Vlaanderen is het de snelste supercomputer tot nu toe. De snelste supercomputer van Nederland is de Cartesius. Met een rekenkracht van meer dan een petaflops staat de computer op de 80e plaats in de top-500 van snelheid.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Lijkt me gaaf om een keer in t' echt te zien, plaatje doet me een beetje aan Pink Floyd denken.
Zeus WPI, de werkgroep informatica van de UGent, organiseert tweejaarlijks een rondrit in de supercomputer van de UGent (voormalig de snelste supercomputer van Vlaanderen). Heelas heb je die net gemist. Met wat geluk organiseert Ulyssis wel een rondrit in de nieuwe.

[Reactie gewijzigd door FlashYoshi op 18 oktober 2016 18:52]

Hartelijk bedankt, ik ga me er zeker voor in zetten. Heb zoiets nog nooit in het echt gezien, en saai kan het me niet zijn. Kan je alleen maar van leren.
Servers zijn best saai en flinke lawaaimakers als je er naast staat.
Ben eerlijk op de foto zie ik toch leuk beschilderde kasten.
En je krijgt koude enkels en een warme kop.
Op zich zijn het gewoon kasten gevuld met hardware hoor :) , in dat opzicht is het weinig bijzonders.
De aansturing/werking/operatie van een dergelijk systeem lijkt mij dan juist weer mooi om te zien.

Overigens lijkt de storage bandbreedte mij niet heel erg hoog voor dergelijke systemen?
De limitatie lijkt me in de hardware zitten, ik ben bekend met GPFS installaties die al enkele GB/s haalden op "normale" hardware.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 18 oktober 2016 14:02]

(melig)promo filmpje van de collega's van KU Leuven ict :
https://youtu.be/bRVSRS9UcWc

Ook onderzoekers van andere onderzoeksinstellingen kunnen deze trouwens gebruiken.

Is wel leuk om 4 jaar de snelste bij ons te hebben :-). (ik geloof dat er een investering van de overheid is om om de 4 jaar een supercomputer mee te betalen en om de beurt op een universiteit te plaatsen)

[Reactie gewijzigd door white modder op 18 oktober 2016 14:04]

Alleen lijkt het me een relatief dure grap om een dergelijke (all-round) computer neer te zetten.

Een 1080 heeft een output van ongeveer 9 teraflop voor een fractie van de kosten. Vergelijking zal niet helemaal op gaan, maar als je in een bepaald onderzoeksgebied een gpu voldoet en je kunt hierdoor met 150 kaarten meer dan 1000 teraflops bereiken, lijk me ook zeer interessant.

Betekent niet dat we minder moeten investeren, juist meer, maar je kunt met hetzelfde budget meerdere supercomputers aanschaffen waardoor je meer casussen kunt behandelen.

Huidige gang van zaken is dat je tijd moet 'reserveren' en met een beetje pech kan het zijn dat je lange tijd moet wachten voor resultaten en vervolgens moet concluderen dat je rekenmodel een foutje bevat en opnieuw moet beginnen en weer moet wachten.

Klinkt stupide, is het ook,
maar misschien dat een andere mogelijkheden ook een optie is.
ging dat niet op omdat met sommige onderzoeken CPU's beter presteren dan GPU's ivm de floating points?
Heb geen tijd om t op te zoeken, maar ik kan mij zoiets herinneren.
CPU's zijn beter in Integer operaties en GPU's zijn beter in floating point operations. Zo behaald een i7 6700k ongeveer 113.53 GFlops met single floating point operations en een GTX1080 dus 9TFLOPS (ongeveer 80 keer (als ik correct reken) sneller)

Dat heeft te maken met iets in de richting van parallel werken en bandbreedte :+

[Reactie gewijzigd door Actinide2k9 op 19 oktober 2016 14:12]

Deze nieuwe supercomputer is maar een van de vele systemen die in vlaanderen beschikbaar zijn voor onderzoekers en bedrijven. Het is het grootste en duurste systeem op dit moment, maar er zijn in de andere universiteiten in vlaanderen nog andere systemen beschikbaar die zich allemaal op hetzelfde netwerk en binnen dezelfde organisatie van het Vlaams supercomputer centrum vallen

zie https://www.vscentrum.be/infrastructure/hardware
Er is dus onder andere ook een cluster met 16 nVidia K20x en 16 Xeon Phi's aanwezig, maar hier kan nog bij lange niet alle wetenschappelijke software efficient gebruik van maken.
https://www.vscentrum.be/...ardware/k20x-phi-hardware

Het is natuurlijk een beetje kip-ei, als er geen gpu's zijn wordt er geen tijd gestopt om de software aan te passen, en omgekeerd, vandaar dus deze cluster met 16+16 accelerators, eens deze optimaal gebruikt kan worden zal de vervanger in de toekomst wel nog een stapje groter zijn.

