Noctua geeft klanten gratis bevestigingskit voor aanstaande LGA1700-socket

Noctua gaat gratis bevestigingskits leveren zodat klanten hun cpu-koelers kunnen gebruiken voor de nog aan te kondigen LGA1700-socket van Intel. Multi-socketkoelers worden binnenkort standaard voorzien van mountingkits voor LGA1700.

Noctua gaat de mountingkits leveren op het moment dat de LGA1700-moederborden en de bijbehorende Intel Alder Lake-processors in de verkoop gaan. Daar is officieel nog geen datum voor bekend. Noctua gaat de kits vanaf half oktober ook los verkopen, voor gebruikers die niet willen wachten. Om in aanmerking te komen voor een gratis kit, moeten gebruikers het aankoopbewijs van hun Noctua-koeler en LGA1700-processor of -moederbord overhandigen.

Intel Alder Lake
Intel Alder Lake-processor

Het bedrijf zegt dat er voor alle koelers die sinds 2005 verkocht worden, mountingkits beschikbaar komen voor de LGA1700-socket, waardoor zelfs vijftien jaar oude koelers gebruikt kunnen worden. De enige uitzondering zijn de koelers uit de NH-L9i-serie, want die zijn volgens Noctua niet compatibel te maken met de nieuwe socket. Daarom gaat het bedrijf in oktober nieuwe versies van deze koelers uitbrengen voor de LGA1700-socket.

Andere koelers zullen tussen nu en oktober uitgerust worden met een mountingkit voor de nieuwe socket. Sommige modellen worden nu al geleverd met een bevestigingskit, anderen volgen in de komende maanden.

Intel LGA1700-diagrammen via Igor'sLAB
Intel LGA1700-diagrammen

De LGA1700-socket is nog niet officieel aangekondigd. Wel zijn er al verschillende details uitgelekt, onder meer via Intels eigen website. Zo is onder meer bekend dat het gatenpatroon voor het monteren van de cpu-koeler anders zal zijn. Dat is namelijk 78x78mm in plaats van 75x75mm. Ook is de socket minder hoog dan de huidige generatie Intel-sockets.

Volgens geruchten brengt Intel de eerste Alder Lake-cpu's in oktober of november uit. Het zou gaan om enkele modellen en alleen high-end Z690-moederborden. Begin 2022 zouden meer varianten en meer chipsets volgen. Dat Noctua in oktober begint met het aanbieden van de mountingkits, maakt het aannemelijk dat deze geruchten kloppen.

Het is niet de eerste keer dat Noctua gratis bevestigingskits aanbiedt voor nieuwe processors. Naar eigen zeggen doet het bedrijf dat al sinds de introductie van de AM2-socket in 2006. Ook diverse andere fabrikanten doen dat, bijvoorbeeld toen AMD de AM4-socket introduceerde. Noctua is de eerste fabrikant die details over LGA1700-upgradekits deelt.

Noctua LGA1700 kits

Door Stephan Vegelien

Redacteur

17-08-2021 • 12:52

50

Submitter: Gipsy King

Lees meer

Reacties (50)

Sorteer op:

Weergave:

Je betaalt wat meer, maar alles klopt dan ook gewoon, en je krijgt dan dit soort topklasse service.
Voor mij nooit meer een andere.
Het zijn plaatjes die waarschijnlijk laser gestuurd zijn uitgesneden door middel van een plasma snijder of door water.

Het kost hooguit enkele euro’s en marketing technisch vele male handiger om in de picture te komen.
Verbruik van huidige cpu‘s is over het algemeen wat minder geworden dus technisch gezien wel te verantwoorden.

Daarnaast wordt je als producent ook hoornsdol van de constant nieuwe socket van intel.
De koelers zijn in het algemeen net wat beter en mensen betalen er ook voor en het laatste wat je wilt hebben is dat een klant een setje kan weggooien na 2 of 3 jaar.
Daarnaast wordt je als producent ook hoornsdol van de constant nieuwe socket van intel.
Dit klopt niet, het is eerder zelfs anders om, Intel heeft de afgelopen 10+ jaar bij de socket veranderingen voor de 115x / 1200 consumenten sockets er juist voor gezorgd dat de fysieke plaatsing van de mounting holes niet veranderd zijn, waardoor je juist je koeler steeds mee kon nemen, hetzelfde voor de diverse LGA20xx sockets. aanpassingen van de fysieke socket afmetingen waardoor je andere mounting brackets nodig hebt zijn wat dat betreft bij Intel juist relatief zeldzaam.

Van iedere paar jaar je koeler kunnen weggooien is dan ook geen sprake, een 10 jaar geleden gekochte koeler voor bijv. een 2600K kan je zo hergebruiken op een 11th gen Intel.

Bij AMD is dit trouwens niet direct anders, ook daar is de mounting hole plaatsing vaak langere tijd hetzelfde, al had ik voor een AM4 Build wel een nieuwe bracket nodig (die Noctua ook gratis leverde), want het oudere AM2/3/FM bracket was niet meer compatible.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 24 juli 2024 11:52]

Het zijn plaatjes die waarschijnlijk laser gestuurd zijn uitgesneden door middel van een plasma snijder of door water.
Nou nee. CNC controlled, niet laser gestuurd.
Dit soort machines nullen 1x bij het begin van hun werkstuk en gaan er dan vanuit dat hun hardware en motor encoders zo strak in elkaar zitten dat ze niet afwijken tijdens het maken van hun werkstuk. Dit levert een precisie op van ongeveer 2.5 micrometer, ofwel de stapgrootte van de X/Y/Z-assen van de machine.

Kost overigens heus wel meer dan enkele euro's hoor. Ze betalen ook het personeel bij de klantenservice die de tickets verwerken voor dit soort dingen verwerken. Logistiek moet het ook allemaal geregeld worden.
Daarnaast kun je de tijd die moet worden gestoken in het maken van een bracket voor een oude koeler ook niet besteden. Noctua gebruikt een standaard mounting systeem, dat weet ik, maar dat kost ook geld. Betekent dat je al je koelers compatible moet houden met die mount om dit soort nasturingen goed te kunnen realiseren. Ze zullen er heus wel een aantal keer tegenaan gelopen zijn dat hun mount bij een nieuwe koeler nou niet de makkelijkste oplossing was. Alleen was het naar hun mening wel de juiste.

Daar betaal je bij de aankoop van een noctua koeler allemaal voor. Ik heb zelf op dit moment geen noctua producten in huis, maar ik vind dat bedrag het wel waard.

Er is echter ook wat te zeggen voor bedrijven die gewoon goedkopere producten leveren die ook goed kunnen koelen maar minder compatible zijn. PC's gaan best even mee doorgaans en niet iedereen hergebruikt onderdelen uit oude PC's voor nieuwe. Het ding doorverkopen als geheel is ook een strategie.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 24 juli 2024 11:52]

"laatste wat je wilt hebben is dat een klant een setje kan weggooien na 2 of 3 jaar." <- En dit is precies wat een hoop andere fabrikanten nou juist willen :)
Dit is juist wat dit soort fabrikanten het liefst zien. Klanten die zo tevreden zijn dat ze volgend jaar meteen de nieuwe ook weer willen hebben
Dat is een prima lange-termijnvisie die ik graag zie bij een leverancier. dat schept vertrouwen.

Alleen jammer dat ze geen socket G34 koelers meer hebben, terwijl ze die wel ooit hebben gemaakt, maar dat zou ook wel erg dol zijn. ;)
Verpakking, plus shipping, plus handling.

Al met al kost zo'n grapje rustig een 5 - 10 euro per gebruiker hoor.
Behalve natuurlijk dat intel voor alle mainstream i processoren al 12 jaar dezelfde cooler mount gebruikt. Word je natuurlijk helemaal gek van joh, om de twaalf jaar je koeler vervangen. Ik blijf niet aan de gang ;)
Enkele euro’s weinig? Hoeveel marge denk je dat er op massa producten zit? Op een Hyper 212 Evo houd je dat niet over hoor.
Het zijn plaatjes die waarschijnlijk laser gestuurd zijn uitgesneden door middel van een plasma snijder of door water.
Je haalt wat door elkaar, óf laser gesneden, óf plasma, óf water. Niet lasergestuurd plasma gesneden. CNC controlled wel.
Kosten zullen inderdaad erg laag zijn bij grote aantallen.
Zeker waar!

Dit heb ik al gehad met de intro van AM4 dat ik gratis een nette bevestigings set voor mijn NH-D14 opgestuurd kreeg. Vorig jaar hetzelfde met een setje 120mm fanclips voor mijn C14S, zo geregeld en opgestuurd, erg nette klantenservice!
Ik zal je het nog sterker vertellen. Ik had de NH-D14 al minstens 10 jaar in gebruik op de mijn launch day gekochte 2600k.
Vorig jaar dus de Ryzen 5900X gekocht, en omdat ik netjes de rekening en het doosje had bewaard van mijn Noctua kon ik zo met de rekening van de nieuwe CPU (en/of moederbord) contact opnemen voor dat AM4 bevestigings setje. Eigenlijk al op het einde van socket AM4 dus.

Noctua is echt geweldig, en die 10 jaar oude NH-D14... fan lagers voelden nog als nieuw aan, en alleen de fans en het koelblok moesten even wat stofvrij gemaakt worden.

Voor mij geen ander weer.
Zelfde verhaal bij mij, maar dan zonder factuur van de noctua.
Dan vragen ze een foto van de koeler met de huidige datum en ticketnummer, wat zij je bezorgen.

Dus ook al heb je geen factuur meer, gewoon ff een mailtje sturen!
Ja, inderdaad. Staat ook op hun website trouwens dat dat ook kan.
Ook geeft Noctua je graag advies voor je upgrade, maar ik heb ook wel eens gevraagd of een fan upgrade zin had op de Noctua NH-D14 na zoveel jaar. Misschien een nieuwe set PWM fans of iets in die geest. Maar dat werd mij afgeraden.
Goed om te weten!
Idd, de kleuren staan niet iedereen aan. Maar hier in een desktop kast gebouwde server draaien al 10 jaar non stop noctua fans en de lagers zijn nog prima. Yate loons etc gaan na een paar jaar al scherp fluiten door versleten lagers
Ze zijn er ook al in het zwart. Dus de kleuren zijn een non-issue tegenwoordig.

Persoonlijk ben ik niet zo van de RGB, maar de Noctua kleuren zijn zo kenmerkend dat ik er eigenlijk ook stiekem wel trots op ben een stukje kwaliteit zichtbaar in mijn kast te hebben, ten opzichte van de dertien in een dozijn zwarte fans waarvan ik eerst op het labeltje moet kijken om te zien bij welke koekenbakker de fan weg komt.
Ieder z'n ding in elk geval.

Over andere fans. Zelf gebruik ik nog een HAF-X kast, en de Coolermaster fans inclusief de vervangers die ik eens had gekocht hebben allemaal erg belabberde lagers. De fans raken dan ook heel gauw in onbalans omdat de fans de lagers slijten, en wellicht omdat de fan bladen ook niet in balans zijn (wat extra stress zet op het lager).
Nee, is het ook zeker niet hoor en dat zal ik ook niet.
Iedereen zal naar gelang de situatie, de eisen en de portemonnee ook er anders naar kijken uiteraard.
De een die wisseld graag vaak van systeem onderdelen, en als er dan wat kapot gaat hebben ze weer wat te doen en besteed kleine beetjes over een langere periode. De ander wil betrouwbaarheid en service, en besteed op die manier het geld in een keer.
Het is maar net wat je zoekt, en gelukkig is er voor elk type klant keuze genoeg op de markt.
Ja zo blijft het, ze gaan tenminste heel lang mee, en ja dat is ook heel belangrijk.
Ja de Noctua fans zijn heel goed, gebruik 4 Noctua NF-F12 PWM nu al 5 jaar voor me radiators in me Game-PC, en ze doen het nog steeds goed, en voor me Mini Media/Console PC gebruik ik een grote Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM fan, maar die gebruik ik nog maar 8 maanden, maar hij houd me hele Mini Media/Console PC koel, en is bijna geruisloos, maar ze zijn wel extreem duur, €26 voor een fan waar ook dan nog verzend kosten nog bij moet komen en het €30 maakt, is wel aan de extreme kant, maar tot nu toe doet hij goed zijn werk, en daar gaat het uiteindelijk om.
Tjah, mijn oma zei dan altijd "beter duur als niet te krijgen".

Daarnaast is goedkoop ook redelijk vaak duurkoop wat fans betreft. Als je om de 2 jaar een goedkope fan moet vervangen, en met een Noctua 10+ jaar kan doen. Reken maar uit wat goedkoper is.
Daarnaast zit er niet zoveel ontwikkeling in een fan dat je elke 2 jaar een veel beter presterende fan kan aanschaffen. Dus in dat opzicht loont het ook niet om goedkoop te shoppen.
Ik koop dan ook liever een keer een goed product, dan dat ik met regelmaat me moet ergeren omdat er weer iets kapot gaat.

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 24 juli 2024 11:52]

Tjah, mijn oma zei dan altijd "beter duur als niet te krijgen".

Daarnaast is goedkoop ook redelijk vaak duurkoop wat fans betreft. Als je om de 2 jaar een goedkope fan moet vervangen, en met een Noctua 10+ jaar kan doen. Reken maar uit wat goedkoper is.
Daarnaast zit er niet zoveel ontwikkeling in een fan dat je elke 2 jaar een veel beter presterende fan kan aanschaffen. Dus in dat opzicht loont het ook niet om goedkoop te shoppen.
Ik koop dan ook liever een keer een goed product, dan dat ik met regelmaat me moet ergeren omdat er weer iets kapot gaat.
Ben ik op zich wel mee eens, maar €10 of €15 is al niet goedkoop, laat staan €20 of €26, wat Noctua fans zijn.
Nee, is het ook zeker niet hoor en dat zal ik ook niet.
Iedereen zal naar gelang de situatie, de eisen en de portemonnee ook er anders naar kijken uiteraard.
De een die wisseld graag vaak van systeem onderdelen, en als er dan wat kapot gaat hebben ze weer wat te doen en besteed kleine beetjes over een langere periode. De ander wil betrouwbaarheid en service, en besteed op die manier het geld in een keer.
Het is maar net wat je zoekt, en gelukkig is er voor elk type klant keuze genoeg op de markt.
'NH-D14 al minstens 10 jaar in gebruik op de mijn launch day gekochte 2600k'
Wat grappig, hier hetzelfde en nog steeds in gebruik.
Zonder verdere fans in de behuizing…
De 2600k was echt een monster CPU. Ik denk niet dat dit gauw nagedaan word in de toekomst, dat je zo lang kan doen met een processor.
Ik heb dus nu de 5900X sinds de lancering... ik ben benieuwd hoe lang ik ermee doe.
De 2600k zalk nooit vergeten. Was m'n eerste cpu en heb hem vorig jaar pas moeten vervangen - de 5.3GHz oc werd hem een beetje teveel denk ik..
Weet je zeker dat het de CPU was en niet de stroomvoorziening op het moederbord die wat minder werd?
Vaak na 10 jaar beginnen de onderdelen toch wat minder betrouwbaar worden, vooral de natte condensatoren.
Zou goed kunnen. Het lag zeker niet aan m'n Corsair AX750, die werkt nog prima. Dus of et moederbord, of de cpu. Maar heb er zeker al m'n geld en plezier uit kunnen halen en die Ryzen cpu's werden aantrekkelijker met de dag..
Zeker, als ik nu €20 extra besteed zodat ik mijn cooler nog 10 jaar kan gebruiken zie ik het als een top deal + hun coolers zijn lekker stil
Ik zelf niet zo goed waarom mensen zo veel hardware overbrengen naar volgende generaties. Een mobo+cpu+koeler+ram combi set maakt voor mij eigenlijk gewoon sense want als je ooit upgrade en je wil de oude verkopen/weggeven dan blijven al die onderdelen essentieel voor de oude hardware om te werken. Het enige wat ik daadwerkelijk overbreng zijn mijn case. de PSU en soms de GPU.

Het is leuk dat ik bv een zen3 cpu in een b350 mobo kan stoppen maar dan heb je vervolgens een zen1 cpu die zonder mobo zit.
Mobo + CPU + RAM ben ik redelijk met je eens.
Ik koop wel eens een verse socket, zoals nu, met het idee om mijn 2700X een keer te upgraden, maar in de praktijk komt dat er meestal toch niet van.

Koelers zijn echt zo goed, die kunnen best twee of drie compu's mee.
De warmteproductie neemt tenslotte niet zo heel erg veel toe, de laatste jaren.
Mee eens, mijn D14 heb ik nu in zijn 3e PC zitten.

Moet wel zeggen dat dit de laatste keer is aangezien aangezien de ribben er beetje gebutst uit beginnen te zien.

Koelt nog steeds als een malle zowel in Intel als AMD systemen gebruikt.
Met uitzondering van het stroomverbruik van de recente Intel i7 11700K, dan mag je bijna 200W aan warmte afvoeren onder een goede load ;)
En jij denk dat een oude i7 975 met flinke OC bv niet wat prik lust. Ook vroeger konden ze die gewoon "koel" houden. Want zover ik weet zijn lucht koelers niet extreem veel beter geworden de afgelopen 20 jaar. En dus ook geen reden om hem te vervangen. Iets met duurzaam leven😁
...wat mijn zes jaar oude Noctua NH-D15 prima kan verstouwen. Geen spatje pijn.
Grotendeels wel mee eens, maar wat betreft de koeler kan je altijd de stock koeler (indien aanwezig) bewaren om in ieder geval een werkend setje te hebben om te verkopen/weg te geven.

Daarnaast is dat nou juist een makkelijk onderdeel om later nog te kopen, zijn vaak nog op oude moederborden te mounten.
Daardat je een stuk meer betaald kunnen ze inderdaad services als deze leveren.
Moet er wel bij zeggen dat concurrenten het ook doen, NZXT heeft mij ook een nieuwe bevestingskit gestuurd nadat ik iets kwijt was geraakt ervan.
Heel erg cool van Noctua dat ze eigenlijk oude end of life producten nog steeds ondersteunen of een update geven met zo'n mounting plate. Heb zoveel CPU heatsinks in mijn handen gehad de beste vond ik nog altijd Noctua en vroeger was zalman ook goed vooral de CNPS9500 dacht socket 775/771. Zelf heb ik alles van Noctua in enkele systemen na waar de orginele nog in zit. Altijd heel erg tevreden mee geweest, je betaalt wel wat meer maar dan krijg je wel fatsoenlijke kwaliteit ervoor terug :)
EOL ?
pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black
is gewoon nieuw, alleen de mountingkit voor deze socket zit er nog niet bij.

dat er een nieuwe socket komt betekend niet dat producten direct EOL zijn, grote kans dat je deze koelers einde van het jaar gewoon koopt met de mountingkit er al gewoon in de doos.
Oudere heatsinks natuurlijk van o.a 10-15 jaar oud bedoel ik..
deze koelers zijn compatibel met cpu's vanaf ik dacht 2010 (kan ook nog eerder zijn)
I know man, maar het is gewoon heel goed van Noctua. Bedoel probeer het eens bij een ander bedrijf, die zijn vast al lang de cooler vergeten en zeggen wil je deze op je nieuwe cpu zetten? Koop maar een nieuwe.
Vorig jaar ook zo'n kit voor een nieuw AM4 systeem aangevraagd en dat gaat super makkelijk. Het enige wat je nodig hebt is de factuur van je Noctua koeler en de factuur van je nieuwe moederbord en ze sturen het gratis naar je op. Niet eens losse onderdelen in een plastic zakje maar gewoon degelijk verpakt in een doosje met schuim. En dat voor een koeler die ik in 2010 heb gekocht, heerlijke service :)
factuur heb je dorgaans niet eens nodig. ze vragen dan gewoon een (huidige) foto van de koeler. dat vragen ze wel als je een ticket indient.
Grote kans dat Scythe hier ook mee komt voor hun CPU koelers. Die zijn heel schappelijk als je een koeler in je bezit hebt, en je een bracket nodig hebt (van AM3 -> AM4)
Dat zijn ze zeker! Ik had een Mugen 5 met defecte schroef aan de bracekt (was scheef ingedraaid), zonder enig gedoe hebben ze me een nieuwe bracket opgestuurd. Toen deze niet aan kwam, door een fout in de adressering, hebben ze er gelijk nog één opgestuurd
Ik heb toevallig recent een AM4 mounting kit aangevraagd voor mijn 8j oude NH-D14. Was geen enkel probleem, en het 'wachten' waar ze over spreken was beperkt tot een enkele dagen/kleine week (gratis verzonden naar België). Ze zullen het mogelijk wat drukker krijgen als deze socket weer uitkomt, maar top service van een top bedrijf!
Laat ik nou net de Noctua NH-L9i low profile koeler hebben gekocht voor mijn mini-itx pc die niet aanpasbaar is aan LGA-1700.:)
Top bedrijf dat ze dit nog steeds gratis doen. Die koelers van hun zijn supe, ik heb er eentje al 8 jaar in gebruik en ook die toendertijd met een gratis bracket mee verhuisd met een nieuwe upgrade.😉
Noctua levert niet alleen top kwaliteit producten, maar ook nog eens top service :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.