Foto toont verpakking van RTX 3090 Ti-videokaart

Een Chinese website heeft een foto online gezet waarop de verpakking van een ASUS RTX 3090 Ti-videokaart is te zien. Nvidia heeft die Ti-variant nog niet aangekondigd, maar volgens geruchten zal het bedrijf dat doen op zijn CES-keynote op 4 januari 2022.

RTX 3090 Ti - Foto: IT Home

De foto van IT Home toont dozen van meerdere exemplaren van de ASUS TUF Gaming RTX 3090 Ti. Nieuwe informatie is niet af te leiden uit de foto, maar de afbeelding is een verdere bevestiging van de komst van het nieuwe topmodel.

Volgens eerdere geruchten krijgt de RTX 3090 Ti 24GB aan GDDR6X. Dat is dezelfde hoeveelheid vram als de reguliere RTX 3090, maar het nieuwe model zou voorzien zijn van Micron-geheugenchips met een snelheid van 21Gbit/s. De huidige RTX 3090 heeft geheugenchips met een snelheid van 19,5Gbit/s.

De RTX 3090 Ti zou gebaseerd zijn op een gpu met 10.752 Cuda-cores; dat zijn er iets meer dan de 10.496 cores van de huidige RTX 3090. De kaart zou een tdp van 450W krijgen; dat is 100W meer dan de RTX 3090.

Eerder lekte al uit dat de GeForce RTX 3090 Ti vanaf 27 januari verkocht zal worden. De presentatie van de videokaart vindt vermoedelijk plaats op de CES-elektronicabeurs begin 2022. Nvidia houdt op 4 januari om 17.00 uur Nederlandse tijd zijn keynote.

Videokaart GeForce RTX 3090 Ti GeForce RTX 3090
Gpu GA102-350 GA102-300
CUDA-cores 10.752 10.496
Geheugen 24GB GDDR6X 24GB GDDR6X
Geheugensnelheid 21Gbit/s 19,5Gbit/s
Geheugenbandbreedte 1008GB/s 936GB/s

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-12-2021 • 16:29

163 Linkedin

Reacties (163)

163
155
38
4
0
66
Wijzig sortering
Ik ben enorm benieuwd wat de " vraagprijs " zal worden.. Ik zit voorlopig nog wel goed met mijn gtx 1070..

Ik zou wel graag richting de nieuwere generatie willen gaan maar gezien de prijzen van de videokaarten ben ik bang dat deze wel zo gaan blijven en dat dit de nieuwe norm van videokaart prijzen gaan worden..
Met een beetje geluk kan je een hypotheek aanvragen voor deze videokaart.
Overdrijven is ook een vak. Heel lang is de prijs van een 3090 onder +50% MSRP geweest. (MSRP is €1550+), zelfs in oktober dit jaar kon ik nog een 3090 krijgen voor €2200 (net te lang mee gewacht en schoot het naar €2900+). De afgelopen paar maanden is de prijs echter (ver) boven de €3000 gestegen, pas sinds een aantal dagen beginnen ze (nieuw) weer voor sub €3000 te verschijnen bij een aantal leveranciers.

Profitability van crypto is aan het inkakken recentelijk, waarbij je voorheen binnen een jaar je kaart kon terugverdienen is dat nu bijna 2x zolang. Zeker bij een relatief zware energievreter als een 3090 wordt dat steeds minder interessant om daar in te 'investeren'. Zeker niet wanneer de Intel GPU launch steeds dichterbij komt, dat resulteert in veel meer aanbod, meer miners, nog lager profitability, resale waarde van de GPU wordt lager, etc.

Ik ben zeer benieuwd wat de MSRP gaat worden van een RTX 3090 Ti, dat geeft veel meer inzicht in hoe de leverancier dat in de toekomst ziet. Wat de straatprijs gaat worden is zo afhankelijk van veel factoren en zo vluchtig dat je je daar niet op moet scheelkijken. Als de MSRP €2500 wordt, dan weet je al hoe laat het wordt, dan zal de prijs nooit echt flink daaronder komen...
Overdrijven is ook een vak. Heel lang is de prijs van een 3090 onder +50% MSRP geweest. (MSRP is €1550+), zelfs in oktober dit jaar kon ik nog een 3090 krijgen voor €2200 (net te lang mee gewacht en schoot het naar €2900+). De afgelopen paar maanden is de prijs echter (ver) boven de €3000 gestegen, pas sinds een aantal dagen beginnen ze (nieuw) weer voor sub €3000 te verschijnen bij een aantal leveranciers.
Bagatelliseren ook.

Het feit dat de laagste prijs een tijdje "onder 50%" boven MSRP heeft gezeten is niet positief, dat is gewoon ronduit schandalig. Overigens is dat (€1549) de MSRP van de FE, die doorgaans een hogere MSRP heeft dan AIB.