[Reactie gewijzigd door Keneo op 18 oktober 2016 15:18]

Blijkbaar heeft Wallonie een snellere, anders werd het niet zo gespecificeert als Vlaanderen.

Enja, dit ios volslagen offtopic, ik verwonder me er wel over.

[Reactie gewijzigd door maartend op 18 oktober 2016 14:06]

Blijkbaar heeft Wallonie een snellere, anders werd het niet zo gespecificeert als Vlaanderen.
Er is inderdaad een krachtigere supercomputer in WalloniŽ.
655,2 gigaflops in 2004, tegenover 548 teraflops in 2016. Bijna :D
Cenaero heeft op dit moment zo'n 400Tflops (https://www.top500.org/list/2016/06/?page=5) en is de snelste/enige supercomputer van Belgie in de huidige Top 500 (plaats 415). Dus hoewel hij toch iets meer dan 655 Gflops heeft, gaat die van de KUL wel sneller zijn, en is het daarmee niet alleen de snelste van Vlaanderen, maar ook de snelste van Belgie.

[Reactie gewijzigd door Elfjes op 18 oktober 2016 14:42]

Het artikel waar @maartend naar linkte was uit 2004, vandaar mijn opmerking :Y)
Goede aanvulling.

Offtopic, maar ik erger me steeds aan de "van Vlaanderen" berichtgeving waar "van BelgiŽ" eveneens op zijn plaats is. De media speelt zo mee een rol in de verdeling van het land vind ik. Als je er op let gebeurt dit ZEER vaak.

Als er iets goed te berichten is over het hele land, of WalloniŽ, zijn we opeens allemaal Belgen (voetbal (Eden Hazard anyone?), Eurosong (j'aime la vie?), sport (Justine Henin, Xavier Malisse, de gebroeders Borlee) etc.), maar als we de Walen even kunnen buitensluiten bij de berichtgeving doen we dat graag om onszelf op de borst te kloppen 8)7

[Reactie gewijzigd door lazershark op 18 oktober 2016 15:07]

Deze supercomputer is dan letterlijk ook van Vlaanderen, de Vlaamse regering heeft er (via het FWO) voor betaald... Vandaar dat het dan soms zo voorkomt in de berichtgeving denk ik?

[Reactie gewijzigd door Keneo op 18 oktober 2016 15:32]

Mja OK, dat is ook een logica.

Maar als je in superlatieven aan het spreken bent is het toch duidelijker om het "grootste" gebied als vergelijking te nemen waar het superlatief van toepassing is. Hij is ook de "krachtigste supercomputer van Leuven" bij wijze van spreken. Maar niet de krachtigste supercomputer van de Benelux. Dus van BelgiŽ was toch wel op zijn plaats geweest hier.
Xavier Malisse is een vlaming.
maar als we de Walen even kunnen buitensluiten bij de berichtgeving doen we dat graag om onszelf op de borst te kloppen 8)7
Het is zeker hypocriet maar in dit geval kan men wel het argument maken dat men de distinctie mag maken omdat de links in het Nederlands zullen zijn.
Xavier Malisse is een vlaming.
Oeps :)
Ik geef je helemaal gelijk. Als Vlaming die al jaren tussen de Walen en Vlamingen werkt kan ik bevestigen dat die zogenaamde tweespalt zich inderdaad hoofdzakelijk in de media (en in het politieke circus uiteraard) afspeelt. In de dagelijkse realiteit valt daar bitter weinig van te merken. Maar tweedracht zaaien lijkt tegenwoordig wel het hoofddoel van de media.

BelgiŽ = Walen en Vlamingen samen, en laat het aub nog lang zo blijven.
Ja dat is ook mijn ervaring, ik heb een Belgisch paspoort, woon wel al jaren in Nederland maar ik ben regelmatig in BelgiŽ en kan ook weinig van die tweespalt merken in de praktijk. Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die het wel eens opneemt voor BelgiŽ.
Nee hoor, je bent zeker niet de enige. BelgiŽ is een verdomd fijn land om in te wonen en helemaal geen "failed state" zoals de media ons zo graag wil doen geloven. Ook de collectieve Belg schijnt steeds meer van z'n land te houden heb ik de indruk, ik heb de laatste jaren de Belgische vlag nog nooit op zo veel autobumpers, vensters, lantaarnpalen, winkeldeuren, reclameborden, houten schuttingen, garagepoorten en e.d. gezien. :-)

De kreet "Belgen hebben geen nationaal bewustzijn, behalve bij sportwedstrijden" en andere uitgekauwde clichťs gaan al lang niet meer op.
Weeral? Dit lijkt me het gevolg van federalisatie door Vlaams nationalisten die de bevoegdheden van onderwijs naar het gemeenschapsniveau, en dus Vlaanderen hebben gehaald. Vermits KUL onder deze bevoegdheid valt is het dus de Vlaamse gemeenschap die dit financiert.
Moest het een federale aangelegenheid geweest zijn dan hadden alle Belgen hiervoor meebetaald.

Of het nu Vlaanderen is of BelgiŽ dat vernoemd wordt kan me langs de andere kant worst wezen
Kan me een worst wezen :) :*)
maar deze is dan wel veel efficiŽnter, en zo is het altijd wel iets :p
Ziet er goed uit deze computer is niet zo groot zoals je wel eens in die server parken ziet staan.
Ik wist niet dat die harde schijven volgens gpfs bestand systeem geformatteerd moeten worden.
dat bestands systeem zal wel grotere schijven aankunnen.
Het maximaal volume dat ze aankunnen is dan 8 Yb (yotta byte), daar kun je wel wat opzetten software matig gezien.Ik vind die plakprentjes wat ze op de deuren geplakt hebben wel geinig uitzien.
Al met al een leuke configuratie, het zal wel bedoelt zijn om ingewikkelde wiskundige formules uit te rekenen.Op het filmpje is leuk te zien hoe ze alles in elkaar zetten. :)
Ook deze computer heeft niks te maken om met games iets te gaan doen dit is gewoon een bonk spierkracht wat berekenen betrefd.
De kosten vallen me erg mee: 5,5 M§ voor plaats 196. Ook per CPU: 1000 CPUs, dus zeg maar §5500 per CPU. Factor 5-10 duurder dan een PC, maar vergt natuurlijk ook een stuk meer. De vraag is hoeveel lager je die kosten nog zou kunnen krijgen als je die dingen wat vaker zou bouwen....
Titel kan wat specifieker. Is snelste computer van BelgiŽ
Misschien ook van de Benelux? Want hoe zit het in Nederland?
In Nederland hebben we LISA, die bij SARA staat.
De cluster beschikt over een totale opslagcapaciteit van 634TB, die met behulp van het gpfs-bestandssysteem een bandbreedte van 20GB/s kan behalen.
Is dat echt gigaBYTE?
Dat is wel heel snel! Dat zou een netwerk moeten zijn van (ruwweg) 200 Gbit/s.... Ik heb zo mijn twijfels of die 20 GB niet 20 Gb moet zijn. Als het wel echt GB is ben ik heel benieuwd hoe ze die snelheid halen. Iemand meer info?
But can it run Crysis??
Blijf het leuke dingen vinden.. Jammer van de 'K' in 'KU Leuven' en daar val ik serieus over.
Katholiek en universiteit naast elkaar zien blijft.. wrang. (zelfs voor theologie)
Kerel! Ooit van Georges LemaÓtre gehoord? Of Isac Newton?
Was Isaac Newton dan een clerus ?
Newton heeft meer religieuse werken geschreven dan wetenschappelijke.

Het punt wat ik wil maken is dat wetenschap en het christelijke geloof honderde jaren hand in hand gingen. Het was juist vanuit het christelijke wereldbeeld dat men aan wetenschap is beginnen doen. Het christelijke wereldbeeld leert namelijk dat er een ordelijke God is, die onveranderlijk is. En dus had men geloof in een wereld met onveranderlijke natuurwetten. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling met het islamtische wereldbeeld dat Allah grillig is en dat niemand zijn wil kan kennen. (met uitzondering van de gouden tijd van Islam waar bijvoorbeeld onze cijfers zijn uitgevonden)

Ik wil niet het punt maken dat er niks slechts aan religie is of dat er niks zo gevaarlijk is als slechte mensen die denken dat ze hun kwaad in de naam van God doen.

