Noctua brengt zwarte versies uit van NH-U12A cpu-coolers, fans en heatsinkcovers

Noctua heeft een nieuwe reeks producten binnen de zwarte chromax-lijn aangekondigd. Dit zijn zwarte versies van de NF-A12x25 120mm-ventilator, NH-U12A cpu-cooler, en NA-HC7- en -HC8-heatsinks. Noctua belooft de kwaliteit van de bruine ventilators te evenaren.

De zwarte versies van de koeler, ventilator en heatsink zijn identiek aan de bekende bruine versies. De zwarte NF-A12x25 120mm-ventilator wordt geleverd met een reeks rode, witte, blauwe, groene, grijze, gele en zwarte antivibratiepads. De NH-U12A is voorzien van twee zwarte NF-A12x25-ventilators en een zwart gecoate heatsink. Alle andere onderdelen van de cpu-koeler zijn ook zwart. De NH-U12A is ook geschikt voor de komende Intel LGA1700-socket.

Noctua komt met drie verschillende heatsinkcovers. De NA-HC8 in het zwart en wit, en de NH-HC7 in het zwart met bijgeleverde vervangbare inlays in het zwart, wit, rood, blauw, groen en geel. De heatsinkcovers zijn gepoedercoat zwart. Alle onderdelen zijn ook uit te wisselen met hun bruine tegenhangers.

Het bedrijf zegt in een persbericht al eerder van plan geweest te zijn om de chromax-reeks uit te brengen, maar dat het meer tijd nodig had om de prestaties van de bruine ventilators te evenaren. De Chromax-reeks liep volgens Noctua vertraging op door leveringsproblemen door de coronapandemie. "Maar nu zijn ze er", zegt het bedrijf.

Noctua geeft als adviesprijs voor de NH-U12A chromax.black 119,90 euro, voor de NF-A12x25 PWM chromax.black.swap 32,90 euro, en voor de NA-HC7 chromax.black.swap NA-HC8 chromax.black en NA-HC8 chromax.white 19,90 euro. De reeks is te koop bij Noctua en het bedrijf belooft dat winkels ze zo snel mogelijk op voorraad zullen hebben.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

12-10-2021 • 14:29

81 Linkedin

Reacties (81)

81
77
32
2
0
37
Wijzig sortering
Heb jaren de meerprijs betaald voor de kwaliteit die noctua levert. Maar 119,- voor een koeler? Bij een volgende upgrade toch maar even kijken bij de concurrentie.
Of gewoon niet die van €120 kopen, maar een van de andere koelers uit het assortiment. Je hoeft niet de duurste te hebben natuurlijk...
Kan je eventueel bij een upgrade niet gewoon je huidige koeler meenemen?
Bij nieuwe sockets brengen fabrikanten van koelers vaak toch een set uit om je bestaande koeler te kunnen blijven gebruiken.
Vaak kun je bij Noctua zelf een gratis mountingkit aanvragen voor een nieuwe socket, dat hebben ze bij mij ook gedaan voor een 10(!) jaar oude NH-D14 toen ik onlangs naar een AM4 moederbord ging.
Wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden. En dat weet Noctua ook. Voor mooie kabels van cablemod ben je ook al gauw meer dan 100 euro kwijt.
voor dat geld heb je een hele beste crimp tang en meters aan sleeving en heat shrinks mijn volgende pc krijgt gewoon custom bekabeling :D
t is niet alleen een fan he, d'r zit ook een heel blok geleidend metaal aan voordat je überhaupt de eerste de beste fan tegen komt.
Heel metalen blok op je CPU en dan een paar minuten later een keer de fan :P

En dat kost wat, als het degelijk spul moet zijn. Knoop daar vervolgens twee fans van twee tientjes per stuk bij op en je zit zo op 100 euro.
Ik niet en ben al jaren uitermate tevreden met voornamelijk Scythe. Niet zo goed als Noctua, maar prijstechnisch interessanter. En die laatste 0,2GHz overclockpotentieel vind ik niet interessant: levert denk ik geen merkbaar verschil op bij gamen en bij renderen vind ik die paar procent verwaarloosbaar ten opzichte van de meerprijs.
Zelf heb ik ook Scythe, de Mugen 5 met 2 vents. Zeer tevereden over koel prestaties en stil dat deze is!, bij mijn i9-9900k. ik ben niet overclocked en hij doet het fantastisch. kwa prijzen zijn ze vele male goedkoper als noctua en liggen ze dichterbij be quiet.
de D15 (heb bij toeval... de chromax black versie) is het zéker waard, die kan tegen waterkoeling op, natuurlik niet tegen de extreme waterkoeling systemen, maar dan zitten we in een prijsklasse..
die is goedkoper dan NH-U12A, en koelt beter... is wel knalgroot..
maar de prijs meer dan waard,

en inderdaad zo'n koeler blijft prijsvast, Noctua zoals al gemeld, stuurt je gewoon een een nieuwe mountingkit, wanneer noodzakelijk. prijsvast? ik bedoel, kan een aantal systemen mee.
Eindelijk. Hun eigen stijl was heel schattig maar soms geen porem. Terwijl hun producten 't geld dubbel en dwars waard zijn. Jammer dat je voor zo'n kleurstelling uit de late 60er jaren de koelers soms toch wilde laten liggen.
de bruine kleur is altijd een veelgehoorde klacht ,maar de laatste tijd brengt Noctua dus wel meer zwarte varianten uit.

Los daarvan: meestal kijk je op de monitor en zit je niet de hele tijd in de kast te kijken. Als de fan al zichtbaar is :+
Idd, het is zeuren om het zeuren. En bovendien stoort het mij mateloos aan al die RGB idioterie zoals GPU's dat ongevraagd met RGB komen zoals mijn Aorus 1080Ti. Gelukkig heb ik een non-glass behuizing. En zelf vind ik de Noctua bruin/crème kleur niet lelijk.
En bovendien stoort het mij mateloos aan al die RGB idioterie zoals GPU's dat ongevraagd met RGB komen zoals mijn Aorus 1080Ti. Gelukkig heb ik een non-glass behuizing.
De LEDs zijn softwarematig en/of hardwarematig uit te schakelen.
zou ook mooi zijn als er gewoon een RGB-loze variant uitgebracht zou kunnen worden, scheelt weer een paar euro in de kostprijs, als x% het toch weer direct uitzet.
Die paar euro in kostprijs ben je direct kwijt omdat er een tweede productie/assemblage-lijn opgezet moet worden, dus daar win je niks mee.
Niet als je met een brakke Fusion RGB zit want die heeft sinds aanschaf van de kaart helemaal niet gewerkt. Tenminste, de RGB van mijn Aorus 1080Ti valt niet uit te zetten. Maar goed, ik heb sowieso altijd het liefst een dichte kast.
Als het al een flinke tijd terug is, zou ik het nog een keer proberen via de software. Ik heb namelijk de RGB van mijn 3080 van Gigabyte gewoon kunnen uitschakelen, en de software weer verwijderd.
Inmiddels 5 format C'tjes verder en ik heb het licht nooit meer gezien èn nooit meer die software hoeven gebruiken.
Imo ik denk dat het niet perse hun kleur is dat het matchen problematisch is. Eerder het feit dat alle behuizingen en componenten zwart, grijs of wit zijn
Deze hadden aanvankelijk ook echt eind 2019 moeten uitkomen, ik zat hier al een tijdje op te wachten. Tikkeltje krankzinnig dat er wel een (flink) prijskaartje aan hangt...
Noctua staat voor kwaliteit en performance en levert beide.

Maar €119.90 euro voor een normale fan based CPU koeler is stevig slikken in mijn ogen, ik vond de €69.99 voor mijn U12S chromax paar jaar terug al stevig genoeg, met €120 euro zit je inmiddels bij de AIOs (zoals de Arctic Liquid Freezer II)

Nou snap ik dat ik nu appels met peren vergelijk (want een normale CPU koeler heeft voor mij de voorkeur, en ik ben vast niet de enige) maar dit is zelfs voor een Noctua een flinke prijs.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 12 oktober 2021 14:49]

momenteel sta je huilend je grafische kaart af te rekenen en dan valt zo'n koeler van 100 euro niet eens meer op :+
Ja voor wie nu een GPU koopt klopt dat.

Maar die prijzen gaan op ten duur weer dalen (en daarna ooit gaan ze weer omhoog...) en deze koeler bestaat tegen die tijd dan nog steeds.

Maar je hebt een punt inderdaad.
@SirRosencrantz
NH-12U in de Header zou U12A moeten zijn.
Aangepast! Foutje.
Oeps, dat krijg je ervan als je tien dingen tegelijk doet. Nu is het écht goed :P
119,90 euro... hoop geld voor n tower cooler
Opzich.. de 2 NF-A12x25 fans zijn in het bruin al €25-30 per stuk normaal, dus dat verklaart wel waarom deze zoveel meer mag kosten. De benchmarks van de normale NH-U12A liegen er ook niet om; het is uiteraard niet te vergelijken met een 360mm AIO ofzo maar die zijn dan ook nog wel weer een stapje duurder. Lifetime upgrades van socket, 7 jaar fabrieksgarantie, bekende Noctua bouwkwaliteit maar dan in het zwart. Allemaal redenen naar mijn bescheiden mening om dat beetje meer te lappen 😉
Dat de CPU koeler duurder is (prijs terzijde) snap ik nog ergens wel, powdercoaten is niet gratis.

Maar PR terzijde, ergens denk ik dat ze extra geld vragen voor de chromax fans omdat het kan, niet omdat het werkelijk zoveel meer kost.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 12 oktober 2021 15:00]

Maar PR terzijde, ergens denk ik dat ze extra geld vragen voor de chromax fans omdat het kan, niet omdat het werkelijk zoveel meer kost.
Dit is hoe ALLE bedrijven werken! Prijzen worden verkocht voor prijzen die kopers er voor neerleggen, niet om wat het kost om te maken. Als iets meer kost dan dat het oplevert, dan wordt een product niet gemaakt.
Ze zijn niet even gewoon gepoedercoat.

Volgens mij was het bij Scythe dat de zwarte versie van een CPU koeler ietsjes (lees: 2 graden ofzo) minder presteerde door de verf.
Noctua heeft altijd gezegd pas zwarte producten uit te brengen als er geen compromis is tov de reguliere kleur/blank metaal. Daarnaast laten ze zich niet opjagen om een product op de markt te brengen waar ze zelf 100% achter staan.
Dus R&D en extra verf zullen deze koeler vast duurder maken.

Idem met de A12x25's in het zwart. Het eigen ontwikkelde materiaal van de reguliere bruine A12x25 schijnt volgens Noctua lastig te zijn om in het zwart te produceren.
https://www.anandtech.com...hu12a-cpu-cooler-review/7

Leuk dure/speciale fans die een prijs moeten verklaren maar voor minder heb je een Noctua NH-D15 die beter performed

zelfs de Noctua NH-U14S performed beter / even goed en die is maar 64,95

In mijn ogen dus veel te duur
het kan zijn dat die grotere niet passen heb zelf de NH-D15s heel tevreden maar kan mij echt wel voorstellen dat die niet past.
360 aio pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 360

en zoals hierbovenn idd, een scythe kost de helft..

iets meer prima, maar dit is gwn buiten proportie imo
Onzin. Scythe coolers zijn net zo goed en kosten de helft. Leuk die socket upgrades maar dan zit een oud moederboordd zonder goede koeler. Voor hetzelfde geld haal je twee Scythes.
Onzin. Scythe coolers zijn net zo goed en kosten de helft.
Helft van de prijs klopt, maar net zo goed? Kijk eens bij deze benchmarks:
https://nl.hardware.info/...stresultaten-luchtkoelers

En dan specifiek naar de:
Noctua NH-U12A
Scythe Mugen 5 Black Edition

Zelf geen ervaring met Scythe, maar wel veel met Noctua. Ja het kost redelijk wat, maar ik kan voor een 5-15 jaar oude cooling tower een gratis adapter setje krijgen (bij foto factuur) voor nieuwe sockets. Dus die 7-9 jaar oude NH-CN14 towers die ik heb liggen kan ik nog prima inzetten voor een nieuw AM4 bordje. Kan dit ook met 5-15 kaar oude scythe cooler towers? Ik kan er namelijk nog een 5950X mee koelen (weinig overklock ruimte, maar het kan)...
De zwarte koeler van Noctua is nog niet in deze test meegenomen, dus de normale versie vergelijken met een specifiek geverfd model van scythe lijkt me niet echt eerlijk.

Als ik je de eis dat hij zwart moet zijn loslaat dan zie ik in de door jou genoemde test dat een de beste Noctua, de NH-D15 van 91 euro slechts 0.4 graden koeler is dan een Scythe Mugen 5 PCGH Edition en 0.8 graden beter dan een Scythe ninja 5. Beide koelers van Scythe kosten slechts 55 euro.
Kan dit ook met 5-15 kaar oude scythe cooler towers?
Voor de mugen 4 uit 2013 en Ninja 4 uit 2015 kunnen beide met een kit van 4 euro op een AM4 moederbord zetten.
https://nl.hardware.info/...ermalright-en-thermaltake
Er zijn ook Noctua koelers die de helft kosten. Dit is de high end, maar deze kost gewoon minder dan €50: pricewatch: Noctua NH-U12S redux

Wat een gezanik.
deze zegt wat anders
https://nl.hardware.info/...stresultaten-luchtkoelers

[Reactie gewijzigd door amigob2 op 12 oktober 2021 16:54]

Je link is afgekort ik kan er niet op klikken
fixed was ook al een paar post eerder gepost
Voor een goede stille CPU cooler is dit helemaal niet zo gek. AIO's zijn vaak veel duurder en koelen zeker niet beter.
Als ie nou veeeel beter was dan de Scythe Mugen 5 PCGH

[Reactie gewijzigd door JDx op 12 oktober 2021 14:55]

Gebruik al jaren een Mugen 5 PCGH
Kost geen drol in verhouding tot dit soort blokken en koelt zeer goed! Tevens doodstil.
idd, top cooler voor het geld.
Nogal, ik kan me niet voorstellen dat Scythe of BeQuiet niets heeft wat hier dichtbij genoeg kan komen qua prestaties voor een flink lagere prijs.
Ik denk dat de Be Quiet! Dark Rock Pro aardig in de buurt zal komen.
BeQuiet kan ik aanraden. Ook zeker niet de goedkoopste maar wel erg mooie en goede koelers voor toch minder geld.

Ik ben benieuwd wat de meerprijs rechtvaardigd van de Noctua.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 12 oktober 2021 14:49]

een cooler van 50 euro presteert misschien 5% minder. voor 2-300 euro heb je een console. 120 euro heb je alleen een cpu koeler. pc markt is naar de klote.
De console markt is niet echt veel beter. PS5 is bijna 1 jaar op de markt en nog steeds nergens fatsoenlijk te krijgen.

Dit soort koelers zijn bedoeld voor mensen die graag dat kleine beetje extra willen in een PC. Er zijn genoeg 13-in-een-dozijn koelers op de markt voor een schappelijke prijs die het "gewoon" goed doen.

Overigens zou ik zelf de D15 kopen, gewoon omdat de ruimte er is.
dat is juist kenmerkend aan de PC-markt.
Of kan jij Star Citizen spelen op je console?
Of de nieuwste Battlefields?

Nee, daarvoor heb je een nieuwe console nodig waarschijnlijk met betere performance.
PC gamers daarentegen bouwen zelf hun brute machine.
Terug naar de tijd dat games de lat hoger legden zodat je wel moest upgraden ipv games die gemaakt worden voor consoles die alweer achterlopen op wat PC hardware aan kan, alles om de prijs maar onder de 600 te houden voor de casual gamers om zo een groter publiek te kunnen aanspreken.
Dat mag wel kloppen, maar er is zo iets als diminishing returns in dit geval.

Ook wel prijs vs prestatie genoemd, de vraag is of de meerprijs hier wel het waard is.

En dan heb ik het nu even over de CPU koeler, qua fans wordt het iets complexer want hoewel ik zeker gecharmeerd ben van Noctua fans en ik gebruik ze zelf ook, de concurrentie loopt niet zo extreem ver achter tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 12 oktober 2021 14:57]

da's niet helemaal waar. Kijk eens review van Scythe dingen.

Ik ben uiterst tevreden over de mijne, met super trage fans (300rpm).
Beetje naïef, maar goed.
Er komt niks in de buurt van Noctua.
Qua prijs bedoel je dan :+

Maar zonder gekheid, er is voor elk model van Noctua wel een alternatief van de concurrent die voor minder geld dezelfde prestatie levert.

Op zich begrijpelijk dan mensen voor Noctua omdat ze als zeer betrouwbaar en service-gericht bekend staan, maar je kunt moeilijk ontkennen dat het niet echt bang-for-the-bucks koelers zijn.

[Reactie gewijzigd door Zoidberg_AvG op 12 oktober 2021 21:09]

Heb de bijzondere kleur versie geïnstalleerd. En ben er erg te vrede mee. Is still zelfs op 100%.

Heb na gedacht over een AIO maar liquid cooling en electronica gaat niet samen voor mij. AIO heeft regelmatig een onderhoudsbeurt nodig en ook op lekken moet gecontroleerd worden. Als een lucht cooler kapot gaat dan zal er niet veel gebeuren.

Misschien moet ik er aan wennen of gewoon accepteren maar nu nog niet.
Heb na gedacht over een AIO maar liquid cooling en electronica gaat niet samen voor mij.
AIO heeft regelmatig een onderhoudsbeurt nodig en ook op lekken moet gecontroleerd worden.
Jij roept het zelfde als mijn collega en ik vermoed dat jullie allebei geen AIO gehad hebben.
Ik heb jaren en jaren AIO's gehad (nu custom loop) en ze hebben nooit onderhoud nodig gehad, sterker nog dit kan niet eens bij de reguliere, het is inderdaad zo dat er langzaam wat vloeistof verdwijnt en uiteindelijk slijt de pomp ook echter kan een AIO 5 tot 7 jaar makkelijk halen. Zo lang doe ik in ieder geval niet met mijn systeem.
Wil jij langer ermee doen dan moet je inderdaad bij lucht blijven, echter is dat dan de reden niet welke jij aanhaalt.

Laatst een AIO uit elkaar gehaald welke al gerust 10 jaar oud was. Deze deed het nog steeds prima (met wat lawaai) en man wat een moeite moest ik doen om deze te slopen en überhaupt kreeg ik het niet voor elkaar om deze te laten lekken. De seal is zo enorm stevig deze moet je echt open snijden. Nee kans op lekkage is echt nihil, zelfs niet als je onhandig bent, daar moet je echt moeite voor doen.

Misschien verward je AIO met Custom loop?

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 12 oktober 2021 15:39]

AOI's zijn inderdaad een hele verbetering ten opzichte van de hel van custom loops.
Uiteraard ieder z'n ding.
Maar nog steeds geldt het filosofische concept: geen water bij mijn pc.
Ik begrijp je en heb veel met custom coolers gewerkt en heb veel ellende gezien.
Inderdaad ik heb geen moderne AIO gebruikt.

De reden voor mij is nog steeds geen water bij de componenten.
Ik heb ik regelmatig lekken gezien van moderne AIOs met name de pump dus zijn vaak aftermarket AIOs maar heb een be quiet, mastercooler voorbij zien komen.

Met mijn huidige setup ryzen 9 5900, rx6800tx voor rendering en vr zit ik niet hoger dan 78 graden cpu met lucht cooling op full load.

Heb een kast met open paneel en lucht cooler. Maar heb aircon in de kamer (nog steeds rond de 30 graden buiten)
Voor een paar euro meer heb je een waterkoeling.....
ik wil geen water in de buurt van mijn pc.
Airflow masterrace O-)
Beetje laat noctua, heb ju nu pas door dat zwart bestaat?, niet dat ik er wakker van lig , heb zelf een legrand van thermalright, doe kom beter uit de test met 1 koeler ,
Nu nog witte fans (volgens de laatste trends waarbij er meer en meer witte AIO’s op de markt komen).