Razer kondigt vernieuwde Blade 17-gaminglaptop met i9-11900H en RTX 3080 aan

Razer rust de bestaande Blade 17-gaminglaptop met vernieuwde hardware uit. Er komt onder andere een configuratie met een Intel Core i9-11900H-cpu uit. Razer kondigt ook een Blade 15 Base met i9-11900H aan.

Afgezien van de cpu komen veel van de specificaties overeen met die van de Blade Pro 17 van eerder dit jaar. Overigens gebruikt Razer voortaan met terugwerkende kracht niet meer de Pro-noemer.

De in mei aangekondigde Intel Core i9-11900H heeft 8 kernen, 16 threads met een basiskloksnelheid van 2,5GHz en een maximale boostkloksnelheid van 4,9GHz bij een enkele core. Razer levert de vernieuwde Blade 17 met een GeForce RTX 3080-gpu en de laptop bevat twee Thunderbolt 4-connectors. Het merk noemt een vanafprijs van 2600 euro, maar het is nog niet bekend hoeveel de configuratie met RTX 3080 en i9-11900H precies gaat kosten. De goedkoopste 17,3"-laptop met een RTX 3080 van Razer kost grofweg 3300 euro.

De Razer Blade 17 (2021)

Naast dat high-end model brengt Razer ook verschillende configuraties met een i7-11800H-processor uit. Voor deze varianten bestaan er opties met een GeForce RTX 3060, 3070 of 3080. Klanten kunnen onder andere kiezen uit een 4k-touchscreen of full-hd-scherm met maximale verversingssnelheid van 360Hz.

Razer rust tot slot ook de Blade 15 Base met 15,6"-scherm uit met een Intel Core i9-11900H-cpu. Die processor is alleen in een configuratie met een Nvidia GeForce RTX 3070 verkrijgbaar. De vernieuwde Blade 15 Base heeft onder meer een Thunderbolt 4-connector en twee PCIe 4.0-slots. Het merk noemt een vanafprijs van 1900 euro, maar de goedkoopste laptop in de nieuwe serie die uitgerust is met RTX 3070 en Intel Core i7-11800H kost al bijna 2200 euro.

De Razer Blade 15 Base (2021)

Door Yannick Spinner

Redacteur

14-07-2021 • 21:40

49 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (49)

49
48
19
0
0
25
Wijzig sortering
In hoeverre zijn deze RTX gpu's te vergelijken met de desktop varianten? Lijkt me lastig koelen zo een RTX 3080 in een vrij dunne laptop behuizing.
In hoeverre zijn deze RTX gpu's te vergelijken met de desktop varianten? Lijkt me lastig koelen zo een RTX 3080 in een vrij dunne laptop behuizing.
Laat ik het zo zeggen. In een benchmark met een laptop variant van een RTX 3080 en mijn 1080TI desktop variant was mijn 1080TI duidelijk sneller als je ruwe rekenkracht bekijkt.

Maar in de 3000 series zitten natuurlijk bepaalde technieken waardoor sommige games net wat soepeler zullen lopen.
Dat hang helemaal af van de maximale TGP van dat specifieke model. Ze komen in varianten van 80w tot en met 150w+ Allemaal heetten ze RTX3080, maar afhankelijk van de powerdraw kan een 3080 ook een 3060 zijn kwa performance. Of een 1080ti, zoals in jouw geval.
Door verschillende configuraties is het niet makkelijk na te gaan hoe goed de GPU zal presteren. Hier nog een Linus video.
Dat is wat lastig om uit te leggen, hopelijk heb je hier meer aan:

https://www.youtube.com/watch?v=z9fk9d6pry4
Daarentegen hebben we het hier over aluminum CnC'ed unibody behuizingen wat ook wel wat warmte kan afvoeren.

(Athans mijn razer 13" wordt echt snel loeiheet als ik hem load)
Dat klopt dat het lastig koelen is en daarom is de TDP (het stroomverbruik) ook een stuk lager.. Maximaal 155W voor de laptop variant terwijl de desktop variant van de RTX 3080 minimaal 320W is, dat zegt denk ik al genoeg qua prestaties.. De laptop RTX 3080 is zelfs langzamer dan de desktop RTX 3070, laat staan dat die in de buurt komt van een desktop RTX 3080.. En je hebt dan zelfs nog langzamere varianten met een lagere TDP in bepaalde laptops, let daar goed op als je er een wil kopen..

Naast wat anderen hier al gepost hebben zie o.a. ook deze video: https://www.youtube.com/watch?v=jLFeJHiqGZE
De andere reacties hebben al aangegeven dat dat niet helemaal hetzelfde is en dat een precieze vergelijking lastig is, omdat de kloksnelheden per laptop enorm verschillen. Maar wat wel duidelijk is: een laptop-variant van de RTX 3080 gebruikt dezelfde chip als de desktop-variant van de RTX 3070 (Ti), die is dus een stuk kleiner dan de desktop-variant van de RTX 3080.

Onafhankelijk van de kloksnelheden zal de laptop-variant dus een stuk minder krachtig zijn dan de desktop-variant met hetzelfde naampje. Tenzij dat ding een monsterlijke overklok krijgt en de GPU 400W mag verbruiken, natuurlijk. :P

[Reactie gewijzigd door bwerg op 15 juli 2021 08:26]

Weer intel, erg jammer. Intel wordt volledig weggeblazen door Ryzen deze generatie, vooral in laptop CPU's. Ryzen betere performance op een veel lager vermogen en daar heeft de RTX3080 ook baat bij.
Ze hebben vorige maand de AMD versies al gelanceerd, is zelfs hier nog langsgekomen :)
Volgens mij doen ze dat vanwege de Intel Thunderbolt technologie waarmee ze hun docks aansturen.
Razer is 1 van de weinige docks die de de volledige verversingsnelheid en resolutie door laat over hun thunderbplt 3 en 4 dock heen.
Anoniem: 702616
@StefanSL15 juli 2021 18:12
Als het om gamen gaat is Intel, nog steeds beter dan AMD, gaat het je om videos bewerken of andere zware taken verrichten ja dan is AMD, zeker de baas.
Onzin. Hoe kom je daar bij?
Anoniem: 702616
@StefanSL15 juli 2021 22:57
Google, is je grootste vriend Stefan, zoek intel 11900K vs AMD 5900X fps.
Gedaan. Intel verliest, AMD wint in deze review van Tweakers zelf: https://tweakers.net/revi...9-5900x-en-i9-10900k.html

En dan nog het stroomverbruik:
De olifant in de kamer is het energiegebruik van de nieuwe processors, met de Core i9 11900K voorop. Het topmodel verbruikt onder volle belasting bijna 300W, een waarde zoals we die eigenlijk alleen kennen van de beruchte AMD FX-9000-serie. Voor zover dergelijke getallen niet voor zich spreken: de Ryzen 9 5950X werkt driemaal zo efficiënt als Intels nieuwe topmodel. Serieuze koeling en een moederbord met een stevige vrm zijn dus een must. De Core i5 en i7 verbruiken lang niet zoveel, maar zijn nog altijd veel minder zuinig dan de concurrentie.
:+
Anoniem: 702616
@StefanSL16 juli 2021 06:36
Snap ik je moet de i9 11900K vergelijken met de 5900x niet de i9 10900K😅
Dat doen ze ook. Heb je het artikel gelezen?
Anoniem: 702616
@StefanSL16 juli 2021 09:50
Jazeker, maar ik heb meerdere tests gezien en deze wijzen toch echt uit dat de i9 beter scoort met gamen dan een amd 5900x zelfs de i9 600K scoort iets onder de amd 5900x lol amd is zo overhyped dat bijna niemand er echt gebruik van maakt als het om multi threads gaat dit is alleen een mooie uitkomst voor zakelijk gebruik niet voor gamers! Als gamer ga je er juist iets op achteruit.

https://ibb.co/pzW77Nw

https://ibb.co/ccYNTt4

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 702616 op 16 juli 2021 10:01]

Nou blijkbaar heb je het niet gelezen want ze testen hier toch echt de 11900k.

Heb je ook echte FPS tests of alleen synthetische benchmarks? Ik stuur jou een volledig artikel van Tweakers en dan kom je aan met 1 of ander vage foto? Dubbel lol
Anoniem: 702616
@StefanSL16 juli 2021 10:19
Vage foto? Laat maar haha dit bedoel ik dus als mensen als tweakers producten overhyped maakt terwijl amd meer voor zakelijk gebruik is en de intel nog steeds voor gaming is.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik zou zeker even onderzoek doen.

Laatste bewijs wat ik je kan leveren en anders laat je je eigen maar wijs maken dat amd beter is prima🤑

https://ibb.co/P6qTTMn
Wow, weer 1 foto van 1 specifieke test. 2 FPS verschil, dat is niks. Valt zelfs nog binnen de margin of error. Het tweakers artikel test alle aspecten en AMD scoort vrijwel altijd beter. Dus jouw foto zegt niks. Op 1/3 het vermogen van intel!
Onder de streep verandert de introductie van de elfde generatie Core-processors weinig aan de status quo op de processormarkt. AMD's Ryzen-processors blijven de beste keuze voor het merendeel van de pc-bouwers, terwijl de Intels een rol blijven spelen in hun bestaande niches, zoals wanneer je de (sterk verbeterde) geïntegreerde gpu wil gaan gebruiken. Intel kan dankzij de vernieuwde architectuur van de Rocket Lake-processors iets beter concurreren, maar zolang dat nog op de 14nm-node moet, worden de noodzakelijke compromissen alleen maar groter.
Intel 11900K: 0 awards.
Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik zou zeker even onderzoek doen.
Kinderachtige opmerking. Volgens mij ben je gewoon een fanboy. De feiten zijn hard, maar accepteer ze.

Blijf jij dan maar inferieure intel gebruiken, heb je straks een dikke energierekening. 300W intel op 8 cores, wat een grap!
Anoniem: 702616
@StefanSL16 juli 2021 11:22
Heeft niets met fanboy te maken pik maar de ware feiten, tweakers is niet de enigste die tests doen dat jij nou binnen het boekje blijft.

Kijk nu praat je over energie rekeningen op dit punt kan ik je wel gelijk geven maar om mij nu fanboy te noemen is niet kinderachtig?😅

Maar goed ik denk dat de volgende generatie processoren ons een groot verschil gaan laten zien tussen Intel en AMD waar uit we kunnen concluderen welke nou echt beter is voor gaming want inderdaad wat zijn nou 3 - 8 frames per second?
Welke andere test (dus niet foto) heb je dan? Ben zeer benieuwd.
Anoniem: 702616
@StefanSL16 juli 2021 13:41
https://www.tomshardware....900K-vs-amd-ryzen-9-5900x

https://www.tomshardware....x-vs-intel-core-i7-11700k

https://www.youtube.com/w...Y&ab_channel=TestingGames

Overall is de intel net iets beter het scheelt niet veel dat klopt wellicht is het t ook niet waard om het te kopen vanwege zoals jij al zei de energie kosten daar ben ik het mee eens maar dat zegt zeer zeker niet dat AMD beter is in gaming dan intel.

Daarnaast had ik altijd een AMD, in de jaren 90 ik maak nu gebruik van een intel core i9 11400 wat voor mij perfect is aangezien ik er alleen maar op game en geen zware taken op hoeft te verrichten.
Volgens tomshardware in jouw link:
The Ryzen 7 5800X is slightly more expensive than the Core i7-11700K, but it's worth it. The 5800X is faster in gaming and offers close-enough performance in the full span of our application test suite. Additionally, you'll also benefit from the advantages of the Ryzen 7 5800X's lower power consumption, like the ability to extract the full performance of the chip from less expensive motherboards. Not to mention that its lower power consumption results in a cooler and quieter system.
Lijkt me duidelijk toch?
Anoniem: 702616
@StefanSL16 juli 2021 19:06
Zet volgende keer ook gelijk de vergelijking tussen 11900K vs de 5900x hier ook neer. Verder heb je helemaal gelijk pik fijne avond.
Ik zal wel ouderwets zijn, of een fanboy, maar voor mij is een Intel CPU nog altijd een USP om het te kopen. Zodra ik AMD lees sla ik vrij snel over.
Dan heb je echt onder een steen geleefd de afgelopen twee jaar? Performance per Watt ligt veel hoger bij de ryzen CPU's, kijk bijvoorbeeld https://www.youtube.com/w...ab_channel=Jarrod%27sTech. Wat intel doet met 120W laptop CPU kan ryzen met 45W. Eigenlijk hetzelfde wat je ziet als bij de desktop CPU's. Bij laptops is dit echter belangrijker gezien de bottleneck dmv hitteproductie.
Dat kan natuurlijk, maar dat is niet het punt wat ik hier probeer te maken. Intel heeft de naam mee en dat is een USP.

De Japanners maken ook al heel wat jaartjes betere auto's dan de Duitsers. Toch zullen de meeste mensen voor een Mercedes kiezen als de keuze Mercedes of Mazda is.
Daar hebben we een woord voor: bias :)
En een gezegde: verder kijken dan je neus lang is.
De Japanners maken ook al heel wat jaartjes betere auto's dan de Duitsers. Toch zullen de meeste mensen voor een Mercedes kiezen als de keuze Mercedes of Mazda is.
Vast. Maar een echte techneut kijkt naar de feiten en niet naar de merknaam. Anders koop je maar Apple ofzo
Wees blij? AMD is helemaal niet goedkoop meer want de performance is nu zelfs beter dan Intel. En mijn Asus ROG scar 15 heeft ook een ryzen 9 dus wat bedoel je met goedkoper merk laptop?
Prachtige laptop, die prijzen zijn wel even slikken. Ik vraag mij af of hier nu zoveel meer performance in zit tegenover mijn 7700HQ en 1060. Zijn daar ook benchmarks van ? Google leert mij zo niks.
Even afwachten, Razer is vrij populair en Youtube zal dadelijk wel voor staan met reviews.

Echter als ik zie dat de goedkoopste variant ongeveer 2200 is, dan zou ik even kijken naar de onlangs gelanceerde 14" voor een vergelijkbare prijs (AMD 5900HX/RTX3070).

Ik heb de mijne inmiddels alweer een paar weken binnen :)
En hoe bevalt deze? Ik zit zelf ook te kijken naar de 14”. Alleen hij is helaas nergens meer op voorraad met US toetsenbord.
Prima tot nu toe, de laptop is aanzienlijk sneller dan mijn vorige blade (15” 2018) maar ook stiller en lichter.

Besteld via Amazon.com ivm voorraad Razer EU, maar ook omdat Amazon support vele malen beter is dan Razer indien nodig. Ik zie dat ook bij Amazon de voorraad muv het 3080 model inmiddels opgedroogd is.
https://www.notebookcheck.net/

Grote kans dat er een uitgebreide review van komt. Met evt benchmarks van games en benchmarks kan je zelf kijken of het de upgrade waard is of dat je nog even beter kan wachten. Of een andere kan halen.
Jammer dat het geen Ryzen was.

De i9-11900 is volgens Gamers Nexus... Nou ja ik zal het niet verder vertellen. Oke hij had het over de i9-11900K maar als de K al zo slecht was hoef ik niet verder te denken wat dat kost aan een laptop variant daarvan.

Ryzen _/-\o_
Voor desktop PC's zeg ik ja. Maar niet voor laptops!
Vergelijk de specs maar eens.

De nieuwe 11de generatie mobiele i9 processoren van Intel ondersteunt PCI 4.0.
De mobiele Ryzen processoren niet. Dat scheelt enorm in de video performance.

Ik vind de Razer trouwens toch wat magertjes.
De duurste uitvoering van €3.900,- heeft 'maar' 32GB RAM, 1TB SSD en een keyboard zonder numeriek gedeelte.

Voor zoveel geld zie ik liever de nieuwe Acer Predator Helios 500. Die heeft betere specs. :)
Ik heb sinds vorige week een Lenovo Legion 5 Pro (Ryzen 7 5800H, 32GB, RTX 3070 @140W) en in de TimeSpy-benchmark van 3DMark zet deze de volgende score neer: 11.116 (combined). Desktops met een i9-9900K en RTX 2080 zetten, volgens 3DMark, soortgelijke scores neer.

Niet slecht voor een laptop! 8)

[Reactie gewijzigd door Yonix op 15 juli 2021 16:19]

Was al een tijdje op zoek naar betaalbare pure power. Zou eerst voor zelfblouw sff desktop gaan maar dat werd hem niet afgelopen tijd. Door jouw opmerking even verder gekeken en eigenlijk gisteren gelijk aangeschaft a €1699. Komt als het goed is zo binnen. Thanks
Geen dank! Volgens mij de mooie deal bij die ene bekende webshop met dat blauwe mannetje gescoord? ;)
Haha, yes idd dat niet zo afgetrainde mannetje in blauw pak.
Een 11900 en een rtx 3080? Waarschijnlijk is de voeding nog groter dan de laptop :9

Het ziet er heel gaaf uit die specs maar je gaat nooit het maximale uit die hardware halen in een laptop, laat staan zo’n mooie waar vorm duidelijk een streepje voor heeft op functie.
Beste mede Tweakers
Leuk, die laptops van 4000 euro (schat ik) met een rtx3080. Dromen mag altijd natuurlijk. Koop dan een desktop met dezelfde specs + groot scherm en met goede/stille koeling.
Laatst heb ik zelf een (dunne) laptop met een rtx3060 aangeschaft om mee te nemen naar mijn werk offshore, hierbij heb je al oorkappen nodig van de herrie van de koeler + nog een laptop standaard met 3 koelers om de hitte binnen de perken te houden...
Beetje negatieve reactie maar een laptop om te gamen is "not done" in mijn opinie.
Merken kunnen nu wel dingen introduceren maar er is niks leverbaar, niks te koop en je kan niks krijgen.
T schiet helemaal niet op. mn broertje bestelde gister een Dell alienware met een 3070 ,...moet ie 2 maanden op wachten.

Conclusie, er is niks te krijgen nergens ....en al helemaal niet tegen een normaal bedrag...
Het design van deze Razer Blade laptops kan mij zeker bekoren :Y) Enkele jaren terug zou ik het kopen van een Razer laptop niet snel hebben overwogen, omdat de kwaliteit en hun support aardig te wensen overliet, maar als ik vandaag de dag de reviews op YouTube mag geloven hebben ze hun zaakjes inmiddels aardig op de rails.
Heb zelf een laptop met 10750H en RTX2070 en een paar dagen oude desktop met i5-11600k en RTX 3060, maar allebei even veel ram geheugen
CPU verbruik van desktop zit rond de 180-200w en GPU ook en laptop 100w cpu en 115w gpu.

De desktop presteert heel veel beter in bijvoorbeeld GTA V dan de laptop.
Laptop wordt gewoon veel te warm en desktop niet

[Reactie gewijzigd door daan_deurloo op 17 juli 2021 12:08]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee