Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

HP heeft de komst van een nieuwe Chromebook aangekondigd, de HP Chromebook 11 G5. De vijfde 11-inch chromebook van HP wordt leverbaar met een touchscreen, kan Android-apps draaien en kan volgens de specificaties 12,5 uur mee op één acculading.

Wanneer de nieuwste telg aan de Chromebook 11-boom van HP precies verkrijgbaar is, is nog niet bekend, behalve dat na levering aan partners vanaf juli, consumenten hem vanaf oktober kunnen bemachtigen. De goedkoopste versie van de laptop krijgt een adviesprijs van 189 dollar mee. Daarvoor levert HP een 11,6"-scherm met een niet nader genoemde resolutie, maar vermoedelijk gaat het om een resolutie van 1366x768 pixels, identiek aan die van de vorige HP Chromebook 11 G4. Ook komt er een optie voor een hd-ips-scherm met touchscreenfunctionanliteit en Gorilla Glass.

De laptop weegt ruim een kilo, meet 29,72x20,50x1,83 centimeter en wordt geleverd met een 1,6GHz Intel Celeron N3060 die is gebakken op 14nm en heeft een tdp van 6W. Aan intern geheugen draagt de G5 4GB mee en aan opslaggeheugen zal gekozen kunnen worden voor 16 of 32GB. Eén van de usb-poorten zal een usb 3.0-poort zijn.

Chromebooks HP

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

één van de usb poorten zal usb 3.0 zijn, is dat niet een beetje een gemiste kans om daar geen usb c te plaatsen? Voor de rest wel een mooi apparaatje.
als je maximale opslag geheugen 32gb is hoef je je niet zo zorgen te maken over het heen en weer sturen van grote bestanden...
Bizar inderdaad dat je nog kan kiezen tussen en 16 en 32GB model. Dat HP nog moeite doet om 2 modellen te maken alleen met verschil in geheugen... De kostprijs is paar euro verschil (of minder?).
Je zou hetzelfde kunnen zeggen met smartphones. Het is gewoon manipulatie. Je betaald dan een stuk meer voor de 32GB model omdat 16GB voor de meeste mensen weer te weinig is.
En als er alleen een 32GB model is krijg je weer klagers dat het veel te veel is en dat "ze" je veel te veel laten betalen.
Ja maar een echt kostverschil is er niet tussen deze hoeveelheden geheugen, en je gaat straks zien dat ze er 50-100 euro meer voor gaan vragen, wat ze bij de fabriek 2 euro meer voor kwijt zijn.
wet van de grote getallen, als ze er 5 mil van kunnen bouwen en ze kunnen op dingen als usb-c en geheugen en een 4 toetsen op het toetsenbord besparen dan tikt het aardig door voor de fabrikant.

In de Auto industrie gaat het exact zo elk boutje en schroefje van 5 cent moet verantwoord worden aan budget beheer. op Discovery wat er laatst een docu over de nieuwe mustang en daar ging met over de rooie als men 2 extra parkertjes moest gebruiken van 5 cent.
Je zou dan ook vooral voordeel hebben bij de laadfunctie.
Inderdaad. De externe HDD is met een grote boog de prullenbak ingegaan. Niet meer nodig want compleet ingehaald door de moderne tijd.
Kan zo'n Celeron die bandbreedte wel aan?
Die USB-C poort zou ook gebruikt kunnen worden voor het opladen van de chromebook scheelt weer een non-conforme oplaadaansluiting.
Er bestaat geen conforme oplaad-aansluiting voor laptops.

Als het ding oplaadt via USB, zul je daar toch een geschikte adapter voor moeten hebben die voldoende laadstroom kan leveren. Die bij je telefoon zit, zul je zeker niet kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 28 juni 2016 13:17]

Aangezien de telefoonfabrikanten het min-of-meer eens zijn over USB-C als nieuwe standaard, en ook diverse notebooks het levenslicht hebben gezien met USB-C als optie voor opladen, denk ik dat we wel degelijk naar een standaard toe werken momenteel. Je kunt weliswaar niet je laptop opladen met je smartphone oplader (want die levert te weinig vermogen), maar andersom gaat dan prima.

We zijn er nog niet, zeker niet met bijvoorbeeld de HP Spectre X2 die simpelweg non-HP opladers weigert, maar het feit dat Apple, Google, HP, Dell, Razer, en vast nog wel wat merken inmiddels notebooks op de markt hebben die opgeladen kunnen worden via USB-C, en in sommige gevallen zelfs alléén via USB-C, denk ik dat we absoluut hard op weg zijn naar een standaard.

En dat is misschien volgens Mac gebruikers jammer, want MagSafe is zo mooi, maar met steeds lichtere notebooks is MagSafe niet echt meer praktisch. Het primaire doel van MagSafe is om ervoor te zorgen dat je laptop op je schoot blijft staan als je kat/kind/stofzuiger achter de kabel blijft hangen. Maar als MacBooks steeds lichter worden, is danwel de magneet te sterk en vliegt de MacBook alsnog achter je kat aan, danwel te zwak en schiet de connector bij het minste of geringste los. Beide is niet wenselijk, dus dan is het nut voor de magnetische connector ook weg.

En het scheelt weer een aansluiting, natuurlijk ;)
Alleen wel met als nadeel dat je voor zo ongeveer alle peripherals die je erop wilt aansluiten, een adapter nodig hebt die kwijt kan raken of kapot kan gaan, lastig kan zijn om mee te sjouwen, en geld kost om aan te schaffen.

Volgens mij kun je ook opladen met een USB type-A poort, want dat is niet meer dan een andere vorm van de stekker. En laten we eerlijk wezen; een type-A aansluiting veel meer compatible met zo ongeveer alle USB-apparaten sinds het begin der mensheid.
De USB doorvoersnelheid staat los van de CPU
Nou ja en nee. USB vereist nog steeds CPU kracht. Dit gaat niet via een aparte chip zoals bij thunderbolt en firewire (die daardoor veel hogere doorvoersnelheden en minder latency kennen). Die 10GBit/s zal op zich wel haalbaar zijn, maar wat gaat die celeron doen met die 10gbit? Zonder vlotte ssd ga je dat niet zomaar weg kunnen schrijven. En daar zal ws het knelpunt zitten. Zeker met maar max 32GB. Veel hoger dan 200MB/s (1,6gbit/s) zal het sequentieel niet gaan icm gebruikte geheugenchips, controller en bandbreedte overall.
Het is de I/O van de interne opslag die door de CPU geregeld wordt aan de andere kant wordt door die device ook zelf gedaan.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 28 juni 2016 08:53]

Het is ook het USB gedeelte zelf wat door de CPU wordt gedaan mits de ingebouwde controller wordt gebruikt. Ik weet niet in hoeverre deze celeron USB3.1 ondersteuning geeft, maar ik kan me zo voorstellen dat het vanuit kosten overweging veel slimmer is om gewoon USB 3.0 te pakken.
Nvm

[Reactie gewijzigd door jozuf op 28 juni 2016 07:59]

Waar staat dat het USB type-A zal worden dan?
Er staat usb 3.0 expliciet, als het om usb C gaat, zegt men dat ook als zijnde usb C, staat volledig los van usb 2.0 (op welke ie eigenlijk trouwens gebaseerd is) usb 3.0 of usb 3.1.
Dat klopt, maar jij vond het jammer dat het geen type-C poort is. Maar ik zie nergens vermeld staat dat het wel of niet type-C is. Omwille van de interface, of het nou 3.0 of 3.1 is, je kunt er óók bij 3.1 niet zomaar vanuit gaan dat dat type-C is. Dus TLDR: we weten het niet :)
jawel we weten het wel, zoals ik al zei, als het USB-c poort is, dienen ze dat zo te zeggen ;-), aangezien ze het NIET zeggen, moet/kan je er ook vanuit gaan dat het ook gewoonweg zo niet is. Het is nl. een op zich eigen staande standaard.

[Reactie gewijzigd door white modder op 29 juni 2016 12:24]

Er is geen verplichting om te het melden als je apparaat USB type-C heeft. Er zijn wel meer details die in het artikel niet genoemd worden, maar om maar gewoon aan te nemen dat iets zo is omdat het niet genoemd wordt, is een beetje omgekeerde wereld.
edit: geen zin in een nutteloze discussie.

[Reactie gewijzigd door white modder op 29 juni 2016 18:00]

1366x768 |:( Komop HP het is 2016, zo'n resolutie is ook op 11.6 inch laptop gewoon te laag.
Zoals je kan lezen; je hebt ook de mogelijkheid om een HD-IPS scherm aan te schaffen bij de betreffende Chromebook.

Daarnaast zijn er voldoende Windows-laptops te koop waar ook nog 1366x768 een geaccepteerde resolutie is; dit omdat Microsoft ook geen enorm hoge eisen stelt aan het gebruik van Windows 8.1/10 al dan niet in combinatie met een touchscreen.

En daarnaast zijn er alleen al sinds 1 januari 2016 bijna 100 tablets verschenen in de Pricewatch die allemaal een resolutie van 1366 of lager hebben; blijkbaar ook allemaal nog steeds courant en sommigen ook relatief goed beoordeeld.
Zoals je kan lezen; je hebt ook de mogelijkheid om een HD-IPS scherm aan te schaffen bij de betreffende Chromebook.
1366x768 = HD. Kortom, dit zegt nog niet dat het IPS scherm een hogere resolutie gaat krijgen.
1366=768 = WXGA Wide, dat is officieel geen HD.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 28 juni 2016 08:56]

HD slaat volgens mij op televisie, niet op computer monitoren. Het is niet helemaal 1-op-1 te mappen. AFAIK start HD bij 1280×720 en kan elke resolutie daarboven als HD worden verkocht (al dan niet officieel).
computer monitor gebruiken(afzonderlijk van laptops en ultra-wide monitoren) ook gewoon HD Ready, Full HD, QHD, UHD etc... alleen bij laptops gebruiken ze deze standaarden.

Toch geloof ik dat er wel een 1080p variant gaat komen.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 28 juni 2016 09:34]

nee, niet per definitie, ik heb persoonlijk graag een chromebook met deze resoluties omdat deze laptop voor thuisgebruik is bedoeld en daar kan batterijduur een grotere factor zijn dan een hogere resolutie (waar ik persoonlijk ook weinig om Geef)
Als je met 1600*900 draait is de text zo klein, denk dat dat het probleem is.
Wel eens een laptop met een fatsoenlijke resolutie (zoals een Macbook met retina scherm of vergelijkbare modellen)? Daar zijn de letters gewoon even groot. Alleen zie je de pixels niet meer (of nauwelijks).
Niet dat het noodzakelijk is, meeste mensen zitten een stuk verder van hun laptop scherm af dan van van hun smartphonescherm, daarnaast is dit een 11,6" scherm dus het valt mee, de gpu van die Celeron kan ook geen wonderen verrichten dus vergeet dat ook niet.

Daarnaast is hogere resolutie ook kleinere tekst, het maakt het onwerkbaar klein.

*een kennis had paar jaar terug zo'n "fancy" 13" laptop van Sony met een FHD scherm, lezen was een ramp zonder de dpi te schalen waardoor alles er (naar mijn mening) er lelijk uitzag op het scherm erdoor.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 28 juni 2016 09:03]

Ik heb al jaren een Acer Aspire Timeline 11,6 inch laptopje (met SSD) met deze resolutie en dit werkt voor mij prima. Daarnaast ook nog 2 andere laptops maar die gebruik ik weer meer voor andere doeleinden.
WXGA schermen zijn gewoon stinkend goedkoop om te produceren. Zo simepl zal het wel zijn.
Jammer dat er geen chromebooks zijn met meer opslag, denk dat dat toch wel fijn zou zijn geweest.
Of heeft iemand ervaring en vindt ie dat wel genoeg?
Maar Chromebooks zijn toch juist bedoeld/ingericht om "always online" te zijn en hierdoor gebruik te maken van zaken als Dropbox, Onedrive, Google Apps etc?

Een gemiddeld Android-tablet heeft ook maar 32GB opslag aan boord; veel mensen vinden dat ook voldoende alhoewel je daar nog wel eens de optie hebt om een SDHC-kaartje te plaatsen.
Het was altijd wel genoeg, omdat je eigenlijk alles via Google Drive draait. Daar staan al je bestanden. Als je veel Android apps wil draaien, is meer geheugen misschien toch wel handig.
Als je meer lokale opslag nodig hebt dan hoor je niet bij de doelgroep van een Chromebook. Het hele idee is immers dat data in de cloud staat.
Je krijgt bij je Chromebook voor 2 jaar 100 Gb op je Google account. Moet je wel wat voor doen, zo heel gemakkelijk is het nog niet om de 100 Gb te claimen.
Op dit moment is 16 GB meer dan voldoende om binnen de grenzen van de mogelijkheden van ChromeOS te werken. Wanneer Google Play (Android store) beschikbaar wordt, kan het een probleem worden.
Er zijn overigens een aantal Chromebooks waarvan de SSD vervangen kan voor een grotere . De fijne werkende Dell Chromebook 13 (7310) is er een van.
Er is genoeg documentatie te vinden hoe ChromeOS op een versie SSD geinstalleerd moet worden.
Beetje stemmingmakerij natuurlijk, maar ik heb nog nooit iemand een chromebook zien gebruiken. En ik zit Best een beetje in de hippe mobiele werk "scene". Voor mij vriendin, jaar geleden een hp stream 11 x360 gekocht. Nog nooit zo'n Goede value for money gezien.
Het is meer voor de mensen thuis die simpele eisen hebben (oftewel n00bs :) ) en er geen omkijken naar willen hebben qua drivers en configuratie. En voor onderwijs zijn ze heel populair.

Ik ken ook geen mensen die ze voor hun werk gebruiken nee, maar dat is niet echt de grote afzetmarkt voor Chromebooks.
Mee eens, maar voor de zelfde prijs heb je gewoon een x86 systeem. En of mensen het willen of niet. De wereld draait op x86. Daarom vind ik dat de jeugd daar moet mee leren werken. Op school chromium apps draaien en dan thuis de Windows pc aanzetten om een boekverslag te maken vind ik een onnodige switch.
Deze Chromebook heeft ook de x86 architectuur :) Of bedoel je Windows?

Ik kan me wel voorstellen dat ze het op scholen prettig vinden. Al die kinderen die lopen te rommelen aan hun software, rotzooi kunnen installeren met virussen. Met een chromebook is die kans een stuk kleiner en zelfs als het gebeurt dan doe je even een Factory reset, log in en klaar ben je.

Het leren van Windows voor productiviteit lijkt me meer wat voor het voortgezet/middelbaar onderwijs, de Chromebooks zijn meer populair in het basisonderwijs, heb ik begrepen.
Oeps, je hebt gelijk. Ik doel inderdaad op Windows gebruik. Maar waarom zou je basisschool kinderen chromebooks adviseren om daarna over te stappen op Windows. Mijn dochter van bijna 4 kan al angstig goed overweg met mijn surface tablet :/
Ik adviseer niks :) Als ik kinderen zou hebben zou ik er juist bedenkingen bij hebben om deze al zo vroeg op te nemen in Google's ingrijpende profileringdatabases.

Maar ik kan me voorstellen dat scholen er voor kiezen. Die worden ook hard aangepakt met bezuinigingen en voor een serieuze IT afdeling lijkt me weinig geld. Met een chromebook is het 1 knopje voor een wipe en 5 min later is alles weer hersteld. Dus meer tijd voor onderwijs en minder IT geklooi. Zoiets houdt immers een hele klas van 20-30 kinderen op.

Ik ben zelf ook geen fan van ChromeOS trouwens. Heb het een kans gegeven maar nee. Het is niet mijn ding. Ik heb te veel eigen infrastructuur.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 juni 2016 10:36]

Op school chromium apps draaien en dan thuis de Windows pc aanzetten om een boekverslag te maken vind ik een onnodige switch.
Je kunt thuis gewoon Chrome opstarten en je hebt dezelfde omgeving als op je Chromebook.
Tot op zeker hoogte kan dat. Maar zodra je al met office gaat werken heb je niet de zelfde mogelijkheden. Google docs/Open source office alternatieven zijn wat mij betreft een illusie (helaas)
Je geeft in je voorbeeld aan op school te werken met ChromeOS, dan is Microsoft Office blijkbaar niet noodzakelijk. Daarnaast is ook van MS Office een online versie beschikbaar.
Office 365 is niet een "online versie" van Office. Dat is compleet andere software die ongeveer hetzelfde aanvoelt, en grotendeels dezelfde bestandstypen kan verwerken.

Maar op die manier kun je GDocs ook een "online versie" van MS Office noemen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 28 juni 2016 13:22]

Mee eens, maar voor de zelfde prijs heb je gewoon een x86 systeem. En of mensen het willen of niet. De wereld draait op x86.
Het gaat om niet om de wereld van nu, het gaat om de wereld van morgen. In die wereld maakt het steeds minder uit of je nou op Windows, Mac of Linux werkt. Zolang je maar een browser hebt.
Wat dacht je van Word, Excel Online of Google Docs. Voor boekverslagen voldoende.
Chromebooks voor n00bs is een beetje kort door de bocht.
Een chromebook ontzorgt absoluut. Sinds mijn ouders van Windows over zijn gestapt naar ChromeOS, is het een stuk rustiger geworden aan de telefoon. En toch kunnen ze nog alles wat ze voor die tijd ook konden.

Ben zelf alsoluut geen n00b maar een Chromebook is bij ons thuis toch het belangrijkste apparaat. We hebben er 2.
Jammer dat ze niet het nieuwe logo hebben geïmplementeerd zoals in deze laptop. Misschien is dat om het verschil aan te duiden tussen high-end laptops en meer low-end chromebooks?
Het is een aanzienlijk verschil; een beetje Spectre staat vanaf 1000 Euro in de winkel en als je een custom Spectre bestelt in Amerika, kom je snel richting de 2000 Euro. Dat is nogal een verschil met een adviesprijs van $189 voor het Chromebook in het artikel.

Of daar een logootje (ontwerp & kleur van enkele centen) nou echt het verschil in zou moeten aangeven, dat betwijfel ik wel een klein beetje.
Dit logo is wel groot in verhouding met de laptop zo. Die lijkt daardoor echt een stuk kleiner dan dat hij is. Het logo van de spectre pro is erg strak afgewerkt en laat het geheel net wat groter lijken.
Mijn zoon (en zijn hele klas) gebruikt op school en thuis de gehele dag een Chromebook (Dell), geweldig ding, alles start razendsnel op, zeer goed netwerkkaart in. Scheelt hem een hele tas boeken dragen en veel papierwerk. Maar goed voor mijn moeder toch maar een 'gewone' laptop gekocht omdat iets nieuws weer veel gedoe geeft. Maar ik denk dat mijn volgende laptop wel eens een Chromebook gaat worden, zeker als ik Android apps kan gaan draaien.
Ik vind het toch een erg beperkt systeem. Tot nu toe kon je ook geen android apps draaien, dus Skype was niet mogelijk. Dan wordt je gedwongen Google-apps te gebruiken, maar die keuze wil ik zelf maken. Het is maar afwachten hoe android-apps op een chromebook gaan uitpakken. Het werkt vaak al niet prettig op een tablet, laat staan op een nog groter scherm. En je moet dus ook een touchscreen hebben wat het weer onnodig duur maakt. Veel zaken waar niet goed over nagedacht is.
Je hebt denk ik toch een verkeerd beeld van Chrome OS. De beperkingen die je ziet, zijn vooral beperkingen tussen de oren. Stellen dat je een touchscreen nodig hebt is in ieder geval onzin.
Android apps zijn gemaakt voor touch-screen dus ik zie niet hoe je dat anders zou kunnen oplossen.
Skype is inderdaad een gemis. Hoe de implementatie van Android apps is, dat is ook afwachten. Het is tekort door de bocht om te zeggen dat hierover niet goed is nagedacht ...we weten het gewoonweg nog niet.

Voor productief werken, tenzij je met legacy te maken hebt (VBA, spul dat je moet installeren), of lokaal veel oemph nodig hebt, een Chromebook van ¤200 concurreert met ¤800+ machines in gebruikservaring.

Zelf doe ik nogal wat scripting oplossingen creëren voor met name Gsheets. Ik was redelijk bedreven in VBA en ja met een snelle PC is dat aanzienlijk sneller. Scripts werken gelukkig veelal server-based, dus de oemph hoef ik niet op een lokale machine te hebben.

Verder, zeker als je ook met hyperlinks naar andere documenten werkt. Office, zodra je een naam verandert of de file verplaatst of als er een (sub)folder hernoemd wordt, ben je het haasje ...no problemo met documenten in Google drive.
Het touchscreen is voor mijn zoon een uitkomst, scrollen door teksten, teksten of plaatjes wat groter maken, gaat snel en precies. Als ik hem even in mijn handen heb maak ik daar ook snel gebruik van. Klopt het is onduidelijk hoe de android apps zich gaan gedragen, met ARC wel eens geprobeerd was geen succes, maar ik voorzie wel voordelen.
De Google apps, dat is een keuze.
Ik ben al een paar jaar een contente Chromebook gebruiker. Eerst met de C720 11" intel 4Gb en nu met een C910 15" full HD 4GB.

Full HD is een enorme verbetering. 15" is misschien wat groot, maar werkt wel heel erg fijn. Zeker bij complexe spreadsheets: je opent gewoon een tweede venster van hetzelfde document (kan evengoed een tekst of presentatiedocument zijn).

4Gb is nu toch minimaal. 2Gb kan werken als je maar een paar vensters hebt openstaan, standaard heb ik veel openstaan.

Lokale opslag, 32Gb ...alsof je 2 Tb op een Windows machine. Met de komst van Android vermoed ik dat dit nog steeds genoeg is (veel android telefoons hebben nog steeds 32Gb of minder), maar kijkend naar mijn OneplusOne, 64Gb is toch wel erg fijn.

Voor wat meer opslag kun je altijd een SSD erin knallen, zit niet in de weg en werkt verder prima.

Voor zaken die je niet met een webapp kunt doen, moet je terugvallen naar Linux (wat je trouwens op een chromebook ook kunt draaien), windows of mac. Zelfs foto bewerkingen zijn redelijk te doen met een Chromebook ....alles met Office producten, doorgaans is werken met Google drive veel en veel handiger, sneller.

Met de komst van meer eisende dingen, 6 of 8 Gb daar zou ik voor opteren bij een nieuwe Chromebook. Backlight keyboard lijkt me ook erg fijn. Een betere grafische processor, zeker nu Android App store gaat komen. Nooit meer minder dan Full HD (bij 15" zou de resolutie zelfs hoger mogen zijn). 13"-14" lijkt me ideal.

Maar heel eerlijk, het gross van de Chromebooks hebben teveel weg van netbooks. Het lijkt leuk, maar behalve voor mensen die al in de stress schieten als een tweede venster openstaat, niet echt werkbaar.

Lang verhaal. Bottom-line, ik ben heel wat productiever geworden met mijn Chromebook. De totale kosten (inclusief tijd/frustratie voor updates en zo) zijn veel lager dan bij alternatieven. Je moet echt 2-3x zoveel geld uitgeven wil je een vergelijkbare ervaring hebben.

Het fabeltje van altijd internet is niet waar. Evengoed, als er geen internet is, dan ken ik maar weinig use cases waarbij Windows of Mac of Linux wel een goed alternatief zou zijn.

Gamen, alleen wat je via het web kunt doen. Video editing is mogelijk op een Chromebook, maar heb ik nog nooit gedaan.
Hoe snel is een chromebook in opstarten, chrome starten, browsen, veel tabs open hebben en scrollen etc? Ben ik wel geinteresseerd in!
Opstarten en browsen kan vaak binnen 8-10 seconden. Browsen is snel, veel tabs is geen probleem. Wel het advies om - als je een Chromebook overweegt - er één met 4GB intern geheugen te selecteren.
Ongeveer hetzelfde als een goedkope notebook met SSD dus. Met dure notebooks gaat het allemaal wat sneller omdat je sneller kan inloggen (hello of vingerafdruk) en betere grafische hardware hebt.
Exclusief wachtwoord typen, 10 tabs en whatsapp web, i3 15" Full HD, 4Gb intern

Van lock naar alles open: ~ 1 seconde (of gewoon dichtklappen)
Van alles open naar lock: < 2 seconden

Van alles open naar uitloggen: 3 seconden
Van inlog naar alles open: 6 seconden (whatsapp duurt wat langer vanwege aanmelden)

Shut down naar login: <

Volledige shutdown: < 4 seconden
Volledig koude start tot inlog: 5 seconden

Van gebruiker wisselen is hetzelfde als van en naar login.

Regelmatig heb ik 10-20 pagina's open en de enige reden waarom ik ze dicht gooi is óf dat ik ze niet meer nodig heb óf omdat ik het overzicht kwijt ben (soms heb ik 3x browser met 5-10 tabs open, handig wanneer je veel bronnen moet raadplegen). Soms hang ik nog een extra full HD monitor eraan voor extra schermruimte.

Ik merk geen vertraging in het scrollen bij zoveel open. Meerder youtubes open, ook geen probleem.

Het is omdat mijn Windows desktop zo'n beetje 24/7 aan staat en met 3 schermen dat ik er regelmatig achter werk. Maar als ik opnieuw moet opstarten (of na een herstart van een windows update), dan zoek ik vaak mijn Chromebook in (moet ik altijd op inloggen) omdat het lang duurt voordat ik aan de slag kan.

Zodra je het eco-systeem van Google drive een beetje door hebt, dan snap je niet waarom mensen nog steeds ping-pongen per email met allerlei bestanden. Sterker nog, ik ben voor een redelijk deel OS agnostisch geworden (zolang ik het maar niet hoeft te onderhouden) en bij Google drive en gmail kan ....maar, je merkt wel een verschil. Er moet een redelijke machine zitten onder een Windows configuratie wil deze in snelheid concurreren met een Chromebook.

Onderhoud Chromebook, 1x in de zoveel dagen een herstart (downloaden gebeurt op de achtergrond en merk je niet), binnen 10 seconden ben je weer up-and-running.

Worst-case scenario: mijn Chromebook raakt kwijt / stuk. Zodra ik een nieuwe Chromebook volledig ongebruikt heb, ben ik binnen 5 minuten up and running (als deze nog aangemeld moet worden op een netwerk en zo) zoals ik het had. Is er al een keer ingelogd (dus netwerk is al bekend), dan is het een kwestie van mezelf als gebruiker aanmelden (heb ik niet de eigenaar van de Chromebook voor nodig) en gaan met die baan, veelal binnen 1 minuut.

Binnen ons gezin willen de kinderen, behalve voor spelletjes, liever de Chromebook gebruiken; het is gewoon snel voor iets op te zoeken, huiswerk te doen (stukje schrijven, presentatie voorbereiden), youtube filmpjes, HTML5 spelletjes.
Bedankt voor je verhaal. Het sterkt mij er in dat het een goede opvolger kan zijn voor mijn vrouw (voor haar computer..).
Als ik zie wat zij met haar Surface Pro 2 doet.. is 16GB opslag ook genoeg; ikheb haar niet kunnen betrappen in de afgelopen jaren iets op te slaan. Surfen, e-mail en een sporadisch spelletje.

Veel geld uitgeven kan even goed wel. Een HP Spectre is ook aan de prijs; net als de Surface Pro.
Ik ga me er in verdiepen.
Hele nette specs en bizar goedkoop eigenlijk. Deze HP gooit hoge ogen.
Met Android erop heb je eigenlijk niet meer nodig voor mobiel en thuis gebruik bij een laptop.

Met alle power van Google hierachter wordt de hele consumentenmarkt voor laptops flink op zijn kop gezet.
als je zo snel kijkt heeft het wel wat weg van de macbook 12 inch.
ben benieuwd hoe de chrome store zich gaat ontwikkelen aangezien diverse android apps voor de telefoon nu ook beschikbaar zijn voor de chromebooks..
Als je voor looks gaat, moet je deze eens bekijken: http://www.theverge.com/2...ricing-availability-specs
zeker een mooi ding.
Spijtig dat er zo weinig Chromebooks met azerty toetsenborden uitkomen. Zoiets zou misschien wel eens perfect kunnen zijn voor bijvoorbeeld mijn ouders die op hun 'dure' windows laptop toch alleen maar browsen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True