De 3090 is voor MSRP al een absurd product dat niemand goed zou moeten praten, laat staan dit "Ti" geval, wat de prijs ook wordt.

[Reactie gewijzigd door Werelds op 20 december 2021 20:31]

Ja, echt bizar hoe snel mensen lijken te wennen aan deze prijzen.
MSRP of niet, 2500 euro voor een videokaart is natuurlijk van de zotte. Zolang mensen dit blijven betalen blijft men zulke prijzen vragen.

[Reactie gewijzigd door d5stick op 20 december 2021 22:27]

Dat komt door de crypto lui, zolang het rendabel blijft zal de vraag niet afnemen hoe duur de aanschafprijs ook is.

De markt wordt compleet kapot gemaakt voor gamers.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 20 december 2021 18:55]

Komt helemaal niet door de cryptolui. Ik begrijp niet waar mensen die flauwekul toch vandaan halen. Het is een stukje vraag-aanbod, sure, maar dat levert niet zulke astronomische bedragen op. Een treinkaartje is immers ook niet 3x zo duur in de spits. Een keuken wordt ook niet 3x zo duur als de vaatwasser niet leverbaar is.

De reden dat die videokaarten zo duur zijn, is omdat het de prijzen zijn die gevraagd worden. De scalpers vragen belachelijke bedragen, en fabrikanten en winkeliers gaan daar vrolijk in mee. Het zijn dus de fabrikanten en winkeliers die hier schuldig aan zijn. Een grote vraag drijft de prijs wel op, maar prijzen kunstmatig hoog houden helpt daar veel harder in.

En als ik allemaal onzin uitkraam, dat zou kunnen, maar dan zou ik wel eens een keer *bewijs* willen zien dat het echt zó veel duurder is geworden om een videokaart te produceren.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 21 december 2021 12:00]

Als ze minder zouden vragen krijg je een tussenhandel die de winst opstrijkt, zoals bij concertkaartjes.
Dan kun je die winkeliers tenminste nog de grond in stampen. Nu kan dat niet omdat de prijzen bij de bron (Nvidia) al hoog gehouden worden.
Het is geen flauwekul,
Vraag/aanbod is omdat de cryptolui het verzieken door oneindig vraag te creëren, doordat het zeer rendabel is om ermee te minen.

Alles is redelijk leverbaar behalve desktop videokaarten beetje gek of niet.
Game laptops zijn ook voor een redelijk bedrag leverbaar omdat ze veel minder in trek zijn bij de cryptolui.

Het is niet voor niks dat fabrikanten zoals Nvidia geprobeerd hebben om mining blokkades in te bouwen zodat de game markt niet compleet om zeep wordt geholpen, ook de fabrikant ziet dat.

Toen mining opkwam zag je de prijzen omhoog gaan (dit was nog voor Corona/Chiptekort), ik heb nog in de goede tijd een GTX1080 gekocht, deze zou ik nu met winst kunnen verkopen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 21 december 2021 12:42]

Het is ook de keuze van Nvidia om de prijs omhoog te gooien. Ze weten dondersgoed wat een imagoschade ze bij zichzelf aanrichten, en aangericht hebben. Dus er zit echt wel meer achter dan simpele vraag en aanbod.
En dat komt dus weer door Crypto want er is veel vraag.
Die imagoschade boeit ze helemaal geen zak. Ze kunnen altijd de prijs weer omlaag bijstellen wanneer de vraag afneemt en zolang ze goede producten blijven maken zal iedereen die dan gewoon weer kopen.
Nee ja, met een duopolie is er weinig te verliezen.
Totdat AMD met een 3090-killer komt natuurlijk... Dan wel.
Totdat AMD met een 3090-killer komt natuurlijk... Dan wel.

Dan word het tijd voor "de psu crisis" aangezien dat hoogstwaarschijnlijk een kaart zou worden met een TDP van 800/1000watt zoals we AMD hun tegenantwoorden naar Nvidia toe kennen :D
Het komt echt wel door de crypto.

Zelfs oude videokaarten gaan voor hoge bedragen omdat ze gewoon terug te verdienen zijn.
Mij lijkt het juist een combinatie tussen tekort aan chips en cryptolui.

Als je ziet hoeveel geld een crypto waard is.
1500 euro is voor cryptolui echt niet duur, dus kunnen de fabrikanten het ook vragen.

Wanneer er veel vraag is naar een product, dan gooien de fabrikanten de prijs omhoog om de vraag naar beneden te drukken en om zo weer een inhaalslag te kunnen maken in de productie.
Dat is een normale stand van zaken.

