Diagram toont AMD Navi 23-gpu met 8GB Gddr6 voor Tesla-infotainmentsysteem

Een diagram dat op internet is verschenen en dat van Tesla afkomstig zou zijn, toont een AMD Navi 23-gpu die vermoedelijk onderdeel is van een infotainmentsysteem. Het diagram maakt melding van de aanwezigheid van 8GB Gddr6-vram.

Navi 23 Tesla

Het Navi 23-blockdiagram bevat de naam Tesla Motors en is online gezet door Patrick Schur, die vaker correct informatie over komende technologie online zet. Vorig jaar november zei Schur al dat Tesla de Navi 23 wilde gebruiken. Uit de afbeelding is op te maken dat de gpu via een 128bit-geheugenbus over vier Gddr6-chips van 16Gbit van Samsung kan beschikken, voor een totaal van 8GB Gddr6. Volgens VideoCardz komt de geheugenbandbreedte op 224GB/s uit. Daarnaast is te zien dat de videochip met twee DisplayPort-interfaces en HDMI 1.4 verbinding kan maken.

De gpu zou gebruikt kunnen worden voor het infotainmentsysteem van de komende Plaid-varianten van de Model S en Model X van Tesla. Volgens de autofabrikant gaat dit infotainmentsysteem over 10Tflops aan gpu-rekenkracht beschikken, vergelijkbaar met een PlayStation 5 en dus voldoende voor gaming. Tesla-topman Elon Musk benadrukt dat het systeem Cyberpunk 2077 kan draaien.

Navi 23 zou een op AMD's RDNA2 gebaseerde mobiele gpu zijn, die volgens Patrick Schur in varianten met tgp's, oftewel total graphics power, van 65W, 80W en 90W beschikbaar kan komen.

Tesla Model S stuur

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-01-2021 • 12:29

92

Reacties (92)

92
87
36
4
0
40
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Aan de ene kant natuurlijk leuk dat het kan, maar wat is hier nou het praktisch nut van? Daarnaast vind ik dat zaken als gamen en netflixen los moeten staan van auto's, omdat dit alleen maar voor afleiding zorgt tijdens het rijden.
Het idee van Tesla is natuurlijk dat de auto op gegeven moment geen bestuurder meer heeft. En op dat moment verandert de functie van een auto flink. Maar ook op dit moment; voor ieder ander dan de bestuurder - al zit je met 7 in een auto - is de auto nog altijd ingericht rond de bestuurder en zitten we allemaal in een treintje achter elkaar te wachten tot we op locatie zijn. Dat mag best veranderen van mij! Meer faciliteren van ontspanning, betere mogelijkheden tot het verrichten van werk, een inrichting die sociale interactie stimuleert.

Maar, en daar heb je helemaal gelijk, dat is gedeeltelijk wijzen naar een toekomst die er nog niet is. Momenteel hebben we een bestuurder die aandacht moet hebben voor de weg en diens omgeving buiten de auto en dan is een 17" scherm recht naast je waar films en games op afgespeeld worden een extra afleiding die je als chauffeur niet nodig hebt.
Volgens mij is dit überhaupt de kritiek op veel functies van Tesla toch, dat je verplicht het touchscreen moet gebruiken wat gewoon niet werkt als je ook aan het autorijden bent.

Zeker nu ze ook kritieke functies, zoals het schakelen (en ja automaat, maar vooruit of achteruit is toch belangrijk) naar een touchscreen gaan doen en gaan laten afhangen van een voorspellende computer denk ik dat er sneller wetten gaan komen rondom dit.

Maar goed, dat is natuurlijk net zo'n probleem in iedere andere auto. Ik weet van BMW's dat je vrij eenvoudig de beveiliging kunt omzeilen waardoor je video's ook rijdend kunt kijken, een iets kleiner scherm maar hetzelfde gevaar.
Volgens mij is dit überhaupt de kritiek op veel functies van Tesla toch, dat je verplicht het touchscreen moet gebruiken wat gewoon niet werkt als je ook aan het autorijden bent.

Nee, dit is de kritiek van mensen die nog nooit in een tesla hebben gezeten.
De tesla implementatie is vrij goed. Je kunt een normale knop gebruiken (zoals ruitenwissers) en op het scherm verder afstellen. En het afstellen is slechts 1 druk op het scherm.
Er is hier een hoop polarisatie. Je bent 100% voor of tegen Tesla lijkt het. Maar dat is natuurlijk niet zo. De meeste bestuurders zullen er prima mee kunnen werken.

