Chrome OS-update met Play Store-ondersteuning komt uit voor ontwikkelaars

Google is bezig met het verspreiden van een Chrome OS-update in het developer-kanaal waarmee Android-apps via de Play Store te installeren zijn. De update werkt momenteel nog maar met drie verschillende Chromebooks.

De ontdekking werd gedaan door David Ruddock van Android Policeop een Asus Chromebook Flip. De andere twee compatibele Chromebooks zijn de Acer Chromebook R11 / C738T en de Chromebook Pixel 2015. Om de Play Store in al zijn glorie te aanschouwen, moet daarvoor dev-channel 53 gebruikt worden.

Na het inschakelen van Android Apps via het instellingen-menu wordt een versie van de Play Store geïnstalleerd. Daarna zijn verschillende applicaties te installeren, maar niet alles functioneert. Zo zijn Instagram en WhatsApp bijvoorbeeld niet compatibel blijkt uit een eerste snelle test. Telegram en veel games lijken op het eerste gezicht wel te werken. Dat apps als WhatsApp niet werken, heeft mogelijk te maken met het niet aanwezig zijn van een simkaart.

Sommige apps kunnen wel in een volledigeschermmodus, zoals Angry Birds, en sommigen functioneren alsof ze op een smartphone draaien in een verticaal venster. Hoe dat er verder uitziet, gaan we spoedig verder testen.

Dat Chrome OS de beschikking over Android-apps via de Play Store zou krijgen, werd door Google officieel bekendgemaakt tijdens de I/O-ontwikkelaarsconferentie in mei. In september zou de update definitief uitgebracht moeten worden en als het goed is ondersteuning voor het eind van het jaar tientallen Chromebooks Android-apps.

Asus Chromebook Flip met Android Play Store
Instellen Android Play StoreAsus Chromebook Flip met Android Play StoreAsus Chromebook Flip met Android Play StoreAsus Chromebook Flip met Android Play StoreAsus Chromebook Flip met Android Play StoreAsus Chromebook Flip met Android Play StoreAsus Chromebook Flip met Android Play StoreAngry Birds als Android App full screen op Chromebook Flip

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

17-06-2016 • 10:37

105

Reacties (105)

105
105
60
2
0
38
Wijzig sortering
Ontdekking?
Het is al lang bekend dat de Play store in de M53 versie van de developerchannel op ChromeOS is. Ik wacht op de update van de Pixel, om er ook mee te spelen.

Het is trouwens gewoon de dev-channel en de OS versie daar is 53, het is niet dev-channel 53 in die zin.


Zodra M53 in Stable geland is zullen ook de andere Chromebooks gebruik kunnen maken van de Play Store.

[Reactie gewijzigd door RielN op 23 juli 2024 15:59]

Anoniem: 719316 @RielN17 juni 2016 11:28
Zodra M53 in Stable geland is zullen ook de andere Chromebooks gebruik kunnen maken van de Play Store.
De Chromebooks met een 'hoog genoeg Linux Kernel'. Niet elke ChromeOS device krijgt deze mogelijkheid helaas ;(
Anoniem: 719316 @theunevers17 juni 2016 12:17
Klopt, alleen jammer dat ze het niet allemaal krijgen terwijl het 'gewoon' een hercompilatie met Gentoo is.

Ook is/wordt de ondersteuning van de allereerste Chromebooks gestopt terwijl dat technisch toch niet hoeft. Ik snap het (kosten) maar vind het wel erg jammer en zonde.

Het is ook de reden dat ik mensen die een Chromebook willen kopen altijd aanraad om minstens 4GB en beetje performante processor te nemen. Kan je na het beëindigen van de ondersteuning altijd je eigen Linux distootje erop zetten :)
Oh ja, want dat is handig. Na 3 jaar moet je dus van OS wisselen. Nog een reden om Windows boven Chrome OS aan te raden. Dat krijgt veel langer updates.
Anoniem: 719316 @Darkstriker18 juni 2016 12:19
"Na 3 jaar moet je dus van OS wisselen."
Na 5 jaar kan je als je wilt van OS wisselen. Het is niet zo dat het apparaat opeens niet meer werkt. En blijft zelfs veiligen zonder updates dan een Windows.

En je kan die Chromebook ook nog eens gebruiken voor belangrijke zaken zoals bv bankieren, wat niet met een Windows laptop kan als je ook maar iets anders erop doet (en daar valt ook een andere webpagina dan die van je bank onder). Niet mijn woorden, maar die van de Verenigingen van Europese Banken en die van de Vereniging van banken van de VS.

Bovendien is de cost of ownership veel lager dan die van een Windows laptop met vergelijkbare praktische snelheid.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 719316 op 23 juli 2024 15:59]

"Na 3 jaar moet je dus van OS wisselen."
Na 5 jaar kan je als je wilt van OS wisselen. Het is niet zo dat het apparaat opeens niet meer werkt. En blijft zelfs veiligen zonder updates dan een Windows
LOL
de rest hoeft men niet eens te lezen om te weten dat jij geen verstand hebt van beveiliging
Wat je wel nog altijd kan is zoals je zegt zelf een linux distrootje op zetten. Maar dat kan evengoed een soortgelijke aan chrome os zijn om de ervaring toch hetzelfde toch houden ;)


Ik draai op mijn 2de laptop die nu 7 jaar oud is en een intel celeron m 585 heeft een soortgelijke versie als chrome os. Ik moet zeggen de opstarttijd is wel groot maar eenmaal opgestart en de browser geopend is werkt het maar 1/4de trager dan wanneer ik bijvoorbeeld browse op google chrome. Dus ik mag niet klagen.


Mijn angst voor chromebooks te gebruiken(en daarom ook dat alleen mijn oude laptop dit heeft) is gewoon dat office er niet opstaat. Dit is als je school volgt echt moeilijk in te schatten.
Mijn angst voor chromebooks te gebruiken(en daarom ook dat alleen mijn oude laptop dit heeft) is gewoon dat office er niet opstaat. Dit is als je school volgt echt moeilijk in te schatten.
Je bedoeld MS Office? Dat is ook gewoon online.
Of je doet LibreOffice. Wordt vaak als mooier en beter ervaren, maar dat is een persoonlijke smaak.
En Google Docs / Sheets enz. werken ook perfect met MS Office en kan het bestandsformaat gewoon op MS Office houden :) Werkt trouwens ook gewoon Off-Line en is voor samenwerken op school simpelweg superieur!

