Google brengt nieuwe versie Chrome OS uit met ondersteuning voor Linux-apps

Google heeft een nieuwe versie van Chrome OS uitgebracht waarmee gebruikers op Chromebooks Linux-apps kunnen draaien. Niet alle Chromebooks bieden hier standaard ondersteuning voor.

Onder de Chromebooks die het draaien van Linux-app ondersteunen zijn onder andere de Google Pixelbook uit 2017 en een aantal van de nieuwere Chromebooks van Acer, Samsung en Lenovo. Het gaat om een mix van Chromebooks die draaien op x86- en AArch64-kernels.

De Linux-apps zijn binnen een security sandbox geplaatst en draaien op een virtual machine die op Debian is gebaseerd. De apps zijn te benaderen vanuit een Chrome OS-venster en de bestanden zitten ook in de vm's, zodat bijvoorbeeld malware voor Linux niet eenvoudig de rest van Chrome OS kan aantasten. Google wil met de ondersteuning van Linux-apps het waarschijnlijk mogelijk maken voor ontwikkelaars om ook Android-apps op Chromebooks te testen.

Andere vernieuwingen van Chrome OS 69 komen deels overeen met de vernieuwingen die onlangs ook zijn uitgebracht voor Chrome. Zo zijn er visuele wijzigingen in de browser doorgevoerd waarbij onder meer de tabbladen ronde hoeken hebben gekregen. Verder worden sommige zoekopdrachten in de adresbalk direct van een resultaat voorzien, zonder dat gebruikers enter hoeft te worden gedrukt. Google heeft ook een nachtmodus geïntroduceerd en een microfoonknop toegevoegd aan de statusbalk.

Door Joris Jansen

Redacteur

19-09-2018 • 07:54

82

Reacties (82)

82
76
25
0
0
44
Wijzig sortering
Misschien beter om Linux (ipv Chrome-OS) op de Chromebook hardware te draaien. Chrome-OS is een versplintering van de linux wereld.
Ik vind ChomeOS op zichzelf niet zozeer een versplintering, maar wat ze er nu van maken....

Het doel van ChromeOS was om puur web-gebasseerd te werken, alles in de cloud, inclusief apps. En geen lokale opslag. Alleen groeit het te gebruiken apps niet zo hard en kun je er nog steeds te weinig mee om het echt aan te laten slaan onder de consument.

Daarom doen ze dingen als dit en maken ze dat idee kapot. ze zouden het beter puur kunnen houden, of er mee stoppen.
Ik ben het daar niet mee eens. Persoonlijk ben ik compleet verkocht aan chrome-OS, maar voor een paar uitzonderingen moet ik nog terug naar Linux en / of Windows, als ze dat binnenkort via een ommeweg standaard erin stoppen zou dat top zijn.
Als je een OS bouwt dat bedoeld is om web-apps te draaien, maak dan meer web-apps.

Door deze actie verliest ChromeOS zijn bestaansrecht. Dan kun je veel beter meteen een lichtgewicht linux distributie gebruiken, dan kun je nog veel meer.
Chrome OS is een lichtgewicht Linux distributie, met heel veel geld voor afwerking ... Sommige legacy stuff kun je gewoon niet in web app draaien.
Wie heeft het over legacy? Het was nooit bedoelt om legacy spul te draaien. De hardware is ook lichtgewicht. De bedoeling was dat software bedrijven web apps gingen maken en dat alles op servers draait.

En sommige bedrijven doen dat ook. Je kunt de meeste office zaken compleet op internet doen, tot aan foto bewerking toe. Alleen is er gewoon te weinig animo onder software ontwikkelaars om het aantal apps uit te breiden.

Nu ga je toch die zwaardere apps op te lichte hardware laten draaien?

[Reactie gewijzigd door gjmi op 22 juli 2024 23:00]

Het wiel was ook niet bedoelt om aan 120 km/u te draaien, maar kijk. Flexibel opstellen is een goeie attitude, anders kun je beter een groen/zwart scherm kopen, en in assembler programmer.
wie zegt dat het wiel niet bedoeld was om 120km/h te draaien? Het wiel is bedoeld om te draaien. Ik denk niet dat de eerste makers daar een snelheidslimiet aan hebben gesteld.

Je hebt voor specifieke doelen specifieke wielen. Een fietswiel is geoptimaliseerd voor fietsen, die zet je niet onder een formule 1 wagen.

Chrome OS is geoptimaliseerd voor lichte hardware en web-based apps. En door niet te inversteren in meer/betere online apps en door nu toch lokaal apps te laten draaien, zet je in feite fietsbanden onder die formule 1 wagen. Die hardware van Chromebooks is traag, omdat het niet bedoeld is om lokaal apps te draaien. Dus mooi dat je dat kunt, alleen werkt het dan toch niet lekker.


Dit is niets anders dan een krampachtige poging om ChromeOS meer populair te maken. Maar wat is dan het eindresultaat? Uiteindelijk toch maar weer een zoveelste linux distributie? Dat kan. Maar zeg dan gewoon dat ChromeOS geflopt en en maak het dan ook zo dat je gewoon makkelijk alle linux apps kunt draaien.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 22 juli 2024 23:00]

Totaal niet mee eens. Chrome OS is nog nooit zo veelzijdige geweest zoals nu.
Nu alle Android apps hierop ook werken is het een erg fijn OS. In de praktijk merk ik geen verschil tussen een Chrome OS app of een Android app. Technisch is dat erg knap gedaan. Nu ook nog Linux apps.
Google werkt ook aan ondersteuning van Windows 10 was laatst in het nieuws.

Kortom, je hebt geen Windows laptop meer nodig.
Een systeem dat al het andere ondersteunt (en moet blijven ondersteunen).... hmmmm tja knap, maar hoe lang houden ze dat vol....

Android hebben ze zelf nog in de hand, maar Windows en Linux...
Windows is irrelevant, het draait in een virtuele machine of een Bootcamp-achtige multiboot modus. Als Windows het allerbelangrijkste is wat je gebruikt, heb je tig andere laptops waar je uit kunt kiezen. Linux applicaties draaien in containers en Google kan zelf aanpassingen maken aan de Linux kernel en deze upstream integreren.

Een Chromebook is bij uitstek geschikt voor iemand die niets van computers weet en nu ook steeds meer voor power users en zelfs ontwikkelaars. Het is in die zin vergelijkbaar met een Macbook, maar dan goedkoper. Ik vraag me alleen af hoe ze proprietaire applicaties in containers gaan laten draaien.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 22 juli 2024 23:00]

Omdat het verder allemaal Linux is: Chrome OS, Android en nu Linux Debian. Het alternatief Windows komt er ook nog bij, voor developers of die apps als het echt niet anders kan. Al kan Wine onder Linux ook nog.

Het geeft aan dat het Google menens om een volwaardig alternatief te zijn ook voor een laptop of desktop.
Google heeft een reputatie dat ze het kunnen. Windows Phone, Internet Explorer, Edge zijn compleet of nagenoeg weggevaagd.

Je ziet ondertussen ook op de Nederlandse TV veel meer reclames voor Chromebooks.
Een idee kapot maken?

Werd het idee van een tv kapotgemaakt
toen er na zwart/wit de kleuren televisie kwam?

Er verandert niets aan een chromebook, je kan er alleen meer mee. Hij wordt beter.
Maar je kan hem nog steeds gebruiken zoals je deed.

Heb je een chromebook ??
Je maakt een verkeerde vergelijking.
Ze hebben bij de ontwikkeling van De zwart-wit tv niet een kleuren tv gepakt, die geoptimaliseerd voor zwart-wit om daarna toch maar weer kleur er aan toe te voegen?

Of een beter TV voorbeeld: ze hebben een smartTV gepakt, en geoptimaliseerd voor webbased TV. Gewoon simpel snel en goedkoop maken. Dus er draait alleen een browser voor Netflix, Videoland, NLziet. Enz. Tuner niet meer nodig, die gaat er uit. Laten we het simpel en goedkoop maken. En dan zeggen ze: later we toch maar weer support voor andere apps inbouwen (Android bv) en even later: weet je, laten we die tuner ook maar weer inbouwen, zodat ie weer aan de kabel/satteliet kan. Dus niet meer simpel en goedkoop.