Maar ze vragen nu al een belachelijke prijs voor de videokaarten en alle cryptolui blijven het maar kopen.
Ik denk dat ze zelf op een doodspoor zitten. Prijs nog verder omhoog waardoor gamers/streamers en andere consumenten al helemaal geen videokaart meer kunnen kopen ?
Waar ligt de grens ? 3000 euro vragen voor een videokaart ?
Als ik hoor wat die cryptolui verdienen is 3000 euro een gezonde investering, want na paar weken hebben ze het terug verdiend.
De consument zal dit zelf nooit betalen.
Als de kaarten weer goedkoop worden, dan is de kans weer aanwezig dat ze als warme broodjes de deur uit gaan en dan blijft de tekort op chips weer het probleem
Ik vind het een scheve redenering.

Dus als er een stelletje kunstenaar-hipsters zijn die alle tafels bij de IKEA steeds wegsnaaien, dan zit de IKEA op een gegeven moment tafels op €10.000 te prijzen. En mensen die oprecht een tafel nodig hebben, zijn de dupe.

Deze analogie werkt, omdat het over de *doelgroep* gaat. Die hipsters zijn niet de doelgroep, de doelgroep zijn normale mensen die een tafel nodig hebben. De doelgroep van losse videokaarten zijn voor het overgrote deel gamers. En dus is nu de exacte doelgroep de dupe gemaakt, doordat Nvidia de prijzen omhoog gooit voor een doelgroep die helemaal niet bij dat product hoort.

Nvidia is dus nog steeds schuldig hierin. Ze kunnen de prijzen ook normaal houden en een wachtlijst instellen. 1 videokaart per account per huishouden. First come, first serve.
Nou, ze zien dat ondanks de crypto lui, de gewone lui het er ook voor betalen..

Dus die prijzen gaan echt nooit meer (noemenswaardig) zakken voor de high end modellen ;w
Bij mij bekruipt soms ook het gevoel om een groep de schuld te geven. Maar geef ze eens ongelijk?

Stel je bent een miner; je kan voor 2500 euro een kaart kopen die je er binnen een jaar weer uit krijgt. Waarom zou je dan wachten totdat de prijs zakt? Als je het leuk vindt om daar je hobby van te maken snap ik de groep wel.

Zelf ben ik ook een beetje tegen de groep, want ik ben een gamer. Maar hier zit ik dan als gamer.. in de lockdown op mijn zolderkamer. 2 weken vakantie in het vooruitzicht en een videokaart die eigenlijk in 2019 al vervangen had moeten worden. Deze domme ikke dacht nog: Wachten we een jaartje of gaan dit jaar upgraden.

Dan kunnen we nog een partij de schuld geven die niet benoemd wordt, namelijk de verkoper van de videokaart. Waarom zou je 10 videokaarten aan 1 persoon verkopen in deze tijd? En ik doe nu al meerdere weken mee met de AMD drop, maar als het idee wilt hebben dat gelukt niet bestaat moet je hieraan mee doen. Kennelijk kun je alleen een kaart bemachtigen als je een script hebt.... en dat is eerlijk.

Het is gewoon de markt die ervoor zorgt dat het allemaal niet leuk is. Natuurlijk hoef het gelijk geen videokaart te zijn van 2500 euro, maar ik snap dat heel veel mensen denken "Oke, dan de komende 3 jaar een videokaart die "maar" 500 euro duurder is".

En je hebt gelijk. Als we allemaal stoppen met dure videokaarten kopen dan is het probleem opgelost.... Net zoals we allemaal even de komende periode in lockdown moeten zitten zodat we niet meer over Covid hoeven te praten.
In mijn optiek is het grotendeels de schuld van de videokaart-fabrikanten.

Want die geven geen nieuwe drivers meer uit voor zogenaamd "verouderde" videokaart-generaties, terwijl die kaarten het nog prima doen. En tegelijkertijd bouwen ze geen fabrieken erbij om aan de vraag te voldoen. Waardoor mensen dus gedwongen worden om te dure vervangers voor hun videokaarten kopen.

Het valt me tegen dat er geen van de multi-miljardairs in de wereld in het gat van de markt springt.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 20 december 2021 23:21]

Dit probleem los je niet zomaar even op met geld. Kennis en goede supply chain zijn de 2 belangrijkste factoren om op hoog niveau chips te kunnen maken en aan de vraag te kunnen voldoen. Vergeet niet, wij als gamers zijn nog een kleintje in de vijver van datacenters, auto en smartphone fabrikanten. Helaas denk ik dat dit probleem nog wel 2 jaar gaat duren voordat de MSRP terug is naar een normale MSRP.

Mijn hoop is op dit moment gevestigd op Intel's GPU afdeling. Ze hebben een product, nu hopen dat ze de supply chain op orde hebben. Als dat zo is dan creëert dit weer wat lucht in deze wereld van exorbitante prijzen.
Die schieten zichzelf liever de ruimte in. :*) :'(
De fabrikant heeft moeite om blokkades in te voeren, het is geprobeerd in verleden maar werd vrij snel omzeilt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 20 december 2021 19:16]

Zakken in prijs niet nee, maar je moet goed bedenken dat jij zelf heel makkelijk onderdeel kan uitmaken van die "crypto lui"

Ik heb zelf 3080 gekocht in nov 2020 voor 850Euro en heb 6 maanden geleden eens gekeken hoe profitable minen erop is. Minus de stroom kosten is dat op dit moment rond de 4.5 Euro per dag aan ethereum.

Dus ik zet mining progje (Awesome miner) op computer gewoon aan als ik er niet op game. Op dit moment al 450 Euro terugverdient. + Ethereum is goede hedge tegen de inflatie en ze verwachten dat het volgend jaar nog flink doorstijgt.

Dus ja, ik zat er net zo in als jij tot een jaar geleden.
Ik zit in hetzelfde schuitje in die zin dat ik ook bij release een 3080 heb gekocht voor 800 euro, en daarna inzag dat de kaart best profitable is met minen. Inmiddals al ruim 2000 euro opgehaald met het minen. Maar dat Ethereum ook als hedge te gebruiken is tegen inflatie heb je natuurlijk geen mining-power voor nodig. Iedereen kan zich een zakje ethereum kopen tegen euro of dollar en deze voor langere termijn weg zetten.

Ik heb nooit iets met crypto gehad en was gewoon een gamer. De videokaart stond 90% van de tijd stil dus ik vond het zonde om geen gebruik te maken van de hashing power.

Maar die 4.5 euro is wel mager. Heb je de memory overclocked en power+core underclocked? dit levert ongeveer 20% meer winst op en een langere levensduur.

[Reactie gewijzigd door DutchAce op 21 december 2021 15:24]

Maar die 4.5 euro is wel mager. Heb je de memory overclocked en power+core underclocked? dit levert ongeveer 20% meer winst op en een langere levensduur.
Ik weet niet wat jij voor stroom betaalt maar bij mij is het 4.5 Euro na aftrek van elektriciteit. Ja kaart is max undervolted en zit op 91 MH/s @ 250W

Het is zeker niet zo dat PC 24/7 staat te minen maar schat dat ik rond de 8 uur per dag uitkom.
Dat is onzin, de 3090 is helemaal niet geschikt om efficient mee te minen
Je doet alsof €2200 een schappelijke prijs is voor zo'n kaart, maar het gaat natuurlijk nergens meer over. Vóór crypto kostte zo'n kaart €700 ofzo. Ja, de wereld is echt gebaat bij bitcoins hoor. :/
Bitcoins hebben hier natuurlijk geen zier mee te maken, die mine je al 8 jaar niet meer op GPU's.

Maar de tekorten waren er al voor de crypto hype. Natuurlijk komt het op een onfortuinlijk moment, maar de hoofdoorzaak is nog altijd de chiptekorten door de coronapandemie. Consoles zijn ook niet aan te slepen, en daar wordt toch echt niet op gemined.
Dat klopt alleen voor Bitcoin, er zijn meer coins waarbij het zeker rendabel is om nog met een videokaart te minen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 21 december 2021 12:47]

Als hun(crypto crapp)niks er mee te maken hebben
Nee, ik zei dat Bitcoin hier niets mee te maken heeft, die mine je niet op een GPU. Er is natuurlijk wel crypto die je weldegelijk op een GPU minet (waarvan Ethereum de grootste is), maar ik stel dat het probleem primair bij de productietekorten ligt. Dat zie je in álle tech industrieën. Videokaarten hebben idd daarnaast nog eens te maken met een grotere vraag dan normaal, door de crypto hype. Maar wie ben jij om te bepalen waar een videokaart voor gebruikt mag worden?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 december 2021 13:35]

Als het een 'video' kaart is, waarom hebben die dingen dan tensor cores die vrijwel niet gebruikt worden in games?
Worden die tensor cores niet gebruikt voor DLSS?
Klopt, al gebruikt dat slechts een fractie van de beschikbare rekenkracht :).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 december 2021 12:58]

Mensen kijken daar niet naar hoe of wat van videokaart, zolang je "gratis" geld mee te verdienen is met mining blijven mensen dat doen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 21 december 2021 12:49]

Het is sowieso een dom argument. Een hedendaagse GPU is prima in staat generieke berekeningen met hoge snelheid en efficientie te doen, en worden dan ook voor dat doel ingezet in allerlei vakgebieden. Als ik een videokaart wil kopen om wat berekeningen te doen is dat natuurlijk mijn goed recht, net zoals het iemand's goed recht is om een high end game PC te kopen terwijl hij eigenlijk alleen maar MS Word en Teams erop draait.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 december 2021 13:50]

Zo werkt de echte wereld niet, als met iets geld te verdienen valt is er altijd een groep die in dat gat springt.

Edit: Ik bedoel ermee producten (gamers videokaarten) worden gebruikt waarvoor ze niet bedoelt zijn, de fabrikant heeft geprobeerd een blokkade erop te zetten maar is doorbroken.