Waarom scholen nog met MS Windows & MS Office werken is mij een raadsel en eigenlijk gewoon dubieus!
Ja dat bedoelde ik MS office.

Ik kreeg net weer een melding dat mijn office 365 afloopt vanaf 16 juli. Ik vind het heel vervelend.
Volgend jaar heb ik een vak die gebruikt maakt van MS office en alles combineert. Dus een powerpoint die tendienste staat van een excel document en dat excel document wordt gebruikt in acces. Om dan een evaluatie te hebben in word.

Wel zo een soort opdrachten zal ik krijgen. Ik denk persoonlijk dat hier geen alternatief voor is?
Gelukkig is het maar 1 semester, ik hoop dat mijn laptop tot dan overleeft.

Ik heb wel gratis office 365 personal via mijn school maar dit had ik nog niet aangevraagd. Sowieso als mijn opleiding gedaan is zal ik ernstig overwegen om naar iets anders te zoeken.
Haha, ja dat is idd nogal diep in MS Office werken :)

Dit is een goed voorbeeld waarom scholen eigenlijk alleen FOSS zouden moeten gebruiken. Jij hebt je nu gespecialiseerd in het tot nu toe vrijwel gratis MS Office. En straks moet je de volle mep betalen of alle trucjes opnieuw leren in LibreOffice oid.
Veel mensen hebben geen zin om dit te leren en zwichten uiteindelijk voor zo'n abonnement. Om in de loop van hun leven duizenden euro's zinloos uit te geven.

Nou ja, succes in ieder geval!
Volgens velen is dit de aankomst van een hele grote concurrent van Windows.

Ik ben zeer benieuwd hoe dit balletje gaat rollen.
Chrome OS zal niet snel Windows, Linux of macOS Vervangen in mijn verwachting.

Vooral omdat een groot gedeelte van het OS in de browser draait waarbij je alleen webapplicaties heb.
Feit dat je nu Android apps kan draaien is leuk, maar niet meer dan dat.
Zal nooit zoiets als Windows Word. Of Visual studio kunnen vervangen.

In iedergeval zie ik het niet snel gebeuren.
Vooral omdat een groot gedeelte van het OS in de browser draait waarbij je alleen webapplicaties heb.
Wat is er mis met een webapplicatie? Als ik wil internetbankieren, dan gaat dat via het web. Als een documentje moet tikken, gaat dat via het web. Als ik wil gamen gebruik ik mijn console. Kijk naar een gemiddelde pc-gebruiker en je komt tot de conclusie dat de desktopapplicatie eindig is. Dan heb je geen Windows meer nodig, maar een ander systeem. En laat Chrome OS nou nog eens verrekte makkelijk integreren met Android, dan is de overstap erg makkelijk.
Feit dat je nu Android apps kan draaien is leuk, maar niet meer dan dat. Zal nooit zoiets als Windows Word. Of Visual studio kunnen vervangen.
Gelukkig gebruikt 98% van de wereldbevolking geen Visual Studio, dus het probleem is helemaal niet zo groot. En Microsoft Word kun je tegenwoordig ook online draaien, zonder dat je daarvoor die takkedure licentie elke keer moet aanschaffen.
Je beargumentatie is te kortaf.
Webapplicaties hebben vele nadelen,
Een browser is ook een desktop applicatie, en heel veel mensen gebruiken desktop applicaties zonder dat ze er bij stil staan.

Win32 applicaties is echt nog niet ten einde en zal voor veel gebruikers onvervangbaar zijn door een Chrome browser app.

Web apps zijn lang niet zo krachtig en flexibel dan een desktop applicatie, leuk dat er de laatste tijd veel energie gestopt wordt in webapps en mobile apps. Deze kunnen kwa functionaliteit niet op tegen desktop.. Desktop blijft, dat durf ik gerust te zeggen.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 23 juli 2024 15:59]

Voor Jan met de Pet die alleen maar wat doet internetten en emailen?
Ik betwijfel het ten zeerste.
Als ik naar het bedrijf hier kijk. De enigste die echt afhankelijk is van desktop-applicaties ben ik!
De beheerder/software-dev.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 23 juli 2024 15:59]

Een browser is geen desktop applicatie (webview/chromeos) maar een platform.
Gezien je achtergrond snap ik een reactie als deze. Je bent echter niet representatief voor 'de gemiddelde consument'. Ik heb intussen al heel wat gebruikers over kunnen krijgen op ChromeOS. Die missen Adobe Creative Suite of Autodesk echt niet hoor.
Microsoft Word voor Android valt best mee te werken als gemiddelde student ;)
"als gemiddelde student"

Precies, en daar zit hem het probleem. Ben best pro-Android maar werk met specifieke WIndows programma's waarvoor simpelweg geen Android alternatieven zijn.

Tevens maak ik op uitgebreide schaal gebruik van VBA voor Word en Excel. En dat werkt voor zover ik na heb kunnen zien niet op Android.
Ieder gebruikt zn device natuurlijk voor verschillende doeleinden. Dat neemt niet weg dat Android apps op Chrome OS of Chrome OS an sich (meer) succesvol kan worden.

Er is tenslotte een grote markt aan gemiddelde studenten. Dit is gunstig voor chromebooks, vooral met de laatste verkoop ontwikkelingen in de US. Dit samen met de lage prijs van Chromebooks beloofd in mijn ogen alleen maar goeds.

Dat het voor professionals niet geschikt is betekent niet dat hier geen markt voor is, of dat het een slechte ontwikkeling is.

[Reactie gewijzigd door headphoneguy op 23 juli 2024 15:59]

Ik verwoordde het wellicht niet helemaal helder. Zie hier absoluut een markt in.

Sterker nog. Heb naast een Android telefoon & tablet een chromebook. Maar ik loop tegen het probleem aan dat ik door bepaalde software die ik gebruik nog steeds gedwongen ben Windows te gebruiken.

Zou willen dat het anders was :) .
Tja Windows heeft natuurlijk nog steeds die edge (lol) als het gaat om professioneel gebruik. Maar de ontwikkelingen van Chrome OS laten zien dat de gemiddelde consument juist wel een keuze heeft als het gaat om operating systems. Die hoeven geen duurder of ingewikkeld Windows systeem te hebben voor basic tasks.

Het gaat allemaal de goeie kant op dus. Het heeft alleen tijd nodig. O-)

Wie weet lachen we over 10 jaar om hoe "basic" chrome os nu is. Ik hoop zelf dat het (ooit) Windows of Mac OS mag evenaren.

[Reactie gewijzigd door headphoneguy op 23 juli 2024 15:59]

Hoeveel thuisgebruikers zullen met VBA werken?

Microsoft voelt de hete adem van goedkopere alternatieven in zijn nek.

Op de zakelijke markt installeert het ene na het andere bedrijf Linux op zijn servers ipv Windows. Microsoft heeft weinig keus en moet nu wel komen met Linux software. Vandaar ook .Net op Linux, SQL Server op Linux... En Exchange zal wel volgen.

Op de thuismarkt kopen mensen het liefst helemaal geen computer meer. Ze hebben de nieuwste telefoons en tablets, maar nog een oude pc of laptop met Windows 7 er op.

Als die door een goedkoop netbookje vervangen kan worden waar je ook mee uit de voeten kan, dan is het einde oefening voor die oude PC.

Windows is wel sterk in de prosumer markt en voor gamers. Developers zitten vaker op een Mac anno nu.

Ik zeg ook niet dat het verdwijnt, maar het zal niet meer zo omnipresent zijn.

Er zullen hele gezinnen zijn zonder Windows.

Dat was vroeger ondenkbaar, maar anno nu groeit dat percentage steeds harder.

En dat gaat MS geld kosten.
Anoniem: 145867 @Lethalis18 juni 2016 09:35
Zoals Balmer zei: Developers, developers, developers... (En juist die mensen zijn hard aan het wegrennen naar andere technologieën. Een voorbeeld is de stijgende lijn aan developers die op OSX werken. Waarom? Meestal geven ze aan dat ze op een Apple laptop gewoon alles kunnen ontwikkelen. Een Macbook draait Linux perfect, OSX en Windows perfect. Dit vanwege de vaste hardware en weinig diversiteit erin. Steeds meer developers willen ook dat hun tools opensource zijn zodat de community daar handigheden in kunnen bouwen. Op dit moment probeert Microsoft achter deze mensen aan te hollen en ze te pleasen door ook deze nieuwe technologieën te ondersteunen. En ook Microsoft gebruikt steeds meer Linux. Nou als dat al aan de gang is, kun je de komende verloop de komende 10 jaar ook wel inschatten.

Het klinkt stom, maar zelfs veel ontwikkelaars bij Microsoft gebruiken OSX. Kijk maar eens naar //build/ hoeveel Macbooks de presentatoren gebruikten. :)

OSX is groeiende in de developer wereld. En dat is nog niet aan het afvlakken. Dit betekend dat Microsoft hun strategie om Developers aan te trekken heeft gefaald. En daarom moeten ze nu maar erin mee gaan met de trend die ze niet konden tegenhouden.

Bron: http://stackoverflow.com/research/developer-survey-2016 Check dan desktop operating system. En ook de voorgaande jaren 2015, 2014, 2013. (2015 naar 2016 lijkt abrupt.. je moet even W7 en W10 bij elkaar optellen)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 23 juli 2024 15:59]

"als gemiddelde student"

Precies, en daar zit hem het probleem. Ben best pro-Android maar werk met specifieke WIndows programma's waarvoor simpelweg geen Android alternatieven zijn.
En daarmee zit je dus in de 5-10% van de markt die nog niet zonder Windows kan. De rest kan prima zonder. macOS is voor een deel van de consumenten te duur, Linux te gecompliceerd, ChromeOS dus perfect.
Google Apps Script > VBA ... Maar ik ben dan ook bevooroordeeld :)
Anoniem: 145867 @alexbl6917 juni 2016 20:56
Je weet dat Microsoft zelf VBA wil uitfaseren? En dat VBA niet in elk Office programma werkt? (enkel desktop). Werkt VBA op Windows Phone dan?

VBA is op zijn retour. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Google Docs waar je met Javascript veel meer mee kunt....
VBA is tevens usupported.
Wist niet dat ze het gingen uitfaseren. Heb nog redelijk wat docs die werken met VBA. Windows Phone gebruik ik niet.
Anoniem: 145867 @alexbl6918 juni 2016 08:19
https://blogs.msdn.micros...a-developers-perspective/

Als je de wat nieuwere Office pakketen gebruikt zie je dat Microsoft ook achter JavaScript staat. Met Office.js. library heb je dan toegang tot je sheets en alles. Het voordeel met JavaScript is dat je buitenom simpele scripts schrijven ook externe api's kan opvragen. Denk aan informatie uit Twitter halen als voorbeeld
Als je alleen maar tekst typt wel, als je geavanceerde functies gebruikt niet.
Microsoft grootste fan Paul Thurrott heeft het anders al wel begrepen dat het serious is: https://www.thurrott.com/...pps-chromebook-disruptive

Chrome OS werkt ook offline en met alle Microsoft apps voor Android zoals Word, Excel, Skype is dit platform met de komst van Android in 1 klap een flink stuk interessanter geworden.
Check voor de aardigheid eens het demo filmpje in de link.

Chrome OS = Linux. Gentoo Linux met Google saus welteverstaan.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 23 juli 2024 15:59]

Paul Thurrot is niet Microsofts grootste fan. Bovendien moet ik zeggen dat de kwaliteit van zijn artikelen ernstig achteruit gegaan is qua onderbouwing. Hij lijkt wat meer sensatiebelust en genereerd steeds meer clickbait-achtige artikelen. Neemt niet weg dat Microsoft ongetwijfeld de hete adem van Google in de nek voelt.

Dit zal wellicht ook de reden zijn dat MS zich zo sterk op de zakelijke markt en SAAS aan het richten is: Daar valt nog verschil te maken. Hoewel oorzaak en gevolg ook omgedraaid kunnen worden.
Je kan natuurlijk ook ff nadenken... Microsoft kan hun apps blokkeren in chromeOS. Dag concurrentie...
Microsoft zal dat niet doen. Microsoft is de strijd om de gewone consument al lang verloren. Voor smartphones is Windows Mobile al lang vervangen door Android of iOS en dat zal nooit meer anders worden. Idem geldt voor tablets: gelopen koers.

