Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Nvidia stopt productie GeForce RTX 3090 Ti vanwege bios- en hardwareproblemen'

Nvidia heeft board-partners mogelijk gevraagd om de productie van GeForce RTX 3090 Ti-videokaarten stop te zetten. Dat meldt TweakTown op basis van eigen bronnen. Techwebsite VideoCardz onderschrijft dit en stelt dat dit is gedaan vanwege bios- en hardwareproblemen.

TweakTown schrijft dat het heeft gesproken met bronnen uit de sector, die stellen dat Nvidia aan board-partners heeft gevraagd om de productie van hun RTX 3090 Ti-modellen stop te zetten zonder verdere toelichting. VideoCardz heeft daarop zijn eigen anonieme bronnen benaderd, die het verhaal van TweakTown onderschrijven.

Diezelfde bronnen claimen dat er problemen zijn met zowel de bios als de hardware, maar verdere details zijn nog niet bekend. Zo is het onduidelijk of de boardpartners hun RTX 3090 Ti-modellen moeten herzien, of dat ze moeten wachten op een andere oplossing van Nvidia. Het bedrijf heeft zelf nog niet gereageerd op de mogelijke productiestop.

Nvidia bevestigde de komst van een GeForce RTX 3090 Ti eerder deze maand tijdens de CES, maar deelde toen nog weinig concrete details. Het bedrijf liet weten dat de videokaart 24GB aan sneller Gddr6x-geheugen op 21Gbit/s krijgt, terwijl de rekenkracht 40Tflops volgens de fabrikant bedraagt. Nvidia gaf aan later deze maand meer details te delen over de RTX 3090 Ti. Volgens eerdere geruchten zou de videokaart op 27 januari uitkomen; het is niet bekend of de vermeende productiestop daar invloed op heeft.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

15-01-2022 • 17:02

134 Linkedin

Reacties (134)

Wijzig sortering
Persoonlijk vindt ik het wel jammer dat er niet meer 3070 en 3060 kaarten gemaakt worden. Deze zijn een stuk goedkoper om te produceren en je helpt hier naar mijn idee veel meer mensen mee.

Het is toch bijna op een hand te tellen wie er nu een 3090 Ti kaart wilt voor waarschijnlijk 3500 euro.
3070 en 3060 kaarten zijn volgens mij binned down 3080's dus er kan niet zomaar meer goedkope kaarten gemaakt worden
Nee een 3080 is fysiek een andere chip, in principe zijn er momenteel 3* daadwerkelijke chips in omloop:
GA102 - 628mm^2 - 10758 CudaCores: Hier worden 3080, 3080Ti en 3090 uit gemaakt
GA104 - 392mm^2 - 6144 CudaCores: Hier worden 3070Ti, 3070 en 3060Ti uit gemaakt
GA106 - 276mm^2 - 3840 CudaCores; Hier wordt momenteel uitsluitend de 3060 uit gemaakt

*Excl. laptopvarianten, deze worden vaak uit andere - kleinere - chips gemaakt dan gelijkhetende desktopvarianten

[Reactie gewijzigd door !mark op 15 januari 2022 18:13]

Als je naar de 2xxx-kaarten kijkt had je 9 varianten:
GeForce RTX 2060
GeForce RTX 2060 (12GB)
GeForce RTX 2060 Super
GeForce RTX 2070
GeForce RTX 2070 Super
GeForce RTX 2080
GeForce RTX 2080 Super
GeForce RTX 2080 Ti
Nvidia Titan RTX

Kijk je nu naar de 3xxx kaarten heb je al 11(!!) varianten:
GeForce RTX 3050
GeForce RTX 3050 Ti
GeForce RTX 3060
GeForce RTX 3060 Ti
GeForce RTX 3070
GeForce RTX 3070 Ti
GeForce RTX 3080
GeForce RTX 3080 12GB
GeForce RTX 3080 Ti
GeForce RTX 3090
GeForce RTX 3090 Ti

Dan komen er misschien nog 4 varianten aan Super's bij ook nog.... dan heb je dus uiteindelijk 11-15 varianten aan 3xxx-series kaarten.

Er wordt naar mijn idee veel tijd/geld geïnvesteerd in verschillende soorten kaarten met net even een andere opbouw, terwijl dat in mijn optiek elders in gestoken kan worden. Hierdoor krijg je dus als consument momenteel te horen "Ja, sorry je kaart is niet leverbaar" terwijl in feite een kaart met dezelfde chip en haast dezelfde specificaties met net even wat meer VRAM de fabriek uit rollen.

Persoonlijk zie ik liever minder varianten, maar dat deze dan zo krachtig zijn als de 'ti/super' variant:
200-400 euro: 4050
400-500 euro: 4060
600-700 euro: 4070
800-1000 euro: 4080
1000-1500 euro: 4090
* bovengenoemde prijzen zijn natuurlijk waarop we hopen dat deze weer naar terugzakken na verloop van tijd

Dit zal in mijn optiek het productieproces ook vergemakkelijken, teveel versplintering en verschillende chips/onderdelen zorgt er enkel voor dat de kans op tekorten groter wordt.

Maar goed het is een bewuste keuze natuurlijk van Nvidia om in tijden dat er tekorten zijn, zoveel mogelijk verschillende soorten te maken zodat ze voor net even wat betere specificaties, wat ze misschien een paar tientjes kost even honderden euro's meer door te rekenen.

Want als jij die 3080 niet kan krijgen maar wel de 3080 met 12GB VRAM dan ga je al gauw bij jezelf denken, misschien kan ik dan beter die halen ook al kost het je uiteindelijk meer dan je vooraf voorgesteld had.

EDIT: Je hoeft het niet eens te zijn met de prijzen, goedkoper is altijd welkom maar je moet bij jezelf afvragen of dat nog realistisch is. Daarnaast merk ik op dat mensen enkel naar de prijzen kijk die ik neerzet en niet de tekst verder leest waarin ik stel dat deze kaarten dan de kracht van de TI/Super versies hebben.

Dus waar jij normaliter een normale 4060 zou kopen, zou je in dit geval een 4050 kopen want deze heeft de kracht van een 4050TI/Super.

Het is grappig om te zien dat mijn reacties gemind worden omdat men goedkoper wilt en dan plusjes geeft aan een ander omdat deze aangeeft het niet eens te zijn met de prijzen en voorstellen doet die totaal niet realistisch zijn. Volgens mij is dat niet helemaal de bedoeling van het +- systeem op Tweakers maar goed.

Natuurlijk zet ik hier het liefst het volgende neer:
50-100 euro: 4050
150-200 euro: 4060
250-300 euro: 4070
350-400 euro: 4080
450-500 euro: 4090

Maar is dat realistisch gezien de huidige chiptekorten en de woekerprijzen, dat over 10 maanden de 4xxx-serie zulke prijzen krijgt? Nee.

[Reactie gewijzigd door freekster op 16 januari 2022 10:43]

Jij bent gek als je dat soort prijzen accepteert. De overmatig excessieve flagship zou niet duurder dan 800 moeten zijn, de "commoners" flagship niet duurder dan 500, midrange rond de 250-300, entry/budget rond de 100-150. MAXIMAAL.

De prijzen die we nu hebben in de markt zijn van de pot gerukt, en de prijzen die jij suggereert zijn eveneens belachelijk.
De crypto,s zorgen voor ongelimiteerd vraag, voorlopig gaan de prijzen niet zakken.
De vraag gaat wel omlaag als crypto weer eens een flinke bearmarket doet. Gewoon een jaar of 3 lang vrijwel alleen maar zakken of sideways waarbij er gemiddeld 80% of meer crypto's af gaat. Dan zijn er nog maar weinig mensen die in die tijd veel geld in GPU's stoppen.

Verder is er natuurlijk meer aan de hand dan alleen crypto. De vraag naar chips is enorm toegenomen en het aanbod schaal je niet zo maar even op. Daar komt dan de vraag vanuit mining nog bij.
Misschien gewoon improved LHR variant die maar 10% performance geeft of zo of helemaal niet werkt als crypto detect wordt. Gewoon pure kaart voor gaming.
crypto detect... lol
Kan je mij 1 argument geven waarom nVidia een enorme afzetmarkt zou torpederen?
Dat doen ze al door drivers en/of firmware uit te brengen die de hashrate van 'gaming' kaarten limiteert:
https://www.pcworld.com/a...mining-counterstrike.html

Echter brengen ze daarnaast dan vervolgens kaarten uit die geschikt zijn voor mining:
https://blogs.nvidia.com/blog/2021/02/18/geforce-cmp/

Daarmee proberen ze dus miners te sturen naar die kaarten die specifiek bedoeld zijn voor mining, zodat de mensen die videokaarten voor andere zaken kopen hier geen of minder last van ondervinden.

[Reactie gewijzigd door freekster op 16 januari 2022 11:02]

Omdat crypto gewoon kut is op heel veel fronten behalve voor de investers die eraan verdienen. Iedereen maakt dagelijks morele of immorele keuzes. Nvidea heeft zelf statements gemaakt te proberen videokaarten bij gamers terecht te krijgen dus als geloofwaardig wilt blijven volg je je uitspraken wel op.

Het lijkt echter dat Nvidea alleen geeft om wat er voor de camera gebeurt maar achter de schermen alles helemaal kapot melkt. Onlangs is DLDSR (een nieuwe feature op RTX kaarten) nog gereleased met een update waarbij sterker grafische verbeteringen waren beloofd met een hele kleine performance hit. Het blijkt een marketingstunt te zijn en werkt prakties precies zoals DSR waar je gewoon een flinke performance hit krijgt. DSR is echter al een jaar uit. Dit soort dingen zijn echt heel smerig, bedrijven zouden op dit soort zaken moeten worden afgerekend.
Tenzij crypto gaat crashen, dan zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren. Ik ben geen fan van crypto, en zie er voorlopig ook nog geen toekomst is, maar tenzij het aan banden wordt gelegd of het wordt verboden, dan zie ik het voorlopig echt niet ver genoeg zakken om het onaantrekkelijk te maken.

Hierop wachten gaat een teleurstelling worden. Ik kan niet goed zeggen wat de oplossing is, want x4 betalen voor een GPU wil je ook niet, maar wil je niet 1000+ uitgeven aan een kaart, dan kan je natuurlijk een founders kaart proberen te krijgen, of iets premade kopen (desktop of laptop).

Ik wilde origineel een desktop bouwen, maar door de prijzen + vader worden, heb ik toch gekozen voor een 3070 laptop, uiteindelijk betaalbaarder en mobiel, wat goed van pas gaat komen.
En niet te vergeten de overstromingen waardoor fabrieken onder water staan...
Toen crypto opkwam zag je de GPU prijzen behoorlijk stijgen en dat was nog voor de chiptekort...
Ik heb mijn GTX1080 nog net op tijd aangeschaft, dat was in 2017, ook deze kaart zijn mensen gaan misbruiken om te minen toen de GTX1060/1070 te duur werd.

Nvidia ziet de cryptomarkt als teveel risico en daardoor proberen ze ook beveiligingen in te bouwen zodat je niet kan minen.

Als de PC game industrie kapot is heeft de fabrikant een probleem maar daar gaat het steeds meer op lijken.

Maar denk eens aan de console markt of game game laptops deze hebben er weinig last van, daar zitten ook chips in...

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 16 januari 2022 10:41]

En scalpers...

Lui die partijen GPU's opkopen en met winst op Ebay en toestanden aanbieden.

Dat gebeurd overal met producten wat hot of in is. Denk aan de PS4 of zelfs PS5.

Met geluk verkoop je het voor het dubbele namelijk.
De scalpers zijn er omdat fabrikanten niet voldoende leveren aan winkels, dat lost vanzelf op als crypto instort.
Scalpers zijn alsnog ook een stelletje achterbakse mensen. Ze kunnen de eerste paar maanden, zelfs zonder cryptofarmers zeker wel de supply vertragen en de prijzen opdrijven.
Niet alleen cryptos ook covid zorgt er voor dat mensen thuiswerken en die hadden een oude pc en dat werkt niet helemaal remote en ze spenderen liever iets meer of moeten meer spenderen ivm renderen of grafisch design wat rekenkracht nodig heeft. Dus daar gaat ook veel naar toe. Kijk maar waarom asus benq en andere schermmakers goede omzetten hebben
GPU prijzen was voor Covid al aan de gang, in 2017 begon de ellende al, mijn GTX1080 kon ik zo weer verkopen voor nieuwprijzen als ik wou.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 16 januari 2022 10:43]

Helaas heb je gelijk.
Gezien de enorme tekorten denk ik eerder dan Nvidia grote leveringen (aan cryptominers) als prioriteit ziet ipv de consument/gamer. Als Nvidia daar nou eens mee stopt dan komen we al een eind verder.
Misschien moeten ze de kaarten onbruikbaar maken als ze aan elkaar verbonden worden?
Mensen gaan dan GPU,s onder garantie gooien van de kaart werkt opeens niet meer, de fabrikant kan het vanwege juridische zaken niet bewijzen, Nvidia krijgt daardoor een slechte naam.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 16 januari 2022 10:46]

Je weet dan toch van te voren dat je kaart geen SLI ondersteuning heeft als je hem koopt?
Nee Nvidia vind de cryptomarkt te risicovol, ze gaan daarvoor niet opschalen.
Is een toename in - het gebruik van - online gamingdiensten, waaronder die van Nvidia zelf, geen belangrijke factor in de beschikbaarheid van videokaarten? Voor zover ik weet bieden deze diensten gamen in 4K aan. Dan heb je toch voor elke (gelijktijdige) gebruiker een 'dikke' videokaart (zoals een 3080) nodig of iets van die strekking? Of maken deze diensten gebruik van een heel andere techniek?
Jij bent gek als je dat soort prijzen accepteert.
Als dit soort kaarten dezelfde kracht hebben als een normaliter TI/Super kaart die ze anders hadden uitgebracht, vind ik dit in tegenstelling tot nu gangbare prijzen.

Als jij nu een kaart met de kracht van een 3080TI voor dezelfde prijs kan kopen als een 3080 is dat in verhouding een veel betere deal, daar doel ik dan ook op met mijn relaas.
De prijzen die we nu hebben in de markt zijn van de pot gerukt, en de prijzen die jij suggereert zijn eveneens belachelijk.
De prijzen die ik noem zijn stukken beter dan wat ze nu zijn, zeker als je de TI/Super versies weglaat en deze 'kracht' in de 'normale' varianten steekt.

De prijzen die jij noemt zijn niet heel realistisch te noemen, voor de chiptekorten al niet, maar zeker nu niet.

[Reactie gewijzigd door freekster op 15 januari 2022 20:25]

Nou je zal niet de eerste zijn die dat soort prijzen nu normaal vind, precies wat nVidia wil. Zo veranderd er nooit wat :')
Je bent ook niet de eerste die mijn tekst niet volledig doorleest.

Want in mijn relaas heb je bij minder varianten, krachtigere kaarten omdat er geen TI/Super-versies meer uitgebracht worden. Dus waar jij normaliter een TI-versie voor een meerprijs koopt, heb je nu een 'normale' versie met de kracht van een TI.

Dus dan kan je bij jezelf ten rade gaan van: Zal ik deze 4060 kopen met de kracht van een 4060TI of heb ik aan deze 4050 met de kracht van een 4050TI voldoende?

Als het basismodel al krachtiger is, dan is de kans al aannemelijker dat jij voldoende hebt aan een model in een lager segment, die dus ook stukken goedkoper is.

tl;dr: Je hebt dan een krachtigere kaart voor minder geld.

[Reactie gewijzigd door freekster op 16 januari 2022 11:00]

Want de AMD GPU's zijn natuurlijk perfect te vinden voor MSRP!
/s
Helemaal mee eens. Maar ik denk dat "wat de gek ervoor geeft" goed doorgedrongen is bij Nvidia en AMD. En Intel gaat zijn grafische kaarten ook echt niet goedkoop in de markt zetten. Ze zouden wel gek zijn.

En mark my words, de volgende generaties worden NOG duurder.
Als Intel echt een behoorlijk markt aandeel wil en de productie capaciteit heeft ( wat ik eigenlijk niet verwacht ,. Dan zie ik Intel wel voor een heel mooi bedrag Graphisch kaarten aanbieden
Nogmaals het allemaal de schuld van die ziekte waar mensen mee bezig zijn covid 19 daardoor zijn de onderdelen niet snel genoeg in de fabriek aanwezig om een videokaart te maken en daarom zijn die videokaarten zo duur geworden.
En gezien hoe het nu in China gaat, gaat dat inderdaad ook alleen maar slechter worden.
Zolang crypto veel blijft opbrengen zullen de gpu’s duur zijn. Nvidia kan zijn productie opdrijven door extra fabrieken te bouwen maar de hele supply chain van rand componenten moet dan mee incl alle gpu-kaarten bouwers. Niemand neemt dat financieel risico ( in het geval crypto een duik neemt) én ze verdienen immers nu heel goed zonder veel extra investering.

Uiteindelijk zakt de prijs per fps wel. Zeker nu de nieuwe generatie consoles min of meer de game markt regelen. Games zullen nog wel een paar jaar moeten blinken op die consoles waardoor de systeemvereisten van de PC game varianten eerder stabiel blijven terwijl nieuwe PC gpu’s meer cuda cores realiseren met de nieuwe generatie gpu chips.

Ik zie geen reden waarom gpu’s plots veel in prijs gaan zakken de komende jaren omdat producenten geen voordeel hebben van zo’n een prijsdaling. De verkoop gaat immers nu ook goed ondanks die prijzen.

Zodra het blijkt dat crypto een blijver is gaat de productie echt omhoog en dan zullen de prijzen zakken maar dan zijn we mogelijk 2-5 jaar verder.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 15 januari 2022 22:45]

Hmm 8800GTX was €550 ofzo? Dat is bijna €700 nu na inflatiecorrectie. Dat is ongeveer de MSRP van de RTX3080. Het probleem is alleen dat men de vraag niet aankon, maar de oorspronkelijke MSRP van de 3080 was echt wel fair.
Het is inderdaad compleet bezopen geworden. Waar @freekster zeker wel een punt mee heeft is dat de line-ups zo breed zijn geworden dat het eigenlijk zinloos aan het worden is.