CromeOS is speciaal afgeleid van Linux om er web-bases apps op te draaien en daarvoor ook geoptimaliseerd, zodat je het op lichte hardware kunt draaien. Daarvoor hebben ze de term ChromeBook bedacht.

Nu je eerst Android en nu Linux apps weer toe laat, zullen veel Chromebooks te traag zijn. Dus pak je weer zwaardere hardware.

Hoezo eenvoudig en licht os+hardware. Dat verdwijnt dus.

Dan kun je toch net zo goed weer Linux installeren zonder beperkingen van ChromeOS?
Want op Linux kun je alles en meer.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 22 juli 2024 23:00]

Nee, er is niets verandert aan de functionaliteit om chrome te gebruiken.

Hoezo zullen Chromebooks weer te traag worden omdat er linux en android op zitten?
Te traag voor chrome ?

Hoezo term 'chromebook' ? Heeft niets te maken met term voor chrome OS. ChromeBOX kan ook. ChromeSTICK ook nog.

Waarom is linux nog niet het meest gebruikte systeem? Als het al zo goed was.

Alle os'sen hebben toch hetzelfde doel.

Linux heeft géén beperkingen?
Jij lijkt te beweren dat er 1 linux is wat niet verandert is, ondanks dat er 10tallen versies zijn. Waar zijn die dan voor nodig.


Wel een goed voorbeeld de tv, ze hebben hem beter gemaakt.
Bijvoorbeeld teletekst, ineens de hele dag nieuws op je tv. Ook een verbetering.

Ik draai trouwens de volledig Word op mijn Chrome, supersnel.
Ja, inderdaad via Citrix.
Maar wel op mijn chrome book!

Want op Linux kun je alles en meer.
Kan iedereen alles en meer op ieder linux systeem ?

Heb jij een chromebook ?
Ik kan er naast zitten, maar ik denk het niet.
We hebben beide een andere mening, en die is duidelijk. Dus laten we het hier maar bij houden.
Dat klopt, en dat mag.
Maar de mijne is gebaseerd op ervaring...
Test zelf eens op een Chromebook voordat je zulke uitspraken doet over de noodzaak van zwaardere hardware.

Ik merk namelijk in het gebruik geen verschil tussen een Android, Linux of Chrome OS app. Zodat je als snel vergeet welk type app dit is. Echt heel knap gedaan van Google.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 23:00]

Als je lichte apps gebruikt zul je ook geen verschil merken, maar geef de mens een vinger en ze willen de hele hand. Dus gaan ze zwaardere apps willen draaien. En dan heb je echt wel zwaardere hardware hardware nodig. Makkelijk zat.
Google maakt zelf een image apart voor ieder merk en type Chromebook = helemaal getuned. Zo zwaar zijn die apps niet. Nog nooit haperingen meegemaakt.

Lees je eens wat meer in over Chromebooks voordat je wat roept. Goede site met veel info: https://chromeunboxed.com/

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 23:00]

Je weet dat ik het over Linux apps heb? Dat je daar ook videoediting apps en dergelijke voor hebt. Dat is best zwaar.

Ik heb even gekeken: “run Linux apps on supported devices”
Dat betekend dat je Linux apps niet op alle Chromebooks kan draaien.

En het idee van Chrome os is dat er helemaal geen apps op draaien, maar dat alles op een server draait. Dus ze optimaliseren alleen Chrome OS voor ieder device.

En ze zulen absoluut niet alle Linux apps optimaliseren voor elk device. Je kunt nog zo zwaar optimaliseren, apps die performance nodig hebben, heb ke een dikke computer voor nodig. En zoveel ik weet zijn Chromebooks dat niet.

Ja, het kan, als de definitie van Chromebooks veranderd en je elke notebook een chromebook kan noemen als er ChromeOS op staat. En het concept van Chrome is ook veranderd.

Ik blijf erbij: je kunt dan net zo goed een Linux computer pakken.
Ik heb een Chromebook en met de laatste update heb je nu Linux app ondersteuning zonder developer mode. De GIMP, VLC en andere Linux apps werken hier uitstekend zonder haperingen. Je ziet alleen bij het installeren de Debian terminal, na installatie staan de iconen van Chrome OS, Android of Linux gebroederlijk door elkaar. Je vergeet dat er een onderscheid is want ik merk geen verschil in performance.
Chrome OS is Gentoo Linux in de basis.

Je commentaar leest vooral als een set van vooroordelen, probeer het eens uit.
Zoals de nieuwe HP Chromebook X2. En check dit ;) https://youtu.be/HhouxTNh7R8
In Chrome OS moet je de mogelijkheid om Android of Linux applicaties te draaien in je instellingen aanzetten. Het kan dus ook gewoon uit zodat je weer een "pure" Chromebook hebt. Als je Android uitschakelt dan kun je ook zien dat hij minder resources gebruikt, het staat dus echt uit.
Misschien beter om Linux (ipv Chrome-OS) op de Chromebook hardware te draaien.
Volgens mij druist dat volledig tegen het principe van een Chromebook in: In de basis een simpel laptopje voor gebruikers die niet van alles nodig hebben.

Denk aan de mensen die eigenlijk niets meer doen op hun PC dan het opstarten van hun Facebook, Bankieren, Netflix, Mail. Ja, er zijn zat mensen die zeggen: "[input-website-hier] wil niet starten" terwijl de browser in zijn geheel niet werkt :')

Afijn, dat is verder nogal irrelevant. Je snapt waar ik op aan wil :P

Ik vind het juist wel mooi dat ze ook aan de gebruikers denken die meer willen dan de basisfunctionaliteit, zo worden die apparaatjes toch veel nuttiger :) Toevallig was ik er ook naar aan het kijken om er een aan te schaffen. Ik heb nu zo'n gaming laptop, en hoewel ik het een heel fijne machine vind, is het toch nogal log om zo even mee te kunnen Netflixen of een klein documentje te typen.

[Reactie gewijzigd door NullZer0 op 22 juli 2024 23:00]

Dat een Chromebook alleen een simpel laptopje is voor gebruikers die niet van alles nodig hebben is al lang achterhaald.

Er zijn nu genoeg ook peperdure Chromebooks te koop en je hebt de mogelijkheid miljoenen Android apps. Werken ook offline. Keuze genoeg

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 23:00]

versplintering van de linux wereld
Dat is Linux by design ;)
Een van de krachten van Linux is de modulariteit (en als gevolg daarvan versplintering).

[Reactie gewijzigd door anandus op 22 juli 2024 23:00]

Je bedoeld niet Linux (kernel), want daar is er maar 1 van.
Je bedoelt Linux-distributies (kernel + applicaties (_+ windows manager))

[Reactie gewijzigd door gjmi op 22 juli 2024 23:00]

Was dat maar waar, ook de linux kernel is versplinterd.

Je ziet meer distro kernels dan vanilla kernels, zeker chromeos, android, ubuntu, etc gebruiken geen vanilla kernel.
Er is maar 1 kernel.org.
Dat is zoiets al zeggen dat het geregend heeft omdat de straat nat is, wat helemaal niet uitsluit dat iemand de straat bespoten heeft.
Meh :S ??

De Linux kernel heeft als juist eigenschap dat je bepaalde zaken aan en uit kunt zetten.Wat zit er dan in wat er niet in hoort te zitten volgens jou?
Zie bijvoorbeeld de release notes van Ubuntu 18.04, dat is zeker geen vanilla.
Ik weet echt niet waar je op doelt. Die release notes slaan op het hele OS. Nogmaals mijn vraag, is de Linux kernel zelf, NIET het hele OS, ongeoorloofd aangepast, zo ja waar?
Nogmaals, de kernel is onderdeel van het gehele os, dus daarin staan ook de aanpassingen op de kernel. Zie bijvoorbeeld: https://wiki.ubuntu.com/BionicBeaver/ReleaseNotes. Deze is niet uitgebreid, maar genoeg om mijn punt te onderbouwen.

Ubuntu heeft altijd backports, extra hardware support, vaak eigen verbeteringen, hacks om issues te omzeilen, binairies, etc. Ze ondersteunen zelfs niet eens de vanilla kernel!
de aanpassingen die de ontwikkelaar van een distro toevoegen, die vaak ook weer in de standaard kernel terecht komen.
ja, en daar worden alle verschillende kernels op gebaseerd.
de kernel wordt meestal door de ontwikkelaars van een distro zelf op maat gecompileerd. vaak worden aanpassingen ook weer gemerged met dé linux kernel.

neem android, dat draait ook op een linux kernel, maar hier krijg je niet zomaar een ander os of andere android rom op, zonder de kernel aan te moeten passen.
Anoniem: 470811 @2green19 september 2018 11:52
Android heeft al een hele poos geen eigen kernel mee. De destijds aangebrachte mutaties zijn gefuseerd met de standaard kernel.
Nee, dat is niet waar. ze zijn wel dichter naar ons toegekomen met de kernel, maar bevat nog steeds veel patches (non trivials). De android kernel is wel afgeleid van een vanilla kernel, maar heeft toegevoegde drivers(het is een monaliet tenslotte), verwijderde system V IPC functies zoals queues, gedeelde gedeelde geheugen segmenten, semaphores, etc. Hierdoor ontstaat een heel ander software architectuur.

Vergeet niet dat zelfs een driver toevoegen een kernel wijziging is. Wetende dat er steeds nieuwe hardware uitkomt en dat android gebasseerd is op een oude linux kernel toen dit hardware nog niet bestond, dan weet je gelijk dat het niet een vanilla kernel is.

[Reactie gewijzigd door 2green op 22 juli 2024 23:00]

Anoniem: 470811 @2green19 september 2018 19:32
Oh dat zou kunnen. Had een poosje geleden berepen dat Android specifieke aanpassingen inmiddels gemerged waren. Maar ben zelf niet 100% thuis in de kernel-wereld :)
Maar dat zijn dan geen Linux kernels meer, dat zijn afgeleiden en zullen ook een andere naam hebben.

nou ja, het is maar hoe je het bekijkt, en daar zullen de meningen over verschillen.
Precies wat jij zegt. Dan mag het geen Linux meer heten.
de kernel van de meeste linux distro's heet gewoon Linux. noem eens een paar kernels die niet zo heten? in ieder geval in de meeste linux distro's zit gewoon de "Linux" kernel

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 juli 2024 23:00]

Linux is een kernel. Een kernel is niet Linux.

Windows kernel, Darwin kernel (Apple) , Unix varianten als BSD (met ook weer varianten) en Solaris (Sunos), Minix, etc

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kernel
in deze context gaat het om de kernel van de meeste distro's. het gaat hier niet om windows, mac os, of wat dan ook, maar om linux, vandaar dat ik het op die manier heb gezegd, ik zal het er wel bij zetten
Als ik op mijn Android telefoon de versie opvraag staat er: kernel version, geen woord linux.
En Ubuntu is een Linux distributie die gewoon standaard linux kernel gebruikt, zover ik weet.
type uname -a of uname -s in en je ziet er wel linux staan (in de meeste debian gebaseerde distro's tenminste)

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 juli 2024 23:00]

Dat is een heel ander gesprek? Het punt met uname was, dat je het wel en niet zichtbaar kan hebben. Dat je het met een andere commando wel bij kan zetten is precies het punt wat ik duidelijk wilde maken in vergelijking met dat het in de gui ook niet weergegeven wordt.

Mijn punt was dat distro kernels (dus met versplintering) gewoon linux genoemd worden. Ook die van android, ubuntu, etc. Jouw reactie bevestigd dit ook inderdaad.

p.s. wat een irritant gevote weer op tweakers, we zijn allemaal oftopic, maar mijn reacties zijn ongewenst... terwijl ik nota ben vermoedelijk de enige kernel ontwikkelaar in deze thread was hahaha.
Zo klink je niet, je onderbouwing is vrij .. ontbrekend.
Zo klaagden een minderheid van mijn studiegenoten over hun onvolledige boeken, niet beseffend dat ze zelf het gebrek waren totdat ze moesten stoppen met hun studie.
Je zegt eerst dat ze praten over een Linux kernel, dan zeg je dat ze er niet over hoeven te praten om het een Linux kernel te laten zijn

8)7
[...]
Dat is Linux by design ;)
Een van de krachten van Linux is de modulariteit (en als gevolg daarvan versplintering).
Modulair betekend niet dat versplintering automatisch een feit is. Versplintering is als software van Redhat niet op een Debian systeem zou kunnen draaien. En dat is niet het geval, dat werkt gewoon.

Modulair betekend iets heel anders :) (en ja, dat is een kracht van linux, zonder meer)
Lol, alsof die nog niet versplinterd is. Ik vind het wel een voordeel: meer mogelijkheden en meer keuze.
Elke distributie is een versplintering. En toch bestaan er honderden. En dat hoeft ook niet slecht te zijn in tegenstelling tot wat mensen vaak lijken te denken.
ChromeOS en Linux hebben totaal verschillende doelen.
Waar ChromeOS zo minimalistisch mogelijk is om het zo eenvoudig- en veilig mogelijk te houden is (gewoon) Linux een volledig besturingssysteem dat zoveel mogelijk kan, met de daarbij behorende voor- en nadelen.

Dat staat los van versplintering van de Linux wereld, van welke het voorkomen op zich geen doel is noch een probleem. De kracht van Linux is juist de aanpasbaarheid zodat het geschikt kan worden gemaakt van IoT tot supercomputers :)
Ik zie liever dat ik het intern geheugen kan benaderen als een soort schijf.
Bijna alle Linux distributies zijn een versplintering.

Chrome OS is feitelijk Gentoo met Google saus.
Toch maar vreemd dat ze dit via een virtuele Debian moeten doen terwijl Chrome OS oorspronkelijk gewoon gebaseerd is op Gentoo.
Maar ja, voor Gentoo moet je alles zelf compileren, terwijl Debian enorme binary repositories heeft voor vrijwel alle platformen waarop Linux draait.
De reden is omdat het kan.
Veel 3rd party pakketten worden voor Ubuntu gemaakt, en Debian is daar vaak compatible mee, maar wat flexibeler toe te passen dan Ubuntu (bijv betere ARM support waar Chromebooks soms op draaien).
Gentoo daarentegen is (vanwege alle build flags) zo flexibel dat 3rd parties geen standaard hebben om op te kunnen bouwen, tenzij ze integreren in het Gentoo build systeem, wat mss geen optie is voor closed source pakketten. (Daarnaast is het gewoon niet populair.)
Ik weet niet of dit de reden is maar goed dat zijn belangrijke verschillen.
Dit is enkel positief voor linux, als deze dingen populairder worden zal het aantal beschikbare apps voor andere linux distributies ook enkel stijgen ;)
Er zijn volgens mij voldoende apps voor linux. En de apps die chromeOS zal ondersteunen bestaan al lang.... nee, dit zal naar mijn mening geen nieuwe golf van apps opleveren. Zo'n golf onstaat alleen als er flink te verdienen valt. dat is in geval van linux apps nogal beperkt.
wanneer chromebook populairder worden en deze compatibel zijn met linux applicaties valt er ook plotseling meer geld te verdienen ;)
En er zijn al veel apps voor linux, maar zaken als bijvoorbeeld de adobe suite en solidworks missen toch nog op linux, samen met veel andere zakelijke en niche software.
Hoe goed denk je dat de adobe suite op een chromebook draait? Hardware de geoptimaliseert is om alleen de inhoud van webpagina te tonen?
ik denk dat je heel wat power mist om daar lekker op dte draaien.

Tenzij je ChromeOS op een zwaardere computer zet, maar waarom zou je dan niet een beter passende linux-distributie installeren? zonder beperkingen van ChromeOS?
Niet op de huidige chromebooks, alhoewel ik denk dat de pixels wel perfect zijn (kwa hardware) voor photoshop. Maar aangezien google nu zo inzet op linux, vermoed ik wel dat er sterkere laptops aankomen. En natuurlijk zou ik het voor eigen gebruik liefst op een lubuntu laptop draaien met wat sterkere hardware ;)
Linux apps onveilig ?

Chrome os is gebaseerd op linux.
Nu moeten we helaas met Wine Windows progs ondersteunen/draaien.

Maar goed, dat is meestal alleen nodig voor spellen.
Verder vind je in linux nagenoeg alles wat je nodig hebt om te werken met je pc of laptop.

Dus als men nu eens de handen ineen slaat en linux gewoon promoot en alle programmas native voor linux ontwikkelen. Dan kunnen we de windows data diefstal en bloatware laten liggen .

Chrome OS is op zich mooi, maar het alleen maar in de cloud werken, vind ik persoonlijk een slecht idee.
Je legt alles in andermans handen. Letterlijk.

Sommige data is privé en moet prive blijven en zeker niet in de cloud zitten.
Dat gezegd, hebben de meeste mensen nog altijd een windows systeem draaien. Vele al windows 10. Voor diegene die Windows 10 draaien. Niks is meer geheim hoor. Windows heeft al alles van je. Zelfs je toetsaanslagen.... Had je nog een mooi, creatief wachtwoord dat niemand ooit kan raden? Ja, ? Jammer dan, nu heeft MS het ook.

Lang leve Linux.

P.s. Ik draai Mint. Lijkt erg op windows layout en functionaliteit, maar dan wel goed.
De Linux-apps zijn binnen een security sandbox geplaatst ...

Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Ik heb meer vertrouwen in Linux applicaties dan in Chrome OS "apps"...
Wat verwacht je dan? Als ze dat niet zouden doen kan Chrome als interessantste OS voor chromebooks per direct inpakken. Het moet wel Chrome blijven natuurlijk. Deze meuk bestaat alleen maar omdat het wordt afgedwongen.
Chrome OS apps zitten ook in een sandbox. Vrijwel alles in Chrome OS zit in een sandbox dat o.a. toegang tot webcam, microfoon e.d. regelt, en beschermt tegen malware.

Vanzelfsprekend zitten de Linux-apps dan in een sandbox, omdat deze daardoor op dezelfde manier voorzien (of ontzien) van rechten kunnen worden.

Dit is een keuze die je maakt bij het kiezen voor Chrome OS. Apps kunnen lastiger met elkaar communiceren en performance en compatibiliteit is suboptimaal, maar je krijgt er enige veiligheid en controle voor terug.
De gebruiker kan niets aanpassen aan het ChromeOS, dat is ook de veiligheid, als dat wel zou kunnen met Linux apps, verliezen ze hun grootste troef.
Mijn chromebook staat in de devices lijst als nyan_big.

Dus niet een
  • bob
  • coral
  • eve
  • fizz
  • kevin
  • nautilus
  • pyro
  • reef
  • sand
  • snappy
  • soraka
Dus helaas nog steeds geen MuseScore zonder me te moeten onderwerpen aan developer mode!


Er is slechts één ARM device in pricewatch in de lijst hierboven, namelijk die met een RK3399 chip: pricewatch: Acer Chromebook Tab 10 D651N-K4H7 Blauw, helaas dus geen labtop, maar een tablet, zonder toetsenboard is MuseScore minder handig in gebruik.

Hé de pricewatch: Asus Chromebook Flip C101PA-FS002 ook, hij staat alleen verkeerd geclassificeerd ( CPU: overig).

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 23:00]

Mijn chromebook staat in de devices lijst als nyan_big.

Dus niet een
  • bob
  • coral
  • eve
  • fizz
  • kevin
  • nautilus
  • pyro
  • reef
  • sand
  • snappy
  • soraka
ik ben persoonlijk reuze benieuwd naar de linux beta versie
De mijne staat ook in de devices lijst onder elm acer r13 (ELM) maar ik krijg die beta versie nog niet te zien..
In zowel het beta kanaal als ontwikkelaar kanaal niet.
In welk tijds bestek denken jullie dat dit beschikbaar zal gaan worden of is daar nog niks over te zeggen?
Ik denk dat ze de cores die het meest verkocht zijn, het makkelijkst gaan én het meest recent zijn als eerste doen. Wellicht een aantal maanden denk ik, maar dat is puur een gok.
Betekent dit nu dat ik de Windows versie van office kan gebruiken in plaats van de Google play?
Ik hoop wel dat ChromeOS net zo veilig blijft als voorheen. Dat vind ik een van de sterke punten van het systeem. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen Linux apps nodig, dus zou het jammer vinden als ik wel op veiligheid in moet leveren.
O ja, dat is ook zo. Was ik even vergeten.... |:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.