De PC-markt is verder onder te verdelen in B2C en B2B. B2B is Microsofts positie nog wel sterk en de aankoop van LinkedIN is de bevestiging dat Microsoft dit in de komende jaren wil gaan uitbuiten. B2C heeft Microsoft al opgegeven. De tegenhangers van Windows 10 zijn zonder uitzondering allemaal gratis en voor een beetje Word en Excel hoef je ook geen gebruik meer te maken van Microsoft.

Gecombineerd met het feit dat 95% van de B2C gebruikers al kennis heeft gemaakt met andere OS'en, maakt dat de overstap naar een ander OS een stuk laagdrempeliger wordt. Zeker als je op je smartphone Apps hebt staan die je ook kunt gebruiken vanaf je PC.

Microsoft zal echt geen Apps blokkeren. Dat deden ze vroeger, en zie hier het resultaat.
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat Tweakers niet de gemiddelde gebruikers van computers zijn. Je kunt altijd wel scenario's verzinnen waarom een Chromebook niet voor een bepaalde situatie zou voldoen, maar de vraag is meer of bijvoorbeeld 50% van de markt er mee uit de voeten zou kunnen.

Laten we bijvoorbeeld eens teruggaan naar 2013. Vanuit Cupertino kwamen er fantastische verhalen hoe de iPad de Amerikaanse scholen aan het veroveren was. Opeens komt Google om de hoek met Chromebooks en een artikel die de Chromebook aanprijst krijgt meteen veel onterechte kritiek. Zie bijvoorbeeld hier (lees vooral de comments): http://www.forbes.com/sit...er-ipads-netbooks-and-pcs

We zijn nu 3 jaar verder en Chromebooks zijn overduidelijk aan de winnende hand. Voor gebruik in de klas is de Chromebook marktleider met waarschijnlijk meer dan 50% marktaandeel. Als dat niet snel is, dan weet ik het ook niet meer. http://www.cnbc.com/2015/...us-classroom-devices.html

Dit is natuurlijk niet de hele markt, maar als ik zie hoe mijn zusje probleemloos over ging op een Chromebook en ik bij een afhaalpunt van een webwinkel kon afrekenen met een pinapparaat aan een Chromebook, dan zou het allemaal wel eens sneller kunnen gaan dan je denkt. Tel daarbij ook nog eens de groei van cloud services (kijk bijvoorbeeld naar Adobe Creative Cloud) bij op en alle signalen staan op groen voor de Chromebooks.
Niet alleen in de klas. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er meer Chromebooks verkocht dan Macs in de US. En dat was voordat de Google Play Store naar Chrome OS is gegaan.

Zakelijk is Android al flink ingeburgerd. De stap om nu Chromebooks ook zakelijk te gaan gebruiken wordt hiermee ook aantrekkelijker. Citrix, Word, Excel e.d., het kan allemaal met Chrome OS. Google's Chrome for Work programma laat zien dat hier al op wordt ingezet: https://www.google.com/work/chrome/devices/

Windows 10 verzamelt continu zoveel data met keyloggers dat alternatieven steeds aantrekkelijker worden. Microsoft kan zich hiermee flink verslikt hebben.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 23 juli 2024 15:59]

Ik vind deze ontwikkelingen best grappig.
Wie had 5 jaar geleden gedacht dat Linux (in verschillende vormen -> Android en Chrome OS ) Windows van de markt het stoten is? :+ }> }>
Anoniem: 145867 @hackerhater17 juni 2016 20:58
Voor de Desktop nog lang niet hoor. Maar buiten Desktop om heeft Linux overal de grootste install base. Meestal weten mensen niet eens dat een bepaald apparaat wat ze gebruiken linux heeft. (Maar Linux is geen OS maar een kernel.. dus technisch gezien is het de meest gebruikte kernel)
True, maar heel veel mensen zijn hun desktop/laptop om het ruilen voor tablets en telefoons :)
En die apparaten draaien in het algemeen niet op Windows.
Anoniem: 145867 @hackerhater18 juni 2016 08:13
Klopt. Android als voorbeeld heeft een grotere install base dan alle windows bij elkaar. Dat komt omdat grote delen van derde wereld als eerste in aanraking komen met Android als OS. Volgens mij is ChromeOS dan devolgende stap. Persoonlijk vind ik ChromeOS wel leuk maar te dichtgetimmerd voor mij.
Windows 10 verzamelt continu zoveel data met keyloggers dat alternatieven steeds aantrekkelijker worden. Microsoft kan zich hiermee flink verslikt hebben.
Moet je dat er nou echt onder zetten? Je begrijpt zelf toch ook dat google samen met hun producten aanzienlijk meer data verzameld dan microsoft ooit gedaan heeft. Zelfs facebook verzameld meer. Apple verzameld ook vanaf macos.

Die anti microsoft praat hier komt echt me keelgaten uit. Microsoft en apple zijn hier de "lesser evils" maar toch heeft iedereen een probleem met elke scheet die microsoft laat.

Leg me nou eens eerlijk uit waarom data die Microsoft verzameld nou een probleem is terwijl google ondertussen een kopie van je ziel heeft aan data?

Ps. Vergeet niet erbij te zetten "posted from my android device"
bron dat Google meer verzamelt dan Microsoft? Of Facebook, of Apple? Ik ken die niet.

Serieus: volgens mij heeft Google geen harde keylogger zoals Windows heeft. Want echt iedere toetsaanslag die je uitvoert op Windows wordt verzameld en gaat naar Amerika: naar Microsoft + partners. Dat laatste 'partners' is vooral het ergste, want geen idee wie dat zijn. En is allemaal niet uit te zetten. Google maar eens op de EULA van Microsoft.

Met een Chromebook kun je alles wel uitzetten met de gast en incognito modus.
Windows 10 verzamelt continu zoveel data met keyloggers dat alternatieven steeds aantrekkelijker worden. Microsoft kan zich hiermee flink verslikt hebben./
Wat? Ben je nou serieus?

Om serieus op je posted in te gaan. Apple verkoopt helemaal niet veel Macs. Sterker nog, het is alleen maar aan het afnemen en dat komt echt niet alleen maar door de Chromebooks. Over hun gehele hardware lijn is de verkoop aan het afnemen.

Microsoft daar in tegen is juist flink aan het inhalen wat Google heeft afgesnoept. Zeker nu je voor best wel betaalbare prijs een Windows 10 laptop kan kopen en waar de support ook nog eens stuk langer van is. Iets wat in het bedrijfsleven een must is.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 15:59]

Serieus? Je bron is een grote Microsoft fansite met als slogan 'All of Microsoft, all of the time' ;(

De serieuze pers laat een heel ander beeld zien. Google's heeft nu voor het eerst Apple verslagen in het aantal computerverkopen aan Chromebooks in thuisland USA. Google grootste doel is echter Microsoft.
Al is er nog een lange weg te gaan.

Maar met miljarden Android gebruikers is de stap om een goedkope Chromebook te nemen waar dezelfde apps dan ook op werken een enorme groeimarkt. Of een Chromebox, Chromebit, etc.
https://www.theguardian.c...ebook-mac-google-pc-sales

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 23 juli 2024 15:59]

Dus als het van een site komt dat zich focust op nieuws van Microsoft is het altijd onjuist? Apple verslaan op desktop en laptop gebied is ook niet zo moeilijk. Hun marktaandeel is nooit echt gigantisch toe genomen en daarbij zitten Chromebooks in een totaal andere doelgroep.

Dat je nu Android apps kan draaien op ChromeOS zal echt de verkoop niet laten toenemen, aangezien 99.9 % van de apps gemaakt zijn voor touch devices en daarbij scalen de apps niet lekker op grote schermen. Dus nee, Google moet daar echt iets aan veranderen wilt het gaan aanslaan voordat ze echt een bedreiging voor Microsoft gaan vormen.
Correct, zo'n fansite is niet serieus te nemen. Tenzij je van Telegraaf stijl houdt.

Microsoft is de echte target van Google. Helemaal nu Micosoft juist Google zo goed geholpen heeft om Word, Excel en Skype al om te zetten naar Android wordt het dik feest met de Chromebooks natuurlijk.

De volgende stap: Chrome OS als download gratis aan iedereen aanbieden voor je eigen PC of Mac? Net zoals Valve nu al doet met Steam OS.

Dat zou helemaal geweldig zijn. Meer keuze, meer vrijheid voor de consument.
Waar denk je dat de "fansite" het vandaan heeft? Misschien wat verder kunnen kijken en op de link kunnen klikken?.

Dat Google veel Android devices verkoopt helpt hun echt niet om veel geld binnen te harken. Nee, ze willen dat je gebruikt maakt van al hun Cloud diensten. Flink wat jaren geleden wilde Google de concurrentie aangaan met Microsoft Office365 toen ze quickoffice overnamen en die hebben ze ook verloren. Nog steeds wordt office het meest gebruikt.

Het klopt inderdaad dat paar jaar geleden veel vraag was naar Chromebooks, maar die tijd is echt voorbij nu er betaalbare snelle Windows 10 laptops zijn. Dat jij een link heb gevonden waar staat dat er meer Chromebooks worden verkocht dan Apple devices gaat Google echt niet de concurrentie mee verslaan.

Google wilt tevens niet dat jij meer keuze hebt, op dit moment verdienen ze voornamelijk met hun advertentie model, dus ze willen het liefst dat je van hun diensten gebruikt maakt en niet van een ander.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 15:59]

Dat de tijd voorbij is dat er veel vraag is naar Chromebooks. :?
Geloof je dat zelf? Er zijn in de US het laatste kwartaal nog nooit zoveel Chromebooks als nu verkocht. Alle records verbroken en Android moet nog beschikbaar komen.

http://www.pcmag.com/news...macs-in-q1-for-first-time

Je kunt wel zien dat je niet te lang op van die Microsoft fansites moet blijven hangen, je gaat die onzin anders voor waarheid aannemen. Pas wanneer je een Chromebook hebt gebruikt merkt je het verschil in snelheid en gebruiksgemak. Daar kan een goedkope Windows 10 niet tegenop omdat het nooit is gemaakt voor lichte hardware. Veel te traag, zeker naar een paar maanden gebruik wanneer Windows aan het vervuilen is.

Ik denk dat over een paar jaar Microsoft nagenoeg is weggevaagd op de consumentenmarkt. Dit alles is pas het begin, het is denk ik Google menens om Microsoft uit de consumentenmarkt te mikken.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 23 juli 2024 15:59]

Je blijft maar links posten die allemaal van dezelfde bron komt. Ik lees namelijk exact hetzelfde verhaal in een anders sausje.

Ik heb zelf genoeg verschillende devices in mijn handen gehad aangezien ik jaren als bijbaan in een electronica winkel heb gewerkt, dus ik weet exact hoe kaal ChromeOS is. Maar blijf vooral in die waan dat Microsoft uit de markt wordt gedrukt door ChromeOS. Je argument dat Windows traag wordt na enkele maanden had je paar jaar geleden kunnen gebruiken, maar is nu zwaar achterhaald.
Daar kan een goedkope Windows 10 niet tegenop omdat het nooit is gemaakt voor lichte hardware. Veel te traag, zeker naar een paar maanden gebruik wanneer Windows aan het vervuilen is.
Ik kan hier exact jou zin herhalen.. Misschien slim om eerst het zelf te ervaren voordat je zo'n uitspraak maakt?

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 15:59]

Met Android erbij is Chrome OS verre van kaal. Google staat in ieder geval flink voorsprong met een ijzersterk mobiel platform wat meer dan 80% marktaandeel wereldwijd heeft. En kids die allemaal opgroeien met Android, Chromebooks en Macs om zich heen. Voor je het weet is Windows old school geworden of alleen iets voor bedrijven.

Tijd zal het leren of Chrome OS de nieuwe standaard gaat worden voor alle mobiele devices.

Alles is nu wel gezegd. Jij bent duidelijk een Microsoft fanboy (no pun). Van mij mogen ze echter, tijd voor een frisse wind door al die oude meuk heen.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 23 juli 2024 15:59]

Alles is nu wel gezegd. Jij bent duidelijk een Microsoft fanboy (no pun). Van mij mogen ze echter, tijd voor een frisse wind door al die oude meuk heen.
Ik maak graag gebruik van een OS dat werkt is daar iets geks aan? Op mijn werk beheer ik voornamelijk Unix systemen dus hoop dat je begrijpt dat het best ironisch is dat je mij een Microsoft fanboy noemt.
Google staat in ieder geval flink voorsprong met een ijzersterk mobiel platform wat meer dan 80% marktaandeel wereldwijd heeft
Als OS wel ja, maar als Cloudplatform niet. Ze zijn juist steeds meer terrein aan het verliezen. Ik zie dat je totaal niet door hebt dat Google helemaal geen baat heeft dat ze alleen met Android groot zijn. Microsoft is steeds meer marktaandeel van hun aan het afsnoepen door samenwerking aangaan met bedrijven dat Android op hun toestel levert. Jij ziet er misschien voordeel in dat je misschien straks Office op je Chromebook kan draaien, maar dat is niet iets wat Google wilt.
Van mij mogen ze echter, tijd voor een frisse wind door al die oude meuk heen.
Ow, ik wil doelgraag een frissie wind door al die "oude meuk heen". Maar niet van Google. Als er één bedrijf is dat totaal slecht met hun gebruikers om gaat op security gebied dan zijn zij het wel. Zelfs met ChromeOS lukt het ze niet om goede update beleid toe te passen. Bij Android heb ik heb al enige tijd geleden op gegeven.

Anyway, deze discussie heeft lang genoeg geduurd. Heb bijna het idee dat ik tegen een muur sta te praten :)

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 15:59]

Als jij aangeeft dat Google het slechtste bedrijf is op security gebied dan heb je nog veel te leren. Chromebooks / Chrome OS wordt algemeen door security experts al aanbevolen als het veiligste besturingssysteem dat er is. Je kunt flink geld verdienen als je je argumenten in daden weet om te zetten.

https://security.googlebl...t-rich-or-hack-tryin.html

Dat security blog is ook de moeite waard om te volgen.

Ook nuttig security leesvoer over Google's Chromebook veiligheid:
http://www.computerworld....uting-when-traveling.html

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 23 juli 2024 15:59]

Vooruit dan maar als laatste opmerking, je maakt het wel heel gemakkelijk. Ik doel op hun update beleid.
Chromebooks / Chrome OS wordt algemeen door security experts al aanbevolen als het veiligste besturingssysteem dat er
Dus dan is het zo? Geen enkel OS is op dit moment veilig. Ieder jaar wordt elke browser ook steeds neergehaald en als het marktaandeel van ChromeOS toeneemt wordt het net zo gemakkelijk vatbaar net als MacOS dat is. Zelfs Linux distrubuties en AndroidOS zijn vatbaar voor cryptoware. Je bent wel heel erg naief als je denkt dat je tegenwoordig nog veilig bent als het op én of andere it website wordt beschreven. De enige persoon die een OS veilig maakt is de gene die het gebruikt en beheerd.

Vandaar mijn opmekering, ik zie Google liever niet nog groter worden. Ze laten teveel merken dat ze liever jou data voor advertentie doeleinde gebruiken dan dat je achter een veilige device zit. Anders hadden ze hun update beleid wel drastisch verbeterd.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 15:59]

Begrijpend lezen is moeilijk; uit de laatste link:

CHROMEBOOK SECURITY
Without question, a Chromebook is safer than Windows, OS X, Linux, iOS or Android. Security is baked into the design.

Het OS is per design gemaakt om veilig online te werken. Windows design is stokoud, nog van voor dat er iets online op internet te vinden was. Nog veiliger is Linux vanaf een read only device booten, alleen is dat niet praktisch. Praktisch gezien kun je niet veiliger werken dan op Chrome OS.

Microsoft heeft met alle spyware die ze nu in Windows 10 en 7 en 8 hebben gestopt geen spat beter dan Google. Nog erger: in het start menu van Windows 10 komen allemaa advertenties te staan, in de USA is het al zover. Wat dat betreft hebben ze hun eigen glazen in gegooid en Google een enorme dienst bewezen.

Prettige dag!
Niet iedereen gebruikt Visio.
Anoniem: 145867 @Zezura17 juni 2016 20:50
Maar software is niet statisch, het platform kan wel die kant op groeien. En hoe vaak heeft Microsoft eventjes zich omgekeerd en de hele wereld was verandert? Meerdere keren.
Inderdaad, opeens wordt Chrome OS interessant voor meerdere doelen, SmartTV bijvoorbeeld?
Daarvoor hebben ze al Android TV.
Interessant! Dit kan Chrome OS zo maar eens een stuk interessanter maken. Heb zelf altijd al wel interesse had in een laptop met Chrome OS, maar ja, "Ik moet eventjes het geld over hebben". :P

Overigens: Dat WhatsApp niet werkt, ligt niet aan het feit dat er geen simkaart in zat. Tablets zonder simkaart kunnen immers ook gewoon prima WhatsApp draaien; je gebruikt alleen de simkaart die in een andere telefoon zit, maar installeert het wel in op de tablet. Tenzij ze dat onlangs hebben aangepast.

[Reactie gewijzigd door Luca op 23 juli 2024 15:59]

Chrome OS laptops zijn toch juist goedkoop? Voor 250 heb je al een systeem: https://tweakers.net/cate...HRZYo6SVbSSqYmxuVJsbW0tAA
Zijn ze ook inderdaad! Ik ga het even duidelijker er neer zetten. Ik bedoelde namelijk meer van "Ik moet het geld even over hebben om zo'n aanschaf te doen :)

Student hè, dan moet je zuinig met je geld om gaan. :*) :z
En voor ongeveer 80 dollar heb je Chrome OS ook op een stick:
https://www.asus.com/us/Chrome-Devices/Chromebit-CS10/
In Nederland betaal je er wel 129 Euro voor!
Online internationaal veel voordeliger.

Of wanneer je in de USA bent deze zomer. :)
Ik heb inderdaad Whatsapp lopen op een virtuele RemixOS machine als voorzorgsmaatregel voor als straks mijn niet-android en niet-ios telefoon niet meer ondersteund wordt door Whatsapp.
Op mijn Shield Tablet kan ik WhatsApp ook niet vanuit de Play Store installeren, heb ik dezelfde melding als in de screenshot uit het artikel. Daarom heb ik de APK direct gedownload van de WhatsApp website. Geen idee of dit via Chrome OS ook mogelijk is.
Niet voor de chromebook pixel 2013 dus? : (

[Reactie gewijzigd door Bartallstar op 23 juli 2024 15:59]

Helaas is de processor in de pixel 2013 te oud, en heeft het niet de nodige kernelmodules beschikbaar.

Dat is de verklaring die gegeven wordt voor oudere modellen.
Rare reden, want kernelmodules voeg je zo toe natuurlijk...
Niet als het kernelmodules zijn uit de android kernel. Die zijn niet allemaal gemainlined en mogelijk moeilijk te porten vanwege de oude versie die android kernel gebruikt.
Als je de kernel update, heb je mogelijk toch nieuwe drivers nodig?
Ik snap dat de processor niet de nieuwste is, maar het blijft een sandy bridge dual-core i5 op 1.8Ghz, dit is een stuk sneller dan wat er in de 'moderne' chromebooks zit... Mijn vertrouwen in Google heeft hiermee een behoorlijk deuk opgelopen helaas :/
Ivy Bridge zelfs ;)

Ben het helemaal met je eens, een CPU met die snelheid zou meer dan voldoende moeten zijn om alles te kunnen draaien wat zo'n OS nodig heeft.

De rede zal ongetwijfeld op driver/kernel niveau liggen maar dat moet Google dan maar eens oplossen en verantwoordelijkheid in gaan nemen.
Windows 10 draait bijv. prima op nog veel oudere en langzamere processoren, veelal zonder gedoe over kernels en drivers.

Als consument vind ik dit op deze manier ook niet echt uitstralen dat het merk achter hun producten staat. Naar 3 jaar al geen update(rede te oud) op een qua specificaties prima laptop chromebook is echt van de zotte.

[Reactie gewijzigd door !mark op 23 juli 2024 15:59]

Het gaat dan ook niet om snelheid maar kernelmodules. Neemt niet weg dat het best een deuk in hun imago kan opleveren!
Bron ? Precies of er geen nieuwere kernel bestaat voor deze modellen.
Ja,

hier een reactie van een Googler waarom Chromebooks doorgaans op dezelfde kernel blijven als waar ze mee zijn uitgebracht:

https://groups.google.com.../REIkhlRYNNs/raXs9O0dlxoJ

"keeping it booting isn't really the same as making sure regressions
are kept out :). we have a long standing problem with platforms where
random performance/functional/stability regressions creep in on older
platforms. GPU/WiFi were the worse offenders iiuc. it's why we
started forking the kernel trees in the first place -- once we have a
stable base for a board (really the CPU/GPU/chipset combo), we don't
really upgrade it. end users of CrOS don't really care what kernel
version they're on ... they want the system to be stable & fast. i
doubt that donating hardware to kernel devs will really help in this
area.

there's also the matter of doing new feature work that requires newer
functionality. like namespace/seccomp work. we don't want to start
backporting large swaths of core kernel code to the older versions. "


Het gaat met name om de ondersteuning voor LXC.


Wat dat is quote ik uit een reactie op die site :p

"If they already are familiar with chroots, then it’s usually fairly easy to define LXC has chroots on steroid, with their own networking and isolated view of the process tree (though in practice it does quite a lot more than that).

If they’re not, then a vague approximation would be a zero-overhead Linux only virtualization technology that’s extremely flexible but requires you to share your kernel with the host."

[Reactie gewijzigd door RielN op 23 juli 2024 15:59]

Welke -slechte- reden dan ook, ik ben ontgoochelt dat mijn Toshiba Chromebook niet android apps kan draaien en mijn buurman met Toshiba Chromebook 2 wel. Versnippering van nieuwe en oude ChromeOS modellen is gewoon rampzalig, en een mooi beeld dat ze hun les nog niet hebben geleerd met Android. Ik ben een grote fan van ChromeOS, maar dit zijn gewoon slechte punten voor Google/Alphabet.
Ik snap de frustratie wel, maar dat nieuwe features niet werken op oude apparaten gaat ooit ook altijd vroeg of laat gelden. Jouw Chromebook blijft echter wel de updates houden, en elke 6 weken, ongeacht je merk chromebook. Dat is toch een héél ander beleid dan Android.

Ik vind het ook vervelend, zeker omdat dit een heftige feature is.

Een chromebook met een Bluetooth 3.0 chip zal ook nooit BLE gaan ondersteunen.

Maar de reden is wel helder, of deze goed of slecht is moet je denk ik met de developers van de kernel bespreken. Als het makkelijk was, zouden ze toch niks liever willen dan dat, denk je niet? :)

[Reactie gewijzigd door RielN op 23 juli 2024 15:59]

Maar een kernel is inherent software, dus upgradable. Die reactie boven zegt, vrij vertaald, dat ze er gewoon geen zin in hebben om de kernel een update te geven.

Microsoft update zijn kernel bij elke nieuwe windows versie, en die nieuwe versie is gewoon overal op te installeren
Wel, sorry maar alles is makkelijk als je google achter je aan hebt, zodra bepaalde apps niet op ChromeOS draaien kan ik betere een Microsoft computer kopen. Daar is enkel de hardware de limiterende factor.

Ik begrijp wel dat het bad-for-business is dat ik een oude chromebook heb en gebruik, maar we gooien al genoeg weg iedere 3 jaar.

Voor kleine aanpassingen kan ik het begrijpen, maar android voor ChromeOS is mogelijks wel de grootste en belangrijkste feature die ooit is toegevoegd.

Swat mogelijks vinden wat tweakers nog wel een omweg :)
In het nieuwsbericht staat een linkje naar de volledige lijst met apparaten die het gaan ondersteunen. Op dit moment zijn alleen de Pixel 2015, Acer R11 en Asus Flip supported, later komen deze devices daar bij:

https://support.google.com/chromebook/answer/6401474?hl=en

Je Pixel 2013 staat daar helaas niet tussen, en zal dus geen Play Store/Android support krijgen.
Hier snap ik bijzonder weinig van... er zit een i5 en 4GB werkgeheugen in, heeft zelfs een touchscreen voor apps. Vervolgens ondersteunen ze hem niet meer?
Ik snap er ook niks van. Dat ie niet bij de eerste devices hoort okay, dat kan ik me nog voorstellen. Maar een machine die nog ruim binnen zn 5 jaar support valt, en nog steeds een van de meest highend Chromebooks is die er is, de update helemaal niet meer geven....
De kernel van de pixel is helaas niet compatibel met LXC, dat gebruikt wordt voor de Android omgeving.

LXC:
https://www.stgraber.org/...r-first-ubuntu-container/
Dan zou de meest logische stap toch zijn om die Kernel een update te geven? De Pixel was in 2013 1200$, ik vind dat je voor dat bedrag best een nieuwe kernel mag maken zodat de laptop nog goed te gebruiken is.

Het hele doel van de originele Pixel was om fabrikanten te laten zien dat chromebooks ook op zwaardere hardware kan draaien. Vervolgens maken ze de keuze om dit paradepaartje in de stront te latten zitten, bijzonder stomme zet van Google, want hier gaan ze klanten door kwijt raken.
Hierboven heb ik gepost waarom de devs de kernel niet zomaar updaten.

Dat ze klanten kwijtraken betwijfel ik. Ik denk eerder dat klanten een nieuwe chromebook kopen, en klanten zonder chromebook er nu alsnog een kopen.

Neemt niet weg, dat ik het niet met je eens ben. Ik vind ook dat Google best een nieuwe kernel mag bouwen voor de Pixel.

Overigens, wellicht gaat die er gewoon nog komen, en is dat nu gewoon nog niet aangekondigd. Het is nog geen september ;)
Hmm, niet om per se negatief te lopen doen, maar daar sta je dan met je always-online-in-the-cloud laptop van amper drie jaar oud.. Tuurlijk, hij blijft werken en de apps die er nu zijn blijven het zelf ook nog perfect doen, maar je 'mist' veel van zodra de ondersteuning van hogeraf stopt.

Met een Windows/Mac/Linux laptop kan je, ook offline, zelfs na decennia, gewoon lekker je ding blijven doen hoe jij het wilt, zonder te moeten omkijken naar of je nog support hebt of niet :)
Je hebt 5 jaar ondersteuning van Google op Chrome OS. De eerste Pixel krijgt updates tot medio 2018 voor Chrome OS. Je kunt er ook zelf Linux opzetten. :)

Voor Android devices geldt 3 jaar ondersteuning van Google. Wellicht hanteert Google deze regel nu ook voor de Google Play Store. Alle modellen kun je zelf checken:
https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366

General policy
When a device reaches End of Life (EOL), it means that the product model is considered obsolete and automatic software updates from Google are no longer guaranteed.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 23 juli 2024 15:59]

De ondersteuning is helemaal niet gestopt, hij krijgt gewoon deze Android functie niet. Dat is niet veel anders als met iOS updates, waar veel van de oudere iPhones en iPads bepaalde features niet krijgen, omdat die bijvoorbeeld te traag zijn daarvoor. Mogelijk kan je nog wel bepaalde Android apps op een andere manier draaien op de oude Pixel, via ARC Welder. De Pixel 2013 krijgt verder nog wel gewoon feature- en securityupdates.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 23 juli 2024 15:59]

Hmm, niet om per se negatief te lopen doen, maar daar sta je dan met je always-online-in-the-cloud laptop van amper drie jaar oud..
Lekker positief is het anders ook niet. Bovendien klets je uit je nek, want ChromeOS is zeker niet 'always-online-the-cloud'. Je kunt ook prima offline werken, alhoewel veel Microsoft-adepten dat gemakshalve altijd consequent lijken te vergeten.
Anoniem: 454933 17 juni 2016 10:53
De meeste mensen die een Chromebook hebben gebruiken deze alleen voor internet, documenten bewerken en soms een filmpje afspelen. Deze toevoeging om de apps die voor je mobiel beschikbaar zijn te draaien op de Chromebook is een mooie bijkomstigheid. Als het nu ook zo werkt dat de apps ook synchroniseren op je Chromebook is dat helemaal mooi.
Dit maakt Chromebooks nog veel veelzijdiger.. Nog minder reden om Windows te gebruiken :)
(ik gebruik al 75% van de tijd mijn Chromebook en als ik Windows gebruik is dat meestal gewoon omdat ik twee monitoren en een i7 thuis heb staan..)
Geen i7 chromebox voor jou? ;)
Kan je dit in een VM installeren? Dat zou interessant zijn... (Ik vind Bluestacks maar niks)
Vind wel erg dat chromebook pixel 2013 geen ondersteuning krijgt :o
Als je kijkt dat 1000€ koste verwacht ik wel dat jarenlang ondersteunt blijft inclusief nieuwe feature's.
Ik vind chrome os wel geweldig idee voor mensen die alleen surfen maar verwacht dan juist ook altijd alles werkt en features krijgt. Als ik kijk naar Windows kan ik bv mijn oude pc van 2008 windows 10 krijgen met alle features voor zover ik weet.
android apps of niet, het blijft hardware met relatief weinig opslagruimte, en ik geloof nooit dat die emulatie erg voordelig uitpakt, dus waarom men niet gewoon kiets voor een android port naar die devices met een nieuwe (aangepaste) launcher blijft me een raadsel.

nu zit je dan dus vast een een 3rd-party-product zoals: remixOS waarvan je maar moet hopen dat het A: stabiel, en B: ondersteund blijft
Hoewel de meeste chromebooks beperkte opslagruimte (16/32GB) hebben bieden ze bijna allemaal wel ondersteuning voor SD-kaartjes dus dat hoeft geen probleem te zijn. En qua snelheid zal het ook wel meevallen want met de App Runtime for Chrome draaien apps op near-native snelheid.
Wordt de privacy met de komst van Play Store net zo brak als op Android telefoons? Lijkt me niet echt een prettig idee om daarop bijv. bankzaken of belastingaangifte te doen.
offtopic, maar is die link/site (security.nl) gehacked? Ik krijg een leeg grijs scherm met een flash enable request. (Misschien beter om de site niet te openen.)
Nee, in het geheel niet. Opent met https://, certificaat geldig en geen rare popups.
Het zal gebaseerd zijn op de nieuwste Android en dat is niet zo brak op het gebied van privacy of vind je van wel?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.