Vernieuwde Tesla Model S en X hebben AMD Ryzen-apu en RDNA 2-gpu

De nieuwe versies van de Tesla Model X en S, die Tesla in januari aankondigde, zijn voorzien van een AMD Ryzen-apu en een losse gpu op basis van de RDNA 2-architectuur. Tesla zei eerder al dat het onder andere mogelijk is om Cyberpunk 2077 te spelen op de hardware.

Tijdens zijn Computex-presentatie bevestigde AMD de aanwezigheid van zijn hardware in de infotainmentsystemen van de nieuwe Tesla-auto's. De systemen draaien op een embedded Ryzen-apu en zijn ook voorzien van een losse gpu op basis van de RDNA 2-architectuur met tien teraflops aan rekenkracht. Elon Musk vergelijkt de beschikbare rekenkracht met die van de PlayStation 5. Die console heeft ook een RDNA 2-gpu met een rekenkracht van zo'n tien teraflops.

Exacte details over de gebruikte chips in de auto's geeft AMD niet. Eerder dit jaar verscheen er al informatie over de RDNA 2-chip in de auto. Het zou gaan om een Navi 23-gpu met 8GB GDDR6. De specificaties zouden daarmee overeenkomen met die van de Radeon RX 6600M voor laptops.

Bij de presentatie van de vernieuwde Tesla Model S en X in januari zei Tesla al dat het mogelijk is om games als The Witcher 3 en Cyberpunk 2077 te spelen op het 17"-scherm op het dashboard. De RDNA 2-gpu wordt enkel ingezet als dergelijke zware games gespeeld worden. De rest van het infotainmentsysteem draait op de geïntegreerde gpu van de Ryzen-apu.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-06-2021 • 08:13

252 Linkedin

Reacties (252)

Wijzig sortering
Ik kwam het nog niet tegen in de reacties maar zorgt het netflixen en spelen van games tijdens het opladen er juist niet voor dat het opladen nog langer duurt?

[Reactie gewijzigd door GranCanaria op 1 juni 2021 08:29]

Een hele snelle zoektocht op het internet levert op:
Maximum vermogen voeding PS5: 350 W
Maximum laadvermogen Tesla S: 140 kW (effe snel, kan dus niet helemaal kloppen)

Er even van uitgaande dat de Tesla console ongeveer evenveel gebruikt als de PS5, dan verbruik je dus 1/400-ste deel van de laadstroom om plezier te hebben. Dus als je een uur aan de lader staat, dan kost dat ongeveer 9 seconden.
De Model 3 kan al laden met 250 kW en binnenkort schijnt Tesla de V4 supercharger uit te rollen die 350kW levert. De nieuwe S zal daar dan ook al zeker geschikt voor zijn.
Nou moet je die 250 kW met een korrel zout nemen. Het is mij nog nooit gelukt om die 250 te halen, meestal mag je blij zijn met 200 tot 220. En dat geldt alleen maar voor de eerste 25% van de accu, er van uitgaande dat de accu helemaal leeg is én preconditioned is. Daarna zak je al snel terug naar lagere snelheden.
Niet mee eens, twee keer geprobeerd bij Apeldoorn en beide keren > 250 kW voor enige tijd.
Ook in Apeldoorn haalde ik het niet. SoC was 10% en volledig preconditioned, de enige auto bij de Superchargers en meerdere stalls geprobeerd.
achja, 12 seconden dan.
10% kan je nog ver mee rijden… Door tot 1-3% leeg …! :-)
Als het niet nodig is plan in lange ritten op 10-70% SoC. Verder laden duurt relatief lang en is vaak niet nodig omdat je met gemak al weer bij de volgende SuC kan komen met 60% batterij. Minder dan 10% kan uiteraard maar geeft je minder marge als het onverhoopt nodig is. Maar goed er zijn genoeg momenten dat ik met minder dan 5% thuis kwam.
Tesla navi gaat pas zeuren “bestemming niet haalbaar” als je met 5% of minder aan zou komen bij volgende SuC. (Zie het als een hint van de navi: je kan wat meer doorrijden)

Als je dat goed in de gaten blijft houden kan je prima met 1-5% aankomen :-p
Ik zei toch ook niet dat het niet kan? Je kan zelfs met 0 aankomen en als het niet dreigt te lukken geeft het systeem zelfs aan dat je je snelheid moet reduceren om het wel te laten passen. Been there, done that.

Ik zeg alleen dat minder dan 10% je minder marge geeft *als het nodig is*. 10% staat bij mij gelijk aan zo'n 30 tot 35 km. Mocht om welke reden dan ook mijn destination charger niet beschikbaar zijn dan wil ik graag juice overhouden om naar een supercharger in de buurt te kunnen rijden (als ik snel weg moet kunnen) en dat kan zomaar enkele tientallen kilometers zijn. Ik heb al meermalen gehad dat ik op m’n bestemming aankwam en dat dingen niet gingen zoals ik wilde (bijvoorbeeld een hotel waar de lader het niet deed of niet beschikbaar was) en dat ik geen tijd had om een andere slowcharger te auto te parkeren (bijvoorbeeld omdat die te ver weg was en ik geen zin had om 6 uur in m’n auto te gaan zitten elders) en dat ik er toen voor koos om effe snel langs een supercharger te gaan... Maar die was wel 20 kilometer verderop.

Ander voorbeeld: je kan prima met een paar procent aankomen en hopen dat je de volgende dag nog nét voldoende juice hebt om bij de volgende snellader langs te gaan maar als de temperatuur dan hard onderuit gaat in de nacht dan kan je zomaar vast komen te zitten (de auto waarschuwt daar ook voor dan). Geen zin in, dan is een redelijke rest-capaciteit wel fijn.

Moraal: dat het kán wil niet zeggen dat ik het prettig vind, vandaar mijn gewoonte om 10-70 te rijden als het effe kan. In uitersten pak ik het anders aan maar meestal heb ik dat gewoon niet nodig.
Klopt ook wel hoor, maar in de regel rijden wij (als snelladen nodig is) van Supercharger naar supercharger. Daar is -altijd- wel (snel) plek.

In echte nood kan ik als het moet altijd aan de schuko, of weggesleept worden :-)

Na 5j elektrisch rijden ook allemaal wel gewend aan het eea :-)
Alsnog is dat eerder een limitatie van de accu dan de lader (afgezien van situatie met 2 auto's aan 1 laadpaal). Voluit gamen zal alsnog nul impact hebben.
250 kW laders (V3) zijn aparte laders, de '2 auto's aan 1 lader' is een eigenschap van de voorgaande versies (V2 en V1).
Ah, iets bijgeleerd. Alsnog, of het nu een 50/100/250/350kW lader is... die maximaal 300W ga je nauwelijks merken. De airco aan is al enkele malen meer.
Wel logisch natuurlijk. Het gaat om de *maximale* laadvermogen van de lader, niet het gemiddelde van 0-100, die zal altijd veel lager liggen. Maar het gaat erom dat het wel netto winst oplevert, alleen niet zoveel wls dat je zou denken.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 1 juni 2021 10:48]

Nog meer reden om een Tesla te nemen dus. Dit is wel gaaf.
Ik zou nog even wachten en kijken of Toyota haar beloftes waar kan maken, want als die solid state batterijen komen en we krijgen dan meer range en opladen in 10 min...dan heb je geen console meer nodig in de auto ;)
Dat is marketing, in praktijk werkt dat niet zo. Waarom niet? Omdat je niet zo snel zoveel vermogen er in kunt drukken.

Voorbeeld.. Stel je hebt een 100 kWh solid-state accu die je in 10 minuten kunt volladen van 0 naar 100%.
Dat betekent dat je 100 kWh moet laden in 1:6e van een uur. Je hebt dan dus 600 kW aan laadvermogen nodig.

Dergelijke snelladers bestaan nu niet. Ze zijn nu beperkt tot 350 kW, en zelfs die zijn nogal eens begrenst door beperkingen op het net. En 600 kW door een kabel drukken vereist ook een aanpassing, de huidige kabels kunnen dat niet aan. Maar tegelijkertijd kunnen ze ook niet veel dikker en lomper worden, want dan kan een bejaarde of iemand met bijvoorbeeld verminderde spierkracht die kabels niet meer hanteren.

In praktijk verwacht ik dus niet veel hogere snelheden dan +/- 300 kW, puur vanwege de hanteerbaarheid van de kabels. Wil je hoger dan verwacht ik eerder een ander systeem.. Denk aan iets van een pantograaf achtig iets (al dan niet misschien onder de auto) of in ieder geval een systeem waarbij je niet handmatig een stekker met 500 kW vermogen hoeft te hanteren.

En solid-state accu's roept men al jaren wat over, maar er is nog altijd geen solid-state accu die goed genoeg is. Ze degraderen nu veel te snel, capaciteit is te laag en kosten te hoog. Er is nog altijd geen break-through en ik zie niet in waarom Toyota dat ineens wel zou kunnen realiseren.

En eigenlijk zijn hogere laadsnelheden alleen een oplossing voor een ander probleem: Onvoldoende capaciteit. Als een EV 1000km op een lading kan doen, dan hoeft vrijwel niemand aan een snellader te hangen. Dan hang je je auto gewoon aan je laadpaal thuis, die met 11 kW je auto voldruppelt.
Solid state batterijen zijn al sinds de jaren '50 in ontwikkeling, echter is er in de laatste 10 jaar meer bereikt dan de 40 jaren ervoor. Je ziet dat er nu een race gaande is m.b.t. die ontwikkeling, de Japanse overheid wil 13 miljard euro steken in de ontwikkeling hiervan.
Dat gaat zeker wel een boost geven.

De capaciteit wordt met solid state ook, althans in theorie, verdubbeld. En daarmee is het dus al gauw mogelijk om die 1000km te halen en dan is idd het snelladen niet meer zo'n probleem.

M.b.t. je marketing opmerking, dat zou goed kunnen, ik zou ook niet weten hoe ze dit willen bewerkstelligen; wellicht is het alleen een statement waarbij het enkel in theorie mogelijk is.
er zijn al aluminium based batterijen die nu in productie gaan en ook razendsnel laden , en 3x langer meegaan.

https://aibn.uq.edu.au/ar...isbane-manufacturing-deal
Laadvermogens bij dezelfde kabel kunnen nog wel omhoog indien de laadspanning omhoog gaat. Een verdubbeling van de laadspanning (bijv. 400V naar 800V) geeft bij gelijke laadstroom (en daarmee gelijke diameter laadkabel) een verdubbeling van het laadvermogen.
Nee, dat kan niet zonder ook dan aanpassingen te doen aan de kabel. Bij hogere voltages moet de isolatie tussen de aders dikker worden, anders krijg je overslag. Simpel gezegd.. hoe hoger het voltage hoe liever de plus naar de min wil. Dat moet je dan weer tegengaan met extra isolatie.

Theoretisch is dat in de kabel nog wel te doen. Simpelweg een dikkere/zwaardere kabel. Maar in een connector is dat al lastiger. Je kunt een connector niet veel dikker maken, het is nu al een lomp ding.

Bovendien is er een overgangsweerstand bij het punt tussen de auto en de connector, en die blijft gelijk ongeacht het voltage. Er is dus ook gewoon een grens aan hoeveel energie je kunt pompen door de huidige connectoren/stekkers.

Het is ook best bizar.. Het is nu 'normaal' dat een leek een installatie hanteert dat 350 kW aan vermogen levert. In de industrie zou je aan zo'n installatie alleen mogen werken als je een waslijst aan papieren en certificaten hebt. En daar monteren we kabels met kabelogen en dikke bouten, die we dan periodiek controleren op los zitten (bv. thermografisch). Maar met EVs hanteert oma een voedingskabel waar je een dorp op kunt laten draaien.
:) Het wordt er niet makkelijker om allemaal. Ik wil binnenkort van een diesel auto de overstap maken naar iets anders. Naar wat weet ik nog niet, misschien gaat het wel een elektrische fiets worden :)
Haha, ik had hetzelfde probleem een half jaar geleden. Ik heb maar besloten een jonge hybride te nemen, over 3 jaar kijk ik wel naar de staat van de electrische automarkt en ga ik hoogstwaarschijnlijk wel over.
Ze zijn op dit moment flink aan de weg aan het timmeren, ik verwacht dat tegen die tijd wel wat meer stabiliteit is en de technologie wat meer is uitgekristalliseerd. :P
Dat is inderdaad slim. Zou ik mogen weten voor welke hybride auto je gekozen hebt en hoe die bevalt?
Toyota Corolla Touring Sports uit december 2019, mij bevalt het erg goed. Maar mijn vorige auto was dan ook echt een oudje en had geen bijzondere eigenschappen.
De standaard uitrusting is erg goed imho bij Toyota, maar ik ben biased, altijd (privé) Toyota gereden.
Mocht je meer willen weten, dan gooi je maar een DM ;)

/sorry voor offtopic/
Ik zal zo eens kijken naar die wagen. Thanks
Solid State batterij lost alleen een niet (meer) bestaand probleem op…

De nieuwste en duurste elektrische auto’s kunnen al in 10minuten opladen tot 60–65%… Kan je weer uuuurenlang doorrijden.


Model 3 doet 5-80% in ~18-20minuten ofzo?

Naar de WC moet je toch ook? Of eens eten.. etc.
Je moet inderdaad naar de WC en eten, maar dat doe ik liever thuis ;)

Dat we nu al snel kunnen laden, wil niet zeggen dat we dan maar moeten stoppen met vooruitgang. Nog sneller laden, meer capaciteit, minder hoge temperaturen en minder brandgevaar zijn wat mij betreft erg belangrijke punten waarop kan worden verbeterd.

Voor een groot deel zou ik nu al akkoord kunnen gaan met een Tesla, maar toch wacht ik liever tot we echt wat meer volwassenheid hebben in dit landschap; ook qua laadnetwerk is er nog genoeg winst te halen.
Op een rit/race van 1000km is een Model 3 SR+ slechts een 20-35min langzamer dan een benzineauto… Zijn die paar min zo erg?? (Zie videos Bjorn Nyland) en… Als ik op vakantie ga kan ik toch niet thuis naar toilet? Thuis is het nooit wachten op laden..
Ik hou je ook niet tegen om een Tesla te kopen, ik zeg alleen dat ik het nu nog niet zou doen omdat de markt nog niet volwassen genoeg is naar mijn mening :)

Het feit dat je eigenlijk alleen met Tesla komt zegt al genoeg, de overige fabrikanten doen hun best maar zijn nog lang niet zover als Tesla m.b.t. opladen.
En ik vind de kwaliteit van de Tesla auto's simpelweg niet goed genoeg voor de prijs en ik vind het design ook niets (maar dat kan ik nog wel door de vingers zien), nogmaals, dat is mijn mening :Y)

Heb overigens ervaring met het rijden in een Tesla Model 3 en ik wil heel graag al die features, zodra het uitgekristalliseerd is...ik ben geen canary als het op auto's aan komt. Ik heb wel als doelstelling dat de volgende auto die ik koop, 100% electrisch moet zijn, maar dat kan nog wel een paar jaar duren :9
Veel Superchargers staan bij hotels en de gemiddelde toiletten daar zijn luxer dan wat ik thuis heb hoor. Ik ben weinig plekken tegengekomen waar ik dacht “meh, ik hou het wel op”. Das wel een van de voordelen van Tesla Superchargers ten opzichte van bijvoorbeeld Fastned. Plus het feit dat Superchargers altijd vanuit twee rijrichtingen bereikbaar zijn waar Fastned veelal direct aan de snelweg liggen en vanuit één richting aan te rijden zijn (zonder veel om te rijden).
Want je gaat liever in he auto gamen dan thuis op de bank?
tijdens het snelladen.... is het een mooie afleiding
Ik erger me persoonlijk wel een beetje aan de efforts die gaan zitten in games voor in de Tesla. Steek die aandacht en resources liever in het verbeteren van de core business van de auto: goed rijden. Nog steeds is de autopilot in beta en is de automaat niet betrouwbaar. Nog steeds heb ik last van phantom braking, nog steeds loopt de spotify cliënt regelmatig vast en is een herstart nodig en nog steeds doet de regensensorlogica nooit echt wat ik wil (te laat starten, te hard, te lang door gaan, etc) en nog steeds is het een crime om met de auto van een veerboot te rijden omdat de GPS te dom is om te snappen dat de auto van positie kan verplaatsen als ie niet in drive mode staat en daardoor minutenlang nodig heeft om een nieuwe fix te vinden. Erg irritant als je in en vreemde haven aan komt en je de route meteen weer wil oppakken.

De games zijn een gimmick en aardig, maar om heel eerlijk te zijn speel ik ze nooit. De laadsessies zijn te kort en meestal ben je toch even liever de benen aan het strekken, je mail aan het lezen of desnoods te je Netflix of YouTube even aan.

[Reactie gewijzigd door Odie op 1 juni 2021 10:43]

Er zit natuurlijk wel een heel groot verschil tussen hoeveel energie het autopilot team in alle functionaliteit steekt, en het toevoegen van een game die toch al bestaat/ontwikkeld is. Een beetje simpele game is niks meer dan de package toevoegen + icoontje maken. De AI functionaliteiten binnen autopilot, zeker gezien er inmiddels meerdere rewrites van het neural net zijn geweest, kosten gigantisch veel tijd en energie. Hoewel ik praktisch nooit game in de Tesla, vind ik het wel leuk dat het wordt toegevoegd. Als je even moet wachten ergens, geeft het gewoon de vrijheid je te vermaken. Of dat nou een wandeling buiten is, of even Netflix kijken, of even Stardew Valley spelen.

M.b.t. de phantom braking: dat het zo moeilijk is, wordt ook wel bewezen doordat andere merken ook moeite hebben met een foutloze implementatie. Bijv. een BMW i3 op ACC heeft ook last van phantom brakes (is mijn eigen ervaring). En buiten mijn eigen ervaring, het lijkt een vrij algemeen probleem te zijn met recente auto's: https://www.cbsnews.com/n...ivations-still-a-concern/
Dat phantom braking bij meer auto’s voorkomt geloof ik best, maar is geen reden om het dan maar te accepteren. Sterker nog, het is een van de gevaarlijkste aspecten van de Tesla en andere auto’s die hier kennelijk last van hebben. Op autopilot heb je als het goed is altijd je handen aan het stuur dus bij een rare stuurbeweging van de automaat is het vrij makkelijk om in te grijpen. Echter, op de automaat zit je niet de hele tijd met je voet op het pedaal. Simpelweg omdat er boven zweven niet vol te houden is en als je je voet daadwerkelijk op het pedaal drukt de auto niet meer automatisch afremt of ingrijpt als het nodig is (je krijgt ook een waarschuwing). Je zult dus meestal met je voet op de grond zitten, als er een phantom brake voorkomt duurt het een seconde of wat voor je kan reageren én kan ingrijpen. Ik heb al regelmatig meegemaakt dat ik mezelf en het overig verkeer in gevaar bracht met zo’n actie, om van diverse middelvingers na zo’n actie maar te zwijgen. En je kan het ook niet uitzetten, ook als je alleen op de cruise rijdt dan gooit de automaat er regelmatig een phantom brake in. Toen ik de auto kocht had ik alleen normale cruise (niet adaptief) maar toen ik autopilot erbij kreeg (lang verhaal, maar ik zat in de eerste batch auto’s die ineens in prijs verlaagd werden en als compensatie kreeg ik gratis autopilot, wat later trouwens überhaupt de norm werd) werd de cruise control altijd adaptief. Ik zou willen dat er een non-adaptieve mode is…

Ik heb uitgebreid met het RDW van gedachten gewisseld over dit fenomeen en kennelijk vind de wetgever en de toezichthouder het allemaal wel best en wijst iedereen naar elkaar. Het is zelfs zo erg dat het RDW gewoon zegt “Sja… wij zijn maar klein en Tesla is groot”. Ja hallo, jullie zijn de goedkeurende instantie voor de hele EU!

Phantom braking is levensgevaarlijk en in mijn beleving zou er veel meer energie moeten worden gestoken in het oplossen en diagnostiseren ervan. Momenteel heb ik geen flauw idee waarom de auto in de ankers gaat. Pikte de radar een valse echo op? Schrok de camera van een schaduw op de weg of iets in de berm? Was de CPU niet op tijd in staat I’m een block te clearen als groen/safe door overbelasting (ik rij op het oude 2.5 platform) of was er een ander glitch? Geen énkele feedback op het scherm… diverse analyses van Tesla geven alleen maar aan “uw hardware is in orde”.

Dus dat het vaker voorkomt zal vast, maar dat maakt het nog niet goed en acceptabel en ik sta er echt van te kijken dat de wetgever en toezichthouder dit allemaal maar okay vinden.
Phantom braking is irritant, daar ben ik het mee eens. Om het levensgevaarlijk te noemen vind ik zwaar overdreven. En de RDW kennelijk ook, anders hadden die allang ingegrepen (overigens wordt dit volgens mij op Europees niveau bepaald en niet slechts door de RDW).

Ik heb ook nog nooit een nieuwsbericht gevonden waarin de phantom brake een ongeluk veroorzaakte, en ik ben er vrij zeker van dat als dat wél gebeurt zou zijn de media er direct verslag van zouden hebben gedaan, net zoals elk ander ongeluk met een Tesla enorm uitvergroot wordt en men maar wat graag AP de schuld geeft.

Daar staat tegenover dat er op YouTube vele filmpjes te vinden zijn waarop te zien is hoe AP en/of TACC juist een ongeluk wist te voorkomen. Dus wat mij betreft slaat de balans vooralsnog door naar de positieve kant.

De discussie over het minder aandacht geven aan gimmicks zodat er meer aandacht kan gaan naar AP/TACC vind ik onzinnig. Het is evident dat we het hier over twee totaal verschillende vakgebieden hebben.

Persoonlijk vind ik het rijden met AP, ondanks de incidentele phantom brakes, vele malen relaxter dan het rijden met TACC zoals ik dat ken van b.v. Audi of BMW.

Wat ook scheelt is de afstand van AP op minimaal 3 of liever nog 4 zetten, dat maakt echt een enorm verschil qua rijgedrag, vele malen rustiger. Dat met name in NL regelmatig auto's in de (eigenlijk te kleine) ruimte voor je kruipen neem ik dan maar voor lief. Liever wat meer afstand en relaxter rijden dan betrokken raken bij een kettingbotsing.
Phantom braking is niet een probleem voor verkeer vóór je maar voor verkeer achter je. Daar heb je geen invloed op.

De RDW keurt Tesla’s qua typegoedkeuring voor heel de EU.
Dat begrijp ik ook wel. Maar stellen dat het levensgevaarlijk is vind ik overdreven. Als phantom braking hetzelfde zou zijn als vol op de rem trappen (wat al niet zo is, ook al kun je er best van schrikken) zou ik het met je eens zijn. In de praktijk remt de Tesla hooguit 20 à 30 km af bij een phantom brake, is dat schrikken? Ja. Gevaarlijk? Nee. Alsof het gevaarlijk zou zijn voor een achterligger als iemand van 30kmh ineens stil zou gaan staan.

Feit is gewoon dat als er iemand achterop je knalt omdat je plots sterk afremt, de fout bij de achterligger ligt vanwege te weinig afstand. Ik moet het eerste geval waarbij een phantom brake voor een dergelijke situatie zorgde nog tegen komen, als jij meer weet hoor ik het graag. Daartegenover zijn er talrijke voorbeelden waarbij het te weinig afstand houden tot ongelukken heeft geleden. Je moet de vinger wel op de juiste zere plek leggen, en dat is niet AP hier.
In de praktijk remt de Tesla hooguit 20 à 30 km af bij een phantom brake, is dat schrikken? Ja. Gevaarlijk? Nee. Alsof het gevaarlijk zou zijn voor een achterligger als iemand van 30kmh ineens stil zou gaan staan.
Je zou als noodspoedende ambulance of politieagent (auto/motor) maar achter zo'n Tesla rijden...
Of achter iemand die schrikt van overstekend wild, of van wat dan ook. Politie en/of ambulance houdt echt wel afstand. En als je als Tesla rijder gewoon lekker op AP blijft sukkelen met een dergelijk hulpvoertuig achter je heb je een ander probleem.
Je begrijpt dat wij weinig aan overstekend wild kunnen doen, dus onterechte vergelijking.
Een auto hoort gewoon niet om onbekende en ook zonder reden van de verkeerssituatie te remmen.
Je wou toch ook niet zeggen, dat die fouten in de Boeing 737 MAX maar moeten kunnen omdat het kan, hoop ik.

Je begrijpt ook wel dat een phantom break van 20 km op de snelweg al gauw bijv. 100-20 = 80 km/u is. In mijn ervaring houden politie en ambulance weinig afstand als zij met zwaailichten en sirenes rijden. Als zij achter jou rijden met diezelfde 100 km/u rijden, heb je wel degelijk een gevaarlijke situatie bij een phantom break naar 80 of zelfs 70 km/u.
De Boeing 737 MAX was letterlijk levensgevaarlijk. Phantom braking is dat niet, hoe irritant ook, en dat was mijn enige punt. Nogmaals als het wel levensgevaarlijk was had de RDW het echt niet toegestaan.
Als de auto achter me te weinig afstand hield terwijl mijn Tesla een Phantom Brake doet en mijn achterligger botst heb ik toch echt wel schade aan mijn Tesla die ik niet gehad had als mijn Tesla niet zomaar om de rem zou gaan. Een schuldige aanwijzen is dan leuk, maar dat maakt de schade niet ongedaan. Vinger op de zere plek is dan dat je een schadeformulier staat in te vullen en te soebatten over of je mede-weggebruiker wel genoeg afstand hield terwijl je in het andere geval al aan de taart gezeten had op de verjaardag van je tante.
Voor zover ik weet voorkomt die functionaliteit nog steeds veel meer ongelukken dan het veroorzaakt. Daarom wordt het ook toegestaan bij Tesla, BMW en alle andere merken dat het vaak iets goed doet, maar soms dus een false positive heeft. Net als veel andere veiligheidsvoorzieningen overigens, bijv. de autogordel werkt in praktisch alle gevallen in je voordeel, maar soms is het in je nadeel. Neemt niet weg dat het onacceptabel is dat het soms mis gaat, dus er moet absoluut worden gestuurd op verbetering. Echter ben ik het oneens met de opvatting dat ze de aandacht die ze in games stoppen in het autorijden en autopilot moeten steken, want dat levert echt niet zoveel op.

En een beetje off-topic: ik ben bekend met de batch waar jij het over hebt en de hele ontwikkeling bij Tesla, m'n Model S die ik in nov 2014 geleverd kreeg had AP1 hardware en kreeg inderdaad eerst TACC en later AP.
Op RDW hoef je niet te rekenen. Die passen gewoon regeltjes toe, als phantom breaking daar niet instaat is het voor RDW niet relevant.

Ik heb een officieel door een buitenlandse overheid uitgegeven document, gecertificeerd, getekend, gewatermekrt met data van mijn auto. Maar RDW neemt het niet over en bedenkt eigen data die duidelijk incorrect is, want zo zijn de regels.
Heb geen Tesla, maar wel een elektrische auto met radar, adaptieve cruise control en automatisch binnen de lijnen blijven. Heb nog nooit phantom breaking meegemaakt, dus ik denk niet dat de radar het probleem is. Wel is het zo dat adaptieve cruise control zich onder sommige omstandigheden uitschakelt als er sneeuw/ijs zich op de radar-cover ophoopt.
Erg nuttige "insider" informatie die ik nergens in reviews ben tegengekomen. Bedankt.
Ik vind het show gehalte van de Tesla marketing ook zo af en toe tenenkrommend. Ook deze. Leuk als je niet aan het rijden bent, maar je koopt een auto juist om in te rijden. En dan moet ie dat ook goed en veilig doen.
Het is de laatste maanden duidelijk geworden dat veel gevallen van phantom breaking komen door de interactie tussen de radar en camera. Dat is 1 van de redenen dat Tesla al langere tijd bezig is ok de radar er volledig uit te halen zodat ze dit ook kunnen oplossen.

Er word gigantisch veel tijd en energie gestoken in dit probleem onder anderen op te lossen. Echter het hele autonoom rijden is veel moeilijker dan dat mensen denken.

Het feit dat Tesla met tientallen miljarden kilometers aan data nog steeds zo ver weg is spreekt boekdelen. Ze hebben zelfs de mensen die neuralnet programeren op de kaart hebben gezet en complete studies er voor hebben gemaakt op het probleem zitten.

Ik vind het erg voor u dat u dit regelmatig mee moet maken maar ik snap uw reactie verder dat games etc verspilling van tijd zijn niet echt passen.

Ze hebben een erg groot team op dat FSD gebeuren zitten. En als ze dan met meer winst een klein team aan game developers etc aan nemen dan zijn ze toch nog steeds net zo hard bezig aan dat FSD?
Het is niet zo dat als je 2x zoveel mensen aan neemt op een software probleem je dan ook significant sneller het probleem kan oplossen.
Helemaal mee eens; vooral de regensensor.. pff wat kun je daar mee ruziën |:(
Ja best raar he? Ik heb maar 1 automerk gehad waar de regensensor fatsoenlijk in werkte en dat was Mazda (3/6/CX5). Ik rijd geregeld met andere merken rond maar bij elk merk is het ronduit drama.

Tesla (S/3) maar ook Audi (A3/A4/E-tron), Fiat (Bravo/500X), Alfa (Giulietta/Giulia) en VW (Polo/T-Roc) schieten bij lichte regenval al in de hyperwisser modus. Ik begrijp oprecht niet waarom Mazda het wél kan en de rest niet. De apparatuur lijkt mij hetzelfde?
Bij de meeste VAG merken kun je de gevoeligheid van de regensensor regelen met het kleine en makkelijk te missen schuifknopje aan de hendel. Veel weten dat niet, en dan staat hij 9 van de 10 keren op mega gevoelig of juist het tegenovergestelde.
Klopt, in mijn vorige VAG auto's zelden last, dan alleen 1x na een nieuwe voorruit die dus minder goed was geplaatst wbt. regensensor.

Mijn Tesla heeft 2 instellingen voor de regensensor.. normaal (=80%hyper) en high (99%hyper) 8)7

Lijkt mij een simpel code regeltje als in: in stand normaal nooit hyper toestaan.. in stand high mag hyper wel. Opgelost zou je zeggen..
Ah ja maar dat had ik ook begrepen hoor. Ik ben er denk ik achter wat het probleem is. Ik haal de auto’s altijd eerst door de wasstraat en als de ruitenwissers aanschieten, volgt er heel kort na de ruitenwissers een waas (door de wax). En door die waas schiet de sensor blijkbaar in paniek en gaat het hyperwissen.

En de enige auto’s die daar gek genoeg geen last van hebben zijn dus de Mazda’s en duurdere Mercedes Benz. Maar ik vermoed dat het komt omdat de nieuwe modellen van deze twee merken dubbel glas plaatsen in de voorruit (geluidsdempend). Er is ook geen waas kort na de wisser bij deze merken. Misschien dat het daarom is?

Edit 1: Beide merken warmen de ruitenwissers kort ook op voor het wissen, wellicht is dat ook een variabele?

Edit 2: Net even getest. Als ik voorruit van de Giulia en de Bravo strip van wax (ruitpolijstmiddel en isopropyl alcohol), werken de sensoren prima. Moet dus wel aan de wax van wasstraten liggen.

Edit 3: Oplossing is dus kort na het wassen en waxen met polijstmiddel en met alcohol de sensoren ontdoen van wax, dan heb je nergens meer last van lijkt het.

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 1 juni 2021 16:04]

Skoda Octavia werkt perfect hoor. :)
Ook hier bij BMW geen enkel probleem :)
In zowel mijn vorige Polo en Golf en nu in mijn huidige Octavia merk ik dat je de gevoeligheid aanpast als je het schuifje op de hendel verplaatst. Dus wanneer de regensensor actief is en je het schuifje volledig naar links zet dan blijft ie rustig wissen (tot dat het echt hard gaat regenen).
Ik weet niet hoe het is in de Polo's met regensensor, maar in mijn 2019 Polo met handbediende ruitenwissers erger ik me vooral aan hoe traag de ruitenwissers op de "snelste stand" zijn... Volgens VW is het heel normaal maar elke andere auto die ik heb gereden kon wel tegen een stevige regenbui (geen stortbui) op, maar de Polo is op dat punt echt levensgevaarlijk, verder prima auto overigens.
Bij de AudiQ3 sportback gaat het eigenlijk zeer goed. Allesinds beter dan de X1 die ik er voor had.
Mijn Giulietta heeft dat probleem niet, hij regelt de snelheid eigenlijk altijd perfect. Het enige probleem dat ik heb is dat hij soms niet automatisch aanspringt, dan geef je hem gewoon 1 klein tikje en gaat alles daarna wel goed.
Dat heb ik ook wel eens gemerkt inderdaad. Maar ik heb de boosdoener gevonden en de oplossing reeds ook, zie hierboven.
mijn Opel mag juist wel ietsje sneller wissen van mij...
De laatste software versie gebruikt alle cameras om de ruitenwissers aan te sturen, werkt een stuk beter nu.
De regensensor in mijn bejaarde Volvo werkt anders feilloos. Soms is ie wat laat met inschakelen als het regent, maar ik heb er zeer zelden ruzie mee. Die sensor is verder ook verantwoordelijk voor het afstand houden tot andere weggebruikers door gas en rem te regelen en het navigeren rond bochten. En dat kan ie allemaal terwijl de sensor een praatje maakt met de bijrijder :+
Haha je hebt gelijk, dat werkt ook. Maar dit is Tweakers :P
Het doel van een regensensor heb ik nooit begrepen. Je ziet zelf wel of je ruitenwissers aan moeten, en het aanzetten is een eenmalige handeling van minder dan een seconde (en nog eens als de bui voorbij is). Dat je sensoren toevoegt voor een proces dat constante input nodig heeft van de bestuurder vind ik zinvol (automatische afstand tijdens cruise control bijvoorbeeld), omdat je het dan daadwerkelijk makkelijker maakt voor de bestuurder. Een sensor voor het omzetten van een schakelaar levert de bestuurder vaak alleen maar extra werk en frustraties op (zoals anderen hier al hebben aangegeven). Ja ik ben voor technologische ontwikkeling, maar verlies je doel niet uit het oog…
Meh, automatisering is best leuk. Voor de een is het een gimmick en de ander is het een uitkomst.

Voor mij is het een uitkomst omdat (als het systeem correct functioneert) de ruitenwissers aanzienlijk langer meegaan. En je dus zelden of nooit aan het droog-vegen bent omdat je te laat de wisser uit hebt gezet waardoor het grafiet van de rubberen delen veegt. Zeg maar het spul wat voorkomt dat je wissers klapperen over je voorruit.

En het is simpelweg een handeling minder (als het systeem correct functioneert). Daarnaast gebruiken sommige merken o.a. de regen sensor om te berekenen of het AWD systeem aan kan of niet. Zodat je dit soort achterlijke video’s kan maken. Zelfs als je het niet gebruikt, heeft het ergens nut.
Steek die aandacht en resources liever in het verbeteren van de core business van de auto: goed rijden.
Daarna:
"loopt de spotify cliënt regelmatig vast"
"Netflix of YouTube"
Eigenlijk vind jij de niet-core features ook best leuk, alleen ben je niet zo geïnteresseerd in gamen. :)
Ik had het over Netflix of YouTube op m’n telefoon of iPad 😀
Helemaal eens. Vooral dat ghost braking is levensgevaarlijk
Dát! Levensgevaarlijk voor mijzelf én het overige wegverkeer. Zie mijn uitgebreide reactie verderop, ik heb uitgebreid met Tesla en het RDW hierover gesproken.
Je schrijft dat de automaat niet betrouwbaar is? Wat is daar niet betrouwbaar aan? Als die in de D staat gaat die vooruit en in de R achteruit meer hoeft dat ding niet te doen. Ik heb zelf een X al 3 jaar en 2 weken geleden in een Audi Etron GT een dag gereden. Ik zou voor geen goud willen ruilen op dit moment. Ja tesla is niet perfect maar Audi heeft qua rijgedrag en digitale systemen nog heel veel stappen te nemen. Een navigatie die een adres niet wist wat al 2 jaar oud is kom ik bij de Tesla bv. niet tegen. Audi moet het hebben van de afwerking maar dan houdt het ook op het is ook veel hard plastic tegenwoordig waarbij mijn X met zachte materialen is afgewerkt. Een lende steun vind je niet in de GT van 117K nee dan moet je een duurdere stoel nemen.

Ik ben het met je eens dat sommige zaken niet goed werken maar het merendeel werkt (helaas) beter dan bij de concurrent.
De automaat als in “de stuurautomaat” en dus een ander woord voor autopilot.
Of aan het fixen van topmodel X. Ik stoor me er elke keer aan als ik er een voor me zie bij het stoplicht dat die lijst boven het achterraam zo verschrikkelijk scheef zit.
Dit inderdaad. Alhoewel ik mij kan voorstellen dat spelletjes leuk kunnen zijn voor kinderen, is het verder slechts een gimmick en kunnen de kids ook stil gehouden worden met een iPad.

Liever continue verbetering van bestaande features. Aan de andere kant is dit natuurlijk ook gewoon een stuk marketing: het komt wel in het nieuws als je een nieuwe game kan spelen in je auto, maar "improvements and general fixes" updates zie je natuurlijk niet voorbij komen ;)
Die games maakt Tesla niet, die zijn gewoon geport naar het Tesla platform (lees: Ubuntu). Zal niet veel meer zijn dan een licentiedeal en een beetje programmeren om het werkend te krijgen in de auto.

Ik begrijp je beklag wel, maar ik denk dat het in praktijk niet opgaat. Een game developen is een andere tak van sport dan de AI van Autopilot.

Overigens loopt mijn Spotify (met mijn eigen premium account) nooit meer vast. Vroeger was dat wel een probleem, maar nu al zeker een jaar niet meer.
Ik erger me persoonlijk wel een beetje aan de efforts die gaan zitten in games voor in de Tesla. Steek die aandacht en resources liever in het verbeteren van de core business van de auto: goed rijden.
ja maar.. ja maar..... dat is toch niet 'tof'..??

ze zouden ook wel een patat harder mogen werken aan algemene betrouwbaarheid, service en andere 'saaie' dingen. Dingen waarvan je ergens zou denken dat ze wel relevant zijn voor auto's.

Maar dat is niet Tesla. Tesla wil graag PR headlines halen die veel aandacht trekken. Zoals sneller kunnen optrekken dan bepaalde premium auto's, het doen van firmware updates want.. dan klinken we als rijdende computer (self high five) of inderdaad.. gaming. Want dan ben je zeker het tofste jongetje van de klas. Alles om maar af te steken/op te vallen en ervoor te zorgen dat mensen zich verbonden voelen met het 'platform'.. Maar goed, het werkt wel.
Mee eens hier. Ik heb liever een betere autopilot. Leuk die games hoor, maar maak er nooit gebruik van. Superchargen gaat zo snel dat ik even benen ga strekken, plasje doen en kan weer vertrekken.

Autopilot is duidelijk niet 100% gereed voor Nederland. Richt je aandacht daarop, Tesla.
Hier ook, dan gaat de stoel weer niet terug in positie. Gisteren bleef de airco warme lucht blazen wat pas na een reset weer is opgelost. Het is een toffe auto maar er zitten fouten/bugs in die je niet verwacht bij deze prijsklasse.
Ik zou die tijd eerder gebruiken om de benen te strekken en even niet te zitten... We weten ondertussen wat de nadelige effecten van zitten zijn.
Neemt niet weg dat het leuk is dat het kan. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de benen strekken, maar tijdens een stortbui o.i.d. lijkt het me leuk als ik even kan gamen :)
Om nou een high end game PC te kopen voor die handvol momenten. Ik heb nog nooit een spelletje gespeeld in mijn Tesla. Ik vind het eigenlijk zonde als de enige reden dat die hardware erin zit is voor spelletjes.
Misschien iets voor de kinderen tijdens een lange vakantie rit bijvoorbeeld. In de meeste gevallen is de Model S geleased. Met hoeveel euro zal het Lease tarief toenemen met deze kaart erin? Maximaal 3 euro per maand?
Juist op lange reizen jaag ik mn kinderen naar buiten. Ze zitten dan al zo lang en hebben al tablets en spelcomputers.

Gaat niet om het bedrag. Het is zonde van zowel de resources als de kosten. 3 euro per maand over 5 jaar is toch 180 euro, maar ik verwacht dat deze hardware minimaal 400 euro kost (vergelijkbaar met een PS5 wordt gezegd, en die wordt met verlies verkocht). Dat is gewoon zonde, maar zelfs al was het maar 3 euro, wie het kleine niet eert...

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 1 juni 2021 13:14]

Nou ik denk dat je daar ook niet altijd zin in hebt als het oud hollandsch pestweer is. Maargoed, je kan ook gewoon een laptop meenemen.
Ik ga liever zo snel mogelijk en kort mogelijk laden. Zonde van de tijd
Ik kon dit verwachten inderdaad :)

Nils7 heeft hier al antwoord op gegeven.
Prima scherm. Comfortabele stoel. Drankhouder. Verkoeling/Verwarming. Uitstekende audio. Geen afleiding. Gamen in je auto klinkt eigenlijk zo slecht nog niet.
Behalve dat je niet recht voor het scherm zit dus waarschijnlijk een stijve nek krijgt.
Op de achterbank gaan zitten :P
Het scherm is maar 17" dus dat gaat hem ook niet worden :9
Geen gezeur van je vrouw.
Wel als ze naast je zit.
Voor hetzelfde geld als een Model X en een Model S koop je nu ook al een Audi etron GT of een Porsche Taycan. En als je daarin rijdt heb je ook de luxe die nog nog ontbreekt bij Tesla. Hoe dan ook, ze zullen stappen moeten zetten, de huidige kwaliteit van Tesla is echt nog veel te matig. De concurrentie heeft de aansluiting gevonden en is in luxe inmiddels weer verder...

edit: reactie op verkeerde plek.

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 1 juni 2021 18:24]

Sorry, maar het zijn ander segment voertuigen die u noemt. En als ik een EV koop heb ik liever actieradius en performance dan wat leuk circuit performance en iets meer luxe.

Dat kwaliteits punt dat u aan haalt bij Tesla is inmiddels voor het overgrote deel ook al achterhaald. Maarja is waarschijnlijk net zoiets als sommige andere merken die een paar jaar een probleem hebben gehad echter 5-1p jaar later zijn er nog steeds mensen roepen dat dat merk slecht is vanwege die problemen.

En uhm. Een Porsche Taycan is toch echt wel nog een stukkies duurder dan een Model S. Plus de Taycan is kleiner in alle opzichte.

Edit: stuurde i.p.v. woord aanklikken om aan te passen.

Maar verder buiten die specs en prijs om. Ik zou een Taycan prima willen hebben hoor. Mooie auto en lijkt me leuk om in te rijden met die luxe.
Maar als ik zou moeten kiezen ga ik toch liever voor de nieuwe Model S.
Als je richting de 2 meter gaat is dat toch een fijnere optie naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door mikee368 op 2 juni 2021 13:39]

Een Porsche Taycan is met een instapprijs van 84.000 euro nét iets goedkoper dan de nieuwe Model S. Daarnaast heeft een model als de Mercedes EQS een bereik van 770 kilometer. Tesla wordt aan alle kanten ingehaald en kan nog steeds geen Apple Carplay aan de praat krijgen... En met kwaliteit doel ik ook juist op het luxe gevoel.
Jeetje kun je nagaan hoeveel energie er eigenlijk gaat zitten in het verplaatsen van een voertuig.
Ja en die 350W ga je ook niet halen, de voeding is altijd groter dan de max power draw. een PS5 pakt max 200W continue tijdens de meest intensive games op 4k. Voor een Tesla interface is het eerder 10-50W waarschijnlijk.
In de meeste situaties is het effect simpelweg “nul”. Als de lader meer kan leveren dan de accu kan opnemen (meestal het geval bij snelladen) dan heeft dat geen enkel effect op de laadsnelheid.
Dat klopt toch niet? Je hebt 2 verbruikers, de game en de batterij.
De batterij kan je niet op het maximale laden en tegelijk spelen.
Een deeltje van dat maximale laadvermogen gaat naar de game en niet naar de batterij.
Dus moet de batterij er langer over doen om volgeladen te worden.

Los van het feit dat het verbruik van de game niets voorstelt tov wat er geladen wordt natuurlijk.
Stel de laadpaal kan 300kW leveren, en de accu vraagt slechts 200kW, dan hebt je 100kW over voor andere systemen aan boord. Dit komt doordat dit vermogen namelijk niet door de accu stroomt, maar als het ware parallel. Zo zijn alle elektrische auto’s geschakeld die ik ben tegen gekomen. Enige beperking is dat de interne bekabeling dan ook berekend moet zijn op deze hypothetische 300kW.

Let wel, dit geldt enkel wanneer het beschikbare laadvermogen hoger is dan het gevraagde vermogen.
Ik wist niet dat de laadkabel ook rechtstreeks onderdelen van elektriciteit kon voorzien ipv eerst via de batterij te gaan. Interessant weetje.
netflix kijken zal wel meevallen, de hardware decoders op moderne kaarten gebruiken niet veel stroom en gebruiken de rest van de gpu/cpu maar beperkt, als je vol gaat gamen zal het wat meer zijn
In de model 3 die ik had was het toch echt behoorlijk traag (2019 model )
Je zag alles in slow motion? ;)
vooral de app openen en de eerste keer bufferen duurt lang. Daarna is het prima.
Zelfs tijdens het kijken heb je een stotter om de zoveel seconden. Ik denk dat het te maken heeft met refreshrate matching.
Dat doet mijn model 3 (2021) gelukkig niet
Da's The matrix BullitTime effect...
Marginaal. Je doet dit vooral tijdens het snelladen en dat gaat bij superchargers al met 150kw. De eerste 350kw laders zijn in Nederland ook al geïnstalleerd. Bij de superchargers blijven genoeg eigenaren die 15 minuten even wachten in de auto, dan draait de airco dus ook. Met 150kw merk je daar heel weinig van. 600W op 150000 W is verwaarloosbaar. Thuis aan de 11kw of 3,7kw lader wordt dat een iets ander verhaal natuurlijk en sul je de laadtijd wat langer zien worden. Maar om order van grote te geven, ik haal op geen enkel ander moment 11000 W verbruik op een dag met welk apparaat ook. Een game PC is nog steeds een schijntje van dat gebruik. Zelfs de wasmachine, droger, vaatwasser en stofzuiger tegelijk aan komt nog niet in de buurt.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 1 juni 2021 08:36]

maar RPG spellen 15 min spelen? ik houd er toch wel van om minimaal 2 uur te kunnen spelen anders begin ik er niet aan.
In die zin is de arcade mode in de Tesla ook een groeiende gimmick. De snellaadstations worden steeds sneller, dus de wachttijd steeds korter. Ik gebruik wel vaak YouTube tijdens het laden, maar inderdaad een game spelen, ook een game als Cuphead, is gewoon net te kort.
Het stroomverbruik van het infortainment system is peanuts t.o.v de vermogens die een Tesla supercharger in je auto pompt. Zoek maar eens op hoeveel vermogen (dat is in kW) er je Tesla in gaat tijdens het laden, maak je een voorstelling van het opgenomen vermogen van dat infotainment system (dat is in W), maak daar een percentage van, en je snapt dat het geen bal uitmaakt :)
Tesla superchargers gaan tot 250KW, zo een GPU gebruikt 135W max, dus het laden zal in het ergste geval 0.054% trager gaan.
Als je gaat opladen op een reguliere laadpaal, dan zal het inderdaad wat langer duren. Maar opladen aan een reguliere laadpaal duurt sowieso dusdanig lang dat je daar niet op gaat wachten. Je hangt 'm aan zo'n paal als je slaapt of bijvoorbeeld aan het winkelen bent.

Zo'n spelletje wil je misschien wel eens spelen als je aan een snellader hangt. En dan maakt het niet meer uit.

Het vermogen dat de laadpaal kan leveren is afhankelijk van hetgeen de auto vraagt. Bij een nagenoeg lege accu is het laadvermogen het hoogst (250 kW bij de Model 3). Naarmate de accu voller raakt neemt het laadvermogen af.

Echter, wanneer er verbruikers in de auto aan staan (verwarming, games, noem het maar op) dan wordt ook dat vermogen opgenomen uit de aangesloten laadpaal. In praktijk betekent het dus dat je een iets hogere laadsnelheid kunt verwachten dan wanneer je alle boordelektronica uit zou zetten.

Stel dat je vol zou verwarmen met 6 kW, je hebt 500W aan computers draaien en nog 500W aan andere dingen (idk, koelkast in de achterbak ofzo).. Dan heb je dus 7 kW aan vermogen. Zodra de accu niet meer 250 kW aan vermogen kan opnemen zal dat afnemen, maar omdat je nog 7 kW aan vermogen gebruikt zal dat direct uit de laadpaal gehaald worden (en niet uit de accu).

Concreet blijft je laadvermogen zodra de accu onder de 250 kW zit dus 7 kW hoger dan wanneer je alles uit zou zetten (wanneer mijn voorbeeld van 7 kW verbruik zou kloppen). En dat impliceert dan ook dat de tijd dat je aan de laadpaal hangt niet langer is dan wanneer je alles uit zou zetten, afgezien van die paar seconde dat je die 250 kW kunt volhouden naar je accu.

[Reactie gewijzigd door Tozz op 1 juni 2021 11:11]

Dit zouden alle autofabrikanten moeten overwegen. Al die trage infotainment systemen kunnen anno 2021 echt niet meer.
Is het niet zo dat Tesla dit wél kan en andere autofabrikanten niet omdat Tesla er bewust niet voor kiest automotive parts te kiezen? Dus dan kies je bewust voor een potentieel lagere levensduur van de onderdelen voor betere performance.

Ik vind het zelf niet persé nodig. Geef mij maar gewoon een goede BT-connectie en dan regel ik navigatie wel via mijn telefoon.
Zit wat in. MBUX van Mercedes is ook erg goed, en zijn gebruiken NVIDIA als leverancier.
Andere fabrikanten monteren dan weer draagarmen die wel heel blijven.
Maar dan is het wel schandalig dat autofabrikanten waarvan sommige meer dan 100 jaar ervaring hebben ook nog steeds af en toe mechanische problemen hebben. Als je je wilt onderscheiden t.o.v. nieuwkomers dan moet het mechanische deel 100% perfect zijn. Die dingen als af en toe een mechanisch probleem en het afwerkingsniveau van Tesla is makkelijker voor ze in te halen dan de IT voorsprong van Tesla door andere fabrikanten is in te halen.
Ik vind alle infotainment overbodig in een auto. Een normale radio is genoeg.En op een motorfiets wil ik helemaal niets alleen rust en rijden.
Tja, velen vonden met u dat de mobiele telefoon ook moest behouden blijven tot SMS en bellen, maar de innovatieve geesten willen altijd meer en vooruit.
Innovatief wil niet altijd zeggen dat het nuttig is of iets toevoegt :P

En na paar jaar is het zwaar verouderd en mag je voor Tesla onderdelen prijzen en montage de hoofdprijs betalen want zelf vervangen zit er natuurlijk niet in.
En na paar jaar is het zwaar verouderd en mag je voor Tesla onderdelen prijzen en montage de hoofdprijs betalen want zelf vervangen zit er natuurlijk niet in.
Hoezo dat dan? Vervang je nu ook iedere paar jaar je motor? Het systeem waar de auto initieel mee werd geleverd is toch voldoende?
Als de bedoeling is dat je erop kan gamen dan is de initiële systeem over 5 jaar niet echt meer voldoende.
Mwah. De PS4 werd in 2013 uitgebracht, 8 jaar terug. De ontwikkelingen zijn natuurlijk doorgegaan, maar om nou te zeggen dat de PS4 3 jaar geleden "echt niet meer voldoende was", mwah. Zeker als je het hebt over de voornaamste functie: de tijd te verdrijven tijdens het opladen.
wat me niet duidelijk is of the witcher een tesla platform versie moer releasen en onderhouden en of die dan cross platform progressie onderstuend, want anders gaan mensen uren voor de deur in hun tesla zitten famen terwijl de partner plannen maakt om die auto af te fikken....
Ik heb zo mijn twijfels of developers een speciale versies gaan ontwikkelen zoals ze dat doen voor de PS/Xbox dus zie eerder een Windows/Linux port maken en dan loop je al gauw tegen hardware aan.
Het systeem waar de auto initieel mee werd geleverd is toch voldoende
En wat nou als dat systeem ineens kapot gaat? Het zal niet meer zo zijn dat elk persoon aan de orginele onderdelen kan komen zonder eerst een 'certificaat' in bezit te moetten hebben. Of ze forceren je software op je auto te instaleren die eigenlijk niet goed draait op je hardware. En toevallig hebben ze een hardware upgrade kit, die alleen door een gecertificeerde {auto merk} monteur geinstaleerd mag worden. of aan geschaft mag worden door een gecertificeerde {auto merk} garage aangeschaft kan worden.
Niet alle electronica in een auto is een vooruitgang . Eigenlijk alles wat kapot gaat aan de mijn auto of motor is iets electronies en nog duur ook bij reparatie . terwijl het gewoon een dagelijks gebruiks artikel is wat allen moet rijden en verder niets . Vind de schermen lelijk daar ik er altijd die smerige vinger afdrukken op ziet.
Ik vind alle infotainment overbodig in een auto.
Dan mogen we met z'n allen blij zijn dat je daar niet voor verantwoordelijk bent.

Zonder infotainment had ik nooit snel van route kunnen schakelen in het buitenland, het dichtstbijzijnde tankstation uberhaubt niet geweten, tot op de liter nauwkeurig zuiniger kunnen rijden, bepaalde instellingen aan de auto niet kunnen wijzigen/aanpassen (bijv. keyless entry, follow-me-home verlichting), en had ik bepaalde diagnostiek niet zelf kunnen doen.

Anders dan deelname aan de Dakar zou ik niet kunnen bedenken wat voor principiele bezwaren iemand kan hebben op navigatie, diagnostiek en configureerbaarheid.
Dat is geen entertainment maar navigatie.
En dat hadden we ook al jaren voordat dat ingebouwd werd in auto's
Alleen toen was het nog een los kastje, waar je zelf iets anders kon kiezen als de (reparatie/upgrade) prijs of prestatie je niet aanstonden. In plaats van dat de fabrikant dat nu meteen voor iedereen bepaalt.
Hij had het over infotainment. Navigatie, instellingen, audio e.d. vallen daar ook onder.
https://en.wikipedia.org/wiki/In-car_entertainment
Dat kun je vinden maar veel mensen denken daar anders over ;)

Persoonlijk zou ik genoeg hebben aan een redelijke versterker en een redelijk set speakers, en USB en/of bluetooth connectie voor mijn telefoon. Dat IS mijn infotainment system. Ik snap niet dat een dergelijk systeem geen optie is op low-budget auto's...
Praktisch elke auto is tegenwoordig toch uitgerust met Carplay?
of android auto
Ja, klopt, maar dat is niet wat ik bedoel. Dan heeft die auto dus al een scherm plus iets van een computer. Zaken die stuk kunnen en kunnen verouderen. Wat ik voor me zie is gewoon geen beeldscherm, geen computer (althans niet voor infotainment), maar een plek voor een houder, een USB-connector en een bluetooth audio-apparaat (eventueel icm carkit functionaliteit).

Net zoals ik geen smart-TV koop; ik wil de slimheid in mijn telefoon, niet in de televisie en niet in de auto.
Snap wat je bedoelt, maar waar regel ik dan instellingen van m'n auto? Waar zie ik m'n achteruitrijcamera? Als dat op een apart scherm moet wordt het natuurlijk een zooitje. Daarom ben ik blij met een mooi (hi-res) scherm op een centrale plek welke tevens het bedieningsorgaan is van m'n auto, en carplay/android auto, waarbij het scherm feitelijk werkt als HDMI display, alleen dan over USB. :) Nu heeft mijn auto alles dubbel, dus naast Carplay zit er óók navigatie in en dat is wmb niet nodig. Bijkomend voordeel is wel dat de frontend regelt dat ik met m'n stuurknoppen ook Carplay kan bedienen. :)

Dus wat je zegt is er al. ;)

[Reactie gewijzigd door Vaal op 1 juni 2021 16:34]

Nieuwe auto krijgen steeds meer een instap info systeem en als opties zijn er ook duurdere grotere scherm en features uitbreidingen. Dingen als tpms inklappen van spiegels enablen kunnen ze alle. Al is inklap spiegels ook soms optie.

Als 2dehand 2008 auto gaat kan dat tegen vallen maar na 2015 modellen duiken er ook meer instap infosystemen op.

Ivm EURO 5 6 etc worden ze motor technisch complexer. En wordt canbus standaard toekepast. Houd in dat dynamo regelaar ivm canbus en startstop chip heeft een PS pomp hydro/elect en ook firmware heeft. Naast info systemen die er ook aan hangen.
Tegen woordig zitten er heel veel chips in auto.
Anoniem: 14842
@Muzzk1 juni 2021 08:39
Helemaal mee eens.

En mocht ik het in een auto wel nodig vinden: doe er maar gewoon een scherm in. Dan heb je genoeg aan een 12v aansluiting. Ook ben je altijd up to date en niet gebonden aan een (privacy slurpend, auto gekoppeld) ecosysteem!
Ook ben je altijd up to date en niet gebonden aan een (privacy slurpend, auto gekoppeld) ecosysteem!
Als je hiermee suggereert dat je telefoon geen inbreuk doet op je privacy dan is het wel ironisch natuurlijk. Wat dat betreft ben je juist beter af met bijvoorbeeld MBUX.
En als er alleen maar radio in zit gaan andere weer klagen dat er alleen maar onzin op de radio is en dat ze minimaal streaming services willen kunnen gebruiken. Dan zou je voor iedereen een ander systeem moeten bouwen....
Jij wil op de motor niet even een potje fifa spelen?
Nee voetbal interesseert me sowieso niet
Ze kunnen beter mensen mensen rijverbod geven die denken dat autopilot alles kan en vervolgens met anderen dingen bezig houden.
Of er ergens tussenin. Ik zou best een responsiever infotainment willen hebben. Maar een 10TFLOP/s GPU zit ik dan weer echt niet op te wachten.
Tja, dat zeggen ze ook al van de hardware die in TV's gebruikt worden voor de smart functies.
Maar ergens schijnt het toch niet helemaal aan te komen. Toch erg moeilijk om iets upgradable te maken.

Maarja, dan is het weer zo dat de klant hun eigendom tot op de laatste draad afraggen en dat is ook niet echt bevordelijk voor de verkoopcijfers.

En als je het dan verder trekt naar de milieu bewustzijn etc en we lopen te hannesen met van alles |:( |:( |:( |:( :? :?
Andere autofabrikanten produceren soms wel 20x zoveel auto's per jaar. Die pakken dit heel anders aan.
Ik vind dat het scherm wel wat groter had gemogen, want nu wordt je als bestuurder lang niet genoeg afgeleidt als er iemand naast je zit te gamen terwijl je aan het autorijden bent.

/sarcasm

Dit is toch hartstikke link? De meeste auto-ongelukken gebeuren omdat iemand even niet op zit te letten. Zo'n scherm leidt toch af van het rijden als je er een film of game op speelt?
Gamen kan alleen als de versnelling in P/park staat natuurlijk. Tussen de voorstoelen zit ook een scherm voor de achterpassagiers, die kunnen wel gamen tijdens het rijden.
Gebruiken ze die tien teraflops potentieel voor (of als voorbereiding op) full self driving?
Wat een groot verschil weer met de gevestigde (Duitse) orde.. Entertainment systeem van de hele VW / BMW / Mercedes/ Polestar etc is nog steeds niet zo 'snappy' en vloeiend als de Tesla Model 3 en in deze Tesla kan je AAA titels spelen :)
Heb je Mercedes MBUX al eens geprobeerd? Dat is een snappy en eigen ontwikkelde multi media schil en werkt meer dan prima.
Heb je Mercedes MBUX al eens geprobeerd? Dat is een snappy en eigen ontwikkelde multi media schil en werkt meer dan prima.
Er zijn er meer die prima werken, mbux, idrive, evo,...
Maar het systeem van Tesla is qua look, feel, functies nog steeds jaren vooruit op de concurentie, daarnaast krijg je bij Tesla zelfs bij de oude auto's nog steeds updates waardoor je systeem steeds beter wordt, bij andere merken krijg je wat je koopt en dat is het.
Het voordeel van MBUX (idrive weet ik niet) t.o.v. Tesla is dat MBUX Google-vrij is.
Als dat klopt is dat voor mij wel een reden een EV met dit systeem te kopen. Ik ben enorm teleurgesteld in het privacy beleid van Tesla. Er wordt gebruik gemaakt van Google kaarten en bij navraag wordt mij geen antwoord gegeven of locatiegegevens met Google worden gedeeld. Tesla wilde een jaar geleden (misschien nu wel) niet eens toegeven dat Google behoort tot de bedrijven waarmee gegevens werden gedeeld, zgn third party verwerkers. Ik heb dus alle datadelen uitgeschakeld en navigeer met een losse TomTom. Dat heeft overigens nog meer voordelen, maar dat is een ander hoofdstuk.

En dan heb je ook nog het gebrek aan controle over de camera's. Wanneer filmen deze? Waar gaan deze clips heen? Moet ik familie en vrienden die in of om de auto verblijven waarschuwen? Tesla is daar verre van duidelijk over en bij navraag zeggen ze maak maar een afspraak met een service center en stel daar je vraag opnieuw.

Het biedt leuke extra mogelijkheden een always connected auto, maar waarvoor ik een auto gebruik is het het meekijken van de big tech niet waard.
[...]

Er zijn er meer die prima werken, mbux, idrive, evo,...
Maar het systeem van Tesla is qua look, feel, functies nog steeds jaren vooruit op de concurentie, daarnaast krijg je bij Tesla zelfs bij de oude auto's nog steeds updates waardoor je systeem steeds beter wordt, bij andere merken krijg je wat je koopt en dat is het.
Ik denk dat je dat niet teveel aan de 'oudere' klanten moet zeggen, die mensen laat Tesla al lang in de kou staan.
Ik heb een X van 180.000 EUR, een jaar later kreeg hij al de meeste updates niet meer want verouderde hardware. Regensensor nog steeds in beta, verschrikkelijk trage bediening van scherm, browsers onwerkbaar traag ondanks LTE, autopilot werkt matig in ideale omstandigheden als het wat regent heb je zelfs geen cruise control meer ... Dat alleen deed ons al besluiten om geen Tesla's meer te kopen (en daar komen dan al de andere problemen nog bij die we met hen hadden).
https://www.tesla.com/nl_BE/support/infotainment?redirect=no

>> Eigenaren van een Model S of Model X die in maart 2018 of eerder is gebouwd, komen in aanmerking voor de aanschaf van een infotainment-upgrade.
>> Eigenaren van compatibele voertuigen kunnen via de Tesla-app een afspraak maken voor aankoop en installatie. Deze upgrade is beschikbaar voor € 2.000 inclusief installatie voor voertuigen uitgerust met de Autopilot-computer 2.0 of 2.5, en voor € 1.550 inclusief installatie voor alle andere voertuigen.

Zo moeilijk is dat toch niet? Als je het begint over 180k, dan is 2k een schijntje...
bij andere merken krijg je wat je koopt en dat is het.
Niet helemaal waar natuurlijk. Bijna alle (grote) merken werken tegenwoordig met OTA updates voor hun entertainmentsystemen.
Ik heb echter bij de andere merken meer het idee dat alleen de (broodnodige) bugfixes worden verholpen dan dat er actief en gratis nieuwe mogelijkheden worden uitgerold.
Tesla heeft wat dat betreft toch wel een positievere trackrecord.

Er is nogal een kwalitatief verschil tussen updates om problemen te verhelpen of ook tijd besteden aan de wensen en verzoeken van de klant en deze ook implementeren.

Weet niet hoe dat bij de oude garde fabrikanten is geregeld nu met deze infotainment en software ontwikkeling. Is het eigen ontwikkeling of is er veel ingekocht met daaroverheen een eigen schil ? Hoe klant vriendelijk en open zijn ze over de (on)mogelijkheden van hun systemen ?
Wel grotendeels waar. Hoewel andere merken ook wel updates kunnen doorvoeren zijn dat vrijwel altijd uitsluitend updates voor het infotainmentsysteem.

Tesla is in die zin anders dat zij ook alle modules in de auto kunnen upgraden. Hiervoor start het infotainmentsysteem een firmware upgrade proces op de achtergrond, zodat die bv. CANBUS modules kan upgraden/updaten.

Bij andere fabrikanten is het helaas vaak zo dat het infotainmentsysteem ook gewoon een device in het CAN netwerk is, en daardoor niet andere modules kan upgraden. Het is allemaal minder centraal dan in een Tesla.
Nee hoor, mijn vorige BMW (4-serie F36) kon al OTA nieuwe functionaliteiten binnenhalen, het was meer dan alleen bugfixes en updates
Nee hoor, mijn vorige BMW (4-serie F36) kon al OTA nieuwe functionaliteiten binnenhalen, het was meer dan alleen bugfixes en updates
Ja zo zijn er meerdere die de functionaliteit hebben, maar in de praktijk maken fabrikanten daar iet echt gebruik van, voorbeeldje, de VW Polo heeft android auto en wifi, dus technisch gezien zou wireless android auto moeten werken, maar dat rollen ze helaas niet uit met een update.
Een beetje zoals android fabrikanten een tijd hebben gedaan, veel nieuwe software features kwamen enkel op de nieuwste modellen terwijl de oude modellen het ook konden,...
Tesla is in dat opzicht unieker, als de hardware in je auto het ondersteunt krijg je de update.

Nadeel is dan weer dat ze aan de lopende band parts upgraden zonder duidelijke communicatie, zo mis je soms een upgrade van een bepaald onderdeel omdat je de auto een dag te vroeg hebt besteld...
Ja, je hebt gelijk dat Tesla daarin voorop loopt. Keerzijde is (naar mijn bescheiden mening) wel dat je ook een hoop nutteloze digitale meuk krijgt, terwijl ik dan denk: "stop dat geld, die tijd en energie liever in het op peil brengen van je productieproces zodat de bouw- en interieurkwaliteit wat meer in de buurt komt van de bekende Duitse merken, en dat daarnaast je reparatiesnelheid en service omhoog gaan.

Begrijp me niet verkeerd. Tesla doet heel veel dingen heel goed, en vaak ook beter dan de gevestigde orde, maar er valt ook nog genoeg te verbeteren, en dan vind ik OTA updates voor een nieuw spelletje of geluidje of zelfs camerabewaking nou niet bepaald de hoogste prioriteit.
Zelfs het systeem in de nieuwe EQS is teleurstellend in vergelijking met het infotainment uit een Tesla. Misschien heeft de Merc meer opties, maar ze krijgen de basic kaartweergave niet eens soepel.
Nee, dit is puur infotainment. Voor self-driving taken hebben ze zelf een computer ontwikkeld, welke compleet redundant is uitgevoerd.
Ik neem aan dat de nieuwe model-x en model-s, de zelfde hw 3.0 computer hebben als de model 3 en y op dit moment.
Ja, wat een verschil heh? Dat de autos van de gevestigde orde na jaren en jaren nogsteeds gewoon fatsoenlijk werken en deze Tesla over een jaar of 3 waarschijnljk gewoon naar de stort kan omdat de hardware niet snel genoeg meer is voor de updates die Tesla uit gebracht heeft.....

Als jij je auto wilt behandelen als de gemiddelde smartphone dan is dit een goed idee. Als jij je auto over 15 jaar nogsteeds wilt kunnen rijden is dit een heel erg slecht idee.
Euhhh...

Of je upgrade gewoon de hardware van de computer? 8)7
De nieuwe software draait niet 'ruk' op de oude versie van de hardware. Je krijgt ook nog steeds kaart updates etc. Het gaat hier over functies zoals Netflix en Arcade games. En ja, met de nieuwe SOC zal het touchscreen iets vlotter werken.

Vergis je niet, dit is voor de Model S uit bijvoorbeeld 2012... Deze auto is nu bijna 10 jaar oud.
Denk je dat je de optie voor een dergelijke upgrade kan krijgen voor andere auto's uit 2012?

Misschien even een reminder: dit was toen beschikbaar voor de premium BMW's :
https://www.youtube.com/watch?v=eiQku07ex4k&t=64

[Reactie gewijzigd door procyon op 1 juni 2021 09:49]

Nieuwe software draait wel degelijk ruk op oudere versies. Heb een AP2 MX, browser is zelfs niet te gebruiken, navigatie is traag, interface loopt seconden te hikken en soms zelfs 30 seconden, systeem hangt vaak vast en dan moet je al rijdend een reboot doen. Allemaal aangekaart bij Tesla maar zou normaal zijn.
Zou goed moeten werken. Als dat niet het geval is kan je een aantal zaken proberen (Factory reset, telefoons vergeten etc)

Die youtuber Bjørn had dit ook met zijn Model S en heeft het opgelost door de navigatie geschiedenis te clearen. Werkte toen weer prima. Hoop dat het jou ook helpt.
Vergis je niet, dit is voor de Model S uit bijvoorbeeld 2012... Deze auto is nu bijna 10 jaar oud.
Denk je dat je de optie voor een dergelijke upgrade kan krijgen voor andere auto's uit 2012?
Is dat zo bijzonder dan ? De RNS510 infotainment van VW (ook gebruikt onder een andere naam bij Skoda en Seat) komt uit 2007/2008 en totaan afgelopen jaar ieder jaar nog een update gehad.
(geen idee of ze er dit jaar nog mee doorgaan)
We hebben het hier toch over de optie tot een hardware upgrade?
Software upgrades is wel het bare minimum.. Krijg je deze ook OTA bij die RNS systemen?
Uh ja, zolang je de portemonnee wilt trekken, zijn de oude versies achteraf nog te upgraden met zaken als DAB+ en diverse media aansluitingen (DVB-T tuner, game consoles en externe schermen).
OTA bestond in die tijd nog niet voor de mainstream merken, alle updates gaan via DVD.
Ze (Continental, de oorspronkelijke OEM) hebben die unit wel zo'n 12 a 13 jaar lang gesupport met jaarlijkse kaartupdates en ook zo nu en dan met software updates, zodoende maakt dit Tesla niet echt uniek.
Diens opvolger, ook alweer zo'n 8 a 9 jaar op de markt, is wat moderner, heeft OTA (betaalde dienst echter |:( ), maar krijgt hiernaast zijn jaarlijkse gratis kaart updates als een zip bestand die je op een SD kaartje moet zetten.
Check. Maar dus geen echte upgrade met nieuwe SOC die weer helemaal bij de tijd is en weer lekker soepel werkt.

NB: die Tesla software updates heb je ook premium connectivity voor nodig, dus in zekere zin ook een betaalde dienst helaas.. ;)
Da's niet waar. Voor updates heb je geen premium connectivity nodig

Via WiFi haalt de auto updates binnen ook zonder premium connectivity. Zonder WiFi ook, alleen zul je dan heel veel updates missen. Je krijgt dan alleen de kritieke updates (die bv. security issues fixen).
Check! Thanks. Dit wist ik niet.
En voor een best redelijke prijs.. 1500-2000 inclusief installatie.
Dat maakt het iets vlotter, verwacht er niet te veel van
De Tesla Model S uit 2012 krijgt ook nog steeds alle updates. Dus op zich doen ze het tot nu toe erg goed.
Dat klopt helemaal niet, zelfs mijn MX van 2017 krijgt nog maar 1/3 van de updates. Geen idee waar jij je info vandaan haalt. Updates zijn afhankelijk van de hardware die je hebt, maar dat zegt Tesla er niet bij natuurlijk als ze je de auto verkopen.
Dat klopt helemaal wel. Alleen heeft het geen zin om jouw auto een update te pushen waar een bugfix voor Netflix in zit, als jij een auto hebt waar Netflix niet op draait. Dus krijg je die update dan niet.

Of een update voor (iets zinvoller) een aanpassing in de werking van het warmte element in de laadpoort, als jouw auto geen verwarmde laadpoort heeft. Of bijvoorbeeld een update voor Autopilot als je een auto zonder autopilot hebt (voor 2014).

Tesla rolt updates niet klakkeloos op elke auto uit. En dat lijkt me niet heel vreemd. Jij gaat ook geen update voor MS SQL Server downloaden als je geen MS SQL gebruikt op je server neem ik aan.

Maar de updates die voor jou van toepassing zijn, incl. kaartupdates, krijg ook jij gewoon mee.
Dan zou dat op dit moment toch al best een groot probleem moeten zijn bij Tesla's? De Model S is er toch al wel een aantal jaar inmiddels.
Dat effect zal steeds minder worden. Vroeger moest je je PC ook minstens om de 2 jaar vervangen om bij te blijven bij de software. Tegenwoordig hoef je een PC eigenlijk alleen nog maar te vervangen als het versleten is. Performance van PC's die de afgelopen pak m beet 8 jaar zijn geleverd is prima voor de huidige toepassingen.
8 jaar geleden spraken we over de nVidia GT-6 series kaarten. Probeer met een mid-range versie daarvan gerust eens een modern spel te spelen. Gaat je niet glad zitten. Zelfs op lage details gaat die niet meer mee komen. De Vega 8 die in low-end AMD APUs zit is sneller.
BMW & MB vind ik anders lang zo slecht nog niet, moet je eens in een peugeot of renault stappen, klik, wacht, wacht tada. Maar op een auto van verkoop 20k is een soc van 500 euro tov eentje van 60 euro een enorm verschil, die auto's zijn iets van 5K om te bouwen oid.
Ik weet welke nieuwe spelcomputer ik deze Kerst ga vragen! ;)
Heb je wel een flinke boom nodig :P ;)
Vrouwlief vroeg zichnal af waarom ik begin juni al naar kerstverlichting voor buiten aan het kijken was :p
Als ze die GPU meer dan 4GB Vram geven wordt het de zoveelste paper launch van het jaar en krijgen we over een paar maanden beelden binnen van Chinese loodsen en parkeerplaatsen vol model S/X-jes die ETH staan te minen...
Je kan geen eigen code draaien op een Tesla... Behalve via de (langzaam & sandboxed) browser.
Dit gaat een mooie boost geven aan Linux' exosysteem. Alle Tesla's draaien op Linux en ondanks dat er rechtszaken onderweg zijn om tot meer openheid af te dwingen, is dit weer een extra voordeel van games met Linux ondersteuning. Om hier nog verder op in te haken, Tesla zoek Linux ontwikkelaars gespecialiseerd in videogames en videogame compatibiliteit software:

https://tesla.avature.net/Careers/Jobdetail?jobId=91676

De Witcher 3 zoals in deze mockup is gebruikt, heeft trouwens een Platinum rating op Linux.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 1 juni 2021 08:38]

Hier kunnen meerdere automakers/tv makers van leren. Prop er gewoon een goede soc in ipv iets wat net aan voldoet maar zo traag als kak is.
AMD CPU's, vandaar dat de nieuwe S/X na een half jaar nog niet leverbaar zijn! :P

Haat me niet, ik probeer al meer dan een jaar een goede laptop met AMD CPU te kopen.
Ik wil cyberpunked niet eens op me pc spelen laat staan in een tesla.

Minecraft in een Tesla is een ander verhaal :+
Gta 5 spelen onder het rijden _/-\o_ :9

[Reactie gewijzigd door DennisH82 op 1 juni 2021 08:31]

Dat kan met elke auto...

En moet je ook niet willen }:O

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 juni 2021 08:53]

"Woow deze grafics zijn realistische. Het lijk gewoon dat ik echt 80 door een school straat ga, alleen die feedback van al die drempels worden irritant"
En de bloedspetters van de overreden kleuters zijn levensecht...
Anoniem: 14842
@R.Mats1 juni 2021 08:37
Ik bedenk me in een keer: als de autopilot straks echt volledig zelfstandig is zou een augmented reality Need for Speed (of Carmageddon }> ) wel cool zijn!

Auto laten rijden en in de game wordt realtime het parcour aangepast aan de te rijden route zodat het net voelt alsof je echt aan het sturen bent. Behalve dat je in het spelletje natuurlijk obstakels en proeven tegen komt :)

Maar goed: in de US kan dit natuurlijk niet. 1e week al: ik dacht dat ik Carmageddon aan het spelen was edelachtbare. Anders had ik die voetganger nooit 4 straten achtervolgt! 8-)
Carmageddon :) :) super spel _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee