Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

HP heeft een nieuwe Chromebook aankondigd die bedoeld is voor het onderwijs. Het gaat om een Education Edition van de HP Chromebook 11 G4, die is uitgerust met rubberen randen om beter bestand te zijn tegen stoten en valpartijen.

HP claimt dat de Chromebook bestand is tegen valpartijen tot 70cm. De G4 EE is 20mm dik en weegt 1,5kg. Verder is de laptop voorzien van een scharnier dat 180 graden draait, waarmee de Chromebook volledig plat kan worden gelegd. Ook zegt HP in de G4 EE een toetsenbord te gebruiken dat de Chromebook beschermt tegen morsen.

De G4 EE is uitgerust met een Intel Celeron N2840 met Intel HD Graphics. Verder beschikt de Chromebook over 4GB-ram en heeft hij 16 of 32GB interne opslagruimte, afhankelijk van het model. Het scherm heeft een beelddiagonaal van 11,6" en een resolutie van 1366x768 pixels. Voor een meerprijs is er de optie voor een ips-paneel. Ook is het mogelijk om de Chromebook uit te rusten met 3g en 4g.

Verder heeft de G4 EE een usb 2.0-, een usb 3.0- en een hdmi-poort. De accuduur van de Chromebook is 9,5 uur. Met de applicatie Chrome Management Console kunnen docenten en beheerders verschillende Chromebooks tegelijkertijd bijhouden volgens HP.

De Chromebook is alleen verkrijgbaar via de zakelijke en educatieve markt. Prijzen beginnen bij 230 euro exclusief btw. De G4 EE zal vanaf eind februari beschikbaar zijn.

Hp Chromebook 11 G4 EEHp Chromebook 11 G4 EEHp Chromebook 11 G4 EE

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Het mag wellicht achterdochtig klinken maar het feit dat Google dit zo pushed aan educatie-instellingen doet mij vrezen dat de informatie die aan de "achterkant" wordt vergaart via Google applicaties een goudmijn is en een leerling straks in zijn latere leven zijn schoolprestaties nog eens nadelig tegen zich kan keren. 230 euries voor een beperkte laptop is natuurlijk heel aantrekkelijk voor een schoolinstelling, en vast ook prima te beheren door de eenvoudige uniforme opzet, maar zijn zich weinig bewust van welke data wordt "gedeeld". Op de middelbare school van mijn zoon zijn ze er ook mee aan het expirimenteren maar zolang de schoolinstelling niet overtuigend kan aantonen dat Google geen leerling en gerelateerde toets of examenantwoorden en resultatendata verzameld zal mijn zoon niet deelnemen. If it's (almost) free, you are the product.

[Reactie gewijzigd door L1z4rd op 21 januari 2016 18:36]

De school gebruikt de business versie van Google apps. Hierbij staat in de contracten dat Google niet zal dataminen. Er mag alleen in de data worden gekeken bij support bij problemen.

Hier het betreffende gedeelte:
5. Processing of Customer Data.
5.1. Controller and Processor. If the Data Protection Legislation applies to the processing of Customer Data, then as between the parties, the parties acknowledge and agree that: (a) Customer is the controller of Customer Data under the Agreement; (b) Google is a processor of such data; (c) Customer will comply with its obligations as a controller under the Data Protection Legislation; and (d) Google will comply with its obligations as a processor under the Agreement. If under the Data Protection Legislation a Customer Affiliate is considered the controller (either alone or jointly with the Customer) with respect to certain Customer Data, Customer represents and warrants to Google that Customer is authorized to give Instructions to Google and otherwise act on behalf of such Customer Affiliate in relation to the Customer Data as described in this Data Processing Amendment, and to bind the Customer Affiliate to the terms of this Data Processing Amendment.
5.2. Scope of Processing. Google will process Customer Data in accordance with Customer’s Instructions. Customer instructs Google to process Customer Data to: (i) provide the Services (which include the detection, prevention and resolution of security and technical issues); and (ii) respond to customer support requests.
5.3. Processing Restrictions. Google will only process Customer Data in accordance with the Agreement and will not process Customer Data for any other purpose. For clarity, and notwithstanding any other term in the Agreement, Google will not serve Advertising in the Services or use Customer Data for Advertising purposes.
Ik ben het met je standpunt eens, maar het zijn wel handig dingen en zolang je het open internet mee op kan (misschien met wat filters voor geweld) zie ik niet veel problemen al vind ik dat kinderen op de hoogte moeten zijn van gratis vs vrij (free vs freedom). Dat gezegd, ik zou wel enorm trots zijn op mijn zoontje als hij zo'n chromebook binnenstebuiten hacked en er van alles mee kan wat normaal niet kan onder ChromeOS :)

