FIFA 22 verschijnt 1 oktober en next-gen versie krijgt HyperMotion-technologie

Electronic Arts heeft aangekondigd dat FIFA 22 wordt uitgebracht op 1 oktober 2021. De game verschijnt voor de pc, de PlayStation 4 en 5, Xbox One- en Series-consoles en Google Stadia. Er verschijnt ook een Legacy Edition voor de Nintendo Switch.

In een persbericht schrijft EA onder andere dat de next-gen versies van FIFA 22 gebruikmaken van een HyperMotion-technologie. Volgens het bedrijf combineert die technologie 'geavanceerde opnames van 11-tegen-11-wedstrijden' met machine learning om 'de meest realistische, vloeiende en responsieve voetbalervaring' te bieden. Deze technologie is alleen beschikbaar in de FIFA 22-versie voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en Google Stadia.

Volgens het bedrijf wordt deze HyperMotion-tech ingezet voor de motion-capture van 22 voetbalspelers tegelijkertijd. Een machine learning-algoritme, dat gebruikmaakt van '8,7 miljoen frames van geavanceerde wedstrijdopnamen', schrijft animaties in realtime. Dit zou volgens het bedrijf voor meer vloeiende bewegingen zorgen.

Paris Saint-Germain-spits Kylian Mbappé staat wederom op de cover van het spel. De game zal volgens het bedrijf meer dan 17.000 spelers bevatten, die worden verdeeld over ruim 700 teams. FIFA 22 krijgt ook 90 stadions en 30 verschillende voetbalcompetities.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

12-07-2021 • 08:32

75 Linkedin

Submitter: WickedWizard

Lees meer

Reacties (75)

Wijzig sortering
Klinkt weer als een bak vol marketingtermen en zonder echte inhoud. FIFA 21 vond ik zwaar tegenvallen en dit bericht geeft weinig hoop.

Ik heb vooral een hekel aan dat je doorhebt dat de wedstrijd (in carrière) wordt gemanipuleerd. Je merkt aan je spelers dat de tegenpartij een doelpunt gaat maken. Je kunt doen wat je wilt, maar de bal gaat er toch in. Zit de bal erin? Dan kun je gemakkelijk binnen een paar seconde zelf weer scoren.

[Reactie gewijzigd door TwArbo op 12 juli 2021 08:41]

Ik heb vooral een hekel aan dat je doorhebt dat de wedstrijd (in carrière) wordt gemanipuleerd. Je merkt aan je spelers dat de tegenpartij een doelpunt gaat maken. Je kunt doen wat je wilt, maar de bal gaat er toch in. Zit de bal erin? Dan kun je gemakkelijk binnen een paar seconde zelf weer scoren.
Zie hier de oplossing voor je probleem. Fifa 21 Career realism mod. Ik gebruik deze mod al sinds Fifa 19 en sinds die mod heb ik eindelijk weer plezier in de Carriere modus van Fifa. Ik raad het echt zeer aan om het te proberen: https://www.paulv2k4.com/

Zijn Reddit: https://www.reddit.com/r/...a_21_career_mod_has_been/

Het verbaasd me dat 1 a 2 man een complete mod kan maken om de carriere modus weer leuk en realistisch te maken in no time na een release van Fifa en dat EA het al jaren niet meer kan. Dit geeft natuurlijk een erg goed beeld dat EA 0 fucks geeft om de carriere modus en alles aan doen om FUT te laten werken als een melkkoe.

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 12 juli 2021 09:24]

En toch koopt men keer, op keer, op keer weer FIFA. Ik zie altijd een enorme hoeveelheid mensen klagen over FIFA. Toch verkoopt FIFA altijd als een gek. Ook hier op Tweakers staat FIFA regelmatig hoog in de pw.

Als mensen die ontevreden zijn over FIFA nou eens FIFA NIET zouden kopen, en men eens gaat voten met de wallet, dan heb je kans dat EA er weer moeite in gaat steken. Maar zolang je het spel koopt, zeker als je weet dat EA geen fuck geeft om FIFAplayers, dan blijft EA doorgaan met deze wanpraktijken.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 12 juli 2021 12:22]

Nee hoor, mee gestopt. Spel is uitgemolken en ik had er steeds minder plezier van eerder frustraties door AI gestuurde uitslagen.

Ik zit nu 1,5 jaar zonder fifa en ik heb het nog geen moment gemist. Ik speelde sinds 2004 elk jaar fifa ongeveer.

[Reactie gewijzigd door Zackito op 12 juli 2021 10:00]

Hier ook niet hoor, laatste die ik gekocht heb is FIFA 18.
Vorig jaar voor het eerst in jaren geen Fifa gehaald en dat beviel prima. Sla hem dit jaar ook weer over. Het is inmiddels wel duidelijk dat alle focus op FUT ligt en het uitmelken van gokverslaafde spelers. De rest van de game, engine etc blijft echt enorm achter.
En toch koopt men keer, op keer, op keer weer FIFA. Ik zie altijd een enorme hoeveelheid mensen klagen over FIFA. Toch verkoopt FIFA altijd als een gek. Ook hier op Tweakers staat FIFA regelmatig hoog in de pw.

Als mensen nou eens FIFA NIET zouden kopen, en men eens gaat voten met de wallet, dan heb je kans dat EA er weer moeite in gaat steken. Maar zolang je het spel koopt, zeker als je weet dat EA geen fuck geeft om FIFAplayers, dan blijft EA doorgaan met deze wanpraktijken.
Als je met seizoenen online spelen bij Fifa nog steeds de legendes kunt selecteren d.m.v. een bug dan hoeft het voor mij niet > deze bug is er al sinds 2018
Ik koop FIFA ieder jaar met veel plezier. En dat blijf ik dus doen.
FIFA? Wat is FIFA? Ik speel PES sinds dat ik een kleine man was. Ben nu een grote man. :)
Cool, zijn dergelijke career mods er ook voor consoles?
Anders vraag ik het niet he Frits.
Voor PES zijn er ook mods voor de consoles.
In de online game modes zit dat er ook in, je krijgt dan dusdanig veel 'momentum' mee dat die goal wel gaat vallen. Die scripting in de gameplay is inderdaad behoorlijk storend.
Dus online is rigged? Lekker voor competitieve spelers...
Niet alleen online. En (onder andere maar niet uitsluitend) EA doet dat al jaren.
Kijk bijv. 's naar hoe NBA Jam destijds geprogrammeerd was:

https://www.youtube.com/watch?v=Kyk2s4HTPpk
Ja, en FUT is ook nog eens Pay-2-win omdat je met echt geld ongelimiteerd packs kunt kopen voor (een kans op) betere spelers. Fifa is helemaal geen spel om op competitief niveau te spelen.
nee dat gevoel had ik al. Heb alleen maar ervaring met de single-player van wat oudere Fifa's maar het voelt alsof er bij alles een kans metertje afgaat. Passes, tackels, schoten op doel voelen meer als een kansspel dan echte skill in timen/plaatsen.
Dat is wat mensen zeggen, onderbouwd is het echter geenszins.
Klopt, dit zit er vooral in bij de mindere spelers. Daarom zijn er namelijk genoeg spelers die in de Weekend League van de 30 wedstrijden ze allemaal winnen of 28 of 29.
Die spelen met een duur gekocht team voor duizenden euro's wat 9 van de 10 keer dusdanig veel beter is dan het team van de tegenstander. Combineer dat met matchmaking waarbij je veelal tegen minder goede spelers speelt (het aantal spelers dat 28/29/30-0 haalt zijn er relatief weinig) en je wint het merendeel van je wedstrijden wel inderdaad.
Heb toch pro-spelers dit ook met zilveren teams zien doen. Heb vroeger (net als jij) ook veel in het FUT-topic hier op GOT gezeten. Men kijkt vaak naar teams (dus rating) en naar goals die ze "ineens" tegen krijgen. Hoewel ik moet toegeven dat het soms ook echt scripted lijkt, moet je niet vergeten dat je met 1 druk op de d-pad een andere opstelling of spelopvatting kunt selecteren.
Daar geloof ik weinig van, is daar bewijs van? Genoeg potjes met grote verschillen gewonnen of verloren. Ik denk eerder dat degene die de controller in zijn handen heeft zenuwachtig wordt :) . In de carrière modus kan de AI gewoon een tandje lastiger worden gezet natuurlijk.
Ze moeten het online gedeelte eens aanpakken. Altijd tegen dezelfde teams loten, soms speel je beide met een zelfde kleur shirt wat niet aan te passen is. Buggy, traag spelers vinden, niet te doen.
Wat nog erger is dat je je carriere niet mee kan nemen vanuit FIFA21 naar 22.
Hyper motion is MotionCapture van echte voetballers in een live wedstrijd (scenario). scenario op basis van die data set hebben ze met machine learning een hele hoop nieuwe data gecreeerd. Ik weet dat ze erg veel Xsens (Enschede) systemen hebben en dat ze daarmee de bewegingen hebben opgenomen van erg veel spelers. Ik verwacht niet dat Hypermotion uit staat voor andere versies van het spel. Wel dat de kwaliteit van bewegingen minder zal zijn op oudere generaties.

https://www.ea.com/games/fifa/fifa-22
ADVANCED 11V11 MATCH CAPTURE
Xsens suits enable motion capture from 22 professional footballers playing at high-intensity for the first time. The resulting unprecedented volume of high-quality real-human movement data powers how both individuals and teams move across FIFA 22.
Die HyperMotion-technologie komt dus niet voor de PC versie? Ik wacht wel totdat ie in Game Pass verschijnt.(wat ik eigenlijk al van plan was, maar nu helemaal)
Is normaal bij FIFA, FIFA 21 was ook geen next gen zoals XSX en PS5.

Gemiste kans..
Ik vermoed dat het er wel in zal zitten. MotionCapture ligt ten grondslag aan de bewegingsengine van de game. Het niet gebruiken zou betekenen dat je bewegingen op een andere manier in de engine moet stoppen.. dus extra werk :)

*het staat echter wel vermeld dat het niet werkt, ben benieuwd hoe ze dat gaan toepassen

[Reactie gewijzigd door eniux op 12 juli 2021 13:22]

De PC versie is helemaal om te huilen. Deze is gebaseerd op de PS4 en Xbox one. Deze nieuwe HyperMotion-technologie zit helemaal niet in de PC versie. Hetzelfde geintje hebben ze ook al bij Madden 22 gedaan. Zelfs de Stadia versie heeft wel deze technologie.

Afbeelding

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 12 juli 2021 11:01]

Wat een vervelend gemonteerde trailer. Door de snelle bewegingen en de camerashake is er echt ook niks van te maken.
Dat is precies mijn gedachte. Ik ging er helemaal voor zitten, nu krijgen we te zien wat die hypermotion precies is.... krijg je een soort video die gemaakt lijkt te zijn door een cameraman die spontaan een epileptische aanval krijgt ofzo.

Nuttig...
De trailer oogt als iets uit de late jaren '90 toen het ineens hip werd overal FMV-intro's voor te maken omdat er plek voor was op CD's. Iets waar EA overigens destijds wel erg goed in was met NFS onder andere.

Verder volstrekt kansloos dat het krachtigste platform weer eens achteraan wordt gesteld. Maar als het niet puur om de knikkers zou gaan had FIFA natuurlijk ook geen licentie gegeven vanwege ontbrekend realisme.
De PC is niet het krachtigste platform momenteel. De gemiddelde gaming PC loopt ver achter op de huidige consoles, en waarschijnlijk bij de gemiddelde FIFA speler al helemaal.
Maar ontwikkelaars richten zich niet alleen op de mensen met de nieuwste PC's, maar op wat hun doelgroep gebruikt. Ik vermoed dat de doelgroep die FIFA speelt een stuk meer casual is dan de gemiddelde PC gamer, en dus minder geld uitgeeft aan hardware.

Maar zelfs als je van de Steam hardware survey uitgaat, dan is het duidelijk dat de gemiddelde PC het lang niet haalt bij de huidige consoles. Dat was bij de vorige generatie een stuk minder. De chiptekorten helpen natuurlijk niet mee.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 juli 2021 12:26]

De reden is zoals altijd puur zakelijk ja. Echter ga je voorbij aan de Xbox Series S. Als deze nieuwe modus daar op draait is er geen enkele technische reden waarom het onderste spectrum van gaming PC's niet moet kunnen.

Daarnaast heeft EA natuurlijk geld zat om het mogelijk te maken. Wat dat betreft is het dus eerder een gevalletje van "niet willen" dan van "niet kunnen". Aangezien ze dit met iedere generatiewissel doen is dat overigens niets nieuws.
Ik kan het zelfs niet eens volgen en krijg last van mijn ogen. Maar misschien heeft het wel te maken dat ik nog geen bak koffie op heb :+
Krijgt de PC de next-gen versie of de last-gen versie?
Last gen, zoals altijd.
Op zich bizar, aangezien de PC in potentie de krachtigste van de systemen is. Maar het zal wel komen doordat het gros van de mensen met een PC zit die een stuk minder krachtig is als de Xbox Series X en PS5
Het wordt tijd dat EA met DLCs voor FIFA begint in de plaats van de graaihandjes die ze nu hebben met een jaarlijkse release.

Het blijft toch bizar dat mensen 'hierin blijven trappen'. Elke andere game doet gewoon aan seasons.
Hoewel ik het met je eens ben, is het niet zo eenvoudig. Als al je vrienden wel de nieuwe game kopen... EA profiteert natuurlijk heel erg van groepsdruk en altijd de drang naar het nieuwste willen hebben.
Ik snap niet dat mensen elk jaar dit soort spellen kopen.
Fifa ,F1 elk jaar een nieuwe uitgave. Als ik kijk naar deze of 1 van jaar of 8 terug zie ik weinig verschil.
Ook jarenlang blijft het spelen gewoon ruk, en merk je wanneer je goal tegen krijgt of zelf onderhand weer kunt scoren. Zelfde als rondjes rijden in F1 de banen zijn bekend, en hoi hoi de kleuren van de wagen zien er iets anders uit dan pakweg 3jaar geleden. Nou nou om daar nu 70 eurie of meer voor uit te geven.
In F1 zijn er anders wel nieuwe banen die beschikbaar worden. Zeker de laatste editie en de komende editie zijn er in totaal 5 nieuwe circuits bijgekomen. Dat biedt wel echt een meerwaarde. Bovendien verandert niet alleen het kleurtje van de wagens, de hele performance verandert als gevolg van regelwijzigingen. In 2021 rijden de wagens met minder downforce dan in 2020 en in 2022 worden de wagens zelfs compleet anders.

Maar er zitten ook zeker jaren bij waarin de wijzigingen miniem zijn.
De enige reden dat ik FIFA dit jaar koop is dat mijn cluppie na lange tijd weer in de eredivisie speelt...maar het wordt wel een black friday deal want de tijd dat ik 60 euro kapot sloeg op een game is wel geweest.