Zeker nu ze ook kritieke functies, zoals het schakelen (en ja automaat, maar vooruit of achteruit is toch belangrijk) naar een touchscreen gaan doen en gaan laten afhangen van een voorspellende computer denk ik dat er sneller wetten gaan komen rondom dit.
Ten eerste zijn die wetten er al dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ten tweede zijn deze functies ook gewoon beschikbaar op het stuur. Dus in plaats van een pook aan het stuur is het nu een knop op het stuur. Persoonlijk vind ik het ongelofelijk dat mensen hier zo intens op reageren.

Maar goed, dat is natuurlijk net zo'n probleem in iedere andere auto. Ik weet van BMW's dat je vrij eenvoudig de beveiliging kunt omzeilen waardoor je video's ook rijdend kunt kijken, een iets kleiner scherm maar hetzelfde gevaar.
In een Tesla kun je geen media of games gebruiken terwijl je rijd. Naar mijn weten is dit ook niet te omzeilen en als dit al zo zou zijn dan zou Tesla dit binnen een paar weken patchen want dit is gewoon tegen de wet.

Al met al ben je wel een goed voorbeeld van alle misinformatie die verspreid wordt over Tesla (no offense, ik hoor dit soort ‘zorgen’ vaker) maar ze zijn altijd best overdreven.

Ja, Tesla doet het anders dan anderen en verandering maakt mensen bang. Maar is het gegrond? Gezien we niet massaal Tesla’s uit de bocht zien vliegen vind ik het allemaal best overdreven.
Feit is echter wel dat knoppen en schakelaars op de tast kunnen worden gebruikt. Je voelt waar ze zitten en je voelt ze bewegen, je hoeft er niet naar te kijken. Met een touchscreen weet je nooit waar je precies zit met je vinger en dan ga je automatisch toch naar het scherm kijken.

Ik heb een tijdje mijn telefoon als afstandsbediening gebruikt en ik werd er helemaal gek van. Je kan het gewoon niet gebruiken zonder naar het scherm te kijken. Een afstandbediening kan je na een paar dagen blindelings gebruiken.

Touchscreens zijn goed voor veel dingen en maken veel interfaces makkelijker te gebruiken. Maar voor het bedienen van essentiële functies zijn fysieke knoppen gewoon beter.
Sorry, maar voor elke persoon die blij is met zijn/haar Tesla heb je een andere persoon die er niet over te spreken is. Nogal goedkoop om te zeggen dat de persoon nog nooit in een tesla gereden heeft...

En dan haal je net het voorbeeld aan van automatische regensensor, iets wat bij de X en S nog steeds in BETA zit gedurende 3 jaar, omdat Musk te gierig wat om een Bosh sensor van een paar EUR in een auto van 100 tot 180K te steken...
Trouwens, waar is de knop om de zetelverwarming aan te zetten, of de airco, of tientallen andere functies waar geen knoppen voor bestaan? En het excuus van zet hem even op autopilot gaat ook niet op, in regen, sneeu, op kleine wegen, op wegen zonder markeringen... werkt autopilot helemaal niet. En net dan ga je toch wel meer je focus op de weg nodig hebben en niet op een touchscreen door menus te hoeven bladeren.

Ja ik rijd met een X, en ja het zal mijn laatste zijn, ik moet toch af en toe wat tegengas geven aan al die personen die Musk bijna als een god aanzien (niets persoonlijk naar jou toe).
Sorry, maar voor elke persoon die blij is met zijn/haar Tesla heb je een andere persoon die er niet over te spreken is.
Dit is natuurlijk onzin, er zijn meerdere onderzoeken geweest waardoor bleek dat >90% van de Tesla-eigenaren er weer een zouden kopen. Tevredenheidsonderzoeken toonden vergelijkbare resultaten. Daaruit kan je dus afleiden dat het gros van de kritiek afkomstig is van mensen die geen Tesla hebben.
Het lijkt wel of elk bericht waarin men hemelsbreed een brug naar Tesla kan slaan wordt aangegrepen om de negatieve kant van Tesla te belichten. Is dat om Tesla of is het een eigenschap van ons Nederlanders om het over "negatieve dingen" te hebben? Daarmee bedoel ik niet alleen bovenstaand bericht, maar meer in zijn algemeenheid...
''tesla rijder beboet plus rijontzegging na ongeluk door bedienen touchscreen (interval voor ruitenwisser)''.
Dus niet persé tesla aanvallen, maar gewoon dom bezig dit nu als vast onderdeel in te bouwen.
https://teslamag.de/news/...ehrerschein-abgeben-29394
Groot gelijk dat die bestuurder bestraft is, je moet alle essentiële handelingen op gevoel kunnen doen zonder je ogen van de weg te halen.
Denk je nu echt dat de Bosch sensor uit gierigheid er niet in zit?
Of zou het echt kunnen dat Elon overtuigd is dat de regensensor op een betere methode is aan te pakken?

Ik weet zeker dat het, het de innovatie is, maar wel met als resultaat het eerste. Het is namelijk niet alleen een sensor van een paar euro. Daar zit ook nog een draadboom achter en robots die dat moeten realiseren. Als je zo op iedere auto alleen al 10 euro an materiaalkosten kan besparen dan hoef je geen rekenwonder te zijn, dat het op gehele proces (bestellen, magazijn, naar productieband, inprogrammeren robotarmen, reparaties ed. zomaar een paar miljoen op jaarbasis kan besparen.

De meeste knoppen hebben we niet meer nodig dankzij het touchscreen en dankzij voice control. Met het laatste hoef je zelfs je handen niet van het stuur te halen.
Ik rij de model S en hoop deze nog vele jaren te rijden en anders een nieuwe te kopen. Niet vanwege Musk maar omdat het goed doordachte auto´s zijn. Een verademing t.o.v. van mijn vorige benzine auto
Trouwens, waar is de knop om de zetelverwarming aan te zetten, of de airco, of tientallen andere functies waar geen knoppen voor bestaan?
Geen ervaring met een X maar in de model 3 werken voice controls prima:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/voice-commands
De tesla implementatie is vrij goed. Je kunt een normale knop gebruiken (zoals ruitenwissers) en op het scherm verder afstellen. En het afstellen is slechts 1 druk op het scherm.
Klopt, en toch is er iemand in Duitsland veroordeeld voor het veroorzaken van een ongeluk, omdat hij op het touchscreen van zijn Tesla de snelheid van de ruitenwissers aanpaste terwijl hij aan het rijden was.

nieuws: Duitse Tesla-rijder is veroordeeld voor aanpassen ruitenwissers via t...

Dus wettelijk gezien doet Tesla dit niet helemaal goed. En als Tesla rijder vind ik het eerlijk gezegd ook wel enigsinds te begrijpen. Het aanpassen van sommige functies is echt toch lastiger dan met fysieke knoppen. Er wordt als tegen argument gebruikt dat je alles met voice kunt doen, maar dat werkt echt voor geen meter in Nederlands. Geen idee hoe het werkt in het Engels, maar als ik de temperatuur probeer te veranderen van de airco middels voice, dan kan ik 10x iets zeggen, de juiste temperatuur wordt nooit ingesteld.
In mijn 2020 MX kan ik de temperatuur, airco, dome-lights etc. etc. zonder problemen aansturen. Zowel in het Engels als het Nederlands.
I'm cold
I'm warm/hot
turn on/off dome lights
increase/degrees temperature by 2 degrees etc. etc.
Werkt echt hartstikke goed hoor.

Misschien ligt het aan jou (uitspraak) ipv. aan de auto...
Sorry, maar het is altijd de schuld van de auto als je een basis taak niet makkelijk kan uitvoeren. Is de stem herkenning niet goed genoeg om een Fries te verstaan die in het Nederlands een commando geeft, dan is het de schuld van de auto dat er niet ook een knop is om die functie te vervullen.
De natural speech engine verstaat Nederlands. Dus geen sterk Fries, Drents, Limburgs, Brabo of Gronings accent. Mijn Vriendin is een echte Brabo (Budel) en mijn Tesla heeft vaak geen idee wat ze uitkraamt. Ze moet echt haar best doen en dan lukt het soms. Kan je de auto niet de schuld van geven (doet ze ook niet, ook al frustreert het soms best wel als ze een bepaalde song afgespeeld wil hebben).
Een vriend van haar komt uit Smilde bij Assen. Ook kansloos. Zijn eigen auto verstaat hem niet en mijn Tesla ook niet.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 22:55]

Des te meer reden om alles zonder spraakbediening op de tast bedienbaar te houden ipv tr zeggen dat het touchscreen niet afleid want je kan ook alles met stem commando's doen.
In mijn audi of passat was het nooit een probleem en ik heb geen spraakgebrek of zwaar dialect. Tevens hoor ik van veel mensen dat de spraak herkenning van Tesla in het Nederlands vrij waardeloos is.
Dan is de vraag "wat voor accent hebben die mensen". Een vriend van me heeft een nieuwe Audi A6 en ik dan de Model X en ik kan in beide, in het ABN Nederlands welteverstaan, goed met beide Auto's overweg. Mijn kompel daarentegen is een echte Drent. En hij heeft geen schijn van kans in beide Auto's. Frustrerend voor hem want z'n Audi heeft meestal geen idee wat hij wil.

Een andere maat van me komt uit Alabama, USA. Dik "Southern accent". Geen schijn van kans in mijn Tesla als hij mee rijd en ik de auto voor hem naar Engels omstel.
Ik heb twee moedertalen, Engels (Canadees) en Nederlands en heb in beide geen sterk accent en daarom gaat het best goed.
Ik praat soms te snel of binnensmonds en dat kan ik de auto's niet kwalijk nemen. Maar als ik normaal praat (niet speedy-Gonzales) en goed articuleer heb ik geen problemen.

Ik kan in de Tesla bv dit soort, relatief complexe zinnen, probleemloos zeggen:
EN: "play fortunate son by creedence clearwater revival"
NL: "speel fortunate son door creedence clearwater revival"
EN: "set temperature to 23 degrees"
NL: "Stel de temperatuur in op 23 graden"

Alles wat je zegt wordt, als ik me niet vergis, uploaded naar de Google natural speech dinges (weet de precieze naam niet) in de cloud voor processing en ik moet zeggen, het werkt (voor mij) goed.
Ik heb zelf ook geen problemen met de voice controls.. werkt prima maar goed, iedereen heeft een andere mening zo zie je maar weer...
Verspreid ik misinformatie? Ik geef mijn mening over functies die ze implementeren. Leuk dat het goed is ingevoerd, maar je moet alsnog wegkijken ipv een knop indrukken. Jij vindt dat geen probleem, dat is prima, maar dat maakt het geen misinformatie dat het op een touchscreen staat.
Ten eerste zijn die wetten er al dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ten tweede zijn deze functies ook gewoon beschikbaar op het stuur. Dus in plaats van een pook aan het stuur is het nu een knop op het stuur. Persoonlijk vind ik het ongelofelijk dat mensen hier zo intens op reageren.
Alleen, het is geen knop op het stuur maar op het touchscreen (als je Elon's tweets mag geloven, en aangezien dat is wat heel Tweakers doet). Ik snap niet dat je claimt Tesla's zo goed te kennen om vervolgens zelf misinformatie te verspreiden. Als het een knop op het stuur was, nog steeds discutabel maar oke. Dus tja, heftig reageren is misschien wel gegrond.

Tesla doet dingen anders ja, maar is alle verandering goed? Er zijn genoeg redenen waarom je niet zou willen dat je auto voorspelt of je vooruit of achteruit wilt rijden, maar op een of andere manier wordt Tesla zo extreem verdedigd.
Zeker nu ze ook kritieke functies, zoals het schakelen (en ja automaat, maar vooruit of achteruit is toch belangrijk) naar een touchscreen gaan doen en gaan laten afhangen van een voorspellende computer denk ik dat er sneller wetten gaan komen rondom dit.
Niet helemaal hoe Tesla het wilt laten werken. De auto zou automatisch moeten weten wanneer je achteruit wilt gaan. (https://remotesupport.nin...-shift-in-major-overhaul/)
Leuk idee, maar in de praktijk heb ik hier toch wel sterk mijn vraagtekens bij. Ik ben al geen fan van een automaat maar als ze je ook nog de keuze ontnemen om hem zelf in zijn achteruit te zetten....
Stel dat dit automatische systeem voor automatisch in de achteruit gaan 9/10 goed zou werken, dan zou het alsnog irritant zijn. Het moet echt extreem goed zijn, wil de gebruiker het niet als hinderlijk ervaren. Een auto in de achteruit zetten is daarnaast ook een kleine moeite.
9/10 zou echt verschrikkelijk zijn als ze dat als standaard nemen voor hoe vaak het goed zou werken. het minimum zou moeten zijn 9,99/10 en in hoe meer 9's achter de komma hoe beter. 100% uitsluiten doe je niks maar een mens maakt ook fouten.
Zelfs 9.99 zou zwaar onvoldoende zijn. Neem de volgende situatie: je rijd 600x in de auto per jaar (woon-werk heen en terug), inparkeren en uitparkeren, en moet even 2x heen en weer uit een nauwe parkeerplek. Dan zit je in een jaar al ruim over de 2000 wissels naar achteruit tijdens in of uitparkeren, en gaat het dus 2x fout met 9.99 /10, en raak je daarbij mogelijk de auto voor of achter je omdat je de verkeerde kant op gaat.

Dit moet gewoon foutloos of niet.

Ik begrijp dat Tesla veel wil automatiseren, maar of de auto voor- of achteruit gaat lijkt me toch echt iets wat je aan de bestuurder wil laten totdat je letterlijk alles geautomatiseerd hebt en enkel je bestemming in hoeft te spreken.
Dit moet gewoon foutloos of niet.
Oneens, tuurlijk is dat het beste, absoluut!

Maar het moet gewoon beter zijn dan een mens, dan is het... al beter en dus... beter :)

PS 9.99/10 is inderdaad niet goed genoeg, maar 9.99999 misschien wel dus @protoss warrior heeft daar wel een punt, 10/10 is onmogelijk (denk ik), dus dan zou het nooit kunnen (denk ik).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 22:55]

Het zijn vooral situaties wanneer je net iets te ver op het kruispunt bent en nog snel achteruit wil. Of je voorganger houdt het kruispunt bezet en jij wil een beetje achteruit om wat meer ruimte te geven aan de rest. Kruispunten bezet houden is een lokale sport in Brussel.

Of je wil een parking verlaten en je ziet niet goed wat er aan de hand is. Je zet je neus net iets te ver naar voor. Zelf heb ik een automaat, maar met een handgeschakelde bak druk je even de koppeling in als je op een helling staat en dan glij je zo weer naar achter.

In deze situaties zal de autopilot de situatie wel goed inschatten in de hoop dat zijn sensoren die net om die hoek kijken niet uitvallen, maar als je iemand achter je hebt kleven helpt het gewoon om even snel in zijn achteruit te zetten, zodat die achter je weet wat je van plan bent. Als autopilot inschat dat die achter je te kort staat en die op de hoofdweg maar moeten uitwijken kan het toch wat gevaarlijker worden dan wenselijk is.
Een automatisch achteruit vind ik ook wel een gewaagde stap.. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken.
Je hebt bij Tesla veel inputs, ze hebben een goede app, een vrij open API, Voice controls, fijne stuurwieltjes, mooi scherm, en ook nog wel wat knopjes. Je hebt dus juist erg veel keuze hoe je wat bestuurd. Ik kan mijn telefoon aan de kinderen geven, die dan Spotify bedienen. Ik heb een externe slimme laadapp, die kan de auto aansturen zodat wij zo goedkoop en groen mogelijk laden.

Alle kritieke functies zijn op het scherm permanent aanwezig en/of binnen 1 klik. Daar zijn ook gewoon regeltjes voor vanuit de typegoedkeuring bij RDW en consorten.

Veel functies als verlichting en regensensoren nemen simpelweg taken uit handen en zijn alleen daarom al veiliger (je vergeet ze niet, en je hoeft er geen aandacht aan te besteden). Zo ook de automatische piloot; je hebt alle aandacht vrij om goed om je heen te kunnen kijken.
Welke app gebruik jij? Ik zou straks wel mijn Tesla aan willen sturen met laden op basis van de output van mijn zonnepanelen.
https://stekker.app/nl

Bij mij netjes nachtstroom, met minimumlading, op meest duurzame momenten. Maar je kunt ook op basis van EPEX tarieven laden (bij een EPEX leverancier). Of zoals jij wilt vooral je eigen zonnestroom gebruiken. Allerlei varianten zijn mogelijk (en als je auto het kan ook ontladen!). Helpen het net te balanceren heeft vele voordelen, niet in de minste voor je eigen portemonnee. We willen allemaal een betaalbaar en stabiel net hebben, daar kunnen auto´s flink aan bijdragen.
Daarnaast vind ik dat zaken als gamen en netflixen los moeten staan van auto's,
Echt wel. De bestuurder moet de auto besturen. Ik zie dit nog wel verboden worden in Europa.
Altijd te vinden dit soort kortzichtige reacties, nogmaals, zaken als gamen, netflix en andere zaken kunnen _NIET_ TIJDENS het rijden. Alleen als de auto in P staat.
Als iedereen zich een beetje kon beheersen was nu niet half nederland te dik.
Echt wel. De bestuurder moet de auto besturen. Ik zie dit nog wel verboden worden in Europa.
Zo'n verbod wordt waarschijnlijk vermeden door het simpelweg niet toe te staan voor de bestuurder tijdens het rijden. Ik zie men niet zo snel F1 spelen op een scherm en tegelijkertijd netjes rijden. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 22:55]

Lost zich zelf op, door Tesla in de prak rijden.
Achter zit natuurlijk ook een scherm. Daarnaast wanneer je ergens een uur je auto aan het laden bent is het best chill als je daarbij kan gamen 😉
Aan de ene kant natuurlijk leuk dat het kan, maar wat is hier nou het praktisch nut van?
Tijd doden tijdens het wachten bij de snellader.
Daarnaast vind ik dat zaken als gamen en netflixen los moeten staan van auto's, omdat dit alleen maar voor afleiding zorgt tijdens het rijden.
Waar lees jij dat je kunt gamen en netflixen tijdens het rijden?
De kinderen achterin! En ze kunnen zelf hun stoelverwarming regelen, Spotify bedienen, zien waar ze zitten op Google Maps, enz. Bestuurder zal dat pas (deels) kunnen met Level 4/5 autonomy.
Het is juist niet mogelijk om die zaken te gebruiken tijdens het rijden. Alleen in parkeerstand. Prima toch?

Daarnaast:
Deze auto's gaan tientallen jaren mee met minimaal onderhoud. Denk aan een tijd waarin autonoom rijden (evt met upgrade van sensors) door verzekeraars praktisch verplicht wordt gesteld omdat je anders een flink hogere premie betaald en minder dekking hebt, omdat zelf rijden een hoger risico heeft tov autonoom.

Dan is het niet gek dat je wat entertainment hebt in de auto.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 24 juli 2024 22:55]

Het gaat ook om de momenten dat je stilstaat, bijvoorbeeld tijdens het opladen van je tesla. Nog steeds bijzonder dat mensen zich niet meer durven/kunnen vervelen als ze even moeten wachten, maar dat is een ander verhaal. Als ik tijdens het (zelf niet) rijden in de model 3 de karaoke app opstartte kreeg ik waarschuwingen in beeld dat het voor de bijrijders only is volgens mij. Wat je daar als bestuurder mee doet moet je zelf weten, maar zou me zelf inderdaad niet willen laten afleiden hierdoor. Aan de andere kant kan je ook afgeleid zijn door iemand die met z'n ipad naast je netflix zit te kijken, is niet heel anders dan daar voor alle bijrijders het infotainment systeem voor te gebruiken, ik zou daar best mee kunnen rijden denk ik.
Het kan ook niet als je rijdt natuurlijk. Mag alleen in parkeerstand.
Probleem opgelost! Dan is het slechts overdreven luxe die we over een aantal decennia vanzelfsprekend vinden in een auto.
Ben ik niet met je eens. Wat het ondergeschoven kindje in de autoindustrie altijd was is de navigatie.
Ingebouwde navigatie van een gemiddelde auto uit 2012? Om te huilen zo traag en wellicht al niet eens meer bruikbaar.

Een computer bouw je niet voor 10 jaar, een auto wel.
Als ze de grafische interface nu al 'over engineeren', zal een interface update over 5/6 jaar waarschijnlijk nog steeds vloeiend lopen.

Dat Musk er nu een (semi) grapje van maakt met de Witcher is omdat hij gewoon een geweldig toffe nerd is :)

[Reactie gewijzigd door procyon op 24 juli 2024 22:55]

Tesla verkoopt jou hun mining rig of distributed computing. :P
Het is in elk geval handig tijdens het halfuurtje laden onderweg. Ook in het uitzonderlijke geval als je geen slaapplek hebt tijdens je roadtrip. En er komt een game(?) scherm achterin voor de gasten of kinderen.
Dat je tijdens het opladen van je auto lekker kan gamen! Als het laden dan wat langer duurt omdat er geen fast charger is dan is dit prima om even de tijd te doden.
Kan je beter een film kijken in een zuinige infotainment systeem. gaat het laden sneller van en is nog zon 1000 euro goedkoper op de aanschafprijs ook.
Waarschijnlijk is de GPU gewoon aanwezig ter ondersteuning van de berekeningen die de autopiloot moet maken. Als bijkomstigheid kan je wanneer je aan het laden bent de GPU dan gebruiken voor gaming.
Neem aan dat het tijdens het rijden ook geblokeerd is, anders mag het wat mij betreft per direct verboden worden.
Geweldin nieuws voor AMD.
Voor de consument zal de capaciteitsproblematiek alleen maar groter worden op dit moment schat ik in
Tesla heeft in 2019 zo'n 66.683 Model S/X autos verkocht, en in 2020 zo'n 56.920. Zelfs als het dit jaar er honderdduizend worden is het een druppel op de gloeiende semi-conductor plaat, in de twee maanden sinds de lancering van de PS zijn er al 5 miljoen van verkocht, en de Xbox Series X een kleine 3 miljoen (plus wat Series S). Ook gaan er elk kwartaal zo'n 12 miljoen GPUs over de toonbank.

Dus de GPUs in de Model S en X zijn nog geen 0.1% van de algehele consumenten GPU markt.

[Reactie gewijzigd door Balance op 24 juli 2024 22:55]

Tot Tesla aangeeft hun ecosysteem in licentie te geven aan andere fabrikanten. Dit zie ik nog wel een keer gebeuren, want auto's bouwen kunnen VAG en Toyota wel maar de IT systemen lopen best achter.
Gemiddeld over de voorbije 10 jaar zijn er elk jaar een kleine 70 miljoen auto's verkocht. Stel dat het tesla infotainmentsysteem in elke auto zou komen te zitten, inclusief de goedkoopste modellen, en ze die 70 miljoen halen, dan nog moeten ze opboksen tegen 1.5 miljard smartphones.
For the full year, Tesla delivered 499,550 cars to customers, just shy of its target of half a million, and produced 509,737 units.

Read more at:
https://economictimes.ind...m=text&utm_campaign=cppst
Je hebt gelijk, maar Balance ook. Hij specificeert S/X.

Deze aanpassing geldt nu alleen voor de S/X - de 3 en Y zullen misschien later dit ook krijgen.
Dan nog is een half miljoen per jaar niet heel veel. De PS5 en Xbox Series gaan vele malen harder.
Ze geweldig is dit niet voor amd. Ze kunnen immers nu al niet leveren en dus wint amd hier helemaal niets mee dan een slechte naam voor niet leverbare producten.
Je kan wel meer potentiële klanten hebben maar als je niet meer kan maken kan je ook niet meer verkopen.
Onder de streep zie ik dit dus als alleen maar negatieve smeer op de naam van je bedrijf. Iets dat ik zeer zeker niet zou doen als baas. Eerst maar eens je andere markten voorzien en dan pas verdere uitstapjes maken. Iets dat amd nog niet helemaal door lijkt te hebben. Ze lanceren product na product en stuk voor stuk zijn ze iedere keer slecht leverbaar.
Gezien Valve (en uiteraard de rest van de open-source community) het goed mogelijk maakt om games op Linux te draaien zullen wel ook wel wat meer games gaan zien in tesla voertuigen.
Cyberpunk is al aangekondigd
Heb je daar ook een bron van? Ik kan alleen een tweet vinden van Elon waarbij hij aangeeft dat Cyberpunk er op kan draaien. Maar dat bevestigt hij niet dat het komt.
Klopt, er is niets bevestigd. Maar gezien The Witcher 3 wel op officiële foto’s te zien zijn is die kans wel aanwezig. Beide games zijn namelijk van dezelfde studio.

Ik denk alleen dat ze momenteel druk zijn met patches schrijven voor cyberpunk en dat een Port naar Tesla nog wel even op zich laat wachten.
Mooi, meer stakeholders in en aandacht voor Linux gaming, altijd welkom!

Wat betreft nut en noodzaak, tja, de gadget factor is denk ik ook een USP van Tesla, dus marketing? Maar andere autofabrikanten zullen denk ik ook wel volgen, om aan de hype mee te doen.

[Reactie gewijzigd door Pyronick op 24 juli 2024 22:55]

Even buiten praktisch nut.. wat gaan de kosten hiervan worden? Een veredelde Xbox in een auto, beetje infotainment systeem kost al rustig 1000 euro, overpriced voor de core-hardware dat ze hebben. Ergens wel grappig dat die zelfde Telsarijders 'vroeger' nog de mensen uitlachte die een xbox of een PC ingebouwd hadden in hun auto, maar dit nu helemaal geweldig vinden :P

Tesla-topman Elon Musk benadrukt dat het systeem Cyberpunk 2077 kan draaien.
Dat kan de Xbox/PS4 ook, die heb een de rekenkracht van een hedendaagse smartphone, zegt natuurlijk niet bijzonder veel :P
Dat kan de Xbox/PS4 ook, die heb een de rekenkracht van een hedendaagse smartphone.
Hè? Ik heb je redelijk hoog staan bij kennis over grafische kaarten, maar wat je nu zegt slaat natuurlijk helemaal nergens op! Op vrijwel geen enkele specificatie komt een highest-end telefoon nu aan één van de specificaties van de Xbox One of de PS4, laat staan de belangrijkste specificaties gecombineerd. 8)7
Auto's worden steeds meer computers met wielen en daarom is het jammer dat de hardware niet eenvoudig te upgraden is. Een auto gaat gerust 15 jaar meer. Het zou mooi zijn als het mogelijk was om een nieuwe CPU/GPU te plaatsen en de ram en SSD te kunnen verhogen.
Inderdaad. Laatst een accu vervangen. Als je dan een moderne auto hebt, gaan de computers uit, en die gaan niet zomaar weer aan. Moet je moeilijk voor doen. Had ik gelukkig met mijn oude blik geen last van.
Binnenkort koop je een "lege" Tesla-carosserie en bouw je daar een custom interieur in. Mét RGB, uiteraard..! O-)
Hoezo is de hardware niet eenvoudig te upgraden? Welke hardware praten we over? Voor 1500 euro heb je in de auto Model S weer een nieuwe MCU die flitsend reageert. ok, het zijn wel aardig wat centen.
Ja, het kunnen spelen van The Witcher III op het touchscreen van je Tesla moet toch érgens hardwarematig door mogelijk gemaakt worden :+

En wellicht is het infotainmentsysteem dan ook wel geschikt om op te thuiswerken. Dan hoef je geen trucs meer uit te halen zoals deze meneer in Someren ;)

edit: Op de foto bij het artikel zie je prominent The Witcher III op het touchscreen staan. Met de aankondiging van de hardware is er een verklaring waarom dat zo is. Blijkbaar was mijn opmerking hierboven niet helemaal duidelijk :?

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 24 juli 2024 22:55]

Je kan toch een controller aansluiten?
Ik doelde eigenlijk op de aangekondigde hardware uit het artikel en de foto waarop prominent The Witcher III te zien is :)
Ahh zo! Ik dacht al, beetje ingewikkeld om dat met touchscreen te besturen wel.
Wellicht kan het multifunctionele stuurwiel daar wel een rol spelen ;)
Aan het design zal het niet liggen!
Ja, het kunnen spelen van The Witcher III op het touchscreen moet toch ergens door mogelijk gemaakt worden
Ingewikkeld concept, ik weet het, maar controllers zijn gewoon een ding tegenwoordig. Met een snelle google had je zelf ook kunnen weten dat deze gewoon hierop aan te sluiten zijn.
Nah, gewoon de stuur gebruiken als controller en op gas/rempedaal trappen gaat Roach sneller/langzamer.
Je kunt wel het stuur gebruiken in een racegame in de Tesla :)

[Reactie gewijzigd door hiostu op 24 juli 2024 22:55]

nog meer krapte op de gaming markt geweldig
Ik vind de schaarste zelf ook echt enorm vervelend maar we moeten niet vergeten dat grafische kaarten een stuk meer toepassingen hebben/zullen krijgen dan alleen gamen. Niets mis mee dat AMD hun kaarten buiten de gaming industrie laat afnemen net als dat er niets mis mee is dat NVIDIA een deel van hun kaarten aan cryptominers heeft verkocht.

Uiteindelijk zal de toepassing van GPU's buiten de gaming industrie er ook voor zorgen dat de ontwikkeling van deze techniek verbeterd, wat weer een positief effect zal hebben op de kaarten die gericht zijn op gamers.
allemaal mee eens maar is momenteel gewoon flink balen natuurlijk zoals je zelf aangeeft

maar je hebt gelijk hopelijk kan AMD hierdoor een sterker RDNA4 neerzetten of 5
waar in de wereld is een systeem dat the witcher 3 & cyberpunk kan draaien geen gaming ???
Dat is natuurlijk wel gaming, en daarom wordt de krapte toch meer zoals hij zegt?
maar ook weer meer aanbod, want nieuwe markt naast PC/consoles
Nee want AMD kan die chips maar in een bepaalde oplage maken, die oplage wordt hiermee niet vergroot, dus hetzelfde aanbod verdeeld over meerdere systemen ;)
Tesla-topman Elon Musk benadrukt dat het systeem Cyberpunk 2077 kan draaien.
Heel mooi, dan kan ook op dit device, eh deze auto, gegarandeerd Skyrim draaien, net zoals op de Raspberry Pi, de digitale koelkast, en zowat alle game consoles en computers _/-\o_

[Reactie gewijzigd door KonradV op 24 juli 2024 22:55]

Ja, en je kan Teslamate op je Pi draaien om de auto te monitoren :)
Gaaf dat nieuwe interieur. Om die reden een nieuwe Tesla kopen gaat veeuul te ver, maar oh wat zou ik deze nieuwe Tesla willen hebben. Mooi strak design in een mooie goede auto. Al jaren plezier met de huidige Model S. Maar het interieur van de nieuwe is toch wel prachtig. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.