[Reactie gewijzigd door teek2 op 22 januari 2016 09:03]

Je hebt helemaal gelijk dat je je hier druk om maakt. Maar bedenk je wel dat het alternatief vaak is dat studenten Windows gebruiken wat continue homecalls doet naar MS met onbekende inhoud En gratis Dropbox-accounts om bestanden met elkaar te delen, waar Dropbox zelf, en bij gevolg de Amerikaanse overheid, naar hartenlust in kan rondneuzen.
De praktijk is dat niemand zich hier druk om maakt. En doe je dat wel, dan wordt het al snel erg moeilijk om met projecten mee te doen waarbij de rest van je groepje de bestanden allemaal wél via dropbox deelt.
Ik zie de meerwaarde van deze laptopjes niet direct, maar misschien is dat wel persoonlijk. De beste graadmeter om te zien of deze dingen een beetje populair zijn is hoeveel ze gebruikt worden. Iemand die een school weet die chromebooks gebruikt?
huisgenoot heeft er een. Maar sinds hij naar college is start hij een VNC naar zijn desktop om applicaties te kunnen draaien (SPSS e.d.).

Lekker fijn en licht ding. Die van hem ziet er mooi uit en heeft een degelijke bouwkwaliteit. Het OS is echter nog in een soort alfa-stage. Geen android apps, zeer weinig apps in de Chrome Appstore. Google Docs is zeer beperkt ten opzichte van Office.

Om te internetten en een klein A4'tje te typen is het een perfect apparaat. Verder eigenlijk niet. Bovendien heb je 100% van de tijd internet nodig want je kan niks opslaan. (filmpje in de trein is al lastig).

Maar goed het is ook maar ¤230. Je krijgt waar je voor betaald denk ik.
Bovendien heb je 100% van de tijd internet nodig want je kan niks opslaan. (filmpje in de trein is al lastig).
Als jij een mail wil typen/lezen (als die al is ontvangen) of een a4tje typen zoals je zelf beschrijft heb je helemaal geen internet nodig...

Een film streamen word inderdaad lastig. maar die kan je wel van de SD kaart afspelen :)

https://support.google.com/chromebook/answer/3214688?hl=nl

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 januari 2016 16:55]

Dat kan inderdaad. Maar ik bedoel meer: je bent voor alle apps afhankelijk van webapps. Dus veel gaat het niet doen zonder internet. Op een pc of mac kun je nog altijd al je programma's offline draaien. En dingen vanaf je harde schijf openen.
Webapps kunnen dus vaak wel gewoon werken, denk dat je je verkijkt op de kracht van HTML5, veel apps voor chrome zijn dan ook gemaakt met de gedachten dat je er ook offline bij kan (alleen kan je dan uiteraard geen nieuwe content ophalen).

Maargoed we gaan nu al van "onbruikbaar" naar "je kan wel iets maar minder dan een mac of PC", dus dat is al een hele stap :)

Punt is dat dat ding dus niet onbruikbaar is, dat staat er los van of je ergens anders meer mee kan natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 januari 2016 17:01]

Prijs is toch aan de hoge kant.

Met BTW kom je uit op een adviesprijs van ¤278. Zal wel zakken naar rond de 250, maar voor dezelfde prijs heb je ook een Windows machine. Het OS is me dan toch te beperkt.
Ik kan hier wel op commenten. Ik heb namelijk beiden, een Windows machine van 250 en een chromebook.
En de chromebook is veel meer portable, werkt vlotter en heeft een veel beter scherm.

In die prijsklasse wint de chromebook hands down voor mij.
Kan je niet gewoon Office 365 online gebruiken ipv Google Docs? Dan kan je direct al een stuk meer.
Niet echt.
Office 365 op het web kan nauwelijks meer dan Google Docs en Spreadsheets. Laat staan realtime samenwerken.
Realtime samenwerken in 1 document kan toch gewoon in Excel/Word?
Niet tegelijk in de alinea, maar in een deel van het document, en het is minder - to the point - als met Google Docs. Je moet 'wijzingen automatisch delen' aanzetten bijv.

Het is wel sort-of realtime, maar voelt voor mij nog niet zo natuurlijk als Google Drive.
Bovendien heb je 100% van de tijd internet nodig want je kan niks opslaan. (filmpje in de trein is al lastig).
Dat is een fabel. (Vrijwel?) Elke Chromebook heeft een fysieke schijf waar gedownloade bestanden naar toe gaan (in de Downloads folder bijvoorbeeld).

Dat zou anders betekenen dat als je een bestand download, deze meteen (ongevraagd) geupload wordt naar je Google Drive. Dat is niet het geval.
Het Alberdingk Thijm scholen gemenschap in Hilversum, gebruikt deze Chromebooks voor haar eerste klasser op school in plaats van boeken.

Ik mocht in het begin van mijn ICT "carriere" MBO niveau 3 stage lopen op één van de scholen in Hilversum.
Het beheer van zulke apparaten (Chrome Management Console) is redelijk éénvoudig in vergelijking met een ander systeem.
Alhoewel, je bent toch wel erg afhankelijk van het Internet, als het in niet goed werkt of het helemaal niet doet, dan hang je.
In het geval bij mijn stage, lag het internet er voor twee weken eruit
Boeken zijn er niet, want daar hadden we de Chromebooks voor. :+)

De eerste Chromebook die we hadden was een Samsung Chomebook die na een paar keer stoeien een gebroken scherm opleverde.
De Samsung Chromebook was niet sterk, en alles behalve krachtig, zelfs voor Chrome OS, was dit onvoldoende.

Later kwam de ASUS Chromebook C300 deze was een stuk steviger en wat sneller dan onze voorganger.
een Chromebook die is uitgerust met rubberen randen om beter bestand te zijn tegen stoten en valpartijen. is een verademing voor scholen.
Zoon low res schermpje ipv boeken? Wat een horror
Tja, ik ging/ga er niet over.
Het was wel een leuke ervaring om met Chromebooks te werken.
Een bekende van mij werkt op een school waar ze een pilot hebben lopen met Chromebooks. Voor normaal gebruik werken ze daar prima, echter geeft hij zelf Informatica en heeft daardoor nogal regelmatig software nodig die niet op deze apparaatjes draaien (voorbeeldje, de software voor LEGO Mindstorms).
Nouja de meerwaarde voor dit laptopje is duidelijk beschreven in dit artikel, robuust enzo.
Ook zijn chromebooks over het algemeen goedkoop en snel.
Combinatie van deze twee maakt dit misschien wel interessant voor scholen.
Goedkoop, snel, makkelijk te beheren, veilig, lange accuduur, en meeste chromebooks zijn ook nog redelijk robuust.
Overigens wel aan te raden om indien je google services gebruikt om als school apps voor education/business te halen ivm datamining, iets wat overigens ook bij de concurrentie speelt.
Scholen zijn de nummer 1 doelgroep voor Chromebooks, ideaal omdat ze zo hufterproof zijn en vrijwel alle school-software tegenwoordig online staat. Vorig jaar werd door Gartner nog becijferd dat 72% van de verkochte Chromebooks hier naar het onderwijs gaan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 januari 2016 18:14]

Wij draaien als school(Corlaer College in Nijkerk) nu met 2000 Chromebooks met klas 1 t/m 4.
We waren de 1e vo-school in NL die met chromebooks zijn begonnen en vanaf het begin heel positief. De apparaten zijn snel, lange accuduur en goedkoop. We hebben chromebooks uit 2012 die nog steeds 1 van de snelste machines zijn. Dat is bij windows laptops wel anders.

Beheer is zoals al gezegd zeer eenvoudig en omdat alle data in de cloud staat kan je makkelijk een chromebook resetten of wisselen.
Goede infra is wel belangrijk om chromebooks te gebruiken, maar dat is ook het geval met tablets of laptops. Offline kan je een chromebook met een chromebook goed werken.

In de loop der jaren is ook de kwaliteit van de chromebooks met stappen vooruit gegaan. De huidige modellen zijn behoorlijk hufterproof.
Als je kijkt naar wat een gemiddelde student of een leerling nodig heeft, dan valt dat best mee. Alle lesboeken zijn tegenwoordig online applicaties, tentamens e.d. kunnen tegenwoordig ook online. Een Chromebook past daar dan het beste bij: het is snel, stabiel, eenvoudig te onderhouden, moeilijk te hacken en inderdaad... Je kunt er niet veel mee. Maar dat hoeft een student toch ook niet?
http://www.dordrecht.net/...atste-chromebook-uit.html

Kijk hier maar eens.

Helaas zijn hier heel veel mensen die een mening over een Chromebook ventileren die er nog nooit mee gewerkt hebben, en dan vooral de vermeende data vergaring van Google als argument aangeven dat deze machines geen goed kunnen doen.
Al eens een Win 10 laptop opgestart zonder internet? Dan gaan er ook van allerlei alarmbellen rinkelen dat niet als meer functioneert.
Google Edu is niet gratis en is alleen al qua kosten voor scholen echt een uitkomst. Ook het onderhoud is vele male simpeler en goedkoper dan andere systemen.
Ik ben beheerder op een school die veel werkt met Chromebooks.

De grote meerwaarde ligt in het centrale online beheer, lage instap prijs, lange accuduur en de levensduur van de apparaten in het algemeen.

Veel van het lesmateriaal zit al verstopt achter webportalen van de grote leveranciers en een simpel apparaat die in een paar seconden daar bij kan komen is dus al genoeg.

Het centrale beheer via de management console maakt het verder mogelijk om bijvoorbeeld in enkele seconden privé apparaten helemaal dicht te timmeren en in een beveiligde omgeving veilig examens af te nemen.

[Reactie gewijzigd door LijkjeNL op 21 januari 2016 17:07]

Wat voor een school is dit? Basis of Middelbaar? Want als je iets van externe applicaties moet draaien ben je eraan. Kan me niet herinneren dat ik die per sé nodig had op de middelbare school (behalve office dan). Maar op het HBO en Uni kom je er denk ik niet mee uit de voeten?
Op Universiteit Utrecht wordt nu ook proefgedraaid met sommige tentamens afnemen op chromebooks. Wat ik er van hoor lijkt het aardig te bevallen.
Chromebooks worden echt hevig onderschat vooral door Apple en MS die hierdoor de strijd dreigen te verliezen als het om educatieve middelen gaat en dat is toch wel belangrijk want waar de jeugd nu mee werkt gaan ze vaak later ook gebruiken.
Er werken ook al jaren hordes mensen op Citrix terminals, en niemand die ze thuis gebruikt. Probleem is dat je met een Chromebook mensen wel traint om de Chrome browser te gebruiken, maar dat je dat net zo goed ook op een Windows of Mac kan gebruiken.

In thuisgebruik heb je weinig aan het feit dat je bedrijf/school de laptop zo makkelijk kan dichttimmeren. In de onderwijs markt zijn Chromebooks vrij snel totaal dominant geworden, de vraag is nu of ze buiten die sector (plus die van internet terminals bij bedrijven) ook succesvol kunnen worden.

Misschien dat het dit keer lukt - er is de afgelopen dertig jaar al zo vaak voorspeld dat de 'domme terminal' massaal zou opkomen, maar het is nooit echt realiteit geworden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 januari 2016 18:19]

Voor de meeste thuisgebruikers is een Chromebook meer dan voldoende, ik ken wel een aantal mensen die ze hebben maar inderdaad ze zijn makkelijk op één hand te tellen.

Ik zou er zelf ook nog niet aan willen, pas als ze Android apps kunnen draaien heb ik interesse.
Sorrij vergeten te vermelden, het betreft een VO school.

Software ontsluiten wij via een VDI omgeving met een HTML5 renderer
Wij doen hetzelfde op kantoor, Chromeboxen of Chromebooks met Citrix XenApp via een HTML5 receiver.
Interessant om te horen zeg! Wij zouden deelnemen aan een chrome pilot, maar het management heeft er toch van afgezien (kinderschoenen volgens hun). Wat wordt er bijvoorbeeld gedaan bij het ontbreken van internet (storing). Of welk office pakket wordt er gebruikt? Ben je nog dingen tegengekomen waar chrome echt nog niet geschikt voor is?

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 21 januari 2016 16:57]

Bij het ontbreken van de verbinding kan de gebruiker gewoon doorwerken op het apparaat zelf en binnen de Google Apps suite (Gmail, Drive, Documenten, Spreadsheets, Slides).

Bezoeken van leermiddelen is lastiger maar gelukkig kan een beetje docent terugvallen op analoog materiaal.

Uiteraard halen we internet bij meerdere providers vandaan zodat snel geschakeld kan worden bij uitval van een verbinding. stroomuitval wordt lastiger :)
Stel nu dat een docent een nood wifi doogle heeft op 4G.

Internet down en/of stroomuitval?

Doggle aan, en Chromebooks gaan nog 9 uur mee, tegen die tijd is de stroom en internet vast al weer up (of de schooldag voorbij).

[Reactie gewijzigd door djwice op 21 januari 2016 23:07]

Als het nodig is om ook regelmatig documenten te verspreiden of zelfs samen te werken in hetzelfde document, dan is google docs bij verre de meest geschikte oplossing.

Een geïnstalleerde Office kan in principe meer, maar zelden wordt dit door mensen gebruikt en eerlijk gezegd leidt het ook vaak af.

Ben je een macro fan, dus iemand die een beetje VBA kan, google script is fijner en ook nog eens makkelijker te onderhouden. Zeker cross documents.

Bv het is helemaal niet moeilijk om automatisch een rapportje naar elke deelnemer van een enquête toe te sturen en realtime alle resultaten verwerkt beschikbaar te stellen; voor iedereen of slechts een beperkt gezelschapgezelschap. Ook dit is gewoon op en chromebook in elkaar te zetten.

Pingpongen is een sport en geen werkwijze.
Ik zei het bij de vorige aankondiging van chromebook al, altijd dezelfde specs. Vendors willen dus duidelijk niet veranderen. Overigens ben ik een zeer tevreden privé chromebook gebruiker. (al heb ik wel crouton achter de hand)
Daarbij moet je ook niet vergeten dat specs er tegenwoordig steeds minder toe doen. Misschien als je gamer bent of grafisch ontwerpen, maar daar zijn deze dan ook niet voor bedoeld.
Een hoop taken verplaatsen zich steeds meer naar het web en de ontwikkelingen in hardware gaan steeds langzamer (is een i7 nou echt zoveel sneller dan een i3 in het dagelijks gebruik? ik betwijfel het).
Nou wil ik chromebooks verder niet verdedigen, ik vind ze redelijk nutteloos (een fullscreen browser kan ik op een standaard linux laptop ook draaien), maar iedere keer dat gezeur over specs is erg vermoeiend.
scherm, memory, batterij, ... ze doen er zelfs bij een browser wel toe.
De vraag blijft toch altijd, als Chromebooks zo geweldig verkopen, waarom zijn ze dan zo onzichtbaar in de browser statistieken? Je ziet bv op netmarketshare.com al twee jaar lang geen enkele toename in marktaandeel voor Linux (waar ChromeOS onder valt), het blijft rond de 1.6% schommelen. Ook bij Statcounter blijft ChromeOS rond de 0.5% hangen, drie keer zo weinig als desktop Linux distro's (en niemand kan toch zeggen dat die een ronkend succes zijn). Het is duidelijk dat ze erg populair bij scholen zijn, maar blijft iedereen binnen zijn eigen (school) intranet, installeert elke particulier Ubuntu of Windows op die dingen, waar zijn ze?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 januari 2016 18:53]

Ik denk dat je bij de cijfers goed rekening moet houden met een aantal zaken.

1. Als een Chromebook beter verkoopt dan alle Windows laptops, dan zegt dat nog niet enorm veel over de totale markt als er simpelweg veel meer verschillende Windows laptops zijn.
2. Chromebooks zijn nog maar in een beperkt aantal landen waarbij de focus ook zwaar op de Engelstalige landen is. In Azië nog vrijwel niet te krijgen bijvoorbeeld.
3 Mensen doen jaren met een computer, laptop verkopen liggen laag, dus het zal een tijd duren voordat je het terug ziet.

Op mijn vrij grote Nederlandstalige site zie ik overigens zo'n 1% van ChromeOS komen (ten opzichte van 45% Windows en 10% OSX, de rest vrijwel allemaal mobile. Linux desktop bleef op zo'n 0.2% steken de laatste maanden). Dan kan je bedenken dat het in de VS bijvoorbeeld al een stuk hoger ligt.

