Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel Alder Lake-compatibiliteitsproblemen door drm gelden nog voor twee games

De lijst met games die vanwege drm-software incompatibel zijn met Intels Alder Lake-cpu's, is in de afgelopen maand verkleind tot twee. Volgens het bedrijf waren er aanvankelijk 91 games die niet werkten met de processors.

Sinds de release van Alder Lake zijn daarmee de drm-problemen van 89 games opgelost. In 54 gevallen gebeurde dat via een patch voor de game en bij de overige 35 spellen gebeurde dat via een update voor Windows. Dat vertelt Intel-fellow en chief architect Guy Therien tijdens een briefing waarbij Tweakers aanwezig was.

Alleen Assassin's Creed: Valhalla en Fernbus Simulator werken nog niet volledig in combinatie met een Alder Lake-cpu. Dat geldt voor Windows 10- en Windows 11-systemen. Het is niet bekend wanneer de compatibiliteitsproblemen van die twee games worden opgelost. Het is wel mogelijk om tijdelijk de E-cores op standby te zetten. Gebruikers kunnen daarvoor de Legacy Game Compatibility Mode activeren in de bios en na een reboot 'scroll lock' in te drukken op hun toetsenbord. In dat geval zou de game starten. Na het spelen kunnen gebruikers de scroll lock weer uitzetten.

Intel bracht zijn Alder Lake-cpu's op 4 november uit. De processors bevatten twee verschillende soorten cores; op prestaties gerichte P-cores, en meer efficiënte E-cores. Volgens Intel was er bepaalde drm-software die de E-cores herkenden als kernen als een losse pc. Dat leidde volgens het bedrijf tot compatibiliteitsproblemen. Intel publiceerde daarop zijn lijst met incompatibele games. Aanvankelijk waren er volgens Intel 91 games die niet werkten met de cpu's, maar rond de release van Alder Lake was dat aantal nog in totaal 51.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

15-12-2021 • 20:31

29 Linkedin

Lees meer

Reacties (29)

Wijzig sortering
Ik neem aan dat ze het hier over een lijst van recente games hebben ? Het zou me namelijk verbazen als Valhalla nog niet gepatched is dat Odyssey wel zou werken, zelfde engine alleen paar jaar ouder ? Voor die oudere games is de kans waarschijnlijk klein dat er een update komt?
Ik neem aan dat ze het hier over een lijst van recente games hebben ? Het zou me namelijk verbazen als Valhalla nog niet gepatched is dat Odyssey wel zou werken, zelfde engine alleen paar jaar ouder ? Voor die oudere games is de kans waarschijnlijk klein dat er een update komt?
Kan zijn dat de problematische DRM in kwestie al uit de meeste oudere titels verwijderd is, bijv. omdat deze op termijnbasis verschaft wordt en de speluitgever anders moet blijven lappen voor iets waar het grootste deel winst al lang op gemaakt is.
Dat klopt ik heb laats ook oudere spellen proberen te installeren met m,n 9600 k daar zaten sommige spellen ook drm beveileging op maar de spellen deden het niet en ik heb ze gewoon weg weggegooid omdat het toch oude meuk is.Kan het zijn omdat het windows 11 is?
AC: Odyssey gebruikt Denuvo en t zit d'r nog steeds in. Ubisoft heeft tot op heden Denuvo uit geen van de games waar ze het in gebruiken verwijderd (Wat buiten een duur grapje voor hen, een schande is voor de mensen die het spel gekocht hebben want Denuvo heeft flinke invloed op performance).
Kan trouwens, in tegenstelling tot wat ik eerder schreef, ook makkelijk zo zijn dat er nog oude titels rondzweven die niet gecontroleerd zijn - maar wel stuk zijn.

En dat wordt dan meteen een interessante casus voor de nieuwe wetgeving consumentrechten bij aanschaf van digitale inhoud op basis van EU richtlijn 2019/770, die komende 1 jan 2022 in moet gaan.

In dat geval is er gewoon sprake van non-conformiteit, want de software in kwestie zal destijds in de systeemvereisten niet expliciet Alder Lake CPUs uitgesloten hebben, maar zal gewoon gesproken hebben over een minimale vereistte "of hoger" waarbij een consument zoals dat gewoon is aan mag nemen dat alle nieuwere CPUs op basis van dezelfde instructieset en x86/x64 architectuur gewoon naar behoren zullen werken.

Dat wil zeggen dat er een permanente oplossing moet komen in de vorm van een patch die de DRM fixt of er uit sloopt of dat je recht hebt het contract te ontbinden en je geld terug te vragen.