Maar vanuit het christelijke geloof zijn er ook veel goede dingen gebeurt. De bijbel in eigen taal gedrukt was het begin van het toegankelijk worden van boeken voor de gewone man. En kennis is macht. Scholen, ziekenhuizen en veel goede dingen zijn onstaan of mede mogelijke gemaakt vanuit het christelijke geloof en denken. De afschaffing van de slavernij (alhoewel de bijbel slavernij nooit heeft afgekeurd, maar ook niet goedgekeurd). is begonnen met mensen die de wereld zagen vanuit het perspectief van Jezus waar alle mensen gelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 18 oktober 2016 18:07]

Juist ja. Doet me denken aan Neil Turok's "Universe within" waarin hij Isaac Newton een van de laatste magiers noemt.
Ik ga het Googlen!

Hoop reacties en om eerlijk te zijn.. ik vond mijn reactie ook heel erg off-topic..
( Batjes heeft me geholpen door het bericht hierboven ;)

Ik gruwel gewoon van Šl het goddienstig georiŽnteerd onderwijs, al is het slechts in de naam. Hoewel met dit artikel moest ik dus meteen denken aan een poging om het Signaal van God te ontcijferen o.i.d., dus laat ze ajb die 'k' gewoon weghalen.
Twente heeft dit ook alleen maar gedaan, vanwege de hilarische afkorting.

Isaac Newton bij KU-Leuven?
Jah okťy.
Maar vooralsnog belemmert het.. Wie weet wat die man nog meer had gedaan, als die niet geloofde in een enkele entiteit..
Ik kan het maar beter laten hierbij, want het geloof in ťťn hogere entiteit, vind ik als stupide te bestempelen.. Helaas zijn dat alle Abraham geloven. (hindu/buddha vind ik al interessanter)
Het siert zijn plaatje niet door dit soort bekrompenheid. Een wetenschapper zou logisch moeten redeneren en dan kan je niet op dit resultaat komen.

Eigenlijk zeg ik dit.. omdat het hetzelfde effect heeft bij andere studies. Jķist door het ťťn aan te nemen, gaan ze niet meer actief nadenken en worden het denk-schaapjes.
Vooralsnog.. Ajb die 'K' eraf.. Het spijt me, maar God bestaat niet in de vorm, zoals ze beschreven wordt in ťlke godsdienst en het is zonde om mensen hiermee te verblinden.

Het mag wel eens tijd worden om godsdienst iets van het verleden te maken. Als er een God is, zijn we dat allemaal. Ik ben niet arrogant genoeg om te denken dat de mens uniek is in het universum, dus gaat die vlag ook niet op.
Religie zit in de genen van de mens, de meerderheid van de aardbewoners gelooft in het supernatuurlijke. Dat is al duizenden jaren zo.
Dat krijg je er niet uit. En als evolutie het erin gestopt heeft dan zal het vast wel ergens belangrijk voor zijn.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 19 oktober 2016 03:06]

Grappig, het is off-topic maar wel precies wat zo'n beetje als eerste in mij opkwam. Ben ook benieuwd hoeveel mensen de aanduiding overigens nog beleven als een uiting van christelijkheid, of meer als een echo uit het verleden. En of bijvoorbeeld moslims een heel andere waarde aan dat voorvoegsel hechten...
Heel offtopic is het niet. Het artikel op tweakers.net begint met "De Katholieke Universiteit in Leuven". Dat is dus al helemaal fout.
"KU Leuven" is de afkorting, de officiŽle naam is nog steeds "Katholieke Universiteit Leuven", het artikel is dus wel degelijk juist.
Maar er staat "Katholieke Universiteit in Leuven".

En volgens @BramVroy hierboven, is de term "katholieke" volledig uit de naam geschrapt. Als ik een "Katholieke Universiteit Leuven" site:kuleuven.be zoekterm lanceer op Google, krijg ik ook geen enkele hit, tenzij een Duitse pagina die 3 jaar geleden het laatst is geupdated.

Dus volgens mij is "KUL" de afkorting, en is "KU Leuven" de volledige naam, waarbij "KU" voor niets meer staat.
en waarom is dat dan? Hoort ook gewoon bij de geschiedenis. En aangezien ik hier toch echt wel vrolijk moslima's enz zie studeren denk ik niet dat het voor de rest nog veel wordt aangehaald. Alsof we nu plots ons katholieke verleden moeten vergeten.
Dit weer.

Tweakers.net is niet de plaats om deze discussie te houden, en dit wordt waarschijnlijk weggemod, maar ik wil toch graag een antwoord bieden.

Ten eerste heeft de KU Leuven al enige tijd geleden beslist om hun naam te veranderen van K.U. Leuven te veranderen naar KU Leuven, en de naam dus officieel "KU Leuven" te geven en niet "Katholieke Universiteit Leuven". De 'KU' is betekenisloos geworden om mensen als jou hun zin te geven: het klinkt te katholiek, en dat vinden mensen vies. Een volledig nieuwe naam aan de universiteit geven was geen optie binnen het trotse bestuur van de groep, dus dan meer een desemantisatie.

Het is jammer dat de zelfverklaarde atheÔsten van vandaag zo militantisch zijn, en schrik hebben en vies zijn van alles wat religie te maken heeft. Net zoals bij de uitdrukking 'het wapen is niet de oorzaak, maar de vinger die de trekker overhaalt' mag religie of geloof niet als de oorzaak van recente en oude gewelddadige evenementen worden gezien. Mťnsen zijn dat, die religie als een politieke invalsweg nemen om mensen te overtuigen. Religie wordt misbruikt. Maar inherent is de bestaansgrond van religie (en geloof tout court) goťd. Als mťnsen dat misbruiken, moeten er wetten komen die mťnsen aanpakken en misbruik van deze praktijk tegengaan maar er moet geen maatschappelijk verzet komen tegen alles wat religieus is.
Op vlak van naam mag het dan misschien niet meer de "Katholieke Universiteit" zijn, maar ik weet voor een feit dat er op vlak van wetenschappelijk onderzoek nog een heel katholieke sfeer hangt. Dit uit zich dan vooral in de mogelijkheid tot vrij onderzoek; onderzoeksvoorstellen die tegengehouden worden door de ethische commissie die aan een niet-katholieke universiteit wel mogelijk zouden zijn (denk bijvoorbeeld aan onderzoek naar embryo's).
dat is vreemd, want dat wordt hier volgens mij wel gedaan, heb je hier voorbeelden van?
Daar will ik graag linkjes van zien. :) En geen van tien jaar geleden natuurlijk.
Zelf werk ik binnen de academische wereld, en mijn bronnen zijn collega's die van andere universiteiten komen (zoals de KUL en de Franstalige tegenhanger UCL). Het feit dat er op "ethisch" vlak nog onderzoeksprojecten worden afgeschoten door de katholieke achtergrond zouden ze eigenlijk niet mogen zeggen (omdat ze er vaak nog deeltijds werken als prof of postdoc). Bronnen kan ik je dus niet geven, omdat zo'n dingen de muren van de universiteit doorgaans niet verlaten... :9 Wat ik zeg mag je dus zeker met een grote korrel zout nemen, maar ik was er zelf ook verbaasd van dat religie nog steeds een rol kan spelen op een universiteit die wetenschappelijk onderzoek doet.

Bij mijn weten is het ook nog steeds verplicht dat elke student het vak "religie, zingeving en levensbeschouwing" volgt.

[Reactie gewijzigd door HuRRaCaNe op 18 oktober 2016 15:27]

Die korrel zout neem ik er dan inderdaad bij. ;)

Religie en zingeving is inderdaad nog verplicht. En ook daar zie ik het probleem niet van in. Dat vak is zťker niet katholiek en heeft meer een levensbeschouwelijke tendens dan een normatieve. Dat laatste is afwezig. Studenten wordt bijgeleerd wat er in de wereld leeft, iets wat ik enkel maar kan steunen.
Dat laatste is afwezig. Studenten wordt bijgeleerd wat er in de wereld leeft, iets wat ik enkel maar kan steunen.
Totdat je ervoor zakt natuurlijk :D.
Er is inderdaad een gedoe geweest maar dat was omdat de paus ermee dreigde om de K af te nemen omdat er juist wel aan embryonaal onderzoek gedaan werd aan de KU.

Zou niet de eerste keer zijn dat leuven ingaat tegen de pauselijke ideeen. ( georges lemaitre bv)
Ik moet natuurlijk heel voorzichtig zijn om niet al het wetenschappelijk onderzoek over ťťn kam te scheren, want er is aan de KUL wel degelijk ruimte voor wetenschap dat de kerk misschien niet zo leuk vindt. Zij doen bijvoorbeeld wel degelijk onderzoek naar embryo's. Alleen is het voor gevoelige onderwerpen (zoals embryo's) vaak heel moeilijk om toestemming te krijgen van de ethische commissie. Het onderzoek dat zowel toestemming als funding krijgt is dan ook een fractie van de onderzoeksprojecten waarvoor ooit een voorstel is ingediend.

[Reactie gewijzigd door HuRRaCaNe op 18 oktober 2016 15:42]

Dat zou me niet verbazen als je weet dat in zulke omgevingen vaak nog heel oude (>70 jaar) mensen lopen met nog redelijk veel macht. Zulke mensen hebben die vroegere tijden nog meegemaakt. Die hun gedachtegang verander je niet snel. Maar met de nieuwe generaties zal dat wel verbeteren.
De huidige rector Rik Torfs, is een hoogleraar kerkelijk recht. Als je zelf even snel zijn wikipedia leest, heeft die regelmatig kritiek op de kerk en de bijhorende paus.

Het is niet omdat je katholiek bent, dat je elke week 4 keer naar de mis gaat of enkel vrijt zonder condoom...
De huidige rector Rik Torfs, is een hoogleraar kerkelijk recht. Als je zelf even snel zijn wikipedia leest, heeft die regelmatig kritiek op de kerk en de bijhorende paus.
Zijn toespraak tijdens de opening van het academisch jaar, waar hij het laatste woord nog probeerde te hebben op een afgelopen debat over het nut van een apart recht op "vrijheid van godsdienstbelevings", vond ik toch wat zielig. Voor de rest is het wel iemand die de kerk wilt moderniseren en terug een maatschappelijke rol wilt laten spelen. Iets wat ik niet zo zeer afkeur.
De officiŽle naam is wel degelijk nog steeds Katholieke Universiteit Leuven. Wat er is veranderd is de afkorting: die is toen van K.U.Leuven naar KU Leuven aangepast. KU Leuven is ook de 'merknaam' geworden, net zoals K.U.Leuven dat daarvoor was.

'Katholieke Universiteit Leuven' is dus evenzeer een juiste benaming.

Bron: https://www.kuleuven.be/overons/opdrachtverklaring

[Reactie gewijzigd door Stevel op 19 oktober 2016 00:49]

Die K in "KU Leuven" heeft juist voor een aantal wetenschappelijke bevindingen gezorgd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Lema%C3%AEtre
Georges Henri Joseph …douard LemaÓtre (French: [ʒɔʁʒə ləmɛtʁ] ( listen); 17 July 1894 – 20 June 1966) was a Belgian priest, astronomer and professor of physics at the Catholic University of Leuven.[1] He proposed the theory of the expansion of the universe, widely misattributed to Edwin Hubble.[2][3] He was the first to derive what is now known as Hubble's law and made the first estimation of what is now called the Hubble constant, which he published in 1927, two years before Hubble's article.[4][5][6][7] LemaÓtre also proposed what became known as the Big Bang theory of the origin of the universe, which he called his "hypothesis of the primeval atom" or the "Cosmic Egg".[8]
Deze man heeft op momenten zelfs Einstein eruit gewetenschapt.
Het is in ieder geval minder erg dan de Katholieke Universiteit Tilburg. ;)
Het gekke is, is dat je straks deze power in de palm van je hand hebt!?

Kijk eens hoe groot de Eniac computer was in 1946 :) ( https://nl.wikipedia.org/wiki/ENIAC )
Straks? Dat zal dan toch nog wel minstens een jaar of 20 duren, lijkt me. Hierboven geeft iemand ter (verkeerdelijke) vergelijking de snelste supercomputer in BelgiŽ in 2004, en die had toen 655 GFlops. Vergelijk dat dan vandaag met een Snapdragon 820 die 'slechts' 2 tot 8 GFlops haalt (afhankelijk van de benchmark).
Ik doelde meer op straks in de vorm van 30 jaar :)
De iphone 7 haalt nu wat in 2001 op 500 in de top 500 stond, dus 16jaar ipv 30jaar ;)

87Gflops op matrix multiplcation, in geekbench, de benchmark voor de top500 is HPL, wat overeenkomt met een parallelle versie van matrix multiplication.

zie https://www.top500.org/statistics/perfdevel/ voor een overzicht van hoe snel dit vooruit gaat ;)