Maar het belangrijkste is denk ik hoe Chromebook bezitters ermee omgaan. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook een Chromebook, maar naast mijn Windows desktop en werklaptop die ik beide vele malen meer gebruik. Ook heb ik standaard meer tabs open op mijn andere computers, vanwege het formaat en de snelheid, wat invloed moet hebben op de stats bij bijvoorbeeld statcounter. Betekent dat dat ik het geen fijn apparaat vind? Verre van dat, ik vind het een geweldig apparaat waarbij ik telkens toch weer verbaasd ben hoeveel hardware je krijgt voor zo weinig geld, hoe snel het is(paar seconde booten) en hoe elegant het werkt. Het ding draait altijd de laatste versie zonder update gedoe en je merkt vooral hoeveel ruis je hebt op andere apparaten. Apps die updaten, bestanden beheren, ondanks de 16GB in m'n werklaptop weet ik die toch vol te krijgen etc. Op reis is mijn Chromebook bijvoorbeeld nog steeds het ideale apparaat. Weegt niks, kost weinig waardoor je niet bang bent dat het gejat wordt of kapot gaat en als dat wel gebeurt dan staan alle foto's, documenten etc in de cloud.
Ik denk dat Azië niet zo zal staan te trappelen voor computers waarmee ze volledig afhankelijk worden van Amerika. De meeste landen daar hebben het niet zo op met de VS zoals wij hier in Europa. Als die ooit overstappen van hun illegale windows naar iets anders voorzie ik meer succes voor lokale producten als eigen linux distros. Landen als China en Korea zijn daar al vaker mee in het nieuws geweest.
Toch kopen ze wel massaal Android telefoons.
Een Chromebook is echt perfect voor school (middelbare). Ik gebruik deze momenteel. Bespaart me het dragen van zware boeken, alles lekker handig in een ding. What ook fijn is is dat ik hem als het ware gewoon in mn kluisje kan laten liggen en thuis (dmv Google drive etc) verder kan werken.
Grappig dat elk artikel wat over chromebooks gaat eindigt in de discussie over de software, dat zie ik bij aankondigingen van Windows devices nooit.
Als gecertificeerd google Admin kan ik uit eigen ervaring vertellen dat dit os in het onderwijs een verademing is tov Windows.
Veel minder onderhoud, geen gedoe met updates, minder storingen minder licentie kosten enz enz. Google doet helemaal niets met de data in een google apps for education/work omgeving, hier zijn diverse documenten voor te vinden.
Ik persoonlijk vind het een knappe chromebook, meeste problemen die ik tegenkom zijn gebarsten schermen. Beetje rubber kan al veel doen.
Celeron CPU is afdoende voor chrome os en een paar tabjes zeker in onderwijs land.
Zal ongeveer een octane 2 score hebben van 7223, dit is vergelijkbaar met de populaire C720 serie van Acer.
Prettig is dat hij ook leverbaar is met een IPS paneel, hopelijk is deze dat ook full-hd

[Reactie gewijzigd door Dysan op 22 januari 2016 08:06]

Ik gebruik al meer dan 20 jaar computers in het middelbaar onderwijs (in Vlaanderen). Thuis heb ik een Chromebook en ik vind die fantastisch. Wij gebruiken in de les ook vaak Google Drive, maar wel op een Windows pc. In Vlaanderen is het zo dat onze educatieve uitgeverijen (Pelckmans, Van In etc.) handige bordboeken op de markt brengen die enkel op Windows draaien. De 'klik' is daar echt nog niet gebeurd, en als je weet dat er heel veel geld gemoeid is met schoolboeken in het middelbaar, dan vrees ik dat de switch nog niet voor direct is.
Nog steeds vind ik het jammer dat er geen gewone Linux distro op draait.
Niets houdt je tegen om chromeos eruit te gooien en ubuntu erop te zetten.

Is vrij makkelijk en heb je veel computer voor weinig. (Opslag is wel beperkt maar vrij makkelijk te vervangen)
Ik dacht dat je er enkel Ubuntu kon naast draaien.
er is sinds kort ook GalliumOS, werkt erg goed op mijn chromebookje. Het is in 20min een volwaardige linux-laptop geworden.

https://galliumos.org/
Waarschijnlijk de hele Ubuntu UI op de Chrome kernel of iets dergelijks. De kwestie is eigenlijk of het ding een willekeurige x86 Linux kernel wil laden en de controle daaraan overdragen. Weinig kans, gok ik.
Nou ja, de meeste Chromebooks/Chromeboxes zijn van bedrijven/scholen, daar mag je niet zomaar een Ubuntu op zetten.
Als het goed is kan er Ubuntu op gedraaid worden (heb het zelf niet gedaan.)
met één druk op knop kan je zelf wisselen van Chrome OS naar Ubuntu.
Ja dat weet ik, het is gewoon jammer dat je niet gewoon de distro naar keuze kan kiezen.
kan bij veel modellen. Veel modellen zijn uitgerust met SeaBIOS. Als je die standaard maakt kan je ieder OS draaien. Acer C720P's bijvoorbeeld zijn hierdoor giga populair.
Oh ok, dat is inderdaad een pluspunt dan :) Hiervan was ik niet op de hoogte.
Zit niemand er mee dat Google alle bewegingen op internet opslaat en analyseert.
Of is dat met die Chromebooks niet het geval?
Het is een heel groot issue, maar men eet het als zoete koek zonder na te denken. In de US zijn ze er meer van op de hoogte dan hier.
Zie de reactie van grootrde

Je laatste link is zelfs ondertekend 'pledged' by Google. Zie ook https://www.google.com/edu/trust/

[Reactie gewijzigd door djwice op 21 januari 2016 22:59]

Ze hebben ook bijzonder veel tekst nodig om uit te leggen hoe secure het wel niet is.

"Verkopen jullie data aan 3e partijen" - "nee dat doen we niet" - En dat klopt, dat doen ze ook niet, als je begrijpt hoe hun business model werkt, dan doen ze er alles aan om alle persoonlijke data voor zichzelf te houden. Google leeft voor 90%+ van advertenties dmv targeted marketing, wie beheert die targets ? Juist.

"Alle communicatie verloopt veilig via https" - zo'n enorme wasseneus, want de getranferde data word uiteraard wel in clear text opgeslagen zodat het volledig geïndexeerd kan worden.

En ja bij google for work word er iets meer encrypted, maar dit bedrijf is volledig onbetrouwbaar als het om privacy draait, want daar leven ze van en ze moeten meer en meer data vergaren. Project tango is de volgende stap.
De data van zakelijke klanten wordt bij Google niet in plain text opgeslagen. Hoe kom je daarbij?

Denk je nu echt dat Google het risico wil lopen contractbreuk te leiden? Weet je wat dat kost als ze dat doen? (Commercieel en in geld)

Waar baseer je het op dat ze onbetrouwbaar zijn? Wat doen je wél dat ze beloven niet te doen? Wat doen ze niet dat ze beloven wél te doen?

https://www.google.com/atap/project-tango/
Elk groot bedrijf wil wel interne navigatie. En met een CardBoard op is tango wellicht een mooie aanvulling :-)

[Reactie gewijzigd door djwice op 21 januari 2016 23:59]

Waar zeg ik dat het in plain text word opgeslagen ?
En ja bij google for work word er iets meer encrypted
Leg eens uit wat het doel achter project tango is ?

Dit is precies hoe google werkt: producten met API's beschikbaar maken, zodat developers er voor zorgen dat google zoveel mogelijk data afhandig kan maken.

Tango is puur voor het scannen van producten in je huis, niets meer, niets minder. Leuk voor je dat je dan een augmented reality spelletje kan spelen, maar dat boeit google bijzonder weinig. Het is iets waar streetview niet in kan/kon voorzien. Zelfde doel zit achter ingress: hoe loop je door een stad ? waarschijnlijk met de korste route.
Google heeft al aangegeven meer omzet te willen halen met cloudservices dan met advertenties.
Sorry
Waar zeg ik dat het in plain text word opgeslagen ?
, je schrijf clear text.
Vraag blijft het zelfde: wat is je bron?
Dat is net zo wanneer je met Chrome op een Mac of Windows computer werkt.
Ik weet het, alleen hebben Apple en Microsoft er (nog) geen business model omheen gemaakt.