Dit er vanuit gaande dat het scroll lock gebeuren slechts een tijdelijk beschikbare workaround is.
En zelfs als die workaround langer beschikbaar zou blijven, zou je nog steeds kunnen vragen om een gedeeltelijke restitutie overeenkomstig de waardevermindering omdat je nu telkens je systeem bewust moet gimpen om die software te draaien: extra handelingen nodig; risico dat deze optie ooit gaat verdwijnen op nieuwere toekomstige generaties Intel CPU; hogere energiekosten omdat de energie-zuinigere cores uitgeschakeld moeten worden en de energie-vretende varianten voor alles wat op dat moment draait op je systeem, gebruikt zullen worden; etc.

Kun je makkelijk beargumenteren dat er toch nog wel een flinke waardevermindering aan kleeft tov de situatie waar de software normaal zou hebben gewerkt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 16 december 2021 13:04]

Ik denk eerlijk gezegd dat je geen poot hebt om op te staan. Je hebt een game gekocht op een oude PC, en op die oude PC werkte het. Op die oude PC blijft het ook werken. Dat jij een nieuwe PC hebt gekocht, is niet de keuze van de uitgever.

Het zou een ander verhaal zijn als je er wat geheugen bij hebt geprikt, of een SSD. D'at geldt redelijkerwijs nog als een aanpassing van de bestaande PC, en dan moet de game wel blijven werken.
Ik denk eerlijk gezegd dat je geen poot hebt om op te staan. Je hebt een game gekocht op een oude PC, en op die oude PC werkte het. Op die oude PC blijft het ook werken. Dat jij een nieuwe PC hebt gekocht, is niet de keuze van de uitgever.
De uitgever heeft echter niet erbij gezet dat het op nieuwere CPUs niet zou werken, en heeft alleen minimum systeem-eisen gespecificeerd, zonder nieuwere CPUs uit te sluiten.
Uiteraard kun je dan zeggen dat redelijkerwijs andere architecturen dan x86/x64 uitgesloten zouden zijn; maar een andere CPU die dezelfde architectuur aanhoudt maar wel 'beter' is zou een consument in zo'n geval gewoon vanuit mogen gaan dat dit zou werken.

Ik verzin dit niet ter plekke heh. Dit zijn voorbeelden die je in guidance materiaal omtrent de nieuwe EU richtlijn gewoon tegenkomt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 16 december 2021 17:49]

Dit soort zaken zijn uiteindelijk aan de rechter, die het zal moieten beoordelen.

De levering van een game is geen "continuous supply" zoals een MMORPG dat bijvoorbeel wel is. Dan geldt de "acceptance of particular purpose" bij het sluiten van het contract. Die particular purpose kan nooit het gamen zijn op een mogelijke toekomstige CPU; daarmee kan de verkoper simpelweg niet instemmen.

En "dezelfde architectuur"? Heterogene x86 architecturen zijn in het verleden extreem zeldzaam geweest, maar niet helemaal onbekend. De gangbare multicore x86 architectuur is al decennia homogeen - alle cores zijn exact identiek. Alder Lake is een smartphone architectuur die naar de PC is gekomen.
De levering van een game is geen "continuous supply"
Behalve toch wel.
De relevante EU richtlijn noemt in de voorafgaande overwegingen juist expliciet digitale distributie platforms voor video games die on-demand download en installatie toestaan, als voorbeeld van een geval waar er sprake is van "continuous supply."
Die energie-zuinige cores doen sowieso niks tenzij je in Windows een beetje aan browsen bent etc.
In praktijk valt het energieverbruik ook wel mee, heel veel games draait de CPU niet op 100%, videokaarten veroorzaken hoge energiekosten.
Alleen Assassin's Creed: Valhalla en Fernbus Simulator werken nog niet in combinatie met een Alder Lake-cpu.
Die werken wel, maar voor nu nog enkel met de scroll lock workaround. Dat betreft een functie die tijdelijk de problematische E-cores van de CPU in standby zet wanneer scroll lock is ingeschakeld. Uiteraard is die workaround overbodig wanneer een spel wel een update heeft gekregen. Voor Assassin's Creed: Valhalla zou ik verwachten dat dat nog wel zal gebeuren. Voor Fernbus Simulator...? :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 december 2021 21:33]

Daar heb je inderdaad gelijk in, dat stond niet goed in het artikel. Ik heb het bij dezen aangepast en een korte uitleg toegevoegd aan de tekst - bedankt! :)
Is dit voor het eerst sinds 1989 dat scroll lock een echte functie heeft?
Volgens mij heeft Scroll Lock ook een functie in Excel. Ben alleen vergeten welke :+
Scroll lock
Pijltjes gebruiken
:Y)
Is dat niet numlock ? Op X server (lage level vensteromgeving van Linux, BSD ...) kon je vroeger
ctrl-shift-numlock drukken en dan kon je je mousecursor bewegen met de numerical pijltjesknoppen.
Handig voor als je muis niet meer werkte of wanneer je zat te kloten met je XFree86/xorg conf files.
Met scroll lock kon je dan weer scrollende boot up messages pauzeren op bepaalde oude en wellicht ook nieuwe besturingssystemen.
Scroll lock is superhandig voor schakelmacro's. Ik heb bijvoorbeeld OBS ingesteld om live te gaan/te stoppen met scroll lock, ik heb daarmee een fysieke indicator van de huidige streamstaat. Je kunt dezelfde truc ook gebruiken in spelletjes (denk aan landingsgestel in/uitklappen enzo) zonder dat je een speciaal gamingtoetsenbord nodig hebt.

Okee, in het OS heeft het niet zoveel nut nog, maar met de juiste software kun je het voor vanalles gebruiken!
Haha nou Intel heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik weet dat fernbus simulator bestaat.

Best slim dat die ontwikkelaar zo lang geen update heeft uitgebracht voor alder lake, nu lezen ik weet niet hoeveel mensen ineens over hun game :*)
Fernbus-simulator, nooit van gehoord. Maar net zelfs even een YT-filmpje over gezien. :)

[Reactie gewijzigd door sjonie100 op 15 december 2021 21:19]

Immortals Fenyx Rising stond tot voor kort ook op die lijst van Intel. Het spel draait op mijn PC met een 12900K-CPU, maar in de Tartaros-secties is de framerate bijzonder slecht, vooral als je de camera op de sterrenhemel richt. Ik heb de legacy game compatiblity aangezet in de bios, maar de scroll lock fix loste dit probleem niet echt op. De framerate ging nog steeds alle kanten op. Pas nadat ik de e-cores in de bios had uitgezet, was dat probleem opgelost. Dat is dus op een systeem met de allerlaatste Windows/Nvidia-updates.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 15 december 2021 23:26]

Uit interesse: zou een crack op een legale copy van de game een oplossing kunnen bieden? :+
Vrij onwaarschijnlijk. Cracks voor games met Denuvo omzeilen de drm, maar verwijderen het nooit, op een geval na: AC Origin :+

Ontopic: 't valt me eigenlijk mee dat de lijst zo geslonken is. Hopelijk de laatste twee games ook nog.
Dat brengt ook een probleem mee. Waarschijnlijk werken gekraakte games juist niet op een E cores CPU omdat de updates vaak niet opnieuw gekraakt worden.
Ik heb de E-cores vanaf begin al uitgeschakeld in de bios, ik zag er geen toegevoegde waarde in gezien games beter performance tonen wanneer de E-cores uit zijn.
Ik draai dan ook Windows 10

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 15 december 2021 21:23]

Hyperthreading is ook meestal nadelig voor spelperformance 😃 Ik laat het aan staan 😄
Zoals hier uitgelegd wordt:
reviews: Intel 12th Gen 'Alder Lake' - Core i9 12900K, i7 12700K en i5 12600K
… heb je Windows 11 ('s nieuwe software scheduler) nodig om te zorgen dat de threads slim verdeeld worden over de verschillende type cores. Windows 10 zal waarschijnlijk gewoon alle cores als gelijk behandelen, en dan wordt het willekeur of je process op een E-core terecht komt.
Hyper Threading is iets anders dan E-Cores, E-cores zijn "energiezuinige" cores op de processor.

Hyper Threading hakt je cores doormidden waardoor elke core 2 Threads krijgt, en doordat de meeste games bagger geprogrammeerd zijn werkt Hyper Threading nadelig inderdaad.

De moderne games gaan tegenwoordig beter mee overweg omdat ze daadwerkelijk meerdere Threads tegelijk kunnen benutten maar dat is nog steeds een handjevol games die dat kunnen.

Hyper-Threading heb ik op deze processor de I5 12600 wel aan staan gezien deze goede single core performance heeft, uitschakelen heeft geen nadelige gevolgen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 16 december 2021 10:57]

Tja je kan zeggen wat je wil maar het hele overhypte probleem is sneller opgelost dan dat AMD zijn leverings problemen voor 5xxx en voorgaande series heeft opgelost.
Tja maar ze hebben het wel weer langzamer opgelost dan het voor mij duurt om een rondje hard te lopen.

Een vergelijking maken tussen softwarematige bugs oplossen en het oplossen van een industrie/wereldwijd tekort aan chips lijkt me nogal onzinnig. De software engineers die hier op zijn gezet kun je niet even wat CPU's in elkaar laten solderen met een boutje, het zijn twee totaal andere dingen waarvan het best logisch is dat een gigantisch tekort aan chips moeilijker op te lossen is dan in de software 'gebruik deze cores niet' (en dat bedoel ik niet lullig tegenover de engineers, ik zou het niet kunnen maar de afhankelijkheden van de rest van de wereld zijn een stuk kleiner.

En om je verwachtingen te temperen, die leveringsproblemen van AMD (en als je het hebt meegekregen, vrijwel ieder bedrijf wat chips gebruikt) zullen inderdaad niet volgende maand opgelost zijn. De productie verhogen duurt lang en de vraag is nog steeds extreem.

[Reactie gewijzigd door Globber op 16 december 2021 10:50]