Voor de cryptomarkt heeft de fabrikant een apparte lijn maar die slaat niet aan en zodoende wordt de hele game markt kapot gemaakt en blijven gamers met oude kaarten zitten waardoor software developers niet meer met innovatie komen(kip/ei).

Ik wordt echt niet blij als ik nu een videokaart moet kopen om 4x de werkelijke marktwaarde te betalen en ook maar gedwongen worden om te minen om nog iets van waarde terug te zien.

Op een motor/auto ga je ook niet racen op de openbare weg(daar werkt de blokkade wel goed).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 21 december 2021 19:03]

Ik spreek je toch niet tegen? Ik benader het alleen vanuit een andere invalshoek.
Je wordt verondersteld gewoon te minen met je kaart wanneer je hem niet voor iets anders gebruikt. €200/maand of meer en je haalt de aankoopprijs er terug uit binnen een jaar.
Dat was paar jaar geleden. Nu mag je blij zijn als je €30 p/m doet met GPU.
Wat bedoel je? 3090 haalt ong. 100e per maand met 0.4 cent per kwh en huidige bitcoin prijs.
Uhm, de bitcoinprijs is hier compleet ongerelateerd aan. Ja, je wordt uitbetaald in btc, maar dat is niet wat je minet op je GPU. De opbrengst is afhankelijk van de coins die je minet.
Nee hij heeft wel gelijk. het valt (helaas) nog mee voor de miners:
https://www.nicehash.com/...alculator/nvidia-rtx-3090

Nog even wachten op de halving voor de GPU prijzen gaan dalen…
Ik zie niet helemaal hoe die link aangeeft dat hij gelijk heeft? Ik zei toch al dat je wordt uitbetaald in BTC? Maar dat is niet wat je minet, want je slaat met een GPU geen deuk in een pakje boter met al die ASIC's met een véél hogere hashrate (en ook per Watt).

Je verhuurt je hashrate aan derden. Die gebruiken dat om andere coins dan Bitcoin te minen. Die coins worden verkocht, zodat jij in BTC uitbetaald kan worden. Het equivalent dat je ontvangt in euro's is vooral afhankelijk van de effectieve euro-prijs van die coins, niet de prijs van bitcoin zelf.

.edit: de reden dat er een disclaimer bij staat over dat de USD waarde tot stand is gekomen op basis van de bitcoinkoers, is omdat de nicehash markt in btc werkt. Die zal dus in $ of € heus wel fluctueren met de BTC koers, maar de BTC prijzen die gevraagd worden zullen afhangen van difficulty en COIN/BTC prijzen. Derden gaan natuurlijk niet meer aan BTC betalen dan dat ze aan COIN kunnen verdienen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 december 2021 00:03]

Blijkbaar wel dus. Je moet anders maar even onderzoek doen hoe het minen werkt in een mining pool.
Ik zal het over een andere boeg gooien. Allereerst wat quotes:
There was a time where one could profitably mine Bitcoin with GPUs, but again…today, you really must have an ASIC and a deal with a power company to make any money mining Bitcoin in 2020.
The RTX 3090 has an impressive 121 MH/s hash rate. But it has double the price tag as a RTX 3080 which manages 98 MH/s. Not great economy of scale here.

Where the 3090 really falls short is in comparison to the Antminer s9, which at $1900 is probably cheaper than any RTX 3090 you will find. The s9 has a hash rate of 13.5 TH/s—yes you read that correctly.

The Antminer is literally 110,000 times faster than a RTX 3090 at mining bitcoins.
Ok, die laatste is vooral interessant want dat geeft ons wat getallen. We pakken er een bitcoin mining profitability calculator erbij, en we vullen in 121MH/s. Kwa stroomverbruik lijkt er niet heel veel info over te zijn, vooral omdat dus NIEMAND het SHA256 algoritme gebruikt op de GPU. Ik zie getallen in de range 300W-450W, dus laten we 300W nemen. Stroom kost hier zo'n €0,24 per kWh (bron), dat komt overeen met $0,29. Pluggen we dat in de bitcoin mining calculator, en we krijgen....

Ai, een verlies van $62,64 per maand, of $2,09 per dag :/

Goed, terug naar de Nicehash calculator waar je naar linkte. Scroll eens helemaal naar onderen. Zie je daar SHA256 bij staan? Nee he? Komt omdat het niet voordelig is om bitcoins te minen op je GPU.

Laten we het van de andere kant benaderen. Hier zie je de Nicehash prijzen per algoritme voor inkoop. SHA256 kost je 0,0049btc / PH / dag. Dat is dus petahash, een miljard megahash. Natuurlijk pakt Nicehash ook zijn aandeel, maar laten we er voor de grap even vanuit gaan dat deze prijzen direct naar de aanbieder van zijn GPU gaat. Die minet in een dag slechts 121 * 10-9 PH. Die krijgt dus ook maar 0,0049 * 121 * 10-9 BTC = 5,9 * 10-10 BTC per dag. Tegen de huidige koers van ~$49000, is dat dus $0,0000029. Per dag. En dat is puur de omzet, het stroomverbruik heb ik hier nog niet van afgetrokken. Niet erg veel, he?