Mijn inziens doen de monopolisten dat ook juist om de prijs op te drijven. Immers als je even veel kaarten in totaal produceert maar het meer uitsmeert over meerdere modellen, zullen al die modellen in kleinere oplages gemaakt gaan worden. Dus kan er gezegd worden: Schaars dus duur.

Ik snap dat het slechts 1 kant van het verhaal is (Crypto en Corona aan de andere kant) maar het is een gekke ontwikkeling.

Vlak voor de prijzenboom kocht ik een m-ITX systeempje met een GTX 970 die ik vrij snel daarna upgrade gaf naar een GTX 980 die ik voor een appel en een ei op kon pikken. Mooi systeem, destijds 375,- voor betaald, ik zie momenteel, bijna 3 jaar later, vrijwel vergelijkbare systemen van de hand gaan voor rond de 500,- (en dus met die GTX 970 die ik nog heb liggen, niet de GTX 980)

Eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt dat de zelfde HW 3 jaar later meer moet kosten dan toen.

Zo'n 3090ti zal vast verkocht worden als die op de markt komt, maar die zal vooral gekocht gaan worden door Crypto miners en mensen die per se de aller nieuwste en snelste HW willen ook al moeten ze daar een nieuwe hypotheek voor afsluiten.
Mooi man dat je dat zegt.
Geen kaart voor jou dus.
Btw wie ben jij te bepalen wat de prijs zou moeten zijn.
Kijk je nu naar de 3xxx kaarten heb je al 11(!!) varianten:
GeForce RTX 3050
GeForce RTX 3050 Ti
...
Sorry, maar een RTX 3050 Ti voor desktop bestaat nog niet.
* bovengenoemde prijzen zijn natuurlijk waarop we hopen dat deze weer naar terugzakken na verloop van tijd
Sorry, maar de prijzen die jij voorstelt, daar hoop ik niet op. Ze zullen waarschijnlijk wel ongeveer correct zijn, maar ik zie ze liever toch nog wat lager. Vandaar onderstaande correctie, want dat zijn namelijk de prijzen waar iedereen werkelijk op hoopt (maar toch niet zullen krijgen):
200-400 100-200 euro: 4050
400-500 200-350 euro: 4060
600-700 350-550 euro: 4070
800-1000 550-850 euro: 4080
1000-1500 850-1000 euro: 4090
Sorry, maar een RTX 3050 Ti voor desktop bestaat nog niet.
Nog niet, maar dit komt er wel aan.
maar ik zie ze liever toch nog wat lager.
Dat hoop ik uiteraard ook, maar gezien de prijzen van de 2xxx-series destijds en de woekerprijzen in huidige tijden, zie ik deze prijzen als realistischer. De prijzen zakken wellicht wel tegen die tijd maar zullen echt niet de bedragen benaderen die jij hier opnoemt. De bedragen waar jij op hoopt zal je misschien pas krijgen bij de 5xxx/6xxx-serie zodra de chiptekorten voorbij zijn, al is dat ook niet heel realistisch te noemen.

De MSRP van een originele 3060 kaart is 360 dollar, wat over het algemeen 400-500 euro betekent in Nederland. Echter als je nu die kaart op de kop wilt tikken ben je hiervoor 800-1100 euro kwijt.

In jouw voorstel is zo'n kaart 50-300 euro goedkoper dan wat ik voorstel, dat terwijl de huidige reeks voor 600-900 meer gaat dan wat jij beoogt. De MSRP van die 4060 zou dan al 100-250 dollar moeten zijn wil je zulke prijzen krijgen, dat gaat Nvidia echt niet doen. Blijf er maar alvast vanuit gaan dat de MSRP rond de 300-500 dollar zal liggen voor een xx60 kaart en dat je daar 100-150 euro bovenop kan doen voor de Nederlandse prijzen.

Daarnaast lees je over het stukje heen dat mijn voorstel hierin is dat je dan GEEN TI/Super modellen meer hebt, maar deze varianten de extra kracht van die modellen krijgen. Dus dan zullen die kaarten ook iets duurder uitvallen, maar toch iets goedkoper dan een TI-model die je anders zou hebben.

Met als gevolg dus dat jij dan aan een 4050 (TI) voldoende hebt i.p.v. dat je dan een reguliere 4060 zou kopen.

[Reactie gewijzigd door freekster op 15 januari 2022 21:50]

Waarom hebben mensen een obsessie met reeksen? De door @freekster zijn opzich prima. Al zou ik er persoonlijk nog een 4040 bij doen die 100-200 zou kosten. 850-1000 voor een top of the Line kaart is niet realistisch.

Maar wat jij voornamelijk belangrijk is is de fps per euro/dollar. Zolang die goed een upgrade geeft maakt het cijfertje wat Nvidia daar aan geeft niet zoveel uit. En ik denk zeker dat een 100-200 euro kaart die AMD wel wil uitbrengen(op basis van advies prijs dan) erg welkom is.(alleen moeten de performance wel beter zijn als hun rx 580 reeks.
Bij de 2xxx kaarten moet je eigenlijk ook de 16xx kaarten meenemen :P
Zelfde architectuur, ongeveer hetzelfde release moment.

Technisch zijn het gewoon iets goedkopere varianten uit dezelfde generatie welk vanwege het ontbreken van Tensorcores in de 16xx serie uitgebracht zijn ipv als GTX2050
Hierdoor krijg je dus als consument momenteel te horen "Ja, sorry je kaart is niet leverbaar" terwijl in feite een kaart met dezelfde chip en haast dezelfde specificaties met net even wat meer VRAM de fabriek uit rollen.
Dat wordt voornamelijk door de fabrikanten veroorzaakt, die maken veel te veel versies gebaseerd op dezelfde chip.
Neem bijvoorbeeld Asus, die tien verschillende kaarten levert gebaseerd op de RTX 3070
https://tweakers.net/vide...QWZaYAzRWydDC0NREKba2thYA
de verschillende trappen van dezelfde chip zijn een gevolg van het alsmaar kleiner wordende productieproces, waarbij veel meer defecten optreden en ipv te zeggen sorry onze yield is slecht, chip in de vuilbak zeggen ze dit is een chip met x aantal cores die deze snelheid kan halen.
Er wordt naar mijn idee veel tijd/geld geïnvesteerd in verschillende soorten kaarten met net even een andere opbouw, terwijl dat in mijn optiek elders in gestoken kan worden. Hierdoor krijg je dus als consument momenteel te horen "Ja, sorry je kaart is niet leverbaar" terwijl in feite een kaart met dezelfde chip en haast dezelfde specificaties met net even wat meer VRAM de fabriek uit rollen.
Da's exact de bedoeling van het introduceren van al die insignificant verschillende modellen: wachtrijen laten doodbloeden omdat die specifieke modellen niet meer worden gemaakt.
Dat iedereen zo op die prijzen duikt. Wat je suggereert als alternatief voor die reeksen lijkt mij veel essentiëler aan je bijdrage, en heb dat ook genormeerd ;). Prima bijdrage wat mij betreft.

Nu is jouw 4000 reeks natuurlijk de ideale wereld voor de gebruikers. Omdat ze eenvoud creëert. We gaan hiermee dan ook helemaal voorbij aan de marktmechanismes die ten grondslag liggen aan de huidige kaartreeksen.

Het punt is denk ik dat de GPU nummering alleen architectuurafhankelijk zou moeten zijn. Daarnaast mogen kaartfabrikanten nog wel met de kloksnelheid spelen. Dat NVIDIA daarvoor ook conventies vastlegt zou ik begrijpen, omdat een kaartfabrikant die loopt te knoeien ook negatief afstraalt op nVidia zelf. En van mijn part kunnen die fabrikanten dan nog Ti als postfix toevoegen. Zolang kloksnelheden en architecturen maar niet door elkaar gegooid worden. Wat dus nu gebeurt met de 3060 en de 3060Ti zou niet moeten kunnen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 16 januari 2022 13:19]

nVidia brengt nu wel een 3090Ti uit maar de chips voor deze videokaart hadden ook voor een 3080 gebruikt kunnen worden. Dat zorgt ervoor dat er een beetje meer supply is.
De 3080 is een binned down 3090 (allebei ga102), de 3060 is een binned down 3070, oftewel ga104

De 3060 wordt ook met de ga106 chip gemaakt, die binned down weer een 3050 wordt
Dat zou je denken, maar hetzelfde zou je al kunnen zeggen over een 3090, die hebben qua capaciteit bijna geen praktische meerwaarde voor gamers, maar toch gaan ze als warme broodjes.
Er is meer dan gaming. De 3090 is bijna een musthave voor video editing en creative.
Want video editing gaat niet op een 2080 of 1080TI zelfs?
Meer, groter en liefst ook nog duurder dan duur. Inmiddels is de videokaart geen gebruikersvoorwerp meer, maar puur een status symbool.
Kan zeker op een 1080ti maar je loopt tegen beperkingen aan.. Juist nog een video afgewerkt die vlotter zou lopen op een modernere kaart. Ik zou kei graag een 3090 willen maar enkel tegen normale prijzen.
Jaja, dat was ook mijn punt. Het is een kaart om grafisch werk mee te doen, niet echt om mee te gamen, maar dat houdt mensen schijnbaar niet tegen.
Hoezo een must-have?

Sure, een aantal processen zoals rendering, converten enz gaat net ietsje sneller maar ik ben benieuwd waarom volgens jou een 3090 een must-have is t.o.v. bijvoorbeeld een 3080, zijn er daadwerkelijk dingen die een 3080 bijvoorbeeld niet kan en een 3090 wel?
Een bedrijf kijkt niet op een paar honderd euro en daar is tijd geld.
Ja, een paar honderd euro wellicht (en voor kleinere studio's zal ook dat best flink geld zijn). Het feit is wel dat de "top of the line" niet een paar honderd euro meer kost, maar op dit moment 1000+ euro. Als je daar voor het renderen van een video enkele minuten wint, duurt het alsnog vrij lang voor je de investering eruit hebt. Zeker als je al een krachtige setup hebt. Ik kan me niet voorstellen dat je elk jaar de nieuwste en duurste hardware aan gaat schaffen, over and over, met de huidige prijzen.

Bedrijven die niet op een paar honderd euro kijken, zijn vaak grotere bedrijven, die zullen dan dus ook niet 1 maar meerdere van die kaarten nodig hebben dus praat je al snel over tienduizenden euro's, ALS je de kaarten al kunt krijgen.

Ik snap best dat de gebruikelijke afschrijving van 3 jaar wellicht niet op gaat in video productie land maar zo plat zoals jij het nu brengt, is het niet.
Ik kom m'n bed niet uit als ik geen RTX A6000 in m'n workstation heb hangen. Ik kan letterlijk niets creatiefs doen zonder deze kaart. Ik kan me haast niet voorstellen hoe ik kon werken voordat deze kaart bestond. /s
Nvidia en AMD hebben beperkte productie capaciteit ingekocht voor hun chips (GPUs). Deze chips (GA102) worden in de RTX 3080, 3080 Ti, 3090 en 3090 Ti gebruikt.

De 3060 gebruikt een andere chip (GA106), deze heeft 44% de oppervlakte van een GA102, je kan in theorie 2,2x 3060 GPUs produceren uit dezelfde wafer als een 3090 Ti chip. Echter lever 2,2x een 3060 een stuk minder op dan 1x een 3090 Ti. Daarnaast zijn die GA102 chips al gebakken en plukken ze de beste eruit voor gebruik in de 3090 (Ti).

De 3070 gebruikt ook weer een andere chip (GA104) die 62% het formaat is van de GA102 en exact hetzelfde issue heeft, levert minder op dan een 3090 (Ti).

Nvidia/AMD willen de meeste winst/omzet halen met de beperkte resources die ze hebben, dat betekend de highend kaarten produceren die toch wel (net) verkopen omdat er al ruim een jaar zoveel vraag is en zo weinig aanbod. De prijs van een 3090 is weer iets omlaag gegaan (€2600+), maar ik verwacht dat iedereen die het geld heeft voor een 3090 even afwacht(e) op de 3090 Ti.

Prijzen zijn nog steeds erg hoog, verwacht dat dit niet gaat veranderen totdat Intel met sloten (hopelijke) goede videokaarten op de markt komt...
De prijs van een 3090 is weer iets omlaag gegaan (€2600+), maar ik verwacht dat iedereen die het geld heeft voor een 3090 even afwacht(e) op de 3090 Ti.
Persoonlijk wacht ik op de 4xxx-kaarten, dit omdat van 2080TI naar een 3xxx-kaart weinig toegevoegde waarde heeft en zeker niet tegen deze woekerprijzen. Begrijp ook niet helemaal waarom mensen nu nog koste wat kost een 3xxx-kaart wilt hebben.

Als je namelijk een aantal maanden wacht komt de 4xxx-reeks uit waarbij de geruchten gaan dat deze 2x sneller zouden zijn dan de 3xxx-reeks.
https://i.imgur.com/Q7otyQV.jpeg

Hopelijk zijn de chiptekorten verminderd en de prijzen bij de volgende generatie stukken beter, maar goed dat is eerst afwachten hoe dat loopt. Daarentegen als ik over circa 10 maanden een kaart kan halen die '2x sneller' is en voor dezelfde prijs gaat als een 3xxx nu dan wacht ik liever nog die paar maandjes.

Mijn 2080TI kan ik daarna verkopen of aan mijn broertje/neefje geven o.i.d.
Bij welke generatie was er niet het gerucht dat het 2x sneller zou zijn? Altijd blijkt maar weer dat dit niet het geval is. Net vóór het moment dat nieuwe kaarten verkocht gaan worden staat er een sloot oude kaarten -goedkoop, op tweakers om er dan direct daarna achter te komen dat de marketingmachine zijn werk weer heeft gedaan en daadwerkelijke prestaties echt wel weer tegenvallen.
Daarom geef ik ook in mijn tekst aan dat het een gerucht is, echter zal één ding duidelijk zijn en dat is dat deze kaarten 100% zeker sneller zullen zijn dan de 3xxx-reeks. Met hopelijk veel lagere prijzen als je nu kwijt bent voor de huidige reeks kaarten.

Maar goed als hetgeen wat in dat linkje staat ook daadwerkelijk de specificaties zijn van de nieuwe reeks dan is dit aanzienlijk sneller, of dit uiteindelijk letterlijk '2x' is of niet in de praktijk moet uiteraard blijken.

Ik zou het persoonlijk niet verstandig vinden om nu een 3xxx-kaart te kopen als in circa 10 maanden tijd een nieuwe reeks uitkomt, tenzij je uiteraard echt niet anders kan.
Begrijp ook niet helemaal waarom mensen nu nog koste wat kost een 3xxx-kaart wilt hebben.
Omdat sommige mensen niet kunnen wachten, geen geduld of geen pc (stuk bv.). En niet iedereen heeft bij elke vorige generatie een highend kaart gekocht. Ik heb zelf bv. de GTX 10x0 generatie overgeslagen ivm. de vorige crypto hype. De RTX 20x0 was erg prijzig ivm. de GTX 10x0 en weinig toegevoegde performance. Ik zit dus nu nog op een GTX970 en dat merk je echt wel, het is niet alsof ik geen games kan spelen, maar een aantal staan dus in de virtuele kast omdat je ze niet denderend kan spelen op een GTX970...

En tja... Geruchten... Die vallen vaak vies tegen, zijn geheel verkeerd, of missen de release datum met maanden... Persoonlijk wacht ik af wat de Intel videokaarten doen met de marktprijzen...
Omdat sommige mensen niet kunnen wachten, geen geduld of geen pc (stuk bv.). En niet iedereen heeft bij elke vorige generatie een highend kaart gekocht.
Als je machine nu defect is dan begrijp ik de keuze wel. Maar als je huidige PC nog werkt, maar de prestaties niet super zijn, weet ik niet of het verstandig is om nu een kaart te kopen. Die mensen moeten in hun eigen portemonnee kijken of dit handig is of niet.

Als je een werkende videokaart hebt en/of krap bij kas bent, dan is het wel aan te raden even te wachten, wellicht dalen de prijzen tegen de tijd dat de 4xxx-serie uitkomt, zeker gezien de release van de 4xxx-serie om de hoek ligt. Over het algemeen komt een nieuwe reeks in de herfst (september +) uit.

Stel je voor dat je nu een 3060 koopt voor 800 euro terwijl een 4060 enkele maanden later niet alleen sneller is maar wellicht ook (veel) goedkoper, dan zou ik persoonlijk het klote vinden dat ik die keuze enkele maanden terug heb gemaakt.
En tja... Geruchten... Die vallen vaak vies tegen, zijn geheel verkeerd, of missen de release datum met maanden...
Dat kan, maar dit is de 'big one' voor Nvidia en daar spenderen ze ook naar:
https://www.aroged.com/20...r-5nm-chips-for-rtx-4000/

Dus denk niet dat de release (veel) uitgesteld gaat worden als dat überhaupt gebeurt, ze geven grof geld uit om de release mogelijk te maken.

Daarnaast zullen de prestaties hoe dan ook beter zijn dan de 3xxx-serie, of dit uiteindelijk met een factor van 2 is of minder dat moet zoals ik al eerder heb aangegeven maar blijken.
Persoonlijk wacht ik af wat de Intel videokaarten doen met de marktprijzen...
Dan kan je uiteindelijk lang wachten, want de eerste reeks(en) zullen vast en zeker vol met kinderziektes zitten, zowel op hard- als softwareniveau(drivers) en zal je ook spellen hebben waarbij het niet (goed) werkt. Daarnaast is het de vraag of de kaarten de prestaties van AMD/Nvidia kan evenaren of dat de prestaties tussen budget en midrange liggen.
Beurgenoteerde bedrijven als Nvidia bestaan niet om mensen te helpen aan betaalbare videokaarten.. Ze bestaan om mensen die hun aandelen gekocht hebben zoveel mogelijk winst te laten maken op hun investering.. Net als de crypotmining die de markt totaal kapot gemaakt heeft, alles draait alleen maar om de Doekoe jonguh!

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 15 januari 2022 17:29]

Dus zelf aandelen van nVidia kopen en je zit sowieso aan de winnende kant :)
Doe ik wel bij de KPN, zie ik nog iets terug van mijn dure glasvezelabonnement
Nou niet echt. Berichten zoals dit zijn altijd behoorlijk van invloed op een koerswaarde.

Nu is dit bericht gefactchecked en gaat er wat tijd overheen dus de kans is groot dat dit dinsdag of woensdag al bekend is geworden.

Nvidia zat de afgelopen weken al met een dalende koers maar waar het maandag weer wat overeind krabbelde werd het woensdag weer onderuit geschoffeld. De trend deze maand is iig dalende.
Niet zo gek dat het daalt, want eind vorig jaar was die stijging natuurlijk helemaal van de zotte.
Heeft an sich weinig te maken met deze specifieke aankondiging hoor. Zowat alles is de laatste tijd status quo at best of (sterk) dalende.

Kijk maar eens naar een cloudflare als zeer opvallend tech voorbeeld, november 2021 nog een piek van 212$ , nu alweer net onder de 100$. Er was gewoon een enorme bubble die nu echt wel op springen staat of soms al ontploft is, zoals bij cloudflare.
Je kan het wegmodden jongens maar het maakt het niet minder waar hoor :D Ontkennen dat veel aandelen enorm overgewaardeerd zijn gaat je alleen geld kosten.
En hoe meer winst beursgenoteerde bedrijven maken hoe beter het pensioen van je opa en oma, je ouders en later jouw pensioen. Doekoe!
Was dat maar zo.. Helaas werkt men voor pensioenen met een rekenrente die gekoppeld is aan de marktrente, en die is dus al jaren heel laag tot zo goed als 0%.. Met als resultaat dat onze pensioenen al vele jaren niet meer geïndexeerd worden ondanks dat men nog genoeg rendement maakt op beleggingen etc..
Het punt met de rekenrente is dat pensioenfondsen rentes kunnen garanderen, maar beleggingsopbrengsten niet. Een 30 jaar vast hypotheek is een prima investering voor het pensioenfonds. NVidia? Het is maar de vraag hoeveel ze gaan verdienen aan de 4xxx en 5xxx serie.

Maar wie z'n pensioen spaart bij een premiepensioeninstelling (niet fonds, eigen privé-pot) heeft de afgelopen jaren een prima rendement op die pot gemaakt.
Dat schijnt een andere reden te zijn, om zo meer 'budget' 3050 kaarten te kunnen produceren.
Zeker.... Een ding die veel mensen vaak vergeten is dat spellen steeds groter en mooier worden.

Toen de 1080 Ti uit kwam, was dat de kaart waarop 4k kon gamen.
Toen kwam de 2080 Ti uit en was dat de kaart waarop je 4k kon gamen. De 1080 Ti was daar niet meer goed genoeg voor. Nu is de 3080 Ti uit en is die zelfs niet meer genoeg straks om 4k op te gamen, althans zodra de 3090 Ti op de markt is.

De markt en reviews verschuiven razendsnel naar de nieuwe kaarten. Games worden razendsnel groter en mooier, maar het komt met een kostenplaatje. Ik koop daardoor liever iedere keer de 60 versie of misschien de 70, omdat het een mooie middenmoot is. Een jaar later zijn deze games volgens alle reviews e.d. toch al bijna niks meer waard om op te gamen.

Het is redelijk ongenuanceerd, maar we gaan wel langzaam die kant op waarbij je om de 2 jaar een nieuwe GPU nodig hebt.
Zo rond 2000 had ik het idee dat games elk jaar inderdaad een stuk mooier werden. Bij recente games is die progressie er m.i. veel minder. Bij veel games kan ik aan de hand van video's en screenshots niet inschatten of ze uit 2022 of 2018 komen. Ik snap dat de stap naar 4k rekenkracht vergt, maar als meer 'casual' consument lijkt een markt waarbij je elke twee jaar van gpu switcht erg onaantrekkelijk. En weinig duurzaam: ik zou liever zien dat kaarten lang meegaan en ontwikkelaars, net als bij consoles, steeds meer grafische pracht uit dezelfde hardware weten te persen...
Welnee. Je kiest er zelf voor om 4x zoveel pixels als 1080p te gaan renderen. Daar zit de denkfout. Een resolutie upgrade van die orde van grootte betekent dat je veel meer GPU nodig hebt.

Ik draai nog steeds 3440x1440 op een kaart uit 2016. Alles op high of beter en nog altijd ruim 50 FPS. Het kan prima, 4-5 jaar met een GPU doen. En dat is met een monitor upgrade. Was ik op 1080p gebleven dan had ik met dezelfde settings nog alles boven de 60 fps gespeeld.
Dat is een argument die je vaker hoort. Prijzen worden hooggehouden door de vraag. Ga massaal lagere modellen produceren, zorg dat mensen die kaarten betaalbaar kunnen krijgen, en scalpers gaan moeilijk die kaarten verkocht krijgen.

Dit je ook bij de Xbox Series en PS5, niet alleen verkoopt de Series S goed, maar is ook de vraag in het algemeen van de Xbox lager, waardoor ondanks dat er echt wel nog tekorten zijn op momenten, is het aanbod hoog genoeg om hier eigenlijk niet echt geld meer aan te kunnen verdienen via scalpen.
Dat valt over de PS5 niet te zeggen, vraag is gewoon te groot, en ze hebben budget model die in grotere hoeveelheden zijn te produceren.
Hebben ze dat niet ook gedaan door gebrek aan componenten?
Met de 3080 bijv, die heb je met 10GB geheugen maar heel stilletjes komt Nvidia nu ook met een 12B kaart.
Mogelijk is dat omdat de andere geheugenchips minder goed te krijgen zijn.

Al moet je er bij Nvidia natuurlijk ook rekening mee houden dat ze hopen dat die kaarten beter door miners gekocht worden omdat ze meer geheugen hebben.
En op het moment zijnhet vooral de miners en de scalpers die de kaarten wél kunnen betalen.
Beter nu stoppen dan wanneer de kaarten al verkocht zijn aan de klanten.
Maar intussen is er al wel schaarse hardware verspild. Het zou Nvidia sieren om haar best te doen om alle klanten überhaupt van een 3000 kaart te voorzien ipv iedere keer weer nieuwe niche varianten te verzinnen waardoor de spoeling steeds dunner wordt.
Dat is inderdaad het absurde; de 'gewone' kaart is amper of niet leverbaar en vervolgens brengt NVidia doodleuk een nieuwer hooggeplaatster niche model die nog meer productiecapaciteit weg trekt. Er kan al lange tijd niet aan de vraag naar de RTX 3080 worden voldaan en dan toch de 3080Ti en 3090Ti uitbrengen.
Ja, en?

Een GA102 is een GA102. Dit is simpelweg een hogere bin van de GA102. Dat ze een hogere bin introduceren is doorgaans een goed teken, dat betekent dat de yields verbeteren. Ja, de 3090 bin gaat ten kosten van de 3080Ti bin. Maar de betere yields betekent ook dat er minder dies zijn met fatale defecten. Een cuda-core missen is te overleven; een defecte PCIe controller betekent dat je'm niet kan verkopen. De introductie van de 3090 bin betekent dus indirect dat er meer werkende GA102 dies beschikbaar komen.
Dus jij vindt het een goed teken dat er veel mensen meer dan een jaar op hun 3080 zitten te wachten en er productiecapaciteit wordt weggehaald tbv de 3090Ti' productie? 8)7

Leuk dat er meer GA102's beschikbaar komen, maar als het productietekort van de lopende reeks niet eens vervuld kan worden is de boodschap: "FU, we're only in it for the money".
450 watt de boel zal wel te warm worden denk.
ah joh een paar van deze cards aanzetten en je hebt geen verwarming thuis nodig ;)
En met crypto verdien je nog terug ook
In Nederland? Are you sure? :P
Als je vergelijkt met wat je anders aan gas zou betalen, heb je misschien minder kosten in ieder geval...
Ja hoor, makkelijk. Ik laat mijn 3070 ook ethereum minen en de stroomkosten van die 131W die hij trekt als hij aan het minen is haal ik er meer dan ruim uit.
Effe Norton bellen..
Als eigenaar van een Gigabyte 3080 Ti Eagle kan ik bevestigen dat het als verwarming kan dienen als je dat wil...
Klopt de temp in de kamer waar ik game ligt zo 2-3 graden hoger dan de aansluitende kamer.
Ja als.ik de computer aan heb staan dan kan de kachel uit in de mancave
Als eigenaar van een Asus 3090 Rog Strix oc kan ik dit eveneens bevestigen
en laat nu net dat diegene zijn die ik al sinds dag 1 probeerde te pakken te krijgen. Gewoon onvindbaar. Preorder werd in april vorig jaar na 9 maanden wachten ofzo geannuleerd. "No stock coming in" "wholesale leverancier weigerde der 1 te laten gaan aan de prijs die ik em had preordered (1400 exBTW)". Wholesale kon em voor dubbele kwijt.

**edit** -1 downmod? Waarvoor? Omdat ik zeg dat ik die GPU niet kon krijgen? Wat is dat nu voor belachelijke reden. Ik ben blij voor persoon boven me dat die em wel kon krijgen. Ik spreek enkel dat ik em niet kon krijgen.

[Reactie gewijzigd door Ch3vr0n op 15 januari 2022 22:45]

ik had een gelukje op vraag en aanbod hier koste 200 euro meer dan advies prijs maar dat vond ik wel enigszins te rechtvaardigen omdat de verkoper de thermal pads had vervangen waardoor het geheugen niet zo gruwelijk heet word

en aangezien ik al plannen had om dit te laten doen scheelde het dat het al gedaan was daar wilde ik best iets voor betalen zeg maar

ik hoop dat het jouw ook lukt al kocht ik bij toeval precies op een low punt in de gekte want sindsdien zag ik de videokaarten weer stijgen qua prijs
Mijn bericht krijgt ook -1 en ik slaap er geen seconde minder om. Maak je niet zo druk joh om een modstatus ;)
ow doe ik niet hoor (bovenstaande kreeg weer -1). Vind het gewoon zielig voor de knul die -1 gaf lol.
ik heb daar alle begrip voor als je niet meer wenst te betalen dan MSRP

inderdaad als je iets heb dat werkt niet laten vervangen helaas ging ik net over naar een 4K scherm en dat trok de 970 niet als ik wilde gamen dacht ik zo dus toen ik kon toch maar een 3090 gehaald

LOL zo gaat het altijd met tech binnen een jaar is mijn 3090 alweer ouderwets XD
Mijn getrouwe 1080A trekt mijn dual monitor full hd nog netjes. Ik doe alleen veel video encoding en gerelateerde taken en dan ging die snelheidsboost serieus van pas komen. Der is te weinig verschil met the 2000 reeks dat ik die overgeslagen heb, maar de 3000 reeks was meer dan de moeite. Gecombineerd met het feit dat ik in mijn 20j pc bouwen/gebruiken nog nooit DE top of the line GPU gehad heb was het dit keer wel degelijk de moeite. (Mijn 1080A zit net een trapje onder de strix 1080 OC, want die was besteld en kwam ook maar niet op voorraad).

Nu ja, wordt wachten op de 4000 reeks aan dit tempo en hopen op meer geluk :)
inderdaad ik wens je alvast succes
Denk het niet, uitschietertje naar 800W en je staat weer stil :P
Lijkt erop dat Nvidia de RTX3090 Ti te snel op de markt heeft willen zetten en blijkbaar niet genoeg heeft getest. Althans je mag toch hopen dat nieuwe modellen eerst getest worden alvorens ze in productie gaan alhoewel ik dat soms betwijfel. Kleine bugs kan ik mij nog wel iets bij voorstellen maar zoals dit, bios en hardware problemen zijn toch wel wat serieuzer.

Evenzogoed, voor mij persoonlijk is het geen gemis en had ik ook liever gezien dat de productie van goedkopere kaarten omhoog geschroefd word. Nog steeds zie je dat de goedkoopste RTX3060 rond de 700 euro ligt voor notabene een meer midrange kaart. Voor nog geen twee jaar terug kocht je de misschien allerduurste Asus ROG Strix voor minder geld.