En even ter verificatie, deze Nicehash berekening klopt dus mooi met de bitcoin mining calculator hierboven. Inderdaad, slechts 6e-10 btc per dag, en het verlies per dag is puur gebaseerd op het stroomverbruik, want de opbrengst in BTC is verwaarloosbaar.

Probeer mij nu eens uit te leggen hoe het minen van bitcoin op de GPU in een miningpool wel iets op kan leveren? Want zelfs als je stroom gratis is, lijkt het een zinloze exercitie, toch? Misschien dat je je 3090 in 1.000.000.000 dagen hebt terugverdiend, met de huidige koers en difficulty ;).

Er is hier echt maar 1 conclusie: Bitcoin mine je niet meer op een GPU. Al heel lang niet meer; al vanaf 2011 waren FPGA's sneller dan GPU's, en ASICs waren er al in 2013. Hier is wat leesvoer, doe er je voordeel mee :).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 december 2021 13:49]

Lol, ik zit al sinds 2013 zeer diep in Bitcoin. Misschien moet je het eens proberen met daadwerkelijke argumenten ipv roepen dat ik maar onderzoek moet doen :)
Je warrige verhaal hier doet toch echt anders vermoeden…
Ik zie nog steeds geen argumenten.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 december 2021 12:11]

Volgensmij praten jullie langs elkaar heen. Het ligt er namelijk maar net aan hoe je de term 'opbrengst' van mining definieert: zie je deze als bitcoin of als geld (euro). Bij de eerste definitie heeft de bitcoin koers hier geen invloed op. Bij de laatste definitie wel.
Op zich klopt dat, maar de opbrengst werd hier genoemd in euro's, zowel door @Travelan als in de post van @PranaSC2 die als eerste kwam met de stelling dat de opbrengst afhankelijk is van de bitcoinkoers. Maar bitcoin is in het geval van GPU mining slechts een medium of exchange. Want eerst gebruik je COIN/BTC om de opbrenst van COIN in BTC uit te drukken, en daarna doe je BTC/EUR om je BTC opbrenst om te rekenen naar euro's. In de berekening wordt dat natuurlijk gewoon COIN/BTC * BTC/EUR, dus de twee BTC's kun je daarin tegen elkaar wegstrepen en wordt het gewoon COIN/EUR.

(Uiteraard ben je wel onderhevig aan tijdelijke fluctuaties van de bitcoinkoers, want de hash markt zal niet instantaan meebewegen en er zit tijd tussen de conversies naar en van bitcoin)
Niet met de huidige energie prijzen in NL....
Mijn computer werkt niet op gas.
Stroom stijgt ook enorm anders....
Anoniem: 1088381
@Tufan2820 december 2021 19:01
Ik herinner mij nog heel goed dat ik de GTX 980 TI kort na zijn release voor 750 kocht. Dat vond ik al erg duur toentertijd. Nu betaal je voor een RTX 3080 TI minimaal zo’n 1600 EUR, als je er al een kan vinden. Dit heeft niks met inflatie te maken.
Het feit dat je er amper een kunt vinden is tevens van den zotte. Europa zou net als de USA scalpers moeten aanpakken en hoge boetes moeten uitdelen aan ieder die ze betrappen…wellicht helpt dat een beetje.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1088381 op 20 december 2021 19:03]

Ja vroggah kocht je high-end videokaarten voor zo’n €500. Althans, toen ik me nog in pc land begaf. Dat is ook alweer van 2010/2011 geleden, maar toen kocht ik een high end pc voor €1200 met core i7 860 en AMD HD5870. Daar heb je nu niet eens een high-end videokaart voor. De midrange kaarten van tegenwoordig lijken me relatief ook veel krachtiger dan toentertijd, maar wat een prijzen voor videokaarten…….
Het is en/en. Er zijn tekorten in grondstoffen, tekorten in geproduceerde aantallen, gigantische vraag, geld wat woord gedrukt alsof het water is wereldwijd en er is inflatie.

Miners hebben geen vertrouwen meer in fiat valuta. Die willen daar dus zo snel mogelijk vanaf. Een kaart die je in een jaar terugverdiend (moet je wel goedkope stroom hebben), is dan niet zo'n heel gek idee. Je bent van je inflatiegevoelige euro's af die de ECB dagelijks minder waard aan het maken is en je hebt een "geldprintertje" in huis in een crypto naar keuze. De groep miners is dus sowieso gegroeid tov 2 jaar geleden. Dat zie je ook terug in de hashrates van ETH en BTC (via Nicehash). Misschien game je ook nog wel eens dan is het win/win. De vraag is dus gegroeid.

De mensen die tijdens de pandemie thuis zitten en niets te doen hebben houden geld over. Je kunt immers lastig op vakantie, lastig uit eten, lastig leuke dingen doen. Dus? We gaan gamen. Consoles/videokaarten het is allemaal niet aan te slepen. In mijn vriendengroep hebben er 5 een PS4 in huis gehaald (bij gebrek aan een PS5 die makkelijk verkrijgbaar was) om COD te spelen met elkaar. Die groep is dus ook gegroeid. Daarmee dus de vraag.

Dan heb je nog de autofabrikanten die hun auto's steeds ingewikkelder maker en steeds meer afhankelijk zijn van chips. De vraag is dus gegroeid.

En dan heb je nog het eerder genoemde effect van de geldkraan waardoor wereldwijd alle valuta minder waard wordt waardoor er steeds meer geld is bij een gelijk blijvend of zelfs kleiner wordende hoeveelheid goederen wat prijsstijgingen tot gevolg heeft. Huizen zijn nog nooit zo duur geweest als je de prijs bekijkt in euro's. Ga je echter kijken hoeveel kilo rijst een huis kost, hoeveel liter benzine, hoeveel liter olie, hoeveel BTC, hoeveel ETH en ga zo maar door dan valt de stijging wel mee. De valuta is het probleem, die verwaterd steeds verder. Er staat immers geen arbeid/productie/toegevoegde waarde meer tegenover de geldprinter.

Het is deze killer combinatie in mijn ogen die alle problemen rondom hardware nu veroorzaakt maar ik ben het nog steeds met je eens dat 2200 euro voor een videokaart echt te belachelijk voor woorden is. Daar kocht je 3 jaar geleden een compleet super high end systeem voor.

EDIT: Typo

[Reactie gewijzigd door Juggernaut1987 op 21 december 2021 09:24]

Kleine hypotheek erbij vermoed ik in deze tijd :+
Volgens wat experts zal het verder gaan tot iig eind 2022. Het zal voor de reguliere consument nog koffiedik kijken wat de ontwikkelingen zullen zijn..
En in de tussentijd komt Nvidia met een geavanceerdere kaart die weer productieproblemen heeft, waardoor alles weer wordt herhaald van het afgelopen jaar.
En in de tussentijd komt Nvidia met een geavanceerdere kaart die weer productieproblemen heeft
Wat voor productie problemen? Volgens mij hebben ze helemaal geen productie problemen gehad, er is gewoon veel meer vraag dan aanbod en zowel Nvidia als AMD hebben beide tijdens het GTX 1080/1070 tijdperk al gezegd dat ze niet extra gingen produceren vanwege de 'crypto hype'. Dus verwachten dat ze dit het afgelopen jaar wel zouden doen is niet realistisch.

Er waren wat issues bij bepaalde 3090 kaarten bij een specifieke leverancier die zelf zaken niet op orde had. Dat is niet een Nvidia issue, dat is een partner issue.

Dit zal gewoon de 3090 productie capaciteit vervangen verwacht ik (geheel of gedeeltelijk).
[...]

Wat voor productie problemen? Volgens mij hebben ze helemaal geen productie problemen gehad, er is gewoon veel meer vraag dan aanbod
De hele chip industrie heeft productie problemen (gehad)?
Er is geen probleem met productie, er is een probleem met productie capaciteit.
Er is geen probleem met productie, er is een probleem met productie capaciteit.
Daar hebben we het in deze context dan ook over
Kun je het beste wachten totdat de RX 7000 serie uitkomt.
kun je hem dan voor de :vraagprijs: krijgen dan geloof maar dat die kaart in het begin flink duur zal zijn misschien wel 2500 a 3000 euro.Voor de vraagprijs worden ze allang niet verkocht,te kort aan materialen en mankracht.
Ik heb heel erg veel geluk gehad met me 2080. Heb deze 2dehands gekocht voor 455. Koopje! Het gaat hier over de msi gaming x trio versie van de 2080.
TDP zegt niets. Er zijn RTX3090's met powers spikes van 550w - 20ms
In de tekst staat: " maar het nieuwe model zou voorzien zijn van Micron-geheugenchips met een snelheid van 21Gbit/s." maar in het overzicht er onder staat 24 GBit/s wat is het nu?
Denk een kopie/pasta foutje. Snelheid is echt 21 Gbit/s volgende de huidige geruchten: https://videocardz.com/ne...ons-21-gbps-gddr6x-memory
Ik vond de 350W TDP van de RTX 3090 al vrij fors, maar de Ti-versie doet daar nog 100W boven op (even ervan uitgaande dat de geruchten kloppen)... Dat is nu kennelijk de trend, mijns inziens een slechte ontwikkeling :/
Mijn 3090 draait ook op 490 wattage momenteel. Kleine overclock en hij is net zo snel als de geruchten van de 3090 Ti.
De dozen kunnen ze wel goed produceren zo te zien, nu de inhoud nog ;) :P
Gelukkig heb ik twee nieren, kan ik er 1 verkopen voor deze kaart. Beetje flauw, maar meer kunnen we uiteraard niet zeggen op basis van alleen een gelekte foto.

Het enige wat je misschien voorzichtig aan zou kunnen zeggen is dat omdat de TDP van 350 naar 450Watt gaat, deze kaart grofweg 30% beter presteert. Het is een beetje een berekening by proxy, maar het zegt tenminste iets.

Hier leuk leesvoer over wat precies TDP is, en ook waarom je niet zonder meer kan zeggen TDP = Performance of TDP=power draw
https://www.how2shout.com...thermal-design-power.html

Hier een leuke over performance / tdp voor CPUs:
https://www.cpubenchmark.net/power_performance.html

[Reactie gewijzigd door Michael_OsGroot op 20 december 2021 17:22]

Helaas schaalt power draw niet lineair met prestaties. als deze 5% beter presteert dan een 3090 zou ik er versteld van staan.
Met een marktprijs van 3000 euro straks?
De lol van pc gamen is toch wel minder zo, alhoewel console gamers het ook niet best hebben gezien het aanbod van nieuwe consoles
nee da kost een 3080 al deze word 4k minimaal
Prima dat je ontevreden bent, maar 3080's staan volgens de pricewatch voor 1700 in de winkels. (Sommige goedkoper, sommige duurder).
Wordt normaal verkocht voor rond de 800 euro? Veel te duur nu. Gelukkig mijn 2080 kunnen kopen voor 455 (2dehands)
Ik ben het er mee eens dat het nu veel te duur is om een redelijke videokaart te kopen, maar dat is wat anders dan zeer te overdrijven en onwaardheden te verspreiden. Ik heb 850,- betaald voor mijn 3080 en dezelfde kaart staat nu voor 1675,- te koop of zelfs 1850,- als je hem bij dezelfde winkel zou willen kopen. Dat is natuurlijk absurd, maar dat is geen 3000,-

3080 zit nu rond de MRSP van 3090 8)7 |:(
MSRP van 3k minstens. Bij minder lopen ze simpelweg inkomstens mis; dus ik zou het vreemd vinden als het minder zou zij/wordenn. En gelijk hebben ze: de markt voor 3090's heeft momenteel een equilibrium gevonden rond de 3k (met NL als voorbeeld). Als er dan toch schofterig veel voor betaald moet worden dan liever naar de fabrikant/AIB dan naar de scalpers. MSRP naar beneden bijstellen kan altijd nog.

/edit: las ergens dat de hashrate van dit ding zo'n 20% hoger zou kunnen uitkomen dan een 3090. Alleen op basis daarvan zou je al (minstens) 3600 verwachten. (Wederom met NL marktprijs als voorbeeld.)

[Reactie gewijzigd door BramT op 20 december 2021 16:47]

Zo werkt het niet, als een fabrikant nu 3k vraagt dan gaan de scalpers alsnog 6k vragen ... ze spelen de tussenman ...
Uh, nee. Markt zoekt equilibrium onafhankelijk van de originele/msrp prijs. Voor 6k zullen ze de kaarten echt niet kwijt kunnen (prijs in de winkel is al lager) en zal de prijs automatisch zakken naar een niveau waarop ze het (geringe) aanbod net wel kwijt kunnen. Nogmaals: de initiele prijs maakt niet uit, het gaat om de balans in vraag/aanbod.
Te gek voor woorden deze prijzen, zeker niet leuk meer. Laatst een Xbox series S gekocht voor 260 euro, daar zit een gpu in van om en nabij de grafische kracht van een gtx1070, maar laatste genoemde betaal je nog 300+ euro voor, en dan heb je een tweedehands kaart van 5 jaar oud 8)7 8)7
Never dat ik ooit nog een Xbox koop. Je console kost mss 260 euro, maar je mot dan nog eens vztalen om online te kunnen spelen? Sorry, maar dan comt een computer goedkoper uit na een paar jaar van gebruik.
Xbox live heb je al voor 30 euro per jaar, weet niet wat voor GPU jij wilt kopen van 90 euro..... ( 3 jaar keer 30 euro)
Dacht dat het even duur was dan op ps4 en 5.... Maar swat, ik heb een Xbox, maar nooit komt dat hier bij mij nog binnen. Heb veel liever me ps4 of pc
Dat is prima ieder zijn ding toch, ik heb beide.
Zolang het niet te leveren valt, maakt het niet uit wat ze aankondigen... RTX VaporWare...
Ok dat is het nu ook niet echt, but you get my drift...
Met de huidige chip tekorten, eerst zien en dan geloven. Alhoewel dit een geweldige kaart lijkt te zijn, foto van verpakking lijkt me nog ver weg.

Heb dit met elke aankondiging over chips.
Nieuwe videokaart die niemand kan bemachtigen behalve scalpers en miners 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee